Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del Bilag 61
Offentligt
1603588_0001.png
13/2015
Beretning om
voksenuddannelsescentrenes
administrations- og lønudgifter
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
1603588_0002.png
13/2015
Beretning om
voksenuddannelsescentrenes
administrations- og lønudgifter
Statsrevisorerne fremsender denne beretning
med deres bemærkninger til Folketinget og
vedkommende minister, jf. § 3 i lov om
statsrevisorerne og § 18, stk. 1, i lov om
revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2016
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres eventuelle bemærkninger Rigsrevisionens beretning til Folketinget og vedkommende
minister.
Ministeren for børn, undervisning og ligestilling afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministerens redegørelse.
På baggrund af ministerens redegørelse og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beretningen, hvilket
forventes at ske i slutningen af juni 2016.
Ministerens redegørelse, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles i Statsreviso-
rernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar måned – i dette tilfælde Endelig
betænkning over statsregnskabet 2015, som afgives i februar 2017.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Telefon: 33 37 59 87
Fax: 33 37 59 95
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.ft.dk/statsrevisorerne
Yderligere eksemplarer kan
købes ved henvendelse til:
Rosendahls-Schultz Distribution
Herstedvang 10
2620 Albertslund
Telefon: 43 22 73 00
Fax: 43 63 19 69
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.rosendahls.dk
ISSN 2245-3008
ISBN 978-87-7434-488-9
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
1603588_0004.png
STATSREVISORERNES BEMÆRKNING
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorerne,
den 24. februar 2015
BERETNING OM VOKSENUDDANNELSESCENTRENES ADMINISTRATIONS-
OG LØNUDGIFTER
Voksenuddannelsescentre (VUC’er) udbyder forskellige former for uddannelser ret-
tet mod voksne, fx almene voksenuddannelser og hf. VUC’erne er statslige selvejen-
de institutioner, dvs. at de ikke er undergivet instruktion af ministeren, men ledes af
en bestyrelse. Bestyrelsen er ansvarlig for institutionens drift og forvaltning af de stats-
lige tilskud, som institutionen modtager.
Der er 31 VUC’er i Danmark, heraf 24 med egen administration. Rigsrevisionens un-
dersøgelse viser bl.a., at der flere steder er problemer i forhold til forvaltning af resul-
tatløn, manglende retningslinjer for kørsel, tjenesterejser og repræsentation, og at der
er afholdt udgifter, som ligger uden for institutionens formål. Undersøgelsen viser og-
så, at ledelserne ikke har haft tilstrækkeligt fokus på problemerne.
Statsrevisorerne finder, at alt for mange VUC’er ikke administrerer løn, kørsel,
tjenesterejser og repræsentation i overensstemmelse med statslige regler, gæl-
dende overenskomster og de regler, som ministeren har fastsat.
Statsrevisorerne finder, at Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings
tilsyn med VUC’erne ikke har været helt tilstrækkeligt i forhold til at sikre en
sparsommelig anvendelse af statens tilskud.
Statsrevisorerne skal pege på, at det i en statslig selvejende institution er bestyrel-
sens ansvar at sikre, at institutionens midler bliver forvaltet sparsommeligt, så de bli-
ver til størst mulig gavn for institutionens formål.
Statsrevisorerne skal tilsvarende pege på, at VUC’ernes ansatte revisorer skal revi-
dere i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik. Det indebærer bl.a., at re-
visor skal rapportere til bestyrelsen om, hvorvidt administrationen er legal og spar-
sommelig.
Peder Larsen
Henrik Thorup
Klaus Frandsen
Lennart Damsbo-
Andersen
Lars Barfoed
Søren Gade
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
1603588_0005.png
Beretning til Statsrevisorerne om
voksenuddannelsescentrenes
administrations- og lønudgifter
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til denne un-
dersøgelse og afgiver derfor beretningen til Stats-
revisorerne i henhold til § 17, stk. 2, i rigsrevisor-
loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar
2012. Beretningen vedrører finanslovens § 20. Mi-
nisteriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
1603588_0006.png
Indholdsfortegnelse
1.
 
Introduktion og konklusion ............................................................................................ 1
 
1.1.
 
Formål og konklusion ............................................................................................ 1
 
1.2.
 
Baggrund .............................................................................................................. 2
 
1.3.
 
Revisionskriterier, metode og afgrænsning .......................................................... 3
 
VUC’ernes administrations- og lønudgifter ................................................................... 6
 
2.1.
 
VUC’ernes administration ..................................................................................... 6
 
2.2.
 
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings tilsyn med VUC’erne ............ 13
 
2.
 
Bilag 1. Metode ................................................................................................................... 16
 
Bilag 2. VUC’er, der indgår i undersøgelsen, og den gennemførte revision ....................... 18
 
Bilag 3. Ordliste ................................................................................................................... 19
 
