Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del Bilag 70
Offentligt
1609455_0001.png
Skatteanke-
styrelsen
Årsrapport 2015
Skatteankestyrelsen
Ved Vesterport 6, 4. sal
1612 København V.
www.skatteankestyrelsen.dk
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Skatteankestyrelsens årsrapport
1609455_0002.png
Indholdsfortegnelse
1. Påtegning .............................................................................................................. 3
2. Beretning .............................................................................................................. 4
2.1. Præsentation af Skatteankestyrelsen ..................................................................................... 4
2.2. Ledelsesberetning..................................................................................................................... 5
2.3. Kerneopgaver og ressourcer .................................................................................................. 8
2.4 Målrapportering....................................................................................................................... 11
2.5 Forventninger til det kommende år ..................................................................................... 16
3. Regnskab .............................................................................................................17
3.1 Anvendte regnskabspraksis ................................................................................................... 17
3.2 Resultatopgørelse mv. ............................................................................................................ 18
3.3 Balancen ................................................................................................................................... 19
3.4 Egenkapitalforklaring ............................................................................................................. 20
3.5 Likviditet og låneramme ........................................................................................................ 20
3.6 Opfølgning på lønsumsloft ................................................................................................... 20
3.7 Bevillingsregnskabet ............................................................................................................... 21
4. Bilag.....................................................................................................................21
4.1 Noter til balancen ................................................................................................................... 21
Side 2 af 22
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Skatteankestyrelsens årsrapport
1609455_0003.png
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Skatteankestyrelsens årsrapport
1609455_0004.png
2. Beretning
Denne årsrapport er udarbejdet i overensstemmelse med regnskabsbekendtgørelsen og
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner.
2.1. Præsentation af Skatteankestyrelsen
Skatteankestyrelsen er oprettet som en uafhængig styrelse under Skatteministeriet pr. 1.
januar 2014 og er placeret i henholdsvis København (Ved Vesterport og Strandboulevar-
den), Silkeborg og Haderslev.
Skatteankestyrelsen virker i henhold til skatteforvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
175 af 23. februar 2011 med senere ændringer, herunder lov nr. 649 af 12. juni 2013 om
ændret klagestruktur.
Skatteankestyrelsen varetager funktionen som fælles klagesekretariat for de regionale skat-
teankenævn, vurderingsankenævn, motorankenævn og fællesankenævn samt Landsskatte-
retten. Skatteankestyrelsen træffer endvidere afgørelse i sager, som ikke skal nævnsbe-
handles, jf. lovbekendtgørelse nr. 1 af 2. januar 2014 om afgørelse af visse klager i Skatte-
ankestyrelsen. Skatteankestyrelsen har herudover en formidlende rolle, idet styrelsen for-
midler sin praksis gennem offentliggørelse af afgørelser af almen interesse. Landsskatte-
retten formidler sin praksis gennem offentliggørelse af afgørelser af principiel eller almen
karakter.
Landsskatteretten og ankenævnene behandler klager vedrørende skat, ejendomsvurdering,
motor, moms, afgifter og told, inddrivelse mv. Skatteankestyrelsens opgave som klagese-
kretariat for de regionale ankenævn og Landsskatteretten er at udarbejde forslag til den
endelige administrative afgørelse i klagesager på skatteområdet og derved medvirke til at
fastlægge den administrative praksis.
Mission og vision
Mission og vision
Strategisk sigte
Beskrivelse
Vi vil være landets bedste klagemyndighed
Vi giver vores brugere en kompetent og effektiv kla-
gebehandling
Vi er garant for retssikkerheden
Vi skaber tillid til, at vi har et uafhængigt klagesystem
Vi yder effektiv sagsbehandling med høj kvalitet
Vi er servicemindede
Vi er en styrelse i bevægelse, som hele tiden arbejder
på at forbedre sig
Vi har et godt læringsmiljø og udvikler os
Formål
Hvilke fortællinger skal der
være om styrelsen?
Side 4 af 22
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Skatteankestyrelsens årsrapport
1609455_0005.png
Hovedkonti
Årsrapporten omfatter hovedkonto § 09.11.02. Skatteankestyrelsen (driftsbevillingen),
CVR-nr. 10 24 28 94, og § 09.11.21 Klagegebyr.
