Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 628
Offentligt
1634444_0001.png
Europaudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
18. maj 2016
Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 4/5-16 vedr. forhandlingsop-
læg på forslag om sikring af grænseoverskridende mobile online-
indholdstjenester
Til brug for mødet i Europaudvalget fredag den 20. maj 2016 omdeles hermed
foreløbigt referat af Europaudvalgets møde den 4. maj 2016, hvor kulturmini-
steren forelagde forhandlingsoplæg på sagen om forslag til sikring af grænse-
overskridende mobile onlineindholdstjenester i det indre marked.
Sagen er på dagsordenen for rådsmøde (konkurrenceevne) den 26.-27. maj
2016, som forelægges på mødet fredag den 20. maj 2016.
Med venlig hilsen
Mette Nielsen,
Udvalgsassistent
1/5
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 628: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 4/5-16 vedr. forhandlingsoplæg på forslag om sikring af grænseoverskridende mobile onlineindholds-tjenester
FO
Punkt 5. Forslag om sikring af grænseoverskridende mobile onlineindholds-
tjenester i det indre marked
KOM (2015) 0627
KOM (2015) 0627
bilag 6 (samlenotat)
KOM (2015) 0627
bilag 7 (henvendelse af 2/5-16 fra Forbrugerrådet Tænk)
KOM (2015) 0627
bilag 5 (politisk udtalelse fra EUU og KUU
til Kommissionen)
EUU alm. del (15)
bilag 322 (kopi af KUU alm. del - svar på spm.
80 om markedet selv kan løse problemet med brug af online tjenester,
fra kulturministeren)
EUU alm. del (15)
bilag 321 (kopi af KUU alm. del - svar på spm.
79 om, hvilke konsekvenser forslaget om brug af online indholdstje-
nester har for finansieringen af dansk film, fra kulturministeren)
KOM (2015) 0626
bilag 2 (kopi af KUU alm. del - bilag 68:
regeringens positionspapir om det digitale indre marked i EU)
KOM (2015) 0627
bilag 2 (faktaark om brug af online tjenester
på tværs af grænser)
EU-note (15)
E 24 (note af 13/1-16 om brug af onlineindholdstjene-
ster på tværs af grænser)
EU-note (15)
E 5 (note af 4/11-15 om reform af ophavsretten)
EUU alm. del (15)
bilag 569 (internt) (kommenteret dagsorden)
Kulturministeren:
Jeg har et punkt til forhandlingsoplæg om forordningsforslaget om
sikring af portabilitet, altså om man kan medbringe såkaldte mobile onlinetjenester. Sa-
gen er på dagsordenen på konkurrenceevnerådsmødet den 26. maj, men det er endnu
uvist, om formandskabet vil søge en generel indstilling eller komme med en såkaldt frem-
skridtsrapport.
Forslaget giver mulighed for, at forbrugere kan tage deres film-, bog- eller musiktjenester
med sig, når de rejser udenlands, men det vedrører kun midlertidige ophold i udlandet.
Det kan f.eks. være ferier eller forretningsrejser. En børnefamilie, der kører til Sydfrankrig
i sommerferien, vil således i henhold til forslaget kunne vise film på bagsædet af bilen,
uden at risikere at skærmen går i sort, når de passerer Flensborg.
Indholdsudbyderne får samtidig lettere ved at tilbyde portabilitet over grænserne, da der
kun skal indhentes rettigheder i ét land
nemlig der, hvor forbrugeren bor. Tænk på, hvis
man skulle indhente rettigheder i alle de lande, man kommer forbi. Det betyder f.eks., at
TV2 ikke skal ud og indhente rettigheder i alle 28 medlemslande, men kan nøjes med at
få samtykke til at vise sine programmer i Danmark, så danskere, der tager på ferie eller
på forretningsrejse, kan blive ved med at se det, de har betalt for.
