Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 776
Offentligt
1652034_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 33. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
fredag den 27. maj 2016.
kl. 10.30
vær. 2-133
Mette Gjerskov (S), formand, Kenneth Kristensen Berth (DF),
næstformand, Christina Egelund (LA), Nikolaj Villumsen (EL), Rasmus
Nordqvist (ALT), Morten Østergaard (RV) og Holger K. Nielsen (SF).
udlændinge-, integrations- og boligminister Inger Støjberg.
Desuden deltog:
Punkt 1. Åbent samråd med udlændinge-, integrations- og boligministeren om
aftalen mellem EU og Tyrkiet om håndteringen af flygtningesituationen, jf.
samrådsspørgsmål H
J
KOM (2016) 0166, KOM (2016) 0231
EUU alm. del (15)
samrådsspørgsmål H
EUU alm. del (15)
samrådsspørgsmål I
EUU alm. del (15)
samrådsspørgsmål J
KOM (2016) 0231
bilag 1 (resolutionsforslag vedtaget i Europarådet om
situationen for flygtninge og migranter under EU-Tyrkiet-aftalen af 18/3-16)
Det Europæiske Råd 17-18/3-16
bilag 6 (erklæring om Tyrkiet fra mødet i
Det Europæiske Råd 17-18/3-16)
EU-note (15)
E 32 (EU-note af 18/2-16 om en fælles EU-Tyrkiet-
handlingsplan for håndtering af flygtningekrisen)
EUU alm. del - svar på spm. 72 om ministeren er enig i, at der som følge af
aftalen mellem EU og Tyrkiet ikke længere er tale om åbne registreringscentre
for flygtninge, der ankommer til Grækenland, men lukkede lejre, hvor man
frihedsberøver flygtningebørn, fra udlændinge-, integrations- og bolig-
ministeren.
Samrådet inkluderer tre spørgsmål. Nedenfor følger først Morten Østergaards begrundelse
for samrådet, dernæst de tre spørgsmål og deres besvarelse fra ministeren for udlændinge-
, integrations- og bolig (herefter integrationsministeren). Det har ikke været muligt at fordele
besvarelser, kommentarer og spørgsmål ud på de tre samrådsspørgsmål på grund af over-
lap, så diskussionen er gengivet kronologisk, som den fandt sted.
Samrådsspørgsmål H, I og J
Stillet af Morten Østergaard (RV)
Morten Østergaard
sagde i sin begrundelse for samrådet, at han under et besøg på Les-
bos havde fået det klare indtryk, at Tyrkiet-EU-aftalen var bedre på papiret end i virkelighe-
den. Man kunne spørge sig selv, hvorvidt EU-landene lever op til alle betingelserne i afta-
len. Har man opfyldt alle de nødvendige krav, for at det overhovedet er lovligt at have en
989
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 776: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/5-2016
1652034_0002.png
33. Europaudvalgsmøde 27/5 2016
aftale med Tyrkiet om at tilbagesende flygtninge til landet? Der havde været meget fokus
på lempelser af visumregler for Tyrkiet, og man havde overset
EU’s
forpligtelser, hvad an-
går de praktiske implementering af aftalen i Grækenland og lovligheden ved hjemsendelse,
hvilket de to første samrådsspørgsmål handlede om. Skulle det vise sig, at aftalen fik pres-
set til at aftage og menneskesmuglingen stoppede, indeholdt aftalen spor til at skabe mere
ordnede forhold i håndteringen i den store humanitære katastrofe. Hvornår ville regeringen
gå ind i den del af aftalen, der bl.a. handler om at genplacere flygtninge direkte fra lejrene
og dermed bringe menneskesmuglerne ud af spil?
Samrådsspørgsmål H
”Er det regeringens opfattelse, at EU lever op til sin del af aftalen mellem EU og Tyrkiet af
18. marts 2016 om håndtering af flygtningesituationen ved Europas ydre grænser?”
Integrationsministeren:
Udmøntningen af EU-Tyrkiet-erklæringen startede umiddelbart
efter vedtagelsen af erklæringen den 18. marts. Morten Østergaard er nok enig i, at det er
en meget vidtrækkende aftale, og det er derfor også naturligt, at der er tale om en proces
over længere tid. Men der sker fortsat fremskridt.
Hotspottene på de græske øer er blevet omdannet for at fremme hurtig tilbageførsel til
Tyrkiet. Medlemsstaterne
også Danmark
stiller nationale eksperter til rådighed for
EASO og Frontex til brug for asylsagsbehandling og tilbageførsel.
Pr. den 19. maj er 390 irregulære migranter blevet tilbageført til Tyrkiet, heraf var de 18
syrere. Tilbageførslen omhandler alene personer, som ikke har ansøgt om asyl i Græken-
land. Ligeledes pr. den 19. maj har medlemsstaterne genbosat 177 flygtninge fra Tyrkiet
under EU-Tyrkiet-erklæringen.
Der ydes løbende væsentlig økonomisk hjælp til Grækenland til håndtering af flygtninge-
krisen.
I forhold til Tyrkietfaciliteten, som er nævnt i EU-Tyrkiet-erklæringen, er indsatsen blevet
fremskyndet. Kommissionen udtalte sig den 4. maj om, at den forventer, at der vil blive
indgået kontrakter for 1 mia. euro til sundhedspleje, uddannelse og mad inden udgangen
af juli måned.
Vi er godt på vej, men kan ligeså godt være ærlige og sige, at der er lang vej endnu, hvilket
Morten Østergaard jo også peger på.
990
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 776: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/5-2016
1652034_0003.png
33. Europaudvalgsmøde 27/5 2016
Samrådsspørgsmål I
”Er det regeringens opfattelse, at forudsætningerne for, at tilbagesendelse af
flygtninge/mi-
granter fra Grækenland til Tyrkiet er lovlig, er tilvejebragt? Der henvises til forudsætnin-
gerne, som er beskrevet i Kommissionens meddelelse til Europa-Parlamentet, Det Euro-
pæiske Råd og Rådet om de næste operationelle skridt i samarbejdet mellem EU og Tyrkiet
på migrationsområdet fra 16. marts 2016.”
Integrationsministeren:
Både Grækenland og Tyrkiet har gennemført ændringer af nati-
onal lovgivning for at udmønte EU-Tyrkiet-erklæringen.
Den 3. april 2016 vedtog Grækenland regler, som giver mulighed for at anvende asylpro-
ceduredirektivets regler om første asylland og sikkert tredjeland. Grækenland har også
vedtaget regler, der sikrer anvendelsen af effektive procedurer til behandling af asylansøg-
ningerne. Det gælder selvfølgelig også den del, der handler om appel.
Den 6. april 2016 vedtog Tyrkiet regler om, at syrere kan anmode om og tildeles midlertidig
beskyttelse, og Tyrkiet har bekræftet, at alle syrere, som tilbageføres under erklæringen,
vil blive tildelt midlertidig beskyttelse, hvilket jo er helt afgørende. De lovgivningsmæssige
tiltag i Grækenland og Tyrkiet udgør vigtige skridt i den rigtige retning.
