Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 858
Offentligt
1662843_0001.png
NOTAT
7. september 2016
Notat til Folketingets Europaudvalg om EU Kommis-
sionens forslag til direktiv om fjerde liste over vejle-
dende grænseværdier til beskyttelse af arbejdsta-
gernes sikkerhed og sundhed i henhold til Rådets di-
rektiv 98/24/EC med senere ændringer (komitésag)
KUI/AT
Forslag til Kommissionens direktiv om opstilling af den fjerde liste over vejle-
dende grænseværdier for erhvervsmæssig eksponering til gennemførelse af
Rådets direktiv 98/24/EF og om berigtigelse af kommissionens direktiver
91/322/EEC, 2000/39/EC og 2009/161/EU (komitésag)
1.
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til Kommissionens direktiv om en fjerde liste
over
vejledende
grænseværdier til gennemførelse af direktiv 98/24/EF om beskyt-
telse af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet mod risici i forbin-
delse med kemiske agenser og om berigtigelse af kommissionens direktiver
91/322/EEC, 2000/39/EC og 2009/161/EU.
Kommissionen har indkaldt til møde den 15. september 2016 hvor forslaget om vej-
ledende grænseværdier vil blive behandlet og sættes til afstemning.
På baggrund af sundhedsvidenskabelig dokumentation har Kommissionen udar-
bejdet forslag om opstilling af den fjerde liste indeholdende 31 kemiske agenser
(stoffer), hvoraf 6 stoffer allerede har en vejledende EU-grænseværdi, men hvor en
ændring foreslås i form af tilføjelse af en EU-korttidsværdi (Short-term value,
STEL-værdi) eller notation for hudgennemtrængelighed. For et af de 6 stoffer,
Acrylsyre, foreslås grænseværdien suppleret med en STEL-værdi med en referen-
ceperiode (tidsperioden hvor der måles) på 1 minut. De øvrige STEL-værdier i for-
slaget har en referenceperiode på 15 minutter.
For 11 af stofferne er de gældende danske grænseværdier enten på niveau med for-
slaget eller lavere. For 16 stoffer er direktivets grænseværdi lavere end den aktuel-
le danske grænseværdi, for tre stoffer er der ikke fastsat en særskilt dansk grænse-
værdi.
Der foreslås en 5-årig overgangsperiode for nitrogendioxid, nitrogenoxid og car-
bonmonooxid i forhold til arbejde i miner samt ved bygning af tunneller.
Forslaget lægger op til en forbedring af beskyttelsesniveauet på fællesskabsplan,
hvilket generelt støttes fra dansk side.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 858: Notat om komitésag om fjerde liste over vejledende grænseværdier til beskyttelse af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed
1662843_0002.png
Bindende danske grænseværdier fastlægges nationalt efter en procedure aftalt i Ar-
bejdsmiljørådet. Der er praksis for, at de vejledende EU-grænseværdier implemente-
res med samme værdi i form af bindende danske grænseværdier i de tilfælde, hvor
dette ikke sænker det gældende danske beskyttelsesniveau. Dermed vil forslaget også
betyde en forbedring af beskyttelsesniveauet i Danmark. Forslaget vil såfremt praksis
følges indebære, at der sker nedsættelse af grænseværdien for 16 stoffer, fastsættelse
af grænseværdier for tre stoffer, som ikke tidligere har haft en dansk grænseværdi,
samt fastsættelse af en ny korttidsværdi for et stof.
Regeringen er positiv over for Kommissionens forslag og agter at stemme for
Kommissionens forslag.
2. Baggrund
Kommissionen har i juli 2016 udarbejdet forslag til direktiv om en fjerde liste over
vejledende grænseværdier til gennemførelse af direktiv 98/24/EF om beskyttelse af
arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet mod risici i forbindelse med
kemiske agenser og om berigtigelse af kommissionens direktiver 91/322/EEC,
2000/39/EC og 2009/161/EU.
Forslaget fremlægges som et Kommissionsdirektiv med henvisning til artikel 3 i
Rådets direktiv 98/24/EF. Foranstaltninger i direktivforslaget er i overensstemmel-
se med udtalelse fra udvalget (”det rådgivende udvalg”) nedsat i henhold til artikel
17 i Rådets direktiv 89/391/EØF om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring
af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet, hvorefter det kan vedtages
med kvalificeret flertal. Der tale om et minimumsdirektiv, der tillader de enkelte
medlemsstater at fastlægge et højere beskyttelsesniveau, end det direktivet fore-
skriver.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at udstede et direktiv med en liste over
vejledende
græn-
seværdier for en række kemiske agenser, idet vejledende grænseværdier på fælles-
skabsniveau er et vigtigt led i den overordnede indsats for beskyttelse af arbejdsta-
geres sundhed på arbejdspladsen.
