Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 240
Offentligt
1586200_0001.png
J.nr. 15-3208722
22. december 2015
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 131 af 1. december 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette Rose Hansen
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 240: Kopi af SAU alm. del - svar på spm. 131 om at oplyse, hvilke andre afgifter hvor EU har beføjelse til at fastsætte, hvad provenuet skal bruges til, jf. svar på spm. 83, fra skatteministeren
1586200_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af svar på SAU alm.del – spørgsmål 83, hvoraf det fremgår, at provenuet fra
afgiften på alkoholsodavand på grund af EU-regler er øremærket og anvendes til sund-
hedsformål i Danmark, bedes ministeren oplyse, hvilke EU-regler der fastslår dette, og
hvornår Danmark har overdraget beføjelsen til, at EU kan fastsættes dette. Endvidere
bedes ministeren oplyse, hvilke andre afgifter hvor EU har beføjelse til at fastsætte, hvad
provenuet skal bruges til.
Svar
Afgifterne på alkohol og alkoholdige drikkevarer er EU-harmoniseret i alkoholbeskat-
ningsdirektiverne, jf. Rådets direktiv 92/83/EØF om harmonisering af punktafgiftsstruk-
turen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer og Rådets direktiv 92/84/EØF om ind-
byrdes tilnærmelse af punktafgiftsstrukturerne for alkohol og alkoholholdige drikkevarer.
Danmark implementerede alkoholbeskatningsdirektiverne i dansk lovgivning ved lov nr.
1017 af 19. december 1992. De regler, der er fastsat i direktiverne, heriblandt retningslin-
jerne for afgiftspålæggelsen og minimumsatserne, skal således overholdes.
De harmoniserede EU-regler fastsætter, at der som udgangspunkt skal anvendes samme
afgiftssats for samme gruppe af drikkevarer, dvs. for øl, vin, andre gærede drikkevarer end
vin og øl, henholdsvis spiritus.
I cirkulationsdirektivet, jf. Rådets direktiv 92/12/EF om den generelle ordning for
punktafgiftspligtige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed) er
der imidlertid en mulighed for at pålægge særafgifter på en bestemt type af drikkevarer, fx
alkoholsodavand, såfremt det sker af andre hensyn end budgetmæssige. Cirkulationsdirek-
tivet blev også implementeret ved lov nr. 1017 af 19. december 1992.
EU-Domstolen har, i en konkret sag, fortolket bestemmelsen i cirkulationsdirektivet såle-
des, at den gør det muligt for medlemsstaterne at fastsætte andre indirekte skatter i
særligt
øjemed,
dvs. et andet formål end et budgetmæssigt.
Tillægsafgiften er en sådan særafgift. Indtægterne fra indførelse af tillægsafgiften er derfor
øremærket til en række konkrete sundhedsfremmende projekter, herunder alkoholkam-
pagner imod unges brug af alkoholsodavand samt en styrket behandlingsindsats mod
alkoholmisbrug. Tillægsafgiften på alkoholsodavand har dermed ikke et budgetmæssigt
formål, men et sundhedsfremmende formål.
Der er ikke andre afgiftsprovenuer inden for Skatteministeriets ressort, der er øremærke-
de som følge af EU-retten.
Side 2 af 2