Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del Bilag 72
Offentligt
1609503_0001.png
Notat
Modtager(e):
Rigsrevisionen
Kopi:
Click here to enter text.
Supplerende regnskabsmæssige forklaringer for § 19. Uddannel-
ses- og Forskningsministeriet for regnskabsåret 2015
Med henvisning til indkaldelsesskrivelse vedrørende 2015, jf. Rigsrevisionens ind-
kaldelsesskrivelse dateret den 1. december 2015, afgiver Uddannelses- og Forsk-
ningsministeriet hermed supplerende regnskabsmæssige forklaringer for finans-
året 2015.
Notatet skal ses i sammenhæng med årsrapporter for 2015 for driftsbevillinger og
statsvirksomheder under Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Væsentlige afvigelser er ved departementets indkaldelse defineret som afvigelser
over 5 pct. og 1 mio. kr. Endvidere afgives pga. bevillingens størrelse forklaringer
for § 19.81.01.
Stipendier,
selv om afvigelsen netto udgør mindre end 5 pct.
7. marts 2016
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Økonomikontoret
Børsgade 4
Post
Postboks 2135
1015 København K
Tel.
3392 9700
Fax
3332 3501
Mail
[email protected]
Web
www.ufm.dk
CVR-nr.
1680 5408
Sagsbehandler
Therese Thulstrup
Tel.
72318048
Mail
[email protected]
Ref.-nr.
Dokument nr.
§ 19.25.05 Fællesbevillinger
(Reservationsbevilling)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab år-til-dato
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
153,9
-89,9
48,1
15,9
Hovedkontoen udviser et mindreforbrug på 15,9 mio. kr.
Mindreforbruget dækker over forskellige modsatrettede bevægelser (- dels et mer-
forbrug på ca. 40 mio. kr. på nogle konti, dels et mindreforbrug på andre konti på
ca. 56 mio. kr.).
Merforbrug på i alt ca. 40 mio. kr. dækker primært over følgende:
På underkonto 10.
Udvikling m.v.
er der et merforbrug på 1,9 mio. kr. til bl.a.
udgifter til analyse af taxametersystemet (1,5 mio. kr.), der dækkes af behold-
ningen på underkontoen.
På TB 2015 er der fra beholdningen på underkonto 63.
Eliteuddannelser
og fra
beholdningen på underkonto 72.
Ekstraordinær indsats for kommende dimit-
tender
overført henholdsvis 24,5 mio. kr. og 9,4 mio. kr. til universiteternes til-
skudskonti til at realisere effektiviseringspotentialer samt til basismidler til
Side
1/9
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2015
1609503_0002.png
CBS.
På underkonto 77.
Afskaffelse af deltagerbetaling til suppleringskurser
har
der været et forbrug af beholdning på 4,1 mio. kr. der på TB 2015 er udmøntet
til de respektive universitetskonti.
Mindreforbrug på i alt 56,0 mio. kr. dækker over følgende:
På underkonto 40.
Huslejeregulering
er der et mindreforbrug på 42,8 mio. kr.
På TB 2015 blev der fra huslejereguleringskontoen overført i alt 29 mio. kr. til
Københavns Universitet vedr. ibrugtagen af KUA 2 samt fremleje.
På underkonto 68.
Det Danske Universitetscenter i Beijing
er der et mindre-
forbrug på 13,2 mio. kr. Dette skyldes, at driften blev 1,5 mio. lavere end bud-
getteret samt at den faktiske studieaktivitet blev 11,7 mio. kr. lavere end bud-
getteret.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
19.25.13 Internationalt samarbejde
(Reservationsbevilling)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab år-til-dato
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
20,2
-0,9
17,8
1,5
Hovedkontoen udviser et mindreforbrug på 1,5 mio. kr.
Mindreforbruget kan primært henføres til færre udgifter på underkonto 20.
Lekto-
ratsordningen
(1,4 mio. kr.), idet udgifter vedr. møder i Lektoratsudvalget, studie-
ophold og ekskursioner samt flytning m.v. af nye lektorer blev lavere end budgette-
ret.
