Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 171
Offentligt
1576706_0001.png
2. december 2015
J.nr.15-3060419
Til Folketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 62 af 27. oktober 2015 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Karsten Lauritzen
/ Jeanette R. Hansen
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 171: Kopi af SAU alm. del - svar på MFU spm. 62 om aftalen om den styrkede toldkontrol holder sig indenfor rammerne af de allerede gældende danske bestemmelser, fra skatteministeren
1576706_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor den daværende regering i svar på Aktstykke 128 §
9 spørgsmål 67 (2010-11) blandt andet svarer, at: Aftalen om den styrkede toldkontrol
holder sig indenfor rammerne af de allerede gældende danske bestemmelser, og at der
ikke tidligere har været stillet spørgsmålstegn ved, om de danske bestemmelser i toldloven
er i overensstemmelse med EU retten”, og redegøre for, om den nuværende regering har
samme bedømmelse af aftalen, som den daværende regering havde.
Svar
Indledningsvis skal jeg bemærke, at grænsekontrollen skal være i overensstemmelse med
EU-retten herunder Schengen-reglerne, EUF-Traktatens bestemmelser om fri bevægelig-
hed og proportionalitetsprincippet.
Efter indgåelsen af
”Aftalen om permanent toldkontrol i Danmark”
i maj 2011 modtog Dan-
mark formelt 3 skrivelser fra EU-Kommissionen, hhv. den 13. maj fra kommissionsfor-
mand José Manuel Barroso til statsminister Lars Løkke Rasmussen, den 18. maj og den
19. juli fra kommissær Stefano Manservisi til den danske EU-ambassadør Jeppe Tran-
holm-Mikkelsen, ligesom der var et officielt besøg af EU-Kommissionen.
Af brevet fra Barroso fremgår det, at EU-Kommissionen allerede inden den 13. maj 2011
har haft udtrykt alvorlige bekymringer i forhold til aftalen, herunder at aftalen synes at
kompromittere det indre marked, og de fordele dette giver. Det anføres i brevet fra Bar-
roso, at der ikke må udføres intensiv og permanent kontrol på indre grænser – hverken i
forhold til varer eller personer. Det samme gentages i brevet fra den 18. maj 2011, hvor
muligheden for at indføre midlertidig grænsekontrol pga. særlige omstændigheder omtales
(dette vedrører som udgangspunkt politiets muligheder for midlertidigt at indføre per-
sonkontrol i situationer, hvor der foreligger en alvorlig trussel mod den offentlige orden
eller indre sikkerhed). Baggrunden for indgåelsen af
”Aftalen om permanent toldkontrol i
Danmark”
udgjorde efter EU-Kommissionens mening ikke en sådan særlig situation.
Samtidig betragtede EU-Kommissionen ikke den toldkontrol, der skulle udføres i hen-
hold til aftalen fra 2011, som proportional.
EU-Kommissionen stillede således ikke spørgsmålstegn ved bestemmelserne i den danske
toldlov, men til den udmøntning af toldkontrollen, som
”Aftalen om permanent toldkontrol i
Danmark”
indebar.
Bl.a. i lyset af den omtalte dialog med EU-Kommissionen er det på nuværende tidspunkt
vurderingen, at aftalen om permanent toldkontrol fra 2011 ikke kunne gennemføres i sit
fulde omfang inden for rammerne af den gældende EU-ret, bl.a. henset til aftalens ind-
hold om stationære kontrolanlæg med hastighedssænkning. Dette betyder ikke, at det ikke
er muligt at øge toldkontrollen, så længe kontrolforanstaltningerne ikke har tilsvarende
virkning som grænsekontrol.
Side 2 af 2