NOTAT
September 2016
Dansk høringssvar vedr. gennemgang (Fitness Check) af EU’s for-
bruger- og markedsføringslovgivning
Kommissionen igangsatte den 12. maj 2016 en offentlig høring, der ved-
rører gennemgang af forbruger og markedsføringslovgivningen. Gennem-
gangen omfatter seks direktiver (Direktivet om urimelig handelspraksis
(2005/29/EF), Direktivet om forbrugerbeskyttelse i forbindelse med angi-
velse af priser på forbrugsvarer (98/6/EF), Direktivet for vildledende og
sammenlignende reklame (2006/114/EF), Direktivet om søgsmål med
påstand om forbud på området for beskyttelse af forbrugernes interesser
(2009/22/EF), Direktivet om forbrugerkøb (1999/44/EF) og Direktivet om
urimelige kontraktregler (93/13/EØF)). Derudover dækker høringen også
Direktivet om forbrugerrettigheder (2011/83/EU) og supplerer dermed
den igangværende evaluering af direktivet.
Formålet med gennemgangen af direktiverne er at vurdere, om de virker
efter hensigten og ikke medfører utilsigtede konsekvenser. Evalueringen
af direktiverne foretages i lyset af kriterier om effektivitet, sammenhæng,
relevans og merværdi på europæisk plan. Resultatet af høringen vil danne
grundlag for fremtidige politiske tiltag på området, f.eks. hvis der findes
behov for modernisering af reglerne. Fristen for høringen er den 12. sep-
tember 2016, og regeringen har udarbejdet et samlet dansk høringssvar.
I høringssvaret støtter regeringen formålet med Kommissionens gennem-
gang af EU’s forbruger- og markedsføringslovgivning. Det er centralt, at
lovgivningen sikrer den rette balance mellem hensynet til forbrugerne og
virksomhederne. Regeringen mener derfor, at gennemgangen er nødven-
dig for at forbedre den gældende lovgivning ved særligt at reducere unød-
vendige byrder for erhvervslivet, og sikre et hensigtsmæssigt beskyttel-
sesniveau for forbrugerne.
Regeringen understreger i høringssvaret, at det er vigtigt at evaluere lov-
givningen i lyset af den teknologiske og adfærdsvidenskabelige udvikling.
Igennem det seneste årti er sket en digital udvikling, som bl.a. giver for-
brugerne mulighed for at sammenligne produkter, priser og dele bruger-
anmeldelser online. Forbrugerne har således fået mulighed for aktivt at
afsøge et marked for de bedste og billigste produkter og service, og for de