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
1603588_0007.png
Beretningen vedrører finanslovens § 20. Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling.
I undersøgelsesperioden har der været følgende ministre:
Christine Antorini: oktober 2011 - juni 2015
Ellen Trane Nørby: juni 2015 -
Beretningen har i udkast været forelagt Ministeriet for Børn, Undervisning og Lige-
stilling, hvis bemærkninger er afspejlet i beretningen.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
1603588_0008.png
INTRODUKTION OG KONKLUSION
1
1. Introduktion og konklusion
1.1. Formål og konklusion
1. Denne beretning handler om, hvordan voksenuddannelsescentrene (herefter VUC’er)
administrerer udgifterne til løn til øverste ledelse, kørsel, tjenesterejser og repræsentation.
VUC’ernes uddannelser spænder lige fra ungdomsuddannelser på gymnasialt niveau (fx hf-
uddannelse) til almene uddannelser for voksne og unge, der ønsker at supplere og styrke
fx deres matematik- og danskfærdigheder fra folkeskolen.
VUC’erne er statslige selvejende institutioner og hører under Ministeriet for Børn, Undervis-
ning og Ligestilling. VUC’erne har en bestyrelse og ledes i det daglige af en direktør/rek-
tor/forstander. Ministeriet har uddelegeret tilsynet med VUC’erne til Styrelsen for Undervis-
ning og Kvalitet (herefter STUK).
Der er 31 VUC’er, hvoraf de 7 hører under en anden skoles administration. Der er dermed
24 VUC’er med egen administration. Undersøgelsen omfatter ikke alle VUC’er, idet der på
lønområdet, hvor der ses på den øverste ledelses løn, indgår 5 VUC’er, og på de resteren-
de områder indgår 16 VUC’er.
2. Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i september 2015. Rigsrevisionen
igangsatte undersøgelsen, fordi Rigsrevisionen i beretning til Statsrevisorerne om revisio-
nen af statsregnskabet for 2014 konstaterede, at erhvervsskolerne, som også er en del af
ministeriets ressort, havde en række udfordringer på områderne løn, kørsel, tjenesterejser
og repræsentation.
De statslige regler for kørsel, tjenesterejser og repræsentation lægger op til, at institutio-
nerne skal tilpasse reglerne til de konkrete forhold i form af interne retningslinjer. Der er ri-
siko for, at der ikke bliver udvist sparsommelig adfærd, hvis den enkelte institution ikke har
fastsat interne retningslinjer. Der er typisk ikke tale om større beløb i de enkelte tilfælde for
kørsel, tjenesterejser og repræsentation, men da der ligger ca. 1.100 institutioner under
ministeriets ressort, akkumuleres beløbet væsentligt. En ikke-sparsommelig adfærd kan
derfor medføre, at institutionernes samlede udgifter bliver væsentligt højere end nødven-
digt. Derfor bør VUC’erne have fokus på sparsommelig adfærd i deres forvaltning af mid-
lerne, så det sikres, at midlerne bliver anvendt til de formål, som er hensigten.
Formålet med undersøgelsen har været at undersøge, om VUC’erne administrerer løn, kør-
sel, tjenesterejser og repræsentation tilfredsstillende, og om ministeriet har et tilstrækkeligt
tilsyn med disse.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
1603588_0009.png
2
INTRODUKTION OG KONKLUSION
KONKLUSION
Rigsrevisionen vurderer samlet, at VUC’erne i for mange tilfælde ikke administrerer
løn, kørsel, tjenesterejser og repræsentation tilfredsstillende. Det betyder, at VUC’er-
ne har begrænsede muligheder for at styre sparsommeligt. Rigsrevisionen vurderer
endvidere, at ministeriets centrale tilsynsaktiviteter ikke er helt tilstrækkelige i forhold
til at sikre, at midlerne bliver forvaltet sparsommeligt.
Undersøgelsen af 5 VUC’er viser, at VUC’erne generelt udbetaler fast løn og pen-
sion korrekt til den øverste ledelse. Derimod udbetaler VUC’erne i gennemsnit ca.
114.000 kr. i resultatløn, hvor kun 1 ud af 5 VUC’er klart kan redegøre for målopfyl-
delsen.
Undersøgelsen af 16 VUC’er viser, at VUC’erne generelt mangler interne retnings-
linjer for kørsel, tjenesterejser og repræsentation, der kan understøtte en hensigts-
mæssig administration og en sparsommelig adfærd. Hovedparten af VUC’erne har
ikke klart afgrænset, hvornår de ansatte må køre til høj sats, hvilket betyder, at de
ansatte i for mange tilfælde får udbetalt høj sats for kørsel. Dokumentation for tjene-
sterejser og repræsentation mangler i for mange tilfælde klare beskrivelser af formål,
fagligt indhold og deltagerkreds. Det betyder, at VUC’erne også inden for disse akti-
viteter har vanskeligt ved at vurdere, om der er udvist sparsommelighed. Derudover
afholder VUC’erne en række udgifter, som ligger ud over institutionernes formål, og
hvad der er kutyme for i staten.
Undersøgelsen viser videre, at hovedparten af VUC’erne ikke konterer korrekt i for-
hold til statens kontoplan. Fx er halvdelen af de gennemgåede bilag for tjenesterej-
ser og repræsentation fejlkonteret. Det betyder, at bestyrelsen og ledelsen har et
svagt styringsgrundlag i forhold til at vurdere, om VUC’et har udvist sparsommelig-
hed i administrationen af tjenesterejser og repræsentation.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at VUC’ernes ledelser ikke har tilstrækkeligt fokus
på administrationen af kørsel, tjenesterejser og repræsentation.
Endelig viser undersøgelsen, at STUK har velbeskrevne processer for deres tilsyns-
opgaver med VUC’erne. I flere tilfælde har STUK’s centrale tilsynsaktiviteter og det
decentrale tilsyn, der varetages af bestyrelserne og baserer sig på revisorernes ar-
bejde, dog ikke afdækket svaghederne i VUC’ernes administration. Rigsrevisionen
finder det velbegrundet, at Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling og STUK,
som fører tilsyn med ca. 1.100 institutioner under ministeriets ressort, i forbindelse
med de tematiske tilsyn overvejer at udvide stikprøverne og gøre brug af flere indi-
katorer end hidtil, så det sikres, at midlerne forvaltes sparsommeligt.
1.2. Baggrund
3. VUC’erne udbyder forskellige former for uddannelse, der især er rettet mod voksne kursi-
ster, fx forberedende voksenundervisning, almen voksenuddannelse, ordblindeundervisning
og hf. VUC’ernes primære målgruppe er således voksne, der har forladt folkeskolen uden til-
strækkelige kvalifikationer til at gå videre på en erhvervsfaglig uddannelse eller på en gymna-
sial ungdomsuddannelse.
I 2014 modtog ca. 30.000 årskursister, svarende til 120.000 personer, undervisning og op-
kvalificering på et VUC i Danmark.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
1603588_0010.png
INTRODUKTION OG KONKLUSION
3
4. VUC’ernes uddannelsesaktiviteter finansieres hovedsagligt af taxametertilskud fra staten.
VUC’erne er forskellige i størrelse, både i forhold til økonomi og antal årskursister. De stør-
ste VUC’er (KVUC (Københavns VUC) og VUC Fyn) havde i 2014 hver en omsætning på
ca. 400 mio. kr. og ca. 4.000 årskursister, og den mindste (VUC Djursland) havde en om-
sætning på ca. 35 mio. kr. og knap 300 årskursister.
Selvejende institutioner
5. VUC’erne er statslige selvejende institutioner under Ministeriet for Børn, Undervisning og
Ligestilling. Statslige selvejende institutioner adskiller sig fra almindelige statsinstitutioner
ved, at de ikke er undergivet instruktion af ministeren. Ministeren kan kun styre de selvejen-
de institutioner efter bemyndigelse i loven ved at udstede generelle regler og efterfølgende
påse, at institutionerne overholder disse regler.
De statslige selvejende institutioner ledes af en bestyrelse, der har en selvstændig beslut-
ningskompetence, dog inden for rammerne af de fastsatte bestemmelser om tilsyn og god-
kendelse. Bestyrelsen er således ansvarlig over for ministeren for institutionens drift, her-
under forvaltningen af de statslige tilskud. Bestyrelsen kan disponere frit inden for formålet
ved anvendelsen af de statslige tilskud og øvrige indtægter under ét, herunder i forhold til
kerneydelser, administration, ledelse, it mv. Bestyrelsen har ansvaret for, at institutionens
midler bliver forvaltet, så de bliver til størst mulig gavn for institutionens formål. Bestyrelsen
har også til opgave at opstille procedurer, som sikrer, at ministeriet får tilstrækkelig informa-
tion til at kunne føre tilsyn med institutionens generelle udvikling.
6. VUC’erne skal antage en registreret eller statsautoriseret revisor til revision af årsregn-
skaber, som skal revidere i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik.
7. Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling modtager regnskaber og revisionspro-
tokollater. Ministeriet har oplyst, at departementet har delegeret tilsynet med VUC’erne til
STUK.
Regler
8. VUC’erne skal følge de fastlagte overenskomster for løn til den øverste ledelse samt de
