Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 47
Offentligt
Miljø- og Fødevareministeriet
Fødevarestyrelsen/ Departementet
Sagsnr.: 2015-27-22-01064 / 2015-9087
Den 21. oktober 2015
MCHR/ANSC
MFVM 443
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om delegeret retsakt vedrørende fødevarer til særlige medicinske formål
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har vedtaget den delegerede forordning (EU).../... af 25.september 2015
om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 609/2013
for så vidt angår de særlige krav til sammensætningen af og oplysning om fødevarer til
særlige medicinske formål (delegeret retsakt). Den delegerede retsakt viderefører i store
træk de eksisterende regler fra Kommissionens direktiv 1999/21/EF af 25. marts 1999
om diætpræparater til særlige medicinske formål. Den delegerede forordning er oversendt
skriftligt til Europa-Parlamentet og Rådet den 25. september 2015 med henblik på god-
kendelse. Europa-Parlamentet og Rådet kan gøre indsigelse inden den 25. januar 2016.
Den delegerede retsakt vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Rege-
ringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede rets-
akt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt den delegerede forordning (EU).../... af 25. september 2015,
der supplerer Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) nr. 609/2013 for så vidt
angår specifikke krav til sammensætning og markedsføring af fødevarer til særlige medi-
cinske formål. Den delegerede forordning er oversendt til Europa-Parlamentet og Rådet
den 25. september 2015.
Den delegerede forordning er vedtaget af Kommissionen som en delegeret retsakt med
hjemmel i artikel 11 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) nr. 609/2013 af
12. juni 2013 om fødevarer bestemt til spædbørn og småbørn, fødevarer til særlige medi-
cinske formål og kosterstatning til vægtkontrol og om ophævelse af Rådets direktiv
92/52/EØF, Kommissionens direktiv 96/8/EF, 1999/21/EF, 2006/125/EF og 2006/141/EF,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/39/EF og Kommissionens forordning (EF)
nr. 41/2009 og (EF) nr. 953/2009.
Den delegerede forordning kan kun træde i kraft, hvis Europa-Parlamentet eller Rådet ik-
ke gør indsigelse indenfor en frist på 2 måneder. Fristen for indsigelse kan forlænges med
2 måneder efter anmodning fra enten Europa-Parlamentet eller Rådet. Europa-
Parlamentet træffer beslutning om indsigelse med simpelt flertal. Rådet træffer beslut-
ning om indsigelse med kvalificeret flertal.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Notat om delegeret retsakt om fødevarer til særlige medicinske formål
2
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er
derfor regeringens vurdering, at det følger heraf, at den delegerede forordning er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet.
Formål og indhold
Den delegerede forordning fastsætter regler vedrørende specifikke krav til sammensæt-
ning og markedsføring af fødevarer til særlige medicinske formål. Fødevarer til særlige
medicinske formål er fødevarer, der er egnet til at dække ernæringsbehovet helt eller
delvist hos patienter, der ikke er i stand til at indtage en almindelig kost. Det kan for ek-
sempel være sondemad eller særlige modermælkserstatninger til for tidligt fødte børn.
Produkterne er bestemt til at anvendes under lægeligt tilsyn, dels på hospitaler og dels af
patienter privat.
Den delegerede forordning om fødevarer til særlige medicinske formål viderefører i store
træk de eksisterende regler i Kommissionens direktiv 1999/21/EF af 25. marts 1999 om
diætpræparater til særlige medicinske formål. Der foretages dog følgende ændringer:
- Der indføres forbud mod brug af ernærings- og sundhedsanprisninger.
- Der indføres restriktioner i forhold til mærkning, præsentation og reklame for fø-
devarer til særlige medicinske formål målrettet spædbørn i lighed med de restrik-
tioner, der gælder for modermælkserstatninger.
- Kravene til mærkning opdateres i forhold til de generelle mærkningsbestemmelser
i Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) nr. 1169/2011. Herudover videre-
føres en række særlige mærkningskrav fra direktivet. Med hensyn til det særlige
mærkningskrav ”til ernæringsmæssig behandling af [sygdom eller funktionelle
forstyrrelse]” justeres dette til ”til ernæringsmæssig håndtering af [sygdom, lidel-
se eller medicinske tilstand]”
- Der indføres særlige krav til næringsdeklaration.
- Der indføres mulighed for, at myndighederne i de enkelte medlemslande i forbin-
delse med notifikation af produkter til fødevaremyndighederne i de enkelte med-
lemslande, hvor produkterne ønskes markedsført, kan kræve, at virksomhederne
fremsender den information, der skal til for at kunne vurdere, om et givent pro-
dukt er i overensstemmelse med reglerne. Virksomhederne skal i dag kunne frem-
vise denne dokumentation ved kontrol.
