Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 483
Offentligt
1616104_0001.png
Fødevarestyrelsen / Ernæring
Sags.nr.: 2016-27-35-00262/ 2016-3783
Den 1. april 2016
MFVM 058
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens forordning (EU) om ændring af Kommissionens forordning
432/2012 om fastlæggelse af en liste over andre tilladte sundhedsanprisninger af fødevarer end
dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børns udvikling og sundhed
(komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om Kommissionens forordning (EU) …/… om ændring af
Kommissionens forordning 432/2012 om fastlæggelse af en liste over andre tilladte
sundhedsanprisninger af fødevarer end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til
børns udvikling og sundhed (komitesag). Forslaget ændrer betingelser for anvendelse for to godkendte
sundhedsanprisninger vedrørende måltidserstatninger til vægtkontrol.
Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)
vurderer, at en ændring af produkternes sammensætning for så vidt angår
indholdet af vitaminer og mineraler (30 % af de næringsstofreferenceværdier, som er fastsat i forordning
1169/2011 i stedet for 30 % af de næringsstofreferenceværdier, som er fastsat i slankekostdirektivet) ikke
ændrer på det videnskabelige grundlag, som førte til godkendelse af de pågældende sundhedsanprisninger.
Derudover er det EFSA’s vurdering, at for at have en effekt på reduktion af kropsvægt og vedligeholdelse af
kropsvægt efter vægttab bør energiindholdet pr. måltidserstatning ikke overstige 250 kcal.
kcal (1046 kJ) pr.
måltidserstatning.
Forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Forslaget
forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 12. april
2016. Regeringen kan støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om Kommissionens forordning (EU) …/… om ændring af Kommissionens
forordning 432/2012 om fastlæggelse af en liste over andre tilladte sundhedsanprisninger af fødevarer end dem,
der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børns udvikling og sundhed.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 13, stk. 4, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1924/2006 af 20. december 2016 om ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer
(anprisningsforordningen).
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité, forelægger Kommissionen sagen
for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 483: Notat om komitésag om sundhedsanprisning om måltidserstatninger til vægtkontrol
for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget
eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 12. april 2016.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at ændre betingelser for anvendelse for to godkendte sundhedsanprisninger
vedrørende måltidserstatninger til vægtkontrol, som er på listen over tilladte sundhedsanprisninger, jf.
Kommissionens forordning (EU) Nr. 432/2012 (artikel 13 listen).
De to sundhedsanprisninger er henholdsvis: ”Udskiftning
af et af de daglige hovedmåltider i en energireduceret
kost med en måltidserstatning bidrager til vedligehold af vægten efter vægttab”
og ”Udskiftning
af to daglige
hovedmåltider i en energireduceret kost med måltidserstatninger bidrager til vægttab”.
Nuværende betingelser for anvendelse af de to sundhedsanprisninger henviser til de specifikationer, der gælder
for måltidserstatninger, jævnfør Kommissionens direktiv 96/8/EF om levnedsmidler til anvendelse i energifattige
diæter med henblik på vægttab (slankekostdirektivet). Som følge af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 609/2013 om fødevarer bestemt til spædbørn og småbørn, fødevarer til særlige medicinske formål og
kosterstatninger til vægtkontrol vil måltidserstatninger til vægtkontrol imidlertid ikke længere være omfattet af
slankekostdirektivet med virkning fra den 20. juli 2016. Herefter vil måltidserstatninger til vægtkontrol være
omfattet af bestemmelserne i anprisningsforordningen.
Forslaget erstatter henvisningen til slankekostdirektivet ved at fastsætte anvendelsesbetingelser for de
pågældende anprisninger i bilaget til forordning 432/2012.
Der tages udgangspunkt i de specifikationer for måltidserstatninger til vægtkontrol, som fremgår af
slankekostdirektivet. Der foretages dog enkelte ændringer, som følge af nyere lovgivning samt nyere videnskabelig
evidens. Disse ændringer omfatter:
1) henvisning til, at produkterne skal indeholde 30 % af de næringsstofreferenceværdier for vitaminer og
mineraler, som er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1169/2011 om
fødevareinformation til forbrugerne (i stedet for de næringsstofreferenceværdier, der fremgår af
slankekostdirektivet), og
2) ændring af maksimumsindhold af energi fra 400 kcal (1680 kJ) til 250 kcal (1046 kJ) pr.
måltidserstatning.
