Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 4
Offentligt
1553306_0001.png
Notat
5. oktober 2015
J.nr. 15-2917515
Til Folketingets Europaudvalg – til orientering
Moms, Afgifter og Told
HMH
Notat
EU-Kommissionens delegerede forordning (EU) …/… af 28. juli 2015 om supple-
rende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 til
præcisering af visse bestemmelser i EU-Toldkodeksen (C(2015)5195-final),
1. Resumé
Med henblik på at gennemføre og supplere EU-Toldkodeksen, der blev vedtaget i 2013, har EU-
Kommissionen udarbejdet en delegeret retsakt. Den delegerede retsakt indeholder (sammen med en forven-
tet implementerende retsakt) de regler, der udfylder og supplerer rammen i EU-Toldkodeks, som finder
gradvis anvendelse fra 1. maj 2016. Forslaget indeholder en række regler, der er nødvendige for, at den
allerede vedtagne EU-Toldkodeks vil kunne fungere i praksis.
Det forventes, at hverken Rådet eller Europa-Parlamentet vil gøre indsigelse mod retsakten inden fristens
udløb den 21. oktober 2015, eller at der vil blive anmodet om yderligere tid til Rådets/Europa-
Parlamentets behandling.
Regeringen agter ikke at modsætte sig, at Rådet ikke gør indsigelse eller anmoder om udsættelse af fristen.
Den delegerede retsakt er sat på dagsorden for Coreper den 7. oktober, som reelt er den sidste frist for
medlemsstaternes stillingstagen til, hvorvidt rådet skal gøre indsigelse eller ej mod retsakten.
2. Baggrund
Der har gennem de seneste ca. 10 år været arbejdet med en modernisering af EU´s told-
regler, således at de afspejler den udvikling, der har været i varehandlen og omfanget her-
af.
Ikke mindst har der været et behov for at tilpasse reglerne til en elektronisk håndtering af
toldprocesserne. I takt med EU’s udvidelse i antallet af medlemsstater og den øgede glo-
balisering, er der opstået krav fra erhvervslivet om hurtigere og mere ensartet ageren fra
toldmyndighedernes side på tværs af EU-landene. Større ensartethed og modernisering –
herunder ikke mindst digitalisering – af EU’s toldregler har således været nødvendig for,
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 4: Delegeret retsakt om toldkodeks
1553306_0002.png
at import og eksport kan forløbe hurtigt og gnidningsfrit, at virksomhederne i EU opere-
rer med et ensartet regelsæt, og at virksomheder i EU har lige konkurrence.
EU-toldkodeks blev på denne baggrund vedtaget af Rådet i efteråret 2013 og fastlægger
de overordnede rammer for toldprocesserne, og er således direkte gældende i alle 28 med-
lemsstater. EU-Toldkodeks er på rigtig mange områder identisk med ”den moderniserede
toldkodeks”, der blev vedtaget i 2008, men, som på grund af især forsinkelser i it-
løsningerne og indførelse af Lissabon-traktaten, ikke nåede at træde i kraft som planlagt i
juni 2013.
Efter vedtagelsen af EU-Toldkodeks i oktober 2013, er der efterfølgende i EU-regi arbej-
det med de supplerende EU-bestemmelser, som mere detaljeret beskriver de dataelemen-
ter, formater, tidsfrister, processer og arbejdsgange mv., der skal til for at udfylde og sup-
plere EU-toldkodeks.
Nogle få elementer er beskrevet udtømmende i selve EU-Toldkodeksen, mens der for de
fleste toldprocedurer mv., er tillagt EU-Kommissionen beføjelser til at fastsætte enten
delegerede retsakter eller gennemførelsesretsakter afhængig af, hvad Lissabontraktaten
giver mulighed for.
EU-Kommissionen har den 28. juli 2015 (oversendt til Rådet den 21. august 2015) ud-
stedt en delegeret retsakt, og fremlagt udkast et en kommende gennemførelsesretsakt, der
tilsammen fastlægger en lang række detaljerede regler om de processer, der skal følges, når
varer, der kommer til eller forlader EU, skal håndteres af toldmyndighederne.
Disse bestemmelser ligger/skal ligge inden for de rammer, der er udstukket i EU-
Toldkodeks og politisk vedtaget af Ministerrådet og Europa-Parlamentet i 2013.
