Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 649
Offentligt
1639535_0001.png
Notat
Dansk høringssvar til Kommissionens offentlige høring vedr.
revision af EU’s finansforordning
Resume
Overordnet støtter Danmark Kommissionens ambition om at forenkle finansfor-
ordningens bestemmelser. I det følgende beskrives en række danske synspunkter,
idet der dog ikke er tale om en udtømmende liste. Den danske holdning lægges
først endeligt fast, når der foreligger et egentligt forslag fra Kommissionen i hen-
hold til den sædvanlige EU-procedure.
Generelt bakker Danmark op om en øget resultatorientering af EU’s budget. Der
lægges dog vægt på, at resultatorienteringen ikke medfører øgede administrative
byrder, og at øvelsen ikke anvendes som en løftestang til at argumentere for et
øget udgiftsniveau på EU’s budget.
Fra dansk side er man skeptisk over for idéen om oprettelse af trustfonde internt i
EU, fordi det kan få den betydning, at et stigende antal initiativer finansieres uden
for EU-budgettet. Konsekvenserne kan være manglende gennemsigtighed og en
omgåelse af de aftalte udgiftslofter. Fra dansk side lægges der i stedet vægt på, at
der sikres en tilstrækkelig margen i budgettet med henblik på at sikre fleksibilitet.
Brugen af finansielle instrumenter kan på den ene side aflaste EU’s budget og
virke mindre konkurrenceforvridende end traditionelle tilskud. På den anden side
kan en øget anvendelse af finansielle instrumenter alt andet lige øge risikoen for
medudgifter på budgettet og reducere gennemsigtigheden i budgetteringen. Dan-
mark opfordrer derfor til, at der foretages analyser og evalueringer af de eksiste-
rende projekter før brugen af finansielle instrumenter udvides yderligere.
Danmark støtter finansforordningens eksisterende princip om, at et eventuelt
overskud på EU’s budget føres tilbage til medlemsstaterne. Danmark foreslår, at
der indføres en mekanisme, hvormed overskuddet automatisk føres tilbage til
medlemsstaterne frem for at indgå i et ændringsbudget.
Med det formål at øge gennemsigtigheden i EU’s budget foreslås det, at såkaldte
formålsbestemte indtægter indgår som en del af EU’s indtægtsside på linje med
andre indtægtstyper frem for at være øremærket til bestemte udgifter.
Endelig foreslås det at justere bestemmelserne for finansielle garantier, som er
gældende for fælles initiativer under forsknings- og udviklingsprogrammet Hori-
zon2020.
27. maj 2016