Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del Bilag 142
Offentligt
[Udkast]
Forslag til lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regio-
ner for finansårene 2014-2017, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regi-
oner for finansåret 2018 og lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2019
(Konsekvenser af regeringens 2025-plan, DK2025 – Et stærkere Danmark)
§ 1.
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansårene 2014-
2017, jf. lovbekendtgørelse nr. 201 af 8. marts 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 4, stk. 1,
ændres ”447,9” til: ”449,9”, ”190,4” til: ”187,7” og ”257,5” til: ”261,9”.
2.
§ 5a
ophæves.
§ 2.
I lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2018, jf.
lovbekendtgørelse nr. 202 af 8. marts 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres ”454,2” til: ”452,5”, ”199,7” til: ”193,1” og ”254,5” til: ”258,7”.
2.
§ 3
ophæves.
§ 3.
I lov nr. 1743 af 22. december 2015 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regi-
oner for finansåret 2019 foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 1, stk. 1,
ændres ”458,4” til: ”455,5”, ”205,8” til: ”198,6” og ”252,6” til: ”254,2”.
2.
§ 3
ophæves.
§ 4.
Stk. 1.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
Lovens § 1 har virkning for finansåret 2017.
Stk. 3.
Lovens § 2 har virkning for finansåret 2018.
Stk. 4.
Lovens § 3 har virkning for finansåret 2019.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 142: Lovudkast - høringsbrev over forslag til Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2018 og 2019, fra finansministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at ændre de konkrete niveauer for udgiftslofter for stat, kommuner og
regioner for finansårene 2017, 2018 og 2019, jf. budgetlovens § 6, stk. 2.
Ændringerne skal ses i lyset af de samlede politiske prioriteringer i regeringens 2025-plan, DK2025
– Et stærkere Danmark, herunder en justeret konsolideringssti frem mod strukturel balance i 2025,
en gennemsnitlig årlig realvækst i det offentlige forbrug på 0,5 pct. frem mod 2025 samt en række
tiltag med konsekvenser for de offentlige indtægter og udgifter. 2025-planen udgør således en større
reformpakke, der er afspejlet i en ny makroøkonomisk fremskrivning, som ligger til grund for de
foreslåede ændringer til de gældende udgiftslofter for 2017-2019, jf. bemærkningerne til budgetlo-
vens § 6, stk. 2, jf. Folketingstidende 2011-2012, A, L 174 som fremsat, side 17.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1 Budgetloven og udgiftslofter
Budgetlovens § 6, stk. 2, fastsætter, at finansministeren i særlige tilfælde kan fremsætte et forslag til
lov om ændring af de i stk. 1 nævnte love om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og
regioner. Bestemmelsen tager sigte på en samlet forhøjelse eller reduktion af de tre udgiftslofter
under ét, altså ændringer i niveauet for de samlede offentlige udgifter.
Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner mulighed for i særlige tilfælde dels at ændre de gældende udgifts-
lofter og dels at gøre det på andre tidspunkter end i forbindelse med Folketingets vedtagelse af for-
slaget til finanslov.
Bestemmelsen kan f.eks. finde anvendelse efter et folketingsvalg, eller når der på baggrund af større
politisk besluttede reformer er udarbejdet en ny makroøkonomisk fremskrivning, der giver grundlag
for en ændret loftsfastsættelse. Endvidere kan bestemmelsen fx finde anvendelse ved væsentlige
diskretionære ændringer af statens indtægter.
2.2. Ændring af de gældende udgiftslofter for 2017-2019
Det foreslås på baggrund af regeringens 2025-plan (DK2025 – Et stærkere Danmark) at ændre ud-
giftslofter for stat, kommuner og regioner for 2017-2019. De samlede ændringer til udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner fremgår af nedenstående tabel 1, og kan henføres til de konkrete virk-
ninger af prioriteterne i regeringens 2025-plan (DK2025 – Et stærkere Danmark).
