Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del EU-note E 53
Offentligt
1647137_0001.png
Europaudvalget, Skatteudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
19. juli 2016
OECD’s BEPS-handleplan mod aggressiv skatteplanlægning
OECD færdiggjorde i november 2015 de såkaldte BEPS-anbefalinger (Base
Erosion and Profit Shifting) om bekæmpelse af selskabsskatteundgåelse og
aggressiv skatteplanlægning. BEPS-handlingsplanen er et forsøg på at koor-
dinere de deltagende landes handlemuligheder mod virksomheder, der kun
betaler begrænset eller ingen skat. I EU er der ligeledes fokus på at sikre en
mere fair og effektiv selskabsbeskatning. Derfor vil BEPS-anbefalingerne blive
implementeret gennem EU-lovgivning.
Formålet med denne note er at gennemgå de 15 punkter i BEPS-handlings-
planen. Samtidig beskrives så vidt muligt relationen til de igangværende EU-
initiativer på skatteområdet.
EU’s skattepolitik og BEPS-handlingsplanen
Kommissionen præsenterede i januar 2016 en skattepakke, der forsøger at
gøre op med skatteundgåelse. Pakken bygger videre på de globale standar-
der for skatteundgåelse, som OECD præsenterede med sit BEPS-initiativ.
Pakken består af to direktivforslag, en meddelelse om en ekstern strategi for
effektiv selskabsbeskatning i forhold til tredjelande samt en henstilling vedrø-
rende de enkelte EU-landes dobbeltbeskatningsoverenskomster.
Det ene direktivforslag – skatteundgåelsesdirektivet – handler om tiltag mod
skatteundgåelse og aggressiv skatteplanlægning. Kommissionens forslag til
et skatteundgåelsesdirektiv indeholder seks regler, der skal imødegå de mest
udbredte former for selskabsskatteundgåelse.
1/6
EU-note - 2015-16 - E 53: OECD’s BEPS-handleplan mod aggressiv skatteplanlægning
1647137_0002.png
Det andet lovforslag er direktivet om administrativt samarbejde (DAC4), som
indfører krav om automatisk og obligatorisk udveksling af land-for-land-rap-
porter for store multinationale koncerner.
Nogle af de udfordringer, som BEPS-handlingsplanen giver bud på løsningen
af, er i vid udstrækning adresseret af Kommissionens forslag på skatteområ-
det. Det sker gennem skatteundgåelsesdirektivet, mens andre dele af BEPS
adresseres i det kommende forslag om et fælles konsolideret selskabsskatte-
grundlag (CCCTB), som ventes relanceret i slutningen af 2016. Formålet er
overordnet at skabe et fælles regelsæt for beregning af virksomheders skatte-
pligtige indkomst i EU. Der ventes vanskelige forhandlinger forude i Rådet.
OECD’s BEPS-handlingsplan
OECD har over to år udgivet en rapport for hver af de 15 punkter i BEPS-
handlingsplanen.
1
Rapporterne, der blev færdiggjort i efteråret 2015, fik støtte
fra G20-landenes ledere under et topmøde i november 2015. BEPS-hand-
lingsplanen afspejler konsensus blandt de deltagende lande og består alene
af vejledende forslag til handling mod international skatteundgåelse.
Nedenfor bliver de 15 punkter i BEPS-handlingsplanen gennemgået. Samtidig
beskrives de igangværende EU-initiativer, såfremt der er en direkte relation
hertil.
Punkt 1 - Beskatning i den digitale økonomi
Et element, der ifølge OECD udfordrer de nationale skattesystemer, er digita-
liseringen af den globale økonomi. Den har ført til, at virksomheder kan stille
tjenesteydelser til rådighed, som ikke nødvendigvis kan afgrænses geogra-
fisk. BEPS-handlingsplanen anbefaler, at der ikke bør oprettes et særligt skat-
teregime for den digitale økonomi, hvilket også har været tilgangen i EU.
