Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del Bilag 20
Offentligt
1573420_0001.png
26. november 2015
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8. december
2015
1) Kommissionens forslag om sekuritisering
-
Orientering fra formandskabet
KOM(2015) 472, KOM(2015) 473
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
2) Færdiggørelse af det styrkede banksamarbejde (bankunion)
-
Præsentation fra Kommissionen
KOM(2015)587
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
3) Implementering af det styrkede banksamarbejde (bankunion) mv.
-
Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
4) Forstærket samarbejde om afgift på finansielle transaktioner (FTT)
-
Status
KOM(2013)71
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
5) Fælles konsolideret selskabsskattebase
-
Status
KOM(2011) 121
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
6) Det europæiske semester: Den årlige vækstundersøgelse, varslingsrapporten mv.
-
Udveksling af synspunkter
KOM(2015) 690, KOM(2015) 691, KOM(2015) 692
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
7) Kommissionens udspil om fleksibilitet i Stabilitets- og Vækstpagten
-
Vedtagelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
8) Rådskonklusioner vedr. EU-statistikken
-
Rådskonklusioner
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
Side 3
Side 9
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Samlenotat for punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015
1573420_0002.png
9) Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen i 2014
-
Præsentation fra Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
10) Bekæmpelse af terrorfinansiering
-
Præsentation fra Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
2
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Samlenotat for punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015
Dagsordenspunkt 6:
Det europæiske semester: Den årlige vækstunder-
søgelse, varslingsrapporten mv.
KOM(2015) 690, KOM(2015) 691, KOM(2015) 692
1. Resume
Den 26. november offentliggjorde Kommissionen en pakke vedr. det europæiske semester 2016.
Pakken indeholdt bl.a. Kommissionens årlige vækstundersøgelse, som formelt indleder det euro-
pæiske semester 2016, Kommissionens varslingsrapport under proceduren for makroøkonomiske
ubalancer for 2016 og Kommissionens udkast til Rådets økonomisk-politiske anbefalinger til
euroområdet som helhed. Pakken indeholdt ligeledes udkast til en rapport om de beskæftigelses-
mæssige udfordringer i EU, et arbejdspapir vedr. nationale udfordringer mht. fremme af investe-
ringer samt et forslag fra Kommissionen til en forordning om et program for støtte af strukturre-
former. Der ventes en indledende drøftelse af den årlige vækstundersøgelse og varslingsrapporten
på ECOFIN den 8. december 2016.
2. Baggrund
Det europæiske semester udgør rammen om koordineringen af EU-landenes øko-
nomiske politik. Som led i semesteret gennemføres en samlet drøftelse af landenes
økonomiske politik i foråret hvert år, som grundlag for landenes vedtagelse af
national økonomisk politik i efteråret, herunder de nationale finanslove for det
efterfølgende budgetår. Det seneste europæiske semester blev afsluttet med ved-
tagelse af landespecifikke anbefalinger på ECOFIN 14. juli 2015.
Det europæiske semester 2016 indledtes med offentliggørelsen af
Kommissionens
årlige vækstundersøgelse
(’Annual Growth Survey’, AGS) den 26. november 2015.
Vækstundersøgelsen skitserer de overordnede økonomisk-politiske udfordringer
og prioriteter for EU-landene. I de kommende måneder vil vækstundersøgelsen
danne grundlag for horisontale drøftelser af de økonomiske udfordringer i EU i
bl.a. ECOFIN og Det Europæiske Råd (DER). På DER 17.-18. marts 2016 for-
ventes stats- og regeringscheferne på baggrund af vækstundersøgelsen og råds-
konklusioner fra bl.a. ECOFIN at vedtage generelle retningslinjer for medlems-
landenes økonomiske politik.
Kommissionen ventes i februar 2016 at offentliggøre én samlet økonomisk analy-
se for hvert EU-land i lighed med landeanalyserne i 2015. Analyserne vil omfatte
dels Kommissionens vurdering af landenes opfølgning på sidste års landespecifik-
ke anbefalinger, dels de såkaldte dybdegående analyser under makroubalancepro-
ceduren. I marts eller april fremlægger EU-landene deres konvergens- eller stabili-
tetsprogrammer samt nationale reformprogrammer. Kommissionen ventes i maj
2016 med udgangspunkt DER’s retningslinjer samt landenes programmer at frem-
lægge udkast til rådsudtalelser om landenes programmer samt udkast til landespe-
cifikke anbefalinger. På den baggrund skal ECOFIN på rådsmødet den 17. juni
opnå enighed om rådsudtalelser om stabilitets- og konvergensprogrammerne og
enighed om landespecifikke anbefalinger. Herefter tiltræder DER de landespeci-
fikke anbefalinger på EU-topmødet den 24. juni. Efterfølgende skal ECOFIN på
rådsmødet i juli formelt vedtage rådsudtalelser om stabilitets- og konvergenspro-
3
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Samlenotat for punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015
grammerne og landespecifikke anbefalinger.
