Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del Bilag 29
Offentligt
1579179_0001.png
8/2015
Beretning om
Forsvarets håndtering af tab og
fund af våben og ammunition
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0002.png
8/2015
Beretning om
Forsvarets håndtering af tab og
fund af våben og ammunition
Statsrevisorerne fremsender denne beretning
med deres bemærkninger til Folketinget og
vedkommende minister, jf. § 3 i lov om
statsrevisorerne og § 18, stk. 1, i lov om
revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2015
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres eventuelle bemærkninger Rigsrevisionens beretning til Folketinget og vedkommende
minister.
Forsvarsministeren afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til ministerens redegørelse.
På baggrund af ministerens redegørelse og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beretningen, hvilket
forventes at ske i slutningen af marts 2016.
Ministerens redegørelse, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger samles i Statsreviso-
rernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i februar måned – i dette tilfælde Endelig
betænkning over statsregnskabet 2015, som afgives i februar 2017.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Telefon: 33 37 59 87
Fax: 33 37 59 95
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.ft.dk/statsrevisorerne
Yderligere eksemplarer kan
købes ved henvendelse til:
Rosendahls-Schultz Distribution
Herstedvang 10
2620 Albertslund
Telefon: 43 22 73 00
Fax: 43 63 19 69
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.rosendahls.dk
ISSN 2245-3008
ISBN 978-87-7434-458-8
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0004.png
STATSREVISORERNES BEMÆRKNING
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorerne,
den 9. december 2015
BERETNING OM FORSVARETS HÅNDTERING AF TAB OG FUND AF VÅBEN
OG AMMUNITION
Forsvaret og Hjemmeværnet (Forsvaret) håndterer dagligt store mængder af våben
og ammunition, som ikke skal falde i de forkerte hænder. Forsvaret har derfor en sik-
kerhedsbestemmelse om, at Forsvaret hurtigst muligt skal rapportere til Forsvarets
Efterretningstjeneste om tab og fund af våben og ammunition (hændelsesrapporter),
hvorefter relevante myndigheder orienteres.
Statsrevisorerne finder det helt uacceptabelt, at Forsvaret ikke har en betryg-
gende håndtering af tab og fund af våben og ammunition.
Statsrevisorerne kritiserer, at Forsvaret løber en sikkerhedsmæssig risiko ved
ikke at efterleve egen sikkerhedsbestemmelse vedrørende håndtering af tab og
fund af våben og ammunition.
Kritikken er baseret på følgende:
Forsvaret udarbejder ikke alle de hændelsesrapporter, som de skal i henhold til
sikkerhedsbestemmelsen. Det betyder bl.a., at der er fund af våben, som ikke
kan relateres til tidligere registrerede tab.
Når det konstateres, at en hændelse ikke er rapporteret som forudsat, sker der
ingen opfølgning.
Ikke alle tab af våben anmeldes til politiet.
Forsvarets it-systemer og registreringer understøtter ikke, at Forsvaret kan udar-
bejde en pålidelig opgørelse af tab og fund af våben og ammunition.
Peder Larsen
Henrik Thorup
Klaus Frandsen
Lennart Damsbo-
Andersen
Lars Barfoed
Søren Gade*
)
*
)
Statsrevisor Søren Gade
har ikke deltaget ved behand-
lingen af denne sag på grund
af inhabilitet.
Af forsvarsministerens svar til Folketingets Forsvarsudvalg, der bygger på Forsva-
rets årlige opgørelser, fremgår det, at man i perioden 2010-2014 har mistet 59 kom-
plette våben og fundet 138 komplette våben, og at der har været 4 tab og 6 fund af
ammunition. Rigsrevisionens undersøgelse viser dog, at Forsvaret mister flere vå-
ben og mere ammunition end det, der fremgår af Forsvarets årlige opgørelser.
Statsrevisorerne kritiserer, at forsvarsministeren således 2 gange i perioden
2010-2015 har givet Forsvarsudvalget ukorrekte oplysninger om omfanget af
våben og ammunition, som Forsvaret har mistet.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0005.png
Beretning til Statsrevisorerne om
Forsvarets håndtering af tab og
fund af våben og ammunition
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til denne un-
dersøgelse og afgiver derfor beretningen til Stats-
revisorerne i henhold til § 17, stk. 2, i rigsrevisor-
loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 19. januar
2012. Beretningen vedrører finanslovens § 12. For-
svarsministeriet.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0006.png
Indholdsfortegnelse
1.
 
Introduktion og konklusion ............................................................................................ 1
 
1.1.
 
Formål og konklusion ............................................................................................ 1
 
1.2.
 
Baggrund .............................................................................................................. 2
 
1.3.
 
Revisionskriterier, metode og afgrænsning .......................................................... 4
 
Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition..................................... 6
 
2.1.
 
Hændelsesrapporteringer ..................................................................................... 6
 
2.2.
 
Registreringer i DeMars ........................................................................................ 9
 
2.3.
 
Forsvarets opfølgning ......................................................................................... 12
 
2.4.
 
Forsvarets oplysninger til Forsvarsudvalget ....................................................... 13
2.
 
Bilag 1. Metode ................................................................................................................... 16
 
Bilag 2. Ordliste ................................................................................................................... 19
 