regler om kørsel, tjenesterejser og repræsentation, som findes i tjenesterejseaftalen, i den
personaleadministrative vejledning (PAV), i budgetvejledningen, i ministeriets vejledning om
kørsel og i de skattemæssige regler for personalegoder. På nogle områder angiver statens
regler helt klare retningslinjer, mens der på andre områder er behov for, at institutionen til-
passer reglerne til de konkrete forhold i form af interne retningslinjer.
Taxametertilskud
VUC’erne modtager undervis-
nings- og bygningstaxameter-
tilskud pr. årskursist. Derud-
over modtager institutionerne
færdiggørelsestaxameter og ta-
xametertilskud til fællesudgif-
ter.
1.3. Revisionskriterier, metode og afgrænsning
Revisionskriterier
9. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om VUC’erne administrerer løn, kørsel, tje-
nesterejser og repræsentation tilfredsstillende. I den forbindelse har vi gennemgået en række
ansættelseskontrakter, kørselsbemyndigelser, tjenesterejsebilag og repræsentationsbilag.
10. Undersøgelsens revisionskriterier er i forhold til den øverste ledelses løn baseret på
Personalestyrelsens cirkulære om overenskomst for forstandere og øvrige chefstillinger
ved voksenuddannelsescentre af 19. november 2009 og på cirkulære om aftale for tjene-
stemandsansatte ledere ved voksenuddannelsescentre af 19. november 2009 samt mini-
steriets bemyndigelse til VUC’ernes bestyrelser til at indgå resultatkontrakter med centre-
nes ledere.
Revisionen af institutionerne
varetages af institutionsrevisor
(den interne revision) og Rigs-
revisionen. Institutionsrevisor
er et privat revisionsfirma, som
gennemfører en årlig revision
og påtegner institutionens års-
rapport. Institutionsrevisor an-
tages af institutionernes besty-
relse. Samarbejdet mellem in-
stitutionsrevisor og Rigsrevisio-
nen er fastlagt i en aftale mel-
lem Rigsrevisionen og ministe-
ren for børn, undervisning og
ligestilling (en såkaldt § 9-af-
tale). Institutionsrevisor skal –
ligesom Rigsrevisionen – ud-
føre revisionsopgaverne i over-
ensstemmelse med principper-
ne om god offentlig revisions-
skik.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
1603588_0011.png
4
INTRODUKTION OG KONKLUSION
For tjenesterejser er kriterierne baseret på de statslige regler for tjenesterejser mv., herun-
der cirkulære om tjenesterejseaftalen af 30. juni 2000 og cirkulære om satsregulering pr. 1.
januar 2015 for tjenesterejser. Regelsættet angiver grænser for hotelpriser, time- og dag-
pengesatser, fradrag for måltider mv. For kørsel er revisionskriterierne baseret på ministe-
riets vejledning om kørsel. For repræsentation er revisionskriterierne baseret på budgetvej-
ledningen.
I relation til Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling er kriterierne baseret på lov
om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., som
bl.a. fastlægger en række krav til ministeriets tilsyn.
Metode
11. Undersøgelsen er baseret på en gennemgang af materiale fra Ministeriet for Børn, Un-
dervisning og Ligestilling, STUK og 16 VUC’er. Materialet omfatter bl.a. ministeriets stra-
tegi for tilrettelæggelse af tilsynet med VUC’erne, revisionsprotokollater, regnskabsinstruk-
ser, kontoudtog, bilag, kørselsbemyndigelser, kørselsafregninger, ledernes ansættelses-
kontrakter og dokumentation for udbetaling af merarbejde.
I forhold til den del af undersøgelsen, hvor vi ser på den øverste ledelses løn, indgår 5 ud
af de 16 VUC’er. De 5 VUC’er er udvalgt, så små, mellemstore og store VUC’er indgår
(målt på lønsum), og så der er en geografisk spredning. Vi har vurderet, om den øverste
ledelses løn- og ansættelsesvilkår lever op til gældende love og regler.
I forhold til den del af undersøgelsen, hvor vi ser på kørsel, tjenesterejser og repræsenta-
tion, har vi udtaget en stikprøve på 16 ud af de 24 VUC’er. I stikprøven indgår 4 store VUC’er
(målt på omsætning) og 12 tilfældigt udvalgte VUC’er. Vi har for de 16 VUC’er gennemgået
tjenesterejsebilag og repræsentationsbilag, som er valgt ud fra en risikobaseret tilgang. Vi
har gennemgået i alt 628 bilag. For kørsel har vi gennemgået i alt 581 kørselsbemyndigel-
ser. Vi har derudover suppleret gennemgangen af bilag med besøg på 4 VUC’er for at få
uddybet, hvordan arbejdet med kørsel, tjenesterejser og repræsentation er tilrettelagt. De
anvendte metoder er uddybet i bilag 1. Bilag 2 er et kort over de 16 VUC’er, der indgår i
undersøgelsen, og den gennemførte revision.
Revisionen er udført i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik, jf. boks 1.
BOKS 1. GOD OFFENTLIG REVISIONSSKIK
God offentlig revisionsskik er baseret på de grundlæggende revisionsprincipper i rigsrevisionernes
internationale standarder (ISSAI 100-999).
Afgrænsning
12. Vores undersøgelse har fokus på administrations- og lønomkostninger. Administrations-
omkostninger omfatter i denne undersøgelse kun udgifter, der er forbundet med kørsel, tje-
nesterejser og repræsentation.
Vi har i den del af undersøgelsen, der vedrører kørsel, tjenesterejser og repræsentation,
afgrænset os til 16 VUC’er, der har egen administration. Ud af de 16 valgte VUC’er, er 5
VUC’er udvalgt til en gennemgang af løn- og ansættelsesvilkår for de 3 øverste ledere. Der
er typisk tale om en direktør/rektor/forstander og en viceforstander/uddannelseschef.
Undersøgelsen omfatter regnskabsårene 2014 og 2015 for løn, og for VUC’ernes admini-
stration af kørsel, tjenesterejser og repræsentation er der udvalgt bilag for perioden 1. ja-
nuar - 30. juni 2015.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
1603588_0012.png
INTRODUKTION OG KONKLUSION
5
13. STUK varetager tilsynet med VUC’erne. Undersøgelsen omfatter kun styrelsens tilsyn
med VUC’ernes økonomi.
14. Bilag 3 indeholder en ordliste, der forklarer udvalgte ord og begreber.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
1603588_0013.png
6
VUC’ERNES ADMINISTRATIONS- OG LØNUDGIFTER
2.
VUC’ernes administrations- og lønudgifter
2.1. VUC’ernes administration
15. Vi har undersøgt, hvordan VUC’erne har tilrettelagt deres administration af løn til øverste
ledelse, kørsel, tjenesterejser og repræsentation, herunder om VUC’erne har fastlagt et klart
ansvar for og en klar organisering af administrationen af løn, kørsel, tjenesterejser og repræ-
sentation. Vi har desuden undersøgt, om VUC’erne har etableret retningslinjer, der fastlæg-
ger, hvordan kørsel, tjenesterejser og repræsentation skal administreres. Endelig har vi un-
dersøgt, om VUC’erne følger retningslinjerne og overenskomsterne på området.
God bogføringsskik
Bogføringsloven (lovbekendt-
gørelse nr. 648 af 15. juni 2006)
omfatter virksomheder mv.,
som er omfattet af lov om sta-
tens regnskabsvæsen. Ifølge
lovens § 6 skal bogføringen til-
rettelægges og udføres i over-
ensstemmelse med god bog-
føringsskik under hensyn til
virksomhedens art og omfang.
VUC’erne skal følge retningslinjerne, så der er sikkerhed for, at midlerne bliver anvendt til
de formål, som er hensigten. VUC’erne skal desuden følge god bogføringsskik, hvor det
fremgår, at formålet med anvendelsen af midlerne skal være dokumenteret. Dette skal si-
kre, at VUC’erne kan få overblik over og tage stilling til, om de i forvaltningen af offentlige
midler udviser sparsommelighed.
Ansvar og organisering
16. Vi har gennemgået udvalgte afsnit af VUC’ernes regnskabsinstrukser for at undersøge,
om VUC’erne har fastlagt et klart ansvar for og en klar organisering af administration af løn,
kørsel, tjenesterejser og repræsentation.
17. Vores gennemgang viser, at regnskabsinstruksen beskriver forretningsgange og interne
kontroller fyldestgørende på løn- og personaleområdet. Det fremgår også af regnskabsin-
struksen, hvad den enkelte er bemyndiget til at disponere over på lønområdet for 4 ud af
de 5 gennemgåede VUC’er.
18. Vores gennemgang af regnskabsinstruksen i forhold til tilrettelæggelse af kørsel, tjene-
sterejser og repræsentation viser, at 6 ud af 16 VUC’er har en klar og tydelig beskrivelse af
ansvaret og organiseringen. 2 VUC’er mangler kun at anføre beløbsgrænser for de disposi-
tionsberettigede.
For 8 VUC’er er det ikke klart og tydeligt beskrevet, hvordan ansvaret og organiseringen er
tilrettelagt i forvaltningen af kørsel, tjenesterejser og repræsentation. Der mangler fx be-
løbsgrænser for, hvor meget de dispositionsberettigede må disponere over, og der mang-
ler funktionsadskillelse i forhold til kontrol, godkendelse og budgetansvar. Det betyder, at
én person varetager flere opgaver samtidig. Flere steder er økonomi- og bogholderifunktio-
