Orientering af Folketinget om regeringens høringssvar
vedrørende optioner for markedsbaserede virkemidler til
reduktion af international luftfarts klimabelastning
Ministeren
xxx
Dato
J nr.
2016 - 982
Til Folketingets orientering vedlægges regeringens høringssvar til Europa-
Kommissionens høring vedrørende optioner for markedsbaserede virkemidler til
reduktion af international luftfarts klimabelastning.
Sagens baggrund
I 2013 blev der skabt enighed i ICAO (International Civil Aviation Organization) om,
at luftfartssektorens udledning af CO2 skal reguleres globalt fra 2021, og det blev
besluttet at udarbejde et konkret forslag hertil med henblik på at vedtage dette på
næste ICAO-generalforsamling i september 2016. EU har fastlagt sin holdning (i
form af en rådsbeslutning) til forslaget i ICAO om en global markedsbaseret
mekanisme til at regulere udledningerne med henblik på at opnå CO2-neutral
vækst fra 2021. Der foreligger i ICAO-regi et udkast til design af en sådan
markedsbaseret mekanisme. Det aktuelle forslag i ICAO lægger bl.a. op til, at hvis
luftfarten efter 2020 udleder mere CO2 end i 2020, vil sektoren samlet set skulle
købe klimakreditter, der modsvarer den del af CO2-udledningen, der ligger over
2020-udledningen. Forslaget lægger op til at omfatte en række lande fra 2021,
mens luftfart til visse lande foreslås undtaget til 2026 og luftfart til visse øvrige
lande foreslås fuldstændig undtaget. Det er p.t. uklart, om der vil kunne opnås
enighed om en sådan aftale på ICAO’s generalforsamling i september 2016.
Forhandlingerne om EU’s holdning til forslaget samt de videre forhandlinger i ICAO
forestås af Transport- og Bygningsministeriet.
Som følge af manglende international fremdrift for en international regulering af
luftfartens CO2-udledning vedtog EU i 2008, at luftfart til og fra EU skulle omfattes
af EU’s kvotehandelssystem fra 2012. Beslutningen afstedkom imidlertid
vanskeligheder i relationen ift. et antal tredjelande. EU besluttede derfor i 2012
midlertidigt at fritage luftfart mellem EU og tredjelande for herigennem at forbedre
forhandlingsklimaet i ICAO. I 2014 (efter ICAO-generalforsamlingen i 2013)
besluttedes det at forlænge fritagelsen til og med 2016 med henblik på at sikre
yderligere dynamik i den videre forhandlingsproces i ICAO. Efter ICAO’s
generalforsamling i 2016 aflægger Kommissionen rapport til Europa-Parlamentet
og Rådet om, hvilke foranstaltninger der er truffet for at gennemføre den globale
markedsbaserede foranstaltning, som skal gælde for emissionerne fra 2021, og
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
Side 1/2
www.efkm.dk