Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 928
Offentligt
1669980_0001.png
Det Danske Filminstitut/Cinemateket præsenterer
i samarbejde med Tyrkiets Ambassade
TYRKISK FILM FESTIVAL
15. – 26. oktober 2016
Festivalen præsenterer syv nye
tyrkiske film og åbner den 15.
oktober med kærlighedsdramaet
’Across the Sea’ og besøg af de
to instruktører Esra Saydam and
Nisan Dağ
Den 26. oktober præsenterer in-
struktøren Belma Bas sin smukke
film ’Zefir’, optaget i det nordlige
Tyrkiet.
Fokus:
Kvindelige instruktører i tyrkisk film
Yderligere informationer:
Cinematekets program, der kan afhentes gratis i Cinemateket (Gothersgade 55)
eller www.cinemateket.dk. Billetter: 33743412.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 928: Invitation fra den tyrkiske ambassade til Tyrkisk Film Festival 15/10-16
1669980_0002.png
SIDE 48 / NY TYRKISK FILM
NY TYRKISK FILM / SIDE 49
NY TYRKISK FILM
KVINDER UDEN FRYGT
”I Istanbul findes en ungdom,
der er mere moderne og åben
end i Vesteuropa, men også
mørkemænd, der kan tage os
mange år tilbage,” siger Deniz
Gamze Ergüven, hvis debut-
film ‘Mustang’ (2015) blev en
stor kritiker- og publikums-
succes. Tonen i den aktuelle
tyrkisk film sættes i høj grad
af kvindelige instruktører, der
er frygtløse i deres emnevalg
og tør konfrontere tabuer.
Det gælder Pelin Esmers
film ‘Watchtower’ om bl.a.
incestuøst misbrug og Cigdem
Sezgins ‘The Wedding Dance’
om arrangerede ægteskaber.
De kvindelige instruktører
viderefører dog også stolte
traditioner i tyrkisk film, bl.a.
gennem deres dyrkelse af natur-
symbolik. Flere af de nye film
er æstetisk bjergtagende og ty-
deligt inspireret af Nuri Bilge
Ceylans lange indstillinger, mini-
male bevægelser inden for
billedrammen og dvælen ved
hovedpersonernes ansigter.
Hovedpersonerne i de syv film,
vi præsenterer, er næsten alle
splittet mellem tradition og
modernitet, og de bliver generelt
ikke skildret i et udpræget po-
sitivt lys – måske for at undgå,
at de kun bliver diskuteret ud
fra en feministisk dagsorden.
Filmen ‘Zefir’ er da også blevet
kritiseret af kvindelige tyrki-
ske filmkritikere for det usym-
patiske portræt af en kvinde-
lig hovedperson, som forlader
sin datter for at forfølge sin
egen karriere. Til dette siger
filmens instruktør, Belma Bas:
”Jeg længes efter den dag, hvor
man ikke vil tale om mandlige
og kvindelige instruktører.”
Filmserien åbner lørdag den
15. oktober med det flotte
kærlighedsdrama ‘Across
the Sea’ og reception i Asta
Bar. Den 16. oktober viser vi
‘Watchtower’ med besøg af in-
struktøren Pelin Esmer. Serien
er arrangeret i samarbejde
med Den Tyrkiske Ambassade.
BJA+JA
Present Tense
Watchtower
LØR
15/10 19:00 +
TIRS
25/10 19:15
TIRS
18/10 19:15+
ONS
26/10 19:15
ACROSS THE SEA
Deniz Seviyesi / Nisan Dag, Esra Saydam, 2014 / eng. tekst /
105 min. (135 min. inkl. introduktion)
ZEfir
Zephyr / Belma Bas, 2010 / eng. tekst / 93 min.
Gravide Damla vender efter mange års studier i New
York hjem til sin barndomsby med sin amerikanske mand,
Kevin. Alt fremstår i den skønneste orden, indtil Dam-
las ekskæreste, ungkarlen Burak, træder ind på sce-
nen. Det viser sig hurtigt, at Dalma ikke har fortalt hele
sandheden om sin graviditet. En følelsesmættet og
flot film, der krystalklart formidler Middelhavets varme.
ARR:
Mød filmens producer efter visningen 15. oktober.
Den viljestærke pige Zephyr tilbringer sommerferien
hos sine bedsteforældre i et bjergområde i det østlige
Tyrkiet og venter længselsfuldt på, at hendes mor skal
komme og hente hende. Da moren omsider dukker
op, er det kun for at sige farvel. De perfekt kompo-
nerede billeder af det tågede, ildevarslende landskab
skaber en rig atmosfære omkring det minimalistiske
plot – der byder på en overraskende slutning.
