Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 64
Offentligt
1562026_0001.png
Orientering af Folketinget om den danske regerings høringssvar
vedrørende EU-Kommissionens høring om bygningsdirektivet
Til Folketingets orientering har den danske regering afgivet høringssvar til EU -
Kommissionens høring vedrørende evaluering af bygnin gsdirektivet.
Baggrund
Bygningsdirektivet fastlægger rammerne for bygningers energiforbrug og er et
vigtigt virkemiddel til opnåelse af EU´s vejledende energieffektiviseringsmål på
27 pct. i 2030. Direktivet implementeres i Danmark primært gennem
bygningsreglementets energikrav til bygninger og energimærkningsordningen
for bygninger.
Baggrunden for høringen er en igangværende revision af bygningsdirektivet,
som Kommissionen senest ultimo 2016 forventes at fremsætte forslag til
ændring af. Der forventes ikke en fuld revision af direktivet men snarere en
konsolidering af det eksisterende direktiv, som formentlig vil være rettet mod at
sikre foranstaltninger til bedre efterlevelse af direktivet, finansiering samt
understøttende foranstaltninger med henblik på indfrielse af
energieffektiviseringspotentialet for bygninger.
I høringssvaret lægges vægt på to væsentlige temaer for Danmark: 1)
Integration af vedvarende energi (VE) i bygninger og 2) Energieffektivisering af
eksisterende bygninger. Det er en grundlæggende dansk holdning, at disse
temaer skal adresseres på en omkostningseffektiv og samfundsøkonomisk
fornuftig måde.
Integration af VE i bygninger
Bygningsdirektivet indeholder bestemmelser, der muliggør indregning af VE
produceret på eller i nærheden af bygningen i bygningens samlede
energiramme. Bestemmelserne giver incitament til, at den enkelte bygningsejer
installerer individuelle VE-løsninger på bygningen, som f.eks. solceller.
Det er væsentligt for Danmark at sikre, at bygningers samspil med det samlede
energisystem foregår på en omkostningseffektiv og samfundsøkonomisk
fornuftig måde. I en dansk kontekst, hvor omstillingen til vedvarende energi i
den kollektive forsyning er nået meget langt, hvor der høstes fordele af VE
produceret i større skala, vurderes bygningsdirektivets bestemmelser om
indregning af VE i bygningers energiramme ikke hensigtsmæssige. Det skyldes,
at muligheden for indregning af lokalt produceret VE ikke vurderes at være
omkostningseffektiv ud fra en samfundsøkonomisk betragtning og derfor vil
stride mod princippet om at søge en omkostningseffektiv VE-udbygning.
I det danske høringssvar lægges derfor vægt på, at direktivet rummer
tilstrækkelig fleksibilitet til, at lande, der som Danmark allerede har en større
Ministeren
1
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Notat om EU-Kommissionens høring om bygningsdirektivet
1562026_0002.png
andel af VE i deres kollektive energiforsyning, ikke er forpligtede til at indregne
lokalt produceret VE i bygningens energiramme.
Energieffektivisering af eksisterende bygninger
Det andet centrale tema for en revision af direktivet er udfordringen i forhold til
energirenovering af den eksisterende bygningsmasse. Bygninger i kategorien
”eksisterende bygningsmasse” står for ca. 80 pct. af de europæiske bygningers
energiforbrug, og studier har vist et stort potentiale for at øge
energieffektiviteten i disse bygninger. Den danske regering lægger i sit
høringssvar vægt på at fremme fælles og omkostningseffektive EU-politikker og
virkemidler.
Det eksisterende direktiv indeholder allerede instrumenter, der har til formål at
øge energieffektiviteten i eksisterende bygninger, herunder udarbejdelse af
nationale planer for at øge antallet af ”næsten nulenergibygninger” (Nearly Zero
Energy Buildings) for eksisterende bygninger samt energimærkningsordningen
for bygninger.
I det danske høringssvar henvises til, at de eksistere nde instrumenter kan
justeres, herunder i lyset af de danske erfaringer på området. I den forbindelse
henvises til den danske implementering af energimærkningsordningen, hvor der
tilvejebringes anbefalinger og vejledning til bygningsejere gennem en offentl ig
webportal. Derudover fremhæves den danske model med krav til brug af
bygningskomponenter ved renoveringer af eksisterende bygninger, som svarer
til komponentkravene i nye bygninger samt Danmarks brug af frivillige
energiklasser for eksisterende bygninger.
Med hensyn til niveauet for næsten nulenergi i eksisterende bygninger
fremhæver Danmark i høringssvaret, at niveauet i Danmarks tilfælde vil være
yderst vanskeligt at opnå. Det skyldes, at definitionen for næsten
nulenergibygninger ifølge direktivet er identisk for nye og for eksisterende
bygninger, hvor den danske definition for nye bygninger er meget ambitiøs, og
det derfor vil være en betydelig økonomisk udfordring at nå dette niveau for
eksisterende bygninger.
For så vidt angår energieffektivitet i nye bygninger fremhæver Danmark den
danske reguleringsmodel for nye bygninger med fastsættelse af langsigtede mål
kombineret med tidlig indførelse af frivillige energiklasser, som er blevet positivt
modtaget, og som også dansk erhvervsliv bakker op om.
2