For enhver kemisk agens, for hvilke der er fastsat en vejledende grænseværdi for
erhvervsmæssig eksponering på fællesskabsplan, fastsætter medlemsstaterne en na-
tional grænseværdi, baseret på Fællesskabets grænseværdi, således at den nationale
grænseværdi bestemmes i overensstemmelse med national lovgivning og praksis.
De videnskabelige data, der ligger til grund for fastsættelsen af forslagets grænse-
værdier, har været vurderet af Kommissionens Videnskabelige Udvalg for Grænse-
værdier for Erhvervsmæssig Eksponering for Kemiske Agenser (SCOEL).
De grænseværdier, der fremgik af den første, den anden, og den tredje liste over
vejledende grænseværdier for erhvervsmæssig eksponering, er implementeret i be-
kendtgørelse om grænseværdier for stoffer og materialer, nr. 507 af 17. maj 2011
med senere ændringer.
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 858: Notat om komitésag om fjerde liste over vejledende grænseværdier til beskyttelse af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed
1662843_0003.png
Forslaget om den fjerde liste indeholder 31 kemiske agenser (stoffer), hvoraf 6
stoffer allerede har en vejledende EU-grænseværdi, men hvor en ændring foreslås i
form af tilføjelse af en EU-korttidsværdi (STEL-værdi) eller notation for hudgen-
nemtrængelighed. Kommissionen har fastsat de vejledende grænseværdier på bag-
grund af anbefalinger fra det videnskabelige udvalg SCOEL.
For 11 af stofferne er de gældende danske grænseværdier enten på niveau med eller
lavere end forslagets vejledende grænseværdier. Dette er tilfældet for Tetrachlor-
methan, Amitrol, Eddikesyre, Dichlormethan, 1,1-Dichlorethen, Diphenylether,
Tetrachlorethen, Methylformiat, Ethylacetat, Svovldioxid samt hydrogenerede
terphenyler.
For følgende 16 stoffer er forslagets vejledende grænseværdi lavere end den aktuel-
le danske grænseværdi:
CAS Kemisk navn
7439-96-5 Mangan, pulver, støv og uorgani-
ske forbindelser
55-63-0 Glyceroltrinitrat
74-90-8 Hydrogencyanid
78-10-4 Tetraethylorthosilikat
79-24-3 Nitroethan
80-05-7 Bisphenol A
106-46-7 1,4-Dichlorbenzen
107-02-8 Acrolein
630-08-0 Carbonmonooxid
1305-62-0 Calciumhydroxid
1305-78-8 Calciumoxid
7580-67-8 Lithium hydrid
10102-43-9 Nitrogenoxid
10102-44-0 Nitrogendioxid
Følgende stoffer har ikke en dansk grænseværdi:
CAS Kemisk navn
104-76-7
110-65-6
431-03-8
79-10-7
2-2-ethylhexanol
But-2-yne-1,4-diol
Diacetyl
Acrylsyre
Foreslået EU-
grænseværdi
5,4 mg/m
3
0,5 mg/m
3
0,07 mg/m
3
-
EU korttidsværdi (STEL-
værdi)
Foreslået EU-
grænseværdi
0,05 mg/m
3
(respirabel
fraktion)
0,095 mg/m
3
1 mg/m
3
44 mg/m
3
62 mg/m
3
2 mg/m
3
12 mg/m
3
0,05 mg/m
3
23 mg/m
3
1 mg/m
3
(respirabel frak-
tion)
1 mg/m
3
(respirabel frak-
tion)
0,02 mg/m
3
(EU-
korttidsværdi, STEL)
2,5 mg/m
3
0,96 mg/m
3
Eksisterende DK-
grænseværdi
0,1 mg/m
3
(respirabel
fraktion)
0,2 mg/m
3
5 mg/m
3
85 mg/m
3
310 mg/m
3
3 mg/m
3
60 mg/m
3
0,12 mg/m
3
29 mg/m
3
5 mg/m
3
(inhalerbar
fraktion)
2 mg/m
3
(inhalerbar
fraktion)
0,05 mg/m
3
(dansk kort-
tidsværdi)
30 mg/m
3
4 mg/m
3
0,36 mg/m
3
(måleperiode
på 15 minutter)
59 mg/m
3
(måleperiode
på 1 minut)
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 858: Notat om komitésag om fjerde liste over vejledende grænseværdier til beskyttelse af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed
1662843_0004.png
4.Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt.
