Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del Bilag 141
Offentligt
[Udkast]
Forslag
til
Lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2020
§ 1.
Det statslige udgiftsloft for finansåret 2020 fastsættes til 453,2 mia. kr., hvoraf det statslige
delloft for driftsudgifter udgør 201,5 mia. kr., og det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør
251,7 mia. kr.
Stk. 2.
Det kommunale udgiftsloft for finansåret 2020 fastsættes til 240,9 mia. kr.
Stk. 3.
Det regionale udgiftsloft for finansåret 2020 fastsættes til 112,7 mia. kr., hvoraf det re-
gionale delloft for sundhedsområdet udgør 109,8 mia. kr., og det regionale delloft for de regionale
udviklingsopgaver udgør 2,9 mia. kr.
§ 2.
Uanset § 1, stk. 1, kan finansministeren foretage en omfordeling mellem det statslige delloft
for driftsudgifter og det statslige delloft for indkomstoverførsler for finansåret 2020, i det omfang
det er begrundet i permanente ændringer i fordelingen af udgifter omfattet af det statslige delloft for
driftsudgifter og det statslige delloft for indkomstoverførsler.
Stk. 2.
Finansministeren orienterer Folketingets Finansudvalg om omfordelinger efter stk. 1 og
offentliggør oplysninger herom på Finansministeriets hjemmeside.
§ 3.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 2.
Loven har virkning for finansåret 2020.
§ 4.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
1
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 141: Lovudkast - høringsbrev over et revideret forslag til Lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for for finansåret 2020, fra finansministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Lovforslaget har til formål at fastsætte konkrete niveauer for udgiftslofter for stat, kommuner og
regioner for finansåret 2020, jf. budgetlovens § 6, stk. 1. Lovforslaget afløser det forslag til lov om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2020 (L 193), der blev
fremsat med finanslovforslaget i august 2016, og som er bortfaldet ved udløbet af Folketingsåret
2015/2016.
Det gælder helt overordnet, at den økonomiske politik tilrettelægges efter, at de offentlige finanser
holdes inden for de grænser, der følger af budgetloven og EU-bestemmelser. For at understøtte
budgetlovens regel om budgetbalance er der indført et udgiftspolitisk styringssystem med udgifts-
lofter for henholdsvis stat, kommuner og regioner. Udgiftslofterne fastsætter en øvre grænser for
nærmere bestemte faktiske udgifter i finansåret, jf. budgetlovens § 5, stk. 2.
De foreslåede udgiftslofter for 2020 afspejler de samlede prioriteringer i regeringens finanslovsfor-
slag og 2025-plan (DK2025 – Et stærkere Danmark), herunder et mål om strukturel balance på de
offentlige finanser i 2025. I 2025-planen er der endvidere prioriteret en gennemsnitlig årlig real-
vækst i det offentlige forbrug på 0,5 pct. frem mod 2025.
De foreslåede udgiftslofter afspejler desuden konsekvenserne af Aftale mellem regeringen og KL
om kommunernes økonomi for 2017 af juni 2016, hvilket indebærer en annullering af det årlige
omprioriteringsbidrag på 1 pct. fra kommuner samt indførsel af et moderniserings- og effektivise-
ringsprogram, der årligt frigør 0,5 mia. kr. til prioriteringer bredt i den offentlige sektor. Modernise-
rings- og effektiviseringsprogrammet indebærer isoleret set, at de kommunale udgiftslofter reduce-
res med 0,5 mia. kr. årligt, som overføres til det statslige delloft for drift.
2.
Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Budgetloven og udgiftslofter
Det følger af budgetlovens § 6, stk. 1, at finansministeren samtidig med forslaget til finanslov kan
fremsætte et forslag til lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for det
fjerde af de følgende finansår.
Lovforslaget bygger på en makroøkonomisk fremskrivning. De konkrete forudsætninger for den
mellemfristede fremskrivning, der ligger til grund for loftsfastsættelsen, er beskrevet i regeringens
2025-plan (DK2025 – Et stærkere Danmark), der findes på Finansministeriets hjemmeside til un-
derstøttelse af Folketingets behandling af lovforslaget.
