Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 537
Offentligt
1622213_0001.png
NOTAT
1. marts 2016
15/05356-33
Bilag 2: Liste over vedtagne lovforslag på erhvervs- og vækstministe-
riets område for den forrige regeringsperiode, der vurderes ikke at
være i overensstemmelse med regeringens fem principper for imple-
mentering af erhvervsrettet EU-lovgivning
År/samlin
g/nummer
Lov
nr.
741
af
1/06/2015
Titel
Lov om æn-
dring af lov
om gravead-
gang og ek-
spropriation
m.v. til tele-
kommunika-
tionsformål,
lov om elek-
troniske
kommunika-
tionsnet og -
tjenester og
konkurrence-
loven. (Fæl-
les udnyttel-
se af passiv
fysisk infra-
struktur,
forberedelse
af bygninger
til højhastig-
hedsnet, krav
til øget sik-
ring af ikke-
diskriminati-
on ved lance-
ring af nye
eller væsent-
ligt ændrede
detailproduk-
ter, sektor-
Link til retsin-
fo.dk - LFF
https://www.rets
informati-
on.dk/Forms/R0
710.aspx?id=17
1701&exp=1
EU-direktiver
Loven implementerer dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/61/EU af 15. maj 2014 om foran-
staltninger for at reducere omkostningerne ved etable-
ring af højhastighedsnet til elektronisk kommunikation
(infrastrukturdirektivet).
For så vidt angår begrebet ”netoperatør” er § 9 e, stk.
2, nr. 1, udvidet i forhold til direktivets tekst således, at
”netoperatør” tillige omfatter den, der stiller passiv
fysisk infrastruktur til rådighed, der er beregnet til at
levere elektronisk kommunikationstjenester via et of-
fentligt elektronisk kommunikationsnet uden selv at
udbyde elektroniske kommunikationsnet. Det indebæ-
rer, at eksempelvis kommuner og regioner, som etable-
rer passiv fysisk infrastruktur og stiller den til rådighed
for udbydere på markedet bliver omfattet af begrebet
”netoperatør”. Udvidelsen er foretaget på baggrund af
modtagne høringssvar. Der henvises herudover i det
hele til bemærkningerne herom i loven. Definitionen af
netoperatør følger i øvrigt definitionen heraf i direkti-
vet.
I forhold til direktivets tekst om adgang til eksisteren-
de fysisk infrastruktur er lovens § 9 f udvidet således,
at netoperatører kan få adgang til eksisterende fysisk
infrastruktur med henblik på etablering af andre net
end højhastighedsnet til elektronisk kommunikation.
Bestemmelsen er tillagt reciprocitet således, at be-
stemmelsen omfatter etablering af fx el-net eller andre
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 537: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 3 (20142) om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over, hvilke lovforslag på ministerens område for den forrige regeringsperiode der implementerer EU-lovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1622213_0002.png
2/22
specifik fusi-
onskontrol
og gratis wifi
til turisme-
formål m.v.).
forsyningsnet. Udvidelsen er foretaget for at undgå
barrierer for udnyttelse af synergier på tværs af forsy-
ningssektor ved at udnytte eksisterende fysisk infra-
struktur mere effektivt og samtidig bidrage til at mind-
ske omkostningerne, herunder også de samfundsmæs-
sige og miljømæssige omkostninger, i forbindelse med
etablering af højhastighedsnet til elektronisk kommu-
nikation eller andre forsyningsnet, herunder el-, vand-
og varmeforsyning. Der henvises herudover i det hele
til bemærkningerne herom i loven.
https://www.rets
informati-
on.dk/Forms/R0
710.aspx?id=17
0627
Loven implementerer Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2013/34/EU om årsregnskaber, konsoliderede
regnskaber og tilhørende beretninger for visse virk-
somhedsformer, om ændring af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2006/43/EF og om ophævelse af
Rådets direktiv 78/660/EØF og 83/349/EØF.
Med direktivet ophæves de to tidligere regnskabsdirek-
tiver (78/660/EØF og 83/349/EØF).
Direktiv 2013/34/EU er som altovervejende udtryk for
minimumsharmonisering. Som noget nyt indeholder
direktivet dog på et enkelt område (oplysningskrav
rettet mod små virksomheder) regler, der er udtryk for
maksimumharmonisering.
Ændringsloven er i vidt omfang baseret på regeringens
principper for implementering af EU-lovgivning og
giver samlet set erhvervslivet lettelser for ca. 320 mio.
kr. årligt. På en række områder
videreføres
de gælden-
de regler i årsregnskabsloven, hvor 2013/34/EU ikke
implementeres efter regeringens principper, herunder:
Ifølge 2013/34/EU kan alle små virksomheder (om-
sætning op til 89 mio. kr.) fritages for pligten til at få
deres årsregnskab m.v. revideret. Denne mulighed er
hidtil alene udnyttet for de helt små virksomheder
(omsætning op til 8 mio. kr.). Der er ikke ændret her-
ved i ændringsloven.
Ifølge 2013/34/EU kan mellemstore koncerner fritages
fra kravet om at aflægge koncernregnskab. Denne mu-
lighed er ikke udnyttet i den gældende årsregnskabs-
lov. Der er ikke ændret herved i ændringsloven.
Lov
nr.
738
af
01/06/201
5
Lov
om
ændring af
årsregn-
skabsloven
og forskel-
lige andre
love
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 537: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 3 (20142) om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over, hvilke lovforslag på ministerens område for den forrige regeringsperiode der implementerer EU-lovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1622213_0003.png
3/22
Ændringsloven viderefører kravet om at mellemstore
og store virksomheder skal udarbejde en pengestrøms-
opgørelse. Dette er ikke et krav ifølge direktivet, men
et rent nationalt krav.
Med ændringsloven er der herudover vedtaget
nye/ændrede regler,
der ikke er i overensstemmelse
med regeringens principper for implementering af EU-
lovgivning i forhold til 2013/34/EU. Dette er blandt
andet tilfældet på følgende områder:
Direktivet giver mulighed for en række lempelser for
mikrovirksomheder. Med ændringsloven udnyttes ale-
ne en begrænset del af direktivets lempelsesmulighe-
der på dette punkt.
Direktivet giver mulighed for, at dattervirksomheder
kan undtages helt fra pligten til at lade deres årsrapport
revidere eller fritages fuldt ud fra pligten til at aflægge
en årsrapport. Denne mulighed er delvist udnyttet i
ændringsloven, således at mellemstore dattervirksom-
heder kan indsende en årsrapport, der er aflagt efter
reglerne for små virksomheder. Den pågældende frita-
gelsesmulighed i direktivet var i begrænset omfang
udnyttet i den hidtil gældende årsregnskabslov.
