Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 164
Offentligt
1575772_0001.png
NOTAT
Kemikalier
Den 1. december 2015
Notat til Folketingets Europaudvalg og Miljø- og Fødevareudvalg
Vedr. kommissionens forslag til forordning om ændring af bilag VII og VIII til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering,
vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så
vidt angår hudætsning/hudirritation, alvorlig øjenskade/øjenirritation,
hudsensibilisering og akut toksicitet
Komitésag
1. Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til forordning om ændring af bilag VII og VIII til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering
og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår
informationskrav til hudætsning/hudirritation, alvorlig øjenskade/øjenirritation, hudallergi
og akut giftighed. Forslaget har til formål, at begrænse brugen af dyreforsøg (in vivo-
forsøg) og i stedet fremme anvendelsen af test/forsøg hvor der ikke anvendes forsøgsdyr
(in vitro-test). Afhængigt af hvordan forslaget fortolkes vil de foreslåede ændringer
kunne medføre forringelser i beskyttelsesniveauet for menneskers sundhed i forhold til
hudallergi.
Forslaget kan komme til afstemning på møde i REACH-komiteen den 10. december 2015.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske, erhvervsadministrative eller
statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen agter generelt at støtte Kommissionens forslag, men lægger afgørende vægt
på, at forslaget kan fortolkes således, at beskyttelsesniveauet for den menneskelige
sundhed ikke sænkes. Det betyder, at Danmark vil stemme imod forslaget, hvis dette
ikke opfyldes. Det lægges derudover særlig vægt på at teksten ændres, så det er muligt
at vurdere, hvor kraftigt et allergifremkaldende stof der er tale om, i forhold til test af
allergifremkaldende stoffer.
2. Baggrund
Kommissionen har ved brev af 17. november indkaldt til møde i REACH-komitéen d. 10.
december 2015. På mødet skal der blandt andet diskuteres og muligvis stemmes om et
forslag til forordning om ændring af bilag VII og VIII til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1907/2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt
begrænsninger for kemikalier (REACH) for så vidt angår hudætsning/hudirritation,
alvorlig øjenskade/øjenirritation, hudallergi og akut giftighed.
Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 13, stk. 2. Forslaget skal vedtages
efter proceduren i artikel 131, som henviser til artikel 133, stk. 4. Forslaget skal i
overensstemmelse hermed vedtages efter forskriftproceduren med kontrol i artikel 5a i
Rådets afgørelse 1999/468/EF. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, vedtager
Kommissionen forordningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen
sagen for Rådet og underretter samtidig Europa Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret
flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 164: Notat om komitésag om REACH
1575772_0002.png
imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en
frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede forordningen.
Forslaget er baseret på drøftelser på møder mellem medlemslandende og Kommissionen
(CARACAL-møder) fra november 2013 og juli 2014 (akut giftighed) og november 2014
(hud / øjenirritation, hudallergi). Forslaget har tidligere været drøftet i REACH-komitéen
den 21. oktober 2015.
3. Formål og indhold
Artikel 13, stk. 2 i REACH foreskriver, at forsøgsmetoder, der benyttes til fremskaffelse af
oplysninger om stoffers iboende egenskaber, regelmæssigt skal tages op til fornyet
vurdering og forbedres med det formål at begrænse forsøg/ testning med hvirveldyr og
antallet af anvendte dyr samt målrette evt. testning med forsøgsdyr og nedbringe evt.
lidelser forbundet hermed.
Bestemmelsen fastslår, at når passende validerede testmetoder er blevet tilgængelige,
bør Kommissionens forordning (EF) nr. 440/2008 (Testmetode-forordningen) og bilagene
til forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) ændres hvis det er relevant, for at erstatte,
begrænse eller forfine dyreforsøg.
OECD har på internationalt plan vedtaget en række ”alternative metoder” herunder en
række in vitro tests, som er blevet indarbejdet eller forventes at blive indarbejdet i
Testmetode-forordningen. På denne baggrund har Kommissionen fremsat forslag om
ændring af visse bestemmelser i REACH bilag VII og VIII.