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 142: Lovudkast - høringsbrev over forslag til Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2018 og 2019, fra finansministeren
1668348_0003.png
Tabel 1
Forslag til udgiftslofter for staten for 2017-2019
Mia. kr., 2017-pl
2017
2018
2019
Det statslige delloft for driftsudgifter på FFL17
Forslag til samlede korrektioner
- Heraf korrektioner som følge af initiativer i rege-
ringens 2025-plan
- Heraf afstemning med mellemfristet 2025-
reformforløb
- Heraf korrektion som følge af ændret placering af
grundtilskud til kommuner
Forslag til nyt delloft for driftsudgifter
189,8
-2,1
-0,1
0,0
-2,0
187,7
197,5
-4,4
-1,7
-0,6
-2,1
193,1
201,5
-2,9
-0,9
-0,6
-1,4
198,6
Det statslige delloft for indkomstoverførsler på
FFL17
Forslag til samlede korrektioner
- Heraf korrektioner som følge af initiativer i rege-
ringens 2025-plan
- Heraf afstemning med mellemfristet 2025-
reformforløb
Forslag til nyt delloft for indkomstoverførsler
262,0
-0,04
0,04
0,0
261,9
258,9
-0,5
-0,2
0,0
258,7
256,9
-2,7
-0,8
-1,9
254,2
Bemærkninger: Der er foretaget afrundinger.
Korrektionerne er uddybet i Korrektioner af gældende udgiftslofter, der er offentliggjort på Finans-
ministeriets hjemmeside.
Udgiftslofterne fastsættes med afsæt i regeringens 2025-plan (DK2025 – Et stærkere Danmark),
men vil blive justeret på baggrund af de indgåede aftaler om 2025-planen og finansloven for 2017.
Det endelige lovforslag om ændring af gældende udgiftslofter, der behandles sammen med finans-
lovforslaget for 2017, vil således være baseret på reformer og initiativer, der er fundet flertal for i
Folketinget.
2.2.1. Korrektioner som følge af konkrete initiativer i regeringens 2025-plan (DK2025 – Et
stærkere Danmark)
Regeringens 2025-plan (DK2025 – Et stærkere Danmark) indeholder en række initiativer, der
har betydning for de fastsatte udgiftslofter, herunder bl.a. JobReform fase II, omlægning af SU-
systemet og Vækst 2016.
Det foreslås på den baggrund, at det statslige delloft for driftsudgifter nedjusteres med 0,1 mia.
kr. i 2017, 1,7 mia. kr. i 2018 og 0,9 mia. i 2019. Det statslige delloft for indkomstoverførsler ned-
justeres med 0,04 mia. kr. i 2017, 0,2 mia. kr. i 2018 og 0,8 mia. kr. i 2019.
2.2.2. Afstemning af udgiftslofter med mellemfristet 2025-forløb
I forbindelse med fastsættelsen af udgiftslofterne for 2020 er udgiftslofterne for 2018-19 genbe-
regnet med afsæt i den mellemfristede fremskrivning i DK2025 – Et stærkere Danmark. For at af-
stemme udgiftslofterne hermed foreslås delloftet for driftsudgifter nedjusteret med 0,6 mia. kr. år-
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 142: Lovudkast - høringsbrev over forslag til Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2018 og 2019, fra finansministeren
ligt i 2018-2019. Samtidigt foreslås delloftet for indkomstoverførsler nedjusteret med 1,9 mia. kr. i
2019.
2.2.3. Korrektioner som følge af ændret placering af grundtilskud til kommuner
Det er Finansministeriets vurdering, at grundtilskud til kommuner i henhold til budgetlovens §
9, stk. 3, bør være placeret uden for loft. Det fremgår af budgetlovens § 9, stk. 3, at ”… det statslige
delloft for driftsudgifter omfatter ikke udgifter til bloktilskud, budgetgaranti, beskæftigelsestilskud
og tilknyttede puljer og tilskud til kommunerne”.
Det er Finansministeriets vurdering, at der med grundtilskuddet til kommuner er tale om et til-
skud til kommunerne i tilknytning til bloktilskuddet. Der er tale om en teknisk justering, der ikke
påvirker de samlede disponeringsmuligheder i den offentlige økonomi.
I forlængelse heraf nedjusteres det statslige delloft for driftsudgifter med 2,0 mia. kr. i 2017,
2,1 mia. kr. i 2018 og 1,4 mia. kr. i 2019, svarende til de budgetterede udgifter til grundtilskud til
kommunerne på finanslovforslaget for 2017.