Et andet vigtigt skridt er Tyrkiets garantier vedrørende behandlingen af asylansøgninger,
som ifølge de oplysninger, vi har modtaget, nu også omfatter ansøgere fra andre lande end
Syrien.
Lad mig dog slå fast, at det er de græske myndigheder, der træffer afgørelse i de enkelte
sager, og dermed er det også de græske myndigheder, der tager stilling til tilbagesendelse
efter reglerne om sikkert tredjeland og første asylland. Her har vi stadigvæk til gode at se
den første hjemsendelse af asylansøgere.
Samrådsspørgsmål J
”Er den danske regering parat
til at bidrage til at opfylde
alle dele af EU’s aftale med Tyrkiet,
herunder støtte til Grækenland og genplacering af flygtninge fra Tyrkiet, når den irregulære
trafik af migranter og asylansøgere
er stoppet?”
Integrationsministeren:
Efter Folketingets samtykke gav Danmark den 31. marts i år til-
sagn om et bidrag på 286 mio. kr. Den 10. maj havde 22 medlemsstater, inklusive Dan-
mark, givet tilsagn om at levere deres andel af finansieringen på i alt 2 mia. euro.
I overensstemmelse med erklæringen fra EU-Tyrkiet-topmødet den 18. marts om at frem-
skynde udbetalingen er der allerede givet tilsagn for 190 mio. euro. Det er bl.a. til et føde-
vareprojekt på 40 mio. euro, et skoleprojekt til 37 mio. euro og 60 mio. euro til modtagelse
af flygtninge, der tilbagesendes fra Grækenland.
991
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 776: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/5-2016
33. Europaudvalgsmøde 27/5 2016
Danmark har som bekendt allerede et velfungerende genbosætningsprogram i samarbejde
med UNHCR. Regeringen har endnu ikke truffet beslutning om indeværende års kvote. I
øvrigt er genbosætningen fra Tyrkiet til EU under 1:1-ordningen endnu ikke kommet i gang
for alvor, bl.a. fordi der endnu ikke er sendt afviste syriske asylansøgere tilbage fra Græ-
kenland til Tyrkiet.
Som jeg nævnte tidligere, stiller Danmark allerede asylsagseksperter og grænseeksperter
til rådighed for asylsagsbehandlingen og tilbageførsel til Tyrkiet på baggrund af anmodnin-
ger fra EASO og Frontex.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at jeg i pinsen besøgte Morialejren på Lesbos, hvor danske med-
arbejdere laver et stort stykke arbejde. Der er ingen tvivl om, at deres erfaring hjemmefra
også i vidt omfang bliver brugt i Grækenland. Flere af dem sidder i ledende stillinger der-
nede nu, fordi deres erfaring er stor, og deres håndtering er formidabel. Så Danmark har
leveret sin del af det, der skal leveres fra EU, men jeg er enig i, at der er et stykke vej
endnu.
Morten Østergaard
takkede for ministerens åbenhed om, at et besøg i Morialejren kan
ikke føre til andre konklusioner, end at der er et stykke vej endnu. For de berørte flygtninge
er aftalen trådt i kraft med det samme, og de lever nu i en overfyldt og lukket lejr, hvor
vilkårene er langt fra, hvad man kan betragte som acceptabel humanitær standard. Det
havde de mange involverede også understreget.
Han ville starte med at komme ind på det humanitære aspekt, dernæst det legale aspekt
og til sidst de fremtidige forpligtelser, der er, når flygtningestrømmen er aftaget på en bæ-
redygtig måde.
Hvad angik det humanitære aspekt, henviste Morten Østergaard til meddelelsen fra Rådet
om aftalen, der indeholder en klar forpligtelse for EU-landene til at hjælpe Grækenland med
at opnå den nødvendige infrastruktur
herunder at øge modtagekapaciteten. Det kunne
virke underligt, men det handlede jo om, at flygtningene skulle være der i længere tid.
Havde ministeren ikke med egne øjne set, at man ikke havde forøget modtagekapaciteten
på Lesbos? Det er internationale hjælpeorganisationer som Læger Uden Grænser og Røde
Kors, der tager imod flygtninge på stedet. De bliver indkvarteret i en lejr som Morialejren,
der er overfyldt, og hvor børnefamilier lever i store sovesale og man skal stå i kø i halvan-
den time for at få en kop te. Hvorfor bidrog Danmark ikke til at øge kapaciteten? Hvorfor
flyttede man ikke de tomme danske teltlejre, der kan stå ligeså fint i Grækenland som i
Thisted? Det ville hjælpe til at løse det humanitære problem og være det første skridt i
retning af at leve op til EU-landenes forpligtelse til at øge modtagekapaciteten. Det var for
ringe, at de internationale hjælpeorganisationer skulle stå for modtagelsen af flygtninge i et
EU-land, og for ringe, at EU-landene ikke havde levet op til deres del af aftalen. Det havde
man i hvert fald ikke på Lesbos, og Danmark kunne gøre brug af den eksisterende over-
skudskapacitet i form af en teltlejr, som man kan undvære, fordi man i Danmark kan ind-
kvartere flygtninge under tag.
992
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 776: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/5-2016
33. Europaudvalgsmøde 27/5 2016
Rasmus Nordqvist
var enig i, at havde man besøgt Morialejren, kunne man ikke være
stolt over de humanitære forhold. Han havde været der i efteråret 2015 og kunne høre den
samme kritik fra de mennesker, der arbejdede i lejren
forholdene var under al kritik.
Rasmus Nordqvist bad om at få uddybet samrådsspørgsmål I om det lovlige aspekt af
tilbagesendelser. Europarådets parlamentariske forsamling udtrykte i resolution 2109
netop kritik af den opfattelse, at Tyrkiet skulle være et sikkert tredjeland. Ham bekendt
havde Danmark heller ikke ændret holdning til den sag. Var det virkelig lovligt med en aftale
om at tilbagesende til et land, man ikke anerkender som sikkert? Danmark var en del af en
aftale, hvor man beder Grækenland om at tilbagesende til Tyrkiet, så alle havde vel et
ansvar.
Nikolaj Villumsen
sagde, at det måtte stå klart, at Tyrkiet ikke er et sikkert tredjeland
heller ikke for andre EU-lande. Spørgsmålet var så, om Grækenland kunne blive tvunget
til at betragte det som et sådant. En afgørelse ved en græsk instans havde i et konkret
tilfælde vurderet, at det var af afgørende betydning, at man ikke kunne tilbagesende til
Tyrkiet, da det ikke er sikkert tredjeland, og at man som flygtning i Tyrkiet risikerer at blive
sendt tilbage ind i Syrien. Hvad var status? Forudsætningen for en EU-Tyrkiet-aftalen var
jo, at Tyrkiet er et sikkert tredjeland, men det er der p.t. ikke noget, der peger i retning af.
Integrationsministeren
understregede, at der var sket meget, siden Rasmus Nordqvist
havde besøgt Morialejren i efteråret 2015, og at der skete fremskridt på ugentlig basis.
Dermed ikke sagt, at alt fungerede optimalt, for madkøerne var stadig lange, og det havde
knebet med sikkerheden for de danske udsendte. Man havde trukket dem væk fra asylbe-
handlingen nogle dage, og ministeren havde haft et møde med den græske minister og
med EASO på direktørniveau for at få bragt sikkerheden i orden.
Om at flytte telte fra Thisted til Morialejren sagde ministeren til Morten Østergaard, at man
kunne få brug for teltkapaciteten i Danmark af den praktiske grund, at en del af de asylan-
søgere, der er kommet til Danmark, var blevet indkvarteret i hytter på campingpladser hen-
over vinteren, som her ved sæsonåbning skulle bruges af campingpladserne. Hun sagde
endvidere, at Danmark i høj grad bidrager til den humanitære del. Når man taler infrastruk-
tur, handler det også om at få asylbehandlet på den rigtige måde. Det var en dansker, som
havde været med til at tegne flowet i asylbehandlingen, der var udarbejdet efter dansk
model. Det var væsentligt for asylansøgerne, at der var tjek på det. Hun henviste i øvrigt til
en separat lejr på Lesbos for de mere sårbare asylansøgere med mere plads og en lang
række faciliteter. Danmark bidrager med det, som Danmark skal.
Ministeren bekræftede Rasmus Nordqvist og Nikolaj Villumsen i, at Danmark ikke anser
Tyrkiet for at være et sikkert tredjeland. Den slags beslutninger tages i ministeriet efter
inddragelse af andre instanser, f.eks. Udlændingestyrelsen. Hende bekendt var det også
sådan i andre lande, og man kunne ikke tvinge Grækenland til at sige, at Tyrkiet er et
sikkert tredjeland, for på den måde at komme ud over problemet. Det var afgørende, at
Tyrkiet den 6. april havde vedtaget regler, der specificerede, at syrere kan anmode om og
993
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 776: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/5-2016
33. Europaudvalgsmøde 27/5 2016
tildeles midlertidig beskyttelse. Tyrkiet havde bekræftet, at alle syrere, der tilbageføres un-
der erklæringen, vil blive tildelt midlertidig beskyttelsesstatus efter en individuel prøvelse af
deres sager. Man måtte fæstne lid til og påskønne, EU-Tyrkiet-aftalen betyder, at der er
gang i en proces i Tyrkiet, og reglerne vedtaget den 6. april var et stort fremskridt.
Rasmus Nordqvist
syntes, at ministeren kredsede om den varme grød i forhold til sam-
rådsspørgsmål I. Hvordan kan Danmark via sin personalemæssige og økonomiske støtte
være en del af en aftale om at tilbagesende flygtninge til et usikkert tredjeland? Er det lovligt
at tilbagesende, når Danmark ikke anerkender Tyrkiet som et sikkert tredjeland og samtidig
deltager så aktivt i aftalen? Det lå muligvis uden for samrådsspørgsmålet, men vidste mi-
nisteren i øvrigt, hvor mange flygtninge der skulle flyttes fra hytter på campingpladser til
teltlejre? Og hvornår?
Morten Østergaard
fandt det prisværdigt med fokus på sikkerheden for medarbejderne.
Opskriften på konflikt er at stuve mennesker tæt sammen på for lidt plads. Det gælder i
Thisted, hvor man oftere har brug for ordensmagten end i almindelige asylcentre, og i langt
højere grad i Morialejren, der er fyldt langt over sin kapacitet, og hvor man har sat hængelås
på. Den store forandring var nemlig, at flygtningene ikke længere kunne få lov til at gå ud
og købe mad for de penge, de måtte have. Han undrede sig over, at ministeren på den ene
side var ærlig at sige, at der var et stykke vej endnu, før man opnår acceptable humanitære
forhold i lejrene, og så på den anden side sagde, at Danmark bidrager med det, Danmark
skal. Spørgsmålet måtte vel være: Bidrager vi med det, vi kan? Kan Danmark bidrage med
noget, der kan løse problemet med en overfyldt lejr? Det handler om vilje fra regeringens
side, for Danmark kan være med til at handle for at forbedre de humanitære forhold. Selv
mente han ikke, at man på EU-landene samlet set kunne sige, at de gjorde det, de skulle,
for det fremgik tydeligt af meddelelsen fra Kommissionen, at det næste operationelle skridt
i samarbejdet mellem EU og Tyrkiet på migrationsområdet skulle være at øge modtagel-
seskapaciteten på øerne betydeligt. Han havde besøgt en åben lejr og kunne se, at det
godt kunne lade sig gøre med bedre forhold og uden at spærre folk inde. Kunne ministeren
ikke tage initiativer
ikke mindst på baggrund af egne oplevelser
til at øge modtageka-
paciteten?
Lars Aslan Rasmussen
havde set lejre i Tyrkiet og brugt tid med
tyrkiske ngo’er,
der ar-
bejder med flygtninge. Var ministeren opmærksom på,
at ngo’er og internationale menne-
skerettighedsorganisationer kritiserer den måde, Tyrkiet behandler flygtninge på og for-
skelsbehandler bl.a. dem, der har sunnimuslimsk baggrund. Talte den danske regering
med de tyrkiske embedsmænd og politikere om det?
Kenneth Kristensen Berth
kunne forstå, at det var havde været en meget traumatise-
rende oplevelse for Morten Østergaard at vente så længe på en kop te. Det havde også
været træls at stå i kø i Fakta 1. pinsedag, men nogle gange kan livets vilkår være hårde,
også for en radikal.
Kenneth Kristensen Berth understregede, at tidspunktet for visumfrihed til Schengen for
Tyrkiet kommer tættere og tættere på. I den forbindelse var det da et problem, at Tyrkiet
994
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 776: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/5-2016
33. Europaudvalgsmøde 27/5 2016
ikke var et sikkert tredjeland. Aftalen vil betyde, at tyrkiske statsborgere frit kan indrejse til
Danmark og indlevere anmodning om asyl. Han forstod på ministeren, at det lå inden for
hendes ministeriums ressort at beslutte, at Tyrkiet er et sikkert tredjeland. Havde ministe-
ren planer om det?
Nikolaj Villumsen
sagde, at det var ville være dejligt, hvis man kunne fjerne de grove
menneskerettighedskrænkelser i Tyrkiet ved bare at lade være med at tænke på dem, men
sådan var verden jo ikke.
Nikolaj Villumsen bad ministeren svare på spørgsmålet om den afgørelse, der var truffet
ved den græske domstol om, at Tyrkiet ikke er et sikkert tredjeland. Kunne ministeren re-
degøre for dommens ordlyd og for, hvilke konsekvenser den har for grundlaget i EU-Tyr-
kiet-aftalen, nemlig at der skal sendes flygtninge tilbage til Tyrkiet fra Grækenland? Han
ville i øvrigt gerne vide, om et dansk skib, der samler flygtninge op, skal aflevere dem til
Tyrkiet eller Grækenland. Det skulle man have et klart svar på, så skibe i området ved,
hvad de skal.
Formanden
vurderede, at Rasmus Nordqvists spørgsmål vedrørende danske teltlejre og
campingpladser lå fint inden for samrådsspørgsmål J. Hvis ministeren ikke havde tallene i
hovedet, kunne hun måske fremsende dem på skrift.
Integrationsministeren
svarede Nikolaj Villumsen, at hvis et dansk statsskib kommer
flygtninge til undsætning, skal man vurdere, om de skal sættes i land i Tyrkiet eller i Græ-
kenland. Den vurdering skal ske i overensstemmelse med danske og internationale forplig-
telser, dvs. den europæiske menneskerettighedskonvention skal selvfølgelig overholdes.
De græske myndigheder havde kort tid forinden besluttet, at der ikke skulle tilbagesendes
til Tyrkiet i de konkrete sager med syrere. Hun kendte ikke begrundelsen for den græske
afgørelse, men reglen er, at det er de græske myndigheder, der skal vurdere, om en tilba-
gesendelse kan ske under overholdelse af EU-retten og international ret. I sidste instans
er det altså de græske myndigheder, der skal foretage en vurdering i hver enkelt sag.
Ministeren svarede Rasmus Nordqvist, at ja, det var lovligt, men der kunne være politisk
uenighed i EU-Tyrkiet-aftalen. Det måtte være op til den enkelte, men hun mente, at EU
var bedst tjent med den eksisterende aftale med Tyrkiet. Kom der ikke styr på tilstrømnin-
gen til Europa, ville EU komme under gevaldigt pres. Der var selvfølgelig krav, som både
EU og Tyrkiet skulle leve op til.
Ministeren påpegede, at der ikke nødvendigvis var nogen, der skulle flyttes fra camping-
pladser til teltlejre, for der var gang i asylbehandlingen, så der var hele tiden nogen, der
forlod asylcentrene, om det så er campingpladser eller teltlejre. Dem, der ankommer til
Danmark, skal bo i asylcentre, men da der ikke havde været plads i de eksisterende centre,
havde man skullet finde anden indkvartering. Hun havde besluttet, at familierne skulle bo
under fast tag, mens de enlige mænd kunne bo i telte. Debatten over vinteren gik på, hvor-
for man ikke flyttede nogle mænd over i de ledige huse. Svaret var dengang som nu, at
man ikke kan vide, hvilken sammensætning asylansøgerne har. I 2015 kom der mange
995
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 776: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/5-2016
33. Europaudvalgsmøde 27/5 2016
enlige, og så blev kapaciteten hurtigt opbrugt, så familier boede på vandrerhjem og lig-
nende. Nu havde billedet ændret sig, så der kom mange familier og færre enlige. Man var
nødt til at have ledig kapacitet hele vejen rundt og have to tomme modtagelejre til at stå,
hvis man skulle opleve noget som i september 2015, hvor man var nødt til at nødindkvar-
tere flygtninge i sportshaller, på nedlagte skoler og lign. Man skal jo kunne huse de men-
nesker, der kommer til Danmark. Dem, der bor på campingpladser, kan godt være blevet
flyttet til andre lokaliteter, fordi aftalen med campingpladserne var, at de ved sæsonstart
skulle have deres kapacitet tilbage.
Ministeren havde ikke hørt, at der i lejren i Thisted skulle være ekstraordinært mange kon-
flikter, men det kunne have noget at gøre med, hvem der bor der. Er det familier, kan der
være færre konflikter, end hvis det er en enlige mænd. I Morialejren var reglerne, at flygt-
ningene skulle blive i lejren de første 25 dage. Nogle fik et armbånd, der gav mulighed for
at gå ind og ud, ligesom sårbare grupper havde lov til at gå ud. Morten Østergaards udta-
lelse var altså ikke korrekt, men det kunne på den anden side være, at tingene var blevet
lavet om siden ministerens eget besøg. Hvad angik sikkerheden for de danske medarbej-
dere, havde man bl.a. som en absolut nødvendighed skullet etablere en nødudgang til,
hvis der opstår optøjer. Danmark gjorde allerede noget specielt, i og med at de danske
medarbejdere var med til at sætte gang i det asylbehandlingsflow, der gør, at lejren forhå-
bentlig bliver mindre fyldt. Der var kommet ganske få til lejren igennem de seneste uger,
så det ville hurtigt kunne ses, når der snart for alvor kom gang i asylbehandlingen.
Til Lars Aslan Rasmussen sagde ministeren, at hun muligvis ikke var bekendt med al den
fremsatte kritik, men hun kendte godt kritikken fra f.eks. Amnesty International. Rapporten
fra marts måned havde vist været den mest omtalte, og der var nu gang i mange ting i
Tyrkiet. Dermed ikke sagt, at der ikke var kritikpunkter, men det var også vigtigt at holde
sig for øje, at rapporten blev skrevet før aftalens ikrafttrædelse. Fra dansk side faciliterer
man de græske myndigheder, der skal træffe de endelige beslutninger.
Over for Kenneth Kristensen Berth understregede ministeren, at hun ikke bare lige kunne
beslutte, at Tyrkiet er et sikkert tredjeland. Gjorde hun det, ville der være basis for mange
velbegrundede og kritiske samråd. Der skulle være fast grund under fødderne til at sige, at
Tyrkiet er et sikkert tredjeland. Om visumfriheden sagde ministeren, at Tyrkiet skulle op-
fylde 72 punkter, der manglede endnu 7, hvoraf de 5 var meget vigtige, men det bevægede
sig i den rigtige retning. Hun vidste, at Kenneth Kristensen Berth var glad for, at der var
blevet gennemført en nødbremse. Ser man et meget højt indrejsetal til EU, kan man trække
i den og suspendere visumfriheden for Tyrkiet.
Formanden
havde ikke hørt ministeren svare på det centrale spørgsmål I om, hvorvidt det
er i orden at tilbagesende flygtninge til Tyrkiet. Hun havde hørt det samme spørgsmål stillet
i et program på Radio 24syv samme morgen, hvor man heller ikke kunne forstå, om mini-
steren var i sync ved sit eget ministerium.
Morten Østergaard
tvivlede på regeringens tilgang: Man vil gerne bidrage til sagsbehand-
ling, men når det handler om det humanitære aspekt, vil man ikke bidrage til at løse det,
996
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 776: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/5-2016
33. Europaudvalgsmøde 27/5 2016
selv om man kan. Det ville man hellere overlade til hjælpeorganisationer. Det var pinligt.
Til Kenneth Kristensen Berth måtte han sige, at det handler om mennesker, der er i en
situation, hvor de ikke kan få lov til at tage sig af deres børn, fordi de ikke har adgang til
almindelige fornødenheder. Det var da fint, hvis de nu kunne det efter 25 dage, men hvad
så med de første 25 dage efter en anstrengende rejse? Ministeren sagde, at sagerne ville
blive behandlet, og så ville lejrene blive tømt. Kunne man regne med det? Selv i de sager,
der bliver behandlet, bliver tilbagesendelsen til Tyrkiet underkendt ved en domstol. Det var
ikke sagsbehandlingen, men selve hjemsendelsen, der afgør, om de humanitære forhold
ændrer sig. Der var p.t. ikke noget, der tydede på, at det ville være nært forestående. Han
opfordrede derfor til at genoverveje, om man kan gøre mere
om ikke af humanitære
årsager, så fordi det stod specifikt i den operationelle del af aftale, at ved siden af oprettel-
sen af hotspot og asylprocedure skal EU-landene sikre, at modtagekapaciteten øges, fordi
flygtningene skal opholde sig længere tid i lejrene. At det ikke var sket, havde ministeren
også konstateret. Hvilke konsekvenser ville det få? Og ville ministeren tage det op med
sine kolleger på mødet i Bruxelles?
Der var i øvrigt lederen af lejren i Thy, der i P1 Orientering havde oplyst, at der i den lejr
var flere konflikter og mere brug for politi end i de kommunale centre.
Morten Østergaard var enig med andre medlemmer af udvalget i, at det er helt afgørende,
om man kan betegne Tyrkiet som et sikkert tredjeland. Aftalen dikterede også, at man
skulle interesse sig for forholdene på den tyrkiske side, men ingen vidste, hvad der var sket
med de første, der var sendt tilbage til Tyrkiet. UNHCR havde ikke kunnet få adgang til
dem. Vidste ministeren, hvad der var sket med de 18 syrere, der var sendt tilbage? Man
kunne jo ikke bare krydse fingrene og håbe på det bedste. Man havde en forpligtelse til at
sikre, at hver enkelts rettigheder bliver respekteret i henhold til internationale aftaler, før
man sender dem hjem. Og når man sender dem hjem, må man holde øje med, at det rent
faktisk sker. Gjorde nogen det?
Nikolaj Villumsen
henviste til, at man i Tyrkiet havde ophævet immuniteten på en lang
række parlamentarikere i opposition, så det blev muligt at sætte dem i fængsel. Der skete
altså mange ting i landet. Ministeren havde sagt, at hun ikke var bekendt med begrundelsen
for den græske afgørelse. Som han opfattede det, var den ret klar: Tyrkiet lever ikke op til
princippet om nonrefoulement, dvs. at asylansøgere, der sendes tilbage til Tyrkiet, risikerer
at blive sendt videre til et andet land med risiko for forfølgelse. Kunne ministeren bekræfte
den opfattelse eller afklare, hvad der præcis stod? Det var underligt, at hun ikke skulle være
bekendt med begrundelsen.
Ministeren havde kaldt det statsskibe. Alle var bekendt med, at en dansk fregat sejlede
rundt i området, og det var klart, at det var et officielt skib fra Forsvaret, som man havde
sendt ned for at samle flygtninge op. Det var afgørende, om besætningen skulle overlevere
flygtninge til de græske eller til de tyrkiske myndigheder. Det var den danske regerings
ansvar at finde ud af, hvad der skal ske i de tilfælde. Der var også fragtskibe, der sejler
under dansk flag, og hvad var retningslinjerne for dem? Må de aflevere dem til de tyrkiske
myndigheder, når det ikke er et sikkert tredjeland? Og må de aflevere dem til de græske
997
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 776: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/5-2016
33. Europaudvalgsmøde 27/5 2016
myndigheder, hvis flygtningene risikerer at blive sendt til Tyrkiet, som ministeren jo ikke
betragtede som et sikkert tredjeland? Kunne hun give et klart svar på det aktuelle problem?
Rasmus Nordqvist
takkede for ministerens uddybning af, hvem der skulle flyttes, for han
havde forstået ministerens første kommentar, som om det var familier, der skulle flyttes i
teltlejre. Selvfølgelig var der politisk uenighed, for ministeren syntes sammen med et flertal
i Folketinget, at aftalen med Tyrkiet var god. Det var han uenig i. Humanitært set var den
ikke god, og den gav også alvorlige lovmæssige problemer. Han havde forstået på mini-
steren, at de græske myndigheder var i gang med at tage stilling til, om de kan sende
mennesker tilbage til Tyrkiet som et sikkert tredjeland. Eftersom Danmark var involveret i
aftalen, måtte man vel også have en forpligtelse til at leve op til international lov. Når man
sender personale og penge ned, må der vel også være krav til, at man fra dansk side tager
stilling til, om det er lovligt at sende flygtninge tilbage til lande, hvor de ikke bliver behandlet
ordentligt.
Lars Aslan Rasmussen
præciserede som opfølgning på Morten Østergaards spørgsmål,
at 390 personer var sendt tilbage, 372 af disse var ikke syrere. Kendte man deres skæbne?
Han forventede ikke, at ministeren kendte alle de tyrkiske ngo-organisationer, men hun var
bekendt med overgreb på menneskerettigheder i Tyrkiet, så selv om den danske regering
primært faciliterer forholdene i Grækenland, havde den vel også en interesse i, hvordan
det gik i Tyrkiet. Ville man holde tyrkere fast på at overholde basale menneskerettigheder
også for flygtninge?
Kenneth Kristensen Berth
uddybede, at der var forskellige opfattelser af, hvad et sikkert
område er. Finland havde f.eks. en ret anderledes opfattelse af, hvad et sikkert område er.
Han citererede fra en pressemeddelelse fra den 17. maj 2016, hvori de finske migra-tions-
myndigheder fastslår, at de anser det for sikkert at vende tilbage til Afghanistan, Irak og
Somalia. Derfor undrede det ham, at man i Danmark fedtede rundt i, om Tyrkiet er sikkert.
Han anerkendte, at der var en forskel mellem de tre lande og Tyrkiet, men når de finske
myndigheder kunne beslutte, at de tre lande var sikre at vende tilbage til, og i princippet
kunne afvise alle asylansøgere fra de lande, der ikke var personligt forfulgt, hvorfor kunne
Danmark så ikke anse Tyrkiet for et sikkert land?
Integrationsministeren
sagde til Morten Østergaard, at det var bedst med koordinering
på EU-niveau. Hvis landene selv sender telte af sted, vil man miste overblikket dernede.
Danmark bidrager med det, Danmark er forpligtet til, og sagsbehandlerne bidrager med
mere, end man kan forvente.
Om hvorvidt man får tømt lejrene i Grækenland, sagde ministeren, at flygtninge, der skal
have deres sag afgjort i appelretten, bliver sendt til det græske fastland og forlader dermed
lejrene på øerne. Andre vil blive sendt tilbage til Tyrkiet. Der skulle gang i omfordelingen
på det tidspunkt, og der havde hun tidligere i samrådet sagt, at regeringen ikke havde taget
stilling til, om det var der, man ville gøre brug af sin UNHCR-kvote. Hun kendte i øvrigt ikke
til lederen af Thistedlejrens sammenligningsgrundlag. Så Morten Østergaard kunne ikke
gøre det ræsonnement uden flere tal i ligningen.