Punkt 2 – Neutralisering af hybride mismatch-arrangementer
Ifølge OECD er såkaldte hybride mismatch-arrangementer et andet problem,
der skal håndteres. Hybride mismatch-arrangementer opstår i situationer,
hvor to lande skattemæssigt vurderer selskabsenheder eller finansielle instru-
menter forskelligt. Når to lande har forskellige skattemæssige vurderinger,
kan det ske, at ingen af landene ender med at opkræve skat. En anden situa-
tion kan være at et selskab opnår fradrag for den samme renteudgift i to for-
skellige lande.
1
EPRS (april, 2016):
Understanding the OECD tax plan to address 'base erosion and profit shift-
ing' – BEPS.
2/6
EU-note - 2015-16 - E 53: OECD’s BEPS-handleplan mod aggressiv skatteplanlægning
1647137_0003.png
I EU-regi adresseres problemet med hybride mismatch-arrangementer gen-
nem skatteundgåelsesdirektivet, som netop nu forhandles. Det hollandske
EU-formandskabet har foreslået nogle præciseringer, herunder at regelen
alene skal finde anvendelse på hybride mismatch mellem såkaldt ”associe-
rede selskaber”. I det oprindelige forslag fra Kommissionen gjaldt regelen
også i forhold til tredjelande.
Det ventes at udfaldet af drøftelserne vil være, at Rådet i en erklæring opfor-
drer Kommissionen til at fremsætte et supplerende direktivforslag, så der kan
nås enighed ved udgangen af 2016 om en regel mod hybride mismatches i
forhold til lande uden for EU. Dette er på nuværende tidspunkt uafklaret.
Punkt 3 - Styrket beskatning af udenlandske datterselskaber
BEPS-initiativet ønsker også at styrke reglerne for beskatning af udenlandske
datterselskaber. Det er de såkaldte CFC-regler, hvilket står for Controlled
Foreign Company. Initiativet skal imødegå, at selskaber, der reelt hører under
samme koncern, kan undgå selskabsbeskatning ved at flytte indkomst og
overskud til et lavt beskattet udenlandsk datterselskab.
I BEPS-regi opstilles alene forslag til best pratice, men uden nogen minimum-
standarder for de deltagende lande. Formålet er at fremme introduktionen af
CFC-regler på nationalt eller regionalt plan. I EU-regi er der lagt op til, at reg-
lerne for CFC-beskatning skal gælde for både datterselskaber og faste drifts-
steder, både inden for EU/EØS-landene og over for tredjelande.
Der er endnu ikke enighed mellem EU-landene om den præcise regel, som
også forhandles gennem skatteundgåelsesdirektivet. EU-formandskabet har
opstillet to forskellige mulige modeller for implementering af CFC-reglerne.
Kompromisforslaget vil efter al sandsynlighed føre til, at der ikke kan opnås
enighed om en fælles entydig regel for CFC-beskatning i EU-landene, men
dette er endnu uafklaret. I forhold til BEPS-initiativet har OECD ikke opstillet
anbefalinger på området i forhold til de to modeller.
Regeringen vurderer, at de danske regler på området er strammere end direk-
tivets ventede CFC-regler. Det skyldes, at EU-reglerne kun anvendes på akti-
ver, der overføres til lande med relativt lav beskatning. De nuværende danske
regler gælder for alle lande.
2
2
Der henvises til regeringens samlenotat vedr. ECOFIN af 17. juni 2016 for en detaljeret gen-
nemgang af CFC-reglerne.
3/6
EU-note - 2015-16 - E 53: OECD’s BEPS-handleplan mod aggressiv skatteplanlægning
1647137_0004.png
Punkt 4 – Begrænsning af rentefradrag og finansieringsudgifter
En anden væsentlig anbefaling fra OECD er forsøget på at begrænse store
rentefradrag. Disse rentefradrag kan for eksempel finde sted, hvis et moder-
selskab i et land etablerer et datterselskab i andet land og placerer egenkapi-
tal i datterselskabet. Herefter kan datterselskabet yde et lån, ofte med høje
renter, til moderselskabet. På denne måde kan moderselskabet få et stort fra-
drag i sin skattepligtige indkomst.