Forslaget berører også rettighedshaverne
altså ikke brugere, men dem der leverer det,
som brugerne gerne vil kunne blive ved med at tage med sig og se. Disse rettighedsha-
vere må selvfølgelig tåle en vis indskrænkning i deres aftalefrihed, men da forslaget kun
gælder midlertidige ophold i udlandet, er skaden til at overse. Rettighedshaverne sikres
mod misbrug ved, at indholdsudbyderne skal tjekke, at deres abonnenter rent faktisk bor i
Danmark. Udbydere kan altså ikke sælge til alle mulige, der ikke bor i Danmark. Rettig-
2/5
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 628: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 4/5-16 vedr. forhandlingsoplæg på forslag om sikring af grænseoverskridende mobile onlineindholds-tjenester
hedshaverne kan endvidere indgå aftaler med indholdsudbyderne om, hvordan dette tjek
skal ske
altså, hvordan man tjekker om folk, der har betalt for en tjeneste, bor i Dan-
mark. På den måde sikres det, at forslaget ikke går længere end at løse den aktuelle
problemstilling om at sikre danske forbrugere mulighed for at få adgang til deres danske
tjenester under midlertidige ophold i andre lande.
Forslaget forhindrer ikke rettighedshaverne i at varetage deres interesser, når de genfor-
handler kontrakter med indholdsudbyderne. De står dem frit for at sige, når kontrakten
skal genforhandles, at brugerne skal betale for det ekstra gode, de får.
Det mandat, som jeg vil forelægge, er baseret på principperne i regeringens positionspa-
pir på ophavsretsområdet, der blev udarbejdet allerede i november 2015. Det er også i
tråd med den vedtagelsestekst om EU´s planer for det digitale indre marked på ophavs-
retsområdet, som et enigt Folketing tiltrådte i marts i år. Jeg tror, det var en forespørgsel,
der endte i en vedtagelse
vist nok enstemmig. Forhandlingsoplægget er:
Regeringen vil for det første arbejde for at sikre, at forbrugere i EU kan tage lov-
ligt indkøbte onlinetjenester med sig, når de tager midlertidigt ophold i en anden
medlemsstat.
Regeringen vil for det andet arbejde for, at en sådan løsning er balanceret i for-
hold til rettighedshavernes, tjenesteudbydernes og forbrugernes interesser.
For det tredje vil regeringen arbejde for, at der et tilstrækkeligt manøvrerum for
de involverede parter til at aftale sig frem til velfungerende og grænseoverskri-
dende løsninger inden for rammerne af det foreliggende forordningsforslag.
For det fjerde vil regeringen arbejde for, at forslaget afgrænses til at gælde mid-
lertidige ophold i andre medlemsstater, som jeg har understreget.
For det femte vil regeringen arbejde for, at der indføres passende krav til ind-
holdsudbydernes verifikation af deres abonnenter. De skal ikke være er unødigt
byrdefulde, og at der skal gives et vist manøvrerum for rettighedshaverne og ind-
holdsudbyderne til at indgå aftaler om denne verifikation.
Regeringen vil for det sjette arbejde for, at rettighedshavere og indholdsudbydere
får rimelig tid til at indrette sig på reglerne i forslaget.
Det er udkastet til mandat, som jeg beder udvalget om at tiltræde. Mandatet lægger f.eks.
op til, at der ikke gribes urimeligt ind i parternes aftalefrihed. Mandatet lægger også op til,
forslaget ikke i praksis går videre end det formål, jeg har nævnt, nemlig at sikre forbru-
gerne grænseoverskridende adgang ved midlertidige ophold i udlandet. Det er vigtigt at
sige, for jeg tror, at alle partier i Folketinget står meget fast på licensmodellen, der er
afgørende for produktionen af nye film. Det er vigtigt, at det er midlertidigt brug af tjene-
3/5
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 628: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 4/5-16 vedr. forhandlingsoplæg på forslag om sikring af grænseoverskridende mobile onlineindholds-tjenester
ster. Det kan bl.a. ske ved en tilstrækkelig afgrænsning af begreberne bopælsmedlems-
stat og midlertidigt ophold. Det kan også ske ved at sikre, at der stilles passende krav til,
at indholdsudbyderne har styr på, hvem deres abonnenter er.