Makroubalanceproceduren
(’Macroeconomic Imblance Procedure’, MIP) udgør ram-
men for samarbejdet i EU om systematisk overvågning af makroøkonomiske uba-
lancer, hvor formålet er, at man på et tidligt tidspunkt vil kunne identificere og
forebygge potentielle skadelige interne og eksterne økonomiske ubalancer, eller
gribe ind over for ubalancer, som er ved at udvikle sig eller har materialiseret sig,
med henblik på at korrigere dem. MIP’en operationaliseres via en varslingsmeka-
nisme med et ’scoreboard’ bestående af et antal økonomiske indikatorer, som skal
give en indledende indikation på ubalancer.
Proceduren indledes med, at Kommissionen offentliggør værdier for de indikato-
rer, som udgør scoreboardet, i varslingsrapporten (’Alert Mechanism Report’,
AMR). I rapporten vurderes indikatorernes udvikling i landene, og de lande, som
har ubalancer eller er i fare for at opbygge ubalancer, identificeres.
Efterfølgende vil Kommissionen, under hensyntagen til Rådets vurdering af vars-
lingsrapporten, fortage en dybdegående analyse af lande, som vurderes at have
eller være i fare for at blive påvirket af ubalancer. De dybdegående analyser of-
fentliggøres som del af Kommissionens landerapporter ultimo februar. I kraft af
disse dybdegående analyser gennemføres en grundigere vurdering af, om det på-
gældende land er påvirket af ubalancer og af disses karakter og risici.
Kommissionens dybdegående analyser vil kunne give anledning til forslag til Rå-
det om anbefalinger som led i de samlede landespecifikke anbefalinger eller egent-
lige henstillinger om at korrigere ubalancerne (makroubalanceprocedurens korri-
gerende del), afhængig af de identificerede ubalancers karakter. Hvis der vurderes
at foreligge uforholdsmæssigt store ubalancer, åbnes der således en procedure,
hvor Rådet efter et forslag fra Kommissionen vedtager en henstilling til det på-
gældende land om at korrigere disse ubalancer. I opfølgning på en henstilling
fremlægger det pågældende land handlingsplaner, og Rådet skal løbende tage stil-
ling til, hvorvidt det pågældende land har taget effektive tiltag mhp. korrektion af
ubalancerne.
3. Indhold
Kommissionen offentliggjorde d. 26. november 2015 en samlet pakke vedr. det
europæiske semester 2016. Pakken indeholder bl.a. Kommissionens årlige vækst-
undersøgelse 2016 og Kommissionens varslingsrapport under proceduren for
makroøkonomiske ubalancer 2016. Pakken indeholdt ligeledes udkast til en rap-
port om de beskæftigelsesmæssige udfordringer i EU, et arbejdspapir vedr. natio-
nale udfordringer mht. fremme af investeringer samt et forslag fra Kommissionen
til en forordning om et program for støtte af strukturreformer.
På det kommende ECOFIN den 8. december ventes en første præsentation og
drøftelse af Kommissionens årlige vækstundersøgelse og varslingsrapporten for
2016. ECOFIN vil ikke vedtage konklusioner på dette rådsmøde, men formentlig
først på et ECOFIN-møde i starten af 2016.
4
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Samlenotat for punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015
1573420_0005.png
Den årlige vækstundersøgelse mv.
Kommissionens årlige vækstundersøgelse skitserer de overordnede økonomisk-
politiske udfordringer i EU og opstiller en række prioriteter og generelle politik-
anbefalinger for medlemslandene.
I vækstundersøgelsen for 2016 fremhæves det bl.a., at den økonomiske genopret-
ning i EU fortsat foregår i et langsomt tempo og er meget afhængig af den globale
økonomi, hvor der er væsentlige risici. Der er fortsat væsentlige forskelle i den
økonomiske udvikling og på sociale forhold på tværs af EU-landene. Forskellene
er vokset fsva. jobskabelse, langtids- og ungdomsledighed samt offentlig og privat
investeringsaktivitet.
