Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del Bilag 6
Offentligt
1560668_0001.png
EVALUERING AF
DET ARABISKE INITIATIV
2003 – 2014
E
valuEring
r
Esumé
Det Arabiske Initiativ (DAI) blev
etableret i 2003 med et dobbelt
formål: at støtte reformprocesser i
Mellemøsten og Nordafrika (MENA)
og etablere dialog mellem aktører
i Danmark og den arabiske verden.
Inititativet har siden 2003 været en
central del af dansk udenrigspolitik
i forholdet til MENA-regionen.
DAI har i perioden støttet indsatser
i MENA-regionen indenfor områder-
ne: Menneskerettigheder og god
regeringsførelse, kvinders rettig-
heder, videnssamfund og medier
samt økonomisk vækst og job-
skabelse.
Dansk-arabiske partnerskaber
har været det bærende element,
som i de senere år er suppleret
med bistand via internationale
og multilaterale organisationer.
Der har samlet været anvendt
ca. 1,5 mia. kr. til DAI i perioden.
Initiativet har igennem dets levetid
bidraget til fremme af reformer
og demokratisering samt styrket
dialog og gensidig forståelse
mellem Danmark og den arabiske
verden. DAI har vist sig at være et
effektivt og fleksibelt instrument,
som har formået at tilpasse sig
en dynamisk politisk kontekst og
derigennem bevaret sin relevans.
Det er konklusionen på en
uafhængig evaluering af DAI,
som er gennemført af det danske
konsulentfirma NIRAS i samarbejde
med britiske Integrity Research.
Baggrund
2015.05
DAI blev lanceret i 2003 som led i et
bredere dansk politikinitiativ i forhold til
MENA-regionen. En række geopolitiske
begivenheder, især 9/11 og den efter-
følgende forstærkede indsats mod terror,
medførte et voksende fokus i Vesten på
behovet for dialog og samarbejde med
MENA-regionen for at dæmme op for mod-
sætninger. Initiativet var dermed ét blandt
flere lignende initiativer som blev lanceret
af EU, andre europæiske lande og USA.
Antagelsen var, at Vesten gennem støtte
til demokratiske reformer, uddannelse
og menneskerettigheder kunne medvirke
til at få gang i en socio-økonomisk udvik-
lingsproces, som på sigt ville underminere
fundamentalistiske kræfter i regionen.
Siden 2003 har DAI støttet indsatser i 11
lande i MENA-regionen med hovedvægt på
støtte til Egypten, Yemen, Jordan, Tunesien,
Marokko, Syrien og Libyen. Den samlede
finansieringsramme fra programmets start
til nu er omkring 1,5 mia. danske kroner
fordelt på fire tematiske områder:
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Dansk resumé af evaluering af Det Arabiske Initiativ 2003-2014, fra udenrigsministeren
1560668_0002.png
menneskerettigheder og god regerings-
førelse 38 pct., ligestilling 15 pct., videns-
samfund 29 pct, og økonomisk vækst og
jobskabelse 15 pct. De tre første områder
er inspireret af de hovedudfordringer for
udvikling i MENA, som UNDP’s Arab Human
Development Report 2002 udpegede som
områder, der forhindrede de arabiske
lande i udvikling, mens det fjerde er tilføjet
i 2011 efter ”Det Arabiske Forår”. De første
mange år beløb programmet sig til omkring
100 mio. kr. om året, men i forbindelse
med ”Det Arabiske Forår” blev dette beløb
hævet til 275 mio. kr. om året.
Siden 2003 har dansk-arabiske partner-
skaber været det bærende element i
programmet. Det har medført en række
tætte og langvarige partnerskaber mellem
danske og arabiske aktører, og tilstede-
værelsen af en lang række partnere i regio-
nen har givet Danmark mulighed for at
opretholde tæt kontakt til regionale aktører
og følge den regionale udvikling på nært
hold.