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0007.png
Beretningen vedrører finanslovens § 12. Forsvarsministeriet.
I undersøgelsesperioden har der været følgende ministre:
Søren Gade: april 2004 - februar 2010
Gitte Lillelund Bech: februar 2010 - oktober 2011
Nick Hækkerup: oktober 2011 - august 2013
Nicolai Wammen: august 2013 - juni 2015
Carl Holst: juni 2015 - september 2015
Peter Christensen: september 2015 -
Beretningen har i udkast været forelagt Forsvarsministeriet, hvis bemærkninger
er afspejlet i beretningen.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0008.png
INTRODUKTION OG KONKLUSION
1
1. Introduktion og konklusion
1.1. Formål og konklusion
1. Det kan få alvorlige konsekvenser, hvis våben og ammunition fra Forsvaret falder i de
forkerte hænder. Derfor er det vigtigt, at Forsvaret efterlever den del af sin sikkerhedsbe-
stemmelse, som vedrører håndtering af tab og fund af våben og ammunition.
Derudover har Forsvarsudvalget gennem de senere år vist interesse for Forsvarets hånd-
tering af våben og ammunition, herunder særligt for omfanget af våben og ammunition, som
Forsvaret har mistet.
Endelig viste Rigsrevisionens beretning om Forsvarets lagre fra april 2015, at Forsvaret
ikke styrer sine lagre tilstrækkeligt effektivt.
Rigsrevisionen har på baggrund af ovenstående valgt at undersøge Forsvarets og Hjem-
meværnets (herefter Forsvaret) håndtering af tab og fund af våben og ammunition, her-
under om Forsvaret kan opgøre omfanget af tab og fund af våben og ammunition korrekt.
Forsvaret håndterer i forbindelse med sin daglige drift store mængder våben og ammuni-
tion. Det er afgørende, at Forsvaret sikrer, at den sikkerhedsmæssige risiko ved tab og fund
af våben og ammunition minimeres.
Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om Forsvaret efterlever den del af sin sikker-
hedsbestemmelse, som vedrører håndtering af tab og fund af våben og ammunition. For-
svarets efterlevelse af sikkerhedsbestemmelsen er væsentlig for at minimere den sikker-
hedsmæssige risiko ved tab og fund af våben og ammunition. Efterlevelse af sikkerheds-
bestemmelsen skal bl.a. bidrage til at sikre:
at Forsvarets Efterretningstjeneste kan yde den nødvendige rådgivning med henblik på
at minimere eventuelle skadelige virkninger af tab og fund af våben og ammunition
at relevante myndigheder orienteres i alle sager om tab og fund af våben og ammuni-
tion.
Forsvaret
henviser i denne
beretning til både Forsvaret
og Hjemmeværnet.
Sikkerhedsbestemmelsen
(Bestemmelse for den militære
sikkerhedstjeneste, FKOBST
358-1) er Forsvarets militære
bestemmelse, som fastsætter
regler og procedurer for den
militære sikkerhedstjeneste og
bl.a. omhandler håndtering af
tab og fund af våben og am-
munition.
Tab
er, når våben eller ammu-
nition mistes eller forsvinder på
anden vis, fx ved tyveri.
Fund
er, når våben eller ammu-
nition findes. Fund kan relatere
sig til både erkendte og ikke-er-
kendte tidligere tab.
Rapporteringer om tab og fund af våben og ammunition i henhold til sikkerhedsbestemmel-
sen danner endvidere grundlag for, at Forsvaret kan udarbejde korrekte opgørelser af om-
fanget af tab og fund af våben og ammunition.
Rigsrevisionen har selv taget initiativ til undersøgelsen i juli 2015.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0009.png
2
INTRODUKTION OG KONKLUSION
KONKLUSION
Våben
henviser i denne beret-
ning til både våben og vitale
våbendele.
Et våben består af selve våb-
net og en vital våbendel, som
er nødvendig for, at våbnet kan
affyres. På geværer og rifler er
den vital våbendel fx et bund-
stykke.
Rigsrevisionens undersøgelse viser, at Forsvarets efterlevelse af den del af Forsva-
rets sikkerhedsbestemmelse, som vedrører håndtering af tab og fund af våben og am-
munition, ikke er tilfredsstillende.
Forsvarets årlige opgørelser af tab og fund af våben og ammunition er ikke baseret
på et fuldstændigt grundlag og er dermed ikke korrekte. Rigsrevisionens undersøgel-
se viser, at Forsvaret mister flere våben og mere ammunition, end der fremgår af
Forsvarets årlige opgørelser, og at Forsvaret ikke udarbejder alle de hændelsesrap-
porter, de skal i henhold til sikkerhedsbestemmelsen. Rigsrevisionens undersøgelse
viser endvidere, at Forsvarets it-understøttelse ikke muliggør udarbejdelse af pålide-
lige opgørelser af tab og fund af våben og ammunition.
I de tilfælde, hvor der ikke udarbejdes hændelsesrapporter, sker der ikke opfølgning
på sagen. Rettidig rapportering om brud på den militære sikkerhedstjeneste er ifølge
sikkerhedsbestemmelsen en forudsætning for, at Forsvarets Efterretningstjeneste kan
yde den nødvendige rådgivning med henblik på at minimere eventuelle skadelige virk-
ninger af en hændelse. Herudover har det som konsekvens, at fx politiet og Forsva-
rets Auditørkorps ikke bliver orienteret og inddraget i relevant omfang.
Forsvarsudvalget har 2 gange i undersøgelsesperioden stillet spørgsmål om omfan-
get af våben og ammunition, som Forsvaret har mistet. Forsvarsministerens svar til
Forsvarsudvalget er baseret på Forsvarets årlige opgørelser af tab og fund. Rigsre-
visionens undersøgelse viser, at opgørelserne ikke er baseret på et fuldstændigt
grundlag.
Ammunition
henviser i denne
beretning både til ammunition
og eksplosiver.
1.2. Baggrund
2. Skudepisoden ved Krudttønden i februar 2015 viser, at det kan få alvorlige konsekven-
ser, hvis våben og ammunition fra Forsvaret falder i de forkerte hænder. Våbnet, som ger-
ningsmanden brugte ved angrebet, var et gevær af typen GV M/95, som var røvet fra en
frivillig i Hjemmeværnet.
Klassificeret og sensitivt
materiel
er materiel, for hvilket
der stilles særlige krav til opbe-
varing, fysisk sikring, transport,
håndtering, optælling og kon-
trol, og hvor der er krav om rap-
portering ved uregelmæssig-
heder. Kravene er beskrevet i
sikkerhedsbestemmelsen.
3. Våben og ammunition er klassificeret og sensitivt materiel i Forsvaret og er derfor omfat-
tet af Forsvarets sikkerhedsbestemmelse. Ifølge sikkerhedsbestemmelsen skal der hurtigst
muligt rettes henvendelse til Forsvarets Efterretningstjeneste, når der er tab og fund af våben
og ammunition. Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, i hvilken grad der skal iværksæt-
tes en undersøgelse af hændelsen og udarbejdes en skriftlig rapportering. Hovedreglen er,
at der altid skal rapporteres skriftligt om tab og fund af våben og ammunition. Skriftlige rap-
porteringer herom skal fremsendes inden for 30 dage efter hændelsen og skal altid sendes
til Forsvarets Efterretningstjeneste, Værnsfælles Forsvarskommando eller Hjemmeværns-
kommandoen og Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse. Sikkerhedsbestemmelsens for-
trykte blanket skal anvendes til rapportering, når der er tale om tyveri, tab og fund af våben,
ammunition og eksplosivstoffer. Blanketten består af fortrykte felter til oplysninger om bl.a.
hændelsestidspunkt, beskrivelse af omstændighederne omkring hændelsen, og hvilke for-
anstaltninger der er iværksat til sagens opklaring. I henhold til sikkerhedsbestemmelsen skal
tab af våben meldes til politiet. På blanketten er der et felt til at udfylde, hvilken politimyndig-
hed tabet er anmeldt til og dato og tidspunkt for politianmeldelsen.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0010.png
INTRODUKTION OG KONKLUSION
3
4. Hensigten med rapporteringerne er bl.a. at sikre en ensartet rapportering af alle hændel-
ser vedrørende tab og fund af våben og ammunition, herunder at de relevante myndighe-
der orienteres, og at der sker en tilstrækkelig opfølgning. Dertil kommer, at rapporteringer-
ne danner grundlag for Forsvarets årlige opgørelser af tab og fund af våben og ammunition.