For at sikre at der kan ske den planlagte gradvise anvendelse af Toldkodeksens regler, vil
EU-Kommissionen senere på året udstede yderligere en delegeret retsakt, der fastlægger,
hvilke dele af EU-Toldkodeksen, der henover perioden 2016-2020, finder anvendelse
hvornår.
3. Formål og indhold
Formålet med den delegerede retsakt er, ud fra de beføjelser, der er fastlagt i EU-
Toldkodeksen, at supplere og udfylde de rammer, der allerede er fastlagt i EU-
Toldkodeksen, og dermed give denne et indhold, der gør det muligt at anvende den i
praksis. Reglerne i den udstedte delegerede retsakt er struktureret, så den følger EU-
Toldkodeksens opbygning.
Afsnit 1 indeholder således de ”Almindelige bestemmelser”, der især omfatter suppleren-
de bestemmelser om toldlovgivningens anvendelsesområde, toldmyndighedernes opga-
ver, definitioner, rettigheder og forpligtelser i henhold til toldlovgivningen, toldrepræsen-
tation og afgørelser, herunder høring. Dertil kommer regler om autoriserede økonomiske
Side 2 af 6
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 4: Delegeret retsakt om toldkodeks
1553306_0003.png
operatører (de såkaldte AEO´ere – Authorised Economic Operators), herunder om de
fordele, der gives disse, hvordan der ansøges om og bevilliges tilladelse til status som
AEO mv.
Afsnit 2 indeholder blandt andet supplerende bestemmelser om varers oprindelse (dvs.
hvilket land varerne anses at stamme fra), herunder de detaljerede kriterier for hvordan
varer opnår oprindelse – såvel almindelig oprindelse som såkaldt præferentiel oprindelse
(der gælder i forbindelse med fx varer omfattet af de handelsaftaler, som EU har indgået
med andre lande) samt GSP-oprindelse (de regler for oprindelse, der gælder i forbindelse
med den aftale EU har med en lang række ulande mv.), samt en række definitioner og
regler for udstedelse af oprindelsesdokumentation. Dertil kommer regler om fastlæggelse
af varers toldværdi (hvilken værdi, tolden beregnes af).
Afsnit 3 indeholder supplerende regler om toldskyld (det toldbeløb, der skal betales) og
sikkerhedsstillelse, dvs. de detaljerede regler for hvor og hvornår toldskylden opstår, når
der indføres eller udføres varer til/fra EU, samt reglerne om hvordan der skal stilles sik-
kerhed for den toldskyld, der enten er opstået eller forventes at opstå. Disse regler fast-
lægger fx de måder, der kan stilles sikkerhed på, herunder de tilfælde hvor der ikke skal
stilles sikkerhed. Det bemærkes, at reglerne gør det muligt for virksomhederne også
fremover at anvende den nuværende særlige danske sikkerhedsstillelsesordning, som
mange virksomheder anvender (hvor der indbetales 2,5 promille af toldbeløbet i forbin-
delse med importen). Afsnittet indeholder desuden de detaljerede regler, der beskriver de
procedurer mv., der gælder for blandt andet opkrævning, betaling og godtgørelse
af/fritagelse for betaling af told.
Afsnit 4 indeholder supplerende regler, der gælder, når varer indføres til EU´s toldområ-
de, herunder bestemmelser om de angivelser, der skal indgives før varerne ankommer til
EU (af hensyn til øget fokus på den forudgående sikkerhedsmæssige kontrol), og de for-
skellige angivelsestyper, der findes, når varerne ankommer og skal angives enten til en
toldprocedure eller fortoldes. Afsnittet indeholder blandt andet frister for, hvornår angi-
velserne skal indleveres, hvilke data de skal indeholde – herunder muligheden for multi-
filing (hvor flere aktører kan afgive data til samme angivelse). For at forbedre mulighe-
derne og kvaliteten af den sikkerhedsmæssige risikoanalyse før varerne ankommer til EU,
sker der en række stramninger i reglerne. Fx skal der, når reglerne er fuldt gennemført,
ske angivelse af alle sendinger før de ankommer – også selv om de er af lav værdi.
Afsnittet indeholder ligeledes regler om, hvor varerne skal angives og fremvises til told-
myndighederne, samt krav til det regnskab, der skal føres. Som noget nyt anføres i UCC-
DA, at reglerne også anvendes fuldt ud på varer, der handles internt mellem et særligt
fiskalt område i en medlemsstat og resten af denne medlemsstats område fx mellem et
toldfrit område som Livigno i Italien og Italien (tidligere var der lempeligere regler for
dette).
