Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 367
Offentligt
1601464_0001.png
Orientering til Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget om resultatet af COP21
Parterne til FN’s klimakonvention vedtog den 12. december 2015 en juridisk
bindende global klimaaftale,
’The
Paris Agreement’.
Aftalen er et vendepunkt i
den globale klimaindsats og sætter rammen for det globale klimasamarbejde.
Samtidig sender den et vigtigt signal til den private sektor om, at klimainvesteringer
er fremtiden.
Samlet set er aftalen mere ambitiøs end forventet, hvilket bl.a. skyldes, at det
lykkedes EU at styrke alliancer med de progressive parter og sætte en række
markante fingeraftryk, herunder særligt på ambitionsniveauet. Det kan især
fremhæves, at EU, Norge og Marshall Islands m.fl. den 9. december 2015
lancerede en ’High
Ambition Coalition’,
som voksede til over 100 parter inden
COP21’s afslutning.
Ambitionsniveau og reduktionsindsats
Aftalen indeholder en målsætning om at holde den globale temperaturstigning ”et
godt stykke” under to grader og at arbejde for at begrænse den til halvanden
grad. Herudover fastsættes en målsætning om, at de globale udledninger skal
toppe så hurtigt som muligt og derefter reduceres hurtigt mhp. i anden halvdel af
århundredet at opnå en balance, hvor der ikke udledes flere drivhusgasser, end der
samtidig optages i skove mm. Danmark og EU arbejdede til det sidste for et mere
ambitiøst og konkret globalt langsigtet reduktionsmål i aftalen, f.eks. 50 pct.
reduktion i 2050 ift. 1990, hvilket det dog som ventet ikke var muligt at opnå
enighed om.
Det har været en prioritet for Danmark og EU samt sårbare ulande, at aftalen som
helhed skulle være internationalt juridisk bindende. Det var dog på forhånd kendt,
at flere centrale parter ikke kunne acceptere konkrete internationalt bindende
reduktionsforpligtelser. Som ventet blev det endelige kompromis derfor, at den
overordnede aftale er juridisk bindende, mens selve reduktionsmålene ikke er
juridisk bindende. I stedet forpligter aftalen parterne til at forberede, kommunikere
og opretholde nationalt fastsatte reduktionsbidrag samt gennemføre nationale
reduktionsindsatser med henblik på at opfylde disse. Reduktionsbidragene vil
således ikke fremgå af selve aftalen, men indgå i et register, der skal administreres
af klimakonventionens sekretariat.
En væsentlig prioritet for Danmark, EU og mange progressive lande var at etablere
en ambitionsmekanisme, som skal bidrage til at øge parternes reduktionsbidrag
fremadrettet efter aftalens forventede ikrafttrædelse i 2020. Derfor var det
afgørende, at det lykkedes at opnå enighed om, at parterne hvert femte år vurderer
implementeringen af aftalens langsigtede mål (et såkaldt ’global
stocktake’)
med
det formål at informere parterne i forbindelse med forøgelse, opdatering eller
genbekræftelse af deres nationalt bestemte reduktionsbidrag. Aftalen fastsætter
desuden et vigtigt princip om, at disse skal være mere ambitiøse end hidtidige
bidrag.
Det første ’stocktake’ under selve aftalen finder sted i 2023, hvorefter parterne i
2025 skal fremlægge nye reduktionsmål for perioden efter 2030. Parter, der alene
har fremlagt femårige mål for perioden 2020-2025, skal derfor i 2020 kommunikere
et nyt reduktionsbidrag for perioden efter 2025. Parter, der derimod har fremlagt
tiårige bidrag, herunder EU og mere end 160 andre lande, skal genbekræfte eller
opdatere deres allerede fremlagte 2030-mål i 2020. Parter med reduktionsbidrag
for 2030 er således ikke forpligtet til at fremlægge nye bidrag før 2025, hvor alle
parter ventes at fremlægge reduktionsbidrag for tiden efter 2030. Allerede før
Dato
21. december 2015
J nr.
2015-3917
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/3
www.efkm.dk
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 367: Kopi af EFK alm. del - bilag 124: Afrapportering fra COP21 i Paris den 29/11-15 til den 12/12-15
1601464_0002.png
aftalen træder i kraft, vil der i 2018 blive afholdt en ”faciliterende dialog”, der skal
informere første runde af nye bidrag i 2020.
Aftalen fastslår også, at der skal udarbejdes fælles regler for at opgøre landenes
klimaindsats og vurdere indsatserne i lyset af aftalens langsigtede målsætninger. Et
sådant fælles regelsæt var også en central prioritet for Danmark og EU.
Parisaftalen etablerer også en ny markedsmekanisme, hvor et land vil kunne købe
udledningsreduktioner ved at finansiere klimaprojekter i andre lande. Det kan på
sigt være med til at fremme et globalt karbonmarked. De nærmere regler for
markedsmekanismen skal udarbejdes, inden aftalen træder i kraft.