Der fastsættes i § 1 overordnet tre separate udgiftslofter for henholdsvis stat, kommuner og regio-
ner. Det statslige udgiftsloft er opdelt i to dellofter for henholdsvis driftsudgifter og indkomstover-
førsler mv. Det kommunale udgiftsloft er en øvre grænse for de kommunale nettodriftsudgifter til
service, mens det regionale udgiftsloft er opdelt i to dellofter for henholdsvis sundhedsområdet og
de regionale udviklingsopgaver.
2
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 141: Lovudkast - høringsbrev over et revideret forslag til Lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for for finansåret 2020, fra finansministeren
1668346_0003.png
Et udgiftsloft angives som et beløb opgjort i milliarder kroner med én decimal. Udgiftslofterne skal
overholdes af stat, kommuner og regioner hver især og må ikke overskrides med henvisning til en
samlet overholdelse af summen af udgiftslofterne for de tre sektorer til sammen.
2.2. Baggrunden for de foreslåede udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2020
2.2.1. Fastsættelse af udgiftslofter for 2020
Udgiftslofterne for 2020 fastsættes med afsæt i den forudsatte udgiftsudvikling i en fremskrivning
af dansk økonomi, hvor de årlige strukturelle offentlige underskud højst må udgøre 0,5 pct. af BNP,
og hvor de mellemfristede mål for den offentlige saldo og holdbarhedsindikatoren er opfyldt. Ud-
giftslofterne for 2020 fastsættes med afsæt i regeringens 2025-udspil (DK2025 – Et stærkere Dan-
mark), men vil blive justeret på baggrund af de indgåede aftaler om 2025 og finansloven for 2017.
Det endelige lovforslag om udgiftslofter for 2020, der behandles sammen med finanslovforslaget
for 2017, vil således være baseret på reformer og initiativer, der er fundet flertal for i Folketinget.
Udgiftslofterne for 2020 er på den baggrund fastsat i overensstemmelse med en mellemfristet frem-
skrivning til 2025, der er baseret på finanslovforslaget for 2017, grundlaget i Økonomisk Redegø-
relse, august 2016 samt de konkrete virkninger af prioriteringerne i regeringens 2025-plan (DK2025
– Et stærkere Danmark).
2.2.2. Fastsættelse af udgiftsloft for staten
Fastsættelsen af det statslige delloft for driftsudgifter følger samme principper som er anvendt i for-
bindelse med fastsættelsen af udgiftslofterne for 2014-2019. Det statslige delloft for driftsudgifter er
på den baggrund fastlagt med udgangspunkt i de budgetterede udgifter under det statslige delloft for
driftsudgifter i 2017, den årlige realvækst i det offentlige forbrug, udviklingen i bidragene til EU og
øvrige overførsler til udlandet samt en særskilt fremskrivning af udgifterne til forskning og udvik-
ling. Det statslige delloft for driftsudgifter udgør 201,5 mia. kr.
Tabel 1
Udgiftslofter for staten for finansåret 2020
Mia. kr. (2017 pris- og lønniveau)
Statsligt delloft for driftsudgifter
Statsligt delloft for indkomstoverførsler
2020
201,5
251,7
Det er lagt til grund, at forbrugsvæksten som udgangspunkt placeres under det statslige delloft for
driftsudgifter. Prioritering og fordelingen af forbrugsvæksten på udgiftsområder og udgiftslofter vil
i henhold til budgetloven kunne justeres løbende, blandt andet i forbindelse med det årlige bloktil-
skudsaktstykke, jf. budgetlovens § 8, stk.1.
Endvidere er konsekvenserne af Aftale mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for
2017 af juni 2016 indarbejdet, hvilket indebærer en annullering af det årlige omprioriteringsbidrag
på 1 pct. samt indførsel af et moderniserings- og effektiviseringsprogram, der årligt frigør 0,5 mia.
kr. til prioriteringer bredt i den offentlige sektor, og som placeres under det statslige delloft for
3
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 141: Lovudkast - høringsbrev over et revideret forslag til Lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for for finansåret 2020, fra finansministeren
driftsudgifter. Moderniserings- og effektiviseringsprogrammet indebærer isoleret set, at de kommu-
nale udgiftslofter reduceres med 0,5 mia. kr. årligt, som overføres til det statslige delloft for drift.
Det statslige delloft for indkomstoverførsler omfatter ikke-ledighedsrelaterede indkomstoverførsler
og omfatter blandt andet udgifter til folkepension, førtidspension, efterløn og SU samt visse lov-
bundne driftsudgifter i forbindelse med beskæftigelsesindsatsen, jf. budgetlovens § 9, stk. 4.