Set i lyset af disse udfordringer vurderer Kommissionen, at prioriteterne i den
årlige vækstundersøgelse 2015 – ”en koordineret indsats for fremme af investerin-
ger, en fornyet forpligtelse til gennemførelse af strukturreformer og finanspolitisk
ansvarlighed” - stadig er relevante. Prioriteterne i den årlige vækstundersøgelse
2016 ligger derfor på linje med prioriteterne for 2015 og kan opsummeres som
følger:
1. Relancering af fremme af investeringer: (i) Fremskridt, der er gjort mht.
mobilisering af private og offentlige investeringer og udvælgelse af strate-
giske projekter under den europæiske investeringsplan, skal ledsages af en
forbedring af investeringsklimaet og de lovgivningsmæssige rammer på na-
tionalt niveau såvel som på EU-niveau; (ii) Bankunionen skal færdiggøres
for at styrke den finansielle stabilitet i og udenfor euroområdet. Arbejdet
med Kapitalmarkedsunionen skal fremskyndes, så finansieringskilder bli-
ver mere diversificeret, og den finansielle sektor får styrket sine mulighe-
der for at støtte realøkonomien; (iii) Prioriteterne for investeringer skal
udvides til også at fokusere på sociale forhold.
2. Fortsat gennemførelse af strukturelle reformer mhp. at modernisere EU’s
økonomier: (i) Reformerne skal bygge på en effektiv koordinering mellem
EU-landene og sigte mod højere produktivitet og sikre at landene konver-
gerer mod ’bedste praksis’ mht. økonomiske politikker og reformtiltag. (ii)
Arbejdsmarkedspolitik skal balanceres mellem et fokus på fleksibilitet og
social sikkerhed og have et særligt fokus på at bekæmpe ungdoms- og
langtidsledighed. (iii) Mere integrerede og konkurrencedygtige produkt- og
tjenestemarkeder skal stimulere innovation og jobskabelse.
3. Ansvarlig finanspolitik: (i) Der er behov for fortsat at støtte en vækstven-
lig og socialt balanceret finanspolitisk konsolidering i flere EU-lande. (ii)
Skattesystemerne skal adressere negative incitamenter til beskæftigelse og
skal gøres mere retfærdige og effektive. (iii ) De sociale sikkerhedssystemer
skal moderniseres til effektivt at varetage sociale risici i alle aldersgrupper,
samtidig med at de er finanspolitisk holdbare set i lyset af de demografiske
udfordringer.
Kommissionens udkast til
fællesrapporten om beskæftigelse,
der analyserer beskæftigel-
sessituationen i Europa og de beskæftigelsespolitiske tiltag i EU-landene, skal ses i
5
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Samlenotat for punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015
1573420_0006.png
sammenhæng med vækstundersøgelsens prioriteter på beskæftigelsesområdet.
Denne rapport ventes drøftet i beskæftigelsesrådet (EPSCO) d. 7. december 2015.
Makroubalanceproceduren
Kommissionens varslingsrapport, der præsenterer en række økonomiske indikato-
rer, som skal give en indledende indikation på ubalancer, bygger på 2014-værdier
for de respektive lande og indikatorer.
Generelt viser varslingsrapporten, at der sker fremskridt i EU-landenes bestræbel-
ser på at adressere de makroøkonomiske ubalancer, der blev identificeret i de fo-
regående år. Udviklingen i flere af de tidligere identificerede ubalancer er dog fort-
sat bekymrende, samtidig med at der identificeres nye udfordringer. De fortsat
høje private og offentlige gældsniveauer er en kilde til bekymring. Euroområdet
har samlet set et voksende overskud på betalingsbalancen, som bl.a. afspejler en
fortsat svag indenlandsk efterspørgsel i euroområdet og lave investeringsniveauer.
18 lande vurderes i varslingsrapporten til at have ubalancer og udpeges derfor til
en dybdegående analyse. Foruden de 16 lande der blev identificeret til at have
ubalancer i varslingsrapporten 2014 (Bulgarien, Frankrig, Kroatien, Italien, Portu-
gal, Belgien, Tyskland, Ungarn, Irland, Nederlandene, Rumænien, Spanien, Slove-
nien, Finland, Sverige og Storbritannien), udpeges også Østrig og Estland til at
opleve ubalancer
1
.
