Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del Bilag 129
Offentligt
1659674_0001.png
AUGUST 2016
REGERINGENS
UDVIKLINGS­
POLITISKE
PRIORITETER
2017
PLAN TIL UDGIFTSRAMMER FOR
UDVIKLINGSSAMARBEJDET 2017­2020
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER
 / 1
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2017, fra udenrigsministeren
2 / 
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2017, fra udenrigsministeren
1659674_0003.png
Udviklingspolitiske
prioriteter 2017
DEL 1 AF UDMØNTNING AF UDKAST
TIL NY UDVIKLINGSPOLITISK STRATEGI
Plan til udgiftsrammer for udviklingssamarbejdet 2017-2020
Danmarks udviklingssamarbejde er et
konkret og synligt bidrag til det med-
ansvar, som Danmark påtager sig for
verdens udvikling. Udviklingssamarbej-
det er fuldt integreret i Danmarks uden-
rigs- og sikkerhedspolitik og rettet mod
at gøre verden til et mere sikkert, frit,
velstående og retfærdigt sted at vokse
op for kommende generationer.
Vi vil være drevet af at fremme danske
udenrigs- og indenrigspolitiske inte-
resser på samme tid. Vi vil bekæmpe
fattigdom, fremme bæredygtig vækst
og økonomisk frihed, fred, stabilitet,
ligestilling og en regelbaseret internati-
onal orden. Når vi gør det, vil vi samtidig
imødegå trusler mod vores egen sikker-
hed og levevis, skabe afsæt for handel,
økonomisk diplomati og kommercielle
interesser og fremme de principper,
værdier og menneskerettigheder, som
vort eget åbne, demokratiske samfund
hviler på.
Regeringen har fremlagt et udkast til
Danmarks udviklingspoliske og huma-
nitære strategi. Strategien tager afsæt i
varetagelsen af Danmarks interesser og
udviklingspolitiske prioriteter og sætter
dem i relation til de nye verdensmål, der
udgør den nye ramme for internationalt
udviklingssamarbejde frem mod 2030.
Regeringen ser finanslovsforslaget for
2017 som et første skridt til at udmønte
udkastet til en ny udviklingspolitisk og
humanitær strategi, der – efter sin ved-
tagelse – vil kunne slå yderligere igen-
nem over de kommende års finanslove.
Regeringen vil anvende 0,7 pct. af BNI
årligt i udviklingsbistand. Regeringens
stramninger på asylområdet og det
faldende antal asylansøgere til Danmark
medfører, at udgifterne forbundet med
flygtningemodtagelse finansieret over
udviklingsbistanden falder i 2017. Det
frigiver midler, der kan indsættes direkte
for at forebygge, afbøde og håndtere de
flygtninge- og migrationsbevægelser,
der udløste krisen, og som fortsat udgør
en stor udfordring for sikkerhed og
velfærd i Europa.
Med finanslovsforslaget for 2017
afsætter regeringen i alt 15.017,5 mio.
kr. til udviklingsbistand. Regeringen vil
samtidig bruge udviklingssamarbejdet
som en mobiliserende og katalyseren-
de kraft, der skal trække på den brede
samfundsressource - både vores egen
og vores partnerlandes viden, kompe-
tencer, erfaring og finansiering - for at
skabe tilstrækkeligt store resultater til at
nå verdensmålene.
Finanslovsforslaget 2017 prioriterer
Danmarks udviklingssamarbejde i
sammenhæng med de nye verdensmål.
Regeringen lægger på finansloven 2017
navnlig op til at 1) forbedre situationen
i nærområder til krig og konflikt blandt
andet gennem langt bedre sammen-
hæng mellem humanitære indsatser og
udviklingssamarbejdet, 2) styrke fokus
på migration inklusiv tilbagetagelse af
udviklingslandes egne statsborgere,
3) øge udviklingsfinansiering til særligt
vækst og beskæftigelse, ved at mobi-
lisere og katalysere privat kapital og
bringe danske virksomheder, investorer
samt danske løsninger i spil. Samtidig 4)
fastholdes et stærkt fokus på navnlig at
fremme kvinder og pigers rettigheder og
ligestilling – fordi det er rigtigt, nødven-
digt og verdens bedste investering.
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER
 / 3
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2017, fra udenrigsministeren
1659674_0004.png
Sikkerhed og udvikling
– Fred, stabilitet
og beskyttelse
Danmark vil investere i fred, stabilitet, beskyttelse og øget
modstandsdygtighed i udviklingslandene. For at sikre større
gennemslag i indsatsen ift. langvarige fordrivelseskriser og den
irregulære migration, tages de første skridt til at nedbryde
den kunstige skillelinje mellem kortsigtede humanitære indsatser
og det langsigtede udviklingssamarbejde.
