Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del EU-note E 49
Offentligt
1642433_0001.png
Europaudvalget og Erhvervsudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
3. juni 2016
Det digitale indre marked: nye forslag skal fremme handel på nettet
Kommissionen vil gerne have EU-borgerne til at shoppe mere på nettet
på tværs af grænserne i Europa. Derfor skal det være slut med at for-
skelsbehandle kunderne på nettet, når det gælder priser og handelsvil-
kår. Kommissionen fremsætter en pakke om nethandel, der bl.a. skal for-
hindre såkaldt geoblokering. Dette omfatter ikke ophavsretligt beskyttet
indhold.
Europa-Kommissionen vil sætte gang i nethandel på tværs af grænserne i EU. Kun
37 pct. af netbutikkerne tilbyder ifølge Kommissionen salg til kunder i andre EU-
lande. Kommissionen finder tre væsentlige hindringer for øget nethandel i EU:
Priserne for levering af varer på tværs af grænser i EU er for høje og sva-
rer ikke til de reelle omkostninger.
Forbrugerne har ikke tillid til netbutikker i andre lande. De er bl.a. usikre på
deres rettigheder, hvis de fortryder købet eller modtager en defekt vare.
Geoblokering, det vil sige når forbrugere, der befinder sig i et andet land
end netbutikken, enten:
o
ikke har adgang til en hjemmeside med online salg
o
omdirigeres til et landespecifikt websted (f.eks. med færre tilbud)
o
kun kan betale med bestemte nationale betalingskort eller
o
skal betale en højere pris end lokale forbrugere.
1/5
EU-note - 2015-16 - E 49: EU-note om det digitale indre marked: nye forslag skal fremme handel på nettet
1642433_0002.png
Kommissionen fremlagde derfor 25. maj 2016 en pakke med forslag, der skal
fremme nethandel. Kommissionens pakke består af:
Forordning om pakkelevering
1
Forordning om samarbejde om forbrugerbeskyttelse
2
Forordning om geoblokering
3
Guidelines om unfair handelspraksis
4
Meddelelse om e-handel
5
De tre forordningsforslag vil kort blive gennemgået i denne note.
Forslag om pakkelevering
Kommissionens foreslår at gøre pakkelevering billigere gennem:
Bedre overvågning af markedet for pakkeleveringer med henblik på at
identificere problemer med priser, der ikke svarer til omkostningsniveauet.
Pakkeleveringsfirmaer med mere end 50 ansatte skal levere information
om deres aktiviteter til nationale myndigheder, der forpligtes til at samle
data og overvåge markedet.
Øget gennemsigtighed i forhold til priser for levering. Kommissionen skal
offentliggøre priser for levering nationalt og på tværs af grænser på bag-
grund af data fra nationale myndigheder.
Fremme konkurrence i pakkelevering på tværs af grænser ved at kræve,
at nationale postoperatører skal tilbyde gennemsigtig adgang for private
selskaber til de grænseoverskridende netværk og infrastrukturer.
Kommissionen foreslår hverken prisregulering for pakkeleveringer i EU eller en
pligt til at levere varer til hele EU. Men Kommissionen nævner, at en øvre grænse
for leveringspriser kan komme på tale, hvis blødere tiltag ikke hjælper på konkur-
rencen inden 2019.
1
2
KOM(2016)285
KOM(2016)283
3
KOM(2016)289
4
SWD(2016)163
5
KOM(2016)320
2/5
EU-note - 2015-16 - E 49: EU-note om det digitale indre marked: nye forslag skal fremme handel på nettet
1642433_0003.png
Forslag om samarbejde om forbrugerbeskyttelse
Formålet med revisionen af forordningen om samarbejde om forbrugerbeskyttelse
er at gøre det lettere og hurtigere for myndighederne at reagere, når forbrugerret-
tigheder krænkes via nethandel for dermed at styrke forbrugernes tillid.
Der findes allerede en del forbrugerlovgivning på EU-niveau, men det er de natio-
nale myndigheder, der håndhæver den. Forordningen om samarbejde om forbru-
gerbeskyttelse fra 2007 skulle styrke nationale forbrugermyndigheders håndhæ-
velse (som Forbrugerombudsmanden i Danmark) af sager på tværs af grænser i
tilfælde af brud på forbrugerrettigheder. Men disse myndigheder har stadig vanske-
ligheder, f.eks. i forhold til at gribe ind over for vildledende reklamer på nettet, der
kun vises i et kort tidsrum.
Derfor foreslår Kommissionen nu at give de nationale myndigheder flere beføjelser
til at håndhæve forbrugernes rettigheder, bl.a. til at:
Kontrollere om websider geoblokerer eller ikke overholder EU-reglerne om
f.eks. fortrydelsesret.
Beordre at websteder med svindel fjernes straks.
Anmode om oplysninger fra domæneadministratorer og banker for at af-
sløre identiteten af personer bag en netbutik med tvivlsom praksis.