Afsnit 5 indeholder de supplerende regler om toldmæssig status (som har betydning for
hvornår toldskylden forfalder), henførsel af varer under en toldprocedure (fx et toldoplag
Side 3 af 6
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 4: Delegeret retsakt om toldkodeks
1553306_0004.png
hvor varerne ligger, uden at der er betalt told), verifikation og undersøgelse af de pågæl-
dende varer, frigivelse og bortskaffelse af varer. Dette afsnit indeholder blandt andet de
supplerende regler om centraliseret toldbehandling – dvs. at en vare kan fortoldes i en
anden medlemsstat end den, den fysisk befinder sig i ved indførslen.
Afsnit 6 indeholder de supplerende regler for varernes overgang til fri omsætning (når
told og (visse) afgifter er betalt) og fritagelse for importafgifter, herunder reglerne om
returvarer.
Afsnit 7 indeholder supplerende regler om de såkaldte særlige procedurer. Dvs. reglerne
om såvel intern som ekstern forsendelse og TIR (International konvention om gods-
transport) som EU's forsendelsesordning. Afsnittet indeholder endvidere regler om oplag,
herunder toldoplag og frizoner. Også proceduren for såkaldt særlig anvendelse, der blandt
andet omfatter bestemmelsen om midlertidig import, samt reglerne om henholdsvis aktiv
og passiv forædling (dvs. reglerne om håndteringen af, at der i EU arbejdes videre på
materialer fra lande uden for EU, og omvendt) er beskrevet i dette afsnit.
Afsnit 8 indeholder supplerende regler, der gælder for varer, der forlader EU's toldområ-
de, dvs. for de formaliteter, der gælder forud, for at varerne forlader EU, samt formalite-
ter, der gælder, når de forlader EU, herunder bestemmelser om eksport og reeksport, og
de tilhørende regler for summarisk udpassageangivelse, reeksportmeddelse mv.
Afsnit 9 indeholder supplerende afsluttende bestemmer, dvs. bestemmelser om fornyet
vurdering af allerede eksisterende bevillinger samt en række overgangsbestemmelser fx
om varer, der er underlagt en given procedure den 1. maj 2016, når første del af EU-
Toldkodeksen finder anvendelse.
Den delegerede retsakt indeholder desuden en lang række bilag, der indeholder de data-
elementer, der skal anvendes i forbindelse med de forskellige toldprocedurer mv., ligesom
de forskellige formater (elektroniske formater for blanketter mv.), der skal anvendes,
ligeledes fremgår af bilagene.
Hjemmelsgrundlag
Retsgrundlaget for den delegerede retsakt er EU-Toldkodeksens artikel 2, 7, 10, 20, 24,
31, 36, 40, 62, 62, 75, 88, 99, 106, 115, 122, 126, 131, 142, 151, 156, 160, 164, 168, 175,
180, 183, 186, 196, 206, 212, 213, 221, 224, 231, 235, 253 og 265.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har den 22. september 2015 afholdt møde i IMCO-udvalget om
UCC-DA. Der er fra Europa-Parlamentet rejst en række spørgsmål til den delegerede
retsakt og den samlede EU-toldkodekspakke. EU-Kommissionen har netop skriftligt
svaret på disse spørgsmål fra IMCO-udvalget. Under behandlingen af den delegerede
retsakt den 22. september 2015 var signalet fra udvalget – herunder formanden – at der
ikke umiddelbart er planer om, at Europa-Parlamentet vil modsætte sig den delegerede
Side 4 af 6
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 4: Delegeret retsakt om toldkodeks
1553306_0005.png
retsakt, ligesom der ikke ventes ønske om, at fristen for at gøre indsigelse den 21. oktober
udsættes.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget hører under EU’s enekompetence. Nærhedsprincippet finder derfor ikke an-
vendelse.
6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Den delegerede retsakt medfører ikke i sig selv ændring af toldloven. Det undersøges i
øjeblikket, om retsakten vil medføre behov for ændring af toldbehandlingsbekendtgørel-
sen.
7. Konsekvenser
Det følger direkte af EU-Toldkodeksen, der fastlægger nye toldprocesser, at der skal etab-
leres digitale it-løsninger, der understøtter disse.
Der foreligger på nuværende tidspunkt kun meget foreløbige skøn over udgifterne til
ændringer af SKATs it-løsninger, som følge af EU-Toldkodeks, på i størrelsesordenen 1 -
1,5 mia. kr. Den delegerede retsakt er ikke i sig selv udslagsgivende i forhold til skønnets
størrelse. Skønnene er ikke konsoliderede og kan derfor ændre sig betydeligt.