Danmark skal hjælpe nødstedte under
krige, konflikter og naturkatastrofer med
humanitær assistance. Med finans-
lovsforslaget for 2017 øges den huma-
nitære ramme med 550 mio. kr. til i alt
2.375 mio. kr. Det er det højeste beløb
nogensinde afsat på finansloven til
humanitære indsatser og et klart udtryk
for regeringens markante prioritering af
Danmarks indsats i nærområder til krise
og konflikt og langvarige fordrivelseskri-
ser, herunder Syrien og nabolande.
Danmarks indsatser skal være fleksible,
så der under et landeprogram eller i
et samarbejde med en international
organisation lettere kan skiftes og sikres
integration mellem det langsigtede
udviklingssamarbejde og humanitære
indsatser, alt efter hvilke udfordringer
vi står over for. Danmarks samarbejde
med en række multilaterale organisati-
oner vil i højere grad knyttes til danske
udviklingspolitiske prioriteter gennem
en kombination af kernebidrag, tematisk
og regional øremærkning af midlerne og
sekundering af multilaterale rådgivere.
Regeringen vil yde en koordineret ind-
sats for fred og stabilitet. Stabiliserings-
indsatserne, herunder bekæmpelse af
voldelig ekstremisme, gennemføres i
verdens brændpunkter og centre for
ustabilitet bl.a. i og omkring Syrien og
Irak, Afghanistan, Afrikas Sahel-område
og på Afrikas Horn.
Regeringen fokuserer i 2017 særligt på
skrøbelighed og ustabilitet i Afrikas
Sahelområde. Der afsættes således
855 mio. kr. til danske prioritetslan-
de i regionen - Mali, Niger og Burkina
Faso. Derudover afsættes der 250 mio.
kr. til Palæstina, 200 mio. kr. til det
Dansk-Arabiske Partnerskabsprogram
koncentreret og prioriteret på færre
lande, og 160 mio. kr. til Naboskabs-
programmet med fokus på Ukraine og
Georgien. Sydsudan vil fortsat modtage
humanitær bistand, herunder fra flere
danske NGO’er, som er aktive i Sydsu-
dan, og vil med den øgede fleksibilitet
være et eksempel på, hvordan huma-
nitære tiltag kan indtænke langsigtede
perspektiver. Som led i at koncentrere
indsatsen på færre skrøbelige stater og
sikre større gennemslagskraft, dér, hvor
Danmark er til stede, udfases udvik-
lingssamarbejdet med Sydsudan.
4 / 
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2017, fra udenrigsministeren
1659674_0005.png
Migration
og udvikling
Danmark vil bidrage til at forebygge ureguleret og illegal økonomisk
migration og til at adressere de grundlæggende årsager til den
voldsomme og irregulære migration som vi har oplevet de senere
år. Danmark vil, blandt andet gennem EU, skærpe samarbejdet om
tilbagesendelse med de lande, vi arbejder sammen med.
De grundlæggende årsager til migration
skal ses i sammenhæng med indsatser
for at stabilisere skrøbelige lande og
regioner, samt for økonomisk og politisk
udvikling. Her kan den brede indsats
for udvikling, vækst og beskæftigelse,
der gennemføres gennem bilaterale og
multilaterale programmer, være med til
at adressere nogle af den irregulære og
drastiske migrations grundlæggende år-
sager. Migrationshensyn bliver afspejlet
på tværs i relevante landeindsatser som
for eksempel det nye landeprogram i
Niger.
I 2017 fastholder regeringen indsatsen
om migration i form af en særlig ramme
på 50 mio. kr. til specifikke indsatser
rettet mod håndtering af migration.
Det gælder f.eks. kapacitetsopbygning
af nationale migrationsmyndigheder
i forbindelse med forhandlinger om
tilbagetagelsesaftaler, i forhold til græn-
sekontrol, tiltag vedr. bekæmpelse af
menneskesmugling, oplysningskampag-
ner og styrket international dialog.
Når vi løfter i fælleskab gennem EU, kan
vi ofte nå større resultater. Danmark
støtter en langt stærkere tilbagesendel-
sespolitik i EU-regi. Danmark vil arbejde
målrettet for at få migration centralt
ind i områder som EU’s udviklingsbi-
stand og i den såkaldte Valetta Trust
Fond og for at sikre en klar kobling til
resultater på tilbagetagelsesdagsorde-
nen – en EU-tilgang hvor for eksempel
de afrikanske lande, der efterlever deres
forpligtelser til at tage imod deres egne
statsborgere, belønnes, mens vi øger
presset på de lande, der ikke lever op til
forpligtelserne.
Danmark vil også prioritere migration i
samarbejdet med FN og Verdensban-
ken.
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER
 / 5
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2017, fra udenrigsministeren
1659674_0006.png
Inklusiv, bæredygtig
vækst og udvikling
Danmark vil investere i inklusiv bæredygtig vækst i udviklings-
landene med fokus på energi, vand, landbrug fødevarer og andre
områder, hvor Danmark har særlig viden, ressourcer og interesser.
Det skal bidrage til at skabe bæredygtige samfund med økonomiske
muligheder og jobs – særligt for de unge. Det er også til fordel for
dansk økonomi, handel og investering.
