Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 362
Offentligt
1600760_0001.png
Notat om dansk positionspapir om regulering af international
roaming i EU
Dato
17. februar 2016
Kommissionen igangsatte den 26. november 2015 en offentlig høring om de
nationale
engrosmarkeder
for
roaming,
”fair
use
policy”
og
”bæredygtighedsmekanismen”. Der er høringsfrist til Kommissionen den 18. februar
2016, og regeringen har udarbejdet dansk høringssvar.
I høringssvaret understreger regeringen betydningen af, at der bør findes en
balance, der sikrer, at forbrugerne har en reel mulighed for at anvende mobile
tjenester i hele EU og som samtidig ikke urimeligt påvirker den samlede rentabilitet
for operatørerne.
Detailpriser, prisstrukturer for mobile tjenester og forbrugsmønstre varierer
betydeligt mellem medlemsstaterne. De danske forbrugere er blandt dem, der
bruger mest mobildata i Europa. Derudover har forbrugerne forskellige
rejsemønstre på tværs af Europa. Der er en generel tendens til, at flere personer
rejser fra de nordlige medlemsstater til de sydlige medlemsstater end omvendt. I
høringssvaret anfører regeringen derfor, at den kommende engrosregulering og
fastsættelsen af en fair use grænse vil have en stor indvirkning på de europæiske
operatørers roamingforretning og de europæiske forbrugeres brug af roaming på
rejser i EU.
Når de nye EU-regler træder i kraft, får en forbruger i Danmark adgang til at bruge
sin telefon i et andet EU-land uden at betale andet end den samme pris, som
kunden betaler i Danmark. Dermed kan det blive dyrt for det danske mobilselskab,
hvis dén engrospris, som det danske selskab skal afregne til det besøgte lands
mobilselskab reelt er højere end eller tæt på detailprisen, som kunden betaler i
Danmark, især da Danmark har nogle af laveste detailpriser inden for EU. Dette
problem forstærkes, hvis der er en meget høj fair use grænse, som dermed
betyder, at den danske forbruger har adgang til et stort forbrug af mobiltale, sms og
data i et andet EU-land uden at betale andet end den danske detailpris, som er
fastsat i det hjemlige abonnement. Dette kan i sidste ende føre til højere nationale
detailpriser.
I høringssvaret opfordres der til, at der samlet set skal findes den rette balance
mellem engrosprisloftet og fair use grænsen. Desto højere engrosprisloft og fair
use grænse, jo større vil den negative effekt på de danske operatørers
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Notat vedr. dansk positionspapir om regulering af international roaming i EU
1600760_0002.png
detailforretninger være. Regeringen finder, at dette kan have en effekt på de
nationale detailpriser og adgangen til roamingtjenester, da Danmark har nogle af
de laveste detailpriser inden for EU.
Regeringen finder, at en bæredygtig afskaffelse af detailroamingtillæg kræver en
betydelig reduktion af de engrospriser, som mobilselskaberne betaler hinanden.
Regeringen vurderer, at hvis operatører kommer til at tabe penge på at sælge
roamingtjenester til nationale priser, vil de enten hæve priserne på
hjemmemarkedet for at kompensere for dette tab eller ophøre med helt at tilbyde
roamingtjenester. I regeringens høringssvar anfører regeringen, at det er muligt at
sænke engrosprislofterne betydeligt. Dette gælder især med hensyn til
datatjenester, idet engrosprisloftet er markant højere end omkostningerne, som
siden 2012 er faldet betydeligt.
Forbrugsmønstre varierer betydeligt på tværs af EU, og reglerne bør være i stand
til at imødekomme forbrugere med høje forbrugsmønstre for at sikre, at forbrugerne
har en reel mulighed for at bruge mobile tjenester i hele EU til gavn for de
europæiske virksomheder. Samtidig bør reglerne sikre mod ”permanent roaming”
(fx hvis forbrugeren har et mobilabonnement i et andet EU-land, hvor de nationale
priser er lavere end i hjemlandet, eller hvis forbrugeren permanent opholder sig i
udlandet med et nationalt abonnement fra sit hjemland). I høringssvaret anfører
regeringen derfor, at det er vigtigt, at fair use grænsen på den ene side ikke er for
restriktiv, men på den anden side ikke sættes højere, end hvad der kan anses for
rimeligt for ”periodisk rejseaktivitet”.
Indførelsen af en bæredygtighedsklausul er specielt beregnet til at kompensere
operatører med lave nationale mobiletakster – typisk i form af pakker – og en
negativ saldo på roamingtrafik. Regeringen mener, at bæredygtighedsklausulen
bør sikre, at ingen operatør risikerer at skulle levere roamingtjenester uden at
kunne få dækket sine omkostninger. En situation, hvor omkostningsdækning er
gjort umulig eller administrativt vanskeligt, kan afholde operatørerne fra at levere
roamingtjenester, især i deres billigste abonnementer.
Side 2/2