De øvrige krav i slankekostdirektivet vedrørende indhold af fedt, protein og aminosyrer bevares. Krav
til indhold af natrium og kalium er også uændret. Ligeledes fastholdes krav til de obligatoriske
oplysninger, som skal fremgå på mærkningen af måltidserstatninger til vægtkontrol.
Foruden ovennævnte ændringer i kriterierne ændres anprisningens ordlyd delvist, idet henvisning til ”måltid”
ændres til ”hovedmåltid”. Der fastsættes en overgangsperiode på 3 år for at kunne tilpasse sig de pågældende
ændringer.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har udtalt, at en ændring af produkternes sammensætning
for så vidt angår indholdet af vitaminer og mineraler (30 % af de næringsstofreferenceværdier, som er fastsat i
forordning 1169/2011 i stedet for 30 % af de næringsstofreferenceværdier, som er fastsat i slankekostdirektivet)
ikke ændrer på det videnskabelige grundlag, som førte til godkendelse af de pågældende sundhedsanprisninger.
Side 2/4
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 483: Notat om komitésag om sundhedsanprisning om måltidserstatninger til vægtkontrol
Derudover er det EFSA’s vurdering at for at have en effekt på reduktion af kropsvægt og vedligeholdelse af
kropsvægt efter vægttab, bør energiindholdet pr. måltidserstatning ikke overstige 250 kcal.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forordning (EU) Nr. 432/2012 om fastlæggelse af en liste over andre tilladte
sundhedsanprisninger af fødevarer end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børns udvikling
og sundhed (artikel 13 listen) er en gennemførelsesforordning, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1924/2006 af 20. december 2016 om ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væsentlige
statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget. Forslaget skønnes heller
ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget medfører dog begrænsede administrative konsekvenser for erhvervslivet. Der vil være mindre
økonomiske konsekvenser for virksomheder, der skal tilpasse sammensætning og mærkning af produkterne, hvis
de fortsat ønsker at anvende de pågældende anprisninger. Virksomhederne har dog 3 år til at tilpasse sig de
pågældende ændringer.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Forslaget har været i høring i på høringsportalen, hvor der ikke er indkommet bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater.På baggrund af erfaring fra behandling af lignende forslag forventes der at være et kvalificeret
flertal for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at sundhedsanprisninger af fødevarer bør bygge på et solidt videnskabeligt
grundlag og de må ikke udgøre en risiko for menneskers sundhed. Desuden må godkendte sundhedsanprisninger
ikke være i strid med forordningens generelle principper og bestemmelser. Ligeledes er det vigtigt at fastsætte
betingelser for anvendelse af de anprisninger, der godkendes, for at sikre, at forbrugerne får relevante oplysninger
og ikke bliver vildledt, samt at der kan føres en effektiv fødevarekontrol.
Ændringerne i betingelser for anvendelse af de to godkendte sundhedsanprisninger vedrørende
måltidserstatninger til vægtkontrol sker som følge af, at der fra den 20. juli 2016 ikke længere kan henvises til
Side 3/4
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 483: Notat om komitésag om sundhedsanprisning om måltidserstatninger til vægtkontrol
slankekostdirektivet for de pågældende produkter. Der er derfor behov for, at betingelser for anvendelse af de
pågældende sundhedsanprisninger overføres fra slankekostdirektivet til forordning 432/2012 (artikel 13 listen).
De foreslåede ændringer i betingelserne for anvendelse af de pågældende sundhedsanprisninger bygger på et
videnskabeligt grundlag. Henvisningen til, at en måltidserstatning til vægtkontrol skal erstatte et hovedmåltid
giver bedre information og skaber større klarhed med hensyn til, hvad der forstås ved et måltid. Dette fremmer
forbrugerbeskyttelsen. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4