Med finanslovsforslaget for 2017 samler
regeringen indsatser, der understøtter
vækst og beskæftigelse i udviklingslan-
dene, på et nyt aktivitetsområde. Det
skaber synlighed og sammenhæng om
Danmarks indsats for at understøtte
udviklingslandenes nødvendige tran-
sition til bæredygtig vækst og udvik-
ling. En hovedprioritet er at katalysere
finansiering og investeringer gennem
offentlige-private partnerskaber. Det vil
gøre det muligt at geare investeringer
med en faktor på mellem 2 og 10. Det vil
også kræve en styrkelse af rammebe-
tingelserne for erhvervsliv, bæredygtige
investeringer og handel.
Engagementet med Investeringsfonden
for Udviklingslandene (IFU) øges med
300 mio. kr. Heraf afsættes 100 mio.
kr. til en ny fond i IFU, der skal mobi-
lisere privat finansiering til at fremme
verdensmålene. Regeringen afsætter
også 200 mio. kr. som kapitalindskud og
undersøger muligheden for at anvende
statsgaranterede finansieringsinstru-
menter til at øge IFU’s investerings-
grundlag yderligere, så IFU kan udvide
investeringerne og derigennem mobi-
lisere endnu mere privat kapital til at
understøtte udviklingen i udviklingslan-
de. Yderligere styrkes Danida Business
Finance, der er et instrument til inve-
steringer i infrastruktur, og som dansk
erhvervsliv efterspørger. Der afsættes
herudover 50 mio. kr. til udvikling af
konkrete investeringsprojekter.
I 2017 opprioriterer regeringen sam-
arbejdet med myndigheder i strate-
gisk udvalgte udviklingslande med 23
mio. kr. Samarbejdet udvides gradvist
med flere rådgivere, modtagerlande
og relevante danske myndigheder.
Udviklingsforskningsbudgettet øges til
i alt 230 mio. kr. Det gør vi for at styrke
ny viden, kapacitetsopbygning og brug
af forskningsresultater på sektorer,
hvor Danmark kan bidrage med særlige
kompetencer, viden og teknologi og som
kan bane vejen for danske universiteters
og erhvervslivs eksport- og internati-
onaliseringsaktiviteter i prioritets- og
vækstlande.
I 2017 støtter regeringen frihandel på
det globale plan med 35 mio. kr. for at
understøtte integrationen af en række af
verdens fattigste lande i verdenshandlen
og udnytte de positive gevinster ved
globaliseringen. Samtidig skal landenes
evner til at mobilisere egne ressourcer
styrkes, og regeringen afsætter midler til
at dele danske erfaringer med skatte-
inddrivelse.
6 / 
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2017, fra udenrigsministeren
1659674_0007.png
Frihed og udvikling
– demokrati,
menneskerettigheder
og ligestilling
Danmark vil investere i indsatser for menneskerettigheder,
demokrati, retsstatsprincipper og ligestilling. Alle har ret til et liv i
sikkerhed, uden frygt og med inddragelse og lige muligheder.
Vi vil arbejde for samfund, der ikke diskriminerer – heller ikke på
baggrund af køn – og respekterer menneskerettighederne.
Det giver også mulighed for bæredygtig vækst og velstand.
Danmark vil fortsat lægge betydelig
vægt bag arbejdet for at styrke menne-
skerettigheder globalt og for fremme
af demokrati, god regeringsførelse og
retsstatsforhold. Det gælder også ram-
mebetingelser for den private sektor,
der inkluderer anti-korruption og privat
ejendomsret. Danmarks stærke fokus på
at fremme kvinder og pigers rettigheder
og ligestilling fastholdes.
Prioriterede indsatser knytter også an til
Danmarks kandidatur til FN’s Menne-
skerettighedsråd. Der afsættes 10 mio.
kr. til særlige aktiviteter, der understøt-
ter kandidaturet. I landeprogrammer er
menneskerettigheder særligt integreret
i indsatser for god regeringsførelse,
hvortil der afsættes ca. 600 mio. kr. i
2017. Til organisationer, som arbejder
målrettet med menneskerettigheder
- bl.a. FN’s Højkommissær for Menne-
skerettigheder, Det Danske Institut for
Menneskerettigheder og Dignity afsæt-
tes der 244 mio. kr.
Regeringen øger indsatsen for piger
og kvinder i det udviklingspolitiske
engagement. Danmark vil fortsat prio-
ritere fremme af seksuel og reproduktiv
sundhed og rettigheder, og der afsættes
408 mio. kr. til FN og internationale ci-
vilsamfundsorganisationer på området.
Der afsættes i BO-årene 2018 og 2019 i
alt 300 mio. kr. til næste genopfyldning
af den Globale Fond for Bekæmpelse af
Aids, Tuberkulose og Malaria.