2.2. Ledelsesberetning
2015 var på mange måder et godt år for Skatteankestyrelsen med en sund økonomi, flere
afsluttede sager end nogensinde samt en produktivitet, der blev øget betragteligt. På trods
af det ser en del af tallene på de følgende sider i årsrapporten knap så positive ud med
sagsbehandlingstider, der stiger, og en målopfyldelse, som stadig ligger et stykke fra de
ambitioner, styrelsen har. Det har dog sine forklaringer:
Som konsekvens af klagereformen blev Skatteankestyrelsen etableret den 1. januar 2014
som en fusion mellem Landsskatterettens og ankenævnenes sekretariater. Allerede i be-
gyndelsen af 2014 viste prognoser en potentiel ophobning af såkaldte FFF-sager (sager
om fradrag for forbedringer i grundværdien), og der blev derfor tilført i alt ca. 265 mio.
kr. til Skatteankestyrelsen over en 4-årig periode som en del af finansloven for 2015.
Dette er grunden til, at styrelsen er vokset markant i 2015 – og fortsætter med at vokse
betragteligt i 2016.
Et af hovedformålene med klagereformen var at sikre en høj og ensartet kvalitet i sa-
gerne. Det har vi anvendt mange ressourcer på i 2015. Det skyldes blandt andet, at Skat-
teankestyrelsen har ansat en meget stor mængde sagsbehandlere i løbet af året (knap 150
nye medarbejdere i alt inklusive stabsmedarbejdere), således at 40 % af alle 343 medarbej-
dere i styrelsen har mindre end et års anciennitet ved årsskiftet 2015/16.
Figur 1. Nye medarbejdere i forhold til samlet antal medarbejdere
Anm.: Figuren viser nye antal medarbejdere i forhold til det samlede antal ved årets afslutning. Styrelsen havde i 2015 en afgang på i alt 53
personer.
Det er meget tilfredsstillende, at det er lykkedes at fastholde kvaliteten på trods af væk-
sten i medarbejderstaben, men det har kostet på produktionen, da mange af de erfarne
Side 5 af 22
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Skatteankestyrelsens årsrapport
1609455_0006.png
medarbejdere kunne have lavet flere sager, hvis de ikke skulle bruge så mange ressourcer
på oplæring og kvalitetssikring. Dette har medvirket til, at Skatteankestyrelsens produkti-
vitet isoleret set kun er steget med 11 pct. i perioden 2014-2015. Når der dog tages højde
for den store andel af nyansatte, er det lykkedes at forbedre den gennemsnitlige produkti-
vitet med 42 pct. i løbet af 2015. Det er således styrelsens vurdering, at udviklingen går
den rigtige vej.
De stigende sagsbehandlingstider i 2015 ser umiddelbart meget negative ud og er det be-
stemt også for den enkelte klager, der har ventet længe på sin afgørelse. På den anden side
er de stigende sagsbehandlingstider et udtryk for, at styrelsen er kommet op i produktion
og får afsluttet de ældste sager i beholdningen. Når gamle sager afsluttes, så registreres
den samlede sagsbehandlingstid i afslutningsåret og påvirker dermed umiddelbart sagsbe-
handlingstiden negativt. Dette kan ikke undgås, hvis sagsbehandlingstiden på længere sigt
skal reduceres.
Regnskabsresultatet for 2015 kan sammenfattes således:
Side 6 af 22
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Skatteankestyrelsens årsrapport
1609455_0007.png
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinære drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen
Bevillingsandel
Udvalgte KPI’er
Samlet sagsafgang for FFF-sager
(antal afsluttede sager)
Samlet sagsafgang for øvrige
(antal afsluttede sager)
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid
for FFF-sager (mdr.)
Gennemsnitlig sagsbehandlingstid
for øvrige sager (mdr.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
(1.000 kr.)
-
-
-
-
-
-
-
-
2392
8801
25,1
13,3
20,0
100
12,5
100
22,5
100
2013
-68,8
73,3
4,5
4,5
4,6
2014
-161,2
163,7
2,5
2,5
2,6
2015
-220,2
202,9
-17,3
-17,3
-17,3
2,2
19,0
5,6
0,8
12,3
3,6
41,3
7,9
0,5
30,1
4,0
58,8
25,3
0,9
29,0
94
616
208
545
290
514
Anm.: Sammenligningstal for 2013 vedrører Landsskatteretten. De nævnte KPI’er er etableret med virkning fra 2015, hvorfor der ikke er medta-
get sammenligningstal for tidligere år. Honorarer til nævnsmedlemmer er ikke indeholdt i ovennævnte årsværkspriser. Honorarer til nævnsmed-
lemmerne har udgjort 2,5 mio. kr. til 38 medlemmer i 2013, 24,1 mio. kr. til 396 medlemmer i 2014 og 20,1 mio. kr. til 316 medlemmer i 2015.
Sagsbehandlingstiderne er opgjort excl. berostillede sager. Differencer skyldes afrunding.