Ændringsloven indeholder krav om at årsrapporten for
virksomheder omfattet af regnskabsklasse B og C og
for statslige aktieselskaber skal indeholde en ledelses-
påtegning som ikke genfindes i regnskabsdirektivet og
er således ikke i overensstemmelse med regeringens
principper for implementering af EU-lovgivning.
Direktivet giver mulighed for, at medlemsstaterne kan
undtage små virksomheder fra pligten til at udarbejde
en ledelsesberetning, forudsat at oplysningerne om
erhvervelse af egne kapitalandele angives i noterne.
Med ændringsloven er det blevet et krav, at små virk-
somheder skal udarbejde en ledelsesberetning, der skal
indeholde oplysning om virksomhedens væsentligste
aktiviteter og eventuelle væsentlige ændringer i aktivi-
teter og økonomiske forhold. Direktivets undtagelses-
muligheder er således ikke udnyttet fuldt ud.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 537: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 3 (20142) om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over, hvilke lovforslag på ministerens område for den forrige regeringsperiode der implementerer EU-lovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1622213_0004.png
4/22
Ændringsloven omfatter flere virksomheder end direk-
tivet, idet blandt andet erhvervsdrivende fonde, andels-
selskaber og personligt drevne virksomheder uden
begrænset hæftelse er omfattet.
Direktivet giver mulighed for at tillade, at små virk-
somheder alene udarbejder en forkortet balance samt
en forkortet resultatopgørelse. Denne mulighed er ikke
udnyttet i årsregnskabsloven.
Ændringsloven indeholder for så vidt angår værdian-
sættelse m.v. enkelte steder regler, der går videre end
krævet i regnskabsdirektivet,
For så vidt angår noteoplysninger er regnskabsdirekti-
vet som udgangspunkt udtryk for minimumsharmoni-
sering. For så vidt angår små virksomheder indeholder
direktivet dog også maksimumkrav til omfanget af de
noteoplysninger, der må kræves. Enkelte af de oplys-
ninger, som det ikke ifølge regnskabsdirektivet er til-
ladt at kræve i noterne for små virksomheder, skal i
følge årsregnskabsloven i stedet oplyses i ledelsesbe-
retningen. For så vidt angår mellemstore og store virk-
somheder samt for børsnoterede virksomheder m.v.
stiller direktivet alene minimumskrav for så vidt angår
noteoplysninger i regnskabet. Her indeholder æn-
dringsloven enkelte steder krav som går videre end
minimumskravene.
Ændringsloven indeholder krav om, at modervirksom-
heder og dattervirksomheder skal have samme regn-
skabsår, medmindre det ikke er muligt på grund af
forhold, der er uden for modervirksomhedens og dat-
tervirksomhedens kontrol. Et tilsvarende krav findes
ikke i regnskabsdirektivet.
Direktivets fleksibilitet og undtagelsesmuligheder
vedr. indsendelse af årsregnskaber til Erhvervsstyrel-
sen og offentliggørelsen heraf er ikke udnyttet.
Ændringsloven indeholder et krav om, at Erhvervssty-
relsen skal undersøge årsrapporter for ikke-
børsnoterede virksomheder (regnskabskontrol). Direk-
tivet indeholder ikke krav herom.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 537: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 3 (20142) om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over, hvilke lovforslag på ministerens område for den forrige regeringsperiode der implementerer EU-lovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1622213_0005.png
5/22
Direktivet indeholder krav om, at der fastsættes be-
stemmelser om sanktioner for overtrædelse af nationa-
le bestemmelser, der implementerer regler fra direkti-
vet. I ændringsloven anvendes de samme sanktioner
(tvangsbøder) også for overtrædelse af regler, som
ikke har ophæng i direktivet (nationale krav).
Gennemførelsesfristen for direktivet var 20. juli 2015.
Ændringsloven implementerer endvidere Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/95/EU om æn-
dring af direktiv 2013/34/EU for så vidt angår offent-
liggørelse af ikke-finansielle oplysninger og oplysnin-
ger om mangfoldighed for visse store virksomheder og
koncerner.
Ændringsloven er ikke i overensstemmelse med rege-
ringens principper for implementering af EU-
lovgivning fsva. den del af direktiv 2014/95/EU, der
vedrører offentliggørelse af ikke-finansielle oplysnin-
ger (redegørelse for samfundsansvar) for så vidt angår
antallet af omfattede virksomheder.
Gennemførelsesfristen for direktivet er 6. december
2016.
Loven gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2013/50/EU af 22. oktober 2013 om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2004/109/EF om harmonisering af gennemsigtigheds-
krav i forbindelse med oplysninger om udstedere, hvis
værdipapirer er optaget til handel på et reguleret mar-
ked (gennemsigtighedsdirektivet), samt Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/17/EU af 4. fe-
bruar 2014 om forbrugerkreditaftaler i forbindelse med
fast ejendom til beboelse og om ændring af direktiv
2008/48/EF og 2013/36/EU og forordning (EU) nr.
1093/2010 (boligkreditdirektivet).
Loven indebærer bl.a. en ændring af kreditaftaleloven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 347 af 2. april 2014 med se-
nere ændringer.
Loven er som udgangspunkt udtryk for direktivnær
implementering, dog er enkelte dele ikke i overens-
stemmelse med regeringens principper for implemen-
Lov
nr.
532
af
29/04/201
5
Lov
om
ændring af
lov
om
værdipapir-
handel, re-
alkreditlån
og indlåns-
konto
https://www.rets
informati-
on.dk/Forms/R0
710.aspx?id=16
9822
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 537: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 3 (20142) om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over, hvilke lovforslag på ministerens område for den forrige regeringsperiode der implementerer EU-lovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1622213_0006.png
6/22
tering af EU-lovgivning.
Loven gennemfører en ændring af reglerne om flag-
ning af storaktionærbesiddelser. Der skal i medfør af
loven gives meddelelse, når besiddelsen af aktiekapita-
len eller stemmerettighederne udgør, overstiger eller
falder under grænserne 5, 10, 15, 20, 25, 50 eller 90
pct. og 1/3 eller 2/3. Flagningsgrænsen på 90 pct. er
ikke i overensstemmelse med regeringens principper
for implementering af EU-lovgivning i forhold til de
flagningsgrænser, der gælder i henhold til direktivets
artikel 9, stk. 1 og 3.
Kravet om flagning af andele af aktiekapitalen er lige-
ledes ikke i overensstemmelse med regeringens prin-
cipper for implementering af EU-lovgivning, idet arti-
kel 9 i direktivet alene kræver flagning af aktier, hvor-
til der er knyttet stemmerettigheder.
Det følger af direktivets artikel 12, stk. 2, at den flag-
ningspligtiges meddelelse til udstederen skal ske så
hurtigt som muligt, men senest inden fire handelsdage.
Med loven er der fastsat et krav om, at meddelelse skal
ske straks. Det bemærkes, at muligheden for at udsky-
de meddelelse i fire dage ikke er ny i gennemsigtig-
hedsdirektivet, og den blev heller ikke udnyttet i for-
bindelse med den oprindelige gennemførelse af gen-
nemsigtighedsdirektivet ved lov nr. 108 af 7. februar
2007.
