Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 230
Offentligt
1584930_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Grund- og nærhedsnotat
Reform af valgloven i Den Europæiske Union
Europa-Parlamentets beslutning af 11. november 2015 om reform af valgloven i Den
Europæiske Union (2015/2035(INL))
P8_TA-PROV(2015)0395
Nyt forslag.
1.
Resumé
Europa-Parlamentet vedtog den 11. november 2015 forslag om reform af valgloven i Den Europæiske Union.
Formålet med forslaget er at harmonisere proceduren for Europa-Parlamentsvalg. Forslaget skal nu behandles i
Rådet, hvor en vedtagelse vil kræve enstemmighed.
Forslaget vurderes at have statsfinansielle konsekvenser i form af afledte nationale udgifter og lovgivningsmæssige
konsekvenser ift. tilpasning af den danske Europa-Parlamentsvalglov.
Regeringen finder, at det vil være ønskeligt at øge legitimiteten af, kendskabet til og interessen for valg til
Europa-Parlamentet, hvilket en række af elementerne i Europa-Parlamentets forslag vil kunne bidrage til.
Samtidig lægger regeringen vægt på, at valgmåden til Europa-Parlamentsvalg ikke reformeres for at indføre
ensartethed for ensartethedens skyld. En eventuel reform af valgloven bør sikre tilstrækkelig fleksibilitet og
frivillighed ift. medlemsstaternes og partiernes traditioner, nationale valgsystemer og lovgivning.
2.
Baggrund
Valgloven i den Europæiske Union blev vedtaget i 1976 forud for de første direkte valg til
Europa-Parlamentet i 1979.
I henhold til TEU art. 223, stk. 1, udarbejder Europa-Parlamentet forslag mhp. fastsættelse af
de bestemmelser, der er nødvendige for, at dets medlemmer kan vælges ved almindelige direkte
valg ifølge en i alle medlemsstater ensartet fremgangsmåde eller efter principper, der er fælles
for alle medlemsstater. Rådet fastsætter med enstemmighed de nødvendige bestemmelser efter
en særlig lovgivningsprocedure og efter godkendelse fra Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med et flertal af sine medlemmer. Disse bestemmelser træder i kraft, når medlemsstaterne har
godkendt dem i overensstemmelse med deres forfatningsmæssige bestemmelser.
I 2002 blev der for første gang gennemført ændringer af valgloven. Disse ændringer pålægger
medlemsstaterne at afholde Europa-Parlamentsvalg efter forholdstalsmetoden ved listevalg eller
en metode med overførsel af overskydende stemmer. Samtidig blev dobbeltmandat for
medlemmer af Europa-Parlamentet afskaffet. Derudover fik medlemsstaterne ret til at oprette
valgkredse på nationalt niveau og indføre en national spærregrænse på op til 5 pct.
Efter Europa-Parlamentsvalget i 2014 besluttede Europa-Parlamentets udvalg om
konstitutionelle anliggender (AFCO-udvalget) at udarbejde et forslag til reform af valgloven.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 230: Grund- og nærhedsnotat vedr. reform af valgloven i Den Europæiske Union
1584930_0002.png
UDENRIGSMINISTERIET
Forslag til reform af valgloven blev vedtaget i Europa-Parlamentet den 11. november 2015.
Forslaget blev modtaget i Rådet i dansk sprogversion den 27. november 2015.
3.
Formål og indhold
Formålet med forslaget er at harmonisere proceduren for Europa-Parlamentsvalg. Forslaget
omfatter dels Europa-Parlamentets indledende betragtninger, som begrunder indholdet
i ændringsforslagene til valgloven, og dels selve ændringsforslagene til valgloven. Det er kun
selve ændringsforslagene, som Rådet skal træffe afgørelse om.