5. Forsvarsministeren har i august 2014 og marts 2015 afgivet svar til Forsvarsudvalget med
oplysninger om omfanget af tab og fund af våben og ammunition. Oplysningerne til Forsvars-
udvalget er vist i tabel 1.
Tabel 1. Tab og fund af våben og ammunition i perioden 2010-2014
2010
1)
Komplette våben
Tab
Fund
Våben uden vital del
Tab
Fund
Vitale våbendele
Tab
Fund
Ammunition/eksplosiver
Tab
Fund
1)
2)
2011
1)
14
100
3)
2
1
16
3
3
1
2012
1)
5
2
0
0
5
3
1
3
2013
1)
5
7
1
1
4
3
0
1
2014
2)
5
11
-
-
-
-
-
-
I alt
59
138
6
3
36
13
4
6
30 (32)
4)
18
3
1
11
4
0
1
Oplysningerne om tab og fund i perioden 2010-2013 er fra svar på spørgsmål nr. 288.
2014 er opgjort som det samlede antal tab og fund af komplette våben i perioden 2010-2014 (spørgsmål nr. 89) fratrukket
tab og fund af komplette våben i perioden 2010-2013 (spørgsmål nr. 288).
Fund vedrører hovedsagligt våben fra det store våbenrøveri ved Antvorskov Kaserne i 2009.
Tal i parentes er oplyst til Forsvarsudvalget i 2014, men er på grund af en optællingsfejl på 2 våben i 2010 korrigeret i svaret
til Forsvarsudvalget i 2015.
3)
4)
Kilde: Forsvarsministerens svar på spørgsmål nr. 288 til Forsvarsudvalget af 14. august 2014 og svar på spørgsmål nr. 89 til
Forsvarsudvalget af 20. marts 2015.
6. Det fremgår af tabel 1, at Forsvaret ifølge forsvarsministerens svar til Forsvarsudvalget
har mistet 59 komplette våben og fundet 138 komplette våben i perioden 2010-2014. Det
fremgår ligeledes, at der er 4 tab af ammunition og 6 fund af ammunition i perioden 2010-
2013.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0011.png
4
INTRODUKTION OG KONKLUSION
1.3. Revisionskriterier, metode og afgrænsning
Revisionskriterier
7. Vi har undersøgt Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition, herunder
om Forsvaret efterlever den del af Forsvarets sikkerhedsbestemmelse, som omhandler
håndtering af tab og fund af våben og ammunition. Dette har vi gjort ud fra følgende revi-
sionskriterier:
at alle tab og fund af våben og ammunition rapporteres i henhold til sikkerhedsbestem-
melsen
at tab og fund i DeMars også rapporteres i henhold til sikkerhedsbestemmelsen, når det
er relevant
at Forsvaret kan opgøre tab og fund af våben og ammunition korrekt på baggrund af
hændelsesrapporterne
at Forsvaret følger op på alle sager om tab og fund af våben og ammunition.
Som led i undersøgelsen har Rigsrevisionen undersøgt Forsvarets håndtering af tab og fund
af våben og ammunition i henhold til sikkerhedsbestemmelsen, herunder rapporteringer. Un-
dersøgelsen omfatter også Forsvarets håndtering af tab og fund i bredere forstand, herun-
der om Forsvaret har et fuldstændigt grundlag for at udarbejde opgørelser af tab og fund, og
om Forsvaret følger op på alle sager om tab og fund. Endvidere omfatter undersøgelsen For-
svarets it-understøttelse af området.
Metode
8. Undersøgelsen er baseret på skriftligt materiale fra Forsvaret, herunder diverse bestem-
melser, direktiver, vejledninger mv. Derudover har vi holdt en række møder og gennemført
interviews med de relevante myndigheder i Forsvaret.
Vi har gennemgået de hændelsesrapporter, som vi har modtaget fra Forsvaret, heraf ca. 140
om tab og fund af våben og 16 om tab og fund af ammunition. Derudover har vi analyseret
udtræk fra DeMars over regnskabsmæssige registreringer af tab og fund af våben og ammu-
nition. Vi har ligeledes gennemgået Forsvarets årlige opgørelser af tab og fund af våben og
ammunition.
Som led i undersøgelsen har vi besøgt udvalgte udleverende depoter, myndighedsbehold-
ninger og hjemmeværnsdepoter for at vurdere praksis for registrering af tab og fund af vå-
ben og ammunition. Vi har derudover i samarbejde med Forsvarsministeriets Interne Revi-
sion gennemført enkelte uanmeldte stikprøvekontroller af beholdninger med våben og am-
munition.
9. Vi har som led i undersøgelsen analyseret antallet af fund. Et fund af våben eller ammu-
nition bør som udgangspunkt kunne henføres til et tidligere tab, mens de tilfælde, hvor et
fund ikke kan henføres til et tidligere tab, kan være udtryk for et ikke-erkendt tidligere tab. I
sådanne tilfælde kan der være risiko for, at tab af våben eller ammunition ikke er rapporte-
ret og dermed heller ikke indgår i Forsvarets årlige opgørelser. Forsvaret har oplyst, at re-
gistrering af serienumre på våben først blev indført i slutningen af 1980’erne, hvorfor der
kan være fund af våben, hvor våbnet ikke tidligere er registreret i DeMars. Rigsrevisionen
skal dog bemærke, at der er taget højde for dette i stikprøven, og at disse fund af våben
ikke indgår i stikprøvens resultater.
10. Vi har gennemgået alle hændelsesrapporter, som vi har modtaget fra Forsvaret om tab
og fund i perioden januar 2010 - maj 2015, og registreringer af tab og fund i DeMars i sam-
me periode. Forsvaret har anført, at Rigsrevisionen bør skelne mellem regnskabsmæssige
registreringer af tab og fund i DeMars og rapporteringer af tab og fund i henhold til sikker-
hedsbestemmelsen. Forsvaret har desuden anført, at der i sikkerhedsbestemmelsen benyt-
tes betegnelsen bort- og tilvejekomst af våben og ammunition.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0012.png
INTRODUKTION OG KONKLUSION
5
Vi har af formidlingsmæssige hensyn valgt at benytte betegnelsen tab og fund i denne beret-
ning. Det skal endvidere bemærkes, at undersøgelsens resultater alene omfatter tab og
fund i henhold til sikkerhedsbestemmelsen, dvs. de tab og fund, som Forsvaret i henhold
til sikkerhedsbestemmelsen skal rapportere om. I de tilfælde, hvor registreringer af tab og
fund i DeMars indgår i undersøgelsen, skyldes det, at Rigsrevisionen vurderer, at Forsvaret
burde have rapporteret den pågældende hændelse i henhold til sikkerhedsbestemmelsen.
Revisionen er udført i overensstemmelse med god offentlig revisionsskik, jf. boks 1.
BOKS 1. GOD OFFENTLIG REVISIONSSKIK
God offentlig revisionsskik er baseret på de grundlæggende revisionsprincipper i rigsrevisionernes
internationale standarder (ISSAI 100-999).
Afgrænsning
11. Undersøgelsen er afgrænset til at omfatte Forsvarets tab og fund af:
våben (komplette våben, vitale våbendele og våben uden vitale dele)
ammunition (ammunition og eksplosiver).
12. Undersøgelsesperioden strækker sig fra januar 2010 til maj 2015. Fund af våben og
ammunition, som indgår i undersøgelsen, kan vedrøre tab, som ligger før 2010.
13. Vi har undersøgt, om Forsvaret har efterlevet den del af Forsvarets sikkerhedsbestem-
melse, som vedrører håndtering af tab og fund af våben og ammunition. Undersøgelsen om-
fatter ikke Forsvarets generelle lagerstyring af våben og ammunition, herunder bestemmel-
serne for den løbende beholdningskontrol. Ligeledes er overholdelse af regler for opbevaring
og anvendelse, herunder den fysiske sikkerhed for våben og ammunition, ikke omfattet af
undersøgelsen.
14. Bilag 1 indeholder en beskrivelse af de metoder, der er anvendt i undersøgelsen. Bilag
2 indeholder en ordliste, der forklarer udvalgte ord og begreber.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0013.png
6
FORSVARETS HÅNDTERING AF TAB OG FUND AF VÅBEN OG AMMUNITION
2. Forsvarets håndtering af tab og fund af
våben og ammunition
15. Vi har undersøgt, om Forsvaret efterlever den del af sin sikkerhedsbestemmelse, som
vedrører tab og fund af våben og ammunition. Omdrejningspunktet for vores undersøgelse
er Forsvarets hændelsesrapporter om tab og fund af våben og ammunition i henhold til sik-
kerhedsbestemmelsen. Derudover har vi undersøgt, om der er registreringer af tab og fund i
DeMars, som burde have udløst en hændelsesrapportering, og om Forsvaret følger op på
alle tab og fund af våben og ammunition. Endelig har vi undersøgt grundlaget for Forsvarets