998
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 776: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/5-2016
33. Europaudvalgsmøde 27/5 2016
Ministeren slog fast, at der ikke var sendt asylansøgere tilbage til Tyrkiet. De 18 personer,
som Morten Østergaard refererede til, havde netop ikke søgt asyl og var sendt tilbage til
Tyrkiet, hvor de kunne søge om midlertidig beskyttelse. Til Nikolaj Villumsen sagde mini-
steren, at hun ikke havde set den græske begrundelse, og at hun vidste, at de heller ikke
havde set den i EASO’s hovedkvarter
2 dage tidligere. Havde Nikolaj Villumsen set den,
ville han være den første i landet. Ministeren kunne oplyste, at fregatten først ville blive sat
ind i efteråret 2016. Hun henviste i øvrigt til Erhvervs- og Vækstministeriets fyldestgørende
svar på spørgsmål 78 om, hvad skibe under dansk flag skal gøre
det lå indenfor det
pågældende ministeriums ressort. Hvordan et dansk fragtskib forholder sig, er underlagt
almindelige søretslige regler.
Over for Rasmus Nordqvist understregede ministeren, at det klart fremgår af erklæringen,
at de græske myndigheder også skal leve op til internationale regler og til EU-retten. Dan-
mark faciliterer de græske myndigheder. Over for Lars Aslan Rasmussen uddybede hun,
at man ikke kan vide, præcis hvad der sker med de mennesker, der sendes tilbage. Man
følger normalt ikke folk, der bliver afvist
heller ikke dem, der forlader Danmark.
Integrationsministeren
sagde, at der ikke var forskel på, hvad finnerne og danskerne gør.
Danmark kan også tilbagesende til Irak, Afghanistan og Somalia. På EU-plan var Finland
enig med Danmark i, at Tyrkiet ikke er er sikkert land. At det går trægt med at få landene
til at tage imod egne borgere, er noget andet, men Danmark kunne altså også skrive en
tilsvarende pressemeddelelse.
Formanden
opfordrede til gå over til runder med ét spørgsmål og ét svar.
Morten Østergaard
hørte ikke ministeren sige ham imod, når det handlede om, at modta-
gekapaciteten på Lesbos ikke var øget siden aftalens indgåelse. Og intet tydede på, at hun
ønskede at bidrage til den bilateralt. Vil hun tage koordineringen af den praktiske del af
aftalen op med sine ministerkolleger på det næste møde?
Morten Østergaard bemærkede, at det selvfølgelig var vigtigt, om Tyrkiet er et sikkert tred-
jeland, for det er hele fundamentet for, at modellen i aftalen kan anses for at være i over-
ensstemmelse med EU-retten og de internationale konventioner. Derfor var det selvfølgelig
interessant, at Grækenland er det første land, der anerkender Tyrkiet som et sikkert tred-
jeland
og også at de første sager tilsyneladende ikke var faldet ud på den rigtige side af
den nye vurdering fra den græske regering. Hvilken betydning havde det for aftalen, hvis
de græske domstole kom frem til den samme vurdering som de andre EU-lande?
Han spurgte, om det var regeringens opfattelse, at hvis Danmark skal bidrage til at løfte en
central del af aftalen, nemlig at man ad frivillighedens vej genplacerer flygtninge direkte fra
centrene, skal det ske inden for UNHCR-kvoten? Når man ser på nærområderne og der,
hvor man hjælper via genplaceringsmodellen, er det svært at forestille sig, Tyrkiet mener,
at det vil løfte noget afgørende, hvis landene bare tager en slags flygtninge. Det vil ikke
løse det problem, der giver anledning til de store migrationsstrømme, for det kræver, at der
999
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 776: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/5-2016
33. Europaudvalgsmøde 27/5 2016
bliver genplaceret flere end i dag. Var det ikke meningen, at hvis man helt frivilligt beslut-
tede sig for at bidrage, skulle det være oven i den indsats, man gjorde i forvejen?
Integrationsministeren
ville mene, at modtagekapaciteten var øget
om det var nok,
kunne diskuteres. Centeret for sårbare flygtninge, som hun havde besøgt, var vist ikke
etableret samtidig med Morialejren. Hun tilføjede, at den græske minister havde sendt et
brev om, at man ville etablere åbne lejre på de græske øer. Det var et klart signal om at
øge modtagekapaciteten. Da hun havde besøgt Morialejren, var der omkring 4.000 perso-
ner, og man måtte antage, at der var fyldt mere op i den senere tid. Så der var brug for
mere kapacitet. Når der kom gang i asylbehandlingen, ville nogle blive bragt til fastlandet
og andre til Tyrkiet, så det var med til at tømme ud i lejrene
især når tilstrømningen var
meget lille som nu. Om de græske myndigheders behandling af sagerne kunne hun sige,
at det var en del af aftalen, men den indeholdt meget andet som f.eks. bekæmpelse af
menneskesmugling, der er helt central i lukningen af Balkanruten. Der var mange elemen-
ter i aftalen, så det var ikke én ting, der gjorde, at hele aftalen faldt fra hinanden.
Om genbosætning sagde hun, at regeringen endnu ikke havde taget stilling til, om man
ville bruge sin del af UNHCR-kvoten på de pågældende flygtninge. Man kunne have en
politisk holdning til, om man skulle tage flere eller færre, og det var ikke nogen hemmelig-
hed, at hun ønskede at begrænse tilstrømningen til Danmark. Det gjaldt også flygtninge,
som Danmark selv tager. At man er i en særlig situation, er noget andet. Det måtte man
forholde sig praktisk og politisk til.
Nikolaj Villumsen
havde hørt den græske afgørelse omtalt, men havde ikke læst den spe-
cifikke dom. Derfor måtte både ministeren og han tilbage og læse på den, for det er afgø-
rende, om Grækenland vurderer, at Tyrkiet er et sikkert tredjeland, når ingen andre gør.
Han havde læst svaret fra Erhvervs- og Vækstministeren, der blot sagde, at sagerne skal
vurderes enkeltvis. Det betød, at danske fragtskibe skal lave den tydeligvis ret komplice-
rede sagsbehandling, når de sidder med flygtninge, de har bjerget i Det Ægæiske Hav. Er
det fair, at kaptajner skal tage stilling til, om man kan aflevere flygtninge til Grækenland og
Tyrkiet?
Integrationsministeren
bad Nikolaj Villumsen om at sende dommen fra de græske myn-
digheder, hvis han havde den. Han måtte også meget gerne scanne den og sende den
videre til EASO’s
hovedkvarter.
På spørgsmålet om, hvorvidt det er fair, at danske fragt-
skibe skal vurdere fra sag til sag, kunne hun svare, at det nu engang var tilfældet, at det
skulle ske ud fra de søretslige regler. Og nej, det var ikke op til den enkelte kaptajn, for der
var hjælp at hente hos Frontex i Operation Poseidon.