nerne små enheder, hvor det er vanskeligt at sikre funktionsadskillelse. I de tilfælde bør in-
stitutionen have kompenserende kontroller af bogføringen, hvilket også skal være beskre-
vet i regnskabsinstruksen.
På de 4 VUC’er, hvor vores gennemgang af materiale også blev fulgt op med besøg, viser
undersøgelsen, at VUC’erne ikke i alle tilfælde fulgte regnskabsinstruksen.
Funktionsadskillelse
Betalingsforretninger skal til-
rettelægges, så der etableres
en personmæssig adskillelse
mellem den regnskabsmæs-
sige registrering og betalingen.
Det betyder, at der skal være 2
personer involveret i bogfø-
rings- og betalingsprocessen,
nemlig den, der tilrettelægger
og bogfører betalingen, og den,
der frigiver betalingen. Kravet
om den personmæssige adskil-
lelse indebærer, at man ikke
både må varetage opgaver i
relation til registreringsfunktio-
nen og betalingsfunktionen i
forbindelse med den samme
betalingsforretning.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
1603588_0014.png
VUC’ERNES ADMINISTRATIONS- OG LØNUDGIFTER
7
Efterlevelse af regler
Løn
19. Den øverste ledelses løn består af en fast løn og en løndel, der er variabel og afhæn-
ger af årets resultater. Den faste løn er bestemt gennem overenskomster, som er indgået
mellem Finansministeriet og Djøf. Den variable løndel består af resultatløn og engangsve-
derlag for merarbejde eller særlig indsats og fastlægges decentralt efter ministeriets regler.
20. Vores gennemgang viser, at for 4 ud af 5 VUC’er er den øverste ledelses faste løn og
pension korrekt og overholder love, overenskomster og øvrige regler på området. Kun på
KVUC var der fejl i forhold til ledelsens faste løn, som vedrørte åremålstillæg, udligningstil-
læg og kvalifikationstillæg.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har i den konkrete sag bemyndiget KVUC’s
bestyrelse til at forhandle åremålstillæg for den øverste leder. Vores gennemgang viser, at
bestyrelsen har udbetalt i alt 73.349 kr. mere i den øverste leders 5-årige åremålsperiode,
end ministeriet havde givet bemyndigelse til. Desuden er den indgåede åremålsaftale man-
gelfuld, da den bl.a. ikke beskriver de særlige fratrædelsesvilkår ved åremålsansættelser.
Den øverste leder på KVUC har også fået et udligningstillæg, der ikke er hjemmel til i forhold
til gældende overenskomst, og har således uhjemlet fået udbetalt 428.337 kr. i åremålspe-
rioden, da han er ansat i en ny stilling, hvor han ikke længere er omfattet af reglerne om ud-
ligningstillæg. Derudover har KVUC i mere end 3 år givet administrationschefen et årligt kva-
lifikationstillæg på 5.727 kr. (i april 2015-niveau), som KVUC ikke kan dokumentere bag-
grunden for.
STUK har oplyst, at styrelsen vil iværksætte et tilsyn af de gennemgåede lederes løn- og
pensionsforhold på KVUC.
21. Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har bemyndiget VUC’ernes bestyrelser
til at indgå resultatlønskontrakter med institutionernes ledere. Ministeriet har udarbejdet en
bemyndigelse, hvoraf rammerne for resultatlønskontrakterne fremgår. Målene i kontrakterne
skal være præcist og gennemskueligt formuleret. Det skal være tydeligt og forståeligt – også
for tredjemand – hvordan målene i kontrakten opfyldes. Det skal være muligt at konstatere
objektivt og målbart, om et mål er opfyldt, delvist opfyldt eller ikke er opfyldt efter endt kon-
traktperiode.
22. Vores gennemgang viser, at der er indgået individuelle resultatlønskontrakter med 13
ud af de 15 øverste ledere. Lederne kan ved 100 % målopfyldelse opnå et beløb mellem
100.000 kr. og 180.000 kr. Gennemgangen viser, at lederne generelt har en høj målopfyl-
delse af resultatlønskontrakterne. Ingen har en målopfyldelse på under 83 %, og omkring
halvdelen har en målopfyldelse på over 90 %. De enkelte ledere har ud fra målopfyldelsen
i 2015 opnået resultatløn på mellem 84.000 kr. og 155.200 kr. Der er i gennemsnit udbetalt
ca. 114.000 kr. pr. leder i 2015.
Gennemgangen viser desuden, at KVUC har udbetalt resultatløn til uddannelseschefen og
administrationschefen, uden at KVUC har indgået resultatlønskontrakter med de 2 ledere.
Det betyder, at KVUC har udbetalt resultatløn uden at have det nødvendige grundlag.
Derudover har VUC Hvidovre-Amager, VUC Fyn og VUC Syd udbetalt resultatløn, uden at
der er redegjort for, om målene er opfyldt, delvist opfyldt eller ikke er opfyldt. De enkelte mål
er desuden ikke vægtet i forhold til hinanden. Det betyder, at VUC’erne ikke kan vurdere
ledelsernes målopfyldelse objektivt og klart.
Udligningstillæg
Ifølge § 14 i cirkulære for for-
standere og øvrige chefstillin-
ger ved voksenuddannelses-
centre er der etableret en over-
gangsordning for forstandere
og øvrige chefer, som blev an-
sat, før VUC’erne overgik til sta-
ten den 1. april 2008. Har che-
fen hidtil oppebåret en fast løn,
der overstiger lønnen på den
statslige overenskomst, så gi-
ves der et kvalifikationstillæg til
udligning af lønforskellen.
Åremålstillæg
beregnes som
et procenttillæg af den lønram-
meløn (inkl. eventuelle særlige
tillæg), der gælder for stillingen
ved varig besættelse på ansæt-
telsestidspunktet. I beregnings-
grundlaget indgår også even-
tuelle særlige tillæg (dvs. kvali-
fikationstillæg og funktionstil-
læg, men ikke rådighedstillæg
eller tillæg, der er givet som
kompensation for merarbejds-
betaling o.l.), som ydes til den
åremålsansatte.
Åremålsansættelse
er en tids-
begrænset ansættelse, der kan
anvendes for både tjeneste-
mandsansatte og overens-
komstansatte. Til åremålsan-
sættelsen knyttes der særlige
vilkår, som skal godtgøre den
ekstra risiko, lederen tager ved
den tidsbegrænsede stilling, fx
særlige fratrædelsesvilkår og
åremålstillæg. Reglerne for an-
sættelse på åremål fremgår af
cirkulære om åremålsansæt-
telser fra 2001.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
1603588_0015.png
8
VUC’ERNES ADMINISTRATIONS- OG LØNUDGIFTER
23. Vores gennemgang af lønbilag viser, at 4 VUC’er ud over resultatlønnen også har ud-
betalt tillæg for merarbejde eller særlig indsats til de øverste ledere. Ministeriet for Børn,
Undervisning og Ligestilling har bemyndiget bestyrelserne til at udbetale op til 35.000 kr. i
tillæg om året til den enkelte leder for merarbejde eller særlig indsats. For VUC Vestsjæl-
land Syd viser gennemgangen, at lederen er blevet aflønnet for den samme opgave på
baggrund af både resultatlønskontrakten og tillæg for merarbejde. Ifølge Moderniserings-
styrelsens vejledning om resultatløn til mellemledere og chefer fra 2010 bør ledere kun be-
tales for de leverede resultater én gang. Der bør derfor udvises tilbageholdenhed med at
yde særskilt honorering for merarbejde, der allerede er omfattet af resultatlønnen.
Gennemgangen viser videre, at VUC Syd i 2014 udbetalte et engangsvederlag på op til
8.000 kr. til alle 282 ansatte. Begrundelsen for engangsvederlaget var, at 2013 var et ex-
ceptionelt år. Den samlede omkostning til engangsvederlaget var 1.887.000 kr. Den øver-
ste leder for VUC Syd fik i 2014 desuden også udbetalt 35.000 kr. for merarbejde. Det be-
tyder, at den øverste leder fik udbetalt 8.000 kr. mere, end der var bemyndigelse til.
24. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at VUC’erne generelt udbetaler den øverste ledelses
faste løn og pension korrekt. Derimod anvender VUC’erne ikke resultatlønskontrakterne i
overensstemmelse med Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings bemyndigelse,
idet kriterierne for målopfyldelse ikke fremgår tydeligt. Det er endvidere Rigsrevisionens op-
fattelse, at ét VUC (VUC Vestsjælland Syd) ikke har udvist sparsommelighed, idet VUC’et
har honoreret lederen for den samme opgave flere gange. Det er endvidere Rigsrevisionens
opfattelse, at når VUC’erne både udbetaler resultatløn og tillæg for merarbejde eller særlig
indsats, bør VUC’erne være særligt opmærksomme på ikke at honorere de samme resul-
tater flere gange.
Kørsel
25. Det fremgår af PAV, at der kan ydes kørselsgodtgørelse til enten høj eller lav sats. Ud-
gangspunktet er kørselsgodtgørelse til den lave sats. Udbetaling af den høje sats er bereg-
net til ansatte, der forudsættes at stille bil til rådighed i forbindelse med deres arbejde, eller
hvis tjenestestedet vurderer, at den ansatte kun vanskeligt kan bestride sit arbejde, hvis ikke
der køres i privat bil. Der skal altid foreligge en skriftlig kørselsbemyndigelse, hvis der skal
udbetales kørselsgodtgørelse til høj sats. Kørselsbemyndigelsen skal være personlig, og
den skal indeholde en afgrænsning af, hvad kørslen omfatter.
Reglerne lægger op til, at institutionerne tilpasser kørselsbemyndigelser til lokale forhold.