Kommissionen bemærker om Danmark, at Kommissionen ikke på nuværende
tidspunkt vil udarbejde en dybdegående analyse af Danmark. Kommissionen vur-
derer således, at Danmark ikke er påvirket af ubalancer i makroubalanceprocedu-
rens forstand. Dette er på linje med Kommissionens vurdering af Danmark i vars-
lingsrapporten fra november 2014 som led i sidste års makroubalanceprocedure.
Der vil blive redegjort for indholdet af Kommissionens samlede pakke vedr. det
europæiske semester 2016 i notatet til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Finansudvalg forud for samrådet vedrørende det europæiske semester den 11.
december 2015.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet støtter generelt den økonomisk-politiske koordinering under
det europæiske semester og makroubalanceproceduren.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
1
Vurderingen af, hvorvidt Cypern har makroøkonomiske ubalancer, vil blive fore-
taget ved afslutningen af landets igangværende tilpasningsprogram i marts 2016.
6
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Samlenotat for punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
7. Statsfinansielle konsekvenser
Ikke relevant.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det styrkede makroøkonomiske samarbejde og overvågning, som Kommissio-
nens årlige vækstundersøgelse og varslingsrapport er en del af, vil kunne have
positive samfundsøkonomiske konsekvenser, i det omfang en sådan overvågning
bidrager til at understøtte makroøkonomisk stabilitet og dermed holdbar vækst og
beskæftigelse i medlemslandene.
Det europæiske semester ventes ikke i sig selv at have erhvervsøkonomiske kon-
sekvenser, men sikringen af sunde og holdbare offentlige finanser ventes at have
positive erhvervsøkonomiske konsekvenser på længere sigt.
9. Høringer
Ikke relevant.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landenes konkrete holdninger til vækstundersøgelsen og varslingsrapporten
kendes endnu ikke. Landene ventes at tage Kommissionens præsentation af
vækstundersøgelsen og varslingsrapporten til efterretning. Generelt har EU-
landene tidligere støttet Kommissionens fokus på fremme af investeringer, gen-
nemførelse af strukturreformer og finanspolitisk konsolidering.
11. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter generelt vækstundersøgelsens prioriteter om fremme af inve-
steringer, gennemførelse af strukturreformer i EU-landene og ansvarlig finanspoli-
tik.
Regeringen støtter, at EU-landene holder fast i en ambitiøs reform- og konsolide-
ringsdagsorden.
Regeringen støtter også det fortsatte fokus på at fremme investeringer i EU. Rege-
ringen finder generelt, at fremme af investeringer først og fremmest handler om at
skabe sunde rammebetingelser for at mobilisere private investeringer.
Regeringen noterer sig, at Kommissionen ikke har til hensigt at udarbejde en ny
dybdegående analyse af Danmark under makroubalanceproceduren og noterer sig
Kommissions vurdering af, at 18 lande oplever makroøkonomiske ubalancer.
Regeringen støtter og lægger vægt på en troværdig og konsistent implementering
af reglerne i det økonomiske samarbejde, herunder makroubalanceproceduren
som led i det europæiske semester for 2016.
7
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Samlenotat for punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om Kommissionens årlige vækstundersøgelse og varslingsrapport for det
europæiske semester for 2016 er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Samlenotat vedr. Kommissionens årlige vækstundersøgelse og varslingsrapport
for det europæiske semester for 2015 er forelagt Folketingets Europaudvalg forud
for ECOFIN 9. december 2014 og 17. februar 2015.
8
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Samlenotat for punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015
Dagsordenspunkt 7:
Kommissionens udspil om fleksibilitet i Stabilitets-
og Vækstpagten
1. Resume
Kommissionen offentliggjorde primo 2015 en meddelelse om fleksibilitet i Stabilitets- og Vækst-
pagten (SGP), som blev præsenteret på ECOFIN 27. januar 2015. Der er ikke tale om en
ændring af reglerne, men derimod en gennemgang af den allerede eksisterende fleksibilitet og
Kommissionens fortolkning, særligt mht. investeringer, strukturreformer og konjunkturforhold.