- Der er i den delegerede forordning fastsat begrænsninger af og forbud mod visse
pesticider svarende til dem, der i øjeblikket er fastsat i bilagene til direktiv
2006/125/EF og 2006/141/EF.
- Kravene til sammensætningen af fødevarer til særlige medicinske formål målrettet
spædbørn er opdateret med det formål at tage hensyn til den nyeste videnskabe-
lige evidens.
Udtalelser
Europa-Parlamentet har bedt om at få udskudt fristen for indsigelse til den 25. januar
2016.
Gældende dansk ret
Den delegerede forordning viderefører i store træk de eksisterende regler fra Kommissio-
nens direktiv 1999/21/EF af 25. marts 1999 om diætpræparater til særlige medicinske
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Notat om delegeret retsakt om fødevarer til særlige medicinske formål
3
formål, der er gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr. 663 af 11. juni 2013 om fø-
devarer til særlige medicinske formål, idet der dog foretages enkelte ændringer, som be-
skrevet ovenfor.
Den delegerede forordning vil være direkte gældende i Danmark, og bekendtgørelse nr.
663 af 11. juni 2013 om fødevarer til særlige medicinske formål ophæves på det tids-
punkt, hvorfra Kommissionens direktiv 1999/21/EF ophæves. Direktivet ophæves 3 år ef-
ter ikrafttrædelse af den delegerede forordning.
Konsekvenser
Den delegerede forordning skønnes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomi-
ske konsekvenser.
Erhvervsstyrelsen (Team Effektiv Regulering) har vurderet, at den delegerede forordning
medfører visse administrative byrder for dansk erhvervsliv.
De administrative byrder består i, at virksomheder, der markedsfører fødevarer til særlige
medicinske formål, skal fjerne eventuelt anvendte ernærings- og sundhedsanprisninger.
Derudover skal disse virksomheder eventuelt tilrette deres produktmærkning i henhold til
restriktionerne i artikel 8, hvis virksomhedernes nuværende mærkning er i strid med dis-
se nye restriktioner. Restriktionerne medfører blandt andet, at der på mærkningen ikke
må anvendes billeder af spædbørn eller andre billeder eller tekst, der kan idealisere bru-
gen af produktet. Herudover skal fødevarer til særlige medicinske formål, der er udviklet
til at dække spædbørns ernæringsmæssige behov, mærkes på en sådan måde, at forbru-
gerne klart kan skelne mellem disse produkter og modermælkserstatninger og tilskuds-
blandinger.
Derudover består de administrative byrder i, at virksomheder, der markedsfører fødeva-
rer til særlige medicinske formål, skal efterleve en række nye særlige krav til næringsde-
klarationen. De nye krav består i, at det foruden deklaration af energi, protein, kulhydrat
og fedt bliver obligatorisk at deklarere sukkerarter, mættede fedtsyrer og salt. For de op-
lysninger, der ikke er opført i bilag XV til Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU)
nr. 1169/2011, fastsættes der ligeledes krav til rækkefølgen i deklarationen. Endvidere
må oplysningerne i den obligatoriske næringsdeklaration ikke gentages i mærkningen og
indholdet af energi og næringsstoffer må ikke angives som en procentdel af referenceind-
tagene.
Erhvervsstyrelsen (Team Effektiv Regulering) vurderer dog på baggrund af det begræn-
sede antal virksomheder, der markedsfører fødevarer til særlige medicinske formål, at de
samlede administrative byrder ikke overstiger 4 mio. kr. på samfundsniveau årligt, og de
administrative byrder vil af den grund ikke blive kvantificeret yderligere.
En vedtagelse af den delegerede forordning medfører et behov for en tilpasning af dansk
lovgivning, således at bekendtgørelse om fødevarer til særlige medicinske formål, herun-
der den nugældende § 15 vedr. restriktioner for salg af fødevarer til særlige medicinske
formål, ophæves fra det tidspunkt, hvor den delegerede forordning finder anvendelse.
Ophævelsen medfører, at salg af fødevarer til særlige medicinske formål ikke længere
kun må ske til hospitaler, klinikker ledet af læger samt via apoteker og kliniske diætister.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Notat om delegeret retsakt om fødevarer til særlige medicinske formål
1559026_0004.png
4
Ophævelsen skønnes at have økonomiske konsekvenser for de virksomheder, herunder
apotekerne, der på nuværende tidspunkt har eneretten til salget af fødevarer til særlige
medicinske formål. Konsekvensen skønnes dog at være af begrænset omfang, idet erfa-
ringer fra andre medlemsstater viser, at størstedelen af salget, uanset eneret, sker via de
salgskanaler, der i dag har eneret. Omvendt forventes ophævelsen, at kunne medføre et
øget mersalg i begrænset omfang hos de virksomheder, der ikke kan sælge produkterne
som reglerne er i dag.