I forhold til boligkreditdirektivet er der foretaget en
tekstnær gennemførelse bortset fra, at nedenstående
undtagelser ikke er udnyttet.
Muligheden for at undtage visse kreditaftaler med et i
direktivet nærmere specificeret formål eller for en
nærmere specificeret målgruppe er ikke udnyttet i lov
om finansielle rådgivere og boligkreditformidlere eller
i lov om ejendomskreditselskaber. Disse mulige und-
tagelser fremgår af boligkreditdirektivets artikel 3, nr.
3.
Ligeledes er direktivets mulighed for at tillade bundne
kreditformidlere at operere på kreditgivers tilladelse,
jf. artikel 30, stk.1, samt muligheden for at give bund-
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 537: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 3 (20142) om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over, hvilke lovforslag på ministerens område for den forrige regeringsperiode der implementerer EU-lovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1622213_0007.png
7/22
ne kreditformidlere tilladelse til at udpege repræsen-
tanter i artikel 31, stk. 1, ikke udnyttet.
Endelig er muligheden i direktivets artikel 29, stk. 5,
for, at Danmark (som hjemland for en kreditgiver) kan
tillade, at en kreditformidler opererer på kreditgiverens
erhvervsansvarsforsikring, heller ikke udnyttet.
Vedrørende forbrugerkreditaftaler, der hører under
Justitsministeriet, fremgår det af bemærkningerne til
lovforslaget, at dansk ret allerede i vidt omfang inde-
holdt en beskyttelse af forbrugeren, som svarer til eller
er mere vidtgående end den, der følger af boligkredit-
direktivet. Der var således i forhold til en række af
direktivets bestemmelser ikke behov for gennemførel-
se i dansk ret.
Loven indeholder på den baggrund alene de ændringer
af kreditaftaleloven, som var nødvendige til gennemfø-
relse af direktivets krav om anvendelse af det europæi-
ske standardiserede informations-ark (ESIS), om ind-
førelse af minimum 7 dages betænkningstid ved kre-
ditaftaler mod pant i fast ejendom, der ydes på bag-
grund af obligationsudstedelse, om oplysninger om
årlige omkostninger i procent, ændringer i debitorren-
ten og om forbrugerens ret til førtidig tilbagebetaling.
Ikrafttrædelsestidspunktet for hovedparten af ændrin-
gerne er fastsat til den 21. september 2015 med en
overgangsordning indtil den 21. marts 2016, som er
gennemførelsesfristen for direktivet. De øvrige æn-
dringer af kreditaftaleloven træder i kraft den 21. marts
2016.
Kreditaftaleloven bygger på Rådets direktiv 87/102
EØF af 22. december 1986 om indbyrdes tilnærmelse
af medlemsstaternes love og administrative bestem-
melser om forbrugerkredit (1987-direktivet), der i
2008 blev erstattet af Europaparlamentets og Rådets
direktiv 2008/48/EF af 23. april 2008 om forbruger-
kreditaftaler og om ophævelse af Rådets direktiv
87/102 EØF (forbrugerkreditdirektivet).
Hverken forbrugerkreditdirektivet eller det tidligere
1987-direktiv finder anvendelse for kreditaftaler, som
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 537: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 3 (20142) om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over, hvilke lovforslag på ministerens område for den forrige regeringsperiode der implementerer EU-lovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1622213_0008.png
8/22
er sikret ved pant i fast ejendom. Lån sikret ved pant i
fast ejendom blev imidlertid omfattet af kreditaftalelo-
ven ved vedtagelsen af lov nr. 398 af 13. juni 1990 om
kreditaftaler, hvorved 1987-direktivet blev gennemført
i dansk ret.
I forbindelse med implementeringen af forbrugerkre-
ditdirektivet i 2010 blev det – efter anbefaling fra en af
Justitsministeriet nedsat arbejdsgruppe – besluttet, at
forbrugerkreditdirektivets bestemmelser med enkelte
undtagelser også skulle finde anvendelse på kreditafta-
ler med sikkerhed i fast ejendom.
Det udgangspunkt, at der så vidt muligt skal gælde
samme forbrugerbeskyttelse ved kreditaftaler med pant
i fast ejendom som i forhold til andre kreditaftaler, er
opretholdt ved implementeringen af boligkreditdirekti-
vet. Det indebærer bl.a., at kreditaftalelovens § 7 a og
8 er opretholdt, selv om disse bestemmelser i et vist
omfang indebærer en pligt for kreditgiver til at give
mere detaljerede oplysninger end påkrævet efter bolig-
kreditdirektivet. Endvidere indeholder kreditaftalelo-
ven en række bestemmelser vedrørende forhold, som
ligger efter aftaleindgåelsen, herunder håndteringen af
urimelige aftalevilkår og kreditgivers tilsidesættelse af
oplysningspligt mv., som boligkreditdirektivet har
overladt til medlemsstaterne at regulere.
Endeligt blev det med loven besluttet, at de gældende
god skik-regler for finansielle virksomheder også skul-
le gælde for boligkreditgivere og boligkreditformidle-
re.
Loven gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2013/11/EU af 21. maj 2013 om alternativ
tvistbilæggelse i forbindelse med tvister på forbruger-
området og om ændring af forordning (EF) nr.
2006/2004 og direktiv 2009/22/EF (direktiv om ATB
på forbrugerområdet).
Lovens § 4, stk. 1, er ikke i overensstemmelse med
regeringens principper for implementering af EU-
lovgivning fsva. kravene efter direktivets artikel 13 om
information fra erhvervsdrivende til forbrugere.
ADR-direktivet indeholder en oplysningspligt for virk-
Lov
nr.
524
af
29/04/201
5
Ændring af
lov om for-
brugerkla-
ger
https://www.rets
informati-
on.dk/forms/r07
10.aspx?id=169
709
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 537: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 3 (20142) om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over, hvilke lovforslag på ministerens område for den forrige regeringsperiode der implementerer EU-lovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1622213_0009.png
9/22
somheder, som har til formål at sikre, at forbrugerne
forud for et køb kan få oplyst, hvor de kan få bistand
til tvistløsning i forbindelse med køb af varer eller tje-
nester, hvis der opstår problemer efterfølgende. Det
følger af direktivet, at informationspligten kun omfat-
ter virksomheder, som enten frivilligt forpligter sig
eller på anden måde er forpligtet til at anvende alterna-
tive tvistløsningsorganer til at bilægge tvister med for-
brugere. Oplysningerne skal gives på virksomhedens
hjemmeside og i de generelle aftalevilkår, hvis det er
relevant. Fysiske butikker, der ikke har en hjemmeside
eller anvender generelle aftalevilkår, er ikke omfattet
af oplysningspligten. Derudover indeholder direktivet
en oplysningspligt, der gælder for alle virksomheder.