Det statslige delloft for indkomstoverførsler er fastsat med afsæt i den forudsatte udvikling i de ik-
ke-ledighedsrelaterede indkomstoverførsler i den mellemfristede fremskrivning. Selve loftsfastsæt-
telsen tager udgangspunkt i budgetteringen af udgifterne på de konkrete finanslovskonti for det
tredje budgetoverslagsår (BO3-året) på finanslovsforslaget for 2017 samt den konkrete budgetvirk-
ningen af de prioriteringer i regeringens 2025-plan, der vedrører det statslige delloft for indkomst-
overførsler.
Det statslige delloft for indkomstoverførsler afspejler også, at der er indregnet en udsvingsbuffer på
5 mia. kr. i 2020 under det statslige delloft for indkomstoverførsler i lighed med 2018 og 2019. Ud-
svingsbufferen udgør en sikkerhedsmargin til finansiering af eventuelle statslige merudgifter til
loftsbelagte indkomstoverførsler.
Bufferen udgør i 2020 5 mia. kr., svarende til ca. 2 pct. af de samlede udgifter under det statslige
delloft for indkomstoverførsler. Forøgelsen skal ses i lyset af, at opbygningen af reserver til at hånd-
tere midlertidige merudgifter til indkomstoverførsler mv. under det statslige delloft for indkomst-
overførsler vil ske gradvist, jf. bemærkningerne til budgetlovens § 9, stk. 4, jf. Folketingstidende
2011-2012, A, L 174 som fremsat, side 16.
Det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør på den baggrund 251,7 mia. kr. i 2020, jf. tabel
1.
De konkrete beregningsforudsætninger er dokumenteret i Notat om fastsættelse af udgiftslofter for
2020, der er offentliggjort på Finansministeriets hjemmeside.
2.2.2.1. Afgrænsning af de statslige dellofter
Det statslige delloft for driftsudgifter er en øvre grænse for bl.a. de statslige nettodriftsudgifter, jf.
budgetlovens § 9, stk. 2.
Delloftet for driftsudgifter er afgrænset med udgangspunkt i den afgræsning af delloftet, der frem-
går af bemærkningerne til budgetlovens § 9, stk. 2, jf. Folketingstidende 2011-2012, A, L 174 som
fremsat, side 15-16. I forlængelse heraf er der lagt yderligere præciserende forudsætninger om af-
grænsning af delloftet til grund for fastsættelsen af delloftet. Det er med lovforslaget således forud-
sat, at det statslige delloft for driftsudgifter indeholder følgende typer af udgifter:
Befordringstilskud i tilfælde, hvor tilskuddet ydes som driftstilskud til en virksomhed. Undtaget
er befordringstilskud, der har karakter af et indkomstsupplerende tilskud og ydes på baggrund af
et individuelt retskrav, selvom tilskuddet gives til fx virksomhed. Denne type tilskud indgår un-
der det statslige delloft for indkomstoverførsler.
Engangstilskud til udlændinge som led i repatriering.
Rammestyrede indkomstoverførsler, hvor der ikke er et lovfastsat retskrav til ydelsen. Det gæl-
der fx livslange ydelser under Kulturministeriets område.
4
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 141: Lovudkast - høringsbrev over et revideret forslag til Lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for for finansåret 2020, fra finansministeren
Indkomsterstattende eller indkomstsupplerende erstatninger, der ydes af staten i egenskab af
arbejdsgiver, indgår ikke under delloftet for indkomstoverførsler, men som en driftsudgift under
delloftet for driftsudgifter.
Det er i lovforslaget endvidere forudsat, at det statslige delloft for driftsudgifter som udgangspunkt
ikke omfatter udgifter til tilskud i tilfælde, hvor der er tale om tilskud til anlægsprojekter. Det om-
fatter bl.a. statens ydelsesstøtte til alment nybyggeri samt udgifter og indtægter, der er knyttet direk-
te hertil, herunder bl.a. ungdomsboligbidrag, tilskud til opførelse af servicearealer i forbindelse med
ældreboliger og Landsbyggefondens bidrag til finansiering af alment nybyggeri. Hertil er hensættel-
ser knyttet til ovennævnte udgifter og indtægter ikke omfattet af det statslige delloft for driftsudgif-
ter. Hensættelser knyttet til tidligere støtteordninger, hvor der ikke kan gives nye tilsagn, vedrøren-
de almene boliger, støtte til andelsboliger, byfornyelse mv. er desuden uden for det statslige delloft
for driftsudgifter.
