Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del Bilag 31
Offentligt
1579990_0001.png
MINISTEREN
Finansudvalget
Dato
J. nr.
14. december 2015
2015-6148
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsministeriet orienterer hermed Finansudvalget om, at
ejerne i Metroselskabet med ”Aftale mellem staten v. transport og bygningsmi-
nisteren, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune om den økono-
miske håndtering af indkøb af ekstra togsæt til Cityringen, Sydhavnsmetroen
samt Nordhavnsmetroen” bl.a. er enige om at indkøbe to ekstra togsæt til City-
ringen. Udgifterne til indkøbet tilvejebringes ved, at Metroselskabet gennemfø-
rer en renteafdækning i forbindelse med, at Sydhavnsmetroen indarbejdes i
Metroselskabets langtidsbudget og afholdes således indenfor Metroselskabets
økonomi.
De ekstra togsæt sikrer robusthed i metroens driftsstabilitet i takt med et større
driftsomfang, flere passagerer og højere frekvens på Cityringen. Metrosystemet
bliver således mindre sårbart over for uforudsete problemer med togmateriel-
let.
Sydhavnsmetroen blev vedtaget med Lov nr. 156 af 18. februar 2015 om æn-
dring af lov om en Cityring og lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselska-
bet By & Havn I/S.
I lovbemærkningerne er det anført, at ”anlægget af afgreningen til Sydhavnen
afsluttes senere end anlægget af Cityringen og afgreningen til Nordhavnen, og
afgreningen til Sydhavnen forudsættes tilbagebetalt senere end de to andre
anlæg. Dette vil påvirke tidspunktet for Metroselskabet I/S’ afvikling af den
samlede gæld.” Transport- og Bygningsministeriet kan nu oplyse, at det forven-
tede tilbagebetalingstidspunkt ændres fra 2062 til 2065 i forbindelse med, at
Sydhavnsmetroen indarbejdes i Metroselskabets langtidsbudget. Tilbagebeta-
lingstiden forlænges, fordi anlægsomkostningerne til Sydhavnsmetroen ikke er
fuldt dækket af ejerbidraget. Tilbagebetalingstiden for Cityringen og Nord-
havnsmetroen er uændret.
Indkøb af togsæt til Sydhavnsmetroen og en eventuel senere udvidelse af
Nordhavnsmetroen, som også er indeholdt i ejeraftalen, er finansieret inden for
budgettet til de respektive metroafgreninger. Københavns Kommune bærer
risikoen i forbindelse med den fremrykkede anskaffelse af togsættene.
Der henvises til vedlagte ”Aftale mellem staten v. transport og bygningsmini-
steren, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune om den økonomi-
ske håndtering af indkøb af ekstra togsæt til Cityringen, Sydhavnsmetroen samt
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 31: Orientering om indkøb af metrotog til Cityringen, fra transport- og bygningsministeren
1579990_0002.png
Nordhavnsmetroen”, som forelægges til godkendelse for de to kommuners poli-
tiske organer.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt