Finansudvalget 2015-16
FIU Alm.del Bilag 114
Offentligt
1651826_0001.png
30. juni 2016
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 12. juli 2016
1) Præsentation af revision af hvidvaskdirektivet
- Præsentation af Kommissionen og drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet, Erhvervs- og Vækstministeriet og
Justitsministeriet
2) Præsentation af det slovakiske formandskabsarbejdsprogram
- Præsentation af det slovakiske formandskab
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet, Erhvervs- og Vækstministeriet og
Skatteministeriet
3) Implementering af Bankunionen
- Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet
4) Det Europæiske Semester – vedtagelse af landeanbefalinger
- Vedtagelse
KOM(2016)321-348
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
5) Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
- Rådsbeslutning /anbefalinger
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
6) Opfølgning på Det Europæiske Råd 28.-29. juni 2016
- Drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
7) Investeringsplanens tredje søjle
- Drøftelse
KOM(2014)903
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
3
16
18
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
8) Forberedelse af G20 finansminister mødet i Chengdu 23.-24. juli 2016
- Godkendelse af fælles EU-holdning
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
9) Kommissionens og ECB’s konvergensrapporter 2016
- Drøftelse
KOM(2016)374
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
10) Status for Basel-komitéens arbejde
- Status
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
11) Kommissionens meddelelse om gennemsigtighed og kampen mod skatteunddragelse og
skatteundgåelse i form af aggressiv skatteplanlægning m.v.
- Præsentation af Kommissionen
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet, Erhvervs- og Vækstministeriet og
Skatteministeriet
12) Makrofinansiel assistance til Jordan 2016-2017
- Tidlig forelæggelse
KOM(2016)431
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
25
2
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
1651826_0003.png
Dagsordenspunkt 2:
Præsentation af det slovakiske formandskabsar-
bejdsprogram
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resume
Slovakiet varetager EU-formandskabet i 2. halvår af 2016. Det slovakiske formandskab
ventes på ECOFIN 12. juli 2016 at præsentere sit arbejdsprogram med fokus på bl.a. finan-
sielle sager, skattesager, ØMU og EU’s investeringsplan.
2. Baggrund
Slovakiet har EU-formandskabet i 2. halvår af 2016. Det slovakiske formandskab
ventes at præsentere sit arbejdsprogram på ECOFIN 12. juli 2016. Præsentationen
ventes efterfulgt af en drøftelse af formandskabets arbejdsprogram og prioriteter.
3. Formål og indhold
Det slovakiske formandskab for ECOFIN ventes at prioritere en række økonomi-
ske, finansielle og skattemæssige sager, herunder sager i forlængelse af arbejdet
under de foregående formandskaber. Der henvises til bilag 1 for en oversigt over
aktuelt verserende sager i ECOFIN. Det ventes også, at ECOFIN under slovakisk
formandskab vil drøfte konsekvenserne af den britiske folkeafstemning 23. juni
2016 om Storbritanniens medlemskab af EU.
Formandskabet ventes bl.a. at prioritere arbejdet med en styrkelse af
Den Økonomi-
ske og Monetære Union
(ØMU) i forlængelse af ØMU-rapporten fra juni 2015.
Formandskabet ventes også at prioritere det videre arbejde med
Den Europæiske
Investeringsplan,
herunder investeringsfonden (EFSI).
På det finansielle område ventes formandskabet bl.a. at prioritere
kapitalmarkeds-
unionen.
Der ventes i den forbindelse fokus på revisionen af
prospektreglerne (pro-
spektforordningen)
og forordningen om
pengemarkedsfonde,
som begge nu skal for-
handles med Europa-Parlamentet. Formandskabet ventes også at fortsætte arbej-
det med
sekuritiseringsforslagene
og
bankstrukturreformen,
som ligeledes nu skal for-
handles med Europa-Parlamentet. Desuden ventes prioriteret revision af forord-
ningen om
europæiske venturekapitalfonde
(EuVECA), hvor Kommissionen ventes at
fremlægge forslag over sommeren.
Formandskabet ventes at prioritere arbejde med
styrkelse af bankunionen,
herunder
drøftelserne om
den fælles indskydergarantiordning i bankunionen (EDIS)
og arbejdet
med
risikoreduktion,
dvs. tiltag til at reducere risici for kriser i den finansielle sektor.
Herudover ventes formandskabet at prioritere arbejdet med
bekæmpelse af terrorfi-
nansiering,
herunder forslaget om revision af hvidvaskdirektivet, som ventes frem-
sat 5. juli 2016.
På skatteområdet ventes formandskabet at prioritere
kampen mod skatteundgåelse
selskabsområdet, herunder de udeståender, der er tilbage efter enighed om anti-
3
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
skatteundgåelsesdirektivet på ECOFIN 17. juni. Herudover ventes formandskabet
bl.a. at prioritere et kommende revideret forslag om
en fælles konsolideret selskabsskat-
tebase (CCCTB).
På momsområdet ventes formandskabet at lægge vægt på arbejdet
med
Kommissionens kommende forslag om moms og e-handel
samt
Kommissionens momshand-
lingsplan og kampen mod momssvig,
jf. rådskonklusionerne fra ECOFIN 25. maj 2016.
Arbejdet med en afgift på finansielle transaktioner (FTT) ventes også fortsat af de
10 deltagerlande undervejs i det slovakiske formandskab. Slovakiet deltager selv i
det forstærkede samarbejde om en FTT.
ECOFIN ventes også under slovakisk formandskab at drøfte
klimafinansiering.
Endeligt ventes formandskabet at prioritere aftalen om
EU’s budget for 2017.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning til sagen kendes ikke.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Formandsskabets arbejdsprogram for ECOFIN har ikke i sig selv lovgivnings-
mæssige konsekvenser for Danmark.
7. Økonomiske konsekvenser
Formandsskabets arbejdsprogram har ikke i sig selv statsfinansielle, samfunds-
økonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. De konkrete sager på
ECOFIN’s dagsorden i 2. halvår af 2016 vil imidlertid kunne have statsfinansielle,
samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser for Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Landenes nærmere holdning til formandsskabets arbejdsprogram kendes endnu
ikke. EU-landene ventes generelt at kunne støtte det slovakiske formandskabs
arbejdsprogram og prioriteringer for ECOFIN i 2. halvår 2016.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at kunne støtte det slovakiske formandskabs arbejdsprogram
og prioritering. Derudover vil man fra dansk side tage nærmere stilling til konkrete
sager i takt med at de bliver aktuelle.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
1651826_0005.png
Bilag 1: Oversigt over igangværende ECOFIN-sager
Økonomisk-politiske sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
Det Europæiske Seme-
ster
Formålet med det Europæiske Semester er at styrke koordinati-
on og drøftelsen af EU-landenes prioriteter for den økonomi-
ske politik forud for vedtagelsen af nationale finanslove o.l.
Det Europæiske Semester 2017 ventes indledt under slovakisk
formandskab med Kommissionens årlige vækstundersøgelse
2017 i november 2016 som basis for horisontale drøftelser af de
økonomiske udfordringer frem til det årlige økonomiske top-
møde på DER i foråret 2017.
Kommissionen ventes ligeledes i november 2016 som led i ma-
kroubalanceproceduren at offentliggøre den såkaldte varslings-
rapport (’Alert Mechanism Report’), som skal vurdere udviklin-
gen i en række makroøkonomiske og finansielle indikatorer i
landene og identificere lande, som har ubalancer eller er i fare
for at opbygge ubalancer. Endvidere ventes Kommissionen at
offentligøre udkast til økonomisk-politiske anbefalinger til eu-
roområdet som helhed i november 2016 som input til eurolan-
denes reform- og stabilitetsprogrammer i 2017.
Styrkelse af det økono-
miske samarbejde i EU
(styrkelse af ØMU’en)
Det Europæiske Råd (DER) har i de senere år løbende haft
drøftelser af yderligere styrkelser af ØMU’en. Det aktuelle om-
drejningspunkt er ØMU-rapporten fra 22. juni 2015, udarbejdet
af Kommissionsformanden i samarbejde med formændene for
hhv. eurogruppen, DER/euro-topmødet og ECB, og under
inddragelse af formanden for Europaparlamentet.
I en første fase fra 1. juli 2015 til 30. juni 2017 lægger rapporten
op til styrkelser på basis af eksisterende instrumenter og trakta-
ter. Kommissionen offentliggjorde 21. oktober 2015 en pakke
med konkrete forslag vedr. første fase. Disse omfatter bl.a. for-
slag om nationale konkurrenceevneråd (nu kaldet produktivi-
tetsråd), som landene nåede til enighed om en anbefaling om på
ECOFIN 17. juni 2016.
I anden fase, der skal være færdig senest i 2025, lægger rappor-
ten op til mere vidtgående tiltag. Her sigtes bl.a. til et fælles
budget for euroområdet som konjunkturstabiliseringsmekanis-
me. Kommissionen ventes i løbet af 2016 at gennemføre en
høring om de langsigtede forslag og at nedsætte en ekspert-
gruppe, der skal arbejde videre hermed.
5
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
1651826_0006.png
Implementering af Stabi- ECOFIN foretager løbende vurderinger af landenes efterlevelse
af Stabilitets- og Vækstpagten, herunder landenes henstillinger.
litets- og Vækstpagten
Seks EU-lande (Portugal, Kroatien, Grækenland, Spanien, UK
og Frankrig) har fortsat henstillinger under EU’s procedure for
uforholdsmæssigt store underskud med frister i 2015-2017.
