Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 205
Offentligt
1582236_0001.png
14. december 2015
J.nr. 15-2990520
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 – København K
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Skatteudvalg om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens
sag C-471/15, Sjelle Autogenbrug I/S mod Skattemini-
steriet
1. Indledning
Vestre Landsret har ved kendelse af 2. september 2015 i en retssag anlagt af Sjelle Auto-
genbrug I/S mod Skatteministeriet besluttet at forelægge EU-Domstolen et præjudicielt
spørgsmål. Spørgsmålet angår fortolkningen af begrebet
brugte genstande
i artikel 311, stk. 1,
nr. 1, i momssystemdirektivet (Rdir 2006/112 med senere ændringer), som er implemen-
teret i Danmark ved momslovens § 69, stk. 3 (lovbekendtgørelse nr. 106 af 23. januar
2013, som senest ændret ved lov nr. 578 af 4. maj 2015). Spørgsmålet drejer sig om,
hvorvidt reservedele, som en autoophugger (autogenbrugsvirksomhed) udtager af udran-
gerede køretøjer, som virksomheden overtager fra bilejerne med henblik på skrotning og
affaldsbehandling, udgør
brugte genstande
i direktivets forstand, og dermed om virksomhe-
den ved videresalget af reservedelene kan foretage afgiftsberigtigelse af salgene under
anvendelse af den særlige brugtmomsordning, jf. direktivets afsnit XII, kapitel 4 (artikel
311 ff.), gennemført ved reglerne i momslovens kapitel 17 (§ 69 ff.).
Vestre Landsret har forelagt følgende spørgsmål for EU-Domstolen:
Spørgsmål 1
Kan dele fra udrangerede køretøjer, der af en momsregistreret autogenbrugsvirksomhed
udtages af et køretøj med henblik på videresalg som reservedele, under de i sagen forelig-
gende omstændigheder anses som brugte genstande som omhandlet i artikel 311, stk. 1,
nr. 1, i Rådets Direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles merværdiaf-
giftssystem (momssystemdirektivet)?
Fristen for regeringens afgivelse af skriftligt indlæg i sagen er den 24. december 2015.
2. Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstilling
Sagsøgeren, Sjelle Autogenbrug I/S’ virksomhed består i at købe/overtage totalskadede
eller udrangerede køretøjer fra henholdsvis forsikringsselskaber og privatpersoner. Efter
overdragelsen af køretøjerne affaldsbehandler virksomheden dem, således at de bliver klar
til skrotning, jf. bilskrotbekendtgørelsen (senest bekendtgørelse nr. 1312 af 19. december
2012). Virksomheden har i den forbindelse ret til at udtage eventuelle reservedele (kom-
Telefon +45 33 92 33 92
Mail [email protected]
www.skm.dk
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 205: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-471/15, Sjelle Autogenbrug I/S mod Skatteministeriet
1582236_0002.png
ponenter) samt jern og metalskrot (materialer), der frembringes ved affaldsbehandlingen
af bilerne, med henblik på genbrug.
Spørgsmålet i den verserende retssag ved Vestre Landsret er, om Sjelle Autogenbrug I/S’
videresalg af reservedelene fra de affaldsbehandlede køretøjer kan behandles efter de for
virksomheden fordelagtige særlige regler i den såkaldte brugtmomsordning, jf. momslo-
vens kapitel 17, eller om virksomheden i forbindelse med videresalget af reservedelene
skal opkræve og afregne moms efter momslovens almindelige regler om opgørelsen af
afgiftsgrundlaget (momslovens § 27). Det er ubestridt, at virksomhedens afhændelse af
metalskrot ikke kan omfattes af brugtmomsordningen.
Vestre Landsret har ved deldom af 18. december 2013 afgjort, at Sjelle Autogenbrug I/S’
videresalg af reservedele udtaget fra totalskadede køretøjer købt fra forsikringsselskaber –
som følge af forsikringsselskabernes momsmæssige status – ikke kan omfattes af brugt-
momsordningen, og spørgsmålet for EU-Domstolen relaterer sig derfor alene til virk-
somhedens videresalg af reservedele, der er udtaget fra køretøjer overtaget fra privatper-
soner.