SØN
16/10 18:30 +
TORS
20/10 16:45
WATCHTOWER
G. Kulesi / P. Esmer, 2012 / eng. tekst / 96 min. (141 min. inkl. Q&A)
Across the Sea
En flot neo-western fra Tyrkiets mørke skove. Den
unge kvinde Seher er på flugt fra et konservativt hjem,
og manden Nihat læger sine egne personlige sår i
et vagttårn fjernt fra civilisationen. Deres veje vil en
skæbnesvanger og højdramatisk morgen krydses.
Filmen behandler familieinstitutionens sammenbrud,
men også dens mulige genopståen.
ARR:
Mød instruktør
Pelin Esmer i forbindelse med visningen
16. oktober.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 928: Invitation fra den tyrkiske ambassade til Tyrkisk Film Festival 15/10-16
1669980_0003.png
SIDE 50 / NY TYRKISK FILM
FOR MEDLEMMER / SIDE 51
MÅNEDENS TILBUD
FOR MEDLEMMER I
CINEMATEKETS BUTIK
LARS VON TRIERS FORNYELSE
AF FILMEN 1984-2014
Medlemstilbuddet i september og oktober
er den helt nye bog ’Lars von Triers fornyelse
af filmen 1984-2014’ af Bodil Marie Stavning
Thomsen. Bogen er udgivet af Museum
Tusculanums Forlag, er på 384 sider og
på dansk.
MEDLEMSPRIS: 300 KR.
Normalpris: 375 kr.
Nobody's Home
SØN
16/10 16:30 +
SØN
23/10 16:30
TORS
20/10 19:00
THE BAD CAT
K. K. Serafettin / A. Ünal, M.Kurtulus, 2016 / eng. tekst / 80 min.
PRESENT TENSE
Simdiki Saman / Belmin Soylemez, 2012 / eng. tekst / 110 min.
Mød den alkoholiserede, ekstremt voldelige og 100
procent frastødende kat Shero, der i løbet af 80 sprø-
de minutter formår at begå overlagt mord, blive sat på
porten, opdage, at han har en søn, blive jagtet af en
psykopat og røve en bank. Ja, det lyder sindssygt –
og det er det også. Den spritnye voksen-animations-
film ‘The Bad Cat’ er sjov og politisk ukorrekt ultravold
– med hjertet på rette sted.
Mina er arbejdsløs og drømmer om at emigrere til
USA for at starte på en frisk. I sin søgen efter arbejde
ender hun som spåkone på en café i Istanbul. Hun
får succes med at læse i kaffegrums, selv om hendes
spådomme er baseret på erindringer fra hendes eget
liv. ‘Present Tense’ er et sorthumoristisk portræt af en
ung kvinde, som hjælper andre kvinder til selvreali-
sering, men er ude af stand til at tage ansvar for sit
eget liv.
FRE
21/10 19:15 +
ONS
26/10 21:30
BLIV MEDLEM
AF CINEMATEKET
DET FÅR DU SOM MEDLEM
Op til 35% rabat på alle ordinære forestillinger
En ledsager med til medlemspris
Program tilsendt med post og på mail
Gratis visninger: Bl.a. af Månedens Film så længe billetter haves – se side 11 og 44
Månedstilbud i Cinematekets butik
Rabat i Restaurant SULT ved fremvisning af medlemskort: 20% på mad tirsdag-fredag
12-22, lørdag-søndag 17-22 (rabatten gælder kun korthaver, og der er ingen rabat på
drikkevarer eller brunch i weekenden)
Et års medlemskab koster 275 kr. 165 kr. for studerende og pensionister.
Medlemmer skal være fyldt 15 år
ONS
19/10 19:15 +
LØR
22/10 19:15
NOBODY’S HOME
Kösüz / Deniz Akçays, 2013 / eng. tekst / 81 min.
THE WEDDING DANCE
Kasap havasi / Cigdem Sezgin, 2015 / eng. tekst / 103 min.
Fremmedgørelsen er tyk i Deniz Akçays fine instruk-
tørdebut, hvor den småkriminelle teenager Ilker stikker
af fra sit splittede hjem, som hans depressionsramte
mor i farens fravær ikke magter at holde sammen på,
og indleder et Mrs. Robinson-forhold til sin bedste
vens mor. Med sin knugende slutning forlader filmen
ikke kroppen lige med det samme.
Taxa-chaufføren Ahmet skal forloves med en ung kvin-
de, som hans mor har valgt, men han indleder en hed
affære med skrædderen Leyla, der er ældre end ham.