Europa-Parlamentet har foreslået følgende substansændringer til valgloven:
-
at Rådet med enstemmighed indfører en fælles valgkreds, der dækker alle
medlemsstaterne, for de europæiske partiers respektive indstillede hovedkandidat til
posten som Kommissionens formand;
-
at de europæiske politiske partier skal indstille deres kandidat til posten som
kommissionsformand senest 12 uger før påbegyndelsen af valgperioden;
-
at der indføres obligatoriske spærregrænser på 3-5 pct.;
-
at der fastsættes en tidsfrist for opstilling af kandidatlister på mindst 12 uger før
påbegyndelsen af valgperioden;
-
at der fastsættes en tidsfrist for færdiggørelse af valglisten over stemmeberettigede på 8
uger før første valgdag;
-
at politiske partier skal overholde demokratiske procedurer og gennemsigtighed i
forbindelse med udvælgelsen af kandidater til valg;
-
at kandidatlisten skal sikre kønsligestilling;
-
at stemmesedler skal give lige synlighed til navn og logo for både nationale og
europæiske politiske partier;
-
at medlemsstater skal tilskynde til synlighed for tilknytning mellem de nationale og
europæiske politiske partier i radio, TV og kampagnemateriale. Valgmateriale skal
indeholde en henvisning til programerklæringen for både det nationale og europæiske
politiske parti;
-
at reglerne om at sende valgmateriale til vælgere skal være de samme for valg til Europa-
Parlamentet som til nationale, regionale og lokale valg i en medlemsstat;
-
at medlemsstaterne kan indføre elektronisk stemmeafgivning og stemmeafgivning via
internettet;
-
at medlemsstaterne kan tillade deres borgere at brevstemme pr. post;
-
at Europa-Parlamentsmedlemmerne repræsenterer alle unionsborgerne;
-
at hvervet som Europa-Parlamentsmedlem er uforeneligt med hvervet som medlem af
et nationalt eller regionalt parlament eller en regional forsamling med
lovgivningsbeføjelser;
-
at alle unionsborgere har stemmeret, også når de bor og arbejder i tredjelande;
-
at hver medlemsstat skal udpege en kontaktmyndighed ansvarlig for at udveksle
oplysninger om vælgere med kontaktmyndigheder i øvrige medlemsstater;
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 230: Grund- og nærhedsnotat vedr. reform af valgloven i Den Europæiske Union
1584930_0003.png
UDENRIGSMINISTERIET
-
at valgene skal sluttes i alle medlemsstater om søndagen kl. 21.00 CET i den periode fra
torsdag morgen til søndag aften, hvor valgene finder sted;
-
at de første prognoser skal offentliggøres samtidigt i alle medlemsstaterne, og at der ikke
må offentliggøres exit-polls prognoser før dette tidspunkt;
-
at optællingen af stemmer først påbegyndes i alle medlemsstater, når valget er afsluttet i
den medlemsstat, hvor valget afsluttes sidst;
-
at valgperioden (torsdag til søndag) skal fastlægges senest et år før valgets afholdelse;
-
at forslag til gennemførelse af valgloven fremover fremsættes af Europa-Parlamentet
ved et flertal af sine medlemmer og vedtages af Rådet med et kvalificeret flertal efter
høring af Kommissionen og med Europa-Parlamentets godkendelse.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog den 11. november 2015 forslag om reform af valgloven i Den
Europæiske Union.
5.
Nærhedsprincippet
I medfør af nærhedsprincippet handler Unionen på de områder, der ikke hører ind under dens
enekompetence, kun hvis og i det omfang målene for den påtænkte handling ikke i tilstrækkelig
grad kan opfyldes af medlemsstaterne på centralt, regionalt eller lokalt plan, men på grund af
den påtænkte handlings omfang eller virkninger bedre kan nås på EU-plan, jf. TEU artikel 5(3).
Der henvises i Europa-Parlamentets indledende betragtninger til, at revideringen af valgmåden
skal respektere nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet og ikke tilstræbe at indføre
ensartethed for ensartethedens skyld. Europa-Parlamentet henviser til, at en reel harmonisering
af proceduren for valg til Europa-Parlamentet i alle medlemsstaterne bedre vil kunne fremme
alle unionsborgeres ret til at deltage på lige vis i EU's demokratiske liv og samtidig styrke den
europæiske integrations politiske dimension.
Ligeledes henvises til, at der endnu ikke er fundet en bred aftale om en ensartet valgprocedure,
selvom der har kunnet konstateres en gradvis indbyrdes tilnærmelse mellem valgsystemerne.
Europa-Parlamentsvalg er stadig reguleret ved national lovgivning, og valgkampagnerne er
stadig nationale, hvorfor Europa-Parlamentet finder, at de europæiske politiske partier ikke i
tilstrækkelig grad kan opfylde deres forfatningsmæssige mandat og ”bidrage til at skabe en
europæisk politisk bevidsthed og til at udtrykke unionsborgernes vilje” jf. TEU art. 10, stk. 4.
Derudover henvises til, at udvælgelsesproceduren for kandidater til Europa-Parlamentsvalg
varierer stærkt fra medlemsstat til medlemsstat og fra parti til parti, især hvad angår
gennemsigtighed og demokratiske standarder, og at åbne, gennemsigtige og demokratiske
procedurer for udvælgelse af kandidater er væsentligt for opbygningen af tillid til det politiske
system.