Nikolaj Villumsen
havde ikke sagt, at han var i besiddelse af dommen, og han opfordrede
ministeren til bede de græske myndigheder om at få den og derefter oversende den til
udvalget. Hvilket svar fik man så fra Frontex? Det måtte ministeren være bekendt med,
eftersom Danmark bidrager til Frontex. Betragter Frontex Tyrkiet som et sikkert tredjeland?
Og betragter Frontex Grækenland som et land, man kan levere flygtninge til i den nuvæ-
rende situation?
1000
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 776: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/5-2016
33. Europaudvalgsmøde 27/5 2016
Integrationsministeren
henviste til, at Nikolaj Villumsen havde sagt, at de begge skulle
læse på dommen, men hun havde den altså ikke. Hun gentog, at hun ville være taknem-
melig, hvis Enhedslisten kunne sende den. Hvad Frontex ville svare, kom an på den givne
situation. Hvis flygtninge og migranter bliver samlet op i græsk farvand, er der ingen tvivl
om, at de skal ilandsættes i Grækenland. Frontex betragter heller ikke Tyrkiet som et sikkert
tredjeland. Nærmere kunne hun ikke komme det, for hun kunne ikke vurdere hypotetiske
situationer.
Nikolaj Villumsen
ville følge op på afgørelsen. Han forstod det således, at Amnesty Inter-
national var bekendt med den græske komités afgørelse, så den måtte være til at få fat på.
Han gentog, at den efter sigende handlede om, at Tyrkiet ikke lever op til princippet om
non-refoulement.
Integrationsministeren
kunne ikke kommentere en dom, hun ikke havde. Hun kunne ikke
sige, om Amnesty International lå inde med den. Alle var interesserede i at få den, så det
handlede ikke om modvilje.
Lars Aslan Rasmussen
gentog sit spørgsmål om, hvorvidt regeringen forsat vil være op-
mærksom på at tale med den tyrkiske regering og tyrkiske embedsmænd om de problemer
med overgreb, som Amnesty International havde påpeget.
Integrationsministeren
svarede, at det selvfølgelig var noget, som regeringen var optaget
af. Diskussionen foregik i høj grad på EU-plan, men mødte hun tyrkiske ministre, ville hun
nok også nævne det over for dem. Udenrigsministeren gjorde formentlig det samme. Det
er vigtig del af hele EU-Tyrkiet-aftalen, hvordan forholdene i Tyrkiet er.
Rasmus Nordqvist
bad ministeren love, at ministeriet ville kontakte de græske myndighe-
der for at få dommen. Hvis ministeriet ikke havde kapacitet til det, skulle han nok tage
kontakt til sine politiske kolleger i Grækenland.
Integrationsministeren
sagde, at det kunne være svært at forstå, at det skulle være så
svært, men den græske minister havde heller ikke set dommen, da hun talte med ham
ugen inden. Hun lovede, at den ville blive oversendt til udvalget, så snart ministeriet modtog
den. Der var intet hemmeligt i dem, og ministeriet var i kontakt med de græske myndighe-
der på flere planer.
Formanden
spurgte, om ministeren satte spørgsmålstegn ved, om dommen findes.
Integrationsministeren
bekræftede dommens eksistens, hun havde bare ikke fået fat i
den.
Morten Østergaard
påpegede, at det i hvert fald var lykkedes vicedirektør i Amnesty In-
ternational Gauri van Gulik at læse dommen. Så det var måske et sted at starte sin efter-
søgning. Ingen kunne være i tvivl om, at det ikke kørte i olie med at få anerkendt Tyrkiet af
1001
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 776: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/5-2016
33. Europaudvalgsmøde 27/5 2016
åbenlyse grunde, som var velkendte for den danske regering. Ville hele aftalen falde til
jorden, hvis Tyrkiet af Grækenland ikke kan anerkendes som sikkert tredjeland og man der
dermed ikke kan tilbagesendes dertil?
Integrationsministeren
gættede på, at Amnesty Internationals besiddelse af dommen
hang sammen med, at organisationen sidder i appelkomiteen. Hele aftalen ville ikke falde
på gulvet, for der var andre elementer i den såsom bekæmpelse af menneskesmugling,
aflukning af Balkanruten etc.
Morten Østergaard
havde spurgt, fordi det af Kommissionens meddelelse om de praktiske
aspekter fremgik, at det er en forudsætning for lovligheden af hjemsendelserne, at man har
sikret sig imod refoulement og sikret, at de internationale og europæiske forpligtelser på
området overholdes for dem, man sender tilbage. Det betød så, at de flygtninge, der kom-
mer til Europa, bliver her.
Integrationsministeren
bekræftede det - medmindre det var mennesker, der havde fået
afslag.
Morten Østergaard
tilføjede, at hvis de havde fået afslag på asyl, skulle de vel sendes
hjem til der, hvor de kommer fra.
Integrationsministeren
svarede bekræftende. Ja, det skulle de, med mindre de kom fra
Tyrkiet, så skulle de jo tilbage dertil.
Formanden
spurgte, om en syrisk asylansøger, der kommer til Danmark via Tyrkiet, og
som får afslag på sin asylansøgning, skal sendes til Tyrkiet eller til Syrien.
Integrationsministeren
sagde, at der ikke var et enkelt svar på det spørgsmål. I praksis
var det sådan, at kommer man fra Syrien, er der p.t. en høj anerkendelsesprocent taget
situationen i landet i betragtning. Men det var ikke en ligning, man lige ville kunne stille op.
Formanden
uddybede, at hendes spørgsmål var foranlediget af ministerens udtalelse:
Ville man kunne sende en flygtning til Tyrkiet, hvis man har givet afslag på asylansøgnin-
gen? Eller kan man behandle asylsagen og sende vedkommende til Tyrkiet uden be-
handling?
Integrationsministeren
påpegede, at Danmark p.t. ikke kan afvise til Tyrkiet som sikkert
tredjeland. Sådan var det i en række lande.
Morten Østergaard
tilføjede, at det kan Grækenland så heller ikke, hvis Grækenland
ikke anerkender Tyrkiet som et sikkert tredjeland.
Integrationsministeren
sagde, at der var sag til sag-behandling, men Tyrkiet var p.t.
ikke et sikkert tredjeland.
1002
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 776: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/5-2016
33. Europaudvalgsmøde 27/5 2016
Rasmus Nordqvist
undrede sig over, at det med det sikre tredjeland skulle have noget
med den enkelte asylafgørelse at gøre. Der er vel en generel indstilling om, at man ikke
kan hjemsende til Tyrkiet?
Integrationsministeren
gentog, at der er individuelle behandlinger, som man er forpligtet
til, om det er i Danmark eller i Grækenland. Derfor ville man ikke kunne svare firkantet på
det. Men som det var nu, var Tyrkiet ikke et sikkert tredjeland, og Danmark kunne ikke
sende tilbage dertil.