Det danske civilsamfund er vigtige
udviklingspolitiske aktører og er med
til at omsætte et bredt dansk folkeligt
engagement i internationale humanitæ-
re indsatser og udviklingssamarbejde
til resultater inden for mange temati-
ske og geografiske områder. Fokus vil
bl.a. være på beskæftigelse, ligestilling
og håndtering af migration, herunder
gennem organisationer, der samler
unge, så deres deltagelse og indflydelse
i samfundet styrkes. Støtten til Dansk
Ungdoms Fællesråd øges som et led
heri. Samtidig lanceres der i 2017 en
åben ansøgningsrunde, som vil fordele
en væsentlig del af civilsamfundsstøtten
med henblik på indarbejdelse i finans-
loven for 2018. Denne ansøgningsrunde
gennemføres parallelt med en lignende
runde på det humanitære område.
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER
 / 7
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2017, fra udenrigsministeren
1659674_0008.png
Tabeller
Tabel 1:
Fremme af inklusiv, bæredygtig vækst
Kapitalindskud til Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU)
Verdensmåls- og Klimainvesteringsfond (IFU)
Danida Business Finance, inkl. projektudviklingsfacilitet
Partnerskaber for markedsdrevet vækst
Myndighedssamarbejde
Forskningssamarbejde og stipendiater
Arbejdsmarkeder og rammebetingelser, herunder ILO
Andet, herunder finansiering og handel og udvikling
Ghana (Vækst i landbrug og erhverv)
Myanmar (Bæredygtig økonomisk vækst)
Bangladesh (Vækst og beskæftigelse i landbrug)
2017
200 mio. kr.
100 mio. kr.
300 mio. kr.
172 mio. kr.
90 mio. kr.
260 mio. kr.
67 mio. kr.
110 mio. kr.
75 mio. kr.
40 mio. kr.
90 mio. kr.
Tabel 2:
Tilsagn til større programmer i prioritetslandene
Fattige, skrøbelige lande og regioner med skrøbelighed:
Burkina Faso
Mali
Niger
Palæstina
Vand og sanitet, udviklingskontrakt, og god regeringsførelse
Fred og forsoning, og god regeringsførelse
Vand, og demokrati, stabilitet og migration
Statsopbygning og menneskerettigheder
300 mio. kr.
330 mio. kr.
225 mio. kr.
250 mio. kr.
Fattige, stabile lande:
Bangladesh
Myanmar
Vækst og beskæftigelse, og klimasikring og bæredygtig energi
Uddannelse, økonomisk vækst, og god regeringsførelse
135 mio. kr.
235 mio. kr.
Transitions- og vækstøkonomier:
Ghana
Vækst i landbrug og erhverv
75 mio. kr.
8 / 
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2017, fra udenrigsministeren
1659674_0009.png
Tabel 3:
Oversigt over udviklingsbistanden på forslaget til finanslov for 2017
2016
2017
2018
2019
2020
Ulandsrammen på finanslovens §6.3
06.31
06.31.79
06.31.79.10
06.31.79.20
06.32
06.32.01
06.32.01.05
06.32.01.06
06.32.01.07
06.32.01.08
06.32.01.09
06.32.01.10
06.32.01.11
06.32.01.12
06.32.01.13
06.32.01.15
06.32.01.17
06.32.01.20
06.32.01.23
06.32.02
06.32.02.04
06.32.02.05
06.32.02.07
06.32.02.08
06.32.02.09
06.32.02.11
06.32.02.12
06.32.02.15
06.32.02.17
06.32.02.18
06.32.04
06.32.04.10
06.32.04.11
Reserver
Reserver
Reserve
Budgetregulering
Bilateral bistand
Udviklingslande i Afrika
Etiopien
Niger
Zimbabwe*
Somalia
Sydsudan*
Tanzania
Kenya
Uganda
Mozambique*
Ghana*
Burkina Faso
Mali
Øvrige indsatser i Afrika
Udviklingslande i Asien og Latinamerika
Pakistan*
Myanmar
Indonesien*
Palæstina
Afghanistan
Bangladesh
Nepal*
Øvrige indsatser i Asien
Bolivia*
Øvrige indsatser i Latinamerika
Personelbistand
Rådgiverbistand
Stipendiatbistand
(mio. kr.)
(mio. kr.)
(mio. kr.)
(mio. kr.)
(mio. kr.)