Landene har siden drøftet fleksibilitetsmeddelelsen på teknisk niveau mhp. at nå til enighed med
Kommissionen om udmøntning og fortolkning af fleksibiliteten og hvorvidt denne skal indskrives
i den såkaldte adfærdskodeks (”Code of Conduct”, CoC). CoC er ikke en del af selve Stabili-
tets- og Vækstpagten, men er en aftale om tekniske retningslinjer for den praktiske gennemførel-
se af Stabilitets- og Vækstpagten, som er godkendt af Rådet. På ECOFIN d. 6. oktober blev
der orienteret om status for drøftelserne på teknisk plan, der siden er fortsat med henblik på, at
der skal godkendes en endelig aftale om tolkningen på ECOFIN d. 8. december.
Fra dansk side lægges vægt på, at fleksibiliteten udmøntes på en måde, som ikke svækker im-
plementeringen af de finanspolitiske spilleregler, og ikke svækker den troværdighed, der er opnået
gennem de senere år i takt med reduktionen af EU-landenes underskud og den deraf følgende
stabilitet og lave renter.
2. Baggrund
Konklusionerne fra DER i juli 2014 understregede, at finanspolitikken naturligvis
fortsat skal tilrettelægges indenfor Stabilitets- og Vækstpagtens rammer, og at det
var vigtigt at gøre bedst mulig brug af pagtens eksisterende muligheder for fleksi-
bilitet. I forlængelse heraf annoncerede den nytiltrådte Kommission i forbindelse
med den årlige vækstundersøgelse i november 2014, at den ville fremlægge sin
tolkning af fleksibilitet i Stabilitets- og Vækstpagten.
I januar 2015 fremlagde Kommissionen således en meddelelse om fleksibilitet i
Stabilitets- og Vækstpagten (SGP). Der er ikke tale om en ændring af reglerne,
men derimod en gennemgang af den allerede eksisterende fleksibilitet og Kom-
missionens fortolkning, særligt hvorledes der tages højde for investeringer, struk-
turreformer og forskellige konjunktursituationer i forbindelse med håndhævelsen
af reglerne.
Landene har siden fremlæggelsen drøftet fleksibilitetsmeddelelsen på teknisk ni-
veau mhp. at nå til enighed med Kommissionen om principperne for gennemfø-
relsen af meddelelsen, og om hvorvidt tolkningen skal indskrives i den såkaldte
adfærdskodeks (”Code of Conduct”, CoC), som ikke er en del af selve Stabilitets-
og Vækstpagten, men er en aftale om tekniske retningslinjer for den praktiske
gennemførelse af Stabilitets- og Vækstpagten, som er godkendt af Rådet.
På ECOFIN d. 6. oktober 2015 blev der orienteret om status for de tekniske
drøftelser. Formanden for den Økonomiske og Finansielle Komité (EFC) oplyste,
9
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Samlenotat for punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015
at der blev gjort gode fremskridt. Det gjaldt især tolkningen af fleksibiliteten i for-
bindelse med konjunkturudsving og strukturreformer, hvorimod der stadig var
nogle åbne spørgsmål vedrørende investeringsklausulen.
De tekniske drøftelser fortsætter med sigte på at opnå enighed om de udestående
elementer på det kommende ECOFIN.
3. Formål og indhold
Udspillet til en fælles tolkning af fleksibiliteten i Stabilitets- og Vækstpagten ved-
rører både den forebyggende og den korrigerende del af Pagten, om end fokus
overvejende er på den forebyggende del.
Den
forebyggende
del af SGP kræver, at landene har et balanceret budget målt ved
den
strukturelle
saldo (i stil med balancekravet i budgetloven). Landene skal ifølge
Pagten selv fastsætte et mellemfristet budgetmål (MTO) for den strukturelle saldo,
dog betinget af nogle individuelle minimumsgrænser. Danmarks MTO er fastsat
til -0,5 pct. af BNP, og det er dermed sammenfaldene med budgetlovens grænse
for det strukturelle underskud. Lande som har et større strukturelt underskud end
deres MTO skal gennemføre strukturelle stramninger, som udgangspunkt svaren-
de til 0,5 pct. af BNP årligt, indtil de når deres MTO.
Den
korrigerende
del af SGP kræver, 1. at landenes offentlige underskud ikke over-
stiger 3 pct. af BNP, og 2. at den offentlige bruttogæld ikke overstiger 60 pct. af
BNP, eller, hvis den gør, at den nedbringes i et passende tempo (dvs. som ud-
gangspunkt skal den nedbringes med 1/20 af overskridelsen årligt). Hvis disse
krav overskrides kan der tildeles en henstilling.