DAI UDGIFTER FORDELT PÅ TEMATISKE
FOKUS-OMRÅDER 2003 – 2014
3%
15%
38%
15%
Ligestilling
Økonomisk vækst og jobskabelse
Videnssamfund
Menneskerettigheder og god regeringsførelse
Andet
29%
DAI-UDGIFTER FORDELT PÅ TYPE AF PARTNER 2003 – 2014
4%
6%
6%
7%
9%
61%
4%
2
1
Resultater
DAI har været et relevant og tilpasnings-
dygtigt udenrigspolitisk instrument såvel
som et effektivt udviklingsprogram. DAIs
valg af tematiske fokusområder er relevant,
og DAI har formået at understøtte nøgle-
initiativer indenfor disse områder med
gode resultater både for landene og for
MENA-regionen som sådan. Endvidere
har DAI formået at respondere rettidigt
og fokuseret på de udfordringer og mulig-
heder, der løbende er opstået i regionen.
Dette har især vist sig at være tilfældet
i forbindelse med tegningesagen i 2005-
2006, hvor Danmark gjorde aktivt brug
af kontakterne til arabiske partnere etable-
ret gennem DAI til at sprede positive bud-
skaber om Danmark. Og igen under det
”Det Arabiske Forår” i 2011-2012, hvor
DAI hurtigt kunne tilpasses og udvides til
at understøtte de politiske forandringer.
DAIs tilpasningsevne er et væsentligt træk,
ikke mindst givet de store variationer og
meget dynamiske forhold der har præget
regionen i de sidste 12 år.
Civilsamfundsorganisation
Intergovernmental organisation
Offentlig myndighed
Multilateral finansiel institution
FN
Fagforeninger og arbejdsgiverforeninger
Uddannelsesinstitution
Konsulentfirma
Andet
Evalueringen vurderer, at DAIs dobbelte
fokus på reform og dialog udgør en særlig
styrke. Programmet har faciliteret inter-
aktion, samarbejde og vidensdeling mellem
danske og arabiske partnere om netop
gennemførelsen af reformer. Evalueringen
konkluderer, at der har været stor opbak-
ning blandt DAIs samarbejdspartnere til
reformprocesser indenfor de fire tematiske
områder. Desuden konkluderer evalue-
ringen, at det stærke fokus på dialog og
samarbejde har betydet, at DAI har funge-
ret som et vigtigt politisk instrument for
Danmark. Danmark har gennem DAI og
de mange partnerskaber en betydelig
tilstedeværelse i MENA-regionen og anses
i regionen for at være en fremsynet partner,
som er villig til at indgå i samarbejder.
Evalueringen peger på, at netop dialogen
som led i samarbejdet har givet DAI en
ekstra dimension, som værdsættes blandt
de arabiske partnere. De arabiske partnere
finder, at de har lært nye og innovative
måder at løse problemer på, og tilsvarende
har dialogen bidraget til, at danske part-
nere har opnået viden om MENA-regionen.
Ikke mindst dialoginitiativer mellem unge
fra Danmark og MENA-regionen har bidra-
get til at øge forståelsen af ”den anden”.
Overordnet finder evalueringen, at DAI-
støttede aktiviteter har bidraget til reform
og demokratiseringsprocesser på konkrete
områder i landene, eller de har bidraget
til at fremme grundlaget for fremtidige
reformprocesser. DAIs ambitionsniveau
om at understøtte politiske reformer
er højt, da sådanne processer er meget
langstrakte og afhængige af tiltag og
begivenheder, som DAI ikke har indflydelse
på. Og samlet set er DAIs ressourcer
begrænsede i lyset af opgavens størrelse.
I det følgende angives en række eksempler
på konkrete resultater af DAI. Det er eksem-
pler, da DAI i perioden har støttet mere
end 100 projekter.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Dansk resumé af evaluering af Det Arabiske Initiativ 2003-2014, fra udenrigsministeren
1560668_0003.png
EVALUERINGSMETODE
Evalueringsholdet har haft adgang
til alt materiale om DAI, herunder
de mere end 100 projekter. Der er
udvalgt 60 projekter i 4 lande
– Jordan, Egypten, Tunesien og
Marokko, samt regionale projekter,
der har gennemgået en detaljeret
evaluering. På baggrund af dette
udvalg samt det samlede materiale
har evalueringsholdet foretaget sine
generelle vurderinger af DAI.
Menneskerettigheder
og god regeringsførelse
Evalueringen finder, at DAI har bidraget
positivt til at fremme menneskerettigheder.
Aktiviteterne har været mest effektive
i forhold til at understøtte fremskridt på
menneskerettighedsområdet, hvor myn-
dighederne enten på nationalt eller lokalt
niveau har været engageret, og hvor
samarbejdet har udmøntet sig i konkrete
lovændringer, eller hvor der har været et
direkte samarbejde med fx domstolene.