Endvidere er det forudsat, at tilskud til EU, der vedrører viderebetalinger af indtægter fra told og
afgifter, ikke indgår under delloftet for driftsudgifter.
Det er ligeledes forudsat, at det statslige delloft for driftsudgifter ikke omfatter udgifter til grundtil-
skud for flygtninge og familiesammenførte udlændinge i den 3-årige introduktionsperiode fastsat i
henhold til lov om integration af udlændinge i Danmark samt driftsudgifter til aktivering mv. af
personer, der modtager en indkomstoverførsel. Driftsudgifter til aktivering mv. af ydelsesmodtagere
betragtes som lovbundne driftsudgifter i forbindelse med beskæftigelsesindsatsen under det statslige
delloft for indkomstoverførsler.
Det statslige delloft for indkomstoverførsler udgør i henhold til budgetlovens § 9, stk. 4, en øvre
grænse for de statslige udgifter i året til indkomstoverførsler mv., herunder lovbundne udgifter i
forbindelse med beskæftigelsesindsatsen. Undtaget herfor er dog løntilskud og lovbundne driftsud-
gifter til aktivering af modtagere af ledighedsrelaterede indkomstoverførsler, jf. budgetlovens § 9,
stk. 5.
Det er ligeledes forudsat, at det statslige delloft for indkomstoverførsler ikke omfatter bevillinger,
der udelukkende dækker løntilskud og lovbundne driftsudgifter ved aktivering af kontanthjælps-
modtagere og dagpengemodtagere. I de tilfælde hvor der er tale om et samlet tilskud, der ikke alene
vedrører udgifter til aktivering af modtagere af ledighedsrelaterede indkomstoverførsler, men også
eksempelvis udgifter til efteruddannelse af og løntabsgodtgørelse til beskæftigede, er bevillingen
under det statslige delloft for indkomstoverførsler. Herunder hører fx udgifter til jobrotationsord-
ninger på Beskæftigelsesministeriets område. Ligeledes er fx bevillingerne til mentorer, befor-
dringsgodtgørelse og hjælpemidler på Beskæftigelsesministeriets område under det statslige delloft
for indkomstoverførsler, da bevillingerne ikke udelukkende dækker udgifter vedrørende kontant-
hjælpsmodtagere og dagpengemodtagere.
2.2.3. Fastsættelse af udgiftsloft for kommunerne
Det kommunale udgiftsloft er en øvre grænse for de kommunale nettodriftsudgifter til service i fi-
nansåret. Det kommunale udgiftsloft for 2020 udgør 240,9 mia. kr.
5
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 141: Lovudkast - høringsbrev over et revideret forslag til Lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for for finansåret 2020, fra finansministeren
1668346_0006.png
Tabel 2
Udgiftsloft for kommuner for finansåret 2020
mia. kr. (2017 pris- og lønniveau)
Kommunalt loft for serviceudgifter
2020
240,9
Det kommunale udgiftsloft for 2020 er fastsat med udgangspunkt i det kommunale udgiftsloft i
2019 som fastsat i lov nr. 1743 af 22. december 2015 om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kom-
muner og regioner for finansåret 2019 samt administrative korrektioner i medfør af budgetlovens §
8. Endvidere er konsekvenserne af Aftale mellem regeringen og KL om kommunernes økonomi for
2017 af juni 2016 indarbejdet, hvilket indebærer en annullering af det årlige omprioriteringsbidrag
på 1 pct. samt indførsel af et moderniserings- og effektiviseringsprogram, der årligt frigør 0,5 mia.
kr. til prioriteringer bredt i den offentlige sektor.
Ved de kommunale nettodriftsudgifter til service forstås de kommunale nettodriftsudgifter fratruk-
ket udgifter vedrørende forsyningsvirksomheder, udgifter vedrørende almene ældreboliger, udgifter
til aktivitetsbestemt medfinansiering af regionernes sundhedsvæsen, udgifter til overførsler og bud-
getgaranterede områder samt udgifter vedrørende forsikrede ledige, jf. Folketingstidende 2011-
2012, A, L 174 som fremsat, side 20. De kommunale nettodriftsudgifter til service omfatter de sam-
lede driftsudgifter på det specialiserede socialområde, dvs. opgjort brutto for indtægter fra den cen-
trale refusionsordning for særligt dyre enkeltsager.