2016-priser
**
2017-priser 2017-priser 2017-priser 2017-priser
-661,2
-661,2
100,0
-761,2
2.893,9
551,0
4,0
0,0
25,0
0,0
100,0
1,0
0,0
0,0
184,0
65,0
170,0
1,0
1,0
1.038,6
0,0
242,0
0,0
195,0
379,0
207,0
4,6
1,0
0,0
10,0
336,4
6,0
27,0
-890,2
-890,2
100,0
-990,2
955,0
5,0
225,0
0,0
0,0
0,0
5,0
0,0
5,0
10,0
75,0
300,0
330,0
0,0
625,0
0,0
235,0
0,0
250,0
5,0
135,0
0,0
0,0
0,0
0,0
263,7
10,0
0,0
-500,0
-500,0
100,0
-600,0
1.466,4
255,0
35,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
225,0
0,0
5,0
300,0
460,0
186,4
340,0
0,0
5,0
0,0
0,0
330,0
5,0
0,0
0,0
0,0
0,0
273,7
20,0
0,0
-500,0
-500,0
100,0
-600,0
2.541,8
1.393,2
5,0
100,0
0,0
500,0
0,0
0,0
0,0
525,0
0,0
0,0
0,0
185,0
78,2
10,0
0,0
5,0
0,0
0,0
0,0
5,0
0,0
0,0
0,0
0,0
261,7
8,0
0,0
-500,0
-500,0
100,0
-600,0
2.795,5
1.415,7
5,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
5,0
1.405,7
5,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
5,0
0,0
0,0
0,0
0,0
261,7
8,0
0,0
2.767,2 2.958,2
* Udfases som prioritetsland
**2016 fremgår som opført på finansloven for 2016
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER
 / 9
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2017, fra udenrigsministeren
1659674_0010.png
06.32.04.12
06.32.04.14
06.32.04.15
06.32.04.16
06.32.04.17
06.32.05
06.32.05.12
06.32.05.13
06.32.05.16
06.32.05.18
06.32.05.19
06.32.05.20
06.32.07
06.32.07.14
06.32.07.15
06.32.08
06.32.08.50
06.32.08.70
Firmarådgivere
IT-, ejendoms-, rejse-, kompetenceudviklings- og kommunikationsudgifter
Rådgivende enheder
Vækstrådgivere
Strategisk sektorsamarbejde
Danidas erhvervsplatform
Erhvervsindsatser og samfundsansvar
CSR træningsfonden vedr. IFU-investeringer
FN’s Global Compact
Danida Business Finance
Investeringsfonde
Danida Business Delegations
Lånebistand
Gældslettelse til udviklingslandene
Afdrag på statslån til udviklingslande
Øvrig bistand
Det Arabiske Initiativ
Demokrati og menneskerettigheder
25,0
93,3
118,1
33,0
34,0
303,0
88,0
3,0
2,0
200,0
0,0
10,0
-51,8
0,6
-52,4
466,7
42,0
0,0
89,0
104,5
205,0
26,2
140,0
111,9
28,1
110,0
77,0
33,0
758,0
758,0
595,6
5,0
157,4
301,0
301,0
0,0
9,0
40,0
94,3
119,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-68,6
16,0
-84,6
632,1
48,0
0,0
111,2
166,7
277,0
29,2
200,0
160,0
40,0
160,0
130,0
30,0
740,2
740,2
537,9
20,0
182,3
320,0
320,0
0,0
10,0
40,0
94,3
119,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-65,8
19,4
-85,2
583,9
48,0
0,0
100,0
136,7
270,0
29,2
200,0
40,0
160,0
160,0
130,0
30,0
736,3
736,3
537,9
20,0
178,4
343,0
343,0
0,0
10,0
40,0
94,3
119,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-56,4
22,9
-79,3
573,3
48,0
0,0
100,0
126,1
270,0
29,2
200,0
160,0
40,0
160,0
130,0
30,0
736,3
736,3
537,9
20,0
178,4
320,0
320,0
0,0
10,0
40,0
94,3
119,4
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-43,7
26,5
-70,2
796,8
48,0
0,0
200,0
249,6
270,0
29,2
200,0
40,0
160,0
160,0
130,0
30,0
736,3
736,3
537,9
20,0
178,4
320,0
320,0
0,0
10,0
06.32.08.40 Dignity - Dansk Institut mod Tortur
06.32.08.60 Stabilisering og konfliktforebyggelse
06.32.08.80 Freds- og Stabiliseringsfonden
06.32.08.90 Institut for Menneskerettigheder (IMR)
06.32.09
06.32.09.10
06.32.11
06.32.11.10
06.32.11.20
06.33
06.33.01
06.33.01.10
06.33.01.11
06.33.01.12
06.34
06.34.01
06.34.01.30
06.34.01.50
Det Arabiske Initiativ
Dansk-arabiske partnerskabsaftaler
Naboskabsprogram
Programindsatser
Øvrige indsatser
Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
Bistand gennem civilsamfundsorganisationer
Rammeaftaler
Strategiske initiativer
Puljeordninger og netværk
Naturressourcer, energi og klimaforandringer
Naturressourcer, energi og klimaforandringer i udviklingslandene
Klimainvesteringsfonden
FN’s Miljøprogram (UNEP)
06.32.09.20 Øvrige indsatser
10 / 
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2017, fra udenrigsministeren
1659674_0011.png
06.34.01.60
06.34.01.70
06.34.01.80
06.34.01.90
06.35
06.35.01
06.35.01.10
06.35.01.11
06.35.01.13
06.35.01.14
06.35.01.17
06.35.01.18
06.35.02
06.35.02.10
06.35.02.11
06.36
06.36.01
06.36.01.10
06.36.01.12
06.36.01.14
06.36.02
06.36.02.10
06.36.03
06.36.03.10
06.36.03.11
06.36.03.12
06.36.03.14
06.36.03.16
06.36.06
06.36.06.10
06.36.06.13
06.36.06.16
06.36.06.19
06.36.06.23
06.36.06.24
06.36.06.25
Den Globale Miljøfacilitet (GEF)
Klimapulje
Øvrige bidrag
Ozonfonden
Oplysningsvirksomhed
Oplysning i Danmark mv
Projekter i Danmark
Forskningsvirksomhed
Oplysningsvirksomhed
Kulturelt samarbejde (CKU)
Seminarer, kurser, konferencer mv.