Skatteankestyrelsen anser det finansielle resultat for tilfredsstillende. Der har i 2015 været
et samlet mindreforbrug på 17,3 mio. kr., hvilket primært skyldes en forsinket rekrutte-
ring, hvilket i overvejende grad skyldes, at det i praksis har vist sig nødvendigt at sprede
rekrutteringen over en længere tidsperiode for at kunne opnå den bedst mulige rekrutte-
ring. En betydelig del af de planlagte nyansættelser i 2015 blev udskudt til 1. december
2015 og 1. kvartal 2016. Det lavere forbrug vedrørende øvrig drift afspejler også budget-
usikkerheden som følge af den betydelige budgetopskrivning i 2015, herunder tidspunktet
for gennemførelse af styrelsens projekter for implementering af konsulenters forslag til
investeringer og rationaliseringstiltag. Der er således afholdt mindre udgifter til konsulen-
ter end forventet, idet nogle projekter er udskudt til 2016.
Side 7 af 22
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Skatteankestyrelsens årsrapport
1609455_0008.png
Hovedkonti
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
§ 09.11.02. Skatteankestyrelsen (Drift)
Bevilling
(Mio. kr.)
I alt
Udgifter
Indtægter
§ 09.11.02
Udgifter
Indtægter
FL
219,8
-219,8
219,8
-219,8
TB
0
0
0
0
Finansårets
bevilling i alt
219,8
-219,8
219,8
-219,8
202,9
-220,2
202,9
-220,2
-22,2
-22,2
Regnskab
Overført
overskud
ultimo
§ 09.11.21. Klagegebyr (Klageafgift)
Bevilling
(Mio. kr.)
I alt
Udgifter
Indtægter
§ 09.11.21
Udgifter
Indtægter
-1,5
0
-1,5
-3,6
-1,5
0
-1,5
-3,6
FL
TB
Finansårets
bevilling i alt
Regnskab
Overført
overskud
ultimo
Anm.: Nettoindtægten fra klageafgiften på 3,6 mio. kr. er i 2015 særligt påvirket af, at der har været færre sager med tilbagebetaling af klageaf-
gift end forventet. Indtægtskontoen er vanskelig at budgettere, fordi nettoprovenuet fra klageafgiften afhænger af flere forhold:
-
Antallet af indgåede sager med klagegebyr.
-
Antallet af afsluttede sager.
-
Sagsudfaldet i de afsluttede sager, idet klageafgiften tilbagebetales, hvis klageren får helt eller delvis medhold.
2.3. Kerneopgaver og ressourcer
Skatteankestyrelsen har to overordnede opgaver, nemlig at forberede og/eller træffe ad-
ministrative afgørelser (afgørelsesvirksomhed) og at formidle den administrative praksis
ved at offentliggøre afgørelser af almen interesse og stille ressourcer til rådighed for
Landsskatterettens offentliggørelse af
afgørelser af principiel eller almen karakter
(in-
formationsvirksomhed).
Skatteankestyrelsens ressourceforbrug på 290 årsværk vedrører altovervejende sagsbe-
handlingen (288 årsværk), herunder det direkte sagsrelaterede ressourceforbrug (ca. 259
årsværk) og det indirekte sagsrelaterede ressourceforbrug i form af generel ledelse og di-
verse hjælpefunktioner i stabsfunktionerne (ca. 29 årsværk). Ressourceforbruget til for-
midling/offentliggørelse af afgørelser er begrænset (ca. 2 årsværk/0,7 mio. kr.).
Ressourceforbruget til opgaver og sagsbehandling på de enkelte sagsområder kan skøns-
mæssigt fordeles således, hvis antallet af årsværk anvendes som fordelingsnøgle:
Side 8 af 22
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Skatteankestyrelsens årsrapport
1609455_0009.png
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(beløb i mio. kr.)
0. Generel ledelse
og administration
Administrative afgø-
relser
Informationsvirksom-
hed
I alt
Andel af årets
overskud
-8,1
-8,5
-0,7
-17,3
Bevilling
(FL + TB)
-26,6
-191,8
-1,4
-219,8
Øvrige
indtægter
-0
-0,4
-0
-0,4
Omkostninger
18,5
183,7
0,7
202,9
Anm.: Budgettallene for ”Generel ledelse og administration”, ”Administrative afgørelser” og ”Informationsvirksomhed” er opgjort på FL15. Om-
kostningerne er opgjort med udgangspunkt i årsværksforbruget og principperne i Moderniseringsstyrelsens vejledninger om sammenhængende
styring i Staten.
Skatteankestyrelsen har haft en meget stor sagsindgang i 2015, herunder en stor indgang
af sager på ejendomsvurderingsområdet. Ikke mindst sager vedrørende fradrag for grund-
forbedringer (de såkaldte FFF-sager) er indkommet i stort antal. Den samlede sagsind-
gang var på 15.155 sager, heraf 6.790 FFF-sager. Den samlede sagsafgang var på 11.193
sager, heraf 2.392 FFF-sager.