2.2.4. Fastsættelse af udgiftsloft for regionerne
Det regionale udgiftsloft består efter budgetlovens § 11, stk. 1, af to særskilte dellofter for hen-
holdsvis sundhedsområdet og de regionale udviklingsopgaver og udgør en øvre grænse for de regi-
onale nettodriftsudgifter på de to områder, jf. budgetlovens § 11, stk. 2 og 3. Der kan ikke priorite-
res på tværs af de to områder. Det regionale delloft for sundhedsudgifter for 2020 udgør 109,8 mia.
kr., mens det regionale delloft for udviklingsopgaver for 2020 udgør 2,9 mia. kr.
Tabel 3
Udgiftslofter for regioner for finansåret 2020
Mia. kr. (2017 pris- og lønniveau)
Delloft for sundhedsområdet
Delloft for regionale udviklingsopgaver
2020
109,8
2,9
6
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 141: Lovudkast - høringsbrev over et revideret forslag til Lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for for finansåret 2020, fra finansministeren
Delloftet for sundhedsområdet for 2020 er fastsat med udgangspunkt i det regionale delloft i
2019 som fastsat i lov nr. 1743 af 22. december 2015 om fastsættelse af udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansåret 2019, inklusiv et omprioriteringsbidrag på administration
på 1 pct. Hertil kommer administrative korrektioner i medfør af budgetlovens § 8.
Delloftet omfatter i henhold til budgetloven § 11, stk. 2, de regionale nettodriftsudgifter til sund-
hedsområdet og udgifter til inklusiv en forholdsmæssig andel af fællesudgifterne til administrati-
on mv. Delloftet omfatter dermed bl.a. hele sygehusområdet, medicintilskud og de praktiserende
læger og speciallæger.
Delloftet for det regionale udviklingsområde for 2020 er tilsvarende fastsat med udgangspunkt i
det regionale delloft for udviklingsopgaver som fastsat i lov nr. 1743 af 22. december 2015 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret 2019, inklusiv et om-
prioriteringsbidrag på 1 pct. Hertil kommer administrative korrektioner i medfør af budgetlovens
§ 8.
Delloftet omfatter i henhold til budgetloven § 11, stk. 3, de regionale nettodriftsudgifter til regio-
nal udvikling, inklusiv en forholdsmæssig andel af fællesudgifter til administration mv. Delloftet
omfatter dermed bl.a. tilskud til kollektiv trafik og erhvervsudvikling samt regionernes indsats på
miljøområdet.
2.2.5. Øvrige forhold
Udgiftslofterne kan reguleres bl.a. som følge af ændret udgifts- eller opgavefordeling samt pris- og
lønregulering eller lignende tekniske korrektioner, jf. budgetlovens § 8.
I forbindelse med pris- og lønopregningen vil der også blive taget højde for en eventuel satspulje.
Satspuljen i 2020 vil i overensstemmelse med hidtidig praksis blive beregnet årligt. En eventuel
satspulje vil indgå i opregningen af det statslige delloft for driftsudgifter på finanslovforslaget. Efter
den konkrete udmøntning af satspuljen kan der foretages en ændring af de gældende udgiftslofter
for stat, kommune og regioner.
2.3. Omfordeling mellem det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for ind-
komstoverførsler
I henhold til budgetlovens § 8 kan finansministeren i en række tilfælde administrativt ændre på de
fastsatte udgiftslofter. Det gælder fx i ændring af fordelingen af lofterne mellem de tre sektorer (sta-
ten, regioner og kommuner) i forbindelse med det årlige bloktilskudsaktstykke samt tekniske juste-
ringer, herunder ændrede pris- og lønskøn.
Bestemmelsen i lovforslagets § 2, stk. 1, fastsætter i forlængelse heraf, at finansministeren admini-
strativt kan foretage en omprioritering mellem de to statslige dellofter, såfremt der er tale om per-
manente ændringer i fordelingen af udgifter under de to dellofter.
