Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 265
Offentligt
1588961_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. januar 2016
EU-retskontoret
Stinne Andersen
2015-619/21-0068
1812712
Redegørelse for hovedelementerne i EU-Domstolens udtalelse af 18.
december 2014 om EU’s tiltrædelse til EMRK
1.
I forbindelse med forelæggelsen på et møde i Folketingets Europaud-
valg den 27. november 2015 af de sager inden for Justitsministeriets områ-
de, der forventedes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender)
og mødet i Det Blandede Udvalg den 3.-4. december 2015, blev justitsmi-
nisteren anmodet om at redegøre nærmere for hovedelementerne i EU-
Domstolens udtalelse af 18. december 2014 om EU’s tiltrædelse til Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK).
2.
Med Lissabon-Traktaten besluttede EU’s medlemsstater, at EU skulle
tiltræde EMRK. Kommissionen indledte i juli 2010 forhandlingerne med
Europarådets medlemsstater om vilkårene for EU’s tiltrædelse af EMRK. I
april 2013 lykkedes det Kommissionen og Europarådets medlemsstater at
nå til enighed om et udkast til en tiltrædelsestraktat. Kommissionen anmo-
dede herefter i august 2013 EU-Domstolen om en udtalelse om, hvorvidt
udkastet var foreneligt med EU- og EUF-traktaterne. Under EU-
Domstolens behandling af sagen intervenerede Rådet og Europa-
Parlamentet samt 24 af EU’s medlemsstater til fordel for udkastet til en til-
trædelsestraktats overensstemmelse med traktaterne.
Som det fremgår af det reviderede samlenotat, der blev sendt til Folketin-
gets Europaudvalg den 28. september 2015, vedrørende de sager inden for
Justitsministeriets ansvarsområde, der forventedes behandlet på rådsmødet
(retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8-9.
oktober 2015, har EU-Domstolen ved udtalelse af 18. december 2014 til-
kendegivet, at det foreliggende udkast til tiltrædelsestraktat hverken er for-
eneligt med EU-Traktatens artikel 6, stk. 2, eller den tilknyttede protokol.
Domstolen peger i den forbindelse bl.a. på, at traktatudkastet på flere
punkter ikke i tilstrækkeligt omfang fastlægger forholdet mellem EU-
retten og EMRK.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 265: Redegørelse for hovedelementerne i EU-Domstolens udtalelse af 18/12-14 om EU’s tiltrædelse til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK)
EU-Domstolens udtalelse indeholder bl.a. følgende hovedelementer:
Aftaleudkastet griber ifølge EU-Domstolen ind i EU’s retsordens autono-
mi, idet det for det
første
ikke indeholder bestemmelser, der sikrer en ko-
ordination mellem EMRK’s artikel 53, hvorefter medlemsstaterne kan
fastsætte et højere beskyttelsesniveau end det i konventionen sikrede, og
artikel 53 i EU’s charter om grundlæggende rettigheder, hvorefter EU-
Domstolen har fastslået, at nationale niveauer af beskyttelse hverken må
stride mod chartret eller mod EU-rettens forrang, enhed og effektivitet.
For det
andet
sikrer aftaleudkastet efter EU-Domstolens opfattelse ikke, at
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols krav om, at medlemsstater i
visse situationer kontrollerer, hvorvidt EMRK overholdes i en anden med-
lemsstat, ikke vil gribe ind i princippet om gensidig tillid mellem med-
lemsstaterne.
For det
tredje
påpeger EU-Domstolen, at aftaleudkastet ikke indeholder
bestemmelser, der sikrer, at EMRK’s mekanisme (indført ved protokol nr.
16 til EMRK), hvorefter en national ret, der er sidste retsinstans, kan an-
mode om en rådgivende udtalelse fra Den Europæiske Menneskeret-
tighedsdomstol, ikke kan medføre omgåelse af EU’s procedure med præ-
judicielle forelæggelser, der ifølge EU-Domstolen udgør kernen i det ved
traktaterne indførte domstolssystem.
EU-Domstolen anfører for det
fjerde,
at det følger af EUF-Traktatens arti-
kel 344, at medlemsstaterne forpligter sig til ikke at søge tvister vedrøren-
de fortolkningen eller anvendelsen af traktaterne afgjort på anden måde
end fastsat i EUF-Traktaten, og at afgørelser herom således skal træffes af
EU-Domstolen. Idet aftaleudkastet ikke indeholder bestemmelser, der sik-
rer, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol ikke vil kunne træffe
afgørelse i sager, hvor der rejses sådanne spørgsmål, strider dette mod
EUF-Traktatens artikel 344.
For så vidt angår aftaleudkastets mekanisme for medindklagede i klagesa-
ger om EU-rettens forenelighed med EMRK, der skal sikre, at der ikke op-
står ”huller” for så vidt angår deltagelse, tilregnelse og håndhævelse i
EMRK-systemet, bemærker EU-Domstolen for det
femte,
at mekanismen
ikke sikrer, at EU’s og EU-rettens særlige karakteristika bevares. Det skyl-
des bl.a., at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol i visse situatio-
ner har kompetence til at vurdere, hvorvidt betingelserne for at være med-
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 265: Redegørelse for hovedelementerne i EU-Domstolens udtalelse af 18/12-14 om EU’s tiltrædelse til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK)
indklaget er opfyldt, og således bliver tillagt kompetence til at vurdere
kompetencefordelingen mellem EU og EU’s medlemsstater.
For det
sjette
bemærker EU-Domstolen i relation til aftaleudkastets meka-
nisme for forudgående inddragelse af EU-Domstolen i sager ved Den Eu-
ropæiske Menneskerettighedsdomstol, hvor der ved behandlingen af sagen
skal tages stilling til EU-ret, at fremgangsmåden ikke gør det muligt at be-
vare EU’s og EU-rettens særlige karakteristika. Det skyldes, at vurderin-
gen af behovet for forudgående inddragelse af EU-Domstolen ligger hos
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Derudover sikrer aftaleud-
kastet ikke efter EU-Domstolens opfattelse, at EU fuldt ud og systematisk
informeres om sager for Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
For det
syvende
bemærker EU-Domstolen, at den inden for området for
den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik alene har en meget begrænset
kompetence Da aftaleudkastet imidlertid tillægger Den Europæiske Men-
neskerettighedsdomstol en videregående kompetence på området for den
fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, overdrages dele af domstolsprøvel-
sen eksklusivt til et for EU eksternt organ, og aftaleudkastet griber dermed
ind i EU-rettens særlige karakteristika.
3.
I forlængelse heraf kan oplyses, at på RIA-rådsmødet i oktober 2015
blev Kommissionen opfordret til at udarbejde en skriftlig analyse med
henblik på at bringe drøftelserne i rådsarbejdsgruppen videre. Kommissio-
nen blev også opfordret til at viderebringe beskeden om, at EU fortsat er
optaget af at kunne tiltræde EMRK til de øvrige aftaleparter i Europarådet.
Kommissionen har på den baggrund udarbejdet et oplæg til diskussion af
en række af de problemstillinger, EU-Domstolen rejste i sin udtalelse.
Oplægget er blevet drøftet på et møde i rådsarbejdsgruppen i november
2015. Men da det er en teknisk og juridisk vanskelig opgave, er der behov
for yderligere drøftelser i rådsarbejdsgruppen.
3