Sagsindgangen og –afgangen fordelte sig således på hovedgrupper:
Figur 2. Sagsindgang og –afgang fordelt på hovedgrupper (antal sager indkommet og afgjort i 2015)
Anm.: SAN (Skatteankenævnssager), MAN (Motorankenævnssager), VAN (Vurderingsankenævnssager), LSR (Landsskatteretssager).
Sager
Indgang
Afgang
SAN
1.256
614
MAN
1.239
868
VAN
1.666
2.305
LSR
8.336
3.861
Øvrige
2.658
3.545
I alt
15.155
11.193
Side 9 af 22
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Skatteankestyrelsens årsrapport
1609455_0010.png
Sagsbeholdningen er steget til knapt 30.000 sager i 2015:
Figur 3. Samlet sagsbeholdning (antal sager i beholdningen ultimo året)
Anm.: Tallene for 2012-13 viser den samlede sagsbeholdning i Landsskatteretten og ankenævnssekretariaterne (afrundede tal).
Side 10 af 22
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Skatteankestyrelsens årsrapport
1609455_0011.png
Sagsbehandlingstiderne har udviklet sig således i perioden 2012-15:
Figur 4. Sagsbehandlingstiden for sagsområder (mdr.)
Anm.: SAN (Skatteankenævnssager), MAN (Motorankenævnssager), VAN (Vurderingsankenævnssager), LSR (Landsskatteretssager), SANST
(Skatteankestyrelsen).
Sager, som Skatteankestyrelsen (tidligere ankenævnssekretariaterne/Landsskatteretten) har været tvunget til at berostille i forbindelse med
skattestraffesager, syn og skøn eller forelæggelse for EU-kommissionen eller EU’s toldkodeksudvalg, er ikke medregnet. Tallene for ankenæv-
nene for 2012-2013 er tillige excl. tilbagekaldte klager. For inddrivelsessager regnes sagsbehandlingstiden fra det tidspunkt, hvor sagen er fuldt
oplyst. Tallene for 2014 og 2015 er ikke fuldt ud sammenlignelige med tidligere år på grund af ændringer i fordelingen af sager.
Mdr.
SAN
MAN
VAN
LSR
SANST
Inddrivelse
2012
9,7
15,8
25,1
2013
8,9
17,5
18,3
0,7
0,7
2014
10,6
11,7
12,8
15,5
4,5
0,5
2015
15,2
13,4
20,4
22,7
6,0
0,8
2.4 Målrapportering
Skatteankestyrelsens overordnede mål og resultatkrav for 2015 fremgår af direktørens re-
sultatlønskontrakt for 2015. Denne kontrakt indeholder i alt 8 resultatkrav for 2015 med
retningslinjer for vægtning og evaluering af målopfyldelsen.
Målopfyldelsen er opgjort ved en kvartalsvis pointgivning, hvor hvert produktionsmål og
forandringsmål maksimalt kan give 3 point pr. kvartal, svarende til 12 point for året som
helhed. Forandringsmålene for ”fremdrift på udviklingstiltag” og ”fremdrift på udvik-
lingsprojekter på vurderingsområdet” er dog kun opgjort ved udgangen af året. En stor
del af Skatteankestyrelsens sagsafslutning i 2015 har ligget i sidste kvartal – ikke mindst på
FFF-området, hvor der var en markant overopfyldelse af resultatkravet i 4. kvartal. Opgø-
relsesmetoden med kvartalsvis pointgivning har for dette sagsområde bevirket, at pointtil-
delingen har været mindre, end hvis resultatet var opgjort på årsbasis.
Side 11 af 22
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Skatteankestyrelsens årsrapport
1609455_0012.png
Målopfyldelsesgraden i 2015 kan opgøres således:
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
1. Produktionsmål (vægt
60 %)
Den samlede sagsafgang
for FFF-sager
Den samlede sagsafgang
1.2 Afgjorte øvrige sager
for øvrige sager
Den samlede, gennemsnit-
1.3 Den gennemsnitlige
lige sagsbehandlingstid for
sagsbehandlingstid for alle
alle FFF-sager under ét
FFF-sager under ét
(excl. berostillede sager).
Den samlede, gennemsnit-
1.4 Den gennemsnitlige
lige sagsbehandlingstid for
sagsbehandlingstid for alle
alle øvrige sager under ét
øvrige sager under ét
(excl. berostillede sager).
