Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 876
Offentligt
1664826_0001.png
Fødevarestyrelsen / Kemi og Fødevarekvalitet
J.nr. 2016-29-35-00299/2016-9335
Den 14. september 2016
MFVM 121
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
396/2005 med hensyn til maksimalgrænseværdier for pesticiderne bifenthrin,
carbetamid, cinidon-ethyl, fenpropimorph and triflusulfuron i eller på specifikke
produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier i bilag II, III
og V til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for fem aktivstoffer i en
række afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget vedrører ændringer af
maksimalgrænseværdier på baggrund af revurderinger af stofferne bifenthrin, carbetamid, cinidon-
ethyl, fenpropimorph og triflusulfuron på visse afgrøder. Revurderingerne betyder, at der er
maksimalgrænseværdier, der sættes ned, maksimalgrænseværdier der sættes op, nye
maksimalgrænseværdier der etableres og maksimalgrænseværdier der fastsættes til
detektionsgrænsen. Der er gennemført risikovurderinger af Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) for de anførte stoffer, og de ændrede maksimalgrænseværdier
vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable. DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en
vurdering af forslaget, og vurderer, at der ikke vil være sundhedsmæssige problemer som følge af de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet har også
foretaget en vurdering af eventuelle kombinationseffekter, som ikke giver anledning til
sundhedsmæssige betænkeligheder. Forslaget vurderes generelt at betyde et uændret
beskyttelsesniveau i Danmark. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for
Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 23. september 2016. Regeringen kan støtte
forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som
den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager
om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II, III og V til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a og artikel 49, stk. 2 i
pesticidrammeforordningen.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 876: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticiderne bifenthrin, carbetamid, cinidon-ethyl, fenpropimorph and triflusulfuron i eller på specifikke produkter
1664826_0002.png
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF) den 23. september 2016.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse eller ikke-optagelse på
EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (Europa Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu
ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der er dog
foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et
eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle
maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund
af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en nul-tolerance, idet det
pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette generelle princip, er
pesticider, som opføres på bilag IV.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres eller ændres
på baggrund af:
• en udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid,
• en anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat, hvor der for en effektiv
bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i afgrøden,
• ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU, og hvor der
ikke allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi,
• implementering af Codex Alimentarius (FAO – Food And Agriculture Organization /WHO – World
Health Organization) grænseværdier i EU,
• nye oplysninger om for eksempel toksikologi,
• en planlagt revurdering af pesticidet,
• andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening) eller
• en tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 876: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticiderne bifenthrin, carbetamid, cinidon-ethyl, fenpropimorph and triflusulfuron i eller på specifikke produkter
1664826_0003.png
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller
import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat
i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag II, III og V
ændres med hensyn til maksimalgrænseværdier (MRL) for stofferne bifenthrin, carbetamid, cinidon-
ethyl, fenpropimorph og triflusulfuron.
For alle stofferne foreslås maksimalgrænseværdierne ændret som konsekvens af revurdering af
stofferne. Ved revurderingen sættes maksimalgrænseværdien til detektionsgrænsen, hvis der hverken
er en relevant godkendelse i EU, en importtolerance eller en Codex Alimentarius-grænseværdi.
Nedenfor er de væsentligste ændringer beskrevet. Der skelnes mellem maksimalgrænseværdier, der
foreslås sat op fra den analytiske detektionsgrænse (ny maksimalgrænseværdi),
maksimalgrænseværdier, der foreslås sat op fra en værdi højere end den analytiske detektionsgrænse
(maksimalgrænseværdien sættes op) samt maksimalgrænseværdier, der sættes ned og
maksimalgrænseværdier, som fastsættes til detektionsgrænsen.
Grænseværdier, der ændres som følge af revurdering af stoffet:
• For bifenthrin sættes maksimalgrænseværdien ned for citrusfrugter, kernefrugter, stenfrugter, druer,
andre små frugter og bær, papaya, visse frugt grøntsager, hovedkål, de fleste hoved- og pluksalater og
spinat, bælgplanter, byg og havre, muskelkød fra alle dyr og fedt fra dyr af hestefamilien.
• For bifenthrin sættes maksimalgrænseværdien op for jordbær og stængelfrugter, mango,
blomsterkål, kålrabi, spæde salatblade, te, humle og spiselige slagtebiprodukter fra alle dyr.
• For bifenthrin sættes ny maksimalgrænseværdi for rod og knoldgrøntsager, bælgfrugter, rapsfrø og
sojabønner, majs, visse krydderier.
• For carbetamid sættes maksimalgrænseværdien ned for rod- og knoldgrøntsager, løg,
frugtgrøntsager, kål, de fleste hoved- og pluksalater, spinat og lignende, brøndkarse, julesalat, urter
og spiselige blomster, bælgplanter, stængelplanter og svampe, mosser og laver og sukkerroer.
• For fenpropimorph sættes maksimalgrænseværdien ned for jordbær, brombær, andre bær og andre
små frugter, bananer, kål, stængel grøntsager og flere typer af korn.
• For fenpropimorph sættes maksimalgrænseværdien op for korbær og hindbær, samt lever fra de
fleste dyr.
• For fenpropimorph sættes ny maksimalgrænseværdi for flere rod- og knoldgrøntsager og muskel,
nyre og spiselige slagtebiprodukter fra de fleste dyr, samt mælk fra kvæg, får og geder.
• For triflusulfuron sker alene ændringer af detektionsgrænsen.
• For cinidon-ethyl sker alene ændringer af detektionsgrænsen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 876: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticiderne bifenthrin, carbetamid, cinidon-ethyl, fenpropimorph and triflusulfuron i eller på specifikke produkter
1664826_0004.png
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte
gældende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen
væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget.
Forslaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes
medfører forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable for
forbrugerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og vurderer, at der ikke vil være
sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer vedrørende
maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker, at EFSA ikke har foretaget en vurdering
af eventuelle kombinations-effekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret metode til dette.
Der arbejdes i EFSA målrettet på at udvikle en sådan metode.
Det fremgår af pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal
indarbejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.
I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter har DTU
Fødevareinstituttet - på grundlag af den nuværende viden om kombinationseffekter og indtag af
pesticidrester hos den danske befolkning - foretaget en overslagsmæssig vurdering af risikoen for
indtaget af pesticider, hvor der tages højde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de
foreslåede maksimalgrænseværdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:
Biodynamisk Forbrugersammenslutning har indsendt høringssvar med det hovedbudskab, at alle
fødevarer skal være biodynamiske eller økologiske for at undgå gift i fødevarer.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være
kvalificeret flertal for forslaget.
Regeringens generelle holdning
Alle pesticider der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som fører til
fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II og III), eller som
fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier (optagelse på
bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til
bilag V. Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i
4
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 876: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for pesticiderne bifenthrin, carbetamid, cinidon-ethyl, fenpropimorph and triflusulfuron i eller på specifikke produkter
beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at
være sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i
fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres,
herunder bilag II, III, IV og V.
For stofferne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på
fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen kan på denne baggrund støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af
maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5