Regelen, som også drøftes i EU-regi gennem skatteundgåelsesdirektivet, for-
søger at sætte grænser for, hvor meget koncerner kan fradrage renteudgifter
målt i forhold til deres skattepligtige indkomst. På baggrund af drøftelser i Rå-
det er der foretaget mindre justeringer af regelen. Der ventes indført en over-
gangsbestemmelse, der medfører at rentebetalinger på eksisterende lån kan
fritages fra regelen om fradragsbegrænsning, så regelen og dens fradragsbe-
grænsning kun gælder for lån udstedt per ultimo maj 2016 og frem.
Punkt 5 – Bekæmpelse af skadelig skattekonkurrence
OECD vil med dette element bekæmpe at lande har særordninger på sel-
skabsskatteområdet, der har til formål at tiltrække udenlandske investeringer.
Dette princip har været knæsat i EU gennem en politisk aftale i adfærdsko-
dekset for erhvervsbeskatning, men har i realiteten ikke været praktiseret.
3
I relation til dette undersøger EU’s adfærdskodeksgruppe skatteordninger i en
række EU-lande. Det drejer sig mere specifikt om indkomst fra patenter og til-
svarende øvrige immaterielle aktiver. Gruppen har, i samarbejde med OECD,
drøftet fælles standarder for patentskatteordninger.
Punkt 6 - Bekæmpelse af traktatmisbrug
OECD ønsker at undgå traktatmisbrug på skatteområdet. Der er udarbejdet
en BEPS-minimumsstandard, der tilsiger, at der medtages en omgåelsesklau-
sul, som bør baseres på en såkaldt ”principal purpose test”. Formålet er at
undgå transaktioner, der alene indgås for at opnå en skattefordel.
Punkt 7 - Kvalifikation af fast driftssted
Dette punkt handler ifølge OECD om at definere termen ”fast driftsted”. Det
drejer sig bl.a. om at fjerne uklarhed om, hvilket land et selskab har fast drift-
sted i. Et fast driftssted er ifølge OECD en filial af et udenlandsk selskab, som
kan beskattes i det land, hvor filialen er placeret. Dette forhandles på nuvæ-
rende tidspunkt i EU-regi.
3
Kommissionen (2016):
Anti Tax Avoidance Package: Next Steps towards delivering effective
taxation and greater tax transparency in the EU.
COM(2016) 23.
4/6
EU-note - 2015-16 - E 53: OECD’s BEPS-handleplan mod aggressiv skatteplanlægning
Punkt 8-10 - Transfer pricing for immaterielle rettigheder, kapital, risikostyring
OECD fastsætter i BEPS-handlingsplanen tre elementer der vedrører beskat-
tet indkomst fra immaterielle aktiver, finansiel virksomhedsindkomst og kapital
samt styring af højrisikotransaktioner. Målet er at sammenkæde profit med
den bagvedliggende, reelle økonomiske aktivitet.
Disse tre elementer indeholder styrkede retningslinjer for transfer pricing efter
det såkaldte armslængdeprincip for koncerninterne transaktioner. Dette arms-
længdeprincip betyder, at der skal anvendes de priser og vilkår, som kunne
være opnået, hvis transaktionerne var afsluttet mellem uafhængige parter.
På EU-niveau behandles denne problemstilling af det såkaldte Joint Transfer
Pricing Forum, der arbejder på at implementere disse tre BEPS-retningslinjer.
Forummet arbejder med økonomiske analyser af transfer pricing, virksomhe-
dernes interne systemer m.v.
