Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 695
Offentligt
1644227_0001.png
Fødevarestyrelsen / Kemi og Fødevarekvalitet
J.nr. 2016-29-35-00277 / 2016-6363
Den 8. juni 2016
MFVM 089
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag IV Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005
med hensyn til maksimalgrænseværdier for pesticiderne carvon, diammonium-
phosphat, Saccharomyces cerevisiae stamme LAS02 og valle i eller på specifikke
produkter (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier i bilag IV til
Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for fire aktivstoffer i en række
afgrøder og i produkter af animalsk oprindelse. Forslaget indebærer, at stofferne carvon,
diammonium-phosphat og mikroorganismen Saccharomyces cerevisiae stamme LAS02, samt valle
tilføjes til bilag IV, som er en liste over pesticider, hvor der ikke skal fastsættes en grænseværdi, fordi
et eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig
risiko. Der er gennemført risikovurderinger for de anførte stoffer af Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), og de ændrede maksimalgrænseværdier vurderes at være
sundhedsmæssigt acceptable. DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og
vurderer, at der ikke vil være sundhedsmæssige problemer som følge af de foreslåede ændringer
vedrørende maksimal-grænseværdier. DTU Fødevareinstituttet har derudover foretaget en
vurdering af eventuelle kombinationseffekter, som ikke giver anledning til sundhedsmæssige
betænkeligheder. For så vidt angår mikroorganismen, så vurderer DTU Fødevareinstituttet, i
samarbejde med Miljøstyrelsen på baggrund af blandt andet videnskabelige vurderinger fra EFSA,
at de foreslåede ændringer vedrørende mikroorganismen er sundhedsmæssigt acceptable. En
vedtagelse af forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Forslaget
forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder den 16 – 17.
juni 2016. Regeringen kan støtte forslaget. Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger
inden for de retningslinjer, som den tidligere regering i 2012 forelagde Folketingets
fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for
pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af bilag IV til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller
på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF
(herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5 stk. 1 i pesticidrammeforordningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 695: Notat om komitésag om Maksimalgrænseværdier for pesticiderne carvon, diammonium-phosphat, Saccharomyces cerevisiae stamme LAS02 og valle
1644227_0002.png
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF) den 16. – 17. juni 2016.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II
for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse eller ikke-optagelse på
EU’s positivliste til anvendelse af pesticider (forordning 1107/2009). Maksimalgrænseværdier er
fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, der endnu ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle
anvendelser og resulterende restindhold; der er dog foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle
maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et
eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Disse stoffer opføres på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle
maksimalgrænseværdier fastsættes på detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU
en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke maksimalgrænseværdier for
pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund
af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på
0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det
pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden. Undtagelsen for dette gennerelle princip er
pesticider, som opføres på bilag IV.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres eller ændres
på baggrund af:
en udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid,
en anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat hvor der for en effektiv
bekæmpelse påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i afgrøden,
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi,
implementering af Codex Alimentarius (Food and Agriculture Organization/World Health
Organization) grænseværdier i EU,
nye oplysninger om for eksempel toksikologi,
planlagt revurdering af pesticidet,
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening), eller
tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU eller
import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 695: Notat om komitésag om Maksimalgrænseværdier for pesticiderne carvon, diammonium-phosphat, Saccharomyces cerevisiae stamme LAS02 og valle
1644227_0003.png
i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig
sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag IV ændres
med hensyn til pesticiderne carvon, diammoniumphosphat, Saccharomyces cerevisiae stamme LAS02
og valle. Disse stoffer og mikroorganismer foreslås tilføjet til bilag IV som er en liste over pesticider,
der ikke skal fastsættes en grænseværdi for, fordi restindhold af pesticiderne ikke vurderes at have en
sundhedsmæssig risiko.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringerne vil være direkte
gældende i Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen
væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget.
Forslaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes
medfører forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra EFSA, som har vurderet, at de
foreslåede ændringer vedrørende maksimalgrænseværdierne er sundhedsmæssigt acceptable for
forbrugerne.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget og vurderer, at de foreslåede
ændringer vedrørende de fire stoffer er sundhedsmæssigt acceptable, også hvad angår
kombinationseffekter. DTU har på baggrund af den nuværende viden på området vurderet, at der ikke
vil være problemer som følge af kombinationseffekter for de stoffer, som forslaget omhandler.
Miljøstyrelsen har været inddraget i forbindelse med vurderingen af de foreslåede ændringer
vedrørende mikroorganismer, da Miljøstyrelsen tidligere har vurderet disse pesticider i forbindelse
med optagelse af pesticiderne på EU’s positivliste for pesticider, der må bruges i EU efter national
godkendelse af specifikke midler og anvendelser.
For de mikroorganismer, som forslaget omhandler, vurderer DTU Fødevareinstituttet i samarbejde
med Miljøstyrelsen – på baggrund af videnskabelige vurderinger fra EFSA, den kendte litteratur på
området og supplerende materiale fra Kommissionen - at det er forsvarligt at undlade at sætte
maksimalgrænseværdier for de specifikke stammer ved reguleret brug, og at de foreslåede ændringer
vedrørende disse mikroorganismer derfor er sundhedsmæssigt acceptable.
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 695: Notat om komitésag om Maksimalgrænseværdier for pesticiderne carvon, diammonium-phosphat, Saccharomyces cerevisiae stamme LAS02 og valle
1644227_0004.png
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i
Danmark.
Høring
Forslaget har været i høring på Høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:
Landbrug & Fødevarer tager umiddelbart vurderingen fra Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) til efterretning, og har ikke indvendinger imod forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Baseret på afstemninger fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret
flertal for forslaget.
Regeringens generelle holdning
Alle pesticider der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som fører til
fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II og III), eller som
fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier (optagelse på
bilag IV). Stoffer, hvor alle maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til
bilag V. Pesticidrammeforordningen, og de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i
beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at
være sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld
harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i
fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres,
herunder bilag II, III, IV og V.
For alle pesticiderne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på
fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen agter på denne baggrund at støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, som den tidligere
regering forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af
maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4