Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del Bilag 98
Offentligt
1632311_0001.png
10. maj 2016
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 25. maj 2016
1) Direktiv om skatteundgåelse mv.
-
Rådskonklusioner mv.
KOM(2016) 26
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2) Status for bankunionen
-
Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
3) Kommissionens handlingsplan på momsområdet
-
Rådskonklusioner
KOM(2016) 148
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
4) Europæisk semester: Landerapporter
-
Rådskonklusioner
KOM(2016) 95
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
5) Forordning om pengemarkedsforeninger
-
Tidlig forelæggelse
KOM(2013) 615
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
2
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 98: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 25/5-16
1632311_0002.png
Dagsordenspunkt 4:
Europæisk semester: Landerapporter
KOM(2016)95
1. Resume
Rådet ventes at vedtage konklusioner vedr. Kommissionens dybdegående analyser af de udvalgte
lande under makroubalanceproceduren samt den overordnede status for EU-landenes opfølgning
på de landespecifikke anbefalinger fra 2015.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 26. februar 2016 landerapporter for EU-
landene
1
. Landerapporterne redegør for hvert enkelt EU-lands generelle økono-
misk-politiske udfordringer, og omfatter dels Kommissionens vurdering af lande-
nes opfølgning på de landespecifikke anbefalinger (vedtaget af Rådet 14. juli
2015), dels Kommissionens dybdegående analyser vedrørende makroøkonomiske
ubalancer for de 18 lande, der blev udpeget til sådanne analyser i seneste varslings-
rapport for 2016 (fra november 2015), samt Cypern, der som led i den anvendte
praksis for lande der færdiggør et økonomisk tilpasningsprogram, også modtog en
dybdegående analyse.
Danmark er ikke udpeget til en dybdegående analyse i 2016-varslingsrapporten.
Kommissionens vurdering af de finanspolitiske landeanbefalinger, der er relateret
til landenes forpligtelser under Stabilitets- og Vækstpagten, følger først i maj på
baggrund af landenes stabilitets- og konvergensprogrammer og Kommissionens
forårsprognose, og landerapporterne konkluderer således ikke ift. landenes efter-
levelse af de finanspolitiske landeanbefalinger.
Den 8. marts offentliggjorde Kommissionen en horisontal meddelelse om lande-
nes opfølgning på de landespecifikke anbefalinger fra 2015. Meddelelsen inklude-
rede ligeledes en oversigt over resultaterne af de dybdegående analyser under ma-
kroubalanceproceduren på tværs af de pågældende lande.
Kommissionens meddelelse konkluderer på baggrund af landerapporterne, at der
er gjort fremskridt med at følge op på de landespecifikke anbefalinger fra 2015.
Kommissionen vurderer, at kun 1 pct. af anbefalingerne er ”fuldt implementeret”,
men at der er sket ”betydelige fremskridt” med 7 pct. af anbefalingerne, ”nogle
fremskridt” med 40 pct. og ”begrænsede fremskridt” med 38 pct. De resterende
14 pct. af anbefalingerne er ikke implementeret,
jf. figur 1.
Med undtagelse af Grækenland, der som programland ikke er underlagt processerne under det europæiske semester, og
Cypern der færdiggjorde sit tilpasningsprogram d. 31. marts 2016 og derfor først fik offentliggjort sin landerapport den 7.
april 2016.
1
2
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 98: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 25/5-16
1632311_0003.png
Figur 1
Status for implementering af de landespecifikke anbefalinger 2015
Anm.: Inkluderer ikke vurderingen af EU-landenes opfølgning under Stabilitets- og Vækstpagten.
Kilde: EU-Kommissionen.
Der er forskelle på fremskridt med anbefalingerne på tværs af de forskellige poli-
tik-områder, og der er forskel på, i hvor høj grad de forskellige lande har formået
at følge op på anbefalingerne fra 2015. For eksempler på opfølgningen på anbefa-
linger inden for forskellige økonomisk-politiske områder henvises til
bilag 1,
mens
der for landespecifikke eksempler henvises til
bilag 2.