Skatteankestyrelsens afvi-
1.5 Prognosepræcision (Af- gelse mellem budget/prog-
vigelse mellem prognose
nose for kvartalet og det
og regnskab)
pågældende kvartals regn-
skab
1.1 Afgjorte FFF-sager
Produktionsmål, samlet
2.860
12.390
12
12
2.392
8.801
3
1
Beskrivelse
Måltal
Mulige
point
Resultat
Score
(point)
22 mdr.
12
25,1 mdr.
2
11 mdr.
12
13,3 mdr
4
6,0 pct.
12
2 pct. for
året som
helhed
8
60
18
Anm.: Sagsbehandlingstiderne opgøres i overensstemmelse med de retningslinjer, som er fastsat i resultatkontrakten for 2015. Ved beregningen
af den gennemsnitlige sagsbehandlingstid medregnes ikke sager, som Skatteankestyrelsen er tvunget til at berostille i forbindelse med skatte-
straffesager, syn & skøn mv.
Mål
2. Forandringsmål (vægt
40 %)
2.1 Fremdrift på udviklings-
tiltag
2.2 Fremdrift på udviklings-
projekter på vurderingsom-
rådet
2.3 Indslusningsperiode
Beskrivelse
Måltal
Mulige
point
Resultat
Score
(point)
Gennemførelse af en
række udviklingsprojekter
Gennemførelse af FFF-pro-
jektet
Ledelsesmæssig fokus på
udvikling og indkøring af
nye medarbejdere i Skatte-
ankestyrelsen
-
-
12
12
Delvis indfri-
else
Delvis indfri-
else
6
7
80 pct.
12
81,75 pct.
11*
Forandringsmål, samlet
36
24
Anm.: Der henvises til resultatkontrakten og direktørkontrakten for 2015 for en nærmere beskrivelse af beregningsmetoder og resultatskalaer.
* Der er, på trods af det samlede resultat for indslusningsperiode, ikke opnået fuld score, da den kvartalsvise pointgivning har været mindre, end
hvis resultatet var opgjort på årsbasis.
Samlet målopfyldelse
Produktionsmål
Forandringsmål
Samlet målopfyldelse
Mulige point
60
36
96
Score (point)
18
24
42
Pct. opgørelse
30
67
44
Der er redegjort nærmere for målopfyldelsen i det følgende.
Side 12 af 22
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Skatteankestyrelsens årsrapport
1609455_0013.png
Produktionsmål
Resultatkrav 1.1: Afgjorte FFF-sager
Antallet af afgjorte FFF-sager har været meget svingende i løbet af 2015. Langt størstede-
len af årets produktion på FFF-området er blevet afsluttet i andet halvår og især 4. kvar-
tal, hvor ca. 2/3 af det samlede antal sager er blevet afgjort.
I 2015 er der anvendt mange ressourcer på at sikre en høj og ensartet kvalitet i sagerne.
Det skyldes blandt andet, at Skatteankestyrelsen har ansat en meget stor mængde sagsbe-
handlere i løbet af året. Det er lykkedes at fastholde kvaliteten, men sikringen heraf har
været på bekostning af sagsproduktionen, da mange af de erfarne medarbejdere kunne
have produceret flere sager, hvis de ikke skulle bruge så mange ressourcer på oplæring og
kvalitetssikring.
Med årets resultat er der afsluttet 16,4 pct. færre FFF-sager end målsat. Det er dog posi-
tivt, at der for 4. kvartal er afsluttet ca. dobbelt så mange sager som forudsat.
Resultatkrav 1.2: Afgjorte øvrige sager
Antallet af afgjorte sager på de øvrige sagsområder har været støt stigende i løbet af 2015,
med fremgang hvert kvartal. For året som helhed er der blevet produceret knapt 30 pct.
færre sager end forudsat.
Som for FFF-området er der på de øvrige sagsområder ansat mange nye medarbejdere,
og der er stor fokus på ensartet, høj kvalitet i sagsbehandlingen, hvilket har haft indfly-
delse på årets resultat.
Nyansættelser i 2015
FFF-området
Øvrige sagsområder
Stabsfunktioner
I alt
Q1
47
13
3
63
Q2
12
10
5
27
Q3
20
15
1
36
Q4
1
18
2
21
I alt
80
56
11
147
Resultatkrav 1.3: Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle FFF-sager under
ét
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for FFF-sager har været svingende gennem året,
men er faldet betydeligt i 4. kvartal. Generelt ligger sagsbehandlingstiderne over målet på
22 måneder. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for 2015 samlet er 25,1 mdr. og er
derved 14 pct. højere end målet.