VUC’erne bør derfor have interne retningslinjer, der afspejler statens regler og beskriver
institutionens principper for kørsel.
26. Vores gennemgang af VUC’ernes retningslinjer viser, at hovedparten af VUC’erne kun
i meget begrænset omfang beskriver, hvordan kørsel skal administreres af institutionen.
Kun 6 ud af 16 VUC’er har konkretiseret, i hvilke tilfælde der kan udbetales til høj sats.
27. Vi har gennemgået en række kørselsbemyndigelser for at efterprøve, om VUC’erne har
udstedt skriftlige kørselsbemyndigelser, der er personlige, og som afgrænser, hvad kørslen
må omfatte. Vores gennemgang viser, at 14 VUC’er har udstedt skriftlige kørselsbemyndi-
gelser, hvor der må køres til høj sats. Ét VUC har ikke udstedt en eneste skriftlig kørsels-
bemyndigelse, selv om gennemgangen viser, at der er udbetalt høj sats. Antallet af kør-
selsbemyndigelser varierer fra 1 (VUC Syd) til 134 (VUC Vestsjælland Syd). De VUC’er,
som har mange kørselsbemyndigelser, oplyser, at det skyldes, at lærerne skal køre mel-
lem forskellige undervisningssteder.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
1603588_0016.png
VUC’ERNES ADMINISTRATIONS- OG LØNUDGIFTER
9
Det er Rigsrevisionens opfattelse, at hvis VUC’et vurderer, at kørsel mellem forskellige un-
dervisningssteder bør udløse udbetaling til høj sats, er det vigtigt, at VUC’et sikrer, at det
er afgrænset præcist i kørselsbemyndigelsen. Gennemgangen viser imidlertid, at mange af
kørselsbemyndigelserne generelt har en uklar afgrænsning, da VUC’erne anvender formu-
leringer såsom ”som led i stillingen eller funktionen” eller ”inden for landets grænser”. Uklare
afgrænsninger betyder, at det er vanskeligt at vurdere, om kørslen skal afregnes til høj el-
ler lav sats. Det kan medføre væsentlige merudgifter for VUC’et, hvis der i for mange tilfæl-
de udbetales kørsel til høj sats, hvor det burde have været til lav sats. Boks 2 viser et eksem-
pel på forskellen i udgifter ved kørsel til henholdsvis høj og lav sats.
BOKS 2. EKSEMPEL PÅ UDGIFTER TIL KØRSEL TIL HØJ OG LAV SATS
En ansat har kørt 2.157 km på en måned og har fået kørslen udbetalt til høj sats (3,70 kr. pr. kørt
km). Der blev udbetalt 7.981 kr., og der forelå ingen bemyndigelse til at køre til høj sats. Kørslen burde
derfor have været udbetalt til den lave sats (2,05 kr. pr. kørt km), dvs. en udbetaling på 4.422 kr. Det
giver en forskel på 3.559 kr.
28. Vores gennemgang viser, at de fleste VUC’er ikke af egen drift følger op på, om kørsels-
bemyndigelserne fortsat er relevante. Fx har VUC Nordjylland flere kørselsbemyndigelser,
som ikke er dateret, og 2 bemyndigelser fra henholdsvis 1982 og 1996.
29. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at hovedparten af VUC’erne mangler retningslinjer,
der præciserer, i hvilke tilfælde der må køres til høj sats. Endvidere er de udstedte kørsels-
bemyndigelser ikke tilstrækkeligt afgrænset i forhold til, i hvilke tilfælde der må køres til høj
sats.
Tjenesterejser
30. For tjenesterejser angiver statens regler på nogle områder helt klare retningslinjer. Det
gælder på de områder, hvor det er mest hensigtsmæssigt, at der er ens regler og satser.
Det er fx tilfældet i forhold til grænser for hotelpriser, time- og dagpengesatser, fradrag for
måltider og regler for bonuspoint, der er optjent på flyrejse til udlandet. I andre tilfælde er
der behov for, at institutionen selv tilpasser retningslinjerne til de konkrete forhold.
VUC’erne bør derfor have interne retningslinjer, der afspejler statens rejseregler og beskri-
ver institutionens rejsepolitik samt grundlaget for valg af priser, rejseform, rejseklasse mv.
Retningslinjerne skal også sikre klarhed om, hvilke formål der tillader rejseaktiviteter.
31. Vores gennemgang viser, at VUC Nordsjælland og VUC Skive-Viborg ikke har udarbej-
det interne retningslinjer for tjenesterejser. De øvrige VUC’er har i meget begrænset omfang
udarbejdet interne retningslinjer. Retningslinjerne mangler generelt væsentlige beskrivelser
om krav til dokumentation, fx krav til formål. Det betyder, at både administrationen og de an-
satte har et uklart grundlag til at vurdere, om tjenesterejserne er i overensstemmelse med
institutionens formål, og om reglerne for tjenesterejser er overholdt.
32. Vi har gennemgået en række rejsebilag for at efterprøve, om VUC’erne efterlever ret-
ningslinjerne for tjenesterejser. Gennemgangen viser, at VUC’erne generelt afregner time-
og dagpenge korrekt. Gennemgangen viser også, at VUC’erne i de fleste tilfælde overhol-
der grænserne for hotelpriser. I de tilfælde, hvor grænserne overskrides, er der generelt tale
om mindre overskridelser.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
1603588_0017.png
10
VUC’ERNES ADMINISTRATIONS- OG LØNUDGIFTER
Gennemgangen viser derimod, at hos 7 ud af 16 VUC’er mangler flere af rejsebilagene for-
mål og/eller angivelse af rejsens deltagere, og i flere tilfælde har dokumentationen været
mangelfuld. Flere steder er der fx refunderet rejseudgifter til ansatte, som har mistet kvitte-
ringer, uden at der i stedet er lavet tro og love-erklæringer. Det gør det vanskeligt at vurde-
re rejsens og udgifternes relevans.
33. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at tjenesterejser til udlandet i mange tilfælde kan være
relevante. Det kan fx dreje sig om studieture til udlandet, både med og uden kursister, og
deltagelse i kurser, konferencer og messer. Det er dog vigtigt, at der fremgår et klart formål
med og et tydeligt fagligt indhold på tjenesterejsen.
12 ud af de 16 VUC’er har i første halvår 2015 haft tjenesterejser for ansatte eller bestyrel-
ser til udlandet. Nogle VUC’er har ganske få tjenesterejser til udlandet, mens andre har man-
ge. Boks 3 viser eksempler på tjenesterejser, hvor formålet og det faglige indhold er uklart.
BOKS 3. EKSEMPLER PÅ TJENESTEREJSER TIL UDLANDET
VUC Lyngby: Rejse til Bruxelles
Formålet var uklart, fordi det kun fremgik: ”At styrke sammenhængskraften i organisationen”. Det
faglige indhold for turen var ligeledes uklart. Turen var for 84 ansatte og kostede 224.915 kr. efter
fradrag af egenbetaling.
VUC Syd: Rejse til London
Formålet og det faglige indhold fremgik ikke. Turen var for 3 ansatte og kostede 37.267 kr.
VUC Holstebro-Lemvig-Struer: Rejse til Istanbul
Formålet var uklart, fordi det kun fremgik: ”At øge fællesskabet og kendskabet til hinanden”. Det fag-
lige indhold for turen var ligeledes uklart, og der var kun programsat 2 timers fagligt indhold ud af
en rejse på 5 dage. Turen var for 72 ansatte og kostede 622.592 kr.
KVUC: Rejse til Normandiet
Formålet var uklart, fordi det kun fremgik: ”Historiefaggrupperejse”. Det faglige indhold for turen var
ligeledes uklart. Turen var for 30 ansatte og kostede 126.010 kr.
Det fremgår af boks 3, at VUC’erne har haft en række tjenesterejser, hvor især det faglige
indhold med rejsen efter Rigsrevisionens opfattelse ikke har været tydeligt.
Vores gennemgang viser også, at der er forskel på, hvor omkostningsbevidste VUC’erne
er i forhold til deres tjenesterejser til udlandet. Fx har flere VUC’er betalt for fly eller hotel-
overnatninger, som ikke blev brugt, fordi deltagerne måtte ændre deres rejseplaner. VUC
Holstebro-Lemvig-Struer havde arrangeret turen til Istanbul for 72 personer, men kun 63
deltog. De brugte derfor i alt ca. 70.000 kr. på flybilletter og hotelværelser, der ikke var be-
hov for.
34. Det er efter Rigsrevisionens opfattelse vigtigt, at VUC’erne kan opgøre de samlede ud-
gifter til en tjenesterejse. En samlet opgørelse betyder, at VUC’erne kan få overblik over,
hvad den enkelte rejse har kostet. Vores gennemgang viser, at VUC’erne generelt har me-
get vanskeligt ved at opgøre de samlede udgifter til den enkelte tjenesterejse. Det skyldes,
at ingen af VUC’erne udarbejder en samlet afregning af den enkelte tjenesterejse. VUC’er-
ne skal i stedet identificere alle de relevante bilag for at kunne opgøre de samlede udgifter
ved en tjenesterejse.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
1603588_0018.png
VUC’ERNES ADMINISTRATIONS- OG LØNUDGIFTER
11
35. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at VUC’erne generelt mangler retningslinjer, der be-
skriver formål, som tillader rejseaktiviteter. Det er endvidere Rigsrevisionens opfattelse, at
der i for mange tilfælde mangler klare beskrivelser af tjenesterejsens formål og faglige ind-
hold. Fx viste gennemgangen, at der var flere tjenesterejser med et yderst begrænset fag-
ligt indhold.
Repræsentation
36. Der er få statslige regler for forvaltningen af repræsentationsudgifter. I budgetvejlednin-
gen fremgår det kun, at repræsentationsudgifter af større eller ekstraordinær karakter ikke