årlige opgørelser, som danner baggrund for forsvarsministerens svar til Forsvarsudvalget.
2.1. Hændelsesrapporteringer
Hændelsesrapporter
Forsvaret skal ifølge sikker-
hedsbestemmelsen rapportere
tab og fund af våben og ammu-
nition via en fortrykt blanket i
sikkerhedsbestemmelsen.
16. Vi har undersøgt, om Forsvaret rapporterer om tab og fund af våben og ammunition i
overensstemmelse med Forsvarets sikkerhedsbestemmelse.
Våben
17. Rigsrevisionen har gennemgået ca. 140 hændelsesrapporter, som ligger til grund for
de årlige opgørelser af tab og fund af våben i perioden januar 2010 - maj 2015.
Gevær af typen GV M/95, som Forsvaret anvender. Et frarøvet våben af denne type blev brugt ved skudepisoden ved Krudt-
tønden i februar 2015.
Foto: Forsvaret
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0014.png
FORSVARETS HÅNDTERING AF TAB OG FUND AF VÅBEN OG AMMUNITION
7
18. Boks 2 viser eksempler på uddrag af hændelsesrapporter om tab og fund af våben.
Våbentyper
er fx pistoler, ma-
skinpistoler, geværer/rifler og
maskingeværer.
BOKS 2. EKSEMPLER PÅ UDDRAG AF HÆNDELSESRAPPORTER OM TAB OG FUND AF VÅ-
BEN
Tab af gevær af typen GV M/95 i 2014
En frivillig i Hjemmeværnet, der har et GV M/95-gevær i udlån, kommer hjem og observerer, at der
har været indbrud på hans bopæl. Geværet var opbevaret i et våbenskab, der ikke var fastmonteret
på væggen på grund af nylig indflytning. Ved indbruddet har gerningsmanden fjernet hele våbenska-
bet, hvori våbnet befandt sig. Det fremgår af rapporten, at sagen er politianmeldt, og politiets journal-
nummer fremgår ligeledes.
Tab af pistol i 2011-2012
Pistolen mistes formentlig efter en øvelse i 2011, mens tabet opdages i 2012 i forbindelse med en
optælling af våben. Pistolen er derefter eftersøgt internt i Forsvaret uden held. Det fremgår af rap-
porteringen, at der ikke er mistanke om, at pistolen er fjernet med vilje, og at det vurderes som sand-
synligt, at pistolen dukker op igen på et senere tidspunkt i en container, kasse, på en hylde, i et kø-
retøj e.l. Det fremgår ikke af rapporteringen, om sagen er politianmeldt.
Fund af gevær af typen GV M/95 i 2014
20 dage efter en øvelse findes et GV M/95-gevær, som har været benyttet på øvelsen, på ladet af en
lastvogn, der er parkeret på Forsvarets område. Geværet findes i forbindelse med, at lastvognen
skal benyttes i anden anledning. Våbnet har derfor været uden for kontrol i 20 dage.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af hændelsesrapporter fra Forsvaret.
19. I henhold til Forsvarets sikkerhedsbestemmelse skal der anvendes en fortrykt blanket
med en række krav til oplysninger, når Forsvaret har tab og fund af våben. Rigsrevisionens
undersøgelse viser, at blanketten er anvendt til rapportering i ca. 85 % af tilfældene af rap-
porterede tab af våben. I forbindelse med rapporterede fund af våben er blanketten anvendt
til rapportering i ca. 25 % af sagerne. De resterende rapporteringer er i form af henvendel-
ser fra politiet til Forsvaret, interne mails mv. Rigsrevisionens gennemgang viser således
en uensartet praksis for, hvordan en hændelse om tab og fund af våben rapporteres, fx i til-
fælde, hvor henvendelser fra politiet vedrørende fund af våben tilhørende Forsvaret ikke rap-
porteres i henhold til sikkerhedsbestemmelsen.
20. Rigsrevisionens undersøgelse viser ligeledes, at der mangler oplysninger i rapporterin-
gerne, som kan understøtte Forsvarets opgørelser af og opfølgning på tab og fund af våben.
Det fremgår fx ikke altid, om et fundet våben tidligere er meldt tabt. En sådan oplysning er
væsentlig for bl.a. at vurdere, om Forsvaret mister flere våben, end de umiddelbart er op-
mærksomme på. Rigsrevisionens gennemgang viser flere eksempler på fund af våben, hvor
det ikke fremgår af rapporteringerne, om de tidligere er meldt tabt.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0015.png
8
FORSVARETS HÅNDTERING AF TAB OG FUND AF VÅBEN OG AMMUNITION
21. I henhold til sikkerhedsbestemmelsen skal tab af våben meldes til politiet. I sikkerheds-
bestemmelsens fortrykte blanket er der et felt til at udfylde, hvilken politimyndighed tabet er
anmeldt til og dato og tidspunkt for politianmeldelsen. Rigsrevisionens gennemgang viser, at
67 % af rapporteringerne om tab af våben er politianmeldt. I 20 af sagerne – svarende til ca.
25 % af rapporteringerne – fremgår det ikke, om tabet er politianmeldt. Forsvaret har oplyst,
at Forsvarets Efterretningstjeneste retter henvendelse til den person, som har lavet rappor-
teringen, når der er tvivl om, hvorvidt en sag er politianmeldt. Da Rigsrevisionen ikke har
modtaget dokumentation herfor, har det ikke været muligt at efterprøve, om sagerne er po-
litianmeldt. Rigsrevisionen har bedt Forsvaret oplyse, om de 20 sager er politianmeldt, selv
om det ikke fremgår af rapporteringen. Forsvaret har oplyst, at én af sagerne er politian-
meldt, mens der i 9 af sagerne er en grund til, at sagerne ikke er politianmeldt. Rigsrevisio-
nen vurderer på den baggrund, at de resterende 10 sager burde være politianmeldt. Ende-
lig viser Rigsrevisionens undersøgelse, at det i 8 % af sagerne fremgår, at sagerne ikke er
politianmeldt. Forsvaret har oplyst, at det er i overensstemmelse med sikkerhedsbestemmel-
sen, at der i de enkelte sager foretages en vurdering af, om sagen skal politianmeldes. Rigs-
revisionen konstaterer, at dette ikke fremgår af sikkerhedsbestemmelsen. Forsvaret er enig
i, at sikkerhedsbestemmelsen er uklar på dette punkt, og at det bør præciseres, hvornår en
sag skal politianmeldes.
Ammunition
22. Rigsrevisionen har gennemgået 16 hændelsesrapporter, som ligger til grund for de år-
lige opgørelser af tab og fund af ammunition i perioden januar 2010 - maj 2015.
23. De 16 hændelsesapporter er alle rapporteret via den fortrykte blanket i sikkerhedsbe-
stemmelsen. Halvdelen vedrører tab, og den anden halvdel vedrører fund af ammunition.
Ingen af sagerne om fund af ammunition kan matches med tidligere tab. Rigsrevisionens
undersøgelse viser således, at Forsvaret har fund af ammunition, som ikke tidligere er rap-
porteret tabt og dermed ikke er rapporteret i henhold til sikkerhedsbestemmelsen. Boks 3
viser eksempler på uddrag af hændelsesrapporter om fund af ammunition, som ikke tidlige-
re er meldt tabt.
BOKS 3. EKSEMPLER PÅ UDDRAG AF HÆNDELSESRAPPORTER OM FUND AF AMMUNITION
Fund af skarp røghåndgranat i skuffe på hjemmeværnskontor i 2014
Det fremgår, at kompagniets leder ikke er klar over, hvor røghåndgranaten stammer fra, eller under
hvilke omstændigheder den er endt i skuffen. Der er foretaget en intern undersøgelse, men man har
dog ikke kunnet afdække omstændighederne omkring fundet.
Fund af blandet ammunition i plastikpose på Hærens Officersskole i 2012
En plastikpose med forskellige ammunitionsdele og eksplosivstoffer findes i skolens omklædnings-
faciliteter. Skolen har ikke gennemført en tilbundsgående undersøgelse, men orienterede alt perso-
nel og gennemførte en frit lejde-aktion på skolen. Sagen er undersøgt af Forsvarets Auditørkorps.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af hændelsesrapporter fra Forsvaret.
Resultater
24. Rigsrevisionens undersøgelse viser, at Forsvarets rapporteringer om tab og fund af vå-
ben og ammunition ikke i alle tilfælde er i overensstemmelse med Forsvarets sikkerheds-
bestemmelse. Rigsrevisionens undersøgelse viser desuden, at der især for våben er en
uensartet rapportering vedrørende tab og fund, og at der ofte mangler væsentlige oplysnin-
ger i hændelsesrapporterne, fx om hvorvidt sagen er politianmeldt. Rigsrevisionens under-
søgelse viser ligeledes, at Forsvaret har rapporteret fund af våben og ammunition, som ikke