19.25.15 Ph.d.-stipendier i udlandet (Firenze)
(Driftsbev.)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab år-til-dato
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
4,0
-
2,5
-1,5
Hovedkontoen udviser et mindreforbrug på 1,5 mio. kr.
Mindreforbruget på kontoen på 1,5 mio. kr. skyldes færre ansættelser end budget-
teret samt større indtægter i form af dagpengerefusion.
19.33.04 Ikke-aktivitetsbestemte bygningstilskud/-bevillinger mv. til
videregående uddannelser
(Selvejebevilling)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab år-til-dato
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
18,7
0,4
26,3
-7,2
Side
2/9
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2015
1609503_0003.png
Hovedkontoen udviser et merforbrug på 7,2 mio. kr.
Merforbruget kan dels henføres til et merforbrug på 13,7 mio. kr. som følge af akt-
stykke nr. 55 om Campus Bornholm af den 17. december 2015, dels et mindrefor-
brug på 6,5 mio. kr. som følge af mindre aktivitet end forudsat. Beholdningen an-
drager primo 2016 19,6 mio. kr.
19.33.05 Særlige bevillinger
(Reservationsbevilling)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab år-til-dato
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
74,9
-21,3
59,1
-5,5
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Hovedkontoen udviser et merforbrug på 5,5 mio. kr.
Merforbruget kan henføres til mere aktivitet end forudsat. Beholdningen andrager
primo 2016 36,3 mio. kr.
19.34.03 Lån til institutionsformål og tilskud til institutionsudvikling
(Reservationsbevilling)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab år-til-dato
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
6,3
0,0
3,0
3,3
Hovedkontoen udviser et mindreforbrug på 3,3 mio. kr.
Mindreforbruget kan henføres til, at der i 2015 i mindre omfang end forventet er
ydet tilskud til institutionsudvikling.
19.35.12 Lokaleforsyning til overførte amtslige uddannelsesinstitutio-
ner
(Anlægsbevilling)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab år-til-dato
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
0,0
0,0
2,8
-2,8
Hovedkontoen udviser et merforbrug på 2,8 mio. kr.
Merforbruget kan henføres til en merudgift på 4,2 mio. kr. og en merindtægt på 1,4
mio. kr. Udgifter og indtægter vedrører afløb på afviklingen af ejendomsporteføljen
for undervisningsmiddelcentre under professionshøjskolerne. Udgifter og indtæg-
ter vedrører primært et lejemål med lang uopsigelighed, hvoraf dele af lejemålet er
fremlejet. Nettoudgifterne dækkes af beholdningen på kontoen, som primo 2016
andrager 10,5 mio. kr.
Side
3/9
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2015
1609503_0004.png
19.35.21 It-opgaver mv.
(Reservationsbevilling)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab år-til-dato
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
12,5
-8,1
7,9
-3,5
Hovedkontoen udviser et merforbrug på 3,5 mio. kr.
Merforbruget kan henføres til et mindreforbrug på ca. 1,5 mio. kr. samt en hensæt-
telse på 4,9 mio. kr. relateret til opgaver, som varetages af Styrelsen for It og Læ-
ring. Hensættelsen vedrører opgaver der er afsluttet i 2015, men hvor den endelige
afklaring af økonomien udestår. Beholdningen andrager primo 2016 12,5 mio. kr.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
19.36.07 Forsøgs- og udviklingsarbejde m.v. i forbindelse med åben
uddannelse og efteruddannelse
(Reservationsbevilling)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab år-til-dato
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
19,0
-10,7
11,9
-3,6
Hovedkontoen udviser et merforbrug på 3,6 mio. kr.
Merforbruget kan henføres til, at det i 4. kvartal blev prioriteret at yde tilskud til en
række udviklingsprojekter på højt prioriterede områder ved forbrug af beholdning
på kontoen. Beholdningen på kontoen andrager primo 2016 7,0 mio. kr.
