Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 300
Offentligt
Udenrigsministeriet, den 22. januar 2016
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Statutten for EU-Domstolen (overførsel af sagerne fra EU-Personaleretten til Retten)
- Dok 14306/1/15 af 14. januar 2016
1. Resumé
EU-Domstolen har fremlagt det formelle forslag til EU-lovgivningsinitiativ til gennemførsel af den anden fase
af reformen af EU-Domstolen. Konkret er der tale om et forslag til forordning, som sikrer overførsel af sagerne
fra EU-Personaleretten til Retten, hvorved Personaleretten nedlægges. Vedtagelse sker efter den almindelige
lovgivningsprocedure, hvormed Rådet træffer afgørelse ved kvalificeret flertal.
2. Baggrund
I 2011 fremsatte EU-Domstolen et forslag til EU-lovgivningsinitiativ (forordningsforslag om
ændring af statutten for EU-Domstolen) om forøgelse af dommerantallet ved Retten med 12
dommere. Forhandlingerne herom strandede i Rådet, idet det viste sig umuligt at nå til
enighed blandt medlemslandene om en model for udpegning af de ekstra dommere, der var
mindre end antallet af medlemslande.
På den baggrund foreslog EU-Domstolen den 13. oktober 2014 at fordoble af antallet af
dommere ved Retten gennem en ændring af strukturen for EU-Domstolen, således at hver
medlemsstat får to dommere i alt. Retten kommer dermed til at bestå af 56 dommere, når
reformen er gennemført. Fordoblingen af antallet af dommere forudsættes at ske gennem en
indfasning i tre faser. EU-lovgiver vedtog dette reviderede forslag den 16. december 2015.
EU-Domstolen har den 24. november 2015 fremlagt et forslag til EU-lovgivningsinitiativ,
som er en teknisk nødvendig gennemførsel af den del af reformen af EU-Domstolens
struktur, der vedrører EU-Personaleretten (dok 14306/1/15 af 14. januar 2016).
3. Formål og indhold
Forslaget indebærer, at sagerne fra EU-Personaleretten (der er en specialret under Retten med
henblik på håndtering af sager vedrørende personalet ved EU's institutioner) overføres til
Retten, idet EU-Personaleretten nedlægges.
Forslaget medfører en ændring af protokol nr. 3 vedrørende statutten for EU-Domstolen og
har hjemmel i TEUF artikel 281. Vedtagelse af forslaget sker ved anvendelse af den
almindelige lovgivningsprocedure, hvorefter Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Da én af de 7 dommere ved EU-Personaleretten pt. er dansk, betyder det, at Danmark vil få
sit andet dommersæde ved Retten i september 2016. Udpegning af dommere ved Retten sker
med hjemmel i TEUF artikel 254 efter en såkaldt fælles overenskomst mellem
medlemslandene.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 300: Grund- og nærhedsnotat vedr. Statutten for EU-Domstolen
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om EU-Domstolens forslag fra november 2015.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Forslaget vurderes ikke i sig selv at have økonomiske konsekvenser.
8. Høring
Domstolens forslag har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været drøftet i Rådsarbejdsgruppen vedrørende EU-Domstolen samt i Coreper,
hvor en meget bred kreds af medlemslande har tilkendegivet støtte til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side er man positivt indstillet over for forslaget, der er led i gennemførelsen af det
vedtagne forslag om reform af EU-Domstolen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget er ikke tidligere forelagt for Folketingets Europaudvalg.
EU-Domstolens reviderede forslag til reform af EU-Domstolen, herunder med fordobling af
antallet af dommere ved Retten, blev forelagt for Folketingets Europaudvalg til (revideret)
forhandlingsoplæg i februar 2015.