Rasmus Nordqvist
var med på, at man skulle behandle hver sag individuelt, men det var
vel ikke individuelt, om Tyrkiet er et sikkert tredjeland. Det var vel en beslutning, man
havde taget i ministeriet med rådgivning fra de forskellige instanser.
Integrationsministeren
sagde, at selve aftalen vedrører Grækenland, ikke Danmark. Fra
dansk side faciliterer man Grækenland, men det er ikke en aftale, der er indgået mellem
Danmark og Tyrkiet. Den vedrører Grækenland, og den er indgået på EU-niveau. Så for-
skellen var, at Danmark faciliterede med de 11 mand, der var til stede dernede plus andre
i Frontex-regi. På den måde indgik Danmark i aftalen.
Formanden
vendte tilbage til udsendelsen på Radio 24syv, der havde bragt nogle citater
fra ministeren, som formanden havde været overrasket over. Ministeren skulle et par
dage tidligere grangiveligt have sagt, at man godt kunne sende flygtninge tilbage til Tyr-
kiet. Var det et fejlcitat, for nu sagde ministeren det modsatte?
Integrationsministeren
var ikke bekendt med Radio 24syvs udsendelse. Det ville hun
gerne forholde sig til skriftligt.
Formanden
sagde, at ministeren vel selv vidste, hvad hun havde sagt. Var ministerens
udmelding, som hun havde sagt i et interview, at man, så vidt hun vidste, godt kunne til-
bagesende til Tyrkiet?
Integrationsministeren
ville ikke kommentere noget, der var taget ud af en kontekst. Var
der tale om en tyrkisk asylansøger, ville man godt kunne sende vedkommende tilbage, hvis
vedkommende fik afslag på asylansøgningen. Men hvis formanden ville sende sit spørgs-
mål, ville hun svare på det skriftligt.
Morten Østergaard
sagde, at p.t. var vilkårene de samme, indtil der opstår en situation,
hvor det også i retspraksis er anerkendt fra Grækenlands side, at Tyrkiet er et sikkert tred-
jeland. Alle er underlagt de samme europæiske forpligtelser og internationale forpligtelser.
Derfor måtte vilkårene også være de samme, og han måtte derfor bede om enten nu eller
skriftligt at få at vide, i hvilket omfang man kan sende flygtninge tilbage til et land, man ikke
betragter som et sikkert tredjeland. I hvilke situationer kan man det? Hans opfattelse var,
at man ikke kan tilbagesende til ikkesikre tredjelande. Han bemærkede, at det jo selvføl-
gelig kun drejede sig om mennesker, der ikke hører hjemme i det land, man sender dem
tilbage til. Er man fra Tyrkiet, er Tyrkiet ikke er tredjeland, men ens hjemland.
1003
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 776: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/5-2016
33. Europaudvalgsmøde 27/5 2016
Integrationsministeren
foreslog, at spørgsmålet blev stillet skriftligt. Så måtte man prøve
at tage de forskellige situationer op skriftligt.
Morten Østergaard
bad også ministeren lave en opgørelse over, hvor mange gange tilba-
gesendelse har været brugt i den tid, hvor Danmark har betragtet Tyrkiet som et ikkesikkert
tredjeland. Hvor stor havde trafikken været?
Rasmus Nordqvist
mente, at man ikke bare kan pege på Grækenland og de græske myn-
digheder. Danmark er med i aftalen og betaler en masse penge til den, så Danmark må da
også have et ansvar
også juridisk.
Integrationsministeren
gentog, at danske sagsbehandlere var med til at facilitere asyl-
processen, men at grækerne træffer de endelige beslutninger. Der stod i aftalen, at inter-
nationale konventioner og EU-retten skal overholdes.
Rasmus Nordqvist
spurgte, om man i den sammenhæng går ud fra græske eller danske
procedurer? Skulle alle de dygtige embedsmænd sætte sig ind i den græske asyllovgivning
og facilitere hundrede procent ud fra den?
Integrationsministeren
sagde at de danske sagsbehandlere behandler sager ud fra EU-
retten, og at Danmark altså faciliterer grækerne ud fra EU-retten. Det er de græske myn-
digheder, der træffer den formelle afgørelse.
Nikolaj Villumsen
var bekymret over ministerens udsagn om, at asylansøgere fra Tyrkiet
kan sendes tilbage til Tyrkiet. Var det korrekt? Hvis det lykkes f.eks. de journalister, der
stod anklaget for at afsløre våbenleverancer fra den tyrkiske efterretningstjeneste til eks-
treme islamister i Syrien, at slippe ud af kløerne på de tyrkiske myndigheder og søge asyl
i Grækenland eller Danmark, kunne de så blive sendt tilbage?
Integrationsministeren
sagde, at de kunne sendes tilbage, hvis de fik afslag på asyl.
Nikolaj Villumsen
sagde, at diskussion om Tyrkiet som et sikkert tredjeland jo gik på, at
man ikke skal sende folk, der søger asyl, tilbage til Tyrkiet. Ministeren sagde vel ikke, at
man kunne ende i en situation, hvor asylansøgere kan blive sendt tilbage til Tyrkiet uden
at få vurderet deres sag?
Integrationsministeren
svarede, at man selvfølgelig var forpligtet til at behandle alle sager
individuelt. Får man afslag på sin asylanmodning, kan man sendes tilbage, fordi myndig-
hederne så vurderer, at der ikke er grundlag for at være i Danmark.
Morten Østergaard
understregede De Radikales opbakning til de danske sagsbehandle-
res arbejde for flygtninges rettigheder. Det var hans klare opfattelse, da han selv besøgte
Lesbos, at den manglende kapacitet på det tidspunkt gjorde, at end ikke standardprocedu-
rer for betjeningen af flygtningene kunne overholdes. Det at have internationalt erfarne
1004
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 776: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/5-2016
33. Europaudvalgsmøde 27/5 2016
sagsbehandlere medvirkede til at sikre rettigheder for flygtninge, og det var hans indtryk,
at det allerede havde haft en effekt. Hans bekymring gik på, at hvis aftalen skulle bringes
til at være en del af en fælleseuropæisk løsning, måtte alle aspekter af den overholdes: de
humanitære, de juridiske og bestemt også de europæiske landes arbejde for at skabe legal
genbosættelse som et alternativ til at kaste sig i menneskesmuglernes klør. Vil man ikke
det, falder aftalen stille og roligt fra hinanden. Han var desværre ikke betrygget i, at alle
aspekter blev overholdt.
Integrationsministeren
ville også gerne understrege, at hun også kun oplevede stor op-
bakning til de danske medarbejdere på stedet. Hendes opfattelse var i tråd med Morten
Østergaards, nemlig at de danske medarbejdere bidrager overordentligt positivt på alle
mulige måder
på grund af deres ekspertise og personlighed. Det var også derfor, at
mange af dem hurtigt havde fået ledende roller. De har kunne trække på personlige erfa-
ringer, men også på det danske system, der har været noget mere oppe i gear end det
græske.
Mødet sluttede kl. 13.19.
1005