Den opstår, hvis forbrugeren klager til virksomheden
over et køb, og virksomheden afviser kravet. I dette
tilfælde skal virksomheden oplyse forbrugeren om
klageadgangen på skrift eller på et andet varigt medi-
um.
Efter den danske lov om forbrugerklager kan virksom-
heder, som sælger varer eller tjenesteydelser, der er
omfattet af loven, ikke forhindre, at en forbruger får
behandlet en klage over virksomheden enten til det
offentlige forbrugerklagesystem eller det relevante
private ankenævn. Men danske virksomheder er ikke
som sådan forpligtet til at anvende alternative tvistløs-
ningsorganer til at bilægge tvister, dvs. virksomheder-
ne er ikke forpligtet til at deltage aktivt i en klagesag,
ligesom danske virksomheder ikke er forpligtet til at
følge en afgørelse, som træffes af Forbrugerklagenæv-
net eller et privat godkendt ankenævn.
En tekstnær implementering af direktivets forudgående
oplysningspligt ville kunne betyde, at det fremstod
uklart og vilkårligt for virksomheder, om de var omfat-
tet af informationsforpligtelsen. I Danmark har man
derfor valgt, at informationsforpligtelsen gælder for
alle virksomheder, som er omfattet af loven. Derved
opfyldes direktivets formål med, at forbrugeren skal
have oplysninger om, hvor der kan klages over en va-
re/ tjenesteydelse.
Direktivet er gennemført ved en ny hovedlov (forbru-
gerklageloven), i hvilken Forbrugerklagenævnet er
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 537: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 3 (20142) om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over, hvilke lovforslag på ministerens område for den forrige regeringsperiode der implementerer EU-lovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1622213_0010.png
10/22
Lov
nr.
308
af
28/03/201
5
Lov
om
ændring af
lov om fi-
nansiel
virksomhed
(Solvens II)
https://www.rets
informati-
on.dk/forms/R0
710.aspx?id=16
9153
videreført. Forbrugerklagenævnet træffer domstolslig-
nende afgørelser, hvilket går videre end ATB-
direktivets krav til bistand til tvistbilæggelse.
Loven gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/138/EF af 25. november 2009 om
adgang til og udøvelse af forsikrings- og genforsik-
ringsvirksomhed (Solvens II), samt de ændringer af
direktivet, der følger af Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2011/89/EU af 16. november 2011, Euro-
pa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/58/EU af 11.
december 2013 og Europa-Parlamentets direktiv
2014/51/EU af 16. april 2014.
Loven er som udgangspunkt udtryk for direktivnær
implementering. Solvens II-direktivet giver dog på
enkelte områder mulighed for visse fravigelser, og der
er i overensstemmelse hermed fastsat enkelte regler,
som går videre end minimumskravene i direktivet. Der
er redegjort nærmere for de regler, som går videre end
minimumskravene i direktivet, i vedlagte bilag fra fol-
ketingets behandling af lovforslaget (ERU L 114 –
spm. 1 – bilag 1), hvortil der henvises.
Loven gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/59/EU af 15. maj 2014 om et
regelsæt for genopretning og afvikling af kreditinstitut-
ter og investeringsselskaber (BRRD) samt dele af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/49/EU af
16. april 2014 om indskudsgarantiordninger (DGSD).
Loven er som udgangspunkt udtryk for direktivnær
implementering. Der er dog på enkelte områder fastsat
regler, der går videre end minimumskravene i direkti-
vet. I henhold til BRRD skal modervirksomheder ud-
arbejde en koncerngenopretningsplan. Den danske
implementering medfører, at blandede holdingvirk-
somheder også skal udarbejde genopretningsplanen,
selvom en blandet holdingvirksomhed er ikke en mo-
dervirksomhed i direktivets forstand.
En modervirksomhed i en koncern skal senest en må-
ned efter, at Finanstilsynet har givet påbud om fjernel-
se af en afviklingshindring fremlægge en plan for ef-
terlevelse. Fristen på en måned for en koncern til at
levere en plan for efterlevelse fremgår ikke direkte af
artikel 18 i BRRD. Fristen på en måned fremgår der-
Lov
nr.
334
af
31/03/201
5
Lov
om
ændring af
lov om fi-
nansiel
virksomhed
og forskel-
lige andre
love
https://www.rets
informati-
on.dk/Forms/R0
710.aspx?id=16
2250
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 537: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 3 (20142) om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over, hvilke lovforslag på ministerens område for den forrige regeringsperiode der implementerer EU-lovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1622213_0011.png
11/22
imod direkte af ordlyden for afviklingshindringer i
virksomheder uden for en koncern i medfør af artikel
17.
Med bankpakke 3 blev der indført et krav til pengein-
stitutterne om at have et afviklingsberedskab til brug
for Finansiel Stabilitets afvikling af det enkelte penge-
institut. Med gennemførslen af BRRD et dette krav om
et afviklingsberedskab udvidet til at omfatte andre
virksomheder end pengeinstitutter, herunder realkre-
ditinstitutter, fondsmæglerselskaber I, visse finansielle
holdingvirksomheder m.v. Afviklingsberedskabet føl-
ger ikke direkte af BRRD. Det følger således af
BRRD, at en virksomhed skal kunne afvikles og efter-
som det er afviklingsberedskabet, der gør Finansiel
Stabilitet i stand til at afvikle en virksomhed, kan det
siges indirekte at følge af BRRD.
Overholder virksomheden ikke kravet om nedskriv-
ningsegnede passiver (NEP-kravet), kan Finanstilsynet
inddrage tilladelsen. Konsekvensen af en manglende
overholdelse af kravet, fremgår ikke af BRRD. BRRD
skriver således ikke, hvilken sanktion overtrædelse af
NEP-kravet skal have. Finanstilsynet kan inddrage
virksomhedens tilladelse ved gentagne og grove over-
trædelser.
I loven stilles desuden krav om, at NEP-kravet skal
offentliggøres, hvilket der ikke krav om i BRRD.
Realkreditinstitutter skal under visse forudsætninger i
henhold til BRRD ikke have et individuelt krav til
nedskrivningsegnede passiver (NEP-krav). Denne und-
tagelse i direktivet er udnyttet i dansk lovgivning. Til
gengæld er der indført en gældsbuffer for realkreditin-
stitutterne.
Reglerne om kontraktretlig anerkendelse af bail-in
trådte i kraft den 1. juni 2015, da brugen af bail-in i en
afviklingssituation blev muliggjort fra den 1. juni
2015, jf. lov nr. 333 af 31. marts 2015. BRRD giver
mulighed for at disse regler først skal træde i kraft den
1. januar 2016. Det bemærkes, at der allerede med
vedtagelsen af Bankpakke 3 har været muligt at fore-
tage bail-in under visse betingelser.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 537: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 3 (20142) om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over, hvilke lovforslag på ministerens område for den forrige regeringsperiode der implementerer EU-lovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1622213_0012.png
12/22
For så vidt angår implementering af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2014/49EU om ind-
skudsgarantiordninger (DGSD), er der i den danske
gennemførelse følgende fravigelser fra direktivet og
uudnyttede optioner.