Udspillet til en fælles tolkning af fleksibiliteten i Stabilitets- og Vækstpagten inde-
holder følgende elementer:
Mere gradueret hensyntagen til konjunkturforhold:
Kravene til tilpasning
mod MTO i den
forebyggende del
af SGP, dvs. hovedreglen om strukturelle budget-
forbedringer på 0,5 pct. af BNP pr. år, indtil den strukturelle saldo ligger på MTO,
justeres fortsat efter den økonomiske situation og holdbarhedsudfordringer. Med
den foreliggende fælles tolkning bliver der introduceret en mere gradueret juste-
ring end hidtil. Mens der hidtil var blevet skelnet mellem ”exceptionelt dårlige”,
”dårlige”, ”normale” og ”gode” økonomiske situationer (målt pba. af outputgabet)
med tilhørende (stigende) stramningskrav, indføres der med den nye matrice et
ekstra trin kaldet ”meget dårlige” økonomiske tider,
jf. tabel 1.
Der bliver ligeledes
indført en ny opdeling af nogle trin, som kræver større stramninger, når væksten
er højere end den potentielle vækst.
10
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Samlenotat for punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015
1573420_0011.png
Tabel 1
Den opdaterede ”tilpasningsmatrice”, som viser de strukturelle stramningskrav i den forebyggende del af
Stabilitets- og Vækstpagten i forskellige økonomiske situationer
Krævet årligt stramningskrav
(målt ved ændringen i struktursaldoen)
Gæld mindre end 60 pct. og ingen
holdbarhedsrisiko
*
Exceptionelt
dårlige tider
Meget dårlige
tider
Dårlige tider
Realvækst<0 eller output-
gab<-4
-4≤outputgab<-3
0
0 hvis væksten er mindre end den
potentielle vækst,
0,25 hvis den er højere
0,5
>0,5 hvis væksten er mindre end den
potentielle vækst,
≥0,75 hvis den er højere
Gæld over 60 pct. eller holdbar-
hedsrisiko
*
Intet tilpasningskrav
0,25
0,25 hvis væksten er mindre en
den potentielle vækst,
0,5 hvis den er højere
>0,5
≥0,75 hvis væksten er mindre en
den potentielle vækst,
≥1 hvis den er højere
-3≤outputgab<-1,5
Normale tider
-1,5≤outputgab<1,5
Gode tider
1,5≤outputgab
Anm.: * Målt ved S1-indikatoren. Stramningskrav er opgjort i pct. af BNP.
Kilde: Udkast til fælles tolkning d. 20. november 2015 (ecfin.cef.cpe(2015)2843194rev)
Strukturreformklausul:
Strukturreformklausulen giver lande mulighed for mid-
lertidigt at afvige fra kravene til MTO eller tilpasningen til MTO, hvis de gennem-
fører større strukturreformer, der forbedrer de offentlige finanser på sigt (det kan
bl.a. være reformer af pensionssystemet, sundhedssystemet eller den offentlige
administration). Landene kan således, hvis de gennemfører sådanne strukturre-
former og opfylder en række krav, søge om tilladelse til at afvige midlertidigt fra
kravene til MTO eller tilpasningen mod MTO i den
forebyggende del
af SGP.
For at bruge strukturreformklausulen gælder følgende krav:
1) At der er tale om
større
reformer med
påviselige positive effekter
på landets offent-
lige finanser på sigt, som
gennemføres fuldt ud.
2) At den midlertidige afvigelse fra MTO eller tilpasningen mod MTO højst ud-
gør 0,5 pct. af BNP.
3) At landet, efter der er taget højde for den midlertidige afvigelse, ventes at nå
sit MTO indenfor en fireårig periode. Dette omsættes i praksis til et krav om,
at landet højst må afvige 1,5 pct. af BNP fra sit MTO (hvilket som hovedregel
vil sikre tilbagevenden indenfor fire år, givet en årlig strukturel stramning på i
gennemsnit 0,5 pct. af BNP).
4) Klausulen kan kun anvendes én gang per tilpasning mod MTO. Dvs. at når
klausulen er anvendt, så skal MTO opnås, før klausulen kan anvendes igen.
5) Der skal opretholdes en sikkerhedsmargin til 3 pct.-grænsen for det nominelle
underskud.
