Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del Bilag 142
Offentligt
1668351_0001.png
Loftskorrektioner ifm. DK2025 – Et
stærkere Danmark
I forbindelse med regeringens forslag til 2025-plan, DK2025 – Et stærkere Dan-
mark, foreslås en række korrektioner af udgiftslofterne i 2017-2019, der afspejler
konsekvenserne af regeringens 2025-plan.
Justeringerne følger af forslag til Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgifts-
lofter for stat, kommuner og regioner for finansårene 2014-2017, lov om fastsæt-
telse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2018 og lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2019.
Med ændringsforslaget foreslås delloftet for driftsudgifter nedjusteret med samlet
set 2,1 mia. kr. i 2017, 4,4 mia. kr. i 2018 og 2,9 mia. kr. i 2019, mens delloftet for
indkomstoverførsler foreslås nedjusteret med samlet set 0,04 mia. kr. i 2017, 0,2
mia. kr. i 2018 og 2,7 mia. kr. i 2019 ift. finanslovforslaget for 2017 (FFL17),
jf.
tabel 1.
Tabel 1
Udgiftslofter for 2017-2019 - DK2025 - Et stærkere Danmark
Mia. kr., 2017-pl
2017
2018
2019
September 2016
Delloft for driftsudgifter på FFL17
Korrektioner af delloftet for driftsudgifter
Korrektioner som følge af initiativer i regeringens
2025-plan
Afstemning med mellemfristet 2025-reformforløb
Korrektion som følge af ændret placering af grund-
tilskud til kommuner
Nyt delloft for driftsudgifter
189,8
-2,1
-0,1
0,0
-2,0
187,7
197,5
-4,4
-1,7
-0,6
-2,1
193,1
201,5
-2,9
-0,9
-0,6
-1,4
198,6
Delloft for indkomstoverførsler på FFL17
Korrektioner af delloftet for indkomstoverførs-
ler
Korrektioner som følge af initiativer i regeringens
2025-plan
Afstemning med mellemfristet 2025-reformforløb
Nyt delloft for indkomstoverførsler
262,0
-0,04
-0,04
0,0
261,9
258,9
-0,2
-0,2
0,0
258,7
256,9
-2,7
-0,8
-1,9
254,2
Anm.: Der er foretaget afrundinger.
Korrektioner som følge af regeringens 2025-plan
Med ændringsforslaget foreslås delloftet for driftsudgifter justeret svarende til den
samlede nettovirkning uden for delloftet for driftsudgifter af regeringens 2025-
plan. Det svarer til, at delloftet for driftsudgifter nedjusteres med 0,1 mia. kr. i
2017, 1,7 mia. kr. i 2018 samt 0,9 mia. kr. i 2019.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 142: Lovudkast - høringsbrev over forslag til Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2018 og 2019, fra finansministeren
1668351_0002.png
Side 2 af 5
Samtidigt foreslås delloftet for indkomstoverførsler nedjusteret med den samlede
virkning af diskretionære tiltag under delloftet for indkomstoverførsler. Det svarer
til, at delloftet for indkomstoverførsler nedjusteres med samlet set 0,04 mia. kr. i
2017, 0,2 mia. kr. i 2018 og 0,8 mia. kr. i 2019,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Korrektioner af udgiftslofter i forbindelse med DK2025 – Et stærkere Danmark
Mia. kr., 2017-pl
Delloftet for driftsudgifter
Korrektioner ifm. regeringens 2025-plan
Reserveret finansiering fra JobReform fase I mv.
Ramme til lempelser for erhvervslivet
Afskaffelse af grøn check
Beskæftigelsesfremmende justeringer af overførselssystemet
mv.
Omlægning af SU-systemet
Forøgelse af pensionsalderen med 6 måneder
1)
Mindre stejl konsolideringssti muliggjort af langsigtet styrkelse
af de offentlige finanser
Jobreform fase II
Vækst 2016
Tryghed om boligskatten
Styrket pensionsopsparing
Løft af de offentlige investeringer
-0,1
1,2
0,2
3,7
0,4
0,0
-0,001
0,0
-5,3
-0,3
0,0
0,0
0,0
-1,7
1,1
0,2
3,6
0,9
0,0
-0,004
2,8
-10,3
-1,0
-0,1
2,1
-1,0
-0,9
1,0
0,2
3,4
1,1
0,3
-0,01
6,5
-10,3
-1,2
-0,7
1,9
-3,0
2017
2018
2019
Delloftet for indkomstoverførsler
Korrektioner ifm. regeringens 2025-plan
Beskæftigelsesfremmende justeringer af overførselssystemet
mv.