Kommissionen konkluderer overordnet på baggrund af de dybdegående analyser,
at
makroøkonomiske ubalancer
gradvis korrigeres, men at der i nogle lande fortsat er
høje risici, bl.a. relateret til høje private gældsniveauer, misligholdte banklån, svag
produktivitet og konkurrenceevne og uligevægt på betalingsbalancerne. Kommis-
sionen påpeger, at korrektion af ubalancer kompliceres af eksterne faktorer, så
som lav vækst, lav inflation og aftagende global efterspørgsel og globale risici.
Kommission fremhæver endvidere, at analyserne generelt peger på, at kun håndte-
ring af ubalancer gennem reelle strukturreformer, og ikke alene ændringer i uba-
lancer som følge af konjunkturudviklingen, danner grundlag for en holdbar kor-
rektion af ubalancer og dermed holdbar vækst.
Kommissionen konkluderer følgende om de 19 lande, for hvilke der har været
gennemført dybdegående analyser:
Der er alvorlige (uforholdsmæssigt store) ubalancer i Bulgarien, Frankrig,
Kroatien, Italien, Portugal og Cypern.
3
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 98: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 25/5-16
1632311_0004.png
Der er ubalancer i Tyskland, Irland, Spanien, Nederlandene, Slovenien, Fin-
land og Sverige.
Der er ingen ubalancer i makroubalanceprocedurens forstand i Belgien,
Estland, Ungarn, Østrig, Rumænien og Storbritannien.
Kommissionen konkluderer således, at 6 af de 19 analyserede lande ikke oplever
ubalancer i makroubalanceprocedurens forstand. I forhold til 2015 har Kommis-
sionen således lagt op til en nedtrapning af proceduren for Belgien, Rumænien,
Storbritannien og Ungarn. Der lægges ikke op til en skærpelse af proceduren for
nogen lande
2
. Landene, der vurderes at have alvorlige ubalancer, er identiske med
landene, der modtog denne vurdering i 2015 samt Cypern, der ikke modtog en
dybdegående analyse i 2015, da landet på dette tidspunkt var underlagt et økono-
misk tilpasningsprogram. Kommissionen vil i maj revurdere sin bedømmelse af
Portugal og Kroatien i lyset af de to landes nationale reformprogrammer.
Se endvidere
bilag 3
for en oversigt over Kommissionens konklusioner vedr. pro-
ceduren for makroøkonomiske ubalancer.
3. Formål og indhold
På baggrund af landerapporterne for 2016 ventes ECOFIN på rådsmødet den 25.
maj 2016 at vedtage rådskonklusioner vedr. Kommissionens dybdegående analy-
ser af de udvalgte lande under makroubalanceproceduren og den overordnede
status for EU-landendes opfølgning på de landespecifikke anbefalinger fra 2015.
Rådskonklusionerne ventes at lægge vægt på:
De dybdegående analyser 2016:
Rådet noterer sig vigtigheden af grundige analyser af ubalancer i EU-
landene som basis for multilateral overvågning, nationalt ejerskab af refor-
mer og en effektiv politisk indsats. Rådet noterer, at analyserne beskriver
potentielle spill-over effekter til andre lande og euroområdet, differentierer
mellem tilpasning drevet af hhv. cykliske faktorer og strukturelle ændringer
samt tager højde for landespecifikke omstændigheder. Der er benyttet rele-
vante analytiske kvantitative og kvalitative værktøjer.
Rådet bifalder Kommissionens bestræbelser på at øge gennemsigtigheden af
makroubalanceproceduren, herunder forenklingen af kategoriseringen af
ubalancer, offentliggørelsen af et kompendium om ubalanceproceduren og
præsentation af vurderinger og konklusioner i de dybdegående analyser. Rå-
det noterer sig Kommissionens planer om specifik overvågning af anbefa-
linger til lande med ubalancer eller alvorlige ubalancer og opfordrer Kom-
missionen til at skitsere et forslag til konkret timing og indhold af dens
overvågning, herunder planer mht. at differentiere mellem ubalancer af-
Det skal her bemærkes, at der sammenlignet med kategoriseringen af ubalancer i de dybdegående analyser i 2015, nu
opereres med færre kategorier mhp. at gøre proceduren mere simpel og transparent. Kategorien ”ubalancer” dækker nu over
tre kategorier fra kategoriseringsregimet i 2015. Det kan derfor ikke udelukkes, at proceduren havde været optrappet for
visse lande, hvis kategoriseringsregimet fra 2015 var blevet bibeholdt.