Der er tale om ændringer af bilagenes bestemmelser i forhold til hvilke testmetoder, der
kan anvendes til påvisning af stoffers skadelige effekter på øjne og hud, samt hvorvidt
der skal kræves oplysninger om de registrerede stoffers giftighed efter hudoptagelse. Der
lægges i forslaget op til, at brugen af dyreforsøg (in vivo-forsøg) skal begrænses og at
det skal være lettere at anvende alternative metoder, og specielt in vitro-test til at
fareklassificere stoffer.
De foreslåede ændringer omhandler alternative testmetoder vedrørende 1.
hudætsning/hudirritation, 2. alvorlig øjenskade/øjenirritation, 3. hudallergi og 4. akut
giftighed.
Hud- og øjne
REACH bilag VIII punkt 8.1 og 8.2 stiller krav om anvendelse af in vivo-undersøgelser for
at fremskaffe oplysninger om hudirritation og øjenirritation. Med det foreliggende forslag
fjernes in vivo-undersøgelser som standardoplysningskrav i forhold til
hudirritation/hudætsning og alvorlig øjenskade/øjenirritation.
Kommissionen fremhæver, at der i de fleste tilfælde kan fremskaffes tilstrækkelige
oplysninger vedrørende stoffers klassificering og/eller risikovurdering udelukkende på
grundlag af in vitro-undersøgelser. Forslaget indeholder fortsat krav om at foretage in
vivo-undersøgelser i visse undtagelsestilfælde, f.eks. hvis det undersøgte stof falder uden
for forsøgsmetodernes anvendelsesområde (domæne), eller hvis der ikke kan
fremskaffes entydige resultater fra anvendelse af passende foreskrevne
testningsstrategier hvor der anvendes diverse bestemte in vitro-tests
De foreslåede ændringer i bilag VII og VIII vedrørende hudætsning/irritation og
øjenskade/øjenirritation giver også mulighed for at anvende
negative
resultater fra in
vitro-forsøg til klassificering.
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 164: Notat om komitésag om REACH
1575772_0003.png
Hudallergi
Kommissionen forslår, at ændre formuleringen i punkt 8.3 i bilag VII vedrørende
oplysningskravene for hudallergi, for at begrænse dyreforsøg. Kommissionen foreslår at
det udtrykkeligt bliver muliggjort at undlade in vivo-forsøg i forbindelse med hudallergi,
hvis der kan fremskaffes tilstrækkelige oplysninger til klassificering og/eller
risikovurdering via metoder uden brug af dyr.
Akut giftighed
REACH bilag VIII punkt 8.5 fastlægger et standardoplysningskrav for andre stoffer end
gasser om akut giftighed via den orale eksponeringsvej (dvs. indtagelse via munden).
Tilsvarende stilles krav om, at oplysningerne gives for mindst én anden eksponeringsvej.
Denne vælges afhængig af stoffets art og alt efter den sandsynlige eksponeringsvej for
mennesker. Det kan enten være ved indånding eller hudoptagelse (inhalation eller
dermal eksponering).
Kommissionen oplyser i betragtningerne til forslaget, at de seneste videnskabelige
analyser af de tilgængelige data fra in vivo-undersøgelser af akut giftighed har påvist, at
stoffer, der ikke er giftige via den orale eksponeringsvej, med stor sikkerhed kan
forventes ikke at være giftige via den dermale eksponeringsvej.
Forsøg med disse stoffer via den dermale eksponeringsvej fremskaffer således ikke
vigtige oplysninger til stoffernes sikkerhedsvurdering. Kommissionen foreslår derfor
bestemmelsen ændret med henblik på at give mulighed for undladelse af dermal testning
for akut giftighed med disse stoffer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Forordningen er direkte gældende i Danmark.