Mandatet tager også hensyn til, at forordningsforslaget griber ind i eksisterende kontrak-
ter, og at der kan være behov for genforhandling af disse kontrakter og udvikling af it-
verifikationssystemer. Disse forhold bør tages i betragtning, når det skal fastlægges, hvor
længe der skal gå fra forordningsforslaget er vedtaget, til det træder i kraft.
Formanden
påpegede, at sagen havde været udvalgt til nærhedstjek. Kulturudvalget
havde lavet en politisk udtalelse, som Europaudvalget havde godkendt den 5. april, og
den var
sendt til Kommissionen. Hun citerede: ”Kulturudvalget og Europaudvalget støtter
intentionen i forslaget om at gøre det muligt for borgere at bruge deres lovlige, indkøbte
onlineindholdstjenester, når de opholder sig i et andet medlemsland. Udvalgene lægger
vægt på at finde afbalancerede løsninger på problemet ved brug af indkøbte onlinetjene-
ster under midlertidige ophold i andre lande. Udvalgene finder, at der inden for lovforsla-
gets rammer vil være tilstrækkelig fleksibilitet til, at rettighedshavere, forbrugere og tjene-
steudbydere kan aftale sig frem til grænseoverskridende løsninger. Endelig finder udval-
gene, at visse aspekter af forslaget skal tydeliggøres.” Var det mandat, ministeren bad
om, i overensstemmelse med udvalgenes holdning?
Kulturministeren
bekræftede dette. Udvalgenes begrundede udtalelse havde jo udgjort
en drejebog, ligesom det var tilfældet med folketingsudtalelsen fra marts.
Formanden
konkluderede, at der var overensstemmelse mellem regeringens positions-
papir og udtalelsen fra Europaudvalget og Kulturudvalget.
Søren Søndergaard
mente at have hørt ministeren bruge vendingen ”lægge afgørende
vægt på”. Ville det sige, at man ikke kunne forestille sig et resultat, der ikke til fulde leve-
de op til den danske holdning i sagen?
Rasmus Nordqvist
sagde, at man burde præcisere, hvordan man definerer et midlerti-
digt ophold. Man burde også tage implementeringstiden op. Havde regeringen en idé om,
hvad de andre lande mener er en fornuftig implementeringstid, hvis forslaget gennemfø-
res?
Kulturministeren
uddybede, at han havde forelagt de rammer, man ville forhandle inden
for. Man måtte overveje, om der var brug for mere elastik, end man fra dansk side kunne
ønske sig
f.eks. i forhold til de forhold, som Rasmus Nordqvist havde nævnt
når man
tog fat i alle de andre elementer. Ministeren mente, at vendingen ”lægge afgørende vægt
på” var blevet brugt i folketingsvedtagelsen om licensmodellen af hensyn til danske film.
Men det virkede ikke klogt at være ufleksibel og sige, at man ville lægge afgørende vægt
på en gennemførelse af alle de danske synspunkter. Rettighedshaverne var også klar
4/5
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 628: Foreløbigt referat af Europaudvalgets møde 4/5-16 vedr. forhandlingsoplæg på forslag om sikring af grænseoverskridende mobile onlineindholds-tjenester
over, at der skulle være fleksibilitet. De var ikke vilde med forslaget, men det var ministe-
rens fornemmelse, at de kunne leve med det.
Formanden
takkede for ministerens svar om, at det var licensdelen, der var lagt afgø-
rende vægt på. Hun konkluderede, at der ikke var et flertal imod regeringens forhand-
lingsoplæg, idet ingen partier havde ytret sig imod det.
5/5