7
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 141: Lovudkast - høringsbrev over et revideret forslag til Lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for for finansåret 2020, fra finansministeren
1668346_0008.png
Ved permanente ændringer forstås bl.a. ændringer som følge af udmøntning af reserver, der er pla-
ceret under det statslige delloft for driftsudgifter, samt ændringer som følge af diskretionære tiltag,
der permanent ændrer udgiftsfordelingen mellem de to dellofter.
Det er ikke muligt at omprioritere den afsatte reserve under delloftet for indkomstoverførsler til
delloftet for driftsudgifter, jf. bemærkningerne til budgetlovens § 9, stk. 4, jf. Folketingstidende
2011-2012, A, L 174 som fremsat, side 18.
Endvidere fastsætter bestemmelsen i lovforslagets § 2, stk. 2, at finansministeren orienterer Folke-
tingets Finansudvalg om ændringer i fordelingen mellem det statslige delloft for driftsudgifter og
det statslige delloft for indkomstoverførsler og offentliggør oplysninger herom på Finansministeri-
ets hjemmeside.
Folketingets Finansudvalg vil løbende blive orienteret om ændringer af de to statslige dellofter i
publikationen Udgiftslofter og statens finanser som en del af den regelmæssige orientering om den
aktuelle status for statens finanser.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget er sendt i høring d. 27. september 2016 med frist d. 4. oktober hos følgen-
de myndigheder, organisationer mv.:
Danmarks Nationalbank, Danske Regioner, Formandskabet for De Økonomiske Råd, KL og Rigs-
revisionen.
Et udkast til lovforslaget er ikke sendt i høring tidligere, da lovforslaget afspejler konsekvenserne af
tiltagene i regeringens 2025-plan (DK2025 – Et stærkere Danmark), der blev præsenteret ultimo
august. Det er endvidere af hensyn til afgivelse af et samlet høringssvar inden Folketingets 1. be-
handling ikke muligt at forlænge høringsfristen.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
Negative konsekven-
8
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 141: Lovudkast - høringsbrev over et revideret forslag til Lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for for finansåret 2020, fra finansministeren
1668346_0009.png
Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommu-
ner og regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
ser/mindreudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
ser/merudgifter
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Bestemmelsen fastsætter i
stk. 1
det statslige udgiftsloft for finansåret 2020 til 453,2 mia. kr., hvoraf
det statslige delloft for driftsudgifter udgør 201,5 mia. kr., og det statslige delloft for indkomstover-
førsler udgør 251,7 mia. kr.
Endvidere fastsætter bestemmelsens i
stk. 2
det kommunale udgiftsloft for finansåret 2020 til 240,9
mia. kr.
I bestemmelsens
stk. 3
fastsættes det regionale udgiftsloft for finansåret 2020 til 112,7 mia. kr.,
hvoraf det regionale delloft for sundhedsområdet udgør 109,8 mia. kr., og det regionale delloft for
de regionale udviklingsopgaver udgør 2,9 mia. kr.
Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets al-
mindelige bemærkninger pkt. 2.2.
Til § 2
Bestemmelsen fastsætter i
stk. 1,
at finansministeren uanset § 1 kan foretage en omfordeling mellem
det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for indkomstoverførsler for finansåret
2020, i det omfang det er begrundet i permanente ændringer i fordelingen af udgifter omfattet af det
statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for indkomstoverførsler.
Endvidere fastsætter bestemmelsen i
stk. 2,
at finansministeren orienterer Folketingets Finansudvalg
om omfordelinger mellem det statslige delloft for driftsudgifter og det statslige delloft for ind-
komstoverførsler og offentliggør oplysninger herom på Finansministeriets hjemmeside.
9
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 141: Lovudkast - høringsbrev over et revideret forslag til Lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for for finansåret 2020, fra finansministeren
Der kan om baggrunden for og det nærmere indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets al-
mindelige bemærkninger pkt. 2.3.
Til § 3
Bestemmelsen fastsætter i
stk. 1,
at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og
har virkning for finansåret 2020.
Baggrunden for ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finansministeren ifølge budgetlovens § 7, stk. 2,
lægger de gældende udgiftslofter for 2017-2019 samt forslaget til udgiftslofter for det nye fjerdeår
2020 til grund for budgetteringen af forslagene til finanslove for finansårene 2017 til 2020.
Til § 4
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale gyldighed. Det foreslås således at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland i lighed med budgetloven.
10