Endelig bemærkes det, at aftalen ikke adresserer udledningerne fra international
skibs- og luftfart, hvilket Danmark og EU ellers havde arbejdet for. De nordiske
ministre har den 15. december 2015 udsendt en erklæring, hvori de understreger
vigtigheden af at adressere udledningerne fra international transport.
Klimafinansiering
COP-beslutningen viderefører ilandenes mål om at mobilisere 100 mia. USD årligt
fra bl.a. offentlige og private kilder til 2025. Inden 2025 skal der desuden vedtages
et nyt og højere kvantitativt mål med en ikke nærmere bestemt tidshorisont.
Aftalen lægger i den forbindelse op til, at ilandene fortsat skal gå forrest, men
fastslår også, at mobilisering af klimafinansiering skal være en global indsats med
bidrag fra flere parter. Det betyder, at vækstøkonomier f.eks. kan bidrage med
offentlige finansiering, mens mindre udviklede lande kan være med til at tiltrække
private klimainvesteringer ved at skabe gode rammevilkår. Danmark og EU
arbejdede for et stærkere sprog i aftalen om, at de mest velstående ulande skulle
mobilisere klimafinansiering og bidrage til forbedrede rammevilkår, men det viste
sig ikke muligt i det endelige kompromis.
Ilandene opfordres desuden til at opskalere mobiliseringen af deres
klimafinansiering og udarbejde en konkret køreplan for at nå målet om at mobilisere
100 mia. USD årligt fra 2020.
Tilpasning til klimaforandringerne
Med aftalen etableres et globalt kvalitativt mål om at øge indsatsen for tilpasning til
klimaforandringerne, hvilket har været en stor prioritet for ulandene. Dertil forpligtes
parterne til at udarbejde nationale klimatilpasningsplaner og implementere konkrete
politikker efter behov samt kommunikere disse tiltag til klimakonventionens
sekretariat.
Herudover anerkender aftalen vigtigheden af at minimere og adressere uoprettelige
tab og skader som følge af klimaforandringerne (såkaldt ’loss
and damage’),
men
uden at etablere en mekanisme til at kompensere ulande for sådanne tab og
skader, sådan som nogle ulande ellers havde ønsket det.
Øget handling før 2020
COP21 sikrede en tilfredsstillende beslutning i det særskilte forhandlingsspor om at
øge den globale reduktionsindsats
før
2020 (Workstream 2 - WS2). WS2 har været
en stor dansk prioritet, og Danmark har ledet EU’s arbejde på WS2. I et tæt
samarbejde mellem især EU og de små østater har man sikret en proces, hvor FN
skal fremme konkrete, omkostningseffektive reduktionstiltag.
Side 2/3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 367: Kopi af EFK alm. del - bilag 124: Afrapportering fra COP21 i Paris den 29/11-15 til den 12/12-15
1601464_0003.png
I Paris blev parterne enige om, at ekspertmøder om politikker og teknologier inden
for bl.a. vedvarende energi og energieffektivitet fremover skal føde ind til årlige
højniveauevents på COP’en med deltagelse fra både ministre, den private sektor
m.fl.
Samtidig besluttede parterne efter ønske fra især den afrikanske gruppe at etablere
en tilsvarende proces for klimatilpasning. Endelig besluttede parterne i Paris, at der
på COP22 i 2016 skal afholdes en dialog, som skal evaluere fremskridt ift.
implementeringen af tidligere beslutninger om bl.a. finansiering og parternes
reduktionsindsats samt identificere muligheder for at øge indsatsen.
Parternes reduktionsbidrag til den globale klimaaftale
I modsætning til tidligere forhandlinger har parterne ikke skulle forhandle egentlige
reduktionsmål. I stedet har de skulle fremlægge nationalt bestemte
reduktionsbidrag (’Intended
Nationally Determined Contributions’,
INDCs) senest
den 1. oktober 2015. Forud for COP21 havde 186 lande fremlagt bidrag, der
dækker mere end 95 pct. af de globale udledninger.
Aftalen åbner for, at parter kan vælge at opfylde deres reduktionsbidrag i
fællesskab (såkaldt ’joint
fulfilment’).
EU og medlemsstaternes har på
miljørådsmødet den 18. september 2015 besluttet, at man vil opfylde sit bidrag over
for FN i fællesskab ligesom under Kyotoprotokollen.
EU og medlemsstaternes bidrag består af målet om mindst 40 pct. reduktion i 2030
ift. 1990, som blev vedtaget af det Europæiske Råd i oktober 2014. Målet skal nås
gennem reduktioner i hhv. de kvotebelagte sektorer og ikke-kvotebelagte sektorer.
Indsatsen for de ikke-kvotebelagte sektorer skal byrdefordeles mellem
medlemsstaterne, og forhandlingerne herom ventes påbegyndt internt i EU i andet
halvår af 2016.
Videre proces
Aftalen vil træde i kraft, når mindst 55 parter dækkende mindst 55 pct. at de globale
udledninger har ratificeret den. Frem mod aftalens ikrafttrædelse skal der vedtages
en række beslutninger, som er nødvendige for aftalens implementering, herunder
det fælles regelsæt for opgørelse af landenes klimaindsats.
Side 3/3