Sagsbehandlingstiderne må generelt forventes at stige i takt med, at den store beholdning
af gamle sager afsluttes. Det skyldes, at når gamle sager afsluttes, så registreres den sam-
Side 13 af 22
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Skatteankestyrelsens årsrapport
1609455_0014.png
lede sagsbehandlingstid i afslutningsåret og påvirker dermed umiddelbart sagsbehand-
lingstiden negativt. Dette kan ikke undgås, hvis sagsbehandlingstiden på længere sigt skal
reduceres.
Resultatkrav 1.4: Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle øvrige sager un-
der ét
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for øvrige sager har været svingende gennem året,
men er generelt opadgående. Generelt ligger sagsbehandlingstiderne over målet på 11 må-
neder. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for 2015 samlet er 13,3 mdr. og er derved
ca. 20 pct. højere end målet.
Sagsbehandlingstiderne må generelt forventes at stige i takt med, at den store beholdning
af gamle sager, som Skatteankestyrelsen blev født med, afsluttes. Det skyldes, at når
gamle sager afsluttes, så registreres den samlede sagsbehandlingstid i afslutningsåret og
påvirker dermed umiddelbart sagsbehandlingstiden negativt. Dette kan ikke undgås, hvis
sagsbehandlingstiden på længere sigt skal reduceres.
Resultatkrav 1.5: Prognosepræcision (afvigelse mellem regnskabsprognose og
regnskab)
Ved årets udgang har der været en afvigelse på 2 pct. ift. det løbende budget for året.
Udsvingene ift. budgettet skyldes hovedsageligt forskudt rekruttering af medarbejdere.
Skatteankestyrelsens budget er primært bundet op på udgifter til lønning af medarbejdere,
hvorfor det har stor betydning for budgettet, når rekrutteringen bliver skubbet.
Derudover har der været udgifter til en række konsulentopgaver, der i løbet af året er ble-
vet rykket eller skudt til 2016.
Forandringsmål
Udviklingsmål 2.1: Fremdrift på udviklingstiltag
Udviklingsmålet er et mål for, hvordan det er gået med konkrete udviklingstiltag, herun-
der udvikling af en ny klageportal, indførelse af elektronisk sagsgang på vurderingsområ-
det og gennemførelse af et Best Practice-projekt.
Udviklingen af ny klageportal blev stoppet medio 2015 pga. uforudsete tekniske udfor-
dringer, som førte til en større kompleksitet og en væsentligt dyrere løsning. Samtidig var
der behov for strategiske overvejelser over, hvilken ESDH-platform Skatteankestyrelsen
skal bygge sine fremtidige løsninger på.
Indførelsen af en elektronisk sagsgang på vurderingsområdet er iværksat men ikke afslut-
tet. Der er igangsat pilotprojekter med fuld digital sagsbehandling i to vurderingskontorer
og lagt en plan for overgang til fuld digital sagsbehandling i hele Vurderingsafdelingen i 1.
halvår 2016. Samtidig er der indført digitalt sagsoverblik over medarbejdernes sagsporte-
føljer, fastlagt en metode til fuld digital sagsbehandling og indført digitale sagspools.
Side 14 af 22
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Skatteankestyrelsens årsrapport
1609455_0015.png
Best Practice-projektet, der går ud på at identificere og udbrede sagsbehandlingsmetoder,
der fører til effektiv sagsbehandling af høj kvalitet, er gennemført, og anbefalingerne er
implementeret i sagsbehandlingen. Der arbejdes med yderligere forankring og videre ud-
bredelse i 2016.
Udviklingsmål 2.2: Fremdrift på udviklingsprojekter på vurderingsområdet
Fremdriften på udviklingsprojekter på vurderingsområdet har været delt op i 25 delleve-
rancer, hvoraf Skatteankestyrelsen har indfriet de 15. Det giver et resultat på 60 pct.
målopfyldelse.
FFF-projektet har omfattet procesoptimering af sagsgange samt forbedringer af vidende-
ling og kompetenceudvikling. I juni blev projektet udvidet til også at omfatte udvikling og
implementering af en procesejermodel. Som følge af udeståender i forhold til bl.a. proces-
ejermodellen og optimering af kvalitetssikring, er projektets afslutning udsat ca. 6 måne-
der til foråret 2016.
En række driftsudviklingsprojekter er gennemført i maj-august 2015. Projekterne har haft
til formål at øge produktiviteten, afprøve forskellige optimeringsinitiativer og intensivere
kompetenceudviklingen.
GLEG-projektet har som FFF-projektet til formål at optimere sagsgange og skabe en for-
bedret videndeling og kompetenceudvikling. Projektet er igangsat, men er endnu ikke af-
sluttet.
Endelig er der som et delprojekt under ICE-programmet iværksat et projekt vedrørende
sagsgange og samarbejdssnitflader. Projektbeskrivelsen er godkendt, og projektet er under
opstart.