ECOFIN ventes i december 2016, efter offentliggørelsen af
eurolandenes budgetplaner for 2017 og Kommissionens efter-
årsprognose med skøn for den budgetmæssige udvikling i EU-
landene i 2016-2018, at vurdere landenes foreløbige implemen-
tering af eksisterende henstillinger og pålæg. Det kan give an-
ledning til rådsbeslutninger om fristforlængelser, hvis betingel-
serne er opfyldt, eller om optrapning af proceduren, hvis lande-
nes indsats vurderes mangelfuld. Afslutninger af igangværende
henstillinger sker derimod typisk i 1. halvdel af året.
Der kan desuden blive tildelt nye henstillinger til lande, som
ikke i forvejen har en henstilling, men som vurderes at overtræ-
de Stabilitets- og Vækstpagtens grænser for underskud og gæld.
Udover opfølgningen på henstillinger, overvåger Kommissio-
nen løbende, om de lande, som ikke har henstillinger, lever op
til de
forebyggende regler
i Stabilitets- og Vækstpagten. Ifølge disse
regler skal landene overholde deres mellemfristede mål for den
strukturelle balance på de offentlige finanser (MTO) eller sikre
en vis tilpasning imod MTO.
En investeringsplan for
Europa
Rådet og Europa-Parlamentet vedtog i juni 2015 en forordning
om etablering af en europæisk investeringsfond EFSI, som skal
mobilisere op til 315 mia. euro i nye investeringer i 2015-17 på
grundlag af garantier fra EU-budgettet på 16 mia. euro og fra
Den Europæiske Investeringsbank (EIB) på 5 mia. euro. Fon-
den er et led i en samlet investeringsplan som også sætter fokus
på at fjerne barrierer og skabe bedre rammevilkår for investe-
ringer (den såkaldte ”tredje søjle” i planen). Kommissionen
fremlagde 1. juni 2016 en status for EFSI, som nu har været
virksom i knap ét år, med den konklusion, at EFSI er på sporet
og indtil videre har skabt investeringer for 100 mia. euro.
Kommissionen anbefaler på den baggrund bl.a., at EFSI styrkes
og den nuværende investeringsperioden fra 2015 til 2018 for-
længes. Kommissionen ventes at fremsætte konkret forslag her-
om senere i år, som derefter vil skulle behandles af Rådet og
Europa-Parlamentet. Forhandlinger om forslaget vil muligvis
blive indledt under det slovakiske formandskab.
Kommissionen påbegyndte i den første del af 2015 en vurde-
ring af implementeringen af finanspagtens artikel 3(1) (om at
indskrive en strukturel budgetbalanceregel i national lov) i de
lande, som er bundet af pagten (herunder Danmark). Landene
Kommissionens vurde-
ring af landenes imple-
mentering af finanspag-
ten i national lov.
6
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
1651826_0007.png
er juridisk forpligtet til at sikre fuld implementering af artikel
3(1) senest 1. januar 2014. Mangelfuld implementering kan
straffes med en bøde på op til 0,1 pct. af BNP. Danmark har
implementeret artikel 3(1) i national lov, bl.a. ved at indføre
budgetloven.
Kommissionen ventes at fremlægge sin vurdering af landenes
implementering i efteråret 2016, og sagen ventes derefter disku-
teret i ECOFIN.
Klimafinansiering
Det slovakiske formandskab vil sætte klimafinansiering på
ECOFIN’s dagsorden i løbet af efteråret mhp. at forberede
EU’s position og prioriteter vedrørende klimafinansiering forud
for klimakonferencen COP22, som afholdes i november 2016 i
Marrakech. Parisaftalen fra december 2015 bekræftede de ud-
viklede landes mål om at mobilisere 100 mia. USD årligt fra
2020 fra en række forskellige kilder til udviklingslandenes re-
duktion af drivhusgasudledning og tilpasning til klimaforan-
dringer. Derudover viderefører aftalen målet om 100 mia. USD
i klimafinansiering frem til 2025.
Sager vedr. EU-budgettet
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
EU’s budget for 2017
På baggrund af Kommissionens fremsatte forslag af 30. juni om
EU’s 2017-budget indledes der under slovakisk formandskab
forhandlinger mellem Rådet og Europa-Parlamentet. Der stiles
mod en aftale på Budget-ECOFIN 16. november.
Aftalen om EU’s flerårige finansielle ramme (MFF) for 2014-
2020 fastlægger de overordnede udgiftslofter for EU’s budget. I
henhold til MFF-aftalen skal Kommissionen fremsætte et for-
slag til en midtvejsevaluering af aftalen senest ved udgangen af
2016. Det forventes, at Kommissionen fremsætter forslag til
revision af MFF-aftalen i 3. kvartal af 2016.
Omfang og indhold af Kommissionens forslag er endnu uvist.
Afrapportering fra Mon- Som del af aftalen om EU's flerårige finansielle ramme (MFF)
ti-gruppen om egne ind- for 2014-2020 blev der oprettet en højniveaugruppe for EU’s
tægter
egne indtægter efter krav fra Europa-Parlamentet. Højniveau-
gruppen har som formål at komme med forslag til forbedringer
af EU's nuværende indtægtssystem.
Højniveaugruppens formand, Mario Monti, forventes at præ-
sentere gruppens endelige anbefalinger på ECOFIN inden ud-
gangen af 2016. Det er herefter op til Kommissionen at træffe
beslutning om evt. fremsættelse af opfølgende forslag til æn-
dringer af det nuværende indtægtssystem.
7
Midtvejsevaluering af
EU’s flerårige finansielle
rammer for perioden
2014-2020
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
1651826_0008.png
Revision af finansfor-
ordningen
Kommissionen ventes at fremsætte forslag til revision af finans-
forordningen, der indeholder de principper og regler, der styrer
gennemførelsen af Unionens budget. Kommissionen forventes
at fremsætte forslag i andet halvår af 2016.
Omfanget og indholdet af Kommissionens forslag er endnu
uvist.
Decharge for EU-
budgettet 2015
Revisionsretten ventes i december 2016 at præsentere sin års-
rapport om implementeringen af EU-budgettet i 2015.
Rapporten
danner
efterfølgende
grundlag
for dechargeproceduren, hvor Europa-Parlamentet, efter hen-
stilling fra Rådet, meddeler Kommissionen decharge for bud-
getgennemførelsen.
Finansielle sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
Det styrkede banksa-
marbejde (bankunion)
Bankunionen består af det fælles tilsyn (Single Supervisory Me-
chanism – SSM) og en fælles afviklingsmekanisme (Single Reso-
lution Mechanism – SRM), der i udgangspunktet gælder for
eurolandene med mulighed for deltagelse af ikke-eurolande.
SSM trådte i kraft i november 2014. SRM er trådt fuldt i kraft
fra 2016.
EU-landene drøfter aktuelt en styrkelse af bankunionen. Kom-
missionen har stillet forslag om en fælles indskydergaranti (Eu-
ropean Deposit Insurance Scheme – EDIS), jf. nedenfor, der
ifølge Kommissionen skal udgøre den tredje søjle i samarbejdet.
Kommissionen har i den sammenhæng foreslået, at der skal
arbejdes på flere konkrete tiltag til yderligere at reducere risici i
den finansielle sektor, fx revision af kapitalkravene jf. nedenfor.
EU-landene har derudover aftalt, at der senest i 2024 skal etab-
leres en permanent fælles offentlig bagstopper (midlertidige
offentlige lån) knyttet til den fælles afviklingsfond (Single Reso-
lution Fund – SRF), der omfatter landene i bankunionen.
ECOFIN 17. juni 2016 vedtog rådskonklusioner med en køre-
plan (”road-map”) for arbejdet med styrkelsen af bankunionen.
EU-landene ventes til efteråret at begynde teknisk arbejde angå-
ende udformningen af den permanente bagstopper for SRF.
Det slovakiske formandskab ventes at have som en høj prioritet
at arbejde videre med styrkelse af bankunionen.
8
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
1651826_0009.png
Fælles indskydergaranti-
ordning i bankunionen
(EDIS)
Kommissionen fremsatte 24. november 2015 forslag om en
fælles indskydergarantiordning (European Deposit Insurance
Scheme – EDIS) for landene i bankunionen, herunder en fælles
indskydergarantifond (Deposit Insurance Fund – DIF). EDIS-
forslaget er formelt en ændring af SRM-forordningen. EDIS
skal omfatte de lande, som deltager i bankunionen, herunder
eventuelle deltagende ikke-eurolande. EDIS foreslås etableret i
tre faser i perioden 2017-2024 med stigende grad af fælles fi-
nansiering fra de deltagende lande.
EDIS kan reducere det negative samspil mellem banker og sta-
ter, som sås under krisen, hvor skrøbelige banksystemer og
svage offentlige finanser påvirkede hinanden negativt.
Forhandlingerne i Rådet ventes fortsat (men næppe afsluttet)
under slovakisk formandskab. Det er på ECOFIN 17. juni 2016
besluttet, at EU-landene fortsætter det tekniske arbejde med
EDIS og indleder de politiske drøftelser, når der er gjort yderli-
gere fremskridt med risikoreduktion. EU-landene ventes at be-
nytte en mellemstatslig aftale til etableringen af dele af EDIS-
forslaget, fx den fælles indskydergarantifond (DIF).
