Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 756
Offentligt
1650700_0001.png
MFVM 103
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til begrænsning af Bisphenol A i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) Nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og
godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH)
Komitésag
KOM nummer foreligger ikke
Resumé
Europa-Kommissionen har fremsat forslag om begrænsning af anvendelse af Bisphenol A i
termopapir i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1907/2006 om
registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH).
Forslaget forventes sat til afstemning på et møde i REACH-Komitéen den 6.-7. juli 2016.
Forslaget vurderes generelt at have en positiv påvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske, erhvervsøkonomiske eller
erhvervsadministrative konsekvenser.
Regeringen er enig i, at risici ved anvendelsen af Bisphenol A ikke er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
der derfor er behov for at begrænse anvendelsen. Regeringen agter derfor at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om begrænsning af anvendelsen af Bisphenol A (BPA) i termopapir
ved tilføjelse til bilag XVII i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1907/2006
registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH).
Begrænsningsforslaget er fremsat på baggrund af et forslag udarbejdet af Frankrig i henhold til artikel
69, stk.4, hvorefter en medlemsstat skal indsende et såkaldt Bilag XV-dossier til det Europæiske
Kemikalieagentur, ECHA, såfremt medlemsstaten vurderer, at fremstilling, markedsføring eller
anvendelse af et stof som sådan, i en blanding eller i en artikel udgør en risiko for menneskers sundhed
eller miljøet, der ikke er tilstrækkelig kontrolleret.
Der træffes endelig afgørelse om begrænsning af stoffet i henhold til artikel 133, stk. 4 i REACH-
forordningen og efter forskriftprocedure med kontrol i artikel 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, jf.
artikel 12 i forordning nr. 182/2011.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 756: Notat om komitésag om begrænsning af Bisphenol A (REACH)
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i REACH-komitéen den 6.- 7.juli 2016.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget i REACH-komitéen, forelægger Kommissionen forslaget for
Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis
kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og
Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Opnås der ikke kvalificeret flertal i REACH-komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og
Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2
måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig
forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Formål og indhold
Bisphenol A (BPA) anvendes bl.a. til fremstilling af termopapir, som eksempelvis anvendes til
kasseboner. Termopapir består af råpapir med mindst ét lag belægning, som kan indeholde BPA.
Belægningen ændrer farve, når det udsættes for varme, hvilket medfører, at den trykte tekst kommer
til syne.
Frankrig fremsatte i 2014 et såkaldt bilag XV-dossier med forslag om at begrænse markedsføring af
termopapir indeholdende BPA i en koncentration på 0,02 vægtprocent eller derover. Frankrig
foreslog, at begrænsningen skulle træde i kraft 36 måneder efter forordningens ikrafttrædelsesdato.
Forslaget var begrundet i, at termopapir indeholdende BPA udgjorde en uacceptabel risiko for ufødte
børn af gravide arbejdstagere, herunder særligt kassemedarbejdere, og forbrugere.
Det Europæiske Kemikalieagentur ECHA’s udvalg for risikovurdering, RAC, konkluderede i sin
udtalelse hertil, at risikoen for forbrugere er tilstrækkelig kontrolleret, men bekræftede den risiko, som
eksisterede for ufødte børn af gravide arbejdstagere. RAC konkluderede derfor, at det franske
begrænsningsforslag var den mest passende foranstaltning i forhold til at reducerede disse risici mest
effektivt.
ECHA’s udvalg for socioøkonomisk analyse, SEAC, konkluderede, at selvom forslagets samlede
beregnede omkostninger overstiger de potentielt sundhedsmæssige gevinster af
begrænsningsforslaget, så udgør omkostningerne forbundet med begrænsningen en meget lille andel
af de samlede personaleomkostninger eller det samlede bruttodriftsoverskud i de berørte sektorer i
EU. Hvis omkostningerne overføres til forbrugere gennem en prisstigning på forbrugsgoder, vil det
svare til 1,50-4,50 kr. per år per person på arbejdsmarkedet. SEAC konkluderede, at
begrænsningsforslaget var en passende foranstaltning til at adressere arbejdstageres sundhedsrisici.
RAC og SEAC konkluderede endvidere, at den foreslåede begrænsning er gennemførlig, og at den kan
håndhæves, forvaltes og overvåges. ECHA har sendt de to udvalgs vurderinger til Kommissionen.
Baseret på de to vurderinger konkluderede Kommissionen, at der er en uacceptabel sundhedsrisiko for
ufødte børn af gravide arbejdstagere, som håndterer termopapir med BPA i koncentrationer på 0,02
vægtprocent eller derover. I betragtning af SEAC’s overvejelser om økonomisk overkommelighed og
fordelingseffekter, konkluderer Kommissionen, at begrænsningsforslaget vil adressere de
identificerede risici, uden at industrien, forsyningskæden eller forbrugere pålægges en væsentlig
byrde. Kommissionen konkluderer derfor, at Frankrigs begrænsningsforslag er en passende
foranstaltning på EU-plan. Da der endvidere findes analysemetoder, hvormed koncentrationen af BPA
i termopapir kan måles, er det muligt at håndhæve begrænsningen.