Skatteministeriet har igangsat en tilbundsgående analyse af toldområdet, der skal skabe et
solidt grundlag for at implementere EU-Toldkodekspakken (dvs. såvel EU-Toldkodeks
som supplerende retsakter), og herunder komme med kvalificerede skøn over udgifterne
hertil.
Det er endnu ikke muligt at skønne over de erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet disse
ligeledes blandet andet vil afhænge af valget af digitale løsninger. Det forventes, at den
øgede digitalisering og strømligningen af toldprocesserne generelt vil være byrde-
reducerende for erhvervslivet. Der vil dog også være elementer, der på baggrund af krav
om øget sikkerhed i forsyningskæden, vil have modsat effekt.
8. Høring
EU-Kommissionen har løbende i arbejdet med den delegerede retsakt haft kontakt med
de europæiske erhvervsorganisationer, der dels har haft teksterne og de forskellige forar-
bejder i høring, ligesom erhvervsorganisationerne har deltaget i møder, hvor teksterne har
været drøftet.
SKAT har orienteret om EU-Toldkodeks på SKATs Erhvervskontaktudvalg på toldom-
rådet ved flere lejligheder.
Side 5 af 6
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 4: Delegeret retsakt om toldkodeks
1553306_0006.png
SKAT har for nylig haft udsendt selve den delegerede retsakt i høring til Erhvervskon-
taktudvalget. Idet der er tale om meget omfattende retsakt, har den generelle tilbagemel-
ding fra de få organisationer mv., der har responderet, været et ønske om at få gennemgå-
et de nye regler på et møde. Erhvervslivet har givet udtryk for, at det er et meget omfat-
tende regelsæt, der skal finde (gradvis) anvendelse fra den 1. maj 2016, og at det ikke er
klart for erhvervslivet, hvilke dele der faktisk vil finde anvendelse allerede den 1. maj
2016, og hvad delene i givet fald i praksis har af betydning for virksomhedernes proces-
ser, it-løsninger mv.
SKAT har på bagrund heraf indkaldt Erhvervskontaktudvalget til et ekstraordinært møde,
hvor EU-Toldkodeks og de tilhørende retsakter er eneste punkt på dagsordenen, ligesom
SKAT har lavet en særlig hjemmeside, hvor information løbende vil blive lagt ud.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Fristen for Rådet til at gøre indsigelse over for den delegerede retsakt udløber den 21.
oktober 2015. Det forventes, at ingen medlemsstater vil modsætte sig, at Rådet ikke agter
at gøre indsigelse mod den delegerede retsakt, ligesom der ikke vil blive bedt om forlæn-
gelse af fristen. Holdningen er, at det er vigtigt nu at få det juridiske grundlag på plads,
således at fokus kan rettes mod opgaven med at forberede selve implementeringen af det
omfattende regelsæt – og ikke mindst få overgangen fra de nuværende regler til de nye
regler beskrevet og på plads.
10. Foreløbig dansk holdning
Regeringen finder, på linje med de øvrige medlemsstater, at den delegerede retsakt er nød-
vendig, for at EU-Toldkodeks vil kunne anvendes. Regeringen finder samtidig, at den dele-
gerede retsakt holder sig inden for de beføjelser, som er tillagt EU-Kommissionen i medfør
af EU-Toldkodeks.
Regeringen vil på den baggrund ikke modsætte sig, at Rådet ikke gør indsigelse mod retsak-
ten eller beder om, at den fastsatte frist for indsigelse forlænges.
Regeringen vil dog benytte enhver passende lejlighed til at understrege over for såvel EU-
Kommissionen som de andre medlemsstater, at det er en stor, dyr og omfattende opgave at
omlægge it-systemer og toldprocesser, og at der til stadighed skal arbejdes på, at implikatio-
nerne for medlemsstaternes – og EU´s – budgetter, skal holdes på et så lavt niveau som
muligt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
EU-Toldkodeks har senest været forelagt Europaudvalget i forbindelse med Konkurren-
ceevne-rådsmødet i december 2012 (del af samlenotat forelagt Europaudvalget i decem-
ber 2012). Der er oversendt grund- og nærhedsnotat om EU-Toldkodeksen i marts 2012
(Europaudvalget 2011, KOM(2012)0064 bilag 2).
Side 6 af 6