tidligere er rapporteret tabt og dermed ikke er rapporteret i henhold til sikkerhedsbestem-
melsen.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0016.png
FORSVARETS HÅNDTERING AF TAB OG FUND AF VÅBEN OG AMMUNITION
9
2.2. Registreringer i DeMars
25. Vi har undersøgt, om der er regnskabsmæssige registreringer af tab og fund af våben
og ammunition i DeMars, som ikke har udløst en hændelsesrapportering i henhold til sik-
kerhedsbestemmelsen.
Våben
26. Vi har modtaget et udtræk fra DeMars på ca. 600 registreringer af tab og fund af våben
i undersøgelsesperioden. Forsvaret har oplyst, at hovedparten af registreringerne i DeMars
ikke vedrører reelle tab og fund af våben, hvor der skulle have været udarbejdet rapporte-
ring i henhold til sikkerhedsbestemmelsen. Rigsrevisionen har derfor udtaget en stikprøve
på 36 registreringer, hvor der efter Rigsrevisionens skøn var sandsynlighed for, at der skul-
le have været udarbejdet en rapportering. Rigsrevisionen har gennemgået stikprøven med
Forsvaret og vurderer på den baggrund, at der i 13 af de 36 registreringer skulle have væ-
ret udarbejdet en rapportering. Rigsrevisionen vurderer derfor, at omfanget af tab og fund
af våben er større, end det antal, der er rapporteret om i henhold til sikkerhedsbestemmel-
sen.
27. Boks 4 viser nogle eksempler fra Rigsrevisionens stikprøve på tab af våben, som er re-
gistreret i DeMars, men hvor der ikke er rapporteret i henhold til sikkerhedsbestemmelsen.
Våben er serienummerstyret,
hvilket betyder, at våben er re-
gistreret i DeMars med serie-
nummer og fysisk placering.
BOKS 4. EKSEMPLER PÅ REGISTRERINGER AF TAB AF VÅBEN I DEMARS, DER IKKE ER
RAPPORTERET
Karabin M/96, der registreres tabt i forbindelse med en optælling i 2011
9mm USP-pistol med magasin, der registreres tabt i forbindelse med en optælling i 2011.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af data fra DeMars.
28. Vores stikprøve viser ligeledes flere eksempler på fund af våben, som ikke kan henføres
til tidligere tab. Et fund af et våben bør som udgangspunkt kunne matches med et tidligere
tab, mens de tilfælde, hvor et fund ikke kan matches med et tidligere tab, kan være udtryk for
et ikke-erkendt tidligere tab. Forsvaret har oplyst, at det i nogle sager drejer sig om fund af vå-
ben, som er mistet, inden Forsvaret indførte registrering af serienummer på våben i 1980’erne.
Forsvaret har endvidere oplyst, at der er stort fokus på at optage fundne våben i DeMars for
at rette op på tidligere praksis med mangelfulde kvitteringsforhold i forbindelse med udle-
vering af våben. Rigsrevisionen skal hertil bemærke, at Rigsrevisionen er opmærksom på
denne problemstilling, men finder det generelt problematisk, at Forsvaret finder våben, som
ikke kan relateres til tidligere erkendte tab. Dertil kommer, at Rigsrevisionens undersøgelse
viser, at der er fund af våben, som er registreret i DeMars på serienummer, men ikke kan
relateres til tidligere registrerede tab.
Ammunition
29. Rigsrevisionen har modtaget et udtræk fra DeMars på ca. 4.300 registreringer af tab og
fund af ammunition i undersøgelsesperioden, hvoraf ca. 80 % vedrører fund af ammunition.
Forsvaret har oplyst, at hovedparten af registreringerne ikke vedrører reelle tab og fund af
ammunition, hvor der skulle have været udarbejdet rapportering i henhold til sikkerhedsbe-
stemmelsen. Rigsrevisionen har udtaget en stikprøve på 23 registreringer af fund af ammu-
nition, hvor der efter Rigsrevisionens skøn var sandsynlighed for, at der skulle have været
udarbejdet en rapportering. Rigsrevisionen har gennemgået stikprøven med Forsvaret og
vurderer på den baggrund, at der i 7 af de 23 registreringer skulle have været udarbejdet
en rapportering. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at der er betydeligt flere reelle
fund af ammunition, end der er rapporteret om i henhold til sikkerhedsbestemmelsen.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0017.png
10
FORSVARETS HÅNDTERING AF TAB OG FUND AF VÅBEN OG AMMUNITION
Rigsrevisionens undersøgelse viser, at der er markant flere registreringer af fund af ammu-
nition end tab. I datatrækket fra DeMars vedrører 80 % af registreringerne fund af ammuni-
tion. Rigsrevisionen bemærker, at et fund kan være udtryk for et ikke-erkendt tidligere tab.
Rigsrevisionen vurderer, at der på den baggrund er risiko for, at Forsvaret ikke har registre-
ret alle tab af ammunition.
30. Boks 5 viser en række eksempler på registreringer af fund af eksplosiver i DeMars, hvor
der hverken er rapporteret om tab eller fund i henhold til sikkerhedsbestemmelsen.
BOKS 5. EKSEMPLER PÅ REGISTRERINGER AF FUND AF EKSPLOSIVER I DEMARS, DER
IKKE ER RAPPORTERET
Sprænglegeme, 500 g formbart
Sprænglegeme, 500 g med gevind
Sprænglegeme, 200 g uden gevind
Detonator, almindelig
Detonator, elektrisk
Trotyl, pulverform
Pladesprængstof.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af data fra DeMars.
31. Rigsrevisionen har ved besøg på Forsvarets depoter konstateret enkelte eksempler på,
at når der konstateres differencer i beholdningen af ammunition i forhold til det registrerede
i DeMars – fx i forbindelse med optælling – så reguleres differencen i DeMars som et forbrug.
En sådan praksis udløser fejlagtigt ikke en rapportering i henhold til sikkerhedsbestemmel-
sen.
Beholdningskort, der viser, at der ved en optælling mangler 2 brisantgranater. Rigsrevisionen konstaterede, at de 2 brisant-
granater efterfølgende er registreret som forbrugt i DeMars. Der er ikke rapporteret om tab i henhold til sikkerhedsbestem-
melsen.
Foto: Rigsrevisionen
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0018.png
FORSVARETS HÅNDTERING AF TAB OG FUND AF VÅBEN OG AMMUNITION
11
32. Rigsrevisionen har i forbindelse med besøg ved Forsvarets depoter konstateret behold-
ninger af ammunition mv., som afventede destruktion, og som ikke var registreret i DeMars.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at sådanne beholdninger af uregistreret ammunition med-
fører risiko for, at ammunition kan mistes, uden at Forsvaret er opmærksom på det.
Ammunition, som skal destrueres og ikke er registreret i DeMars.
Foto: Rigsrevisionen
33. Det er Rigsrevisionens vurdering, at Forsvaret ikke har et tilstrækkeligt kendskab til, i hvil-
ket omfang Forsvaret mister ammunition. Med den nuværende praksis er der risiko for, at
Forsvaret mister ammunition, som herefter i forbindelse med en kontroloptælling vil blive re-
gistreret som tabt eller forbrugt uden en rapportering og opfølgning i henhold til sikkerheds-
bestemmelsen.
Resultater
34. Rigsrevisionens undersøgelse viser, at der ikke er en tilstrækkelig sammenhæng mel-
lem de regnskabsmæssige registreringer af tab og fund af våben og ammunition i DeMars
og rapporteringerne i henhold til sikkerhedsbestemmelsen.
Rigsrevisionens stikprøve viser flere eksempler på tab og fund af våben, som burde have
udløst en hændelsesrapportering. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at omfanget
af tab og fund af våben er større, end det antal, der er rapporteret om i henhold til sikker-
hedsbestemmelsen.
Rigsrevisionens stikprøve viser flere eksempler på fund af ammunition, som burde have
udløst en hændelsesrapportering. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at der er be-
tydeligt flere reelle fund af ammunition, end der er rapporteret om i henhold til sikkerheds-
bestemmelsen. Rigsrevisionens undersøgelse viser endvidere, at der er markant flere re-
gistreringer af fund af ammunition end tab. I datatrækket fra DeMars vedrører 80 % af regi-
streringerne fund af ammunition. Rigsrevisionen bemærker, at et fund kan være udtryk for