Revision af kapitalkravs- Bl.a. som led i færdiggørelsen af bankunionen og som følge af
reglerne (CRR/CRD IV) globale forpligtelser ventes under slovakisk formandskab drøf-
tet en revision af kapitalkravsreglerne for kreditinstitutter
(CRR/CRD IV). Indholdet forventes bl.a. at omfatte en reduk-
tion i antallet af eksisterende nationale valgmuligheder og dis-
kretioner i CRR/CRD IV for at sikre større harmonisering af
reglerne og deres anvendelse. Forslaget ventes også at imple-
mentere forskellige standarder fra Basel-komitéen og Financial
Stability Board (FSB – finansielt forum for G20-lande) i EU-
lovgivningen. Det gælder bl.a. gearingskrav (krav om kapital ift.
ikke-vægtede aktiver), krav om stabil finansiering (NSFR) samt
krav om nedskrivningsegnede passiver (TLAC og sammenhæng
med det lignende EU-krav MREL).
Kommissionen ventes at fremsætte et forslag ultimo 2016, og
det slovakiske formandskab i givet fald at indlede behandlingen.
Bankstruktur-
forordningen
Forslaget blev fremsat i januar 2014 og er en opfølgning på
Liikanen-ekspertgruppens rapport fra november 2012. Målet
med forslaget er at reducere de systemiske risici, der følger af de
stadig større og mere komplekse forbundne enheder i den fi-
nansielle sektor, navnlig kreditinstitutterne. Forslaget omfatter
de største kreditinstitutter i EU.
Rådets kompromis fra 1. halvår 2015 indebærer bl.a., at kredit-
institutters værdipapirhandel mv. uden sammenhæng til kunde-
aktivitet (såkaldt ”egenhandel”) skal afgrænset til separate han-
9
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
1651826_0010.png
delsenheder i institutterne. Også andre typer handelsaktiviteter
skal kunne adskilles fra de omfattede institutters kernebankfor-
retning (som må tage imod indskud mv.) til en separat handels-
enhed afhængigt af tilsynsmyndighedernes vurdering af risici.
Trilogforhandlingerne mellem Europa-Parlamentet og Rådet
påbegyndes, når Europa-Parlamentet har færdiggjort sin be-
handling af forslaget. Det er muligt, det vil ske under slovakisk
formandskab. Forhandlingerne i Europa-Parlamentet har så
vidt vides ikke bevæget sig siden efteråret 2015.
Kapitalmarkedsunionen
Som et centralt led i dagsordenen om at skabe vækst og beskæf-
tigelse i EU er der enighed om at etablere en såkaldt ”kapital-
markedsunion”, som skal omfatte alle 28 EU-lande. Formålet er
at styrke kapitalmarkederne i EU for at fremme investeringer
for særligt små og mellemstore virksomheder (SMV’er), tiltræk-
ke flere investeringer til EU, og gøre det finansielle system mere
stabilt ved at åbne op for flere kilder til finansiering end bankfi-
nansiering. Der er tale om et langsigtet projekt med en række
delforslag, der vil blive fremsat og behandlet over de kommen-
de år, hvoraf konkrete lovforslag skal behandles efter den ordi-
nære EU-beslutningsprocedure. Projektet omfatter også gen-
nemførelsen af en række høringer.
Kommissionen har som en del af kapitalmarkedsunionen frem-
sat et forslag til at forbedre markedet for sekuritiseringer af høj
kvalitet samt et forslag til revision af det eksisterende prospekt-
direktiv. Der er redegjort for status for disse forslag nedenfor.
Kommissionen forventes desuden i løbet af sommeren 2016 at
fremsætte forslag om revision af forordningen om europæiske
venturekapitalfonde (EuVECA) og forordningen om europæi-
ske sociale iværksætterfonde (EuSEF).
Kommissionen ventes derudover senere i år at fremsætte for-
slag om minimumsharmonisering af insolvensretten, jf. ovenfor
om den fælles indskydergarantiordning.
ECOFIN forventes i 2. halvår 2016 at drøfte kapitalmarkeds-
unionen både overordnet og med afsæt i de konkrete initiativer.
Prospektforordningen
Kommissionen fremsatte 30. november 2015 forslag til en pro-
spektforordning, der skal afløse det gældende prospektdirektiv
fra 2003. Forslaget er en del af arbejdet med kapitalmarkeds-
unionen og skal gøre det nemmere at rejse kapital på kapital-
markederne i Europa.
Et prospekt indeholder oplysninger om en virksomhed, når
værdipapirer udbydes til offentligheden eller optages til handel
på et reguleret marked. Forslaget sigter på at gøre det mindre
10
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
1651826_0011.png
byrdefyldt for bl.a. SMV’er at udstede værdipapirer, at udarbej-
de prospekter og undtage flere udstedelser af værdipapirer fra
prospektpligt, men samtidig bevare et højt informationsniveau
til investorerne.
Der blev opnået enighed i Rådet under det nederlandske for-
mandskab i 1. halvår 2016. Trilogforhandlingerne ventes indledt
under det slovakiske formandskab.
Sekuritiseringsforslagene Kommissionen fremsatte 30. september 2015 forslag om sim-
ple, gennemsigtige og standardiserede sekuritiseringer (”STS-
sekuritiseringer”). Formålet er at understøtte udviklingen af et
sekuritiseringsmarked af høj kvalitet, som bidrager til finansie-
ringen af virksomheder og dermed vækst og jobskabelse.
En sekuritisering indebærer, at en udlåner, typisk et kreditinsti-
tut, udsteder værdipapirer såsom obligationer baseret på en
pulje af aktiver, fx en stor mængde udlån til små og mellemstore
virksomheder (SMV’er), så risikoen knyttet til disse udlån spre-
des og flyttes fra kreditinstituttet til investorerne.
Kommissionen har samtidig fremlagt forslag til ændring af kapi-
talkravet for kreditinstitutter ved udstedelse og investering i
STS-sekuritiseringer, så STS-sekuritiseringer kan udløse lavere
kapitalkrav. Hensigten er, at det lavere kapitalkrav skal afspejle
den lavere risiko ved STS-sekuritiseringer.
Rådet enedes om sagen under Luxembourgs formandskab i 2.
halvår 2015. Europa-Parlamentet har endnu ikke fastlagt sin
holdning, og forhandlingerne med Parlamentet påbegyndes
muligvis først under maltesisk formandskab i 1.halvår af 2017.
Regulering af penge-
markedsfonde
Forslaget blev fremsat i september 2013 som led i Kommissio-
nens arbejde med den såkaldte skyggebanksektor (dvs. kredit-
formidling uden for det almindelige banksystem). Forslaget har
til formål at skærpe produkt- og likviditetsreguleringen af pen-
gemarkedsfonde og dermed adressere systemiske finansielle
risici, som sådanne fonde kan give anledning til. Pengemarkeds-
fonde tager imod investeringer af indskudslignende karakter
mhp. investering i ofte meget sikre, likvide og korte gældsin-
strumenter. Indskud i pengemarkedsfonde er modsat indestå-
ende i almindelige banker normalt ikke omfattet af nogen form
for garanti. Regelsættet i forslaget supplerer direktivet vedrø-
rende investeringsinstitutter (UCITS V) og direktivet om forval-
tere af alternative investeringsfonde (AIFMD).
Der blev opnået enighed i Rådet under nederlandsk formand-
skab i 1. halvår 2016. Trilogforhandlingerne ventes indledt un-
der det slovakiske formandskab.
11
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
1651826_0012.png
Bekæmpelse af terrorfi- Rådet drøftede ultimo 2015 som følge af terrorangrebene i Paris
nansiering og revision af yderligere initiativer på området for bekæmpelse af terrorfinan-
direktivet om hvidvask siering. Kommissionens fremlagde 2. februar 2016 en hand-
lingsplan for arbejdet med bekæmpelse af terrorfinansiering.
Der må forventes løbende status for arbejdet på ECOFIN.
Kommissionen annoncerede samtidig, at man vil fremsætte
revision af 4. hvidvaskdirektiv i juli 2016. Kommissionen har
indtil videre tilkendegivet, at forslaget vil afspejle tiltagene i
handlingsplanen af 2. februar samt opfølgning på sagen om de
såkaldte ”Panama-papers”, og Tysklands, Storbritanniens,
Frankrigs, Italiens og Spaniens fælles erklæring om informati-
onsudveksling ang. ejerskab af selskaber m.v. Forslaget ventes
drøftet i Rådet under slovakisk formandskab.
Skatte- og afgiftssager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
Selskabsbeskatning
Kommissionen fremsatte 16. marts 2011 forslag om en fælles
konsolideret selskabsskattebase (Common Consolidated Corpo-
rate Tax Base (CCCTB)).
Forslaget omfatter selskaber, som har aktivitet i flere EU-lande,
og betyder, at koncerner (eller grupper af selskaber)
kan vælge
at
opgøre en samlet skattepligtig indkomst efter ét sæt fælles EU-
regler. Indkomsten fordeles til beskatning mellem de berørte
lande efter en fordelingsnøgle. Hvert land beskatter den del af
selskabets indkomst, som henføres til det pågældende land, med
sine egne selskabsskattesatser. Det er således kun metoden til
beregning af skattepligtig indkomst (skattebasen), der er fælles.
Der har reelt ikke siden fremsættelsen af forslaget været frem-
skridt i forhandlingerne om CCCTB-forslaget.