bør afholdes, uden at der er en særlig hjemmel til det, og at der ikke må købes tobaksvarer
for statslige midler. Derudover gælder de almindelige regler for dokumentation af udgifter.
Derfor bør VUC’erne have interne retningslinjer for repræsentation, der bl.a. beskriver for-
mål og krav til dokumentation samt angiver beløbsgrænser til intern og ekstern repræsen-
tation, beløbsgrænser på gaver, og til hvilke lejligheder der gives gaver.
37. Vores undersøgelse viser, at VUC’ernes retningslinjer for repræsentation generelt er
mangelfulde, fordi de ikke dækker alle former for repræsentationsudgifter. Særligt beløbs-
grænser for intern og ekstern repræsentation samt gaver mangler. Flere VUC’er har i prak-
sis en række personalegoder, der ikke er beskrevet i retningslinjerne. 3 VUC’er har ingen
retningslinjer for deres personalegoder.
38. Vi har gennemgået en række bilag for repræsentation for at efterprøve, om VUC’erne
efterlever statens regler og deres interne retningslinjer. Gennemgangen viser, at VUC’erne
har mange forskellige former for repræsentationsudgifter. Den overvejende del er intern re-
præsentation som fx afskedsreceptioner, sommerfester og julefrokoster.
Gennemgangen viser, at 10 ud af 16 VUC’er i mange tilfælde ikke kan dokumentere, hvad
formålet med udgiften til repræsentationen var, hvem der deltog, og hvem der har modtaget
en gave. Fx har KVUC i ét tilfælde haft udgifter til et teambuildingarrangement, hvor anled-
ningen og deltagerkredsen ikke fremgår helt tydeligt. Når der i bilagene ikke fremgår oplys-
ninger om bl.a. formålet, er det ikke muligt at vurdere, om udgiften er relevant.
39. I staten er der ikke fastsat retningslinjer for, ved hvilke anledninger der må gives gaver.
Der er dog kutyme for, at der kan gives gaver ved jubilæer, fx 25 års ansættelse, men ikke
julegaver og ved personlige mærkedage. 6 VUC’er har givet gaver ved mærkedage som
runde fødselsdage og bryllupper. Foruden gaver har 3 VUC’er betalt for enkelte ansattes
deltagelse ved bl.a. ironman og maratonløb, da VUC’erne vurderer, at det har et PR-mæs-
sigt formål.
40. Vores gennemgang viser, at 7 ud af 16 VUC’er har givet personalegoder eller gaver, som
oversteg den skattemæssige bagatelgrænse, hvor VUC’erne derfor havde pligt til at indbe-
rette værdien til SKAT. Dette har VUC’erne ikke været opmærksomme på.
41. VUC Syd har – som den eneste ud af de 16 VUC’er – repræsentationsudgifter til spon-
soraftaler. De har i alt 11 sponsoraftaler og brugte 546.000 kr. på deres sponsoraftaler i
2015. VUC Syd sponsorerer fx sportsklubben Sønderjyske og Haderslev Golfklub. Derud-
over er VUC Syd hovedsponsor på motionsløbet Vesterskovsløbet. I den forbindelse gav
VUC Syd herudover løbetøj til kursister, ansatte og deres familier. VUC Syd får en række
gavelignende modydelser for sponsoraterne, fx billetter til Sønderjyskes hjemmekampe.
VUC Syd har oplyst, at det ikke er alle ydelserne, der bruges. Nogle af ydelserne kan de
ansatte dog bruge efter først til mølle-princippet. VUC Syd har oplyst, at sponsoraterne er
et væsentligt element i deres opsøgende arbejde for at tiltrække kursister.
Indberetningspligt til SKAT
Arbejdsgiveren er forpligtet til
at indberette værdien af et per-
sonalegode eller af en gave til
SKAT, hvis det enkelte godes
eller gavens værdi overstiger
bagatelgrænserne på henhold-
svis 1.100 kr. og 800 kr. (kun
julegaver). I de tilfælde, hvor
arbejdsgiver ikke overholder
indberetningspligten, risikerer
arbejdsgiveren at få en bøde.
Repræsentationsudgifter
er
udgifter, der har karakter af
opmærksomhed eller gæstfri-
hed over for en virksomheds
eksterne parter (ekstern repræ-
sentation) eller over for virk-
somhedens ansatte (intern re-
præsentation). Repræsenta-
tionsudgifter kan fx være be-
spisning og gaver.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
1603588_0019.png
12
VUC’ERNES ADMINISTRATIONS- OG LØNUDGIFTER
Rigsrevisionen har tidligere omtalt en lignende sag på erhvervsskolerne, som fremgår af
beretning om revisionen af statsregnskabet for 2014, jf. pkt. 54. Det er Rigsrevisionens op-
fattelse, at VUC Syd skal undlade at modtage gavelignende modydelser for sponsorater,
der kun omfatter en snæver personkreds. Desuden er det Rigsrevisionens opfattelse, at
VUC Syd herudover bør vurdere, om sponsoraterne har en effekt, der ligger ud over det
arbejde, som deres opsøgende konsulenter allerede udfører ved virksomhedsbesøg.
42. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at VUC’erne generelt mangler retningslinjer, der bl.a.
angiver beløbsgrænser til intern og ekstern repræsentation, beløbsgrænser på gaver, og til
hvilke lejligheder der gives gaver. Det er endvidere Rigsrevisionens opfattelse, at der i man-
ge tilfælde mangler klare beskrivelser af formål og deltagere. Desuden afholder VUC’erne
udgifter, som ligger ud over institutionernes formål, og hvad der er kutyme for i staten. I
nogle tilfælde har VUC’erne givet personalegoder, der burde havde været indberettet til
SKAT.
Det er også Rigsrevisionens opfattelse, at VUC’erne bør udarbejde interne retningslinjer,
der giver et klart grundlag for administrationen af udgifterne til repræsentation. STUK har
oplyst, at styrelsen vil udarbejde 2 sæt retningslinjer – ét for repræsentation og gaver til an-
satte mv. og ét for afholdelse af sponsoromkostningerne.
Brug af statens kontoplan
43. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at en korrekt anvendelse af standardkonti i forhold til
statens kontoplan er en nødvendig forudsætning for, at ledelsen har et godt styringsgrund-
lag. Korrekt brug af statens kontoplan giver ledelsen et overblik over, hvad VUC’ets midler
er anvendt til.
Vores undersøgelse viser imidlertid, at næsten alle VUC’er ikke anvender standardkontiene
korrekt i forhold til statens kontoplan. Halvdelen af de gennemgåede tjenesterejse- og re-
præsentationsbilag var fejlkonteret. Fx har VUC’erne i mange tilfælde konteret rejseudgif-
ter som tjenesteydelser. Det betyder, at det er vanskeligt for bestyrelsen og ledelsen at få
et overblik over, hvad der er brugt på tjenesterejser i det pågældende år, og hvad der er
brugt på repræsentation internt og eksternt. Ledelsens mulighed for at udføre god økono-
mistyring er dermed svag.
Det betyder også, at det er vanskeligt for Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
og STUK at foretage tværgående analyser og sammenligninger af udgifter på art og om-
fang, når VUC’erne ikke anvender statens kontoplan ensartet.
Det er Rigsrevisionens opfattelse, at hovedparten af VUC’erne ikke anvender standardkon-
tiene korrekt i forhold til statens kontoplan. Det betyder, at ledelsen har et svagt styrings-
grundlag i forhold til at vurdere, om der er udvist sparsommelighed i administrationen af
tjenesterejser og repræsentation.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
1603588_0020.png
VUC’ERNES ADMINISTRATIONS- OG LØNUDGIFTER
13
2.2. Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings tilsyn med VUC’erne
44. Vi har undersøgt, hvordan departementet og STUK har tilrettelagt tilsynet med VUC’erne,
herunder hvilke tilsynsaktiviteter der indgår i STUK’s tilsyn med VUC’erne, og om tilsyns-
aktiviteterne har det rette indhold og fokus.
Det er vigtigt, at Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling følger op på, om institu-
tionerne forvalter de offentlige midler i overensstemmelse med lovgivningen.
Tilrettelæggelsen af tilsynet
45. Departementet har det overordnede ansvar for tilsynet med VUC’erne. Det konkrete til-
syn varetages dog af STUK, da departementet har uddelegeret tilsynsopgaven til STUK.
Departementet har formuleret et grundlag for tilskudsforvaltningen i en samarbejdsaftale,
hvor departementets krav til STUK’s opgaveløsning fremgår.
46. STUK har oplyst, at styrelsen i sit tilsyn har fokus på VUC’ernes faglige, administrative og
økonomiske resultater. Især de økonomiske resultater er et væsentligt element i STUK’s
tilsyn med VUC’erne, hvor STUK har fokus på, om VUC’erne er effektive og økonomisk bæ-
redygtige. Det økonomiske tilsyn er tilrettelagt i 3 tilsynsspor – et risikobaseret tilsyn, hvor
styrelsen foretager screeninger af institutionerne med udgangspunkt i fastlagte indikatorer,
et tematisk tilsyn, hvor et særligt tilsynsemne er i fokus, og et enkeltsagstilsyn, hvor der fø-
res tilsyn med den enkelte skole eller institution.
47. STUK har siden 2014 udarbejdet en tilsynsplan, som overordnet beskriver, hvilke aktivi-
teter styrelsens tilsyn vil omfatte i en 2-årig periode. STUK offentliggør resultaterne af sit til-