19.38.79 Reserver og budgetreguleringer vedr. de videregående kunst-
neriske uddannelsesinstitutioner
(Reservationsbevilling)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab år-til-dato
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
0,0
-1,5
0,0
-1,5
Hovedkontoen udviser et merforbrug på 1,5 mio. kr.
Merforbruget kan henføres til, at der i forbindelse med TB15 blev overført 1,5 mio.
kr. fra 19.38.79 til de kunstneriske uddannelsesinstitutioner. Da der er beholdning
og ikke bevilling på kontoen, udviser kontoen et merforbrug. Beholdningen på kon-
toen andrager primo 2016 0,5 mio. kr.
19.81.01 Stipendier
(Lovbunden
bevilling)
Side
4/9
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2015
1609503_0005.png
Tabellen nedenfor viser forbruget af stipendier opgjort i kroner og stipendieårs-
værk fordelt på henholdsvis ungdomsuddannelser og videregående uddannelser.
Tabellen viser desuden stipendieindtægter i form af rejste krav som følge af for
meget udbetalt stipendie.
TB (inkl. aktstyk-
ker)
7,0
7,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Regnskab år-til-
dato
20.798,1
6.079,9
14.718,2
331,6
129,4
202,2
431,6
122,2
309,4
Hovedkonto
19.81.01 Stipendier (Udgift)
- heraf ungdomsuddannelser
- heraf videregående uddan-
nelser
19.81.01 Stipendieårsværk –
1.000
- heraf ungdomsuddannelser
- heraf videregående uddan-
nelser
19.81.01 Stipendier (Indtægt)
- heraf indkomstkontrol
- heraf afbrud
Finanslovsbevilling
21.552,5
5.879,8
15.672,7
341,5
134,7
206,8
421,2
135,6
285,6
Afvigelse
-761,4
193,1
-954,5
-9,9
-5,3
-4,6
10,4
-13,4
23,8
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Udgifter
Stipendie- og studielånsudgifterne på FL 2015 er budgetteret på baggrund af UFM
og MBULs aktivitetsprognoser for uddannelser, der giver ret til SU. For uddannel-
ser, som ikke er dækket af prognosen, svarende til ca. 15 pct., er der forudsat en
uændret bestand. Fordelingen af stipendieudgifterne på ungdomsuddannelser og
videregående uddannelser på FL15 er baseret på FL14 fordelingen. En fordeling
som blev anderledes i regnskabet 2014. Da budgetteringen ikke er baseret på denne
fordeling, tages der i det følgende udgangspunkt i de ændringer, der kan konstate-
res for 2015 i forhold til de forudsætninger, der lå til grund for FL15.
Der er et mindreforbrug af stipendier i 2015 på 761,4 mio. kr. (3,5 pct.). Af mindre-
forbruget på 761,4 mio. kr. skønnes ca. 232,4 mio. kr. at være af midlertidig karak-
ter og ca. 529,0 mio. kr. skønnes at være af permanent karakter.
Mindreforbruget af midlertidig karakter dækker følgende:
EU-arbejdstagere 90,0 mio. kr. (Som følge af EU-dommene vedr. EU-
arbejdstagere er der på FL15 indbudgetteret 390,2 mio. kr. til stipendier til
EU-arbejdstagere, som studerer. Det skønnes imidlertid kun, at merudgiften i
2015 har udgjort ca. 300,0 mio. kr., dvs. et mindreforbrug på ca. 90 mio. kr.).
EUD-reform 62,4 mio. kr.( I efteråret var der ca. 2.300 færre stipendiemodta-
gere på EUD end på samme tidspunkt sidste år, svarende til ca. 45,0 mio. kr.
Det skyldes formentlig EUD-reformen. Reformen er budgetteret med en for-
ventet merudgift på 17,4 mio. kr. i 2015, dvs. effekten af reformen giver en for-
skel på 62,4 mio. kr.)