DGSD artikel 10, stk. 6, giver medlemslandene mulig-
hed for at reducere indskydergarantiordningens målni-
veau fra 0,8 pct. af de dækkede indskud til 0,5 pct. af
de dækkede indskud, forudsat at visse betingelser er
opfyldt. Kommissionen skal godkende nedsættelsen,
hvor det er tvivlsomt om betingelserne kan opfyldes.
DGSD medfører, at bidrag til Garantiformuen skal
være risikobaserede. Reglerne herom skal ifølge
DGSD træde i kraft senest den 31. maj 2016. I Dan-
mark trådte reglerne i kraft den 1. januar 2016.
De dele af loven, som implementerer DGSD trådte i
kraft i Danmark den 1. juni 2015, men ifølge DGSD
skulle det senest være trådt i kraft den 3. juli 2015.
Med loven pålægges virksomheder med begrænset
tilladelse til at udbyde betalingstjenester eller udstede
elektroniske penge at sikre midler modtaget fra bru-
gerne. Der er tale om en ren national ændring af de
regler, der tidligere er blevet vedtaget for at implemen-
tere direktivet. Dette er et videre krav, end der fastsæt-
tes i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2007/64/EF om betalingstjenester i det indre marked
(betalingstjenestedirektivet) og Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2009/110/EF om adgang til at opta-
ge og udøve virksomhed som udsteder af elektroniske
penge og tilsyn med en sådan virksomhed.
Endvidere omfattes udbydere af tekniske tjenester, der
understøtter udbuddet af betalingstjenester, jf. § 79 i
lov om betalingstjenester og elektroniske penge. Det
betyder, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil
kunne gribe ind over for udbydere af denne type tjene-
ster, som ved fastsættelsen af gebyr m.v. i forbindelse
med gennemførelse af en betalingstransaktion anven-
der urimelige priser og avancer. Dette er ikke i over-
ensstemmelse med regeringens principper for imple-
mentering af EU-lovgivning fsva. betalingstjenestedi-
Lov
nr.
1490 af
23/12/201
4
Lov
om
ændring af
lov om fi-
nansiel
virksomhed,
lov
om
værdipapir-
handel m.v.,
lov om be-
talingstjene-
ster og elek-
troniske
penge
og
forskellige
andre love
https://www.rets
informati-
on.dk/Forms/R0
710.aspx?id=16
7247
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 537: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 3 (20142) om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over, hvilke lovforslag på ministerens område for den forrige regeringsperiode der implementerer EU-lovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1622213_0013.png
13/22
rektivet. Bestemmelsen stammer fra den delvise libera-
lisering af prisfastsættelsen for betalingskorttransakti-
oner på internettet i 1999. Med loven præciseres det, at
udbydere af tekniske tjenester, der understøtter beta-
lingstjenester, er omfattet af bestemmelsen i § 79. Det-
te var også hensigten før ændringsloven, men fremgik
ikke klart af lovens hidtidige formulering.
Endelig vedtages med ændringsloven en række gover-
nancebestemmelser i lov om værdipapirhandel m.v.,
lov om betalingstjenester og elektroniske penge, lov
om investeringsforeninger m.v., lov om forvaltere af
alternative investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn
med firmapensionskasser.
Ændringerne indebærer dels en præcisering af de gæl-
dende krav til ledelsesmedlemmers egnethed og hæ-
derlighed, og dels krav om fastlæggelse af en mang-
foldighedspolitik for bestyrelsen og til bestyrelsens
kompetencer i de virksomheder, som er omfattet af de
nævnte hovedlove for virksomheder under Finanstil-
synets tilsyn.
I forbindelse med implementeringen af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2013/36/EU om ad-
gang til at udøve virksomhed som kreditinstitut og om
tilsyn med kreditinstitutter og investeringsselskaber
(CRD IV) blev tilsvarende ændringer vedtaget i lov
om finansiel virksomhed. Ændringerne i de øvrige
hovedlove (dvs. lov om værdipapirhandel m.v., lov om
betalingstjenester og elektroniske penge, lov om inve-
steringsforeninger m.v., lov om forvaltere af alternati-
ve investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med fir-
mapensionskasse) udgør således en udvidelse af be-
stemmelserne i CRD IV til også at gælde for den øvri-
ge regulering og dermed den generelle finansielle sek-
tor, hvilket ikke er i overensstemmelse med regerin-
gens principper for implementering af EU-lovgivning,
da reglerne i CRD IV kun omfatter pengeinstitutter,
realkreditinstitutter og visse fondsmæglerselskaber.
Loven indeholder ændringer, der præciserer den fore-
tagne gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2011/61/EU om forvaltere af alternative
investeringsfonde (FAIF-direktivet).
Lov
nr.
403
af
28/04/201
4
Lov
om
ændring af
lov om fi-
nansiel
virksomhed,
https://www.rets
informati-
on.dk/Forms/R0
710.aspx?id=16
2797
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 537: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 3 (20142) om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over, hvilke lovforslag på ministerens område for den forrige regeringsperiode der implementerer EU-lovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1622213_0014.png
14/22
lov
om
værdipapir-
handel m.v.,
straffelo-
ven, lov om
forvaltere af
alternative
investe-
ringsfonde
m.v., rets-
plejeloven
og forskel-
lige andre
love
Der vedtages med loven en ny bestemmelse i lov om
værdipapirhandel m.v., som indeholder forbud mod
anvendelse af variabel løn, der er afhængig af opnåelse
af salgsmål overfor detailkunder, for ansatte hos vær-
dipapirhandlere.
På tidspunktet for lovens vedtagelse var dette forhold
ikke reguleret i EU-direktiver. Lignende bestemmelse
er imidlertid indeholdt i Europa-Parlamentets og Rå-
dets direktiv 2014/65/EU om markeder for finansielle
instrumenter (MiFID II), der forventes implementeret
januar 2017.
Et kreditinstitut eller en fondsmægler kan opnå tilla-
delse som depositar. FAIF-direktivet åbner op for, at
andre typer af enheder kan få tilladelse som depositar
efter § 46, stk. 3, såfremt denne udfører depositarfunk-
tionerne som en del af dennes professionelle eller er-
hvervsmæssige aktiviteter. Med implementeringen af
direktivet er kravene om egnethed og hæderlighed
overført til medlemmerne af ledelsen i enheder, der
ønsker at fungere som depositar i medfør af § 46, stk.
3.