Kommissionen har i sin handlingsplan om fair og effektiv sel-
skabsbeskatning fra juni 2015 lagt op til, at CCCTB-forslaget fra
2011 vil blive trukket tilbage. Kommissionen har tilkendegivet,
at planen nu vil være inden udgangen af 2016 at fremsætte et
nyt forslag til en fælles selskabsbase (Common Corporate Tax
base, CCTB), som i første omgang alene vil være koncentreret
om fastlæggelse af selskabsskattebasen, således at opgørelse af
en konsolideret skattebase på koncernniveau bliver et trin to.
På den baggrund forventes det, at der vil være en indledende
drøftelse heraf under det slovakiske formandskab i 2. halvår
2016.
12
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
1651826_0013.png
Forslag om hybrid mis-
match i forhold til tred-
jelande
Kommissionen ventes inden udgangen af 2016 at fremlægge et
direktivforslag vedr. såkaldte hybride mismatch i forhold til
tredjelande, dvs. regulering af de situationer hvor et EU-land og
et tredjeland skattemæssigt vurderer selskabsenheder eller fi-
nansielle instrumenter forskelligt. Forslaget vil være et supple-
ment til skatteundgåelsesdirektivet, der bl.a. indeholder regule-
ring af hybride mismatch mellem to EU-lande, men ikke i for-
hold til tredjelande.
Det ventes, at der vil være en indledende drøftelse heraf under
det slovakiske formandskab i 2. halvår 2016.
Forslag om bedre proce-
durer til bilæggelse af
dobbeltbeskatningstvi-
ster
Kommissionen fremlagde i juni 2015 en handlingsplan for en
mere fair og effektiv selskabsbeskatning. Der bebudes heri bl.a.
tiltag, som kan bidrage til at forbedre procedurerne for tvistbi-
læggelse mellem EU-lande, der vedrører en dobbeltbeskatning.
I overvejelserne vil bl.a. indgå omfang og status for EU’s vold-
giftskonvention, i dag alene omhandler tvister om transfer pri-
cing spørgsmål. Kommissionen har tilkendegivet, at hensigten
er at fremlægge et forslag i løbet af sommeren 2016. Det er
uvist i hvilket omfang forslaget vil indebære lovgivningstiltag.
Det ventes, at der vil være en indledende drøftelse heraf under
det slovakiske formandskab i 2. halvår 2016.
Revision af
rente/royaltydirektivet
Kommissionen fremsatte 11. november 2011 et forslag til æn-
dring af rente/royalty-direktivet fra 2003. Direktivet indeholder
regler om, at et EU-land ikke må beskatte renter og royalties,
der betales af et selskab i det pågældende land til et associeret
selskab i et andet EU-land, så man undgår dobbeltbeskatning.
Kommissionen foreslår, at et EU-lands pligt til at undlade kil-
debeskatning af renter og royalties fremover betinges af, at det
selskab, der modtager betalingen i et andet EU-land, er omfattet
af beskatning af betalingen i dette land. Kommissionen foreslår
desuden at ændre definitionen af, hvornår et betalende selskab
og et modtagende selskab er associeret, så den nuværende be-
tingelse om direkte ejerskab på mindst 25 pct. ændres til direkte
eller indirekte ejerskab på mindst 10 pct., således at flere tilfælde
vil være omfattet af direktivets regler. Herudover drøftes ind-
sættelsen af en bestemmelse om bekæmpelse af misbrug i form
af en obligatorisk minimumsbestemmelse (omgåelsesklausul).
Nogle EU-lande ser behov for at undersøge muligheden for at
indføre en bestemmelse om reel minimumsbeskatning som
betingelse for at det pågældende land skal undlade beskatning,
mens andre EU-lande omvendt ikke mener, at der skal indgå et
kriterium om reel minimumsbeskatning. Sagen ventes behandlet
i ECOFIN i 2. halvår 2016.
13
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
1651826_0014.png
Afgift på finansielle
transaktioner (FTT)
På ECOFIN i juni 2012 blev det konstateret, at der ikke kunne
opnås den nødvendige (enstemmige) tilslutning til Kommissi-
ons forslag fra 2011 om en afgift på finansielle transaktioner,
FTT. Kommissionen fremsatte den 14. februar 2013 forslag til
forstærket samarbejde om en fælles ordning for beskatning af
finansielle transaktioner. Forslaget skal indføre en harmoniseret
afgift på finansielle transaktioner blandt de EU-lande, der delta-
ger i det forstærkede samarbejde.
Politiske og tekniske drøftelser om det forstærkede samarbejde
pågår. De ikke-deltagende lande, herunder Danmark, deltager i
de tekniske og politiske drøftelser af forslaget til FTT som led i
det forstærkede samarbejde sammen med de deltagende lande,
men ikke-deltagende lande har ikke stemmeret.
Der er senest givet en status for sagen på ECOFIN 17. juni
2016. Det er fortsat uklart, hvilken form for FTT der evt. vil
kunne opnås endelig enighed om. Sagen vil muligvis blive be-
handlet på ECOFIN i 2. halvår 2016.
Forslag om moms og e-
handel
Kommissionen forventes at fremsætte et direktivforslag om
moms og e-handel inden udgangen af 2016. Forslaget indgår i
strategien for det digitale indre marked samt i Kommissionens
momshandlingsplan, som blev offentliggjort i april 2016.
Forslaget ventes overordnet set at indeholde initiativer vedrø-
rende grænseoverskridende handel med varer, herunder tiltag
der bidrager til, at det bliver administrativt lettere for virksom-
heder at handle på tværs af EU-landenes grænser.
Det ventes, at der vil være en indledende drøftelse heraf under
det slovakiske formandskab i 2. halvår 2016.
Adfærdskodeks for er-
hvervs-beskatning.
Mellemstatslig aftale af
1. december 1997.
Arbejdet med adfærdskodeksen, der skal bidrage til at forhindre
skadelig skattekonkurrence inden for selskabsbeskatningen,
varetages af EU’s adfærdskodeksgruppe, der løbende påser, at
EU-landene ophæver eller ændrer de ordninger, som er i strid
med kodeksen (”rollback”), og at landene ikke indfører nye
ordninger i strid med kodeksen (”standstill”). Gruppen arbejder
også med anti-misbrug, gennemsigtighed og informationsud-
veksling i sager om interne transaktioner mellem koncernfor-
bundne selskaber (såkaldt ”transfer pricing”), administrativ
praksis og forholdet til tredjelande. Der pågår en drøftelse om
adfærdskodeksgruppens mandat og arbejdsmetoder
ECOFIN ventes at behandle adfærdskodeksgruppens rapport
om gruppens arbejde under det slovakiske formandskab.
14
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
1651826_0015.png
Statusrapport om be-
skatningsspørsmål be-
handlet i formandskabs-
perioden samt strukture-
ret dialog om skattepoli-
tikken under Konkur-
renceevnepagten (Euro-
pluspagten)
Ved afslutningen af det slovakiske formandskab, vil der blive
udarbejdet en rapport om de forskellige beskatningsspørgsmål,
der er arbejdet med i formandskabsperioden.
Samtidig vil det blive afgivet en rapport om den såkaldt struktu-
rerede dialog om skattepolitik inden for rammerne af Konkur-
renceevnepagten (”Europluspagten”), særligt med henblik på at
udveksle bedste praksis, undgå skadelig praksis og fremme for-
slag til at bekæmpe svig og skatteunddragelse.
Det ventes, at ECOFIN vil vedtage rapporter herom til Det
Europæiske Råd i december.
Andre sager
Sag/initiativ/hjemmel Forløb/status
IMF/G20-møder
ECOFIN ventes løbende at forberede fælles EU-holdninger til
og følge op på IMF- og G20-møder, særligt IMF’s årsmøde 7.-
9. oktober 2016 og G20-møderne for økonomi- og finansmini-
stre samt centralbankchefer 23.-24. juli og 6. oktober 2016.
Det er også muligt, ECOFIN vil drøfte aktuelle governance-
spørgsmål i relation til IMF, herunder fx status for forpligtel-
serne om at reducere de udviklede europæiske landes repræsen-
tation i IMF til fordel for udviklings- og vækstøkonomier.
15
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
Dagsordenspunkt 4:
Vedtagelse af landeanbefalinger
KOM(2016) 321-348
1. Resume
Det Europæiske Råd (DER) godkendte 28.-29. juni 2016 EU’s landeanbefalinger for 2016
efter enighed herom på ECOFIN 17. juni 2016. ECOFIN’s stillingtagen og DER’s godken-
delse af landespecifikke anbefalinger om finanspolitik til Spanien og Portugal er dog udskudt, så
anbefalingerne kan afspejle Kommissionens forslag og Rådets stillingtagen til håndteringen af de
to landes henstillinger under Stabilitets- og Vækstpagten. På ECOFIN 12. juli 2016 vil Rå-
det formelt vedtage landeanbefalingerne for alle landene for 2016.
2. Baggrund
ECOFIN opnåede 17. juni 2016 enighed om udtalelser og landeanbefalinger vedr.
økonomisk politik, makroøkonomiske ubalancer mv. på baggrund af Kommissio-
nens udkast af 18. maj 2016. Der var generel støtte til anbefalingerne blandt lan-
dene. DER godkendte landeanbefalingerne 28.-29. juni 2016 mhp. formel vedta-
gelse på ECOFIN 12. juli, hvilket afslutter det europæiske semester 2016.
Kommissionen fremlagde som led i pakken med landeanbefalinger udkast til fi-
nanspolitiske landeanbefalinger til Spanien og Portugal, med en tekst som angiver,
at deres respektive frister for efterlevelse af deres henstillinger udskydes med ét år.