Omlægning af SU-systemet
Forhøjelse af pensionsalderen med 6 måneder
1)
Jobreform fase II
-0,04
-0,3
0,0
0,002
0,2
-0,2
-0,5
0,0
0,01
0,4
-0,8
-0,6
-0,3
0,01
0,1
Virkninger uden for loft
Reserveret finansiering fra JobReform fase I mv.
Ramme til lempelser for erhvervslivet
Afskaffelse af grøn check
Beskæftigelsesfremmende justeringer af overførselssystemet
mv.
Omlægning af SU-systemet
Forøgelse af pensionsalderen med 6 måneder
1)
Mindre stejl konsolideringssti muliggjort af langsigtet styrkelse
af de offentlige finanser
Jobreform fase II
Vækst 2016
Tryghed om boligskatten
Styrket pensionsopsparing
0,2
-1,2
-0,2
-3,7
-0,1
0,0
-0,001
0,0
5,1
0,3
0,0
0,0
1,9
-1,1
-0,2
-3,6
-0,3
0,0
-0,005
-2,8
10,0
1,0
0,1
-2,1
1,7
-1,0
-0,2
-3,4
-0,5
0,1
-0,004
-6,5
10,2
1,2
0,7
-1,9
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 142: Lovudkast - høringsbrev over forslag til Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2018 og 2019, fra finansministeren
1668351_0003.png
Side 3 af 5
Løft af de offentlige investeringer
0,0
1,0
3,0
Anm.: Afgrænsningen af korrektionerne følger afgrænsningen i regeringens publikation DK2025 – Et stærkere
Danmark. Der er foretaget afrundinger. 1) Inkl. provenuvirkningen af, at der indføres en
seniorfleksjobordning.
I forbindelse med reserveret finansiering fra Jobreform fase I mv. foreslås dellof-
tet for driftsudgifter opjusteret med saldovirkningen af initiativet på 1,2 mia. kr. i
2017, 1,1 mia. kr. i 2018 og 1,0 mia. kr. i 2019.
I forbindelse med ramme til lempelser for erhvervslivet foreslås delloftet for
driftsudgifter opjusteret med saldovirkningen af initiativet på 0,2 mia. kr. årligt i
2017-2019.
I forbindelse med afskaffelsen af grøn check foreslås delloftet for driftsudgifter
opjusteret med saldovirkningen af initiativet på 3,7 mia. kr. i 2017, 3,6 mia. kr. i
2018 og 3,4 mia. kr. i 2019.
I forbindelse med beskæftigelsesfremmende justeringer af overførselssystemet mv.
foreslås delloftet for driftsudgifter opjusteret med saldovirkningen af initiativet på
0,4 mia. kr. i 2017, 0,9 mia. kr. i 2018 og 1,1 mia. kr. i 2019. Samtidigt foreslås
delloftet for indkomstoverførsler nedjusteret med 0,3 mia. kr. i 2017, 0,5 mia. kr. i
2018 og 0,6 mia. kr. i 2019.
I forbindelse med omlægningen af SU-systemet foreslås delloftet for driftsudgifter
opjusteret med saldovirkningen af initiativet på 0,3 mia. kr. i 2019. Samtidigt fore-
slås delloftet for indkomstoverførsler nedjusteret med 0,3 mia. kr. i 2019.
I forbindelse med forhøjelse af pensionsalderen med 6 måneder foreslås delloftet
for driftsudgifter nedjusteret med saldovirkningen af initiativet på 0,001 mia. kr. i
2017, 0,004 mia. kr. i 2018 og 0,01 mia. kr. i 2019. Samtidigt foreslås delloftet for
indkomstoverførsler opjusteret med 0,002 mia. kr. i 2017 samt 0,01 mia. kr. årligt i
2018-2019.
Regeringens 2025-plan indeholder et mål om balance på de offentlige finanser i
2025 (strukturel saldo) samt en gradvis indfasning i løbet af de kommende år frem
mod målet. Dette indebærer et øget råderum fra 2018 set i forhold til udgiftslof-
terne på finanslovforslaget for 2017. Det øgede råderum skal bl.a. ses i lyset af
forslaget om at øge folkepensions- og efterlønsalderen, så de i højere grad mod-
svarer udviklingen i middellevetiden. Som følge heraf foreslås delloftet for drifts-
udgifter opjusteret med 2,8 mia. kr. i 2018 og 6,5 mia. kr. i 2019.