2
4
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 98: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 25/5-16
1632311_0005.png
hængig af deres alvor samt mht. samspillet med andre overvågningsproce-
durer, særligt post-program overvågning for tidligere låneprogramlande.
Rådet er enig i, at 13 ud af de 18 EU-lande (Bulgarien, Tyskland, Irland,
Spanien, Frankrig, Kroatien, Italien, Cypern, Nederlandene, Portugal, Slo-
venien, Finland og Sverige), der modtog dybdegående analyser, oplever
makroøkonomiske ubalancer af forskellig karakter og omfang.
Rådet er enig i, at der eksisterer alvorlige ubalancer i seks EU-lande (Bulga-
rien, Frankrig, Kroatien, Italien, Cypern og Portugal). Rådet vil nøje vurdere
Kommissionens opfølgende analyse af Kroatien og Portugal mhp. stillingta-
gen til, om der er behov for at optrappe proceduren. Rådet understreger
behovet for, at makroubalanceproceduren anvendes til sit fulde potentiale,
herunder med den korrigerende arm, hvor relevant.
Rådet er enig i, at seks lande, der modtog dybdegående analyser, ikke ople-
ver ubalancer i makroubalanceprocedurens forstand (Belgien, Estland, Un-
garn, Østrig, Rumænien og Storbritannien).
Rådet understreger det fortsatte behov for politisk handling og forpligtelse
til gennemførelse af strukturreformer i alle EU-lande, og særligt i lande med
ubalancer, som påvirker ØMU’ens funktion. Ubalancer skal adresseres med
tiltag, der sikrer en holdbar korrektion, fokusere på de mest centrale udfor-
dringer, reducere risici og skabe betingelser for holdbar vækst og beskæfti-
gelse.
Rådet anerkender de fortsatte fremskridt i EU-landene mht. at korrigere
interne og eksterne ubalancer og dermed bidrage til at genoprette og reba-
lancere økonomierne i EU og euroområdet. Rådet understreger dog samti-
dig, at der fortsat eksisterer betydelige risici i flere EU-lande. Mens flere be-
talingsbalanceunderskud er blevet stærkt reduceret eller ændret til overskud,
udgør høj ekstern gæld forsat betydelige risici i flere lande. Rådet anerken-
der, at omkostningskonkurrenceevnen er forbedret i flere lande, der har op-
levet høje eksterne underskud, men at der kun er begrænsede tegn på for-
bedret ikke-omkostningsrelateret konkurrenceevne. Samtidig kan forhøjede
betalingsbalanceoverskud i nogle EU-lande med relativt begrænsede behov
for gældsreduktion under visse omstændigheder indikere store opsparings/
investerings-ubalancer, der kan adresseres med politiske tiltag.
Rådet understreger, at høje niveauer af privat og offentlig gæld set i lyset af
lav inflation og vækst fortsat udgør en betydelig udfordring i flere EU-lande.
På trods af at der er gjort fremskridt, er der behov for yderligere strukturre-
former mhp. at styrke vækstpotentialet og takle den høje ledighed, særligt
blandt unge og langtidsledige.
Implementering af landespecifikke anbefalinger:
Rådet finder, at det mere målrettede sæt af landespecifikke anbefalinger
medførte et øget fokus på at takle de mest presserende udfordringer og
vedvarende makroøkonomiske ubalancer. Rådet noterer, at der er forskel på
reformindsatsen på tværs af politikområder og lande, og at der kun i få til-
5
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 98: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 25/5-16
fælde er gjort betydelige fremskridt. Rådet understreger, at reformindsatsen
skal intensiveres for at adressere udfordringerne.
Rådet fremhæver vigtigheden af, at Rådet får mulighed for at drøfte og vur-
dere implementeringen af landespecifikke anbefalinger i Rådet før offentlig-
gørelse af Kommissionens forslag til nye anbefalinger.
Rådet understreger, at der er behov for yderligere reformer af produkt-,
service- og arbejdsmarkeder for at styrke det økonomiske opsving og
vækstpotentialet, forbedre vilkårene for investeringer samt styrke det indre
marked.