Høring
Den delegerede forordning blev sendt i høring på høringsportalen den 1. oktober 2015
med frist for bemærkninger den 7. oktober 2015. Der er indkommet følgende bemærk-
ninger:
Branchenetværket for fødevarer til medicinske formål (FMF) er positivt indstillet over for
den delegerede forordning. FMF støtter kravene til sammensætning, mærkning og mar-
kedsføring af fødevarer til særlige medicinske formål.
FMF finder det positivt, at følgende tre kategorier er videreført fra direktiv 1999/21 af 25.
marts 1999 om diætpræparater til særlige medicinske formål:
- ernæringsmæssigt fuldgyldige fødevarer med en standardnæringsstofsammen-
sætning, som, når de anvendes i overensstemmelse med fabrikantens anvisnin-
ger, kan fungere som eneste ernæringskilde for de personer, de er tiltænkt
- ernæringsmæssigt fuldgyldige fødevarer med en sygdoms- eller funktionsspecifik
næringsstofsammensætning, som, når de anvendes i overensstemmelse med fa-
brikantens anvisninger, kan fungere som eneste ernæringskilde for de personer,
de er tiltænkt
- ernæringsmæssigt ikke fuldgyldige fødevarer med en standardsammensætning el-
ler en sygdoms- eller funktionsspecifik næringsstofsammensætning, som ikke er
egnede til at fungere som eneste ernæringskilde.
FMF betragter de tre kategorier som afgørende i forhold til at sikre et bredt udbud af fø-
devarer til særlige medicinske formål samt sikre muligheden for produktudvikling inden-
for produktkategorien til gavn for patienterne.
FMF støtter endvidere, at de eksisterende specifikke bestemmelser vedr. mærkning af fø-
devarer til særlige medicinske formål videreføres i den delegerede forordning. Dette sik-
rer tilgængelig information for patienter og for sundhedsprofessionelle.
FMF påpeger, at det er positivt, at et passende og proportionelt krav om notifikationen til
den kompetente myndighed er videreført, idet et sådant krav sikrer en passende over-
vågning af produkter, der markedsøres.
FMF fremhæver ligeledes, at det er positivt, at det fortsat er muligt at afvige fra sam-
mensætningskriterierne i bilaget, når dette er påkravet for at opfylde de ernæringsmæs-
sige behov hos bestemte målgrupper. Yderligere er det positivt, at denne fleksibilitet og-
så opretholdes for fødevarer til særlige medicinske formål målrettet spædbørn, samt at
der gives rimelig tid til implementeringen af ændringerne heraf.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 47: Notat om delegeret retsakt om fødevarer til særlige medicinske formål
5
Afslutningsvist anerkender FMF, at de betragter de nye krav til mærkning, præsentation
og reklame for fødevarer til særlige medicinske formål målrettet spædbørn som proporti-
onelle.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Den delegerede forordning om fødevarer til særlige medicinske formål viderefører i store
træk de eksisterende regler fra Kommissionens direktiv 1999/21/EF af 25. marts 1999
om diætpræparater til særlige medicinske formål. Det vurderes, at den delegerede for-
ordning ligger indenfor rammen af de delegerede beføjelser, som er givet til EU-
Kommissionen, i artikel 11 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) nr.
609/2013.
Den delegerede forordning indfører nedenstående ændringer, der alle bidrager til bedre
information og beskyttelse af forbrugerne:
- Der indføres forbud mod brug af ernærings- og sundhedsanprisninger
- Der indføres restriktioner i forhold til mærkning, præsentation og reklame for fø-
devarer til særlige medicinske formål målrettet spædbørn i lighed med de restrik-
tioner, der gælder for modermælkserstatninger.
- Kravene til mærkning opdateres i overensstemmelse med de generelle mærk-
ningsbestemmelser i Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EU) nr.
1169/2011. Herudover videreføres en række særlige mærkningskrav fra direkti-
vet.
- Der indføres særlige krav til næringsdeklaration.
- Kravene til sammensætningen af fødevarer til særlige medicinske formål målrettet
spædbørn er opdateret med det formål at tage hensyn til den nyeste videnskabe-
lige evidens.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede
retsakt, og vil 8 dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. Det forventes ikke, at nogen medlemsstater vil gøre indsigelser, når for-
slaget behandles i Rådet.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.