Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 850
Offentligt
NOTAT FRA UDENRIGSMINISTERIET TIL FOLKETINGETS
EUROPAUDVALG
Om Kommissionens delegerede forordning af 8.7.2016 om ændring af bilag I til
Rådets forordning (EF) nr. 1528/2007 om anvendelse af de ordninger for varer
med oprindelse i bestemte lande i gruppen af stater i Afrika, Vestindien og
Stillehavet (AVS), der er fastlagt i aftaler om indgåelse af økonomiske
partnerskabsaftaler eller i aftaler, som fører til indgåelse af økonomiske
partnerskabsaftaler
KOM-dokument 11104/16, 11105/16, 11107/16, 11108/16, 11109/16,11110/16
Resumé
Kommissionen har den 8. juli 2016 udstedt delegerede retsakter vedrørende Kenya, Ghana, Elfenbenskysten,
Namibia, Swaziland og Botswana. De delegerede retsakter fastlægger, at de pågældende seks lande vil miste den
begunstigede markedsadgang, de har til EU i henhold til MAR-forordningen, hvis ikke de færdigforhandlede
økonomiske partnerskabsaftaler (EPA’erne) mellem EU og hhv. EAC, ECOWAS og SADC ratificeres af
de pågældende lande inden den 1. oktober 2016.
Ikrafttræden af den delegerede retsakt og en samtidig manglende ratifikation af EU-EAC EPA’en fra EACs
side vil i praksis indebære, at varer fra Kenya per 1. oktober 2016 vil blive pålagt told i overensstemmelse med
EUs generelle præferencesystem (GSP), ud fra landets udviklingsmæssige status. Det betyder en væsentlig højere
told på varer fra Kenya til EU, der er Kenyas største marked.
Status for ratifikationsprocessen varierer for de seks landes vedkommende. Hvad angår Kenya er det intern
uenighed i EAC og deraf følgende manglende vilje til at underskrive EU EAC EPA’en, der blokerer. Dermed
er Kenya, der ellers gerne ville finalisere aftalen, også afskåret fra at kunne ratificere. Ghana og Elfenbenskysten
har - med udsigt til, at ECOWAS ikke inden for rimelig tid undertegner den fulde EPA, der blev initialiseret
med EU den 30. juni 2014 - valgt at ratificere deres ”gamle” bilaterale midlertidige EPA’er individuelt.
SADC har undertegnet EU-SADC EPA’en, og ratifikationen i Namibia, Swaziland og Botswana er på
sporet.
Den eventuelle effekt af de delegerede retsakter forventes ikke at have konsekvenser for miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
Regeringen støtter, at EU søger at formå EPA-partnerlandene i ECOWAS, EAC og SADC til at
færdiggøre deres ratifikation inden for et rimeligt tidsrum, samtidig med at man fra dansk side er parat til at
udvise en grad af fleksibilitet, hvis der er begrundet formodning om, at ratifikationen reelt er nært forestående og
vil 6 dage fra oversendelse af nærværende notat lægge dette til grund.
Baggrund
EU vedtog i 2007 den særlige markedsadgangsforordning (MAR) for de lande i Afrika,
Vestindien og Stillehavsregionen (AVS-lande), der som minimum havde indgået en foreløbig
varehandelsaftale (interim EPA) med EU under forhandlingerne om fulde Økonomiske
Partnerskabsaftaler (fulde EPA’er). Det oprindelige formål var at sikre, at disse AVS-lande
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 850: Delegeret retsakt om ændring af bilag I til markedsadgangsforordningen (MAR), der relaterer sig til EUs økonomiske partnerskabsaftaler med landene i Afrika, Vestindien og Stillehavsregionen (EPAerne)
kunne opretholde deres markedsadgang i EU i en overgangsfase, indtil de havde undertegnet og
ratificeret deres respektive indgåede EPA-aftaler. De pågældende AVS-lande opnåede således
en særlig gunstig markedsadgang (toldfri og kvotafri) på grund af en begrundet forventning om,
at deres ratifikation af aftalerne var nært forestående. Ordningen blev betragtet som værende
yderst vigtig for de omfattede AVS-lande, der ikke er kategoriserede som mindst udviklede og
derfor ikke har toldfri og kvotafri adgang til EUs marked gennem den såkaldte ”Alt-undtagen-
våben”-forordningen (EBA).
Den 21. maj 2013 vedtog Rådet og Europa-Parlamentet en ændring til MAR-forordningen
således, at den begunstigede markedsadgang i EU for de AVS-lande, som ikke havde
undertegnet og truffet de nødvendige forholdsregler til at ratificere de respektive EPA-aftaler,
ville bortfalde per 1. oktober 2014. Begrundelsen for denne vedtagelse var, at ordningen i
henhold til WTO’s regelsæt (herunder særligt mestbegunstigelsesprincippet, der tilsiger, at der
ikke må gives præferentiel markedsadgang til en vilkårlig gruppe lande) var WTO-stridig og ikke
kunne videreføres.