Loven ændrer ligeledes i reglerne vedrørende overta-
gelsestilbud, der udspringer af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2004/25/EF af 21. april 2004 om over-
tagelsestilbud. FAIF-direktivet foreskriver, at en til-
budsgiver, der fremsætter et frivilligt tilbud og derved
opnår kontrol over det noterede selskab, ikke er for-
pligtet til at fremsætte et efterfølgende pligtmæssigt
tilbud, hvis det frivillige tilbud er fremsat i overens-
stemmelse med de nationale regler herom. Med æn-
dringen i loven er det yderligere en betingelse, at til-
budsgiver ved det frivillige tilbud skal opnå mere end
halvdelen af stemmerettighederne..
Med loven indføres øget offentlighed omkring Finans-
tilsynets arbejde, idet en offentliggørelseshjemmel, der
blev indsat i lov om finansiel virksomhed i forbindelse
med lov nr. 1287 af 19. december 2012, blev udbredt
til også at gælde for virksomheder omfattet af en ræk-
ke andre love på det finansielle område. Offentliggø-
relseshjemlen, hvorefter Finanstilsynet i særlige tilfæl-
de kan påbyde omfattede virksomheder, at offentliggø-
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 537: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 3 (20142) om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over, hvilke lovforslag på ministerens område for den forrige regeringsperiode der implementerer EU-lovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1622213_0015.png
15/22
Lov
nr.
268
af
25/03/201
4
Lov
om
ændring af
lov om fi-
nansiel
virksomhed
og forskel-
lige andre
love
https://www.rets
informati-
on.dk/Forms/R0
710.aspx?id=16
2250
re berigtigende oplysninger, indebærer elementer af
ikke at være i overensstemmelse med regeringens
principper for implementering af EU-lovgivning, idet
direktivet alene stiller krav om offentliggørelse for
virksomheder omfattet af FIL, mens der med loven
stilles kravet også gælder for virksomheder omfattet af
lov om værdipapirhandel m.v. samt lov om finansielle
rådgivere og lov om forsikringsformidling.
Loven implementerer CRD IV. Det bemærkes, at CRD
IV var en del af en samlet pakke, der blandt andet også
består af en forordning (CRR) og en række delegerede
retsakter, herunder retsakten om likviditetskravet
Li-
quidity Coverage Ratio
(LCR). CRR og LCR er for-
ordninger og derfor direkte gældende.
Loven er som udgangspunkt udtryk for direktivnær
implementering.
CRD IV omhandler alene pengeinstitutter, realkredit-
institutter og visse fondsmæglerselskaber. Da direkti-
vet er implementeret i lov om finansiel virksomhed, er
en række finansielle virksomheder (fx investeringsfor-
valtningsselskaber og forsikringsselskaber), som også
er omfattet af lov om finansiel virksomhed, tillige om-
fattet af nogle af direktivets bestemmelser vedrørende
fx tavshedspligt, offentliggørelse og sanktioner.
For så vidt angår aflønningsreglerne er dette område
forligsbelagt, jf. den politiske aftale om aflønning i den
finansielle sektor af 31. august 2010. Det blev i aftalen
besluttet, at der skulle gælde særlige danske krav (bl.a.
et 50 pct. loft for variabel løn for ledelsen), ligesom
reglerne skulle gælde for hele den finansielle sektor.
Med den politiske aftale om regulering af systemisk
vigtige finansielle institutter (SIFI’er) samt krav til alle
banker og realkreditinstitutter om mere og bedre kapi-
tal og højere likviditet af 10. oktober 2013 (Bankpakke
6) blev det besluttet at bibeholde det gældende 50 pct.
loft for variabel løn til ledelsen i finansielle virksom-
heder. Det er dermed ikke i overensstemmelse med
regeringens principper for implementering af EU-
lovgivning i forhold til både indhold og omfattede fi-
nansielle virksomheder, hvilket er videreført i loven.
CRD IV giver mulighed for at tillade kreditinstitutter
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 537: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 3 (20142) om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over, hvilke lovforslag på ministerens område for den forrige regeringsperiode der implementerer EU-lovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1622213_0016.png
16/22
at anvende en diskonteringsrente ved beregning af
værdien af den variable løndele i forhold til loftet for
tildeling af variable løndele, der udskydes i mindst 5
år. Direktivet giver således mulighed for, at medlems-
staterne kan vælge, at kreditinstitutter kan give en hø-
jere bonus ved at tage hensyn til, at denne på udbeta-
lingstidspunktet vil være mindre værd pga. tabt rente
og inflation. Denne mulighed er ikke udnyttet.
Det er valgt at udnytte direktivets mulighed for at be-
grænse brugen af visse typer af instrumenter til at vi-
dereføre den i Bankpakke 6 fastsatte grænse for tilde-
ling af aktieoptioner til direktion og bestyrelse. Dette
er således ikke i overensstemmelse med regeringens
principper for implementering af EU-lovgivning.
Herudover indeholder loven en række elementer, der
ikke er i overensstemmelse med regeringens principper
for implementering af EU-lovgivning, der er udtryk for
en videreførelse af gældende ret og tilpasning til de
særlige danske forhold på det finansielle område.
Dette er bl.a. tilfældet på fondsmæglerområdet, hvor
det blev valgt at fastholde startkapitalkravene for
fondsmæglerselskaber, der ikke er i overensstemmelse
med regeringens principper for implementering af EU-
lovgivning. I forbindelse med implementeringen af
CRD IV blev det også valgt ikke at udnytte valgmu-
ligheden, hvorefter det var muligt at nedsætte kravet til
startkapital for fondsmæglerselskaber, der ikke opbe-
varer kunders midler eller aktiver, eller som ikke hand-
ler for egen regning eller garanterer udstedelse på
grundlag af en fast forpligtelse.
De fondsmæglerselskaber, som ikke er omfattet CRR-
kravet om, at kapitalgrundlaget mindst skal udgøre en
fjerdedel af foregående års faste omkostninger, er med
implementeringen af CRD IV fortsat omfattet af et
tilsvarende krav i dansk ret.
Endelig er kravet om, at et fondsmæglerselskab skal
opretholde et kapitalgrundlag af en størrelse, type og
fordeling, som selskabet anser for passende til at dæk-
ke arten og omfanget af de risici, som de er eller vil
kunne blive eksponeret for (det individuelle solvens-
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 537: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 3 (20142) om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over, hvilke lovforslag på ministerens område for den forrige regeringsperiode der implementerer EU-lovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1622213_0017.png
17/22
behov) fastholdt for samtlige fondsmæglerselskaber,
selvom kravet i CRD IV herom alene finder anvendel-
se for såkaldte fondsmæglerselskaber I.