DAIs støtte til arbejdet med at bekæmpe
tortur har haft betydelig effekt i Tunesien,
og erfaringerne vil kunne bruges andre
steder i regionen. DAI har bl.a. bidraget
til at styrke demokratiske transitions-
processer både nationalt og lokalt samt
understøttet inklusion af kvinder i disse
processer. DAI har også bidraget til at
styrke unges deltagelse i det offentlige liv.
Kvinder og ligestilling
DAI har med stor succes støttet lovgiv-
ningsmæssige tiltag, der har bidraget til at
fremme ligestilling. Projekter har fokuseret
på styrkelse af kvinders politiske og økono-
miske deltagelse samt forebyggelse af vold
mod kvinder. Mange interventioner under
DAI har fokuseret på den manglende viden
om kvinders rettigheder og har bidraget til
at bringe myndigheder, den private sektor
og civilsamfund sammen om at sikre disse
rettigheder. Navnligt har indsatser imod
vold mod kvinder vist sig effektive og har
medført øget fokus på at skabe forudsæt-
ningerne for at reducere vold mod kvinder,
eksempelvis igennem etablering af natio-
nale netværk og styrkelse af dommeres
kapacitet til at behandle sager om vold
mod kvinder.
Videnssamfund
DAI har ydet et væsentligt bidrag til at
styrke pressefriheden i regionen. Der er
ydet støtte til udarbejdelse af medielov-
givning og udvikling af kritisk journalistik,
hvor DAI ofte har støttet innovative tiltag,
som derefter har kunnet tiltrække andre
donorer. DAI har også støttet kritisk og
uafhængig akademisk forskning, herunder
gennem støtte til en række universiteter,
således at der blev skabt et rum for kritisk
debat. Der er tillige gennemført et større
antal udvekslingsprogrammer mellem
danske og arabiske studerende. Endelig
er der støttet tiltag til inter-religiøs dialog
i regionen.
RESULTATER AF STØTTE TIL
KVINDERS RETTIGHEDER
– Etablering af et retshjælps-
center for kvinder (Marokko)
– Inklusion af kvinder i udarbej-
delsen af den nye forfatning i
Egypten samt høringsprocesser
decentralt
– Udbredelse af information
om kvindekonventioner (Jordan)
– Øget andel af kvindelige kandi-
dater ved lokale valg (Egypten)
– Støtte til kvinders deltagelse
i forfatningsprocessen i Tunesien.
RESULTATER AF STØTTE
TIL VIDENSSAMFUND
– Etablering af regionalt netværk,
der har skabt øget interreligiøs
forståelse mellem religiøse ledere
i regionen
– Facilitering af et dialog-forum for
studerende i Danmark og Jordan
– Uafhængige medier, der fokuse-
rer på lokale nyheder er etableret
og aktive i Egypten.
RESULTATER AF STØTTE TIL MENNESKERETTIGHEDER
OG GOD REGERINGSFØRELSE
– Øget kapacitet hos dommere til at håndtere tortursager (Tunesien)
– Støtte til vælgerregisteringskampagne (Marokko)
– Støtte til etablering af en enhed til overvågning og efterforskning
af tortursager (Tunesien)
– Øget folkelig deltagelse i decentraliseringsprocesser (Tunesien)
– Mobilisering af unge frivillige i og omkring flygtningelejre i Jordan
– Øget inklusion af unge i dialog om demokrati i Egypten.
Økonomisk vækst og jobskabelse
Som led i at takle den omfattende arbejds-
løshed i regionen, som bidrog til den fru-
stration, der ledte til de folkelige opstande
i 2011, har økonomisk vækst og jobska-
belse siden 2011 indgået som et tematisk
fokusområde under DAI. DAI har støttet
en række indsatser, der arbejder for
arbejdsmarkedsreformer og dialog mellem
arbejdsmarkedets parter, jobskabelse
samt støtte til små og mellemstore virk-
somheder. Evalueringen finder, at især
dialog mellem arbejdsmarkedets parter
er et område, hvor Danmark har en kompa-
rativ fordel. Evalueringen anbefaler derfor
bl.a. at engagere myndigheder i regionen
i højere grad med henblik på at fremme for-
ståelsen for denne form for dialog.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 6: Dansk resumé af evaluering af Det Arabiske Initiativ 2003-2014, fra udenrigsministeren
1560668_0004.png
Evalueringsrapporten er udgivet af:
Udenrigsministeriet
Evalueringskontoret
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Danmark
Den fulde evalueringsrapport kan downloades
fra internettet via http://danida-publikationer.dk
eller evaluering.um.dk
For yderligere oplysninger, kontakt venligst
tlf. +45 33 92 10 83 eller [email protected]
RESULTATER AF
ØKONOMISK VÆKST
OG JOBSKABELSE
– Vidensdeling indenfor mejeri-
sektoren (Tunesien)
– Teknisk assistance til små og
mellemstore virksomheder i lande
i transition igennem støtte til IFC
– Støtte til jobskabelse gennem
ILO (Egypten)
– Støtte til dialog mellem fag-
foreninger og arbejdsgivere
(Marokko og Tunesien).