Det lykkedes i løbet af 2014 EU at færdigforhandle udviklingsvenlige økonomiske
partnerskabsaftaler (EPA’er) med landene i regionerne Vestafrika (ECOWAS/EMOA), det
sydlige Afrika (SADC) og til slut Østafrika (EAC).
EAC nåede dog først at færdigforhandle EPA’en den 16. oktober 2014, hvorfor Kenya i
perioden fra den 1. oktober 2014 til den 25. december 2014 midlertidigt mistede den
begunstigede markedsadgang, der var dikteret af MAR-forordningen. Per 25. december 2014
blev Kenya genindsat under forventning om, at EAC ville underskrive og ratificere EPA’en
inden for ”et rimeligt tidsrum, således at aftalens ikrafttrædelse ikke ville blive unødvendigt
forsinket” (ordlyd fra MAR-forordningen).
ECOWAS indgik aftale om EPA’en den 30. juni 2014, hvorfor Ghana og Elfenbenskysten
opretholdt MAR-forordningens gunstige markedsadgang efter den 1. oktober 2014.
Endelig blev EPA'en med SADC færdigforhandlet den 15. juli 2014. Det indebar, at Namibia,
Swaziland og Botswana opretholdt MAR-forordningens gunstige markedsadgang efter den 1.
oktober 2014.
Kommissionen har med den ændrede MAR-forordning fået beføjelse til at vedtage delegerede
retsakter, der fratager landene deres MAR-dikterede gunstige markedsadgang, hvis
ratifikationen af de relevante EPA-aftaler ikke har fundet sted inden for et rimeligt tidsrum og
ikrafttrædelsen af aftalen derfor bliver urimeligt forsinket.
Kommissionen har den 8. juli 2016 udstedt delegerede retsakter vedrørende Kenya, Ghana,
Elfenbenskysten, Namibia, Swaziland og Botswana. Disse delegerede retsakter fastlægger, at de
pågældende seks lande vil miste den begunstigede markedsadgang, der følger af MAR-
forordningen.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 850: Delegeret retsakt om ændring af bilag I til markedsadgangsforordningen (MAR), der relaterer sig til EUs økonomiske partnerskabsaftaler med landene i Afrika, Vestindien og Stillehavsregionen (EPAerne)
For Kenyas vedkommende vil det i praksis indebære, at varer vil blive pålagt told som øvrige
GSP-lande (GSP er forkortelsen for det såkaldte General System of Preferences, der fastlægger
markedsadgangen til EU for udviklingslande gradueret efter landenes udviklingsmæssige status).
Baggrund om de økonomiske partnerskabsaftaler, EPA’erne
Formålet med EPA’erne har været at skabe de nødvendige stabile forudsætninger for handel og
investeringer for udviklingslandene i Afrika, Vestindien og Stillehavet. Gennem AVS-landenes
øgede integration i den globale økonomi vil EPA’erne kunne bidrage til fattigdomsbekæmpelse
og udvikling samt fremme af regional integration og regionale værdikæder. EPA’erne omfatter
desuden et EPA støtteprogram, hvorigennem EU yder støtte til handel, landbrug, infrastruktur,
energi og kapacitetsopbygning af civilsamfundet. Regeringen støtter EU's forhandling og
indgåelse af EPA’er, der er fleksible og udviklingsvenlige
Formål og indhold
Kommissionen valgte den 8. juli 2016 at udstede de seks delegerede retsakter med basis i den
ændrede MAR-forordning vedtaget 21. maj 2013, hvorefter Kommissionen har beføjelse til at
vedtage delegerede retsakter, der fjerner partnerlande fra MAR-forordningens annex I. Dette vil
ske per 1. oktober 2016, ud fra en betragtning om, at ratifikationen af de relevante EPA-aftaler
ikke har fundet sted inden for ”et rimeligt tidsrum og at ikrafttrædelsen af aftalen derfor bliver
urimeligt forsinket.”
Status for ratifikationsprocesserne
I Vestafrika: Den færdigforhandlede fulde EPA mellem ECOWAS og EU afventer fortsat
undertegnelse. Der er stor sandsynlighed for, at det ikke nås at få alle de berørte lande med
inden den 1. oktober 2016. Ghana og Elfenbenskysten har i stedet mulighed for at undgå
handelsforstyrrelser, hvis de ratificerer deres ”gamle” foreløbige bilaterale EPA’er fra 2007.
Ratifikationsprocessen er, ifølge senest tilgængelige oplysninger, i begge lande ved at være nået i
mål.
EPA’en med SADC blev undertegnet den 10. juni 2016 af EU og Botswana, Lesotho,
Mozambique, Namibia, Sydafrika og Swaziland. Processen med at ratificere aftalen er allerede
ved at være i mål. Der er således gode udsigter til, at Botswana, Namibia og Swaziland vil undgå
handelsforstyrrelser, fordi den nye EPA-aftale vil kunne træde i kraft, inden de falder ud af
MAR-forordningen per 1. oktober 2016.
EPA'en med EAC blev færdigforhandlet den 16. oktober 2014 af EU og Burundi, Kenya,
Rwanda, Tanzania og Uganda. Undertegnelsen var fastsat til at finde sted den 18. juli 2016,
men blev aflyst på grund af intern uenighed i EAC-gruppen. Modsat hvad angår de
vestafrikanske lande, findes der ikke bilaterale foreløbige EPA-aftaler med EAC-landene.