Rådet anerkender de fremskridt, som EU-landene har gjort mht. at imple-
mentere anbefalinger for at forbedre erhvervsklimaet, bekæmpe skatteund-
gåelse og forbedre offentlig administration. Rådet understreger, at der kan
opnås større fremskridt i at udforme erhvervs- og beskæftigelsesvenlig regu-
lering, øge erhvervsdeltagelsen blandt kvinder, mindske bureaukrati, styrke
administrativ effektivitet og lovgivningsmæssig kvalitet samt reducere antal-
let af restriktioner i servicesektoren, herunder ved at gøre det nemmere for
serviceudbydere at operere på tværs af grænser. Der har været fremskridt
med at adressere mangler i de finanspolitiske rammer i nogle lande, mens
der kun er gjort meget begrænsede fremskridt i andre lande, og indsatsen
bør derfor fokusere på at sikre, at rammerne fungerer effektivt og under-
støtter gennemførelsen af ansvarlig finanspolitik. Nationale finanspolitiske
rammer bør bringes i overensstemmelse med EU-kravene.
Rådet er enig i, at der er et presserende behov for at forbedre investerings-
klimaet for at øge private investeringer i realøkonomien og sikre en høj kva-
litet af offentlige investeringer. Der er kun gjort langsomme fremskridt med
at implementere reformer, der adresserer udfordringer mht. sektorspecifik
regulering, offentlig administration, retsvæsnet, rammer for insolvens og er-
hvervsklima. På trods af, at der er gjort visse fremskridt på området, er der
fortsat væsentlige barrierer for investeringer i flere betydelige sektorer i
mange EU-lande. Dette er især tilfældet for tjenesteydelser, netværksindu-
strier og byggeri.
Rådet byder fremskridtene med at reformere arbejdsmarkedet velkommen,
men bemærker, at der fortsat er betydelige udfordringer. Der er fortsat et
potentiale i at reducere skattebyrden på arbejdskraft. Integration af indvan-
drere og flygtninge i nogle EU-lande kræver særlig opmærksomhed. På
trods af, at der er gjort fremskridt med at bringe ledige tilbage på arbejds-
markedet, er der behov for strukturreformer og aktiv arbejdsmarkedspolitik
mhp. at styrke beskæftigelsen.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet ventes ikke at udtale sig i sagen.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 98: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 25/5-16
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Økonomiske konsekvenser
Rådskonklusionerne om Kommissionens dybdegående analyser og EU-landenes
opfølgning på de landespecifikke anbefalinger fra 2015 vil ikke i sig selv have
økonomiske konsekvenser. En effektiv gennemførelse af det europæiske semester
ventes at have positive samfundsøkonomiske og erhvervsøkonomiske konsekven-
ser, i det omfang en sådan overvågning gennem en konsistent implementering af
anbefalinger bidrager til at understøtte makroøkonomisk stabilitet, velfungerende
produkt- og servicemarkeder samt styrkelse af potentialet for vækst og beskæfti-
gelse i EU-landene.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel enighed om rådskonklusionerne blandt EU-landene.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen deler generelt vurderingerne af Danmark og de øvrige EU-lande i lan-
derapporterne og vurderingerne af opfølgningen på landeanbefalingerne, og finder
at de europæiske lande generelt har brug for at styrke deres gennemførelse af
strukturreformer, om end der i varierende grad er sket fremskridt i de senere år.
Regeringen støtter generelt udkastet til rådskonklusioner og at Rådet løbende fo-
kuserer på landenes implementering af landespecifikke anbefalinger om reformer,
der styrker vækst- og beskæftigelsespotentialet og de offentlige finanser samt ned-
bringer ubalancer, der kan have negativ effekt på vækst og beskæftigelse på lidt
længere sigt.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om Kommissionens landerapporter
2016, herunder de dybdegående analyser, forud for ECOFIN den 8. marts 2016.
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om Kommissionens landespecifikke
anbefalinger for 2015, forud for ECOFIN den 19. juni 2015.
Kommissionens landerapporter 2016 har endvidere været forelagt Folketingets
Europaudvalg og Folketingets Finansudvalg i forbindelse med samrådet d. 17.
marts 2016 som led i de to udvalgs proces for det nationale semester.