syn i en årlig tilsynsberetning.
Rigsrevisionens gennemgang af tilsynsplanerne for 2014-2015 og 2015-2016 viser, at STUK
især screener VUC’erne for økonomisk bæredygtighed, hvor der er fokus på økonomiske in-
dikatorer som fx likviditetsgrad og soliditetsgrad. Karakteren af revisorforbehold eller sup-
plerende oplysninger i revisionspåtegningen indgår også.
På baggrund af screeningen inddeler STUK VUC’erne i 3 sagsbehandlingskategorier. De
VUC’er, hvor der ikke er tegn på økonomiske udfordringer, behandles som ”kvitteringssa-
ger”. Disse VUC’er følger STUK ikke yderligere op på. I 2014 blev 21 ud af 24 VUC’er be-
handlet som en kvitteringssag. De VUC’er, hvor der er indikationer på udfordringer med en-
ten regeloverholdelse eller den økonomiske situation, følger STUK op på i form af en ”stan-
dardgennemgang”. Gennemgangen afdækker udfordringernes karakter og afklarer, om
VUC’et har taget hånd om udfordringerne. I 2014 blev 3 ud af 24 VUC’er behandlet som en
standardsag. De VUC’er, hvor der er indikationer på, at de er alvorligt udfordrede, behand-
les som en ”enkeltsagsbehandling”, hvor styrelsen gennemgår regnskabsmaterialet nær-
mere. Ingen VUC’er var i 2014 omfattet af en enkeltsagsbehandling.
48. Rigsrevisionens gennemgang af STUK’s tilsynsberetning for 2014 viste, at STUK i det
tematiske tilsyn havde fokus på brugen af resultatlønskontrakter. STUK havde udtrukket en
stikprøve, hvor alle VUC’er, institutioner for erhvervsrettet uddannelse og institutioner for
almengymnasiale uddannelser indgik. Stikprøven var baseret på screeninger med fokus på
høje udbetalingsprocenter, manglende overholdelse af den økonomiske ramme, bemærk-
ninger fra revisor og manglende offentliggørelse af resultatkontraktens væsentlige dele. Kun
én VUC (KVUC) indgik i stikprøven, som blev udtaget på grund af bemærkninger fra revi-
sor. STUK har oplyst, at styrelsen i tilbagemeldingen til KVUC bemærkede, at institutionens
brug af resultatlønskontrakter var i overensstemmelse med retningslinjerne, men at institu-
tionen i forhold til mål har brugt en ikke-relevant indikator (absolut gennemførelse i stedet
for relativ gennemførelse).
Økonomisk bæredygtig
bety-
der, at institutionerne har mid-
ler til at gennemføre de aktivi-
teter, som de har fået pålagt.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
1603588_0021.png
14
VUC’ERNES ADMINISTRATIONS- OG LØNUDGIFTER
Rigsrevisionens gennemgang af resultatkontrakterne på 5 VUC’er, hvor bl.a. KVUC indgik,
viser imidlertid, at resultatkontrakterne ikke lever op til ministeriets egen vejledning. Flere
ledere får udbetalt resultatløn på baggrund af en resultatlønskontrakt, hvor det ikke er tyde-
ligt og forståeligt – ej heller for tredjemand – hvordan resultaterne er opnået. Det er derfor
Rigsrevisionens opfattelse, at STUK bør overveje at supplere de nuværende indikatorer og
foretage en screening, der vil give STUK sikkerhed for, at institutionerne efterlever ministeri-
ets regler. En indikator kunne fx være bemærkninger fra revisor om eventuelle mangler ved
fastsættelse af mål og evalueringskriterier i forbindelse med resultatlønskontrakter.
STUK har oplyst, at styrelsen vil overveje udvælgelsen af institutioner til stikprøven. Det kan
fx være, om der skal indgå flere institutioner i stikprøven, og om tilsynet med resultatkon-
trakter også bør omfatte øvrige ledere og ikke kun institutionens øverste leder.
Rigsrevisionen finder det velbegrundet, at STUK i forbindelse med de tematiske tilsyn over-
vejer at udvide stikprøverne og gøre brug af flere indikatorer end hidtil, så det sikres, at til-
synet får afdækket eventuelle svagheder i institutionerne.
49. STUK har oplyst, at styrelsen arbejder med en række strategiske indsatsområder for det
økonomiske tilsyn som fx at få mere opdaterede data og skærpe anvendelsen af tilsynsværk-
tøjerne, så institutionerne håndterer udfordringerne i tide. Der vil desuden være fokus på at
afsøge og udvikle supplerende indikatorer for god økonomistyring, fx indikatorer, der knytter
sig til kapacitetsstyring, aktivitetsstyring og finansiel styring. Der vil være fokus på at udarbej-
de nye indikatorer med fokus på effektiv drift. Det kunne fx være en indikator for fællesom-
kostninger, hvor der er fokus på, i hvilket omfang en institution tilpasser udgifter til ledelse og
administration efter aktivitetsniveau.
Efter Rigsrevisionens opfattelse vil det også være relevant, at STUK foretager tværgående
sammenligninger af institutionernes omkostninger til administration. Rigsrevisionen finder det
naturligt, at dette arbejde bliver indarbejdet i tilsynsplanen fremadrettet.
50. Det fremgår af STUK’s ”Strategi for økonomisk tilsyn”, som trådte i kraft i foråret 2014, at
STUK i vidt omfang baserer det centrale tilsyn på det arbejde, som VUC’ernes revisorer ud-
fører, og dermed på rapporteringer fra revisorerne om resultaterne af revisionen.
STUK har oplyst, at styrelsen i de seneste par år har samarbejdet med FSR - danske revi-
sorer om et revisorkvalitetsprojekt med det formål at højne kvaliteten af revisorernes arbej-
de. Rigsrevisionen kan konstatere, at STUK i en ny revisionsbekendtgørelse med virkning
fra 2016 har fastsat hjemmel til at kræve standardiseret rapportering om revisionsresultater i
revisionsprotokollater, som efterfølgende tilgår VUC’ernes bestyrelser, Rigsrevisionen og
STUK.
Rigsrevisionens gennemgang af løn til den øverste ledelse, kørsel, tjenesterejser og repræ-
sentation viser, at der er en række udfordringer med VUC’ernes forvaltning inden for disse
områder.
51. VUC’ernes bestyrelser har ansvaret for at godkende budget og regnskab efter indstilling
fra den daglige leder og aflægge årsregnskab. Bestyrelserne skal desuden sikre, at institu-
tionernes midler bliver forvaltet, så de bliver til størst mulig gavn for institutionernes formål.
Det er Rigsrevisionens opfattelse, at bestyrelserne har ansvaret for det decentrale tilsyn, som
baserer sig på revisorernes arbejde. STUK har oplyst, at styrelsen har oplevet, at det er kom-
met bag på bestyrelserne, hvilke opgaver STUK forventer, at bestyrelserne løfter. Derfor ar-
bejder STUK på at udforme en bestyrelsestjekliste, som skal sikre, at bestyrelserne vareta-
ger de opgaver, som bestyrelserne skal i henhold til lovgivningen.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
1603588_0022.png
VUC’ERNES ADMINISTRATIONS- OG LØNUDGIFTER
15
52. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at STUK har velbeskrevne processer for deres tilsyns-
opgaver med VUC’erne. Undersøgelsen viser dog, at der er svagheder i VUC’ernes admi-
nistration af løn, kørsel, tjenesterejser og repræsentation, som hverken det decentrale tilsyn
(hvor bestyrelserne har ansvaret og baserer sig på revisorernes arbejde) eller STUK’s cen-
trale tilsyn i flere tilfælde har afdækket. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at STUK – ud over
initiativerne i forhold til revisorkvalitet – bør fokusere på at iværksætte en forebyggende vej-
ledningsindsats over for VUC’erne, så det i højere grad sikres, at de statslige midler bliver
forvaltet sparsommeligt.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling har oplyst, at ministeriet primo 2016 vil ud-
sende et brev til alle regulerede institutioner under ministeriets ressort. I brevet vil ministe-
riet på et detaljeret niveau præcisere gældende regler om løn- og ansættelsesvilkår, kør-
selsgodtgørelse, tjenesterejser og repræsentation.
Rigsrevisionen, den 17. februar 2016
Lone Strøm
/Claus Vejlø Thomsen
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
1603588_0023.png
16
METODE
Bilag 1. Metode
Formålet med undersøgelsen har været at undersøge, om VUC’erne administrerer løn, kør-
sel, tjenesterejser og repræsentation korrekt og sparsommeligt.
I undersøgelsen indgår Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, herunder Styrelsen
for Uddannelse og Kvalitet (STUK). Desuden indgår 16 ud af 24 VUC’er i undersøgelsen.
Vores undersøgelse af VUC’ernes forvaltning af løn til øverste ledelse dækker regnskabs-
årene 2014 og 2015. For kørsel, tjenesterejser og repræsentation er der taget udgangspunkt
i regnskabet for perioden 1. januar - 30. juni 2015, hvilket omfatter standardkonto 22 (andre
ordinære driftsomkostninger). Vi har haft særligt fokus på følgende konti:
22.10 Rejser og befordring
22.20 Repræsentation
22.40 Øvrige driftsaktiviteter
22.60 Køb af it-varer til forbrug
22.70 Køb af tjenesteydelser i øvrigt
22.80 Køb af øvrige varer til forbrug.
Dokumenter
Vi har gennemgået en række dokumenter, herunder:
bilag om kørsel, tjenesterejser, repræsentation, ansættelsesbreve og resultatlønskon-