et ikke-erkendt tidligere tab. Rigsrevisionen vurderer, at der på den baggrund er risiko for,
at Forsvaret ikke har registreret alle tab af ammunition.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0019.png
12
FORSVARETS HÅNDTERING AF TAB OG FUND AF VÅBEN OG AMMUNITION
2.3. Forsvarets opfølgning
35. Vi har undersøgt, om Forsvaret følger op på hver enkelt sag om tab og fund af våben og
ammunition i henhold til sikkerhedsbestemmelsen, og om Forsvaret udarbejder analyser til
brug for opfølgningen.
36. Det fremgår af Forsvarets sikkerhedsbestemmelse, at rettidig rapportering om brud på
den militære sikkerhedstjeneste er en forudsætning for, at Forsvarets Efterretningstjeneste
kan yde den nødvendige rådgivning med henblik på at minimere eventuelle skadelige virk-
ninger af en hændelse. Enhver chef er ansvarlig for at iværksætte afbødende foranstaltnin-
ger og rapportering ved formodning om eller konstatering af brud på den militære sikkerheds-
tjeneste.
Mistanke om brud på den militære sikkerhedstjeneste skal principielt altid undersøges til
bunds for at klarlægge skadens omfang, men også for at uddrage erfaringer, så gentagel-
ser undgås. Omfanget af undersøgelsen aftales med Forsvarets Efterretningstjeneste. Det
er hændelsesstedet, der forestår undersøgelsen, støttet af Værnsfælles Forsvarskomman-
do eller Hjemmeværnskommandoen, udstedende myndighed, Forsvarets Efterretningstje-
neste, Forsvarets Auditørkorps, politiet eller militærpolitiet.
37. Rigsrevisionens undersøgelse viser, at der er flere eksempler, hvor tab og fund af våben
og ammunition ikke udløser en hændelsesrapportering i henhold til sikkerhedsbestemmel-
sen. Ifølge sikkerhedsbestemmelsen er rettidig rapportering om brud på den militære sik-
kerhedstjeneste en forudsætning for, at Forsvarets Efterretningstjeneste kan yde den nød-
vendige rådgivning med henblik på at minimere eventuelle skadelige virkninger af en hæn-
delse. Rigsrevisionen kan konstatere, at der dermed er sager om tab og fund af våben og
ammunition, som ikke følges op på.
Rigsrevisionens undersøgelse viser, at dette bl.a. skyldes, at Forsvaret registrerer oplys-
ninger vedrørende tab og fund af våben i 3 forskellige it-systemer. Dette sker i et journalsy-
stem (Captia), hvor hændelsesrapporterne journaliseres, i et regnskabssystem (DeMars),
hvor beholdningerne justeres, og i våbenregistret (en Access-database), hvor oplysninger-
ne fra hændelsesrapporterne indtastes manuelt. Det er i mange tilfælde ikke muligt at følge
en transaktion mellem de 3 systemer, og Rigsrevisionens undersøgelse viser, at mange
tab og fund alene registreres i det ene system. Fx er der i DeMars registreret 625 tab og
fund af våben, mens der er udarbejdet ca. 140 hændelsesrapporter. Rigsrevisionen konsta-
terer, at det med den nuværende it-understøttelse ikke er muligt at vurdere, hvor mange af
de 625 registreringer i DeMars der skulle have været rapporteret om i henhold til sikkerheds-
bestemmelsen.
38. Forsvaret har hverken maskinel eller manuel kontrol af de indtastede oplysninger i hæn-
delsesrapporterne. Som Rigsrevisionens undersøgelse viser, mangler rapporteringerne ofte
oplysninger, som er væsentlige for opfølgningen, fx oplysninger om, hvorvidt sagerne er po-
litianmeldt.
39. Forsvaret har oplyst, at der ikke udarbejdes analyser af tab og fund af våben og ammu-
nition ud over det, der sker på den enkelte sag. Rigsrevisionen finder, at det fx er relevant
at undersøge, hvorfor der er betydeligt flere fund end tab – særligt for ammunition – og om
der er et mønster i, hvornår og hvorfor der sker tab. Den nuværende systemunderstøttelse
gør det ikke muligt at søge oplysninger elektronisk, og dermed kræver udarbejdelse af op-
gørelser af tab og fund en manuel gennemgang af hver enkelt hændelsesrapport. Rigsrevi-
sionens undersøgelse viser, at den manuelle gennemgang af rapporterne er meget tidskræ-
vende, og at der er stor risiko for fejloptælling.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0020.png
FORSVARETS HÅNDTERING AF TAB OG FUND AF VÅBEN OG AMMUNITION
13
Resultater
40. Rettidig rapportering om brud på den militære sikkerhedstjeneste er ifølge sikkerheds-
bestemmelsen en forudsætning for, at Forsvarets Efterretningstjeneste kan yde den nød-
vendige rådgivning med henblik på at minimere eventuelle skadelige virkninger af en hæn-
delse og for at sikre, at fx politiet og Forsvarets Auditørkorps bliver inddraget i relevant om-
fang.
Rigsrevisionens undersøgelse viser, at der i en række tilfælde ikke følges op på sager om
tab og fund af våben og ammunition. Det skyldes, at ikke alle tab og fund af våben og am-
munition rapporteres i henhold til sikkerhedsbestemmelsen.
Rigsrevisionens undersøgelse viser desuden, at Forsvaret ikke har udarbejdet analyser af
tab og fund af våben og ammunition. Rigsrevisionen finder, at det fx er relevant at under-
søge, hvorfor der er betydeligt flere fund end tab – særligt for ammunition – og om der er
et mønster i, hvornår og hvorfor der sker tab.
Rigsrevisionens undersøgelse viser endelig, at Forsvarets it-understøttelse ikke muliggør
udarbejdelse af pålidelige opgørelser af tab og fund af våben og ammunition, og at det ikke
er muligt at hente information elektronisk fra hændelsesrapporterne til brug for analyser og
opfølgning. Rigsrevisionen finder, at Forsvaret bør sikre korrekte registreringer af tab og
fund af våben og ammunition i DeMars og sikre sammenhæng mellem disse registreringer
og rapporteringerne i henhold til sikkerhedsbestemmelsen. Forsvaret har oplyst, at de er
enige i denne anbefaling. Forsvaret oplyser endvidere, at en løsning bør indeholde mulig-
hed for at kunne spore tab. Endelig oplyser Forsvaret, at de vil fokusere på uddannelse af
personale, så datakvaliteten på området højnes.
2.4. Forsvarets oplysninger til Forsvarsudvalget
41. Vi har undersøgt, om forsvarsministerens oplysninger til Forsvarsudvalget om tab og
fund af våben og ammunition bygger på et fuldstændigt grundlag.
42. Forsvarsministeren har i oktober 2014 og i marts 2015 afgivet svar til Forsvarsudvalget
med oplysninger om omfanget af tab og fund af våben og ammunition. Forsvarsministeren
har baseret sit svar på Forsvarets årlige opgørelser af tab og fund af våben og ammunition.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0021.png
14
FORSVARETS HÅNDTERING AF TAB OG FUND AF VÅBEN OG AMMUNITION
43. Rigsrevisionens undersøgelse viser, at Forsvarets årlige opgørelser af tab og fund af
våben og ammunition primært er baseret på hændelsesrapporter rapporteret via den for-
trykte blanket i sikkerhedsbestemmelsen, men også andre typer rapporteringer som fx hen-
vendelser fra politiet til Forsvaret, særlige hændelsesrapporter, som ikke rapporteres via
den fortrykte blanket i sikkerhedsbestemmelsen, og interne mails med besked om fund ind-
går i nogle tilfælde. Rigsrevisionens undersøgelse viser derudover, at der er en række re-
elle tab og fund af våben og ammunition, hvor der skulle have været udarbejdet rapporte-
ring i henhold til sikkerhedsbestemmelsen. Disse tab og fund indgår ikke i Forsvarets årlige
opgørelser, da de udelukkende er registreret i DeMars uden en hændelsesrapportering i
henhold til sikkerhedsbestemmelsen. Rigsrevisionens undersøgelse viser endvidere, at
forsvarsministerens svar til Forsvarsudvalget er baseret på Forsvarets årlige opgørelser af
tab og fund af våben og ammunition. Figur 1 viser grundlaget for Forsvarets årlige opgørel-
ser.
Figur 1. Grundlaget for Forsvarets årlige opgørelser
RLIG
Hændelsesrapporter
via blanket i
sikkerhedsbestemmelsen
Særlige
hændelses-
rapporter
Interne
mails
Henvendelser
fra politiet
Registreringer
i DeMars