7
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 98: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 25/5-16
1632311_0008.png
Bilag 1 – Eksempler på opfølgningen af anbefalinger inden for forskellige
økonomisk-politiske områder
EU-landenes opfølgning på anbefalinger inden for økonomisk-politiske områder
Forbedre rammebetingelserne for investeringer: Der er gjort et vist fremskridt med at forbedre rammebetingelserne
for investeringer. Der eksisterer dog fortsat væsentlige barrierer for investeringer i de fleste EU-lande. Det gør sig
særligt gældende i service, netværksindustrier og bygge- og anlægssektoren. Mens lande som Estland og
Storbritannien har relativt favorable investeringsklimaer, oplever mange lande fortsat barrierer for investeringer i
form af administrative byrder, bureaukrati, ineffektiv offentlig administration og mangel på transparens i
reguleringen.
Flere lande har gennemført initiativer mhp. at forbedre virksomheders adgang til finansiering, herunder Ungarn,
Portugal og Malta. Endvidere har flere lande forbedret rammerne for insolvens, herunder Spanien, Irland og
Kroatien.
Arbejdsmarkeds- og socialpolitik: Flere lande har taget initiativer til at øge arbejdsmarkedernes fleksibilitet. Der er
også taget skridt i retning af at sikre en lønudvikling i overensstemmelse med produktivitetsudviklingen, herunder i
Finland og Spanien med aftaler om løntilbageholdenhed på tværs af sektorer.
Nogle lande har igangsat initiativer til at bekæmpe langtidsledighed, herunder ved at reformere og styrke den aktive
arbejdsmarkedspolitik. Det gør sig fx gældende i Spanien, Frankrig, Letland, Italien og Finland. Kommissionen
bemærker dog, at der fortsat er behov for reformer af arbejdsmarkedspolitikken i flere lande, ved bl.a. at sikre bedre
sammenhæng mellem beskæftigelsesindsatsen og sociale ydelser, oprette partnerskaber med arbejdsgivere og yde
individualiseret rådgivning til den enkelte ledige.
Erhvervslivets rammebetingelser og netværksindustrier: Der er gjort fremskridt mht. effektivisere den offentlige
administration, mindske bureaukrati, bekæmpe korruption og fremme transparens, forudsigelighed og kvalitet i
erhvervsreguleringen. Fx har Frankrig igangsat og gennemført en række initiativer mhp. at simplificere
erhvervsreguleringen. Der er dog forsat behov for en styrket indsats i flere lande på flere områder. Kommissionen
fremhæver bl.a., at flere lande har behov for at reducere den tid, det tager at opnå licens til at drive visse erhverv,
og har behov for at fremme digitalisering af offentlig service.
Der rapporteres nogle fremskridt med at fremme infrastruktur i netværksindustrierne. Fx er der nu etableret
elforbindelse mellem de baltiske lande og Polen, Finland og Sverige, ligesom der arbejdes på el- og gasforbindelser
mellem Frankrig og Spanien.
Produkt- og servicemarkeder: Landerapporterne peger på relativt langsomme fremskridt mht. landenes
implementering af reformer på produkt- og servicemarkederne, der bl.a. skal styrke produktiviteten.
Der er begrænsede fremskridt mht. implementering af reformer i bygge- og anlægssektoren, hvor Danmark,
Tyskland, Litauen, Polen, Slovakiet og Sverige har modtaget anbefalinger de seneste år. Fx har Polen taget skridt
mod at simplificere administrative byrder ifm. byggeri, men initiativerne tager kun hånd om et begrænset antal af de
identificerede udfordringer.
Der er gjort visse fremskridt mht. at forbedre reguleringen i detailsektoren. Fx har Finland liberaliseret lukkeloven og
Spanien har lempet reguleringen for etablering af detailvirksomhed. Kommissionen understreger dog, at der fortsat
er behov for at forbedre reguleringen af detailsektoren i flere lande.
Kommissionen fremhæver behovet for yderligere reformer af produktmarkederne i en række lande, herunder at øge
konkurrence, deregulere og privatisere, hvor relevant.
Finanspolitik: Landerapporterne forholder sig til fremskridt og fortsatte udfordringer mht. de overordnede
finanspolitiske
rammer
(budgetregler mv.). Der er gjort visse fremskridt mht. at styrke de finanspolitiske rammer. Fx
har Bulgarien vedtaget lovgivning om betingelser for korrektion af afvigelser fra budgetmål, Kroatien har taget tiltag
for at forbedre nøjagtigheden i budgetplanlægningen og styrke udgiftskontrollen, og Portugal har reformeret
rammerne for offentlig budgettering. Endvidere nævner Kommissionen, at de fleste lande har etableret uafhængige
finanspolitiske råd eller styrket eksisterende råd.