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 756: Notat om komitésag om begrænsning af Bisphenol A (REACH)
Kommissionen bemærker, at Bisphenol S (BPS), som er det mest sandsynlige erstatningsstof for BPA,
kan have en toksikologisk profil, der ligner BPA’s, og derfor muligvis kan forårsage tilsvarende
sundhedsskader. For at undgå, at de skadelige virkninger af BPA bliver erstattes af tilsvarende
skadelige virkninger af BPS, bør ECHA overvåge anvendelsen af BPS i termopapir og videregive alle
yderligere oplysninger til Kommissionen, således at denne kan vurdere, hvorvidt et forslag om
begrænsning af anvendelsen af BPS i termopapir skal udarbejdes.
På baggrund af ovenstående foreslår Kommissionen, at der indføres et forbud mod markedsføring af
termopapir med et indhold af Bisphenol A i en koncentration lig med eller på mere end 0,02
vægtprocent, og at begrænsningen skal træde i kraft 36 måneder efter vedtagelsen.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget. Europa-Parlamentet høres forud for den endelige
vedtagelse, om Kommissionen har overskredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget; om udkastet
ikke er foreneligt med basisretsaktens formål eller indhold; eller om det ikke overholder
nærhedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
Nærhedsprincippet
Da formålet vedrører realiseringen af det indre marked, finder regeringen, at forslaget er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Danmark har siden 2011 haft forbud mod BPA i materialer til fødevarekontakt til børn under tre år.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget vedtages, vil det have direkte retsvirkning i Danmark. Forslaget vurderes heller ikke at
medføre et behov for at ændre eller ophæve eksisterende regler.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige erhvervsøkonomiske konsekvenser eller at have
væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Det Europæiske Kemikalieagenturs udvalg for
socioøkonomisk analyse, SEAC, har vurderet, at forslagets omkostning, hvis omsat til øgede priser for
forbrugerne, vil svare til 1,50-4,50 kr. per år per person på arbejdsmarkedet
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Det vurderes, at forslaget vil have en positiv virkning på beskyttelsesniveauet i Danmark, idet
forordningen indfører nye regler i Danmark.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget vedrørende miljø fra den 24. juni 2016 til den
27. juni 2016. Der kom 2 høringssvar:
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 756: Notat om komitésag om begrænsning af Bisphenol A (REACH)
Det Økologiske Råd og Forbrugerrådet Tænk Kemi
Det Økologiske Råd og Forbrugerrådet Tænk Kemi støtter regeringens holdning om at støtte et
forbud mod BPA i termo-papir, opfordringen til Kommissionen om også at fremsætte forslag
om forbud mod BPS samt ønsket om en indfasningsperiode kortere end 3 år. Dette på
baggrund af, at COOP Danmark allerede har gennemført en sådan udfasning af alle
bisphenoler i deres kasseboner.
Danmarks Naturfredningsforening
Danmarks Naturfedningsforening anførte, at foreningen på ingen måde er i stand til kunne afgive
høringssvar indenfor den korte frist. Herudover ønsker foreningen at protestere over et stigende antal
høringer, der udsendes med meget korte høringsfrister, der gør det umuligt afgive meningsfulde
høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Begrænsningsforslaget har været til diskussion i REACH-komitéen den 20.april 2016, og, baseret på
de fremsatte kommentarer, vurderes der at være bred støtte til forslaget. Flere af landene har ønsket
præciseringer i forslaget, hvilket Kommissionen har imødekommet. Ingen medlemsstater har udtrykt
ønske om at indskrænke begrænsningsforslaget.
På denne baggrund forventes der at være et kvalificeret flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter, at anvendelsen af problematiske stoffer skal begrænses, når der kan identificeres
en uacceptabel risiko.
Regeringen vurderer, at den foreslåede grænseværdi på 0,02 vægtprocent er tilstrækkelig til at sikre
mod fremtidig anvendelse af BPA i termopapir, idet der typisk kræves en koncentration på 1-2
vægtprocent, før det kan anvendes som termopapir.
Da der allerede på nuværende tidspunkt findes alternativer på markedet, og da en række
dagligvareforhandlere allerede frivilligt er begyndt at udfase anvendelsen af termopapir med BPA,
finder regeringen, at den foreslåede indfasningsperiode på 3 år bør afkortes.
Regeringen er dog bekymret ved udsigten til, at BPA erstattes med BPS og tilsvarende bisphenol-
forbindelser og vil derfor opfordre Kommissionen til hurtigst muligt at fremsætte forslag til forbud
mod anvendelse af disse stoffer i termopapir.
Regeringen finder således, at det foreslåede begrænsningsforslag er tilstrækkeligt til at sikre
beskyttelse af ufødte børn af gravide arbejdere og forbrugere og agter på den baggrund at støtte
forslaget, idet den dog vil arbejde for en kortere indfasningsperiode end 3 år.
Regeringen agter derfor på den baggrund i sidste ende at stemme for Kommissionens forslag.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4