NOTAT
Miljøteknologi
J.nr. mst-5200-00056
Ref. Kaasm
Den 22.oktober 2015
Grundnotat til Folketinges Europaudvalg vedr. Kommissionens forslag til
Kommissionsforordning vedr. testprocedure der skal afspejle emissioner af
luftforurening ved virkelige kørselsforhold (RDE – real driving emission) – anden
pakke
KOM(2015)xxx (foreløbig udgave)
1. Resume
Kommissionen har fremsat forslag til anden pakke om RDE med ikrafttrædelsesdatoer og den
usikkerhedsmargin der kan tillades ved den ny supplerende test, der skal måle udledning af
luftforurening fra biler ved faktisk kørsel (komitésag).
Formålet er at sikre, at nye biler ved virkelig kørsel har et emissionsniveau, der afspejler de
grænseværdier for luftemission, der er fastsat for typegodkendelse (real driving emissions).
Test har vist, at udledningen af NOx fra nye dieselbiler ved faktisk kørsel er 7 gange højere i
gennemsnit end den værdi, der tillades ved typegodkendelse af køretøjer.
Kommissionen lægger op til, at der skal stemmes om forslaget (anden pakke) den 28. oktober 2015 i
Komitéen for Motorkøretøjer, såfremt det vurderes, at der vil være opbakning til at vedtage forslaget
blandt medlemsstaterne.
Forslaget vil have lovgivningsmæssige konsekvenser hvis det vedtages idet der er tale om en
kommissionsforordning med direkte retsvirkning.
Forslaget vil ikke have økonomiske, administrative eller statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget vurderes at have positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet. Trafikken er den største kilde
til NO
x
i byerne og det er særligt ved bykørsel at dieselbiler har høj udledning af forureningen.
Rammenotatet er en opdatering af det eksisterende rammenotat om RDE udsendt i høring i
specialudvalget vedr. miljø den 14.-16. januar 2015. Indeværende rammenotat har været sendt i
høring i specialudvalget vedr. Miljø- og fødevarer fra den 23. oktober 2015 til den 26. oktober 2015.
Regeringens generelle holdning er, at marginen for afvigelse i forhold til euro 6-normen skal træde i
kraft så tidligt som muligt og være så lille som muligt. Herudover bør forslaget om en såkaldt
”transfer function” udgå. Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen har fremsat et forslag til Kommissionsforordning vedr. testprocedure der skal
afspejle emissioner af luftforurening ved virkelige kørselsforhold (RDE – real driving
emission). Forslaget er anden pakke i en forventet række af tre forslag, der fastsætter en ny
procedure for måling af bilernes udledninger ved virkelig kørsel.
Den 19. maj 2015 vedtog motorkomitéen første pakke, der definerer de nærmere betingelser
for selve testen ved virkelig kørsel. Det nye forslag er anden pakke, hvis primære formål er at
fastsætte en såkaldt ’conformity factor’ som bestemmer, hvor meget testen på afvige fra
normen pga. forskellige omstændigheder for testens udførelse samt generel teknisk
måleusikkerhed og ikrafttrædelsesdatoer.