Fremskridt mht. at reformere pensionssystemer varierer på tværs af landene. Fx har Finland og Belgien inden for
det seneste år taget skridt i den rigtige retning ved at hæve pensionsalderen, og der er generelt gennemført en del
reformer på pensionsområdet de senere år, men flere lande vurderes fortsat at være udfordret på dette område.
8
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 98: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 25/5-16
1632311_0009.png
Bilag 2 - EU-Kommissionens vurdering af opfølgningen på de landespeci-
fikke anbefalinger fra 2015 – udvalgte landeeksempler
Land
Konklusion
Eksempler på vurderingen af den nationale reformindsats
Begrænsede fremskridt ift. at øge de offentlige investeringer i infrastruktur,
uddannelse og forskning samt forbedring af effektiviteten i skattesystemet.
Begrænsede fremskridt med at forbedre rammerne for finanspolitiske
relationer mellem forbundsstaten, delstater og kommuner, især mhp. at
sikre passende offentlige investeringer på alle niveauer.
Begrænsede fremskridt ift. at øge incitamentet til at forblive på arbejds-
markedet, samt at reducere beskatning af arbejde.
Begrænsede fremskridt i reduktion af regulering i serviceerhverv. Ingen
fremskridt ifm. fjernelse af konkurrencebarrierer i jernbanesektoren.
Nogle fremskridt ift. at øge gennemsigtighed af regionale offentlige finan-
ser. Begrænsede fremskridt ift. at effektivisere sundhedssektoren.
Betydelige fremskridt ift. at reformere banksektoren.
Nogle fremskridt ift. at sikre bedre overensstemmelse mellem løn og
produktivitet samt bedre forhandlinger mellem arbejdsmarkedets parter og
effektivisere rådgivning til ledige, herunder især unge.
Begrænsede fremskridt ift. at sikre effektive støtteordninger.
Nogle fremskridt ift. at fjerne barrierer for at virksomheder kan vokse, samt
indførsel af mere harmoniseret regulering på tværs af regioner.
Ingen fremskridt med at reformere professionelle services.
Begrænsede fremskridt ifm. specificering af budgetforbedringer i 2017.
Nogle fremskridt ift. at gøre budgetanalyse effektiv og begrænse lokale
myndigheders forbrug.
Betydelige fremskridt ift. at sikre et bæredygtigt pensionssystem.
Betydelige fremskridt ift. at reducere omkostninger på arbejdskraft, herun-
der reduktion af arbejdsgiverbidrag til sociale sikringsordninger
Nogle fremskridt ifm. med forbedring af lønforhandlingsprocessen og
overenskomstforhandlinger.
Begrænsede fremskridt ift. at sikre konkurrencedygtig minimumsløn.
Begrænsede fremskridt ift. at fjerne barrierer for at virksomheder kan
vokse, mens der er gjort nogle fremskridt med at forbedre regulering af
professionelle ydelser.
Begrænsede fremskridt ift. forenkling og effektivisering af skattesystemet
og at øge forbrugs- og miljøbeskatning.
Nogle fremskridt i reduktion af beskatning af produktion, herunder initiati-
ver til at udfase visse arbejdsgiverbidrag.
Begrænsede fremskridt ifm. reduktion af arbejdsmarkedets segmentering
samt øgede muligheder for lovmæssige undtagelser fra fx arbejdstidsord-
ninger på brancheniveau
Begrænsede fremskridt med at reformere dagpengesystemet.
Begrænsede fremskridt ift. at integrere budgetanalyse i budgettering og
begrænsede fremskridt ift. reformering af skattesystemet.
Nogle fremskridt indenfor privatisering af offentlige virksomheder.
Begrænsede fremskridt ift. at gøre havne mere konkurrencedygtige.
Nogle fremskridt i håndteringen af EU-midler og ift. at reformere offentlige
institutionelle rammer og effektivisere det civilretlige område
Begrænsede fremskridt ift. at bekæmpe korruption.
Betydelige fremskridt i krav til bankers ledelse og nogle fremskridt ift. at
højne aktivkvaliteten i banker.