6) Der vil muligvis være et krav om, at den samlede afvigelse ved samtidig brug
af strukturreformklausulen og investeringsklausulen (jf.
nedenfor)
højst kan ud-
gøre 0,75 pct. af BNP.
11
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Samlenotat for punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015
1573420_0012.png
Kommissionen overvåger implementeringen af reformerne og trækker tilladelsen
til afvigelsen tilbage, hvis reformerne ikke gennemføres fuldt ud. Lande der vil
gøre brug af strukturreformklausulen skal som udgangspunkt ansøge om det i
deres Stabilitets- og Konvergensprogrammer i foråret. Der vil dog muligvis også
blive mulighed for at søge om at bruge klausulen i efteråret.
Investeringsklausul:
Investeringsklausulen giver tilladelse til midlertidigt at afvi-
ge fra den
forebyggende del
af SGP’s regler om det mellemfristede budgetmål (MTO)
for at fremme investeringer. Et land kan således under nærmere betingelser afvige
fra det krav til den strukturelle balance, som MTO’et er udtryk for, hvis afvigelsen
skyldes effekter på den strukturelle saldo af gennemførelsen af offentlige investe-
ringer. Tilsvarende kan lande under nærmere betingelser afvige fra den påkrævede
tilpasning hen imod deres MTO, hvis afvigelsen skyldes offentlige investeringer.
For at bruge investeringsklausulen klausulen gælder følgende krav:
1) Væksten er lav (dvs. negativ vækst eller et negativt outputgab, som svarer til
over 1,5 pct. af BNP)
2) Der skal opretholdes en sikkerhedsmargin til 3 pct.-grænsen for det nominelle
underskud.
3) Kun projekter som i vid udstrækning er medfinansieret af EU, herunder ind-
skud i enkeltprojekter
delfinansieret
af EFSI (den nye europæiske investerings-
fond), kan trækkes fra i opgørelsen af kravet til MTO eller tilpasningen til
MTO, mens rent nationale offentlige investeringer ikke kan.
4) De medfinansierede projekter må ikke fortrænge nationalt finansierede inve-
steringer, dvs. at de samlede offentlige investeringer ikke må falde i det år,
hvor klausulen aktiveres (målt ift. året før).
5) At landet, efter der er taget højde for den midlertidige afvigelse, ventes at nå
sit MTO indenfor en fireårig periode. Dette omsættes i praksis til et krav om,
at landet højst må afvige 1,5 pct. af BNP fra sit MTO (hvilket som hovedregel
vil sikre tilbagevenden indenfor fire år, givet en årlig strukturel stramning på i
gennemsnit 0,5 pct. af BNP)
6) Klausulen kan kun anvendes én gang per tilpasning mod MTO. Dvs. at når
klausulen er anvendt, så skal MTO opnås, før klausulen kan anvendes igen.
7) Der vil muligvis være et krav om, At den midlertidige afvigelse fra MTO eller
tilpasningen mod MTO højst udgør enten 0,25 eller 0,5 pct. af BNP (afhængig
af hvilken grænse, som landene og Kommissionen når til enighed om).
8) Der vil muligvis også være et krav om, at den samlede afvigelse ved samtidig
brug af strukturreformklausulen og investeringsklausulen (jf.
nedenfor)
højst kan
udgøre 0,75 pct. af BNP.
Lande der vil gøre brug af investeringsklausulen skal som udgangspunkt ansøge
om det i deres Stabilitets- og Konvergensprogrammer i foråret. Der vil dog mu-
ligvis også blive mulighed for at søge om at bruge klausulen i efteråret.
12
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Samlenotat for punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015
1573420_0013.png
Der vil muligvis blive tilknyttet en såkaldt ”solnedgangsklausul” til investerings-
klausulen, som betyder at muligheden for at benytte investeringsklausulen som
udgangspunkt ophører i 2018/2019, medmindre det aktivt bliver besluttet at for-
længe ordningen.
Investeringer i EFSI
(den nye europæiske investeringsfond): EFSI-indskud
fondsniveau,
dvs. indskud i den fælles EFSI-pulje, som kan blive brugt til finansie-
ring af projekter i hele EU (til forskel fra indskud i enkeltprojekter, der behandles
under investeringsklausulen, jf. ovenfor) ikke tæller med, når kravene til de struk-
turelle budgetforbedringer opgøres i forbindelse med både SGP’s
forebyggende del
(MTO-reglerne)
og
korrigerende del (EDP-henstillinger).
