Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 354
Offentligt
1599125_0001.png
Fødevarestyrelsen / Kemi og Fødevarekvalitet
Sags.nr.: 2016-29-35-00240/2016-1875
Den 11. februar 2016
MFVM 034
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af bilag IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med
hensyn til maksimalgrænseværdier for Streptomyces K61 (tidligere S. griseoviridis), Candida
oleophila stamme O, FEN 560 (også kaldet bukkehorn eller bukkehorns frøpulver), Methyl
decanoat (CAS 110-42-9), Methyl octanoat (CAS 111-11-5) og Terpenoid blanding QRD 460 i eller
på specifikke produkter (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer vedrørende maksimalgrænseværdier i bilag IV til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 for seks pesticider i en række afgrøder og i produkter af
animalsk oprindelse (komitésag). Forslaget indebærer, at mikroorganismerne Streptomyces
K61 (tidligere
S.
griseoviridis)
og
Candida oleophila
stamme O,
samt stofferne
FEN 560 (også kaldet bukkehorn eller bukkehorns
frøpulver), Methyl decanoat (CAS 110-42-9), Methyl octanoat (CAS 111-11-5) og Terpenoid blanding QRD 460
tilføjes til bilag IV, som er en liste over pesticider, hvor der ikke skal fastsættes en grænseværdi, fordi et
eventuelt restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko. Der er
gennemført risikovurderinger for de anførte pesticider af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA),
og ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable, også hvad angår kombinationseffekter. DTU
Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og vurderer, at de foreslåede ændringer
vedrørende de fire stoffer er sundhedsmæssigt acceptable, også hvad angår kombinationseffekter. For så vidt
angår mikroorganismerne, vurderer DTU Fødevareinstituttet, i samarbejde med Miljøstyrelsen, på baggrund
af blandt andet videnskabelige vurderinger fra EFSA, at de foreslåede ændringer vedrørende
mikroorganismerne er sundhedsmæssigt acceptable. Forslaget forventes at komme til afstemning i Den
Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 22.– 23. februar 2016. En vedtagelse af
forslaget vurderes at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen kan derfor støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, den tidligere regering i
2012 forelagde Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af
maksimalgrænseværdier for pesticidrester.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske
fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5, stk. 1, i pesticidrammeforordningen.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og
Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder.
Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har
udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 354: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for Streptomyces K61, Candida oleophila stamme O, FEN 560, Methyl decanoat, Methyl octanoat og Terpenoid blanding QRD 460 i eller på specifikke produkter
1599125_0002.png
sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt
Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder
(SCoPAFF) den 22. – 23. februar 2016.
Formål og indhold
Generelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidrester
Maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningens bilag II for de
aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse eller ikke-optagelse på EU’s positivliste til
anvendelse af pesticider (forordning 1107/2009). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer
og afgrøder, der endnu ikke er færdigevaluerede med hensyn til alle anvendelser og resulterende restindhold; der
er dog foretaget en sundhedsmæssig vurdering af alle maksimalgrænseværdier i bilag III.
For nogle pesticider vurderes det ikke nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier, fordi et eventuelt
restindhold efter anvendelse af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko. Disse stoffer opføres
på en liste i pesticidrammeforordningens bilag IV. Pesticider, hvor alle maksimalgrænseværdier fastsættes på
detektionsgrænsen, opføres på bilag V.
Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføres der i EU en konkret
risikovurdering. På den baggrund fastlægges specifikke maksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte
afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et
pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde-pesticid-
kombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden.
Undtaget for dette generelle princip, er pesticider, som opføres på bilag IV.
En maksimalgrænseværdi kan, efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU, indføres eller ændres på
baggrund af:
en udvidet anvendelse til andre afgrøder af et allerede godkendt pesticid,
en anden anvendelse af et pesticid, for eksempel i en medlemsstat, hvor der for en effektiv bekæmpelse
påkræves en øget behandling, der medfører en øget rest i afgrøden,
ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU, og hvor der ikke
allerede er fastsat en dækkende EU-grænseværdi,
implementering af Codex Alimentarius (Food and Agriculture Organization/World Health Organization)
grænseværdier i EU,
nye oplysninger om for eksempel toksikologi,
planlagt revurdering af pesticidet,
andre særlige forhold (for eksempel at stoffet forekommer som miljøforurening), eller
tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi, på baggrund af anvendelse i EU eller import af
fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af en medlemsstat i EU. Den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabelig sundhedsmæssig vurdering
af alle forslag til ændringer af maksimalgrænseværdier.