Evaluering
International udviklingsforskning
International landbrugsforskning (CGIAR)
Anden international udviklingsforskning
Multilateral bistand gennem FN mv.
De Forenede Nationers Udviklingsprogram (UNDP)
FN’s Udviklingsprogram (UNDP)
FN’s ligestillingsenhed (UN Women)
FN-byen
De Forenede Nationers Børnefond (UNICEF)
Generelt bidrag til UNICEF
Hiv/aids, Befolknings- og Sundhedsprogrammer
FNs Befolkningsfond (UNFPA)
Den Internationale Sammenslutning for Familieplanlægning (IPPF)
Verdenssundhedsorganisationen WHO’s udviklingsaktiviteter
FN’s Aids-bekæmpelsesprogram (UNAIDS) m.fl.
Den Globale Fond for Bekæmpelse af Aids, Tuberkulose og Malaria
FNs øvrige udviklingsprogrammer og diverse multilaterale bidrag
FN’s organisation for industriel udvikling (UNIDO)
FN’s arbejdsorganisation (ILO)
Interessevaretagelse i internationale organisationer
FN-forbundet i Danmark
OECD-DAC udviklingsrelateret bidrag
Diverse multilaterale bidrag
FN’s kontor for Kriminalitet og Narkotika (UNODC)
0,0
270,0
22,0
0,0
165,0
159,0
0,0
100,0
34,0
5,0
7,0
13,0
6,0
0,0
6,0
944,6
386,0
158,0
53,0
175,0
121,0
121,0
302,0
114,0
100,0
19,0
19,0
50,0
135,6
6,1
9,5
77,0
0,0
35,0
0,0
8,0
0,0
0,0
300,0
10,0
0,0
63,0
63,0
0,0
0,0
40,0
0,0
8,0
15,0
0,0
0,0
0,0
1.039,0
458,0
220,0
63,0
175,0
125,0
125,0
370,0
200,0
115,0
25,0
30,0
0,0
86,0
0,0
0,0
70,0
0,0
0,0
5,0
11,0
0,0
0,0
300,0
10,0
23,0
63,0
63,0
0,0
0,0
40,0
0,0
8,0
15,0
0,0
0,0
0,0
1.139,0
435,0
200,0
60,0
175,0
125,0
125,0
495,0
180,0
115,0
25,0
25,0
150,0
84,0
0,0
0,0
70,0
0,0
0,0
3,0
11,0
0,0
0,0
300,0
10,0
0,0
63,0
63,0
0,0
0,0
40,0
0,0
8,0
15,0
0,0
0,0
0,0
1.141,0
435,0
200,0
60,0
175,0
125,0
125,0
495,0
180,0
115,0
25,0
25,0
150,0
86,0
0,0
0,0
70,0
0,0
0,0
5,0
11,0
0,0
0,0
300,0
10,0
0,0
63,0
63,0
0,0
0,0
40,0
0,0
8,0
15,0
0,0
0,0
0,0
1.186,0
435,0
200,0
60,0
175,0
125,0
125,0
345,0
180,0
115,0
25,0
25,0
0,0
281,0
0,0
0,0
70,0
0,0
0,0
0,0
211,0
0,0
06.36.06.20 Støtte til aktiviteter inden for handel og udvikling
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER
 / 11
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2017, fra udenrigsministeren
1659674_0012.png
06.37
06.37.01
06.37.01.10
06.37.01.11
06.37.01.12
06.37.01.13
06.37.01.15
06.37.01.17
06.37.01.18
06.37.02
06.37.02.10
06.37.02.11
06.37.02.12
06.37.02.13
06.37.03
06.37.03.10
06.37.03.11
06.37.03.13
06.37.03.14
06.37.04
06.37.04.10
06.37.04.11
06.38
06.38.01
06.38.01.11
06.38.01.12
06.38.01.13
06.38.01.14
06.38.02
06.38.02.12
06.38.02.13
06.38.02.14
06.38.02.15
06.38.02.16
06.38.02.17
06.38.02.18
06.38.02.19
Udviklingsbanker, -fonde og EU
Verdensbankgruppen
Verdensbanken (IBRD)
Den Internationale Udviklingssammenslutning (IDA)
Den Internationale Valutafond (IMF)
Den Internationale Finansieringsinstitution (IFC)
Special Action Account
Verdensbankens globale facilitet for katastrofeforebyggelse
Global Partnership for Education (GPE)
Regionale udviklingsbanker
Den afrikanske Udviklingsbank (AfDB)
Den asiatiske Udviklingsbank (AsDB)
Den interamerikanske Udviklingsbank (IDB)
Den asiatiske Infrastrukturinvesteringsbank (AIIB)
Regionale udviklingsfonde, gældslettelsesinitiativer og øvrige fonde
Den afrikanske Udviklingsfond (AfDF)
Den asiatiske Udviklingsfond (AsDF)
Den nordiske Udviklingsfond (NDF)
Multilaterale gældslettelsesinitiativer
Bistand gennem Den Europæiske Union (EU)
Den europæiske Udviklingsfond
EU-lån til Tyrkiet
Partnerskaber for bæredygtig vækst
Mobilisering af finansiering til investeringer
Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU)
Den internationale Finansieringsinstitution (IFC)
Danida Business Finance
Projektudviklingsfacilitet Danida Business Finance
Rammebetingelser, viden og forretningsmuligheder
Partnerskaber for markedsdrevet vækst
Vækstrådgivere
Strategisk sektorsamarbejde
FN’s arbejdsorganisation (ILO)
Støtte til aktiviteter inden forhandel og udvikling
Energi- og vandressourcer mv.
