Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 650
Offentligt
1640132_0001.png
Orientering af Folketinget om regeringens høringssvar
vedrørende optioner for markedsbaserede virkemidler til
reduktion af international luftfarts klimabelastning
Ministeren
xxx
Dato
J nr.
2016 - 982
Til Folketingets orientering vedlægges regeringens høringssvar til Europa-
Kommissionens høring vedrørende optioner for markedsbaserede virkemidler til
reduktion af international luftfarts klimabelastning.
Sagens baggrund
I 2013 blev der skabt enighed i ICAO (International Civil Aviation Organization) om,
at luftfartssektorens udledning af CO2 skal reguleres globalt fra 2021, og det blev
besluttet at udarbejde et konkret forslag hertil med henblik på at vedtage dette på
næste ICAO-generalforsamling i september 2016. EU har fastlagt sin holdning (i
form af en rådsbeslutning) til forslaget i ICAO om en global markedsbaseret
mekanisme til at regulere udledningerne med henblik på at opnå CO2-neutral
vækst fra 2021. Der foreligger i ICAO-regi et udkast til design af en sådan
markedsbaseret mekanisme. Det aktuelle forslag i ICAO lægger bl.a. op til, at hvis
luftfarten efter 2020 udleder mere CO2 end i 2020, vil sektoren samlet set skulle
købe klimakreditter, der modsvarer den del af CO2-udledningen, der ligger over
2020-udledningen. Forslaget lægger op til at omfatte en række lande fra 2021,
mens luftfart til visse lande foreslås undtaget til 2026 og luftfart til visse øvrige
lande foreslås fuldstændig undtaget. Det er p.t. uklart, om der vil kunne opnås
enighed om en sådan aftale på ICAO’s generalforsamling i september 2016.
Forhandlingerne om EU’s holdning til forslaget samt de videre forhandlinger i ICAO
forestås af Transport- og Bygningsministeriet.
Som følge af manglende international fremdrift for en international regulering af
luftfartens CO2-udledning vedtog EU i 2008, at luftfart til og fra EU skulle omfattes
af EU’s kvotehandelssystem fra 2012. Beslutningen afstedkom imidlertid
vanskeligheder i relationen ift. et antal tredjelande. EU besluttede derfor i 2012
midlertidigt at fritage luftfart mellem EU og tredjelande for herigennem at forbedre
forhandlingsklimaet i ICAO. I 2014 (efter ICAO-generalforsamlingen i 2013)
besluttedes det at forlænge fritagelsen til og med 2016 med henblik på at sikre
yderligere dynamik i den videre forhandlingsproces i ICAO. Efter ICAO’s
generalforsamling i 2016 aflægger Kommissionen rapport til Europa-Parlamentet
og Rådet om, hvilke foranstaltninger der er truffet for at gennemføre den globale
markedsbaserede foranstaltning, som skal gælde for emissionerne fra 2021, og
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 650: Regeringens notat og høringssvar vedr. Kommissionens høring om optioner for markedsbaserede virkemidler til reduktion af international luftfarts klimabelastning
1640132_0002.png
Kommissionen forelægger forslag til ændring af EU’s kvotehandelsdirektiv, såfremt
det er hensigtsmæssigt.
Resume af regeringens høringssvar
En række af høringens spørgsmål er rettet mod at indhente synspunkter ift. de
internationale forhandlinger i ICAO-regi. I regeringens høringssvar efterspørges en
global markedsbaseret regulering i stil med et forslag, der p.t. drøftes i ICAO,
således at luftfarten kan bidrage til Parisaftalens klimamålsætninger. Desuden
efterspørges øget fokus på bæredygtige biobrændsler.
Andre af høringens spørgsmål er rettet mod, hvordan luftfart er inkluderet i EU's
kvotehandelssystem. Efter ICAO’s generalforsamling skal EU-Kommissionen
fremsende en vurdering af udkommet af generalforsamlingen til Europa-
Parlamentet og evt. fremsætte forslag til ændring af EU’s kvotehandelsdirektiv. Et
ændringsforslag kan eksempelvis blive aktuelt, såfremt det ikke ønskes igen at lade
ruter mellem EU og tredjelande omfatte af EU’s kvotehandelssystem fra 2017, som
direktivet ellers foreskriver. I regeringens høringssvar tages der ikke stilling til dette
spørgsmål, idet udkommet af ICAO’s generalforsamling samt EU-Kommissionens
evaluering heraf afventes.
Side 2/2