Gældende ret videreføres også i forhold til regulerin-
gen af finansielle holdingvirksomheder. De krav til
kapitalgrundlaget, som pengeinstitutter, realkreditinsti-
tutter og fondsmæglerselskaber I er underlagt efter
CRR, er dermed tilsvarende gældende for finansielle
holdingvirksomheder, der er øverste modervirksomhed
i en koncern, hvori der indgår et pengeinstitut, realkre-
ditinstitut eller fondsmæglerselskab I.
CRR indeholder et nyt likviditetskrav kaldet Liquidity
Coverage Ratio (LCR). Selve LCR-kravet er først ble-
vet fastsat i en efterfølgende delegeret retsakt. LCR
finder anvendelse for alle kreditinstitutter fra den 1.
oktober 2015 og indfases gradvist frem til 1. januar
2018. CRR giver dog mulighed for, at medlemslande-
ne kan vælge at indfase kravet hurtigere. Som følge af
Bankpakke 6 blev fristen for at overholde LCR kravet
fuldt ud sat til 1. oktober 2015 for SIFI’er, hvilket
dermed ikke er i overensstemmelse med regeringens
principper for implementering af EU-lovgivning.
CRR giver endvidere mulighed for, at nationale likvi-
ditetskrav til kreditinstitutter kan bibeholdes under
indfasningsperioden for LCR. Det blev i loven fastsat,
at det eksisterende danske likviditetskrav til pengein-
stitutter, der ikke er SIFI’er, skulle bibeholdes de før-
ste to år efter implementering af LCR. Dette er således
midlertidigt ikke i overensstemmelse med regeringens
principper for implementering af EU-lovgivning, og
sikrer, at ingen institutter får en lempelse i forhold til
det danske likviditetskrav, mens LCR-kravet indfases.
Institutter, der ikke er SIFI’er, kan fritages fra det dan-
ske likviditetskrav, hvis det kan dokumenteres, at insti-
tuttet opfylder og til enhver tid kan opfylde LCR-
kravet med 100 pct.
I forbindelse med gennemførelsen af CRD IV er kravet
om offentliggørelse af det individuelle solvensbehov
fastholdt. Kravet stammer fra Bankpakke 2. Kravet er
ikke i overensstemmelse med regeringens principper
for implementering af EU-lovgivning, da det i CRR
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 537: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 3 (20142) om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over, hvilke lovforslag på ministerens område for den forrige regeringsperiode der implementerer EU-lovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1622213_0018.png
18/22
alene er en
mulighed,
at de kompetente myndigheder
kræver, at institutterne skal offentliggøre det individu-
elle solvensbehov. Det er i Danmark et
krav,
at institutterne offentliggør deres solvensbehov hvert
kvartal – for de mindste pengeinstitutter dog kun halv-
årligt.
CRD IV indfører endvidere en række kapitalbuffere
for penge- og realkreditinstitutter samt fondsmægler-
selskaber I. Gennemførelsen af CRD IV’s regler her-
om er i vidt omfang direktivnær. Som følge af Bank-
pakke 6 er dele imidlertid ikke i overensstemmelse
med regeringens principper for implementering af EU-
lovgivning. Det drejer sig om ikrafttræden af den virk-
somhedsspecifikke kontracykliske kapitalbuffer, hvor
der efter CRD IV er en overgangsperiode fra 1. januar
2016 til 31. december 2018. Direktivet åbner dog op
for, at der kan fastsættes en kortere overgangsperiode
og åbner op for, at kapitalbevaringsbufferen og den
virksomhedsspecifikke kontracykliske kapitalbuffer
kan indføres fra 31. december 2013. Som følge af
Bankpakke 6 blev det besluttet, at den virksomheds-
specifikke kontracykliske kapitalbuffer kan finde an-
vendelse fra 1. januar 2015. Bufferen er dog endnu
ikke aktiveret. Samtidig er rammerne for indfasning af
den virksomhedsspecifikke kontracykliske kapitalbuf-
fer også lidt højere end direktivets som følge af den
politiske aftale.
Danmarks Skibskredit A/S udøver virksomhed, der
efter CRD IV ville blive anset som kreditinstitutvirk-
somhed, men selskabet er i direktivet undtaget fra reg-
lerne. Loven sætter hovedparten af de regler fra lov om
finansiel virksomhed, der implementerer CRD IV, i
kraft for Danmarks Skibskredit A/S , hvilket ikke er i
overensstemmelse med regeringens principper for im-
plementering af EU-lovgivning.
I overensstemmelse med Bankpakke 6 sætter loven
regler om whistleblowere i kraft for en række virk-
somheder, der ikke er omfattet af CRD IV. Det drejer
sig om forsikringsselskaber, investeringsforvaltnings-
selskaber, øvrige fondsmæglerselskaber, operatører af
et reguleret marked, forvaltere af alternative investe-
ringsfonde, firmapensionskasser, investeringsforenin-
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 537: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 3 (20142) om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over, hvilke lovforslag på ministerens område for den forrige regeringsperiode der implementerer EU-lovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1622213_0019.png
19/22
ger, forsikringsmæglervirksomheder, betalingsinstitut-
ter, finansielle rådgivere, pantebrevsselskaber, Løn-
modtagernes Dyrtidsfond, Arbejdsmarkedets Tillægs-
pension og Arbejdsmarkeders Erhvervssygdomsforsik-
ring.
Endelig indføres med CRD IV mulighed for at fastsæt-
te særlige krav til institutter, der er udpeget som SI-
FI’er. I overensstemmelse med Bankpakke 6 er denne
mulighed udnyttet i Danmark, hvorved de danske SI-
FI’er har forøgede kapitalkrav, styrket tilsyn, styrkede
krav til god selskabsledelse m.v. I CRD IV er der mu-
lighed for at stille krav til SIFI’er om at opretholde en
systemisk buffer til at forebygge langsigtede risici.
Denne mulighed er i henhold til Bankpakke 6 benyttet
i Danmark til at fastsætte et SIFI-krav, der skal reduce-
re risikoen for, at SIFI’erne kommer i problemer.
Loven gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/61/EU af 8. juni 2011 om forvaltere af
alternative investeringsfonde (FAIF-direktivet) og om
ændring af direktiv 2003/41/EF og 2009/65/EF samt
forordning 2009/1060/EU og 2010/1095/EU.
Loven er som udgangspunkt udtryk for direktivnær
implementering.
Direktivet indeholder krav om aflønningsregler for
ledelsen i forvaltere af alternative investeringsfonde.
Som følge af den politiske aftale om forsvarlig afløn-
ningspolitik i den finansielle sektor, skal der gælde
ensartede aflønningsregler inden for sektoren, og di-
rektivets aflønningsregler blev på den baggrund sup-
pleret med kravene fra den politiske aftale. Derved går
loven i et vist omfang videre end direktivet tilsiger.