Strategiske indsatser i vækstøkonomier
Forskningssamarbejde
1.848,5
763,8
0,0
665,0
0,0
0,0
-1,2
0,0
100,0
200,0
0,0
0,0
0,0
200,0
512,0
403,0
0,0
0,0
109,0
372,7
375,0
-2,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
1.731,4
820,8
0,0
622,0
0,0
0,0
-1,2
0,0
200,0
100,0
0,0
0,0
0,0
100,0
215,7
100,0
0,0
0,0
115,7
594,9
595,3
-0,4
1.299,2
620,0
300,0
20,0
250,0
50,0
679,2
172,0
40,0
50,0
9,5
35,0
45,0
10,0
230,0
1.793,8 2.209,7
771,8
0,0
573,0
0,0
0,0
-1,2
0,0
200,0
100,0
0,0
0,0
0,0
100,0
222,0
100,0
0,0
0,0
122,0
700,0
700,0
0,0
899,2
420,0
100,0
20,0
300,0
0,0
479,2
112,0
50,0
50,0
9,5
5,0
45,0
10,0
110,0
763,8
0,0
565,0
0,0
0,0
-1,2
0,0
200,0
100,0
0,0
0,0
0,0
100,0
645,9
430,0
90,0
0,0
125,9
700,0
700,0
0,0
520,0
100,0
20,0
400,0
0,0
511,2
132,0
50,0
62,0
9,5
5,0
45,0
10,0
110,0
1.888,8
778,8
0,0
580,0
0,0
0,0
-1,2
0,0
200,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
410,0
210,0
0,0
0,0
200,0
700,0
700,0
0,0
470,0
0,0
20,0
400,0
50,0
574,2
192,0
50,0
65,0
9,5
5,0
45,0
10,0
110,0
1.031,2 1.044,2
12 / 
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2017, fra udenrigsministeren
1659674_0013.png
06.38.02.20
06.38.02.21
06.39
06.39.01
06.39.01.10
06.39.01.11
06.39.01.12
06.39.01.13
06.39.01.14
06.39.01.16
06.39.01.17
06.39.03
06.39.03.10
06.39.03.11
§ 06.3 Total
Stipendiatbistand
Arbejdsmarkeder og rammebetingelser
Humanitær bistand
Generelle bidrag til internationale humanitære organisationer
FN’s Flygtningehøjkommissær (UNHCR)
FN’s organisation for Palæstinaflygtninge (UNRWA)
FN’s Humanitære Koordinationskontor (OCHA)
Humanitær fødevarebistand (WFP)
Den internationale Røde Kors Komité (ICRC)
FN’s Humanitære Fond (CERF)
FN’s organisation for minerydning (UNMAS)
Humanitære bidrag til partnere i akutte og langvarige kriser
Strategiske Partnerskaber og Nødhjælpspuljer
Øvrige bidrag til akutte og langvarige kriser
0,0
0,0
590,0
160,0
70,0
30,0
210,0
20,0
100,0
0,0
1.235,0
674,0
561,0
30,0
57,7
605,0
160,0
70,0
30,0
210,0
20,0
100,0
15,0
1.295,0
650,0
645,0
30,0
57,7
605,0
160,0
70,0
30,0
210,0
20,0
100,0
15,0
1.295,0
650,0
645,0
30,0
57,7
605,0
160,0
70,0
30,0
210,0
20,0
100,0
15,0
1.295,0
650,0
645,0
30,0
57,7
605,0
160,0
70,0
30,0
210,0
20,0
100,0
15,0
1.295,0
650,0
645,0
1.825,0 1.900,0 1.900,0 1.900,0 1.900,0
8.074,8 8.969,8 9.332,5 9.443,0 9.433,8
Udmøntning af reserve afsat på § 35
06.39
06.31.79.20
06.31.79.10
Humanitær bistand
Budgetregulering
Reserve
2017
(mio. kr.)