Sjelle Autogenbrug I/S’ overtagelse af udrangerede køretøjer fra privatpersoner og virk-
somhedens ydelser i den forbindelse afregnes enten ved, at den tidligere ejer af køretøjet
betaler et beløb til virksomheden, at der ikke betales noget beløb, eller at virksomheden
betaler et beløb til ejeren af køretøjet. Beløbet, der eventuelt skal betales, fastsættes blandt
andet under hensyntagen til Sjelle Autogenbrug I/S’ omkostninger forbundet med af-
faldsbehandlingen af køretøjet, værdien af de reservedele, som virksomheden forventer at
kunne udtage og videresælge, samt værdien af det metalskrot som forventes at være til
overs. Der fastsættes en samlet pris, og det fremgår ikke af virksomhedens faktu-
ra/afregning, hvilke enkelte reservedele der indgår, og med hvor stort et beløb de enkelte
reservedele indgår i afregningen.
Afgørende for, om Sjelle Autogenbrug I/S kan anvende brugtmomsordningen i forbin-
delse med videresalget af reservedele, der er udtaget af udrangerede køretøjer, er, om
reservedelene udgør
brugte varer
i momslovens § 69, stk. 3’s forstand. Dette begreb skal
fortolkes i overensstemmelse med begrebet
brugte genstande
i den bagvedliggende bestem-
melse i momssystemdirektivets artikel 311, stk. 1, nr. 1.
SKAT fastslog i et bindende svar til Sjelle Autogenbrug I/S, at virksomheden ikke kunne
anvende brugtmomsordningen, idet de videresolgte reservedele ikke udgjorde
brugte varer.
Det afgørende herfor var, at de videresolgte reservedele efter SKATs opfattelse ikke hav-
de bevaret deres identitet fra de blev opkøbt af virksomheden som en del af ét samlet
udrangeret køretøj til de blev videresolgt som reservedele. Der var således ikke tale om
løsøregenstande,
der kan anvendes i den foreliggende stand,
jf. momslovens ordlyd og forarbej-
der samt direktivets ordlyd. Det bindende svar blev stadfæstet af Landsskatteretten, hvil-
Side 2 af 3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 205: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-471/15, Sjelle Autogenbrug I/S mod Skatteministeriet
1582236_0003.png
ket blev indbragt for domstolene af virksomheden, hvor sagen efter en henvisning fra
byretten nu verserer for Vestre Landsret.
3. Regeringens retlige stillingtagen
Regeringen har afgivet indlæg i sagen, hvori der i overensstemmelse med det, Skattemini-
steriet har gjort gældende for landsretten, argumenteres for, at reservedele, der af en auto-
genbrugsvirksomhed udtages af et udrangeret køretøjet opkøbt fra en privatperson, og
som videresælges (under de i hovedsagen foreliggende omstændigheder), ikke udgør
brugte genstande i momssystemdirektivets artikel 311, stk. 1, nr. 1’s forstand. Den opkøb-
te genstand (køretøjet) har således ikke bevaret sin identitet, når reservedelene udtages og
videresælges. Formålet med brugtmomsordningen – at undgå konkurrencefordrejning og
dobbeltbeskatning i forbindelse med handlen med brugte genstande – er som følge heraf
ikke tilsidesat.
EU-Domstolens besvarelse af det forelagte spørgsmål om, hvorvidt de solgte reservedele
udgør brugte genstande i momssystemdirektivets forstand, har direkte betydning for, om
Sjelle Autogenbrug I/S kan anvende brugtmomsordningen, og dermed hvorvidt virk-
somheden skal have medhold i sin påstand i den verserende retssag. Endvidere har sagen
principiel betydning for SKATs praksis vedrørende autoophuggeres (autogenbrugsvirk-
somheders) adgang til at anvende brugtmomsordningen, idet en dom i Sjelle Autogen-
brug I/S’ favør formentlig – alt efter præmisserne formulering – vil føre til, at alle sådan-
ne virksomheders salg af reservedele udtaget af opkøbte udrangerede køretøjer kan om-
fattes af brugtmomsordningen. Det bemærkes i den forbindelse, at der efter det oplyste
skrottes mere end 100.000 biler om året i Danmark. Sagens principielle betydning er bag-
grunden for, at sagen blev henvist til Vestre Landsret i medfør af retsplejelovens § 226,
stk. 1.
Side 3 af 3