En dag vender Leylas gamle flamme Semith tilbage til
Istanbul fra Tyskland efter 18 års fravær. ‘The Wed-
ding Dance’ er et intenst, særdeles velspillet drama
om kvinder (og mænd), der er fanget mellem tradi-
tionelle normer, dobbeltmoral og en moderne vestlig
livsstil.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 928: Invitation fra den tyrkiske ambassade til Tyrkisk Film Festival 15/10-16
NEW TURKISH FILM
WOMEN WITHOUT FEAR
”In Istanbul there is a youth that is more modern and open than in Western Europe, but also
dark men that may take us back many years.” Says Deniz Gamze Ergüven whose debut film
”Mustang” (2015) was a big success with critics and audiences. The tone in current Turkish
film is to a large degree set by female directors, whom are fearless in the choice of subject and
dare to confront taboos. This applies to Pelin Esmer’s film “Watchtower” among other about
incestuous abuse and Cigdem Sezgin’s “The Wedding Dance” about arranged marriages.
However, the female directors also carry on proud traditions in Turkish film, among other
through their use of nature symbolism. Several of the new films are aesthetically breath-taking
and clearly inspired by Nuri Bilge Ceylan’s long settings, minimal movements with the picture
frame and dwellings on the main characters’ faces.
The main characters in the seven films, which we present, are almost all divided between
tradition and modernity and they are generally not portrayed in a very positive light – perhaps
to avoid that they are only discussed from a feminist agenda. The film “Zefir” has also been
criticised by female Turkish film critics for the unlikeable portrait of a female main characters
whom leaves her daughter in order to pursue her own film career. To this, the film’s director,
Belma Bas, says: “I long for the day where one will not talk of male and female directors.
The film series will open on Saturday 15 October with the beautiful love drama “Across the
Sea” and a reception in Asta Bar with the participation of the directors Esra Saydam and Nisan
Dağ. On 26 October, we will screen “Zefir” with a visit by the director Belma Baş. The series
has been arranged in collaboration with The Turkish Embassy.
Across the Sea
Pregnant Damla returns to her childhood town with her American husband Kevin after many
years of studies in New York. Everything seems delightful until Damla’s ex-boyfriend, the
bachelor Burak, enters the scene. It quickly turns out that Damla has not been telling the truth
about her pregnancy. An emotional and beautiful film, which portraits the warmth of the
Mediterranean crystal clear.
Zefir
The strong-willed girl Zephyr spends the summer holiday with her grandparents in a
mountainous region in northern Turkey and longingly awaits her mother to come and collect
her. When the mother finally arrives, it is only to say goodbye. The perfectly composed images
of the fogy, ominous landscape creates a rich atmosphere around the minimalistic plotline –
which offers a surprising ending.
Watchtower
A beautiful neo-western from Turkey’s dark forests. The young woman Seher is on the run
from a conservative home, and the man Nihat mends his personal wounds in a watchtower far
removed from civilisation. On a fateful and highly dramatic morning, their roads will cross.
The film examines the breakdown of the family institution, but also its possible resurrection.
The Bad Cat
Meet the alcoholised, extremely violent and 100 per cent repugnant cat Shero, who during 80
crisp minutes manages to commit premeditated murder, be evicted, discover that he has a son,
be chased by a psychopath and rob a bank. Yes, it sounds insane – and it probably is. The brand
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 928: Invitation fra den tyrkiske ambassade til Tyrkisk Film Festival 15/10-16
new adult animation film “The Bad Cat” is a funny and politically incorrectly ultraviolent –
with the heart in the right place.
Present Tense
Mina is unemployed and dreams of immigrating to the USA in order to start over again. In her
search for work, she ends up as a fortune-teller in a café in Istanbul. She finds success with
reading coffee grounds, even though her own predictions are based on memories from her own
life. “Present Tense” is a darkly humorous portrait of a young woman whom helps other women
towards self-realisation but is incapable of taking responsibility for her own life.
Nobody’s Home
The alienation is dense in Deniz
Akçay’s excellent directorial debut, where the petty criminal
teenager Ilker runs away from a divided home, which the depression stricken mother in the
father’s absence cannot keep united, and begins a Ms. Robinson relationship with his best
friend’s mother. With its crushing end, the film does not leave the body right away.
The Wedding Dance
The taxi driver Ahmet is going to get engaged with a young woman whom his mother has
picked out, but he initiates an affair with the tailor Leyla who is older than he is. One day,
Leyla’s old love Semih returns to Istanbul from Germany after being away for 18 years. “The
Wedding Dance” is an intense, excellently acted drama about women (and men) that are caught
between traditional norms, double standards and a modern Western lifestyle.