2018
(mio. kr.)
2019
(mio. kr.)
2020
(mio. kr.)
475,0
660,0
1.135,0
475,0
600,0
60,0
1.135,0
475,0
600,0
60,0
1.135,0
475,0
600,0
60,0
1.135,0
Total reserve afsat på § 35
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER
 / 13
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2017, fra udenrigsministeren
1659674_0014.png
Tabel 4:
Skøn over Danmarks samlede udviklingsbistand (ulandsrammen)
i 2017 i henhold til OECD/DAC’s regler
Mio. kr.
Bistand til udviklingslandene under § 6.3
Administration af udviklingsbistanden
Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS)
Fællesskabsfinansieret EU-bistand
Dele af forsvarets og politiets internationale indsats
Andel af FN’s fredsbevarende operationer
Udgifter til modtagelse af flygtninge i Danmark*
Uddeling af tipsmidler til almennyttige organisationer
Andet (bidrag til FN-organisationer mv.)
Ulandsrammen i alt
8.969,8
735,9
22,4
1.307,0
31,6
20,4
3.960,7
12,9
106,9
15.167,6
*Der er i forhold til tidligere år identificeret flere udgiftsområder vedrørende modtagelse af flygtninge, der i henhold til
OECD/DAC-reglerne kan medregnes som udviklingsbistand. Det medfører, at den del af flygtningeudgifterne, som kan
opgøres som udviklingsbistand, alt andet lige stiger med 377 mio. kr. i 2017. Der vil frem mod ændringsforslagene ske en
yderligere konsolidering af mulige udgiftsområder og beløb, der kan opgøres som udviklingsbistand.
Ovenstående tal er baseret på et forventet antal asylansøgere i 2017 på 20.000 og et
BNI-skøn fastlagt i maj 2016. Som konsekvens af revideret BNI-skøn fastlagt i august
2016 og en nedjustering af det forventede antal asylansøgere til 10.000 for 2016 og
frem, afsættes der på § 35 Generelle reserver en reserve på 1.135 mio. kr. til udviklings-
bistand med henblik på at fastholde en bistandsprocent på 0,7 pct. af BNI i 2017 og
frem. Den samlede ulandsramme ser derefter således ud:
Mio. kr.
Bistand til udviklingslandene under § 6.3
Administration af udviklingsbistanden
Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS)
Fællesskabsfinansieret EU-bistand
Dele af forsvarets og politiets internationale indsats
Andel af FN’s fredsbevarende operationer
Udgifter til modtagelse af flygtninge i Danmark
Uddeling af tipsmidler til almennyttige organisationer
Andet (bidrag til FN-organisationer mv.)
Reserve afsat på § 35
Ulandsrammen i alt
8.969,8
735,9
22,4
1.307,0
31,6
20,4
2.675,6
12,9
106,9
1.135,0
15.017,5
14 / 
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2017, fra udenrigsministeren
REGERINGENS
UDVIKLINGS-
POLITISKE
PRIORITETER
2017
August 2016
Udgiver
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Telefon:
Fax:
E-mail:
Internet:
33 92 00 00
32 54 05 33
[email protected]
www.um.dk
Design
Datagraf Communications
Publikationen kan downloades via:
www.um.dk
Teksten kan citeres frit
ISBN 978-87-7087-969-9
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER
 / 15
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 129: Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2017, fra udenrigsministeren
1659674_0016.png
Regeringen har fremlagt et udkast til Danmarks udviklingspoliske
og humanitære strategi. Strategien tager afsæt i varetagelsen af
Danmarks interesser og udviklingspolitiske prioriteter og sætter
dem i relation til de nye verdensmål, der udgør den nye ramme for
internationalt udviklingssamarbejde frem mod 2030.
Regeringen ser finanslovsforslaget for 2017 som et første skridt til at
udmønte udkastet til en ny udviklingspolitisk og humanitær strategi,
der – efter sin vedtagelse – vil kunne slå yderligere igennem over de
kommende års finanslove.
Danmark har siden 1978 levet op FN’s målsætning om at give 0,7 pct.
af BNI i udviklingsbistand. Det gør vi også fremover.
Finanslovsforslaget 2017 prioriterer Danmarks udviklingssamarbejde
i sammenhæng med de nye verdensmål. Regeringen lægger på
finansloven 2017 navnlig op til at 1) forbedre situationen i nærområder
til krig og konflikt blandt andet gennem langt bedre sammenhæng
mellem humanitære indsatser og udviklingssamarbejdet, 2) styrke
fokus på migration inklusiv tilbagetagelse af udviklingslandes egne
statsborgere, 3) øge udviklingsfinansiering til særligt vækst og
beskæftigelse, ved at mobilisere og katalysere privat kapital og
bringe danske virksomheder, investorer samt danske løsninger i spil.
Samtidig 4) fastholdes et stærkt fokus på navnlig at fremme kvinder
og pigers rettigheder og ligestilling.
16 / 
REGERINGENS UDVIKLINGSPOLITISKE PRIORITETER