Fuld implementering af reformering af løntilskudssystemet, og betydelige
fremskridt ift. aktiv arbejdsmarkedspolitik og reformering af skolesystemet.
Begrænsede fremskridt ift. at decentralisere kollektiv forhandlingsret.
Begrænsede fremskridt med reformering af konkurrenceret i servicesekto-
ren, samt nogle fremskridt i forenklingen af erhvervslivets rammer. Ingen
fremskridt ift. kontrol af udbudsproces ved lokale servicekontrakter.
Begrænsede fremskridt ift. at øge andelen af offentlige investeringer
målrettet forskning og udvikling.
Ingen fremskridt i udfasning af skattefradrag på boliglån, nogle fremskridt i
bedre prissætning og fleksibilitet på lejeboligmarkedet og betydelige
fremskridt ift. indførsel af indkomstafhængig leje i sociale boligbyggerier.
Begrænsede fremskridt i ændringen af unges pensionsopsparingssystem.
Ingen fremskridt ift. at justere incitamenter på boligmarkedet (skattefra-
drag på boliglån og ejendomsværdibeskatning) og fornyelse af lejeregule-
ring. Nogle fremskridt ift. hurtigere afdrag på boliglån Nogle fremskridt ift.
effektivisering af zoneinddeling og planlægnings- og anlægsprocesser.
Begrænsede fremskridt ift. at reducere strukturel udbudsmangel på
boligmarkedet samt øge konkurrence i byggesektoren.
Nogle fremskridt ift. at øge udbud på boligmarkedet. Nogle fremskridt ift.
at øge af antallet af praktikpladser på tekniske uddannelser samt større
udbud af efteruddannelse og kurser.
Nogle fremskridt i forbedring af børnepasningstilbud.
Tyskland
Begrænsede fremskridt
Spanien
Nogle fremskridt
Frankrig
Nogle fremskridt
Italien
Nogle fremskridt
Nederlandene
Begrænsede fremskridt
Sverige
Begrænsede fremskridt
Storbritannien
Nogle fremskridt
9
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 98: Samlenotat om rådsmøde (ECOFIN) den 25/5-16
1632311_0010.png
Bilag 3 – EU-Kommissionens konklusion i de dybdegående analyser 2016
EU-lande med makroøkonomiske ubalancer
Lande
Kategorisering
Beskrivelse af ubalancer
Sårbar finansiel sektor samt høj gældsætning hos
private virksomheder. Høj ledighed og fortsat voksende
langtidsledighed.
Svækket konkurrenceevne og forværret betalingsba-
lance som følge af lønstigninger, der ikke afspejler
produktivitetsudviklingen. Endvidere høj privat gæld.
Høj offentlig gæld, faldende produktivitetsvækst og
svækket konkurrenceevne.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland samt
mange misligholdte lån.
Høj offentlig gæld, svag udvikling i produktivitet og
konkurrenceevne samt høj langtidsledighed. Begræn-
set reduktion af misligholdte lån.
Bulgarien
Alvorlige ubalancer
Finland
Ubalancer
Frankrig
Alvorlige ubalancer
Irland
Ubalancer
Italien
Alvorlige ubalancer
Kroatien
Alvorlige ubalancer
Høj offentlig og privat gæld til ind og udland samt høj
ledighed. Mange misligholdte lån og svag indtjening i
banksektoren.
Stort og vedvarende overskud på betalingsbalancen og
høj gældssætning i husholdningerne.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Banksek-
tor udfordret af en stor andel misligholdte lån. Høj
arbejdsløshed.
Svag banksektor og mange finanspolitiske risici. Høj
gældsætning i private virksomheder.
Høj offentlig og privat gæld til ind- og udland. Høj
arbejdsløshed.
Høj og voksende gæld blandt husholdningerne. Mang-
lende korrektion af huspriser, der fortsat stiger fra et i
forvejen højt niveau.
Højt og vedvarende overskud på betalingsbalancen
som følge af høj opsparing og lavt investeringsniveau i
den private og offentlige sektor, hvilket svækker
vækstpotentialet og øger afhængigheden overfor
udenlandsk efterspørgsel.
Nederlandene
Ubalancer
Portugal
Alvorlige ubalancer
Slovenien
Ubalancer
Spanien
Ubalancer
Sverige
Ubalancer
Tyskland
Ubalancer
10