Kommissionen har dog endnu ikke fremlagt konkrete forslag under Traktatens
artikel 126 (om proceduren for uforholdsmæssigt store underskud), og Rådet har
således heller ikke taget stilling til håndteringen af sagerne om de to lande inden
for rammerne af Stabilitets- og Vækstpagten. Da landeanbefalinger hverken kan
erstatte eller danne grundlag for beslutninger under artikel 126, er stillingtagen til
de finanspolitiske landeanbefalinger til Spanien og Portugal udskudt til ECOFIN
12. juli 2016, hvor de opdateres i lyset af de konkrete beslutninger vedr. landene
under artikel 126, jf. særskilt dagsordenspunkt. Efterfølgende skal Rådet formelt
vedtage den samlede pakke med landeanbefalinger, herunder de finanspolitiske
anbefalinger til Spanien og Portugal.
Vedtagelse af landespecifikke anbefalinger har hjemmel i traktatens artikel 121 stk.
2 og artikel 148, stk. 4.
3. Formål og indhold
Der henvises til samlenotat vedr. ECOFIN 17. juni 2016 for en gennemgang af
anbefalingerne til EU-landene, herunder anbefalingerne til Danmark. For behand-
lingen af henstillinger under Stabilitets- og Vækstpagten til Portugal og Spanien
henvises til særskilt dagsordenspunkt.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke høres om landeanbefalingerne.
16
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
7. Økonomiske konsekvenser
Det europæiske semester og landenes efterfølgende implementering af national
økonomisk politik i lyset af Rådets anbefalinger på baggrund af EU-landenes sta-
bilitets- og konvergensprogrammer og nationale reformprogrammer ventes at
have positive samfundsøkonomiske konsekvenser, i det omfang implementerin-
gen bidrager til at understøtte makroøkonomisk stabilitet, og reformer rettet mod
velfungerende produkt- og servicemarkeder samt styrket potentialet for vækst og
beskæftigelse i EU-landene. Sagen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel enighed om de landeanbefalinger, der blev godkendt på ECO-
FIN 17. juni 2016 og tiltrådt på DER 28.-29. juni 2016.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen kan støtte vedtagelsen af landeanbefalingerne, herunder landeanbefa-
linger til Portugal og Spanien, der afspejler de procedureskridt under Stabilitets-
og Vækstpagten, som der opnås enighed om.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om landeanbefalingerne har været forelagt Folketingets Europaudvalg for-
ud for ECOFIN 17. juni 2016 og har endvidere været forelagt Folketingets Euro-
paudvalg og Folketingets Finansudvalg i forbindelse med samråd 15. juni 2016
som led i de to udvalgs proces for det nationale semester.
17
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
1651826_0018.png
Dagsordenspunkt 5: Implementering af Stabilitets- og Vækstpagten
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resume
ECOFIN ventes 12. juli 2016 at skulle tage stilling til håndteringen af Portugals og Spaniens
henstillinger.
Portugal har en henstilling med frist for at bringe underskuddet under 3 pct. af BNP i 2015.
Portugals underskud i 2015 er i Kommissionens forårsprognose opgjort til 4,4 pct. af BNP, og
fristen er dermed ikke overholdt. Kommissionen vil foreslå Rådet at forlænge fristen med ét år til
2016.
Spanien har en henstilling med frist i 2016. Spaniens underskud i 2016 er i Kommissionens
forårsprognose skønnet til 3,9 pct. af BNP, og fristen ser dermed ikke ud til at blive overholdt.
Kommissionen vil foreslå Rådet at forlænge fristen med ét år til 2017.
Kommissionen ventes at fremsætte konkrete forslag til rådsbeslutninger om Portugal og Spanien i
starten af juli 2016, således at sagerne kan blive behandlet på ECOFIN 12. juli 2016.
Kommissionen har endnu ikke meddelt, hvorvidt de vurderer, at Portugal og Spanien har levet
op til deres hidtidige henstillinger. Kommissionen kan stille forslag om optrapning af under-
skudsprocedurerne med pålæg (en skærpet henstilling) og bøde til Portugal og Spanien, eller for-
slag om ”almindelige” reviderede henstillinger med en forlænget frist, afhængig af Kommissionens
vurdering af Portugals og Spaniens efterlevelse af deres henstillinger. Det er kun eurolande, som
har stemmeret i sager om eurolande relateret til Stabilitets- og Vækstpagten.
Det er uvist, hvordan EU-landene stiller sig ift. de konkrete beslutninger vedr. Portugals og
Spaniens henstillinger.
Regeringen lægger vægt på, at EU-landene lever op til EU’s fælles regler om finanspolitik, her-
under at landene efterlever deres henstillinger, så finanspolitikken understøtter tilliden og lave
renter samt en sund økonomisk udvikling i de enkelte lande og i EU som helhed, og forebygger
nye gældskriser. Regeringen lægger også vægt på, at Kommissionen og Rådet håndhæver de fælles
regler på EU-niveau.
Regeringen finder det vigtigt, at Kommissionen følger procedurerne under Stabilitets- og Vækst-
pagten, herunder at der træffes de nødvendige processkridt på de relevante tidspunkter, for at
understøtte troværdigheden af de fælles regler. Regeringen vil nærmere vurdere Kommissionens
konkrete forslag i de to sager, når de foreligger.
2. Baggrund
Portugal har en henstilling under proceduren for uforholdsmæssigt store under-
skud (EDP-henstilling) fra 2013 (som oprindeligt er fra 2009, men flere gange og
senest i 2013 er blevet forlænget) med frist for at bringe underskuddet under 3
pct. af BNP i 2015. Portugals underskud i 2015 er i Kommissionens forårsprog-
nose (af 3. maj 2016) opgjort til 4,4 pct. af BNP, og fristen er dermed ikke over-
holdt. I 2016 ventes ifølge forårsprognosen et underskud på 2,7 pct. af BNP.
18
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
1651826_0019.png
Figur 1
Offentligt underskud og henstillinger for Portugal
Pct. af BNP
12,0
10,0
8,0
6,0
4,0
2,0
0,0
2008
2009
2010
2011
Offentligt underskud i pct. af BNP
2012
2013
Henst. 2009
2014
2015
Henst. 2012
Pct. af BNP
12,0
10,0
8,0
6,0
4,0
2,0
0,0
2016
Henst. 2013
Anm.: Søjlerne angiver de nominelle offentlige underskud, mens symbolerne angiver målene for disse underskud i
de enkelte år ifølge de respektive henstillinger. Henstillinger fra før 2012 indeholder ikke årlige mål for det
nominelle underskud, men kun en frist for at bringe underskuddet under 3 pct.-grænsen. Den vandrette streg
angiver 3 pct.-grænsen.
Kilde: Portugals henstillinger og forårsprognosen 2016
Spanien har en henstilling under proceduren for uforholdsmæssigt store under-
skud (EDP-henstilling) fra 2013 (som også er fra 2009, men flere gange og senest i
2013 er blevet forlænget) med frist i 2016. Spaniens underskud i 2016 er i Kom-
missionens forårsprognose skønnet til 3,9 pct. af BNP, og fristen ser dermed ikke
ud til at blive overholdt. I 2017 ventes ifølge forårsprognosen et underskud på 3,1
pct. af BNP.
Figur 2
Offentligt underskud og henstillinger for Spanien
Pct. af BNP
12,0
10,0
8,0
6,0
4,0
2,0
0,0
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
Pct. af BNP
12,0
10,0
8,0
6,0
4,0
2,0
0,0
Offentligt underskud pct af bnp
Henst. 2012
Henst. 2009 (apr.)
Henst. 2013
Henst. 2009 (nov.)
Anm.: Søjlerne angiver de nominelle offentlige underskud, mens symbolerne angiver målene for disse underskud i
de enkelte år ifølge de respektive henstillinger. Henstillinger fra før 2012 indeholder ikke årlige mål for det
nominelle underskud, men kun en frist for at bringe underskuddet under 3 pct.-grænsen. Den vandrette streg
angiver 3 pct.-grænsen.
Kilde: Spaniens henstillinger og forårsprognosen 2016
19
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
Kommissionen oplyste 18. maj 2016 i en pressemeddelelse, at man vil foreslå Rå-
det at udskyde både Portugals og Spaniens frist med ét år. Kommissionen har
endnu ikke fremlagt konkrete forslag under Traktatens artikel 126 (om procedu-
ren for uforholdsmæssigt store underskud). Kommissionen fremlagde dog 18. maj
2016 (samtidig med pressemeddelelsen) et udkast til landespecifikke anbefalinger
til begge lande, med en tekst, som angiver, at deres respektive frister udskydes
med ét år.
Landespecifikke anbefalinger kan dog hverken erstatte eller danne grundlag for
beslutninger under artikel 126, og derfor er stillingtagen til de finanspolitiske lan-
deanbefalinger til Spanien og Portugal udskudt til ECOFIN 12. juli 2016, hvor de
opdateres i lyset af de konkrete beslutninger vedr. landene under artikel 126.
Kommissionen ventes at fremlægge sine konkrete forslag under artikel 126 i star-
ten af juli. Sagen ventes efterfølgende behandlet på ECOFIN 12. juli 2016.
