Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del Bilag 37
Offentligt
Udenrigsministeriet
Folketingets Finansudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Girokonto 3 00 18 06
Kontor
Bilag
Journalnummer
2015-58422
GRV
6. januar 2016
Orientering til Finansudvalget om aftale med de institutionelle
investorer vedrørende Landbrugsinvesteringsfonden
Med henvisning til finanslov for finansåret 2015 § 06.32.05.19
vedrørende investeringsfonde (herunder Landbrugsinvesteringsfonden)
følger nedenfor en orientering om resultatet af forhandlingerne mellem
Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) og institutionelle
investorer om tilsagn til Landbrugsinvesteringsfonden.
IFU vil den 8. januar 2016 på egne og på statens vegne indgå aftale med
de institutionelle investorer PensionDanmark og PKA om oprettelse af
et
tidsbegrænset
kommanditselskab
i
regi
af
Landbrugsinvesteringsfonden benævnt Danish Agribusiness Fund I K/S
(DAF). Denne struktur svarer til strukturen for Klimainvesteringsfonden
og er almindelig anvendt inden for markedsbaserede investeringsfonde.
Aftalen indebærer, at PensionDanmark og PKA giver tilsagn om samlet
400 mio. kr. som risikovillig kapital. DAF vil dermed råde over tilsagn på
700 mio. kr., hvoraf staten via Landbrugsinvesteringsfaciliteten, som
nærmere omtales nedenfor, har givet tilsagn om 89 mio. kr. (hvoraf 1
mio. kr. dog forbliver i Landbrugsinvesteringsfaciliteten til dækning af
omkostninger til revision og lign.). IFU har givet tilsagn om samlet 212
mio. kr. Det forventes, at der kan opnås tilsagn om yderligere 100 mio.
kr. fra andre institutionelle investorer, som tilbydes at deltage på
tilsvarende vilkår, hvorved DAF samlet vil råde over 800 mio. kr., heraf
500 mio. kr. fra institutionelle investorer.
Aftalen kombinerer statslige og private midler under forvaltning af en
offentlig udviklingsfinansieringsinstitution, IFU. Aftalen medfører ikke
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 37: Orienteringsskrivelse om aftale vedr. Landbrugsinvesteringsfond
2
merudgifter ift. de årlige finanslove. Finansministeriet er orienteret om
nedenstående hovedvilkår.
Hovedvilkårene i aftalen er følgende:
Investeringsmandatet for DAF vil i hovedtræk følge mandatet for
IFU, dog med fokus på projekter inden for landbrug og fødevarer.
DAF forvaltes af IFU mod et honorar på markedsvilkår.
Investeringer skal godkendes af en ekstern investeringskomite med
repræsentanter for investorerne samt personer udpeget af IFU med
særlig ekspertise.
DAF’s kapital skal investeres i løbet af fem år. Derefter vil
investeringerne skulle afhændes og det forventede afkast
tilbagebetales til investorerne i løbet af syv år. Som det også var
tilfældet for Klimainvesteringsfonden, foretages statens investering
i DAF gennem en Landbrugsinvesteringsfacilitet, der administreres
på statens vegne af IFU med det formål at håndtere de løbende
ind-
og
udbetalinger
mellem
DAF
og
staten.
Landbrugsinvesteringsfaciliteten er således teknisk set en konto,
som administreres af IFU’s medarbejdere. Der afholdes i
Landbrugsinvesteringsfaciliteten alene omkostninger til bogføring,
rapportering og revision. Landbrugsinvesteringsfaciliteten kan
reinvestere afkast fra DAF i tilsvarende fonde med fokus på
landbrug og fødevarer. Det er forventningen, at der efter udløbet af
de første fem år stiftes et nyt kommanditselskab med deltagelse af
de samme eller andre institutionelle investorer.
Formålet med DAF er at bidrage til bæredygtig økonomisk vækst,
forbedret konkurrenceevne og gode job i udviklingslande ved at
fremme
profitable
og
bæredygtige
investeringer
i
landbrugsproduktion, fødevareforarbejdning og tilsvarende
brancher, baseret på dansk teknologi og viden.
Som det er tilfældet i Klimainvesteringsfonden, vil staten, de
institutionelle investorer og IFU dele afkast eller eventuelle tab pro
rata i forhold til størrelsen af deres investering i DAF. Dette
indebærer blandt andet, at evt. tab i fonden vil blive fordelt pro rata
mellem investorerne. Dog er der
i lighed med
Klimainvesteringsfonden aftalt en ordning, hvor de institutionelle
investorer har præference til positivt afkast frem for staten og en
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 37: Orienteringsskrivelse om aftale vedr. Landbrugsinvesteringsfond
3
del af IFU’s investering, indtil de har modtaget 6 % p.a. i afkast.
Når de institutionelle investorer har modtaget 6 % p.a., får staten
og en del af IFU’s investering imidlertid præference frem for de
institutionelle investorer ved at de to tildeles en større andel af
afkastet end deres pro rata-andel.
På baggrund af, at ovennævnte aftale med IFU, PensionDanmark og
PKA lanceres på et pressemøde i IFU’s hovedkontor på fredag den 8.
januar 2016 kl. 12.00, skal jeg anmode om, at udvalgets medlemmer
behandler aftalen som fortrolig indtil dette tidspunkt. Nærværende
skrivelse bedes desuden først lagt på udvalgets hjemmeside på samme
tidspunkt.
Kristian Jensen