Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 224
Offentligt
1584157_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. november 2015
Politikontoret
Tine Rahr Lauritsen
2015-0030-3909
1761180
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 19 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. oktober
2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Bramsen (S).
Søren Pind
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 224: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 96 om at redegøre for reglerne for de danske myndigheders mulighed for at føre kontrol med indrejsende til Danmark, fra justitsministeren
Spørgsmål nr. 19 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om der er forskel på kontrollen af
flygtninges indrejse i Danmark alt efter om den foregår med
bus eller tog?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at der er forskel på de kontroller, som
kan foretages af henholdsvis busser og tog i de grænsenære
områder.
Dette er helt overordnet begrundet i de regler, der gælder for
kontrolindsatsen, jf. bekendtgørelse nr. 640 af 12. maj 2015
om kontrol af ulovligt ophold efter indrejse.
Det følger således af bekendtgørelsens § 2, at der i forhold til
indrejse i tog kan foretages kontrol i det grænsenære område
inden for 30 minutter efter indrejse fra et andet Schengenland
eller indtil anden station efter indrejsen, såfremt denne station
ikke er nået inden for 30 minutter. På veje kan der foretages
kontrol i et område på 20 kilometer fra grænsen til et andet
Schengenland. I havne kan der højst udføres kontrol 7 gange
om ugen ved færgeankomster fra samme færgeselskab og ved
højst en tredjedel af færgeselskabets samlede månedlige
færgeankomster. Der kan højst udføres kontrol i 20 tog om
dagen og højst 3 tog pr. strækning. Kontrol på veje kan højst
udføres 90 timer om måneden og højst 6 timer om dagen på
samme vej. Det er endvidere kun en del af færgens og togets
passagerer eller de passerende transportmidler (ved transport
på vej), som kan kontrolleres.
Det følger således af regelsættet på området, at der er forskel
på kontrollen, afhængigt af om den retter sig mod busser eller
tog.
Ved tilrettelæggelsen af kontrollerne inden for den beskrevne
legale ramme må politikredsene endvidere tage højde for de
udfordringer, som gennemførelsen af kontrollerne kan give
anledning til i forhold til opretholdelse af ro, orden og
sikkerhed. Kontrol af store grupper af flygtninge/migranter
samlet i busser og tog giver således særlige udfordringer. De
politimæssige udfordringer ved at kontrollere henholdsvis
busser og tog og samtidig sikre opretholdelse af ro, orden og
sikkerhed er forskellige og kan føre til, at kontrolindsatsen
bliver forskellig.
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 224: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 96 om at redegøre for reglerne for de danske myndigheders mulighed for at føre kontrol med indrejsende til Danmark, fra justitsministeren
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet udtalelser fra
Syd- og Sønderjyllands Politi og Sydsjællands og Lolland-
Falsters Politi om den konkrete kontrolindsats i forhold til
busser og tog.
Syd- og Sønderjyllands Politi har oplyst, at politikredsen
foretager kontrol af henholdsvis tog og busser inden for de
rammer, der er fastsat i bekendtgørelsen, samt den overordnede
strategi, der er lagt for dansk politis håndtering af den
ekstraordinære situation med flygtninge og migranter i Europa.
Den overordnede strategi indebærer bl.a., at den politimæssige
indsats skal have prioriteret fokus på at sikre liv og undgå, at
nogen kommer til skade, samt at sikre opretholdelsen af
sikkerhed, ro og orden. Strategien fastlægger endvidere bl.a., at
den politimæssige indsats i videst mulig omfang skal tage
hensyn til, at togtrafikken og den øvrige samfærdsel afvikles
på en sikker og hensigtsmæssig måde.
Syd- og Sønderjyllands Politis konkrete kontrol af flygtninge
og migranter, som er indrejst i Danmark med tog eller bus,
tilrettelægges således løbende inden for de givne
lovgivningsmæssige og strategiske rammer, herunder med
fokus på at sikkerhed, ro og orden kan opretholdes, og at
togtrafikken og den øvrige samfærdsel kan afvikles på en
sikker og hensigtsmæssig måde.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har oplyst, at
politikredsen inden for rammerne af bekendtgørelsen kan
udføre kontrol i højst 3 tog om dagen, som ankommer med
færgerne til Rødby (ud af 4-7 togankomster dagligt), og ved
højst 7 færgeankomster om ugen i henholdsvis Rødby (ud af
48 daglige ankomster) og Gedser (ud af 8-9 daglige
ankomster), herunder kontrol i busser, som er overført med
færgerne.
Som det fremgår af politikredsens bidrag, kan der som
udgangspunkt gennemføres betydeligt flere kontroller i tog end
i busser.
I forbindelse med en kontrol i et tog eller i en bus bliver
passagererne normalt anmodet om at forevise pas eller anden
form for ID, og personer, som ikke har lovligt ophold i
Danmark, tilbageholdes/frihedsberøves.
Rigspolitiet kan supplerende oplyse, at såfremt politiet har
konkret mistanke om – f.eks. på grundlag af en anmeldelse – at
bestemte personer ikke har ret til lovligt ophold i Danmark,
kan politiet ved grænsen og i grænseområdet kontrollere, om
de pågældende rent faktisk opfylder betingelserne for lovligt
ophold
i
Danmark.
Det
følger
dog
af
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 224: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 96 om at redegøre for reglerne for de danske myndigheders mulighed for at føre kontrol med indrejsende til Danmark, fra justitsministeren
Schengengrænsekodekset, at der ikke må være tale om en
systematisk kontrol. Det betyder, at politiet ikke må kontrollere
f.eks. alle togankomster til Danmark for personer, som ikke har
lovligt ophold i Danmark, uanset at der er grundlag for en
konkret mistanke.
I forbindelse med den særlige situation, der er opstået ved
grænserne siden den 6. september 2015, gennemfører
politikredsene endvidere en række såkaldte ”screeninger” af
næsten alle togankomster og af en stor del af trafikken fra
færgerne, herunder af busserne. Ved screeningerne får
passagerer i såvel tog som busser mulighed for at indgive
ansøgning om asyl i Danmark, men der foretages ikke kontrol
af de indrejsendes pas eller andre papirer.
Når politiet i forbindelse med en kontrol eller en screening
konstaterer eller må formode, at personer i et tog eller en bus
ikke har lovligt ophold i Danmark, foretages en politifaglig
vurdering af mulighederne for dels at tilbageholde de
pågældende, dels at gennemføre den videre sagsbehandling
inden for en rimelig frist. Ved mange rejsende med samme tog
eller bus kan denne vurdering indebære, at politiet ikke
tilbageholder og frihedsberøver de rejsende.
Rigspolitiet bemærker afslutningsvis, at Rigspolitiet i
samarbejde med de berørte politikredse arbejder på at sikre en
så effektiv kontrolindsats som muligt inden for de rammer, der
er beskrevet ovenfor.”
4