Regler for forlængelser og optrapning af henstillinger
Lande, som ikke har nået målene eller ikke skønnes at nå målene for den nominel-
le saldo til fristen i en henstilling, kan ifølge Stabilitets- og Vækstpagten blive til-
delt en
revideret henstilling
med en forlænget frist og nye krav om strukturelle bud-
getforbedringer, uden yderligere påtale eller konsekvenser. Det kræver, at landene
har gennemført strukturelle budgetforbedringer på linje med kravene i henstillin-
gen, samtidig med at den økonomiske udvikling har været svagere end ventet på
tidspunktet for henstillingen.
Hvis betingelserne for en revideret henstilling omvendt ikke er opfyldt, skal
Kommissionen stille forslag til Rådet om en rådsbeslutning om manglende efter-
levelse af henstillingen. Disse regler gælder for alle EU-lande.
Kommissionen skal derudover, i sager om eurolande, foreslå at optrappe procedu-
ren med et
pålæg
(skærpet henstilling), og skal indenfor 20 dage efter rådsbeslut-
ningen om manglende efterlevelse fremsætte et forslag til en rådsbeslutning om at
tildele landet en
bøde
på 0,2 pct. af BNP. Kommissionen kan dog eventuelt foreslå
Rådet at nedsætte eller helt annullere bøden, hvis der foreligger særlige omstæn-
digheder.
Forslag under proceduren for uforholdsmæssigt store underskud har hjemmel i
TEUF artikel 126. I sager som har hjemmel i artikel 126, og som handler om et
euroland, er det kun eurolande (undtagen landet selv), som kan stemme, og der
træffes afgørelse med omvendt kvalificeret flertal (indført for eurolandene med
finanspagten fra 2012). Et eventuelt forslag om sanktioner kan nedsættes (eller
helt annulleres), hvis nedsættelsen har støtte af et kvalificeret flertal blandt euro-
landene.
20
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
1651826_0021.png
3. Formål og indhold
Kommissionens vurdering af efterlevelsen af henstillingers krav, herunder om
strukturelle budgetforbedringer, er baseret på en helhedsvurdering, som inddrager
forskellige opgørelsesmetoder (se også bilag 1).
Kommissionen har endnu ikke meddelt, hvorvidt de vurderer, at Portugal og Spa-
nien har levet op til deres henstillinger. Det er således uvist, om Kommissionen vil
stille forslag om pålæg og bøde til Portugal og Spanien, eller om Kommissionen
blot vil foreslå nye ”almindelige” reviderede henstillinger med en forlænget frist.
Hvis Kommissionen stiller forslag om en bøde, vil det være første gang, at Stabili-
tets- og Vækstpagtens sanktionsmuligheder benyttes
1
.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen konsekvenser for dansk ret.
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ingen direkte statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene generelt, herunder
efterlevelse af landenes henstillinger og dermed lavere underskud, gæld og renter,
vil understøtte vækst og beskæftigelse i EU og i Danmark.
Andre EU-landes konsolidering af de offentlige finanser har positive effekter på
den samlede økonomiske udvikling i Europa og dermed Danmark, herunder gen-
nem tilliden til de offentlige finanser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Sagen har ingen direkte erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Flere lande har været skeptiske overfor Kommissionens udskydelse af den endeli-
ge stillingtagen til håndteringen af Portugal og Spanien til starten af juli.
Rådet har i et tidligere tilfælde i 2012 (vedr. Ungarn) suspenderet midler fra EU’s samhørighedsfond som følge af mang-
lende efterlevelse af en henstilling. Denne sanktionsmulighed er dog en del af betingelserne for støtte fra EU’s struktur- og
investeringsfonde og ligger udenfor rammerne af Stabilitets- og Vækstpagten.
1
21
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
Det er uvist, hvordan landene stiller sig ift. de konkrete beslutninger vedr. Portu-
gals og Spaniens underskudsprocedurer.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger vægt på, at EU-landene lever op til EU’s fælles regler om fi-
nanspolitik, herunder at landene efterlever deres konkrete henstillinger, så finans-
politikken understøtter tilliden og lave renter samt en sund økonomisk udvikling i
de enkelte lande og i EU som helhed, og forebygger nye gældskriser. Regeringen
lægger også vægt på, at Kommissionen og Rådet håndhæver de fælles regler på
EU-niveau.
Regeringen finder det således vigtigt, at Kommissionen følger procedurerne under
Stabilitets- og Vækstpagten, herunder at man tager de nødvendige processkridt på
de relevante tidspunkter, for at understøtte troværdigheden af de fælles regler.
Regeringen vil nærmere vurdere Kommissionens konkrete forslag i de to sager,
når de foreligger.
Det bemærkes, at Danmark, som ikke-euroland, ikke har stemmeret i sager om
eurolande. Sagen er imidlertid relevant for Danmark, der er omfattet af de gene-
relle regler om finanspolitik i Traktaten og Stabilitets- og Vækstpagten, herunder
regler om henstillinger og eventuelle beslutninger om utilstrækkelig efterlevelse af
henstillinger, dog ikke regler om pålæg og sanktioner.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen om tildeling af Portugals og Spaniens nuværende henstillinger blev 18. juni
2013 forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for ECOFIN 21.
juni 2013.
Der henvises til samlenotat om sagen oversendt til Folketingets Europaudvalg 13.
juni 2013.
22
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
1651826_0023.png
Bilag 1 – Tal for Portugals og Spaniens budgetforbedringer ifølge Kommissio-
nens vurderinger af deres stabilitetsprogrammer
Kommissionen vil foretage en helhedsvurdering af Portugal og Spanien på bag-
grund af forskellige indikatorer, bl.a.
struktursaldoen (EU’s metode)
2
, den korrigerede
struktursaldo
3
og den såkaldte ”bottom-up” metode
4
(dvs. summen af de direkte ef-
fekter af de enkelte finanspolitiske tiltag). En helhedsvurdering baseret på disse tre
indikatorer er ikke skrevet ind i reglerne, men er en del af den normale metode for
den praktiske gennemførelse af reglerne. Kommissionen har endnu ikke fremlagt
sine helhedsvurderinger af Portugal og Spanien, men har offentliggjort nogle tal
for de to landes budgetforbedringer i vurderingerne af landenes stabilitetspro-
grammer i maj, jf. nedenfor.
Portugal
Portugal fik ikke bragt sit
faktiske underskud
under 3 pct. af BNP til fristen i 2015
(underskuddet i 2015 udgjorde 4,4 pct. af BNP). Engangsudgifter til afvikling af
en bank (Banif) øgede isoleret set underskuddet i 2015 med ca. 1,4 pct. af BNP.
Tabel 1 viser de foreløbige tal for Portugals budgetforbedringer i henstillingsperi-
oden, som Kommissionen har offentliggjort i sin vurdering af Portugals stabili-
tetsprogram.
Tabel 1
Portugals offentlige finanser i henstillingsperioden 2013-2015
2013
Faktisk saldo
Anbefalet
Strukturel forbedring
Krav
Korrigeret strukturel forbedring
Krav
0,6
1,4
-4,8
-5,5
0,6
0,6
2014
-7,2
-4,0
1,1
1,4
2015
-4,4
-2,5
-0,6
0,5
0,1
0,5
2013-15 (i alt)
-
-
1,1
2,5
-0,1
2,5
Anm.: Kommissionen har ikke offentliggjort tal for Portugals budgetforbedringer opgjort med bottom-up metoden.
Kilde: Kommissionenes vurdering af Portugals stabilitetsprogram 2016 (beregningerne er dog baseret på
Kommissionens egen forårsprognose).
Spanien
Spanien var på sporet ift. henstillings mål for det
faktiske underskud
i 2014
5
, men i
2015 blev finanspolitikken lempet (målt ved struktursaldoen) og kravet om et no-
minelt underskud på højst 4,2 pct. af BNP blev overskredet. Spanien fik i forlæn-
Struktursaldo: Den offentlige saldo renset for konjunkturernes påvirkning og effekten af engangstiltag.
Korrigeret struktursaldo: Struktursaldoen korrigeret for effekten af dels uventet udvikling i den potentielle økonomiske
vækst og dels ændringer i vækstsammensætningen.
4
Bottom-up: I princippet en sammentælling af de enkelte finanspolitiske tiltags direkte effekter på udgifts- og indtægtspo-
ster, i stil med Finansministeriets opgørelse af direkte provenuvirkninger.
5
Underskuddet i 2014 er efterfølgende blevet oprevideret med 0,1 pct. af BNP og overskrider således nu kravet marginalt.
2
3
23
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
1651826_0024.png
gelse heraf 9. marts 2016 en kommissionshenstilling
6
, som indskærpede, at det var
nødvendigt at gennemføre yderligere tiltag for at leve op til rådshenstillingens frist
i 2016. Spanien har dog stået uden en regering, siden parlamentsvalget i december
2015. Det vurderes som usandsynligt, at Spanien vil kunne nå at nedbringe under-
skuddet med yderligere 0,9 pct. af BNP, således at det kommer under 3 pct. af
BNP til fristen i år.
Tabel 2 viser de foreløbige tal for Spaniens budgetforbedringer i henstillingsperi-
oden, som Kommissionen har offentliggjort i sin vurdering af Spaniens stabili-
tetsprogram.