Udviklingsmål 2.3: Indslusningsperiode
Der er i 2015 gennemført 4 større rekrutteringsrunder til vurderingsområdet. Der er i alt
ansat 86 nye medarbejdere. Kompetenceudviklingen af nye medarbejdere omfatter et ba-
sisintroduktionsforløb samt et forbedret og mere omfattende mentorprogram. Specialise-
ringen på sagsområder er integreret i efteruddannelsen, således at de faglige efteruddan-
nelsesmoduler både omfatter generelle moduler og specialeunderstøttende undervisning.
For de mere erfarne sagsbehandlere har kompetenceindsatsen blandt andet omfattet etab-
lering af faste sparringsgrupper, undervisning af den ledende retsformand og kompeten-
ceudviklingsforløb for nuværende og kommende kvalitetssikrere.
Udviklingsmålet for indslusningsperioden er et mål for, hvordan det er gået med at inte-
grere de mange nye medarbejdere.
Forløbet for indslusning af nye medarbejdere har ligget på eller over mål for alle kvartaler,
med undtagelse af 4. kvartal, hvor der var et mindre fald. Årets resultatet ligger over mål-
sætningen på 80 pct. Den seneste evaluering blandt nyansatte i oktober 2015 viste, at 82
pct. i meget høj grad eller i høj grad er tilfredse med det samlede mentorforløb.
Side 15 af 22
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Skatteankestyrelsens årsrapport
1609455_0016.png
2.5 Forventninger til det kommende år
Skatteankestyrelsen er også i 2016 en styrelse i udvikling. Markant flere sager vil få deres
afslutning i 2016 end i 2015, hvilket er glædeligt for den enkelte klager. Det medfører dog
samtidig, at de gennemsnitlige sagsbehandlingstider stiger i takt med, at gamle sager af-
sluttes. Som nævnt i ledelsesberetningen kan dette ikke undgås, hvis sagsbehandlingstiden
på længere sigt skal reduceres.
For at sikre et bedre flow i sagerne arbejder Skatteankestyrelsen i 2016 på at sikre, at visse
sagligt begrundede forhold kan give nye sager et hurtigere gennemløb. På den måde vil en
del af styrelsens kapacitet blive brugt til at løse nye sager, og med den justering opnår
Skatteankestyrelsen både, at der løbende løses et antal nye sager, og at bunken af gamle
sager efterhånden afvikles. Overordnet set forventer styrelsen, at beholdningen af sager er
svagt faldende i 2016.
I de nuværende bevillinger er det forudsat, at styrelsen i 2016 skal ligge på knap 360 års-
værk mod 290 årsværk i 2015. Således bliver 2016 i lighed med de foregående år præget af
en stor rekrutterings- og oplæringsindsats, som styrelsen efterhånden har udviklet stærke
kompetencer og koncepter indenfor, fx hvad angår introduktionsprogrammer, mentor-
forløb og faglige teams, som skal bringe nye medarbejdere hurtigst og bedst muligt i stand
til at løse sager på de komplicerede faglige områder, styrelsen arbejder med. Sammen med
en omfattende digitalisering af sagsbehandlingen skal det være med til at sikre en mere ef-
fektiv sagsbehandling til gavn for borgere og virksomheder.
Lidt længere ude i fremtiden venter også klagesagsbehandlingen af sager fra det kom-
mende ejendomsvurderingssystem. Forberedelsen af dette er igangsat internt i Skattean-
kestyrelsen og vil fortsætte i 2016, og med den justerede administration vil styrelsen ar-
bejde videre med at undersøge, hvad udskydelsen af det nye ejendomsvurderingssystem
betyder for styrelsens arbejde.
Forventningerne til det økonomiske resultat er følgende:
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Regnskab
2015
Bevilling og øvrige Indtægter
Udgifter
Resultat
-220,2
202,9
-17,3
Grundbudget
2016
-237,2
237,2
0,0
Side 16 af 22
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Skatteankestyrelsens årsrapport
1609455_0017.png
3. Regnskab
3.1 Anvendte regnskabspraksis
Skatteankestyrelsens regnskabspraksis er i overensstemmelse med de principper, som
fremgår af regnskabsbekendtgørelsen, og de nærmere retningslinjer i Økonomisk Admini-
strativ Vejledning. Årsrapporten for 2015 er udarbejdet i overensstemmelse med de regn-
skabsprincipper mv., som fremgår af Moderniseringsstyrelsens vejledning af 21. januar
2016 om udarbejdelse af årsrapporter.
Side 17 af 22
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Skatteankestyrelsens årsrapport
1609455_0018.png
3.2 Resultatopgørelse mv.
Tabel 6. Resultatopgørelse
(mio. kr.)