2.2.4. Statsligt tilskud til PSO
EU-Kommissionen har udtalt kritik af det danske PSO-system, som den finder traktatstridig. Rege-
ringen foreslår, at PSO-afgiften afvikles gradvist fra 2017-2022. Med regeringens forslag samles
PSO-udgifterne i stedet på finansloven.
I gældende love om fastsættelse af udgiftslofter omfatter det statslige delloft for driftsudgifter, uan-
set budgetlovens § 9, stk. 2, ikke det statslige tilskud til offentlige service forpligtelser fastsat i hen-
hold til lov om fremme af vedvarende energi og lov om elforsyning.
Som led i regeringens forslag til afskaffelse af PSO-afgiften ophæves ovenstående undtagelsesbe-
stemmelse i lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansårene
2014-2017, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2018
og lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2019.
Finansministeren fastsætter i en bekendtgørelse de nærmere regler om indarbejdelse af PSO-
udgifterne i de enkelte udgiftslofter, jf. budgetlovens § 12.
3. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for det offentlige.
4. Administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 142: Lovudkast - høringsbrev over forslag til Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2018 og 2019, fra finansministeren
1668348_0005.png
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget er sendt i høring d. 27. september 2016 med frist d. 4. oktober hos følgen-
de myndigheder, organisationer mv.:
Danmarks Nationalbank, Danske Regioner, Formandskabet for De Økonomiske Råd, KL og Rigs-
revisionen.
Et udkast til lovforslaget er ikke sendt i høring tidligere, da lovforslaget afspejler konsekvenserne af
tiltagene i regeringens 2025-plan (DK2025 – Et stærkere Danmark), der blev præsenteret ultimo
august. Det er endvidere af hensyn til afgivelse af et samlet høringssvar inden Folketingets 1. be-
handling ikke muligt at forlænge høringsfristen.
10. Sammenfattende skema
Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser
(sæt X)
Positive konsekvenser / min-
dreudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser / mer-
udgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 142: Lovudkast - høringsbrev over forslag til Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2018 og 2019, fra finansministeren
Bestemmelserne ændrer det samlede statslige udgiftsloft samt det statslige delloft for driftsudgifter
og det statslige delloft indkomstoverførsler for finansåret 2017.
Til nr. 2
Det foreslås at bestemmelsen ophæves. Bestemmelsen indebærer, at det statslige tilskud til offentli-
ge service forpligtelser fastsat i henhold til lov om fremme af vedvarende energi og lov om elforsy-
ning ikke længere undtages fra det statslige delloft for driftsudgifter ved lov.
Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets al-
mindelige bemærkninger pkt. 2.2.4.
Til § 2
Til nr. 1
Bestemmelserne ændrer det samlede statslige udgiftsloft samt det statslige delloft for driftsudgifter
og det statslige delloft indkomstoverførsler for finansåret 2018.
Til nr. 2
Det foreslås at bestemmelsen ophæves. Bestemmelsen indebærer, at det statslige tilskud til offentli-
ge service forpligtelser fastsat i henhold til lov om fremme af vedvarende energi og lov om elforsy-
ning ikke længere undtages fra det statslige delloft for driftsudgifter ved lov.
Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets al-
mindelige bemærkninger pkt. 2.2.4.
Til § 3
Til nr. 1
Bestemmelserne ændrer det samlede statslige udgiftsloft samt det statslige delloft for driftsudgifter
og det statslige delloft indkomstoverførsler for finansåret 2019.
Til nr. 2
Det foreslås at bestemmelsen ophæves. Bestemmelsen indebærer, at det statslige tilskud til offentli-
ge service forpligtelser fastsat i henhold til lov om fremme af vedvarende energi og lov om elforsy-
ning ikke længere undtages fra det statslige delloft for driftsudgifter ved lov.
Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets al-
mindelige bemærkninger pkt. 2.2.4.
Til § 4
Bestemmelsen fastsætter i
stk. 1,
at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende,
idet lovforslaget følger forslag til finanslov for finansåret 2017.
Bestemmelsen fastsætter i
stk. 2,
at § 1 har virkning for finansåret 2017.
Bestemmelsen fastsætter i
stk. 3,
at § 2 har virkning for finansåret 2018.
Bestemmelsen fastsætter i
stk. 4,
at § 3 har virkning for finansåret 2019.
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 142: Lovudkast - høringsbrev over forslag til Lov om ændring af lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2018 og 2019, fra finansministeren