Tabel 2
Spaniens offentlige finanser i henstillingsperioden 2013-2016
2013
Faktisk saldo
Anbefalet
Strukturel forbedring
Krav
Korrigeret strukturel forbedring
Krav
Bottom-up forbedring
Krav
0,0
2,0
1,1
0,8
-6,9
-6,5
1,4
1,1
2014
5,9
-5,8
0,1
0,8
2015
-5,1
-4,2
-1,0
0,8
-0,7
0,8
-0,5
1,0
2013-15 (i alt)
-
-
0,6
2,7
-0,2
2,7
0,0
3,0
2016
-3,9
-2,8
-0,2
1,2
-0,2
1,2
0,0
1,5
Kilde: Kommissionenes vurdering af Spaniens stabilitetsprogram 2016 (beregningerne er dog baseret på
Kommissionens egen forårsprognose).
Kommissionen har siden two-pack’en (styrkelse af Stabilitets- og Vækstpagten fra 2013 gældende for eurolande) kunnet
tildele direkte henstillinger til eurolande om at gennemføre yderligere tiltag, hvis der er fare for manglende efterlevelse af en
rådshenstilling.
6
24
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
1651826_0025.png
Dagsordenspunkt 12:
Makrofinansiel assistance til Jordan 2016-2017
KOM(2016)431
1. Resume
EU-Kommissionen har d. 29. juni 2016 efter anmodning fra Jordan fremsat et forslag om
yderligere makrofinansiel assistance til Jordan på 200 mio. euro. Der lægges op til, at assistan-
cen ydes som et lån udbetalt i to rater af 100 mio. euro, hvor første rate udbetales ultimo 2016
og anden rate udbetales i foråret 2017. Det ventes, at udgifterne forbundet med lånetilsagnet kan
afholdes inden for EU’s eksisterende budgetrammer. Sagen er ikke på ECOFIN’s dagsorden,
men ventes godkendt senere i 2016.
2. Baggrund
Jordan er omfattet af EU’s naboskabspolitik og kan dermed komme i betragtning
til makrofinansiel assistance (MFA). MFA er bistand til at lette kortvarige beta-
lingsbalancevanskeligheder i tredjelande
7
som supplement til lån fra den internati-
onale valutafond (IMF).
EU har tidligere ydet MFA til Jordan, som i december 2013 fik godkendt et lån på
i alt 180 mio. euro. MFA-lånet blev givet som supplement til et IMF-program til
Jordan på 2 mia. USD, som blev afsluttet i august 2015. I forbindelse med IMF-
programmet gennemgik Jordan en omfattende finanspolitisk konsolidering, for-
bedrede sin betalingsbalance samt opbyggede sin valutareserve,
jf. tabel 1.
De første 100 mio. euro af MFA-lånet blev udbetalt i februar 2015. Første udbeta-
ling var forsinket adskillige måneder, idet Jordan i forbindelse med landets IMF-
program skulle styrke den jordanske lovgivning om offentlig gæld. Sidste del af
MFA-lånet på 80 mio. euro blev udbetalt i oktober 2015, efter de sidste lånebetin-
gelser var opfyldt.
På trods af de makroøkonomiske tiltag og omfattende støtte er Jordans økonomi
fortsat plaget af den usikre politiske og sikkerhedsmæssige situation i regionen
særligt i Syrien og Irak. Af samme grund drøfter Jordan og IMF i øjeblikket en
efterfølger til det forrige IMF-program. Det nye IMF-program forventes at have
en størrelse på 1 mia. USD og falde på plads i løbet af sommeren 2016. Det nye
IMF-program kommer formentlig til at strække sig over tre år og indbefatter be-
tingelser om nye økonomiske justeringer og reformer.
Kommissionen begrunder forslaget til yderligere makrofinansiel assistance på 200
mio. euro med tre forhold. For det første har Jordan problemer med et vedvaren-
de underskud på betalingsbalancen. For det andet skal Jordan tilbagebetale tidlige-
re lån særligt i 2016. For det tredje er der et behov for yderligere opbygning af
MFA er et instrument i EU’s eksterne samarbejde med tredjelande, som er geografisk, politisk og økonomisk tæt på EU.
MFA er et krisefinansieringsinstrument, som skal lette kortvarige betalingsbalancevanskeligheder for modtagerlande. MFA
kan tage form af enten låne- eller gavebistand eller en kombination heraf. MFA skal supplere og på visse områder sikre
merværdi ift. IMF-programmer. MFA sigter efter at understøtte makroøkonomisk stabilitet, herunder en holdbar betalings-
balanceudvikling.
7
25
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
1651826_0026.png
landets valutareserve. Derudover har den regionale ustabilitet medført lavere tu-
risme, et fald i udenlandske investeringer (FDI) samt blokerede handelsruter. I
relation til konflikten i Syrien har Jordan modtaget i omegnen af 1,3 mio. syriske
flygtninge, hvilket har lagt yderligere pres på Jordans statsfinanser, offentlige ser-
vice og infrastruktur. Finansieringsbehovet er særligt stort i 2016 og 2017, hvor
bistanden fra IMF vil være begrænset.
Det foreslåede beløb på 200 mio. euro er betydeligt mindre end de 350 mio. euro,
som den jordanske regering har efterspurgt. Kommissionen vurderer dog, at lå-
nets størrelse er hensigtsmæssigt i lyset af et opdateret skøn af Jordans finansie-
ringsbehov samt overvejelser omkring byrdedeling og manøvrerum indenfor EU-
budgettet.
Nedenstående tabel viser udvalgte økonomiske nøgletal for Jordan i perioden
2013 til 2017.
Tabel 1
Jordan, udvalgte makroøkonomiske indikatorer 2013-2017
2013
BNP pr. indbygger (USD)
Real BNP-vækst (pct.)
Indbyggertal (mio. pers.)
Arbejdsløshed
(procent af arbejdsstyrken)
5.152
2,8
6,53
12,6
2014
5.375
3,1
6,68
11,9
2015
(foreløbig)
5.513
2,4
6,82
13,6
2016
2017
(forventet) (forventet)
5.705
3,2
6,98
14,6
1
5.932
3,7
7,13
-
Offentlige indtægter og udgifter
Offentlig gæld (pct. af BNP)
Samlede offentlige indtægter inkl.
bistand (pct. af BNP)
Samlede offentlige udgifter (pct. af
BNP)
Offentlig saldo (pct. af BNP)
Offentlig saldo ekskl. bistand
(pct. af BNP)
86,7
24,1
35,3
-11,1
-4,7
89,0
27,9
38,0
-10,3
-4,5
93,4
25,0
29,0
-3,5
-5,2
92,1
25,1
30,4
-3,4
-3,7
89,1
25,7
30,8
-2,0
-2,5
Eksterne indikatorer
Betalingsbalancens løbende poster
inkl. bistand (pct. af BNP)
Gæld til udlandet (pct. af BNP)
Internationale reserver (USD mio.)
Internationale reserver
(i måneders import)
Direkte udenlandske indgående
investeringer (pct. af BNP)
-10,3
65,1
12.060
5,2
5,3
-6,6
63,9
14.973
7,0
5,2
-8,8
66
15.678
7,8
2,9
-6,4
64,5
16.100
7,4
3,5
-5,6
62,7
16.471
7,5
6,0
Anm.:
1)
Første kvartal.
Kilde: De jordanske myndigheder og Den Internationale Valutafond (IMF).
26
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
Forslaget har hjemmel i TEUF artikel 212 og vedtages efter den almindelige lov-
givningsprocedure. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Jordan har 3. marts 2016 anmodet EU om yderligere makrofinansiel assistance
(MFA) på 350 mio. euro. Anmodningen skete som opfølgning på en aftale fra
konferencen ”Supporting Syria and the Region” afholdt i London 4. februar 2016,
hvor EU forpligtede sig til at give 200 mio. euro i MFA-lån til Jordan.
Kommissionen har d. 29. juni 2016 fremsat forslag om makrofinansiel assistance
til Jordan på 200 mio. euro i form af lån over to udbetalinger (100 mio. euro i
ultimo 2016 og 100 mio. euro i foråret 2017). Det ventes, at forslaget skal behand-
les af Rådet (ECOFIN) inden udgangen af 2016.
IMF skønner, at Jordan samlet set har et finansieringsbehov på 3,2 mia. USD over
perioden 2016 til 2017,
jf. tabel 2.
Det store finansieringsbehov skyldes primært tre
faktorer: et stort underskud på betalingsbalancen, behov for at opbygge udenland-
ske reserver over perioden 2016-2017 og forventninger til store afdragsbetalinger
på eksisterende lån, specielt i 2016. Når der tages højde for nettoudbetalinger (for-
skellen mellem udbetalinger fra IMF og tilbagebetalinger til IMF) på eksisterende
IMF-programmer samt udbetalinger fra Verdensbanken vil Jordan have et forven-
tet residualt (tilbageværende) finansieringsbehov på 3,0 mia. USD over perioden
2016-2017. Kommissionen skønner, at yderligere MFA på 200 mio. euro vil dæk-
ke 7,4 pct. af dette forventede residuale finansieringsbehov. Det forventes, at Jor-
dan vil modtage bistand på omkring 184 mio. USD i perioden 2016-17 fra EU’s
budget, herunder gennem EU’s Naboskabsprogram (ENI), til bl.a. at understøtte
retsstatsprincipper, beskæftigelse og udvikling af den private sektor samt effektiv
og bæredygtig energianvendelse. Derudover ventes det, at Jordan vil modtage i alt
2,2 mia. USD fra øvrige bidragsydere i samme periode
jf. tabel 2.
Der er endnu
ikke endelig klarhed over, hvordan det øvrige residuale finansieringsbehov (skøn-
net til 0,4 mia. USD over perioden 2016-2017) vil blive dækket.