Note Ordinære driftsindtægter
Indtægtsført bevilling
Bevilling
Reserveret af indeværende års bevillinger
Anvendt af tidligere års reserverede bevillinger
Indtægtsført bevilling i alt
Salg af varer og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2,6
-17,3
0,0
0,1
2,6
-17,3
0,0
2,5
-17,3
0,0
121,1
15,5
-2,0
2,9
137,5
0,4
15,2
163,3
2,5
148,0
20,4
-3,0
3,6
169,0
0,4
23,4
202,9
-17,3
170,8
24,9
-3,0
3,0
195,7
0,4
30,5
237,2
0,0
10,3
10,3
10,1
10,1
10,6
10,6
-160,8
-220,2
-237,2
0,4
-0,4
-161,2
-219,8
-237,2
2014
2015
2016
Tabel 7. Resultatdisponering
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
2,6
-17,3
0,0
2014
2015
2016
Side 18 af 22
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Skatteankestyrelsens årsrapport
1609455_0019.png
3.3 Balancen
Tabel 8. Balancen
Note Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingspro-
jekter
Erhvervede koncessioner,
patenter m.v.
Udviklingsprojekter under
opførelse
Immaterielle anlægsaktiver
i alt
Materielle anlægsaktiver
2 Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel Produkti-
onsanlæg og maskiner
Inventar og IT-udstyr Igang-
værende arbejder for egen
regning
Materielle anlægsaktiver i
alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsakti-
ver
Finansielle anlægsaktiver i
alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
Anm.: Differencer skyldes afrunding.
2014
2015
Note Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital
(Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
2014
2015
3,1
3,1
0,0
0,0
Udbytte til staten
Overført overskud
4,8
7,9
6,3
22,2
25,3
7,6
0,5
0,9
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
0,5
0,9
Donationer
3,1
3,1
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
3,1
3,6
3,1
4,0
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og
tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
2,6
2,0
0,3
Skyldige feriepenge
Reserveret bevilling
Igangværende arbejder for
fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
0,5
0,9
0,5
0,9
8,6
1,4
19,2
0,4
0,5
30,1
5,5
1,0
22,5
14,0
24,6
33,7
22,8
Kortfristet gæld i alt
38,6
41,2
44,8
56,5
58,8
62,8
Gæld i alt
Passiver i alt
29,0
30,6
44,8
29,9
62,8
Side 19 af 22
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Skatteankestyrelsens årsrapport
1609455_0020.png
3.4 Egenkapitalforklaring
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo
(mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital*
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse*
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte
til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
*Tilgang fra SKAT Ankesøjlen. Differencer skyldes afrunding.
2014
1,4
1,7
3,1
2015
3,1
3,1
4,2
3,2
4,8
-2,6
17,3
4,8
7,9
22,2
25,3
3.5 Likviditet og låneramme
Tabel 10. Udnyttelse af låneramme
2015
mio. kr.
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
0,9
4,0
22,5
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindreforbrug)
Akk. opsparing ult. forrige år
Akk. opsparing ult. indeværende år
169,0
12,9
6,2
19,1
09.11.02
mio. kr.
181,9
Side 20 af 22
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Skatteankestyrelsens årsrapport
1609455_0021.png
3.7 Bevillingsregnskabet
Tabel 12. Bevillingsregnskab (mio. kr.)
Hovedkonto
09.11.02
09.11.21
Navn
Bevillingstype
(Mio. kr.)
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Bevilling
Regnskab
Skatteankestyrelsen
Klagegebyr
Driftsbevilling
Indtægtsbevilling
219,8
-219,8
-1,5
202,9
-220,2
-3,6
4. Bilag
4.1 Noter til balancen
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
1,7
Kostpris pr. 1. januar 2015
Primokorrektioner og flytning ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2015
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.12. 2015
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2015
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Erhvervede
koncessioner,
patenter, li-
censer mv.
0,5
I alt
2,2
1,7
1,7
0,5
0,5
2,2
2,2
1,7
0
0
0
0,5
0
0
0
2,2
0
0
0
Side 21 af 22
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 70: Skatteankestyrelsens årsrapport
1609455_0022.png
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsan-
læg og maskiner
Transportmateriel
Inventar og IT-udstyr
I alt
(mio. kr.)
Kostpris pr. 1. januar 2015
Primokorrektioner og flytning ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2015
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.12. 2015
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2015
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
2,8
1,5
4,3
0,8
0,8
3,6
2,7
1,5
1,5
5,1
4,2
2,7
0,9
0,3
1,5
0
0
4,2
0,9
0,3
0,3
0
0,3
Side 22 af 22