Udgangspunktet i direktivet er, at depositarer (kredit-
institutter, fondsmæglere eller depositarer med særskilt
tilladelse) skal være etableret (dvs. have vedtægtsmæs-
sigt hjemsted eller filial) i Danmark. Direktivet giver
mulighed for i artikel 61, stk. 5, at kreditinstitutter, der
er etableret i en anden medlemsstat, kan udpeges som
depositar indtil den 22. juli 2017. Denne mulighed er
ikke udnyttet i lov om forvaltere af alternative investe-
ringsfonde m.v.
Lov
nr.
598
af
12/06/201
3
Lov
om
forvaltere af
alternative
investe-
ringsfonde
m.v.
https://www.rets
informati-
on.dk/Forms/R0
710.aspx?id=15
1849
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 537: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 3 (20142) om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over, hvilke lovforslag på ministerens område for den forrige regeringsperiode der implementerer EU-lovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1622213_0020.png
20/22
Lov
nr.
1287 af
19/12/201
2
Lov
om
ændring af
lov om fi-
nansiel
virksomhed,
lov
om
værdipapir-
handel m.v.,
lov om be-
talingstjene-
ster og elek-
troniske
penge
og
forskellige
andre love
https://www.rets
informati-
on.dk/Forms/R0
710.aspx?id=14
4714
En forvalter skal i henhold til FAIF-direktivet stille en
årsrapport til rådighed for hver alternativ investerings-
fond, som den forvalter. Men direktivet regulerer ikke
forvalteres regnskabsmæssige pligter. Der er indsat en
bestemmelse i loven, som påfører en pligt for forvalte-
re af alternative investeringsfonde med registreret
hjemsted i Danmark, der ikke er selvforvaltende, og
som har tilladelse til at forvalte alternative investe-
ringsfonde, at udarbejde og aflægge årsrapport.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/87/EF af
16. december 2002 om supplerende tilsyn med kredit-
institutter, forsikringsselskaber og investeringsselska-
ber i et finansielt konglomerat (FICOD) er valgt im-
plementeret således, at direktivets regler finder anven-
delse på finansielle koncerner generelt, og ikke kun de
koncerner, der falder inden for direktivets definition af
et finansielt konglomerat.
I forbindelse med gennemførelse af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2011/89/EU af 16.
november 2011 for så vidt angår det supplerende tilsyn
med finansielle enheder i et finansielt konglomerat
(FICOD II) er denne blevet videreført i loven, hvilket
ikke er i overensstemmelse med regeringens principper
for implementering af EU-lovgivning.
Med loven indføres desuden øget offentlighed omkring
Finanstilsynets arbejde. Elementer af disse regler er
ikke i overensstemmelse med regeringens principper
for implementering af EU-lovgivning. Der er indsat
hjemler til bl.a. udvidelse af offentliggørelsesbekendt-
gørelsen for virksomheder omfattet af hvidvaskloven
og lov om betalingstjenester, som ikke følger af hvid-
vaskdirektivet, betalingstjenestedirektivet eller e-
pengedirektivet. Derudover udvides adgangen til of-
fentliggørelse af sager forelagt Finanstilsynets besty-
relse, idet de omfattede virksomheder er forpligtet til
at offentliggøre i et videre omfang. Ændringerne følger
af Bankpakke 2.
Loven gennemfører i værdipapirhandelsloven Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2010/73/EU af 24.
november 2010 om ændring af direktiv 2003/71/EF
om det prospekt, der skal offentliggøres, når værdipa-
pirer udbydes til offentligheden eller optages til handel
(prospektdirektivet).
Lov
nr.
155
af
28/02/201
2
Lov
om
ændring af
lov om fi-
nansiel
virksomhed,
lov
om
værdipapir-
https://www.rets
informati-
on.dk/Forms/R0
710.aspx?id=14
0645
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 537: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 3 (20142) om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over, hvilke lovforslag på ministerens område for den forrige regeringsperiode der implementerer EU-lovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1622213_0021.png
21/22
handel m.v.,
lov om fo-
rebyggende
foranstalt-
ninger mod
hvidvask af
udbytte og
finansiering
af terroris-
me og for-
skellige
andre love
samt ophæ-
velse af lov
om penge-
sedler
i
Grønland
I henhold til direktivet ændres grænsen i loven for,
hvornår en udsteder skal have godkendt et prospekt fra
2,5 mio. euro til 5 mio. euro. I direktivet er der en
valgmulighed, hvorefter medlemsstater kan fastsætte
nationale regler for prospekter vedrørende udbud mel-
lem 100.000 euro og 5 mio. euro. I forbindelse med
ændringen af anvendelsesområdet for store prospekter
fra 2,5 mio. euro til 5 mio. euro blev grænsen for an-
vendelsen af de små prospektregler også hævet fra
100.000 euro til 1 mio. euro. De små prospektregler
gælder således for udbud til offentligheden af værdi-
papirer mellem 1 mio. euro og 5 mio. euro. Reglerne
om små prospekter er rent nationale regler og er såle-
des ikke i overensstemmelse med regeringens princip-
per for implementering af EU-lovgivning.
Loven ændrer desuden i implementeringen af direktiv
2005/60/EF om forebyggende foranstaltninger mod
anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning
af penge og finansiering af terrorisme (3. hvidvaskdi-
rektivet). Hvidvaskloven er som udgangspunkt udtryk
for direktivnær implementering af direktivet. Følgende
områder er dog ikke i overensstemmelse med regerin-
gens principper for implementering af EU-lovgivning.
Agenter for udenlandske virksomheder, er underlagt
tilsyn i Danmark, hvilket ikke fremgår direkte af direk-
tivet, men er i overensstemmelse med et notat fra EU-
Kommissionen, der præciserer visse dele af direktivet.
Tilsynet skal ske i samarbejde med tilsynsmyndighe-
den i hjemlandet.
Direktivet fastlægger, at der skal ske legitimering af
kunder, når der udføres lejlighedsvise transaktioner på
mindst 15.000 EUR, hvad enten transaktionen gen-
nemføres på én gang eller som flere operationer, der
ser ud til at være indbyrdes forbundet. Loven ændrer
det danske krav fra 100.000 kr. til 1.000 EUR.
Reglen om, hvornår en virksomhed eller en person er
omfattet af hvidvaskloven, kan forlade sig på identi-
tetsoplysninger og legitimation m.v. indhentet af tred-
jemand er ikke i overensstemmelse med regeringens
principper for implementering af EU-lovgivning fsva.
implementering af 3. hvidvaskdirektiv, da antallet af
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 537: Kopi af ERU alm. del - svar på spm. 3 (20142) om ministeren vil tilsende udvalget en oversigt over, hvilke lovforslag på ministerens område for den forrige regeringsperiode der implementerer EU-lovgivning, fra erhvervs- og vækstministeren
1622213_0022.png
22/22
tredjemænd begrænses i forhold til direktivet.
Loven medfører at kravet om, at de af loven omfattede
virksomheder og personer skal have skriftlige interne
regler, udvides til også at omfatte gældende EU-
forordninger på hvidvaskområdet.