27
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
1651826_0028.png
Tabel 2
Skøn for Jordans eksterne finansieringskilder og finansieringsbehov
Mio. USD
Samlet finansieringsbehov
Nettoudbetalinger fra IMF
Udbetalinger fra Verdensbanken
Umiddelbart residualt
finansieringsbehov
Forventninger til
finansieringskilder (mio. USD)
2016
2.063
64
250
1.748
2017
1.173
-225
100
1.298
Total
2016-2017
3.235
-161
350
3.046
Andel af samlede
residuale
finansierings-
behov
2016-2017
7,4 %
6,0 %
2,8 %
21,3 %
39,2 %
8,5 %
0,3 %
85,5 %
14,5 %
2016
2017
Total
2016-2017
227
(200 mio. EUR)
184
84
648
1.195
258
9
2.604
442
Forslag til nyt MFA-lån
EU bistand (gennem budgettet)
Fransk støtte (lån)
Amerikansk støtte (bistand)
Golfstaternes samarbejdsråd
(bistand)
Den Arabiske Monetære Fond
(lån)
Øvrig støtte (bistand)
I alt
Skøn for øvrigt residualt
finansieringsbehov
113
(100 mio. EUR)
96
84
417
649
258
4
1.622
127
113
(100 mio. EUR)
87
0
231
546
0
5
983
315
Anm.: Grundet afrunding summer andelen af det samlede residuale finansieringsbehov for 2016-17 ikke til 100 pct.
Kilde: Den Internationale Valutafonds (IMF) seneste estimater fra feb. 2016 samt beregninger fra EU-
Kommissionen, de jordanske myndigheder og egne beregninger.
Siden 2011 har Jordan påbegyndt en række større reformer med det formål at
fremme demokratisering og politisk repræsentativitet. Det er således Kommissio-
nens vurdering, at Jordan – på trods af de regionale uroligheder – har styrket sine
demokratiske institutioner samt respekten for politiske og civile rettigheder.
Kommissionen mener derfor, at Jordan opfylder de politiske betingelser for et
MFA-lån. Det er dog vurderingen, at den fremtidige demokratiske udvikling inde-
bærer udfordringer og er behæftet med usikkerhed.
MFA-lånet vurderes overordnet set at kunne understøtte en fortsat demokratisk
udvikling og økonomisk fremgang i Jordan. MFA-lånet vil kunne understøtte de
reformer i Jordan, som er aftalt med IMF og Verdensbanken, samt de reformer,
der aftales og allerede er aftalt med EU som betingelse for assistancen,
jf. nedenfor.
Økonomisk-politiske betingelser forbundet med MFA
Det foreslåede MFA-lån til Jordan vil ligesom det foregående være betinget af
eksistensen af og den løbende opfyldelse af et IMF-låneprogram. Jordan og IMF
har fornylig indledt forhandlinger om et nyt treårigt lån i forlængelse af det fore-
gående IMF-program. Det nye program ventes godkendt af IMF’s bestyrelse i
løbet af sommeren 2016.
28
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
1651826_0029.png
MFA-lånet vil kunne blive stillet til rådighed for Jordan i en toårig periode. MFA
og den løbende udbetaling af assistancen vil være betinget af efterlevelsen af de
nærmere økonomisk-politiske betingelser fastlagt i et aftalememorandum (”Me-
morandum of Understanding” (MoU)), som aftales mellem Jordan og EU.
Aftalememorandummet forventes at fokusere på Jordans gennemførelse af struk-
turelle reformer, som understøtter vækst og beskæftigelse samt bygge ovenpå de
eksisterende reformkrav fra det første MFA-lån og komplementere betingelserne i
det parallelle IMF-program. Programbetingelserne vil formentlig fokusere på bed-
re styring af de offentlige finanser, reformer af skattesystemet, styrkelse af sociale
sikringsnet, arbejdsmarkedsreformer, reformer af den finansielle sektor og refor-
mer, der bidrager til bedre rammevilkår for handel og investeringer.
Retningslinjer for MFA
Det er Kommissionens opfattelse, at de politiske og økonomiske betingelser for et
MFA-lån til Jordan er opfyldt. Kommissionen vurderer således, at forslaget om
MFA til Jordan er i overensstemmelse med de såkaldte Genval-kriterier
8
. Assi-
stancen vil således efter Kommissionens opfattelse være af ekstraordinær karakter,
komplementere finansiering fra IMF, være betinget af opfyldelsen af nærmere
fastlagte økonomisk-politiske betingelser og eksistensen af særlige politiske forud-
sætninger, herunder respekt for demokratiske værdier, menneskerettigheder og
retsstatsprincipper. Det er forventningen, at Kommissionen i hele perioden, hvor
MFA stilles til rådighed, løbende vil kontrollere og evaluere overholdelsen af disse
betingelser.
Risici forbundet med yderligere MFA til Jordan
En særlig risiko udspringer af den politiske og sikkerhedsmæssige situation i regi-
onen, hvor især konflikten i Syrien og Irak kan forværre den økonomiske situation
i Jordan yderligere samt fremme social uro i landet. En sådan negativ udvikling
kan svække myndighedernes evne og vilje til at gennemføre de påkrævede refor-
mer og økonomiske justeringer, hvilket kan hindre en effektiv udbetaling af et evt.
MFA-lån til Jordan. Derudover udgør muligheden for stigende oliepriser (da Jor-
dan er olieimportør) samt en svækkelse af den globale økonomi potentielle risici.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning til Kommissionens forslag om MFA til Jordan
kendes endnu ikke.
5. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Ikke relevant.
Genval-kriterierne er aftalt mellem Europa-Parlamentet og Det Europæiske Råd i 2011, og fastlægger de overordnede
kriterier for EU’s makrofinansielle assistance til tredjelande.
8
29
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Ved godkendelse af MFA til Jordan i form af lån får Kommissionen tildelt befø-
jelser til at optage et lån på kapitalmarkederne på vegne af EU og derefter videre-
formidle låneprovenuet til Jordan på vilkår svarende til Kommissionens lånevilkår.
Tilbagebetalingen af de af Kommissionen optagede lån garanteres af EU-
budgettet. Der vil kun være en reel udgift for EU-budgettet, hvis Jordan i givet
fald ikke lever op til sine forpligtigelser overfor EU i forhold til tilbagebetaling af
MFA. En sådan situation vil betyde, at garantien fra EU-budgettet må aktiveres.
Et beløb svarende til 9 pct. af lånebeløbet til Jordan tilføres garantifonden på EU-
budgettet i overensstemmelse med Rådets forordning nr. 480/2009 om oprettelse
af en garantifond for aktioner i forhold til tredjelande. Tilførsel af midler til garan-
tifonden sker med to års forskydning ift. lånetilsagnet.
I dette tilfælde med et lån på 200 mio. euro vil i alt 18 mio. euro (9 pct. af 200
mio. euro) således skulle tilføres garantifonden (hhv. 9 mio. euro i 2018 og 9 mio.
euro i 2019). Kommissionen lægger op til, at de 18 mio. euro finansieres inden for
de eksisterende budgetmæssige rammer.
Jordans eventuelle manglende tilbagebetaling af det nye MFA-lån vil i givet fald
have statsfinansielle konsekvenser for Danmark via påvirkningen af EU-
budgettet. Danmark finansierer ca. 2 pct. af udgifterne på EU's budget. Ved et
MFA-lån på 200 mio. euro garanterer Danmark således for ca. 4 mio. euro (sva-
rende til ca. 29,8 mio. kr.) via EU’s budget, heraf ca. 0,4 mio. euro (svarende til ca.
2,7 mio. kr.) til garantifonden.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser for Jor-
dan, i det omfang MFA-lånet bidrager til at understøtte Jordans makroøkonomi-
ske og finansielle stabilitet, herunder sikre en holdbar betalingsbalanceudvikling.
Forslaget ventes i tråd med EU’s og Danmarks interesser at støtte den demokrati-
ske udvikling og økonomiske fremgang i Jordan, som blandt andet påvirkes af
ustabiliteten og konflikten i regionen. I det omfang forslaget bidrager til en tættere
økonomisk integration mellem Jordan og EU, kan forslaget potentielt også have
positive samfundsøkonomiske konsekvenser i EU-landene. EU var Jordans anden
største handelspartner i 2014 med en handelsandel på 15,5 pct.
8. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
EU-landene ventes generelt at støtte Kommissionens forslag om MFA-lån til Jor-
dan.
30
FIU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 114: Samlenotat ECOFIN den 12. juli 2016, fra finansministeren
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker at bistå den demokratiske og økonomiske udvikling i Jordan,
som på nuværende tidspunkt er særligt udfordret af urolighederne i regionen.
Regeringen støtter generelt Kommissionens forslag om MFA til Jordan i størrel-
sesordenen 200 mio. euro i form af lån.
Regeringen lægger vægt på, at der opnås endelig afklaring om en holdbar plan for
dækning af Jordans finansieringsbehov for perioden, hvor MFA stilles til rådighed.
Regeringen lægger vægt på en effektiv programimplementering i Jordan som en
forudsætning for MFA og på, at Jordan lever op til de med EU aftalte reformbe-
tingelser for assistancen. Det har betydning for, om hjælpen får en varig positiv
virkning.
Regeringen lægger ligeledes vægt på, at forslaget om MFA til Jordan afholdes in-
den for EU’s eksisterende budgetrammer.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
31