Forsvarets årlige
opgørelser
Svar til Forsvarsudvalget
Kilde: Rigsrevisionen.
Det fremgår af figur 1, at hændelsesrapporter, som er rapporteret via blanketten i sikkerheds-
bestemmelsen, danner grundlag for Forsvarets årlige opgørelser. Det fremgår også, at an-
dre typer rapporteringer, fx henvendelser fra politiet, særlige hændelsesrapporter og interne
mails, i nogle tilfælde indgår i opgørelserne, mens registreringer i DeMars ikke indgår. Ende-
lig fremgår det, at svar til Forsvarsudvalget er baseret på Forsvarets årlige opgørelser.
44. Forsvarsministerens svar til Forsvarsudvalget er baseret på Forsvarets årlige opgørel-
ser af tab og fund af våben og ammunition og giver således ikke en korrekt opgørelse. Rigs-
revisionens undersøgelse viser, at omfanget af tab og fund af våben og ammunition er hø-
jere, end det fremgår af Forsvarets årlige opgørelser.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0022.png
FORSVARETS HÅNDTERING AF TAB OG FUND AF VÅBEN OG AMMUNITION
15
45. Boks 6 viser et eksempel på 2 fund af eksplosiver, hvor Forsvaret i den ene sag har med-
taget fundet i den årlige opgørelse, mens fundet i den anden sag ikke indgår i den årlige op-
gørelse.
BOKS 6. EKSEMPEL PÅ FUND AF EKSPLOSIVER I 2013 OG 2014
Indgår i Forsvarets årlige opgørelse
16 kg eksplosiver fundet hos enke til hjemmeværnsmand.
Indgår ikke i Forsvarets årlige opgørelse
103 kg eksplosiver fundet hos hjemmeværnsmand.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af materiale fra Forsvaret.
Forsvaret har oplyst, at begge sager vedrører eksplosiver fra Forsvaret, men at der også
indgår eksplosiver, som ikke stammer fra Forsvaret. Forsvaret har endvidere oplyst, at de
16 kg eksplosiver indgår i svaret til Forsvarsudvalget, fordi det var Forsvaret, der i første
omgang modtog eksplosiverne og efterfølgende orienterede og bistod politiet med bortskaf-
felsen. Sagen om de 103 kg eksplosiver er derimod udelukkende behandlet som en politi-
sag. Rigsrevisionen finder, at et fund af eksplosiver, som helt eller delvist stammer fra For-
svaret, bør indgå i Forsvarets årlige opgørelser og dermed også i eventuelle oplysninger til
Forsvarsudvalget.
Resultater
46. Forsvarsudvalget har 2 gange i undersøgelsesperioden spurgt til omfanget af våben og
ammunition, som Forsvaret har mistet. Forsvarsministerens svar til Forsvarsudvalget er ba-
seret på Forsvarets årlige opgørelser af tab og fund af våben og ammunition.
Rigsrevisionens undersøgelse viser, at Forsvarets årlige opgørelser af tab og fund af våben
og ammunition ikke er baseret på et fuldstændigt grundlag. Forsvarsministerens svar til For-
svarsudvalget om tab og fund af våben og ammunition er således ikke baseret på en fuld-
stændig opgørelse af omfanget af tab og fund af våben og ammunition.
Rigsrevisionen, den 2. december 2015
Lone Strøm
/Peder Juhl Madsen
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0023.png
16
METODE
Bilag 1. Metode
Sagsgennemgang af Forsvarets hændelsesrapporter
Vi har gennemgået de rapporteringer, der ligger til grund for Forsvarets årlige opgørelser af
tab og fund af våben og ammunition. Vi har modtaget ca. 140 hændelsesrapporter af tab
og fund af våben og 16 hændelsesrapporter om ammunition i perioden januar 2010 - maj
2015.
Vi har i sagsgennemgangen undersøgt følgende for hver hændelsesrapport:
Er den fortrykte blanket i sikkerhedsbestemmelsen anvendt til hændelsesrapportering?
Er alle felter på blanketten udfyldt?
Er hændelsen foregået i Forsvaret eller Hjemmeværnet?
Vedrører sagen et tab eller et fund?
Er sagen rapporteret inden for 30 dage efter hændelsestidspunktet?
Fremgår der oplysninger om sagen, herunder årsagen til og eventuel opfølgning på sa-
gen?
Er sagen politianmeldt?
Er våbnet eller ammunitionen tidligere meldt tabt, hvis sagen drejer sig om et fund?
Vi har gennemgået alt det materiale, vi har modtaget fra Forsvaret. Det har ikke været mu-
ligt for Forsvaret at fremsende alle de rapporteringer, der ligger til grund for Forsvarets år-
lige opgørelser af tab og fund af våben og ammunition, og vi har således ikke kunnet gen-
nemgå hele grundlaget for Forsvarets årlige opgørelser.
Dataanalyse
Vi har modtaget datatræk fra Forsvaret med alle registreringer af tab og fund af våben og
ammunition (ekskl. INTOPS) i perioden januar 2010 - maj 2015. Forsvaret har fremsendt
separate datatræk for våben og ammunition. Et tab er i DeMars en regnskabsbevægelse,
der nedjusterer beholdningen af våben eller ammunition, mens et fund er en opjustering af
beholdningen. Både tab og fund kan annulleres med en modsatrettet registrering, fx hvis
Forsvaret mister et våben, der registreres som tabt i DeMars, og våbnet senere findes. I
sådanne tilfælde vil våbnet skulle optages i regnskabet som annullering af et tab i stedet
for et fund.
Forsvaret har på Rigsrevisionens opfordring renset datatrækket for fx fejlregistreringer,
hvor der er registreret et tab eller et fund, som kort tid efter annulleres igen. Disse registre-
ringer indgår således ikke i undersøgelsen.
I datatrækket fra Forsvaret er der registreret i alt 625 tab og fund af våben, heraf 207 tab
og 418 fund. Derudover er der registreret 4.313 tab og fund af ammunition, heraf 884 tab
og 3.429 fund. Det er vanskeligt at opgøre, hvor store mængder ammunition disse tab og
fund dækker over, da der er tale om mange forskellige typer ammunition i forskellige mæng-
deangivelser. Et registreret tab eller fund af ammunition kan fx være et givet antal patroner
(opgjort som antal), et sprænglegeme (opgjort i vægt) eller en rulle sprængsnor (opgjort i
længde).
Bevægelsesarter i DeMars
Z15 = tab (-)
Z16 = annullering af tab (+)
501 = fund (+)
502 = annullering af fund (-).
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0024.png
METODE
17
Registrerede tab og fund af våben og ammunition i DeMars i perioden januar 2010 -
maj 2015
Våben
1)
Registreringer i alt
Heraf tab
Heraf fund
1)
2)
Ammunition
2)
4.313
884
3.429
625
207
418
Opgjort som faktisk antal våben.
Opgjort som antal posteringer.
Kilde: Rigsrevisionen på baggrund af udtræk fra DeMars.
Sammenligning med hændelsesrapporter
Det har ikke været muligt at afstemme antallet af rapporterede tab og fund af våben og
ammunition med antallet af regnskabsmæssige registreringer. Forsvaret har i den forbin-
delse oplyst, at hovedparten af de regnskabsmæssige registreringer af tab og fund af vå-
ben og ammunition ikke vedrører reelle tab og fund af våben og ammunitioner, og at en
sådan afstemning således ikke er mulig.
Forsvaret har oplyst, at sådanne registreringer for våben fx kan være beholdningsjusterin-
ger. Eksempelvis når våben ombygges til andre våbentyper, hvor den gamle våbentype
trækkes ud af beholdningen som et tab, og den nye våbentype optages i beholdningen
som et fund. Forsvaret har oplyst, at et eksempel på fejlregistreringer vedrørende ammuni-
tion er, når et depot modtager ikke-forbrugt ammunition fra en øvelse. I stedet for at annul-
lere et tidligere registreret forbrug, optages ammunitionen i stedet i DeMars som et fund.
Stikprøver
Da det ikke har været muligt at afstemme hændelsesrapporter med de regnskabsmæssige
registreringer, har vi udtaget stikprøver på henholdsvis våben og ammunition. Formålet
med stikprøverne var at vurdere, om der i DeMars er registreret tab og fund af våben og
ammunition, som skulle have udløst en hændelsesrapport i henhold til sikkerhedsbestem-
melsen. Vi har gennemgået de 2 stikprøver sammen med Forsvaret.
Rigsrevisionen har ud af de 625 registreringer i DeMars udvalgt stikprøven på våben ved
at udtage 36 registreringer af tab og fund af våben, hvor Rigsrevisionen vurderede, at der