mark kan opnå med sin støtte til reformer
med relativt få midler i meget dynamiske
processer, som påvirkes fra mange sider.
Evalueringen anbefaler, at Danmark gør
sig mere klart, hvordan man bedst muligt
kan bidrage til reformprocesser gennem
et bedre fokus på, hvad der driver reform-
processer. Evalueringen noterer sig, at
der er kommet større fokus på resultater
de senere år, og at det igangsatte arbejde
med at styrke dette fortsætter.
Partnerskabstilgangen i DAI har ifølge
evalueringen vist sig særdeles effektiv.
DAIs strategiske partnerskaber giver mulig-
hed for en stærk tilstedeværelse i regio-
nen, og denne tilstedeværelse genererer
vigtige kontakter og vigtig viden om regio-
nen og den politiske udvikling. Det er
samtidigt et værdifuldt redskab i forhold
til at skabe tætte og langvarige partner-
skaber og samarbejde mellem danske og
arabiske aktører. Evalueringen anbefaler
derfor at fastholde partnerskaberne som
det bærende element. Den anbefaler sam-
tidig at styrke samarbejdet mellem danske
myndigheder og myndighederne i regionen
for derigennem at komplementere civil-
samfundsindsatserne og arbejde for
forandring på flere niveauer.
Evalueringen peger på, at Udenrigsministe-
riet fremadrettet med fordel kan tydelig-
gøre samspillet mellem DAI og andre
danske og internationale udenrigspolitiske
instrumenter vis-a-vis MENA-regionen og
sikre sig at disse instrumenter komplemen-
terer hinanden.
Evalueringen konkluderer, at DAI med
fordel kunne styrke inddragelsen af ambas-
saderne og de lokale tekniske rådgivere
placeret i regionen i de strategiske beslut-
ninger vedrørende DAI for derigennem at
styrke synergieffekter mellem Danmark
og MENA-regionen. Dette kan desuden
styrke vidensdeling på tværs af partnerne
og skabe en stærkere platform for den
politiske dialog i regionen.
Evalueringens konklusioner
og anbefalinger
Overordnet konkluderer evalueringen,
at DAIs dobbelte målsætning om fremme
af dialog og reform er programmets klare
styrke og derfor bør bevares. Evalueringen
understreger også behovet for et passende
ambitionsniveau i forhold til, hvad Dan-
U
denrigsministeriets
kommentarer
Det er første gang, DAI evalueres i sin
helhed. Evalueringen falder på et godt
tidspunkt ift. det igangværende arbejde
med at formulere den næste fase af DAI.
Udenrigsministeriet er enig i hovedkonklu-
sionerne i evalueringen og noterer sig især,
at evalueringen fremhæver, at de strategi-
ske partnerskaber har været et effektivt
værktøj til at fremme dialog og reform-
processer mellem aktører i regionen og
i Danmark. Ministeriet hilser det vel-
komment, at evalueringen understreger
initiativets fleksibilitet og tilpasningsevne,
og noterer sig, at evalueringen anbefaler
at fastholde de to strategiske mål, men
samtidig arbejde for at gøre det klarere,
hvordan de enkelte aktiviteter bidrager til
de overordnede mål.
Udenrigsministeriet noterer sig desuden,
at evalueringen anbefaler at tydeliggøre
samspillet mellem DAI og andre danske
og internationale instrumenter. Udenrigs-
ministeriet vil bringe erfaringer og anbe-
falinger fra evalueringen ind i den næste
fase af DAI.