trakter
cirkulære om overenskomst for forstandere og øvrige chefstillinger ved voksenuddan-
nelsescentre, cirkulære om aftale for tjenestemandsansatte ledere ved voksenuddan-
nelsescentre og cirkulære om tjenesterejseaftalen.
retningslinjer og vejledninger om kørsel, tjenesterejser og repræsentation, der fremgår
af den personaleadministrative vejledning (PAV) og af ministeriets vejledning om kørsel
samt retningslinjer for ministeriets og styrelsens tilsyn med VUC.
korrespondance mellem VUC’er og ministeriet samt revisionsprotokollater.
Formålet med gennemgangen af dokumenterne har været at få et overblik over det regel-
sæt, som VUC’erne skal følge, når de forvalter løn, kørsel, tjenesterejser og repræsenta-
tion. Vi har dernæst gennemgået bilag vedrørende kørsel, tjenesterejser og repræsenta-
tion, ligesom vi har gennemgået ansættelseskontrakter og resultatlønskontrakter for at un-
dersøge, om VUC’erne forvalter i overensstemmelse med gældende regler på området.
Møder og besøg
Vi har interviewet og besøgt følgende:
4 VUC’er (VUC Fyn, KVUC, VUC Syd og VUC Hvidovre-Amager)
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling
Styrelsen for Uddannelse og Kvalitet (STUK).
Formålet med at besøge udvalgte VUC’er har været at få uddybet, hvordan arbejdet med
kørsel, tjenesterejser og repræsentation er tilrettelagt. Der har også på besøgene været mu-
lighed for at drøfte udvalgte bilag. Formålet med interviewene med ministeriet og STUK har
været at forstå, hvordan ministeriet og styrelsen har tilrettelagt tilsynet med VUC’erne.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
1603588_0024.png
METODE
17
Stikprøve
Formålet med stikprøveundersøgelsen har været at udvælge et repræsentativt antal VUC’er.
Der er i alt 24 VUC’er, og vi har i udvælgelsen i forhold til den del af undersøgelsen, hvor vi
ser på kørsel, tjenesterejser og repræsentation, lagt vægt på, at vi dækker en stor del af de
udgifter, der indgår på standardkonto 22. Der indgår i alt 16 VUC’er, som samlet dækker
82 % af udgifterne på standardkonto 22. Vi har udvalgt de VUC’er, som har en forholdsvis
stor andel af de samlede udgifter på standardkonto 22.10. Vi har også valgt de VUC’er, som
har bogføringsmæssige uoverensstemmelser i forhold til, hvilken standardkonto de vælger
at kontere udgifter som hotel, personaleomkostninger mv. på.
Vi har for de 16 VUC’er udtrukket en række bilag. Bilagene er valgt ud fra en risikobaseret
tilgang. Vi har gennemgået i alt 628 bilag og har i gennemsnit gennemgået 39 bilag pr. VUC.
For kørsel har vi gennemgået i alt 581 kørselsbemyndigelser.
I forhold til den del af undersøgelsen, hvor vi ser på løn, er der valgt 5 VUC’er ud af de 16
VUC’er. De 5 VUC’er udvalgt, så små, mellemstore og store VUC’er indgår (målt på lønsum),
og så der er en geografisk spredning. Vi har vurderet, om ledelsens løn- og ansættelsesvil-
kår lever op til gældende love og regler for direktør/rektor/forstander og viceforstander/ud-
dannelseschef.
Vi har undersøgt:
om ledelsens
faste løn
er dokumenteret og stemmer overens med det, der udbetales,
herunder om der er hjemmel til udbetalingen via overenskomster eller øvrige regelsæt
om ledelsens
pension
er korrekt i forhold til love og regler på området
om udbetaling af
engangsvederlag
(resultatløn, merarbejdsvederlag og vederlag for
særlig indsats) til ledelsen er korrekt i forhold til bemyndigelsen fra ministeriet
om der er
dispositionsrammer
for, hvad der må godkendes på løn- og personaleom-
rådet, herunder om beskrivelserne for løn- og personaleadministrationen i regnskabsin-
struksen er tilstrækkelige.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
1603588_0025.png
18
VUC’ER, DER INDGÅR I UNDERSØGELSEN, OG DEN GENNEMFØRTE REVISION
Bilag 2. VUC’er, der indgår i undersøgelsen, og den gennemførte revision
AALBORG
THISTED
VIBORG
HOLSTEBRO
HERNING
AARHUS
HILLERØD
KGS. LYNGBY
ROSKILDE
ALBERTSLUND
KOLDING
HADERSLEV
ODENSE
SLAGELSE
KØBENHAVN K
HVIDOVRE
PUNKTERNE ANGIVER HOVEDADRESSEN PÅ DE 16 VUC’ER, DER INDGÅR I UNDERSØGELSEN:
Revision af løn til øverste ledelse, kørsel, tjenesterejser og repræsentation suppleret med besøg
Revision af løn til øverste ledelse, kørsel, tjenesterejser og repræsentation
Revision af kørsel, tjenesterejser og repræsentation.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 61: Beretning 13/2015 om VUC
1603588_0026.png
ORDLISTE
19
Bilag 3. Ordliste
Funktionsadskillelse
Betalingsforretninger skal tilrettelægges, så der etableres en personmæssig adskillelse
mellem den regnskabsmæssige registrering og betalingen.
Det betyder, at der skal være 2 personer involveret i bogførings- og betalingsprocessen,
nemlig den, der tilrettelægger og bogfører betalingen, og den, der frigiver betalingen. Kra-
vet om den personmæssige adskillelse indebærer, at man ikke både må varetage opga-
ver i relation til registreringsfunktionen og betalingsfunktionen i forbindelse med den sam-
me betalingsforretning.
Bogføringsloven (lovbekendtgørelse nr. 648 af 15. juni 2006) omfatter virksomheder mv.,
som er omfattet af lov om statens regnskabsvæsen. Ifølge lovens § 6 skal bogføringen
tilrettelægges og udføres i overensstemmelse med god bogføringsskik under hensyn til
virksomhedens art og omfang.
Arbejdsgiveren er forpligtet til at indberette værdien af et personalegode eller af en ga-
ve til SKAT, hvis det enkelte godes eller gavens værdi overstiger henholdsvis 1.100 kr.
og 800 kr. (kun julegaver). I de tilfælde, hvor arbejdsgiveren ikke overholder indberet-
ningspligten, risikerer arbejdsgiveren at få en bøde.
Det fremgår af den personaleadministrative vejledning (PAV), at udbetaling af kørsel til
høj sats ved brug af egen bil kræver, at tjenestestedet udfærdiger en forudgående skrif-
tlig kørselsbemyndigelse, som skal være personlig. Der kan desuden gives en bemyn-
digelse, hvis stillingen indebærer regelmæssig kørsel af større eller speciel art. Bemyn-
digelsen skal indeholde en afgrænsning af, hvilken tjenstlig kørsel der kan foretages.
Udgifter, der har karakter af opmærksomhed eller gæstfrihed over for en virksomheds
eksterne parter (ekstern repræsentation) eller over for virksomhedens ansatte (intern
repræsentation). Repræsentationsudgifter kan fx være bespisning og gaver.
Er en fælles kontoplan for alle institutioner, der anvender de statslige regnskabsregler, og
er en betegnelse for den 4-cifrede økonomiske artsopdeling, der anvendes i forbindelse
med institutionernes regnskabsføring. Statens kontoplan anvendes til at angive, hvordan
statens udgifter og indtægter fordeles på art, fx tjenesterejser og befordring.
VUC modtager undervisnings- og bygningstaxametertilskud pr. årskursist. Derudover
modtager institutionerne færdiggørelsestaxameter og taxametertilskud til fællesudgifter.
Udbetales til dækning af merudgifter til måltider, småfornødenheder, transport på be-
stemmelsesstedet o.l. i forbindelse med tjenesterejser.
Ifølge statens regler er der tale om en tjenesterejse, når rejsen er et nødvendigt led i
tjenesten. Det er den enkelte institution, der vurderer, om rejsen er nødvendig.
Ifølge § 14 i cirkulære om overenskomst for forstandere og øvrige chefstillinger ved vok-
senuddannelsescentre er der etableret en overgangsordning for forstandere og øvrige
chefer, som blev ansat, før VUC’erne overgik til staten den 1. april 2008. Har chefen
hidtil oppebåret en fast løn, der overstiger lønnen på den statslige overenskomst, gives
der et kvalifikationstillæg til udligning af lønforskellen.
Betyder, at institutionerne har midler til at gennemføre de aktiviteter, de har fået pålagt.
Er en tidsbegrænset ansættelse, der kan anvendes for både tjenestemandsansatte og
overenskomstansatte. Til åremålsansættelsen knyttes der særlige vilkår, som skal godt-
gøre den ekstra risiko, lederen tager ved den tidsbegrænsede stilling, fx særlige fratræ-
delsesvilkår og åremålstillæg. Reglerne for ansættelse på åremål fremgår af cirkulære
om åremålsansættelser fra 2001.
Beregnes som et procenttillæg af den lønrammeløn (inkl. eventuelle særlige tillæg), der
gælder for stillingen ved varig besættelse på ansættelsestidspunktet. I beregningsgrund-
laget indgår også eventuelle særlige tillæg (dvs. kvalifikationstillæg og funktionstillæg,
men ikke rådighedstillæg eller tillæg, der er givet som kompensation for merarbejdsbeta-
ling o.l.), som ydes til den åremålsansatte.
God bogføringsskik
Indberetningspligt til SKAT
Kørselsbemyndigelse
Repræsentationsudgifter
Statens kontoplan
Taxameter
Time- og dagpenge
Tjenesterejse
Udligningstillæg
Økonomisk bæredygtig
Åremålsansættelse
Åremålstillæg