Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 495
Offentligt
1616924_0001.png
Fødevarestyrelsen / Kemi og Fødevarekvalitet
Sags.nr.: 2016-3832
Den 5. april 2016
MFVM 062
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forordning (EU) om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende
stoffer i fødevarer (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende
stoffer i fødevarer er blevet ændret væsentligt adskillige gange ved ændringsforordninger, og Kommissionen
foreslår derfor at sammenskrive reglerne samt præcisere bestemmelserne, hvor det har vist sig
hensigtsmæssigt, med en ny konsolideret forordning (komitésag). Forslaget omformulerer ordlyden i
bestemmelsen, der undtager markedsføringen af laks fra Østersøen i Sverige, Finland og Letland fra at
overholde forordningens grænseværdier for dioxin i østersøfisk. Dette betyder, at kun fangster inden for disse
medlemsstaters årlige fangstkvoter i henhold til den fælles fiskeripolitik kan omsættes på deres
hjemmemarkeder. Det vil have konsekvenser for danske fiskere. Forslaget forventes sat til afstemning i den
Stående Komité for planter, dyr, fødevarer og foder (SCoPAFF) den 13.april 2016. En vedtagelse af forslaget
vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen kan derfor støtte forslaget, idet der
dog lægges afgørende vægt på, at den nuværende praksis med danske fiskeres afsætning af laks kan
opretholdes.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til sammenskrivning og præcisering af Kommissionens forordning (EF) nr.
1881/2006 af 19. december 2006 med senere ændringer om fastsættelse af grænseværdier for bestemte
forurenende stoffer i fødevarer.
Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 315/93 af 8. februar 1993 om
fællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler, særligt artikel 2, stk. 3.
Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer
og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og
Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder.
Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har
udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler
sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) den 13. april 2016.
Formål og indhold
Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 med efterfølgende ændringer fastsætter grænseværdier for miljø-
og procesforureninger samt naturlige toksiner.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 495: Notat om komitésag om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer (laks fra Østersøen)
1616924_0002.png
Formålet er at sammenskrive alle de ændringsforordninger, der er blevet vedtaget gennem de seneste 10 år i en ny
konsolideret forordning. Med sammenskrivningen forenkles dermed det gældende regelsæt.
Der foreslås endvidere ændringer i enkelte bestemmelser, hvor det har vist sig hensigtsmæssigt i henhold til
intentionerne i forordningen.
Forslaget omformulerer således ordlyden i bestemmelsen, der undtager markedsføringen af laks fra Østersøen i
Sverige, Finland og Letland fra at overholde forordningens grænseværdier for dioxin i østersøfisk. Dette betyder,
at kun fangster inden for disse medlemsstaters årlige fangstkvoter i henhold til den fælles fiskeripolitik kan
omsættes på deres hjemmemarkeder.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører en sammenskrivning af Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 af 19. december 2006
med senere ændringer om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer.
Forordningen vil være direkte gældende i Danmark og forventes ikke at medføre ændringer af anden lovgivning.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væsentlige
statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU’s budget. Forslaget skønnes heller
ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Dog skønnes det, at få
fiskere på Bornholm vil miste et indtægtsbidrag som følge af præciseringen af, at kun fangster fra fangstkvoter
tilhørende lande med undtagelse fra grænseværdier for dioxin i østersøfisk kan markedsføres uden at overholde
forordningens grænseværdier.
Ifølge NaturErhvervstyrelsens registreringer er der i 2015 solgt ca. 3500 store laks over 5,5 kg fanget af
bornholmske fiskere til Sverige. Der er anslået en gennemsnitsvægt på 8,5 kg pr. laks og en afregningspris på ca.
30 kr/kg. Dette giver samlet en afregningspris på 892.500 kr. Det fremgår, at fangsterne i 2015 involverede ca. 10
kuttere registreret i Rønne. Det bemærkes, at ovenstående beregning udelukkende er afregningsprisen. Der er
altså ikke fratrukket diverse omkostninger så som lønninger til mandskab, transportudgifter og drift. Danske
fartøjer lander endvidere begrænsede mængder af laks i Sverige. Disse er dog ikke opgjort efter størrelse.
Forslaget medfører ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet. En vedtagelse af forslaget
skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende høringssvar:
Forbrugerrådet Tænk har af ressourcemæssige årsager ikke mulighed for at forholde sig til omarbejdning af
forordning nr. 1881/2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer.
Forbrugerrådet Tænk bemærker således, at de ikke kan tages til indtægt for at støtte forslaget eller for at gøre det
modsatte.
Side 2/3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 495: Notat om komitésag om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer (laks fra Østersøen)
1616924_0003.png
SEDAN (Brancheforeningen for babymad) og Landbrug & Fødevarer stiller sig positivt overfor en
sammenskrivning og tydeliggørelse af forordning 1881/2006, hvilket gør, at bestemmelserne bliver mere
overskuelige for virksomhederne. Organisationen fremfører desuden en række specifikke bemærkninger til
reguleringen af grænseværdierne.
Danish Seafood Association finder forslaget utilfredsstillende, da det vil afskære danske fiskere fra at afsætte de
store fisk over 5,5, kg. som ikke må omsættes i Danmark. Disse store laks er hidtil blevet solgt til Sverige, og sådan
bør det fortsætte. Ligeledes anbefaler Danish Seafood Association i deres høringssvar at ophæve bestemmelser om
nationale kvoter, for det giver ikke mening, når laksebestanden i Østersøen er så forsvindende lille.
Fødevarestyrelsen bemærker i forhold til høringssvaret fra SEDAN og Landbrug & Fødevarer, at forslaget er en
sammenskrivning af de gældende grænseværdier, og grænseværdierne derfor ikke har været til forhandling.
Endvidere skal Fødevarestyrelsen bemærke til høringsvaret fra Danish Seafood Association, at det er korrekt, at
det nu præciseres, at danske fiskere skal overholde grænseværdierne for dioxin i østersøfisk i forbindelse med
markedsføring og ikke kan gøre brug af den svenske undtagelse. Østersølaks, der vejer mellem 2 og 5,5 kg renset
vægt, kan dog fortsat sælges i hele EU, når de er trimmet (alt synligt fedt er fjernet, dioxin ophobes i fedtet).
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal for forslaget
blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter forenkling af EU lovgivningen. Det er således formålstjenstligt at sammenskrive den række af
ændringsforordninger til Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 om fastsættelse af grænseværdier for
bestemte forurenende stoffer i fødevarer, der er blevet vedtaget gennem de sidste ti år, og ligeledes at præcisere
teksten, hvor det har vist sig hensigtsmæssigt. En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre
beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget, idet der dog lægges
afgørende vægt på, at den nuværende praksis med danske fiskeres afsætning af laks kan opretholdes.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Det kan bemærkes, at der tidligere er oversendt notat til Folketingets Europaudvalg om forslaget til
Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende
stoffer i fødevarer ved notater af 26. april 2005 og 21. oktober 2005.
Notaterne er ligeledes oversendt til Folketingets Fødevareudvalg.
Side 3/3