Indskud i EFSI
på fondsniveau
vil
desuden blive behandlet som en såkaldt ”relevant faktor”, som kan udgøre en
formildende omstændighed, hvis et land er i fare for at få en henstilling (således at
der enten slet ikke tildeles en henstilling, eller gives en mere lempelig frist for ef-
terlevelse af en henstilling). Et land som overskrider 3 pct.-grænsen for offentlige
underskud vil (som krævet i reglerne) kun kunne undgå en henstilling på betingel-
se af, at det samlede underskud uden korrektion for EFSI-udgifter udviser en
overskridelse af de 3 pct., som kun er lille og midlertidig, og at overskridelsen af
grænsen fuldt ud kan forklares af EFSI-udgifterne. EFSI-indskud vil til gengæld
ikke have betydning for, om en henstilling kan
ophæves.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke fremlagt en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ingen statsfinansielle konsekvenser.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte samfunds- eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
9. Høringer
Sagen har ikke været i ekstern høring.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Fleksibilitetsmeddelelsen blev præsenteret på ECOFIN 27. januar, hvor der var en
foreløbig drøftelse. På ECOFIN 6. oktober blev der orienteret om status for de
tekniske forhandlinger om principperne for gennemførelsen af fleksibilitetsmed-
delelsen, men der fandt ikke nogen drøftelse sted.
13
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 20: Samlenotat for punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 8. december 2015
En gruppe af lande har traditionelt arbejdet for mere lempelige finanspolitiske
regler og mere fleksibilitet i gennemførelse og håndhævelse af reglerne. Andre
lande er imod lempelser af reglerne og arbejder for konsistent implementering af
reglerne eller begrænset fleksibilitet, der ikke ændrer på det samlede ambitionsni-
veau i implementeringen af reglerne. De hidtidige drøftelser af den aktuelle sag,
der handler om fleksibilitet i implementeringen af reglerne og ikke selve reglerne,
har bekræftet dette billede.
11. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter EU’s finanspolitiske regler og lægger vægt på, at de finanspoli-
tiske spilleregler ikke svækkes, så den troværdighed, der gennem de senere år er
styrket i takt med reduktionen af EU-landenes underskud, og den deraf følgende
stabilitet og lave renter, ikke sættes over styr. Fleksibilitet i implementeringen af
reglerne kan bidrage til at understøtte reformer og investeringer, der øger den
potentielle vækst, men det gennemsnitlige ambitionsniveau i implementeringen af
reglerne bør ikke lempes. Reglerne samt de konkrete krav til strukturelle og nomi-
nelle saldi er fastsat for at sikre stabilitet og holdbarhed, som er fundamentalt for
at skabe vækst.
Regeringen kan acceptere den planlagte investeringsklausul, idet der lægges vægt
på, at tilladelse til afvigelser fra det mellemfristede budgetmål (MTO) eller tilpas-
ningen mod MTO bliver klart betinget af de relevante krav, herunder at investe-
ringsprojektet er medfinansieret af EU, at væksten er lav, at der er en sikkerheds-
margin til 3 pct.-grænsen for det nominelle underskud samt at MTO nås indenfor
fire år. Regeringen kan også acceptere, den planlagte behandling af EFSI-indskud,
som vurderes at ligge indenfor de gældende regler.
Regeringen støtter, at der kan gives længere tid i den forebyggende del af Pagten
mht. at nå MTO, hvis der gennemføres større strukturelle reformer med beviseli-
ge positive effekter på de offentlige finanser på længere sigt. Det lægges til grund
at de relevante krav er opfyldt, herunder at reformerne gennemføres fuldt ud, at
der er en sikkerhedsmargin til 3 pct.-grænsen for det nominelle underskud samt at
MTO nås indenfor fire år.
Regeringen lægger vægt på, at muligheden for at benytte strukturreformklausulen
og investeringsklausulen på samme tid bliver klart afgrænset.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Investeringsklausulen er tidligere blevet forelagt Folketingets Europaudvalg forud
for ECOFIN d. 9. juli 2013. Sagen om Kommissionens fleksibilitetsmeddelelse
blev forelagt udvalget forud for ECOFIN d. 27. januar 2015 og ECOFIN d. 6.
oktober 2015. Alle gange er sagerne blevet forelagt til orientering.
14