Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 224
Offentligt
1584156_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
Folketinget
Christiansborg
1216 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. december 2015
Politikontoret
Tine Rahr Lauritsen
2015-0032/38-0057
1788983
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 96 (Alm. del), som Folketin-
gets Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalg har stillet til justitsmini-
steren den 6. november 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter
Skaarup (DF).
Søren Pind
/
Esben Haugland
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 224: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 96 om at redegøre for reglerne for de danske myndigheders mulighed for at føre kontrol med indrejsende til Danmark, fra justitsministeren
Spørgsmål nr. 96 (Alm. del) fra Folketingets Udlændinge-, Integrati-
ons- og Boligudvalg:
”Ministeren bedes - som opfølgning på samråd i udvalget den
3. november om indrejse af potentielle terrorister og ekstremi-
ster – redegøre nærmere for reglerne for de danske myndighe-
ders mulighed for at føre kontrol med indrejsende til Danmark,
herunder præcisere hvilke begrænsninger, Schengen-aftalen
opstiller. Endvidere bedes ministeren redegøre for, om de dan-
ske myndigheder i dag fuldt ud anvender mulighederne for at
føre kontrol med indrejsende til Danmark? I benægtende fald
bedes ministeren forklare årsagen hertil og oplyse, om regerin-
gen er indstillet på at anvende de nuværende muligheder for at
føre kontrol med indrejsende fuldt ud?”
Svar:
1.
Det følger af Schengen-reglerne, at de indre Schengen-grænser kan pas-
seres overalt, uden at der gennemføres personkontrol, uanset personernes
nationalitet. Der må således som udgangspunkt ikke gennemføres systema-
tisk grænsekontrol ved de indre Schengen-grænser.
Det danske politis kontrolmuligheder i grænseområder og lufthavne, her-
under ved de indre grænser, blev styrket ved lov nr. 271 af 25. marts 2015
om ændring af udlændingeloven, hvor der bl.a. blev indsat en bemyndigel-
se til udlændinge-, integrations- og boligministeren til at fastsætte nærmere
regler om kontrollen.
Denne bemyndigelse er udnyttet ved udstedelsen af bekendtgørelse nr. 640
af 12. maj 2015 om kontrol af ulovligt ophold efter indrejse (kontrolbe-
kendtgørelsen).
Det nærmere indhold af kontrolbekendtgørelsen er beskrevet i Justitsmini-
steriets besvarelse af 11. november 2015 af spørgsmål nr. 19 (Alm. del) fra
Folketingets Retsudvalg. Besvarelsen er vedlagt.
Det fremgår bl.a. af denne besvarelse, at politiet kan foretage stikprøve-
kontroller i overensstemmelse med reglerne i kontrolbekendtgørelsens § 2.
Derudover kan politiet ved konkret mistanke om, at bestemte personer ik-
ke har ret til lovligt ophold i Danmark, ved grænsen og i grænseområdet
kontrollere, om de pågældende rent faktisk opfylder betingelserne for lov-
ligt ophold i Danmark.
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 224: Kopi af UUI alm. del - svar på spm. 96 om at redegøre for reglerne for de danske myndigheders mulighed for at føre kontrol med indrejsende til Danmark, fra justitsministeren
Politiet vil således kunne standse og kontrollere f.eks. et tog, hvori der er
konkret mistanke om, at der befinder sig udlændinge, som vil indrejse
ulovligt i Danmark, så længe sådanne kontroller ikke er af systematisk ka-
rakter.
Politiet må således f.eks. ikke standse og kontrollere alle tog, selv om det
er på grundlag af en konkret mistanke, da der i så fald vil være tale om sy-
stematisk kontrol.
2.
Politiet modtager løbende henvendelser i form af tip eller anmeldelser,
der kan danne grundlag for en konkret mistanke, herunder om at der er
flygtninge og migranter i de tog, busser og færger, der ankommer til Dan-
mark fra Tyskland.
I nogle tilfælde resulterer dette i gennemførelse af konkrete kontroller, i
andre tilfælde vil oplysningerne indgå i det efterretningsbillede om bl.a.
rejsemønstre og ændringer heri, som danner grundlag for tilrettelæggelsen
af kontrolindsatsen.
Det beror på en konkret politifaglig vurdering, hvordan hver enkelt oplys-
ning skal behandles, og hvilken reaktion der vil være den rigtige.
Når politiet ikke gennemfører kontroller på baggrund af alle de tip og an-
meldelser, der modtages, er det således ikke udtryk for, at der ikke inden
for Schengenreglerne ville kunne gennemføres yderligere kontroller, men
for at det ikke politifagligt er vurderet hensigtsmæssigt.
3.
Der er med den netop indgåede flerårsaftale om politiets og anklage-
myndighedens økonomi blevet sat i alt ca. 340 mio. kr. af til at styrke både
politiets og SKAT’s indsats i grænseområderne i forhold til den gamle
flerårsaftale.
Det medfører bl.a., at der vil komme flere patruljer i grænseområderne, der
har fokus på udlændingekontrol og bekæmpelse af grænseoverskridende
kriminalitet.
Kontrollen i grænseområderne vil således blive styrket, sådan som det og-
så fremgår af regeringsgrundlaget.
3