Kontanthjælpsreform 80,0 mio. kr. (Kontanthjælpsreformen fra 2014 indebæ-
rer, at kontanthjælp-modtagere får halveret deres kontanthjælp, når de er 25 -
29 år. I 2015 er der på denne baggrund budgetteret med en stipendieudgift på
Side
5/9
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2015
1609503_0006.png
119,1 mio. kr. stigende til 191,5 mio. kr. i 2017. På baggrund af væsentligt færre
støttemodtagere end forventet i 2015, skønnes det, at ca. 80,0 mio. kr. endnu
ikke er slået igennem.)
Mindreforbruget af permanent karakter dækker følgende:
Mindreoptag på de videregående uddannelser svarende til et mindreforbrug på
80,0 mio. kr.( meroptaget skønnes at have udgjort 20,0 mio. kr. mod budget-
teret 100,0 mio. kr.).
Flere hjemmeboende i videregående uddannelse end forudsat svarende til et
mindreforbrug på 8,5 mio. kr.
SU-reformens besparelse på de hjemmeboende SU-modtagere blev ca. 72,0
mio. kr. mere end budgetteret.
Ca. 10 pct.mere afbrud end ventet, hvilket indebærer ca. 100 mio. kr. mindre i
stipendieudgifter. (afbrudskravene fra 2014 til 2015 steg 12,4 pct., dvs. ca.10
pct. mere end stigningen i stipendieforbruget).
Herudover ca. 4.100 færre støtteårsværk svarende til ca.268,5 mio. kr.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Indtægter
Stipendieindtægterne vedrørende krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt
støtte udviste en merindtægt på 10,4 mio. kr. (2,5 pct.), merindtægten skyldes 23,8
mio. kr. mere i afbrudskrav end ventet og13,4 mio. kr. mindre i indkomstkontrol-
krav vedrørende støtteåret 2014. Fribeløbet i videregående uddannelser blev sat op
med 1.500 kr. pr. md. i 2014 og effekten heraf i form af færre indkomstkontrolkrav
blev større end ventet.
Merindtægten på 10,4 mio. kr. skønnes at være af permanent karakter.
19.81.11 Lånevirksomhed, 19.81.12 Forrentning af lånevirksomhed,
19.81.13 Forrentning af øvrig lånevirksomhed samt 19.81.14 Tab på stu-
diegæld
(Lovbunden
bevilling)
Nedenstående forklaringer omfatter den samlede lånevirksomhed, der har været
administreret af UFM i 2014, dvs. følgende hovedkonti; § 19.81.11.
Lånevirksom-
hed,
§ 19.81.12.
Forrentning af lånevirksomhed,
§ 19.81.13.
Forrentning af øvrig
lånevirksomhed
og § 19.81.14.
Tab på studiegæld.
Den følgende tabel viser udgifter og indtægter i forbindelse med UFMs lånevirk-
somhed. Den andel, som Statens Administration administrerer, er udskilt i tabel-
len. Alle poster indgår dog i UFMs rammebevilling.
Samlet lånevirksomhed (19.81.11, 19.81.12, 19.81.13 og 19.81.14)
Lån og genudlån
Lån
Udgifter
5.210,4
4.956,8
-253,6
Side
6/9
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
Regnskab år-til-dato
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2015
1609503_0007.png
Studielån 19.81.11.10.54 & 15.54
Øvrige udlån 1) 19.81.11.10.54 & 15.54
- heraf Statens Administration
Tab studiegæld 19.81.14.10.44
Statens Administration 19.81.12.15.43
Indtægter (Statens Administration)
Afdrag studielån 19.81.11.10.55 & 15.55
Øvrige afdrag 2) 19.81.11.10.55 & 15.55
Renter studielån 19.81.12.15
Øvrige renter 3) 19.81.13.15
Genudlån
Udgifter
Afdrag 19.81.11.20.85
Renter 19.81.12.20
Indtægter
Studielån 19.81.11.20.84
Rentelettelse (beregnet)
Netto 4)
støtte.