Dertil kommer, at fristerne for færdiggørelse af kandidatlister og valglister varierer fra
medlemsstat til medlemsstat, hvilket dels sætter kandidater og vælgere i en ulige situation, og
dels vanskeliggør kontrol med dobbelt stemmeafgivning på tværs af medlemsstaternes grænser.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 230: Grund- og nærhedsnotat vedr. reform af valgloven i Den Europæiske Union
1584930_0004.png
UDENRIGSMINISTERIET
Det fremgår af TEU, art. 223, stk. 1, at Europa-Parlamentet kan udarbejde forslag til
fastsættelse af bestemmelser, der er nødvendige for, at dets medlemmer kan vælges ved
almindelige direkte valg ifølge en i alle medlemsstater ensartet fremgangsmåde eller efter
principper, der er fælles for alle medlemsstater.
Europa-Parlamentets forslag til reform af valgloven vurderes at søge at sikre en mere ensartet
procedure for afholdelse af Europa-Parlamentsvalg, hvilket på en række områder må forventes
at styrke legitimiteten af valgene og dermed øge interessen for og deltagelsen i valg til Europa-
Parlamentet. Dette hensyn må i forhold til hvert enkelt konkret forslag afvejes i forhold til
nærhedsprincippets grundlæggende krav om, at der kun bør reguleres, hvis målene ikke i
tilstrækkelig grad kan opnås på medlemsstatsniveau. Konkret betyder dette, at f.eks. beslutning
om valgmetode (anvendelse af fysiske stemmesedler, elektronisk afstemning eller
internetafstemning) og principper for opstilling af kandidatlister, herunder fremme af ligestilling
mellem mænd og kvinder, efter regeringens opfattelse i vid udstrækning bør overlades til
nationale traditioner og præferencer.
6.
Gældende dansk ret
Valget af danske medlemmer til Europa-Parlamentet er reguleret i Europa-Parlamentsvalgloven
(lovbekendtgørelse nr. 368 af 10. april 2014) samt i en række bekendtgørelser udstedt i medfør
af denne lov.
Europa-Parlamentsvalgloven regulerer bl.a. spørgsmål om valgret, valgbarhed, optagelse på
valglisten, indlevering af kandidatlister, afstemning på valgdagen, brevstemmeafgivning,
opgørelse af valget og kandidatudvælgelsen (herunder at der ikke gælder nogen spærregrænse).
De udstedte bekendtgørelser regulerer bl.a. spørgsmål om visse typer brevstemmeafgivning,
optagelse på valglisten af danske statsborgere med bopæl i andre medlemsstater og statsborgere
i andre medlemsstater med bopæl i Danmark samt udformning af stemmesedler.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Implementering af de foreslåede ændringer af EU-valgloven vil for langt hovedpartens
vedkommende indebære ændringer af den danske Europa-Parlamentsvalglov. En række
administrativt fastsatte regler vil også skulle ændres.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes at have statsfinansielle konsekvenser i form af afledte nationale udgifter
forbundet med eventuel afslutning af valghandlingen kl. 21.00 CET. I Danmark afsluttes
valghandlinger kl. 20.00, og eventuel udvidelse med en time vil betyde, at kommunerne skal
kompenseres for udgifter i omegnen af 6 mio. kr. pr. valg.
En vedtagelse af forslaget vurderes
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
ikke
at
have
samfundsøkonomiske
eller
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 230: Grund- og nærhedsnotat vedr. reform af valgloven i Den Europæiske Union
1584930_0005.png
UDENRIGSMINISTERIET
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for institutionelle spørgsmål. Der var ingen
bemærkninger.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes at blive en vanskelig og langstrakt proces at opnå enighed om alle forslagene i
Rådet, da flere af ændringsforslagene griber ind i områder, der i de fleste medlemsstater er
bundet op på nationale traditioner, valgsystemer og lovgivning.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at det vil være ønskeligt at øge legitimiteten af, kendskabet til og interessen
for valg til Europa-Parlamentet, hvilket en række af elementerne i Europa-Parlamentets forslag
vil kunne bidrage til. Samtidig lægger regeringen vægt på, at valgmåden til Europa-
Parlamentsvalg ikke reformeres for at indføre ensartethed for ensartethedens skyld. Det vil
være vigtigt at respektere nærhedsprincippet. En eventuel reform af valgloven bør umiddelbart
sikre tilstrækkelig fleksibilitet og frivillighed ift. medlemsstaternes og partiernes traditioner,
nationale valgsystemer og lovgivning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.