var stor sandsynlighed for, at der var tale om reelle tab og fund af våben, og hvor der der-
for skulle have været udarbejdet rapportering i henhold til sikkerhedsbestemmelsen. Rigsre-
visionen har gennemgået stikprøven med Forsvaret og vurderer på den baggrund, at 13 af
de 36 registrerede tab og fund af våben var reelle tab og fund, hvor der skulle have været
udarbejdet en rapportering.
Rigsrevisionen har ud af de 4.313 registreringer i DeMars udvalgt en stikprøve på ammuni-
tion ved at udtage 23 registreringer af fund af ammunition, hvor Rigsrevisionen vurderede,
at der var stor sandsynlighed for, at der var tale om reelle fund af ammunition, og hvor der
derfor skulle have været udarbejdet rapportering i henhold til sikkerhedsbestemmelsen. Rigs-
revisionen har gennemgået stikprøven med Forsvaret og vurderer på den baggrund, at 7
af de 23 registrerede fund af ammunition var reelle fund, hvor der skulle have været udar-
bejdet en rapportering.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0025.png
18
METODE
Møder og interviews
Vi har i forbindelse med undersøgelsen besøgt udvalgte udleverende depoter, myndigheds-
beholdninger og hjemmeværnsdepoter. Vi har ligeledes afholdt møde med Forsvarets Ma-
teriel- og Indkøbsstyrelse, hvor praksis for Forsvarets årlige opgørelser af tab og fund af vå-
ben og ammunition blev drøftet, samt hvordan Forsvarets håndtering af tab og fund af vå-
ben og ammunition er it-understøttet. Endelig har vi også holdt møder med Forsvaret med
deltagere fra Forsvarsministeriets departement, Værnsfælles Forsvarskommando, Hjemme-
værnskommandoen, Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse, Forsvarets Auditør-
korps og Forsvarets Efterretningstjeneste. På disse møder blev bestemmelsesgrundlaget
og praksis for håndtering af tab og fund af våben og ammunition drøftet, herunder de 2 da-
tatræk med tab og fund af våben og ammunition fra DeMars og de hændelsesrapporter, vi
har modtaget fra Forsvaret.
Revisionsbesøg
Vi har i forbindelse med undersøgelsen været på 4 uanmeldte revisionsbesøg i samarbejde
med Forsvarsministeriets Interne Revision. Revisionsbesøgene er gennemført på 3 områ-
dedepoter i Hjemmeværnet og 11 ammunitions- og våbenlagre i Forsvaret. Revisionen er
udført ved, at Forsvarsministeriets Interne Revision på forhånd har udtaget stikprøver på
våben- og ammunition i DeMars, som vi på besøgene kontrollerede fra liste til gulv. På be-
søgene udtog vi ligeledes stikprøver fra gulv til liste.
Skriftligt materiale
Vi har gennemgået skriftligt materiale fra Forsvaret, herunder Forsvarets årlige opgørelser
af tab og fund af våben, inkl. underliggende bilagsmateriale og Forsvarets bestemmelses-
grundlag for håndtering af tab og fund af våben og ammunition.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0026.png
ORDLISTE
19
Bilag 2. Ordliste
Ammunition
Ammunitions- og eksplosivtyper
Et projektil, der kan affyres fra et våben, fx patroner, granater og raketter.
84 mm brisantgranater:
Granat, der affyres med en dysekanon.
Formbart sprængstof:
Sprængstof, der er modellerbart.
Pladesprængstof:
Sprængstof formet som en plade.
Sprænglegeme:
Afmålt og emballeret mængde sprængstof.
Trotyl, pulverform:
Sprængstof i pulveriseret form.
Dokumenthåndteringssystem, som Forsvaret anvender til journalisering af udfyldte
hændelsesrapporter.
Forsvarets planlægnings- og økonomisystem.
Captia
DeMars (Dansk Forsvars Mana-
gement og Ressourcestyrings-
system)
Depoter
Det centrale våbenregister
Detonator
Eksplosiver
Omfatter i denne beretning udleverende depoter, hjemmeværnsdepoter og myndig-
hedsbeholdninger.
En Access-database, hvor Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse manuelt
indtaster oplysninger fra hændelsesrapporter vedrørende tab og fund af våben.
Anvendes til antændelse af eksplosiver.
En substans, der kan bringes til eksplosion, når den bliver udsat for en mindre eksplo-
sion fra en sprængsnor eller detonator, fx sprænglegemer, formbart sprængstof eller
pladesprængstof.
Omfatter i denne beretning både Forsvaret og Hjemmeværnet.
Er en uafhængig myndighed under Forsvarsministeriet, der efterforsker og behandler
militære straffesager i ind- og udland.
Myndighed under Forsvarsministeriet, der har ansvaret for den militære sikkerhedstje-
neste.
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse udarbejder årligt en opgørelse over
tab og fund af våben og ammunition.
Fx forsvarsministerens svar til Forsvarsudvalget på spørgsmål nr. 288 af 24. august
2014 og på spørgsmål nr. 89 af 15. marts 2015.
Har ansvaret for at indkøbe, drive og bortskaffe materiel for alle Forsvarets myndighe-
der. Udarbejder bl.a. årligt opgørelser af tab og fund af våben og ammunition.
Det udvalg i Folketinget, der beskæftiger sig med Forsvarsministeriets område.
Blanketten indeholder bl.a. fortrykte felter til oplysninger om modtager af rapport, tids-
punkt for hændelse, antal/omfang af tabt eller fundet materiel, hændelsesforløb og po-
litianmeldelse.
Når våben eller ammunition findes. Fund kan både relatere sig til erkendte og ikke-er-
kendte tidligere tab.
Er en del af Forsvaret og støtter Hæren, Søværnet og Flyvevåbnet i løsningen af en
række opgaver. Hjemmeværnet støtter desuden Danmarks civile myndigheder, fx po-
litiet, SKAT og Beredskabsstyrelsen.
Hjemmeværnets øverste myndighed.
Forsvaret
Forsvarets Auditørkorps
Forsvarets Efterretningstjeneste
Forsvarets årlige opgørelser
Forsvarsministerens svar til
Forsvarsudvalget
Forsvarsministeriets Materiel-
og Indkøbsstyrelse
Forsvarsudvalget
Fortrykt blanket i sikkerhedsbe-
stemmelsen FKOBST 358-1
Fund
Hjemmeværnet
Hjemmeværnskommandoen
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Beretning nr. 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
1579179_0027.png
20
ORDLISTE
Hændelsesrapport
Klassificeret og sensitivt
materiel
Komplette våben
Myndighedsbeholdning
Rapportering af tab og fund af våben eller ammunition i henhold til Forsvarets sikker-
hedsbestemmelse.
Materiel, for hvilket der stilles særlige krav til opbevaring, fysisk sikring, transport, hånd-
tering, optælling og kontrol, og hvor der er krav om rapportering ved uregelmæssighe-
der. Kravene er beskrevet i sikkerhedsbestemmelsen.
Våben, hvor den vitale del er monteret, og som dermed er funktionsdueligt.
Den organisatoriske lagerbeholdning, som en enhed har til at dække sine operative
behov, dvs. en beholdning, der anvendes af de operative enheder i forbindelse med
opgaveløsning.
Registreringer af tab og fund af våben eller ammunition i DeMars, hvormed beholdnin-
gen op- eller nedjusteres.
Forsvarets bestemmelse for den militære sikkerhedstjeneste. Omhandler bl.a. hånd-
tering af tab og fund af våben og ammunition.
Rapportering, der anvendes i visse tilfælde af Forsvaret i stedet for den blanket, som
fremgår af sikkerhedsbestemmelsen
Når våben eller ammunition mistes eller forsvinder på anden vis.
Aftagelig del af et våben, som våbnet ikke kan affyres uden.
Forsvarets overordnede militære myndighed, der har ansvaret for udvikling, opstilling
og indsættelse af Forsvarets operative kapaciteter i løsningen af nationale og interna-
tionale opgaver.
Våben, hvor den vitale del (bundstykket) er taget af. Uden den vitale del kan våbnet
ikke affyres.
GV M/95-gevær:
Denne type gevær er Forsvarets infanterivåben.
Karabin M/96:
Gevær af samme type som M/95. Karabinen har en kortere pibe og en kolbe, der
kan justeres i længden.
Pistol M/49:
9mm-pistol, som Forsvaret har anvendt siden 1949.
USP-pistol:
Semiautomatisk pistol.
Regnskabsmæssige
registreringer i DeMars
Sikkerhedsbestemmelsen
FKOBST 358-1
Særlig hændelsesrapportering
Tab
Vital våbendel
Værnsfælles Forsvars-kom-
mando
Våben uden vital del
Våbentyper