Punkt 11 - Kontrol og dataanalyse af BEPS
Målsætningen med dette element er ifølge OECD at forbedre kvaliteten af de
data, som bruges til at måle tabte skatteindtægter. I OECD-regi skal det bl.a.
gøres ved at offentliggøre data for selskabsskat, jævnlig afrapportering om
antiskatteundgåelsesinitiativer samt vurdere de data, medlemsstaterne indbe-
retter. I denne sammenhæng er EU’s land-for-land-rapportering et vigtigt ele-
ment.
Punkt 12 - Oplysningspligt om særlige skattearrangementer
EU’s adfærdskodeksgruppe skal i forlængelse af OECD’s anbefaling se på,
hvornår en skatteordning er skadelig. Enhver skadelig skatteforanstaltning,
som er i strid med kodeksen, bør afskaffes. Gruppen arbejder også med anti-
misbrug og informationsudveksling i sager om såkaldt transfer pricing, admini-
strativ praksis og forholdet til tredjelande. EU’s adfærdskodeks er ligesom
OECD’s anbefaling om selskabsbeskatning frivillig og mellemstatslig.
Punkt 13 - Transfer pricing-dokumentation
Formålet med dette element er ifølge OECD at skabe mere klarhed om de
multinationale selskabers handlen på skatteområdet. Land-for-land-rapporte-
ring er en international standard udarbejdet i OECD, som blev anbefalet som
en minimumsstandard i forbindelse med BEPS-projektet. Danmark har alle-
rede implementeret OECD-standarden for land-til-land-rapporter. Det er dog
uklart, hvordan de deltagende ikke-europæiske BEPS-lande vil implementere
dette punkt i deres nationale lovgivning.
5/6
EU-note - 2015-16 - E 53: OECD’s BEPS-handleplan mod aggressiv skatteplanlægning
1647137_0006.png
Flere initiativer behandles i EU-regi, men især forslaget
4
om, at multinationale
koncerner med en omsætning over 5,6 mia. kr. skal indsende en land-for-
land-rapport til skattemyndighederne, er et forsøg på at gøre op med skadelig
skattekonkurrence. Dette indebærer, at store koncerner skal udarbejde en
land-for-land-rapport, hvoraf omsætningen, overskuddet, skattebetalingen,
antallet af medarbejdere m.v. fremgår.
I EU-regi har Kommissionen i april præsenteret et forslag til ændring af regn-
skabsdirektivet.
5
Forslaget indeholder krav om, at multinationale koncerner
med aktiviteter inden for EU skal offentliggøre en land-for-land-rapport med
oplysning om bl.a. overskud og betalt skat. Offentliggørelsen skal ske på de
omfattede virksomheders hjemmesider. Forslaget omfatter også koncerner
med en omsætning over 5,6 mia. kr. og ligger i forlængelse af Kommissionens
forslag om, at multinationale koncerner med en omsætning over 5,6 mia. kr.
skal indsende en land-for-land-rapport til skattemyndighederne.
Punkt 14 – Mere effektiv løsning af dobbeltbeskatningskonflikter
Dobbeltbeskatning opstår ifølge OECD, når forskellige medlemsstater beskat-
ter den samme indkomst. Kommissionen har annonceret at man i løbet af
2016 vil foreslå forbedringer af de nuværende ordninger til løsning af tvister
om dobbeltbeskatning i EU. Målet er at skabe en koordineret EU-tilgang med
klarere regler og strengere tidsfrister, når tvister skal løses.
Punkt 15 - Multilateralt instrument til dobbeltbeskatningsoverenskomster
En række af EU’s medlemslande har bilaterale beskatningsaftaler med hinan-
den for at undgå dobbeltbeskatning. Når der opstår tvister er det ofte en lang-
varig og dyr proces. Den multilaterale voldgiftskonvention, der er aftalt mellem
medlemsstaterne til løsning af tvister, har ifølge OECD og Kommissionen væ-
ret utilstrækkelig.
Med venlig hilsen
Christian Willer (5526)
4
5
Jf. forslaget om ændring af direktiv 2011/16/EU.
Jf. direktiv 2013/34/EU.
6/6