3.922,0
1.139,3
652,1
135,1
14,0
3.564,3
1.920,0
942,2
680,0
22,1
2.301,3
2.085,1
216,2
3.922,0
3.922,0
-463,8
3.732,7
1.141,5
614,7
70,7
11,9
3.339,6
1.685,8
1.004,5
623,4
25,9
2.383,9
2.280,5
103,4
3.732,7
3.732,7
-520,0
-189,3
2,2
-37,4
-64,4
-2,1
-224,7
-234,2
62,3
-56,6
3,8
82,6
195,4
-112,8
-189,3
-189,3
-56,2
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
1) Tilskrevne renter på stats- og studielån, for meget udbetalt støtte, og krav vedr. for meget udbetalt
2) Afdrag, betalte renter og afskrivninger på stats- og studielån og på for meget udbetalt støtte.
3) Renter på statslån og på for meget udbetalt støtte.
4) Udgifter (renter, genudlån 19.81.12.20) - indtægter (renter, studielån 19.81.12.15).
Lån
Udgifterne til lån består af udbetalte studielån (optaget efter 1.8.1988) og øvrige
udlån. Øvrige udlån består af de tilskrevne renter på statslån (optaget før 1.8.1988),
for meget udbetalt støtte og krav vedrørende for meget udbetalt støtte bogføres
som udlån og nedskrives, når gældsforholdet afdrages. Da disse udlån kun er af
balancemæssig karakter, er de opgjort som øvrige udlån.
Udgifterne i 2015 til lån udgjorde 4.956,8 mio. kr., hvilket er 253,6 mio. kr. (4,9
pct.) mindre end budgetteret på FL 2015. Mindreudgiften skyldes mindre udgifter
til udlån af studielån og et lavere niveau for tab på studielån i 2015 end niveauet for
2013, som delvist lå til grund for skønnet for 2015. På kontoen bogfører Statens
Administration tab ved død, invaliditet og konkurs. Udgiftsudviklingen er afhængig
af sagsbehandlingens omfang fra år til år. Endelig blev udgiften til Statens Admini-
stration for administrationen af lån 11,9 mio. kr., hvilket var 2,1 mio. kr. mindre
end budgetteret.
Indtægterne udgøres af afdrag på studielån, øvrige afdrag (afdrag på statslån og
betalte renter på stats- og studielån) og tilskrevne renter på studielån. Studielån
forrentes med 4 pct. p.a. i uddannelsestiden. Derefter forrentes de med diskontoen
plus et procenttillæg eller et procentfradrag, der fastsættes på finansloven. For
2014 er der fastsat et procenttillæg på 1 procentpoint.
I 2015 udgjorde indtægterne 3.339,6 mio. kr., hvilket er 204,7 mio. kr. (5,7 pct.)
mindre end budgetteret på FL 2015. Mindre indtægterne i 2015 skyldes et lavere
niveau for henholdsvis afdrag på studielån, betalte renter på studielån og afdrag på
for meget udbetalt støtte, samt for tilskrevne renter på studielån.
Side
7/9
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2015
1609503_0008.png
Genudlån
For at neutralisere virkningen på Uddannelses- og Forskningsministeriets ramme
af udgifterne til studielån, bogfører Uddannelsesministeriet en indtægt under gen-
udlån, som svarer til udlån af studielån og en udgift, som svarer til afdragene på
studielån.
Hensigten er, at den eneste nettoeffekt på Uddannelses- og Forskningsministeriets
ramme af studielånsordningen er de rentesubsidier, der består i, at renten på stu-
dielån er lavere end markedsrenten. For at opnå denne effekt udgiftsføres en mar-
kedsmæssig forrentning af de udestående studielån under genudlån. Den mar-
kedsmæssige forrentning, også kaldet genudlånsrenten, der er fastsat af Finansmi-
nisteriet, svarer til den gennemsnitlige rente på statsobligationer.
Genudlånsrenteudgiften udgjorde 103,4 mio. kr. i 2015. Det indebar en mindreud-
gift på 112,8 mio. kr., hvilket skyldes effekten af, at genudlånsrenten for 2015 ende-
ligt blev fastsat til 0,39 pct. mod den på FL 2015 budgetterede genudlånsrente på
0,82 pct. Afdrag på genudlån medførte en merudgift på 195,4 mio. kr. som følge af
et større omfang af misligholdt studielån og større afdrag af studielån som følge af
større afbrudskrav på studielån, samt en udgift vedrørende 2014 på 64,3 mio. kr.
vedrørende afbrudskrav på studielån i 2014.