Kenya, der er det eneste EAC-land, som ikke er kategoriseret som mindst udviklet, står således
til at miste sin MAR-fastsatte præferentielle adgang per 1. oktober 2016 uden at være dækket af
den færdigforhandlede EAC-EPA, med mindre samtlige EAC-landene underskriver forinden.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 850: Delegeret retsakt om ændring af bilag I til markedsadgangsforordningen (MAR), der relaterer sig til EUs økonomiske partnerskabsaftaler med landene i Afrika, Vestindien og Stillehavsregionen (EPAerne)
1660986_0004.png
De delegerede retsakter kan kun træde i kraft, hvis Rådet og Europa-Parlamentet ikke inden for
den i forordningen fastsatte frist har gjort indsigelse, jf. TEUF artikel 290. I følge MAR-
forordningen har Rådet to måneder fra udkast til delegeret retsakt foreligger til at gøre
indsigelser overfor retsakterne. Rådet har i den forbindelse også mulighed for at få forlænget
fristen.
Europaparlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
Konsekvenser
For så vidt angår de statsfinansielle konsekvenser forventes disse at ske indirekte via EU-
budgettet i form af ændringer i toldindtægter. Dog berøres danske statslige indtægter også
marginalt, idet en mindre del af toldprovenuet går til de enkelte medlemslande. Højere
indtægter vil alt andet lige medføre et marginalt lavere dansk bidrag.
Den eventuelle effekt af de delegerede retsakter forventes ikke at have konsekvenser for miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Nogle medlemslande er af den holdning, at EU bør søge at formå EPA-partnerlandene til at
færdiggøre deres ratifikation inden for et rimeligt tidsrum, men at man fra EUs side også bør
være parat til at udvise fleksibilitet, hvis der er begrundet formodning om, at ratifikationen er
nært forestående. Andre EU-lande lægger mest vægt på at sikre WTO-medholdeligheden så
snart som muligt.
Regeringens generelle holdning
Den hidtidige danske holdning til EPA-aftalerne har basis i folketingsvedtagelserne V 41 og V
62 fra henholdsvis 25. januar 2007 og 21. maj 2008 og forhandlingsoplæg på mødet i
Folketingets Europaudvalg den 7. februar 2008. Det har indebåret en målsætning om, at EPA-
forhandlingerne skal munde ud i resultater, der kan styrke AVS-landenes udvikling og som er i
overensstemmelse med WTO’s regler.
Den danske holdning til ændringen af MAR-forordningen i maj 2013 var, at man tilsluttede sig
ændringsforslaget ud fra den begrundelse, at ordningen var WTO-stridig og ikke kunne
videreføres upåagtet over tid. Dertil kom, at man med en offentligt udmeldt deadline ønskede
at søge at formå de pågældende partnerlande til reelt at indgå aftalerne. Samtidig var man fra
dansk side parat til at udvise fleksibilitet i forhold til, hvornår denne deadline præcis blev fastsat
til, og fra dansk side arbejder man for, at EU udviser den nødvendige fleksibilitet i de fortsatte
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 850: Delegeret retsakt om ændring af bilag I til markedsadgangsforordningen (MAR), der relaterer sig til EUs økonomiske partnerskabsaftaler med landene i Afrika, Vestindien og Stillehavsregionen (EPAerne)
EPA-forhandlinger med henblik på at sikre indgåelse af flest mulige udviklingsvenlige og
gensidigt tilfredsstillende aftaler inden for et rimeligt tidsrum.
I forlængelse heraf støtter regeringen, at EU søger at formå EPA-partnerlandene i ECOWAS,
EAC og SADC til at færdiggøre deres ratifikation inden for et rimeligt tidsrum, samtidig med at
man fra dansk side er parat til at udvise fleksibilitet, hvis der er begrundet formodning om, at
ratifikationen reelt er nært forestående. Regeringens holdning vil blive meldt ud den 8.
september 2016.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Ændringen af MAR-forordningen blev forelagt til forhandlingsoplæg på mødet i Folketingets
Europaudvalg den 23. november 2012. Her fik daværende regering mandat til, at Danmark
tilsluttede sig ændringsforslaget og til, at Danmark i den videre almindelige
lovgivningsprocedure ville udvise fleksibilitet i forhold til, hvornår forslaget reelt skulle træde i
kraft.
EPA-forhandlingerne har været forelagt til forhandlingsoplæg på mødet i Folketingets
Europaudvalg den 7. februar 2008. Dansk holdning til EPA-aftalerne har desuden basis i
folketingsvedtagelserne V 41 og V 62 fra henholdsvis 25. januar 2007 og 21. maj 2008.
Siden er Folketingets Europaudvalg løbende blevet orienteret om udviklingen i EUs
forhandlinger om EPA’er med AVS-landene. Senest er EUs beslutning om underskrift og
midlertidig anvendelse af EPA’en med EAC forelagt FEU til orientering den 15. juni 2016.