Forslaget opstiller en liste med 31 vejledende grænseværdier. På baggrund af, at
medlemsstaterne ud fra økonomiske og tekniske forhold i medlemsstaten kan im-
plementere grænseværdien nationalt med samme, lavere eller højere værdi end den
vejledende grænseværdi, må nærhedsprincippet siges at være overholdt.
6. Gældende dansk ret
Bekendtgørelse nr. 559 af 17. juni 2004 om arbejdets udførelse § 16.
Bekendtgørelse nr. 1338 af 26. november 2015 om drift af anlæg, tilsluttet infra-
struktur og rørledninger i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter m.v. ka-
pitel 2.
Bekendtgørelse nr. 1793 af 18. december 2015 om arbejde med stoffer og materia-
ler med senere ændringer.
Bekendtgørelse nr. 1202 af 23. oktober 2015 om anvendelse af stoffer og materia-
ler i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter m.v.
Bekendtgørelse nr. 507 af 17. maj 2011 om grænseværdier for stoffer og materialer
7. Konsekvenser
Forslaget kræver ikke lovændring og kan gennemføres ved ændring af reglerne om
grænseværdier for stoffer og materialer.
Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark, da
der ved implementeringen skal laves tre nationale grænseværdier, en ny korttids-
værdi med en referenceperiode på 1 minut samt ske en nedsættelse af grænsevær-
dierne for 16 stoffer i overensstemmelse med proceduren herom aftalt i Arbejds-
miljørådet.
For de andre 11 stoffer, hvor de gældende danske grænseværdier enten er på niveau
med eller lavere end de foreslåede vejledende grænseværdier, forventes de nuvæ-
rende danske grænseværdier – i overensstemmelse med hidtil praksis – at blive
fastholdt.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomi-
ske konsekvenser og de administrative konsekvenser for erhvervslivet skønnes at
være begrænsede set i lyset af eksisterende danske grænseværdier.
Ved implementering af de vejledende grænseværdier til bindende danske græn-
seværdier vil de samlede konsekvenser blive vurderet i overensstemmelse med den
sædvanlige nationale procedure herfor.
4
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 858: Notat om komitésag om fjerde liste over vejledende grænseværdier til beskyttelse af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed
1662843_0005.png
8. Høring
Forslaget har været i høring i Specialudvalget for Arbejdsmarked og Sociale Forhold
Der er modtaget høringsvar fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Landsorganisa-
tionen i Danmark (LO).
DA støtter forslaget. LO bemærker med tilfredshed at bekyttelsesniveauet forbedres
og bifalder særskilt, at der fastsættes grænseværdier for nitrogendioxid, nitrogenoxid
og carbonmonooxid. Ift. sidstnævnte ses dog gerne en kortere overgangsperiode på fx
3 år. Endelig har LO en stærk forventning om, at de 11 værdier, hvor Danmark i dag
har værdier, der er lavere eller på niveau med forslaget, ikke forhøjes ifm. den danske
stillingtagen til implementering.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget forventes at kunne støttes af medlemsstaterne.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
På baggrund af sundhedsvidenskabelig dokumentation lægger forslaget op til en
forbedring af beskyttelsesniveauet på fællesskabsplan med opstilling af den fjerde
liste indeholdende 31 kemiske agenser (stoffer), hvoraf 3 stoffer ikke tidligere har
en vejledende grænseværdi og der foreslås en korttidsværdi med en referenceperio-
de på 1 minut for 1 stof.
Bindende danske grænseværdier fastlægges efter en procedure aftalt i Arbejdsmiljørå-
det. Der er praksis for, at de vejledende EU-grænseværdier implementeres med sam-
me værdi som bindende danske grænseværdier i de tilfælde, hvor dette ikke sænker
det gældende danske beskyttelsesniveau. Forslaget vil betyde en højere grad af be-
skyttelse af arbejdstagerne i EU og have en positiv betydning for virksomhedernes
produktivitet og konkurrenceevne. Forslaget vil indebære, at der sker nedsættelse af
grænseværdien for 16 stoffer og fastsættelse af grænseværdier for tre stoffer, som ikke
tidligere har haft en dansk grænseværdi.
Hvad angår muligheden for en 5-årig overgangsperiode for enkelte af grænseværdier-
ne, der under alle omstændigheder er vejledende, vurderes dette at være nødvendigt
og acceptabelt med henblik på at sikre tilstrækkelig opbakning til at få de pågældende
stoffer og niveauer med på listen. Dette var også vurderingen i det rådgivende udvalg.
På baggrund heraf er regeringen er positiv over for Kommissionens forslag, og ag-
ter at stemme for forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5