Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 21
Offentligt
1556004_0001.png
NOTAT
Kemikalier
J.nr. MST-653-00917
Den 13. oktober 2015
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens to forslag om ændring af bilag IV og VI til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1223/2009
om kosmetiske produkter (kosmetikforordningen)
Komitésag
1. Resumé
Formålet med forslagene er at tillade brugen af zinkoxid på nano- og
ikke-nanoform som UV-filter i kosmetiske produkter (herunder
solcreme), samt tillade brugen af carbon black på nanoform som
farvestof i kosmetiske produkter. Carbon black er allerede tilladt som
farvestof på ikke-nanoform.
Der skal stemmes om forslagene den 22.oktober 2015 i den stående
komité for kosmetik i Bruxelles efter forskriftsproceduren med kontrol.
Det vurderes, at forslagene ikke påvirker beskyttelsesniveauet.
Forslagene har ingen væsentlige statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske konsekvenser eller økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Der er heller ingen lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Regeringen er positivt indstillet over for forslagene, idet stofferne er
vurderet sikre og at er med forslaget tillades ét fysisk UV-filter mere,
der kan bruges i solcremer, som alternativ til nogle af de UV-filtre som
mistænkes for at være hormonforstyrrende.
Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.
2. Baggrund
Kommissionen sendte den 6. oktober 2015 ovennævnte to forslag til
medlemsstaterne. Der skal stemmes om forslagene den 22. oktober
2015.
Forslagene har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1223/2009 om kosmetiske produkter, særligt artikel 31, stk. 1.
Forslagene vedrører tilpasning af bilag IV og VI, som er lister over
henholdsvis godkendte farvestoffer og godkendte UV-filtre.
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 21: Notat om komitesag om ændring af bilag IV og VI til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om kosmetiske produkter
1556004_0002.png
Komiteen træffer afgørelse efter forskriftsproceduren med kontrol, i
henhold til forordning nr. 182/2011 artikel 12. Hvis der i komitéen er
kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen direktivet efter
at Europa-Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
Opnås der ikke kvalificeret flertal i komiteen, forelægger Kommissionen
sagen for Rådet, og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Hvis der i
Rådet er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle
sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal, eller
udtaler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan
Kommissionen udstede direktivet efter at Europa-Parlamentet har
gennemført en legalitetskontrol af forslaget.
3. Formål og indhold
De to forslag fra Kommissionen baseres på vurderinger fra EU's
Videnskabelige Komité for Forbrugersikkerhed (VKF), som Miljøstyrelsen
støtter.
Det ene forslag omfatter en tilladelse til at anvende zinkoxid som UV-
filter i kosmetiske produkter (herunder solcreme) i en koncentration på
op til 25 % (både på nanoform og ikke-nanoform). Det andet forslag
omfatter en tilladelse til at anvende carbon black på nanoform som
farvestof i kosmetiske produkter i en koncentration på op til 10 %.
Desuden indeholder forslagene en tilføjelse om, at zinkoxid (både på
nanoform og ikke-nanoform) i kosmetiske produkter og carbon black på
nanoform ikke må bruges i produkter, der kan medføre eksponering af
slutbrugerens lunger via indånding (fx spray og pulver).
Det kan ikke udelukkes, at carbon black på nanoform kan have
potentiale til at være øjenirriterende. På produkter, indeholdende
carbon black, som kommer på øjnene, skal følgende mærkning derfor
fremgå: ”Kan
forårsage øjenirritation”.
VKF vurderede allerede i 2003, at zinkoxid på ikke-nanoform er sikkert
at anvende i kosmetiske produkter i en koncentration på op til 25 %.
Komitéen gav dog udtryk for bekymring omkring zinkoxid på nanoform,
på grund af manglende sikkerhedsdata. VKF har efterfølgende
bekræftet, at brugen af zinkoxid på ikke-nanoform er sikker. VKF afgav
en udtalelse om nanoformen af zinkoxid i 2012, med et efterfølgende
tillæg i 2013. Komitéen konkluderede, at på baggrund af eksisterende
data, udgør brugen af zinkoxid på udvalgte specificerede nanoformer
som UV-filter i kosmetiske produkter, ikke en risiko. Der er i
vurderingen nærmere specificeret, hvilke coatings, strukturer og hvilken
renhed, der er omfattet af vurderingen. Brugen af zinkoxid i produkter,
der kan lede til inhalation, er ikke vurderet sikker som UV-filter.
Carbon black er på nuværende tidspunkt tilladt at anvende som
farvestof, men ikke på nanoform. I december 2013 afgav VKF en
vurdering af carbon black på nanoform og konkluderede, at stoffet ikke
udgør en risiko ved brug som farvestof i kosmetiske produkter i en
maksimumkoncentration på 10 %. Udtalelsen gælder nærmere
specificerede typer af nanomaterialer, og undtaget også her, er
produkter, der kan lede til inhalation.
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 21: Notat om komitesag om ændring af bilag IV og VI til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om kosmetiske produkter
1556004_0003.png
Da forslaget omhandler tilladelser, foreslås det at finde anvendelse ved
ikrafttrædelse af forordningen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslagene. Europa-
Parlamentet høres forud for den endelige vedtagelse om Kommissionen
har overskredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget, om udkastet
ikke er foreneligt med basisretsaktens formål eller indhold eller om det
ikke overholder nærhedsprincippet eller proportionalitetsprincippet.
5. Nærhedsprincippet
Da formålet med forslagene er at udmønte EU reguleringsbeføjelser i
allerede gældende fællesskabsregulering, finder regeringen, at
forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslagene er forordninger og vil være direkte gældende i Danmark.
7. Konsekvenser for Danmark
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslagene vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og
administrative konsekvenser for staten, regionerne og kommunerne.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslagene vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet, da der er tale om nye
tilladelser og ikke begrænsninger.
Beskyttelsesniveauet
Forslagene vil ikke påvirke beskyttelsesniveauet, idet der er tale om en
tilladelse til brug af zinkoxid og carbon black, som er vurderet sikker
under nærmere fastlagte begrænsninger af EU's Videnskabelige Komite
for Forbrugersikkerhed.
8. Høring
Forslaget har været i høring i miljøspecialudvalget, og har ikke givet
anledning til substantielle bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andres landes holdninger
Der forventes at være en positiv holdning blandt medlemsstaterne.
Zinkoxid på ikke-nanoform har været vurderet sikkert siden 2003 og en
godkendelse af stoffet på nanoform har været længe ventet.
10. Regeringens foreløbige, generelle holdning
Regeringen ønsker at give industrien mulighed for at anvende et fysisk
UV-filter, som alternativ til nogle af de UV-filtre som mistænkes for at
være hormonforstyrrende. Regeringen er derfor positiv over for
forslaget om at tillade brugen af zinkoxid som UV-filter.
Da både zinkoxid og carbon black er vurderet sikre til brug i nærmere
angivne kosmetiske produkter og under specificerede beskrivelser, er
regeringen positiv over for forslagene og støtter dem.
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 21: Notat om komitesag om ændring af bilag IV og VI til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om kosmetiske produkter
1556004_0004.png
11. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Sagen har ikke tidligere være forelagt Folketinget.
4