Mindreindtægten under Genudlån på 189,3 mio.kr. skyldes et lavere udlån af stu-
dielån og dermed et mindre låneoptag fra Finansministeriet.
Rentelettelse (beregnet)
Nederst i tabellen er ministeriets nettoudgift (beregnet genudlånsrente – renteind-
tægter på studielån) til studielånsordningen, også kaldet udgiften til rentelettelse,
anført. Udgiften hertil blev -520,0 mio. kr. i 2015, dvs. 56,2 mio. kr. mindre end
budgetteret på FL 2015.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
19.82.02 Befordringsrabat til studerende i videregående uddannelser
(Lovbunden
bevilling)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab år-til-dato
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
376,7
0,0
466,1
-89,4
Hovedkontoen udviser et merforbrug på 89,4 mio. kr.
Merforbruget kan overvejende henføres til en regning på 71,6 mio. kr. vedrørende
2014, som UDS har modtaget for sent og som derfor har påvirket forbruget på kon-
toen i 2015. Der er således tale om en midlertidig afvigelse.
Af det resterende merforbrug på 17,8 mio. kr. vedrører 11,7 mio. kr. flere rabatmod-
tagere (- svarende til en stigning på 3,2 pct.) og 6,1 mio. kr. vedrører flere modtage-
re af km-godtgørelse (- svarende til en stigning på 11,2 pct.). Det skal hertil bemær-
kes, at reglerne for befordringsrabat i efteråret 2014 blev ændret så studerende, der
ikke er SU-modtagere, kan få befordringsrabat.
Side
8/9
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 72: Årsrapporter og regnskabsmæssige forklaringer 2015
1609503_0009.png
19.83.03 Udlandsstipendier
(Lovbunden
bevilling)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab år-til-dato
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
74,2
0,0
68,0
6,2
Hovedkontoen udviser et mindreforbrug på 6,2 mio. kr.
Mindreforbruget kan henføres til, at det faktiske antal årsstøttemodtagere (ca.
1.300) blev lavere end forventet (1.434), svarende til en afvigelse på 9,3 pct.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Afvigelse
(mio. kr.)
19.83.04 Forskellige tilskud
(Lovbunden
bevilling)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab år-til-dato
(mio. kr.)
1,6
0,0
0,1
1,5
Hovedkontoen udviser et mindreforbrug på 1,5 mio. kr.
Mindreforbruget skyldes primært mindreforbrug vedrørende præmiering af ud-
dannelsesopsparing (underkonto 20).
19.84.01 Statens voksenuddannelsesstøtte
(Lovbunden
bevilling)
Finanslovsbevilling
(mio. kr.)
TB (inkl. aktstykker)
(mio. kr.)
Regnskab år-til-dato
(mio. kr.)
Afvigelse
(mio. kr.)
177,9
0,0
80,8
97,1
Hovedkontoen udviser et mindreforbrug på 97,1 mio. kr.
Mindreforbruget kan primært henføres til målretningen af SVU. I 2014 blev SVU
målrettet personer med maksimalt en kort videregående uddannelse. Målretningen
trådte i kraft den 1. februar 2014. Bevillingen var i 2014 174,1 mio. kr. inkl. målret-
ningsbesparelsen og det faktiske forbrug var på 205,4 mio. kr. (- svarende til et
merforbrug på 31 mio. kr.). Det er efterfølgende blevet belyst, at personer med mel-
lemlange eller lange videregående uddannelser stod for ca. 100 mio. kr. af forbru-
get i 2014 (hamstringseffekt). Da budgetteringen af bevillingen i 2015 tog ud-
gangspunkt i bevillingen for 2014 er mindreforbruget i 2015 således primært en
konsekvens af målretningen af SVU.
Side
9/9