I forbindelse med Jobreform fase II foreslås delloftet for driftsudgifter nedjusteret
med saldovirkningen af initiativet på 5,3 mia. kr. i 2017 samt 10,3 mia. kr. årligt i
2018-2019. Samtidigt foreslås delloftet for indkomstoverførsler opjusteret med 0,2
mia. kr. i 2017, 0,4 mia. kr. i 2018 og 0,1 mia. kr. i 2019.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 142: Lovudkast - høringsbrev over forslag til Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2018 og 2019, fra finansministeren
1668351_0004.png
Side 4 af 5
I forbindelse med Vækst 2016 foreslås delloftet for driftsudgifter nedjusteret med
saldovirkningen af initiativet på 0,3 mia. kr. i 2017, 1,0 mia. kr. i 2018 og 1,2 mia.
kr. i 2019.
I forbindelse med tryghed om boligskatten foreslås delloftet for driftsudgifter
nedjusteret med saldovirkningen af initiativet på 0,1 mia. kr. i 2018 og 0,7 mia. kr.
i 2019.
I forbindelse med styrket pensionsopsparing foreslås delloftet for driftsudgifter
opjusteret med saldovirkningen af initiativet på 2,1 mia. kr. i 2018 og 1,9 mia. kr. i
2019.
I forbindelse med løft af de offentlige investeringer foreslås delloftet for driftsud-
gifter nedjusteret med saldovirkningen af initiativet på 1,0 mia. kr. i 2018 og 3,0
mia. kr. i 2019.
Korrektioner for at afstemme udgiftslofter med 2025-reformforløbet
I forbindelse med fastsættelsen af udgiftslofterne for 2020 er udgiftslofterne for
2018-19 genberegnet med afsæt i den mellemfristede fremskrivning i DK2025 –
Et stærkere Danmark. For at afstemme udgiftslofterne hermed foreslås delloftet
for driftsudgifter nedjusteret med 0,6 mia. kr. årligt i 2018-2019. Samtidigt foreslås
delloftet for indkomstoverførsler nedjusteret med 1,9 mia. kr. 2019,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Korrektioner for at afstemme udgiftslofter med mellemfristet 2025-reformforløb
Mia. kr., 2017-pl
Korrektioner
Statsligt delloft for driftsudgifter
Statsligt delloft for indkomstoverførsler
0,0
0,0
-0,6
0,0
-0,6
-1,9
2017
2018
2019
Korrektion som følge af ændret placering af grundtilskud til kommuner
Det er Finansministeriets vurdering, at grundtilskud til kommuner i henhold til
budgetlovens § 9, stk. 3, bør være placeret uden for loft. Det fremgår af budgetlo-
vens § 9, stk. 3, at
”… det statslige delloft for driftsudgifter omfatter ikke udgifter til bloktil-
skud, budgetgaranti, beskæftigelsestilskud og tilknyttede puljer og tilskud til kommunerne”.
Det er Finansministeriets vurdering, at der med grundtilskuddet til kommuner er
tale om et tilskud til kommunerne i tilknytning til bloktilskuddet. Der er tale om
en teknisk justering, der ikke påvirker de samlede disponeringsmuligheder i den
offentlige økonomi.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 142: Lovudkast - høringsbrev over forslag til Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2018 og 2019, fra finansministeren
1668351_0005.png
Side 5 af 5
I forlængelse heraf nedjusteres det statslige delloft for driftsudgifter med 2,0 mia.
kr. i 2017, 2,1 mia. kr. i 2018 og 1,4 mia. kr. i 2019, svarende til de budgetterede
udgifter til grundtilskud til kommunerne på finanslovforslaget for 2017,
jf. tabel 4.
Tabel 4
Korrektion af delloftet for driftsudgifter som følge af placering af grundtilskud uden for loft
Mia. kr., 2017-pl
Statsligt delloft for driftsudgifter
Korrektion som følge af placering af grundtilskud uden for
loft
-2,0
-2,1
-1,4
2017
2018
2019
Anm.: Der er foretaget afrundinger.
Det bemærkes, at grundtilskuddet også placeres uden for loft i 2016, hvilket vil
blive afspejlet i dokumentationsnotatet for administrative korrektioner af de
gældende udgiftslofterne ifm. forslag til lov om tillægsbevilling for finansåret 2016.