Side 2/4
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 354: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for Streptomyces K61, Candida oleophila stamme O, FEN 560, Methyl decanoat, Methyl octanoat og Terpenoid blanding QRD 460 i eller på specifikke produkter
1599125_0003.png
Kommissionens forslag
Kommissionen foreslår, på baggrund af videnskabelige risikovurderinger fra EFSA, at bilag IV ændres med
hensyn til seks pesticider. Forslaget indebærer mikroorganismerne
Streptomyces
K61 (tidligere
S. griseoviridis)
og
Candida oleophila
stamme O samt stofferne FEN 560 (også kaldet bukkehorn eller bukkehorns frøpulver),
Methyl decanoat (CAS 110-42-9), Methyl octanoat (CAS 111-11-5) og Terpenoid blanding QRD 460. Disse
mikroorganismer og stoffer foreslås tilføjet til bilag IV, som er en liste over pesticider, der ikke skal fastsættes en
grænseværdi for, fordi restindhold af pesticiderne ikke vurderes at have en sundhedsmæssig risiko.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Forslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direkte gældende i
Danmark.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget har heller ingen væsentlige
statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller for EU´s budget. Forslaget skønnes heller
ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser. Ligeledes medfører
forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget er udarbejdet på baggrund af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at mikroorganismerne og stofferne ikke er
sygdomsfremkaldende for mennesker.
DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering af forslaget, og konkluderer, at de foreslåede ændringer
vedrørende de fire stoffer er sundhedsmæssigt acceptable, også hvad angår kombinationseffekter. DTU har, på
baggrund af den nuværende viden på området, vurderet, at der ikke vil være problemer som følge af
kombinationseffekter for de stoffer, som forslaget omhandler.
Miljøstyrelsen har været inddraget i forbindelse med vurderingen af de foreslåede ændringer vedrørende
mikroorganismer, da Miljøstyrelsen tidligere har vurderet disse pesticider i forbindelse med optagelse af
pesticiderne på EU’s positivliste for pesticider, der må bruges i EU efter national godkendelse af specifikke midler
og anvendelser.
For de mikroorganismer, som forslaget omhandler, vurderer DTU Fødevareinstituttet i samarbejde med
Miljøstyrelsen – på baggrund af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
(EFSA), den kendte litteratur på området og supplerende materiale fra Kommissionen - at det er forsvarligt at
undlade at sætte maksimalgrænseværdier for de specifikke stammer ved reguleret brug, og at de foreslåede
ændringer vedrørende disse mikroorganismer derfor er sundhedsmæssigt acceptable.
En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.
Side 3/4
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 354: Notat om komitésag om maksimalgrænseværdier for Streptomyces K61, Candida oleophila stamme O, FEN 560, Methyl decanoat, Methyl octanoat og Terpenoid blanding QRD 460 i eller på specifikke produkter
1599125_0004.png
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:
Landbrug & Fødevarer tager umiddelbart vurderingen fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)
til efterretning, og har ikke indvendinger imod forslaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater. Baseret på
afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalificeret flertal for forslaget.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Alle pesticider der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, som fører til fastsættelse
af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II og III), eller som fører til den beslutning, at
det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier (optagelse på bilag IV). Stoffer, hvor alle
maksimalgrænseværdierne sættes ned til detektionsgrænsen, overføres til bilag V. Pesticidrammeforordningen, og
de deraf afledte forordninger, er derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed.
Regeringen kan alene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld harmonisering
af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer i EU. For at dette kan
lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres, herunder bilag II, III, IV og V.
For alle pesticiderne er det vurderingen, at de foreslåede ændringer vil medføre en tilstand på fødevareområdet,
der er sundhedsmæssigt acceptabel.
Regeringen kan på denne baggrund støtte forslaget.
Det bemærkes, at regeringens holdning til forslaget ligger inden for de retningslinjer, den tidligere regering har
forelagt Folketingets fødevareordførere for behandling af komitésager om fastsættelse af maksimalgrænseværdier
for pesticidrester.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 4/4