Desuden foreslår Kommissionen en koordinationsmekanisme for nationale myndig-
heder, der i fællesskab skal håndtere større sager, der involverer enten 75% af be-
folkningen i EU eller 75% af EU-landene. Et eksempel kunne være et firma, der i
mange EU-lande tilbyder online køb af elektriske produkter med 1 års garanti med
mulighed for - mod betaling - at udvide garantien til 3 år. Da EU-lovgivningen giver
forbrugere min. 2 års garanti, kan Kommissionen notificere de relevante nationale
myndigheder, der så kan arbejde sammen og finde ud af, hvilken myndighed der
griber ind over for forhandleren. Forhandleren slipper til gengæld for at skulle
drøfte sagen med flere nationale myndigheder.
Forslag om geoblokering
Forordningsforslaget skal forhindre uretmæssig geoblokering i forbindelse med
nethandel. Det gælder dog ikke for følgende sektorer, der er reguleret gennem an-
den EU-lovgivning:
Tjenesteydelser inden for transport
Detailsalg af finansielle tjenesteydelser
3/5
EU-note - 2015-16 - E 49: EU-note om det digitale indre marked: nye forslag skal fremme handel på nettet
1642433_0004.png
Audiovisuelle tjenesteydelser (Kommissionen har samme dag præsenteret
særskilt lovgivning på dette område, se EU-note 50
6
).
Forordningsforslaget indeholder tre hovedelementer:
A) Antidiskrimination
Der findes allerede et antidiskriminationsprincip i tjenesteydelsesdirektivet fra
2006, der betyder, at man ikke må diskriminere kunder på baggrund af nationalitet
eller geografi. Det gælder f.eks. ved biludlejning. Men der mangler juridisk klarhed
over, hvilke former for praksis der er tilladt. Kommissionen foreslår, at forbrugere i
andre EU-lande skal have samme adgang til at købe varer og tjenesteydelser, som
lokale kunder, når der er tale om:
Salg af et produkt uden levering. F.eks. hvis en dansker vil købe en vaske-
maskine i Tyskland og selv vil køre ned for at hente den.
Salg af tjenesteydelser, der leveres et specifikt fysisk sted. F.eks. hvis en
dansker vil leje bil og sommerhus til ferien i Kroatien eller købe billetter til
en koncert i Madrid eller til Disneyland i Paris.
Salg af elektroniske tjenesteydelser. F.eks. hvis en dansker vil købe ho-
sting af en hjemmeside, lagring af data, cloud tjenester ved et polsk firma.
Kommissionen foreslår, at reglerne skal gælde allerede efter 6 måneder for de to
første typer af salg, mens der for salg af elektroniske tjenesteydelser først skal
være gældende fra midt i 2018.
Undtagelser
Der er dog visse undtagelser i Kommissionens forslag. Det er tilfældet, hvis det
f.eks. eksplicit gennem national lov er fastsat, at det er forbudt at sælge alkohol til
personer, der ikke opholder sig i landet. Salg på nettet af ikke-audiovisuelt ophavs-
retligt beskyttet indhold som f.eks. musik, e-bøger, spil og software er også undta-
get – indtil videre. Kommissionen lufter muligheden for, at disse på et senere tids-
punkt kan blive omfattet.
B) Adgang til hjemmesider
Kommissionen foreslår et forbud mod blokering af adgang til hjemmesider og om-
dirigering til en national udgave af siden uden forbrugerens accept. Dette gælder
også ophavsretligt beskyttet indhold (undtagen audiovisuelt indhold, det vil sige
ikke film).
6
EU note 50 om nye regler for audiovisuelle medier.
4/5
EU-note - 2015-16 - E 49: EU-note om det digitale indre marked: nye forslag skal fremme handel på nettet
1642433_0005.png
C) Betalingsform
Forhandlere kan selv vælge betalingsform, men Kommissionen vil forbyde diskrimi-
nation på baggrund af betalingsmåde, når betalingen sker via et debit- eller kredit-
kort eller andet kortbaseret, elektronisk betalingsinstrument.
Reaktioner
Den europæiske sammenslutning af forbrugerorganisationer (BEUC) finder, at for-
slaget om at forhindre geoblokering er et godt første skridt, men ønsker også at se
initiativer, der forhindrer uberettiget geoblokering i forhold til film, sport og serier.
Business Europe er forbeholdent positive. De hilser formålet velkomment, men er
bekymret over mangel på juridisk klarhed i enkelte dele af pakken.
Europæiske forlag og musikforeninger siger gennem deres europæiske paraplyfor-
eninger (henholdsvis FEP og Impala), at de er lettede over, at bøger og musik i før-
ste omgang ikke er omfattede.
Postselskabernes organisation PostEurop er utilfredse med at skulle dele fortro-
lige, kommercielle oplysninger om levering med nationale myndigheder.
7
Flere af Kommissionens forslag ligger i tråd med anbefalingerne i Europa-Parla-
mentets ikke bindende resolution fra januar 2016,
8
og reaktionerne i Parlamentet
har også være ovevejende positive, da de nye forlag var til debat den 25. maj
2016.
9
Venlig Hilsen
Lotte Rickers Olesen (3330)
7
8
For reaktioner se bl.a Agence Europe, 25. maj 2016.
Se resolutionen
her.
9
Se pressemeddelelse og link til debatten
her.
5/5