7. Konsekvenser
Gældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:
Forordningen vil være umiddelbart gældende i Danmark, og forslaget vil ikke medføre
ændringer i gældende danske love eller medføre nye regler i form af bekendtgørelser.
Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske eller erhvervsadministrative
konsekvenser, idet de foreslåede ændringer på flere områder vil medføre lempeligere
krav end de nuværende bestemmelser i REACH.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser:
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget vurderes, afhængigt af fortolkning, at kunne have en negativ påvirkning af
beskyttelsesniveauet for den menneskelige sundhed.
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 164: Notat om komitésag om REACH
1575772_0004.png
8. Høring
Forslaget har været i høring i Miljøspecialudvalget i perioden 27. november til 1.
december 2015. Der er ikke indkommet substantielle bemærkninger i den forbindelse.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes ikke, at alle medlemslande stemmer for forslaget, men det er ikke muligt
at afklare, hvorvidt der vil være kvalificeret flertal for eller imod forslaget. Forslaget skal
drøftes yderligere på mødet i REACH-komitéen d. 10. december og til mulig afstemning
på samme møde, hvor landendes holdning vil blive uddybet.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter udviklingen af alternative metoder og indarbejdelsen i relevant EU-
lovgivning, når dette kan ske uden at det går ud over beskyttelsesniveauet for
menneskers sundhed og miljøet. Det vurderes at de foreslåede ændringer relateret til
hud/øjenirritation og akut giftighed ikke vil gå ud over beskyttelsesniveauet, hvorfor
Danmark kan støtte disse forslag, idet der evt. dog bør foretages visse redaktionelle
ændringer i selve teksten.
De foreslåede ændringer i REACH bilag VII for hudallergi giver imidlertid anledning til
bekymring på visse punkter, idet den foreslåede ændring, alt afhængig af fortolkning,
kan føre til en nedsat beskyttelse af menneskers sundhed.
Regeringen kan således generelt støtte Kommissionens forslag, men lægger afgørende
vægt på, at forslaget kan fortolkes således, at beskyttelsesniveauet for den
menneskelige sundhed ikke sænkes. Det lægges derudover særlig vægt på at teksten
ændres, så det er muligt at vurdere, hvor kraftigt et allergifremkaldende stof der er tale
om, i forhold til test af allergifremkaldende stoffer.
Baggrund og uddybning heraf ses nedenfor.
Hudallergi
For stoffer, hvor den tilstedeværende information ikke er tilstrækkelig, er det nuværende
standardinformationskrav i REACH, bilag VII en bestemt hudallergi-test med mus (Local
Lymph Node Assay, LLNA), der gør det muligt at identificere de hudallergifremkaldende
stoffer, men også at vurdere om de er ”stærke” hudallergener” (Hudallergener, kategori
1A) eller ”svage/moderate hudallergener” (Hudallergener, kategori 1B). Denne skelnen
mellem de stærke og de svage/moderate hudallergener har stor betydning i forhold til
fareklassificering og tilhørende risikohåndtering, idet der er meget strengere krav til
mærkning af kemiske produkter og blandinger med ”stærke” allergener end tilsvarende
produkter med de ”svage/moderate” hudallergener. Muligheden for at kunne foretage
denne skelnen mellem ”stærke” og ”svage/moderate” hudallergifremkaldende stoffer, har
derfor stor betydning for sundhedsbeskyttelsesniveauet i EU.
Det nye i Kommissionens foreliggende forslag i forhold til de nuværende bestemmelser
er, at der nu kan bruges forsøgsdyrfri metoder
hvis der er tilstrækkelige oplysninger,
som er fyldestgørende med hensyn til klassificering og/eller risikovurdering
for
hudallergi.
Dette er imidlertid ikke altid tilfældet. De nuværende forsøgsdyrfri metoder og
vurderingstilgange må generelt anses for passende sikre til at kunne identificere
4
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 164: Notat om komitésag om REACH
1575772_0005.png
hudallergener, hvis disse tilgange anvendes på en ansvarlig og objektiv måde. Metoderne
er på nuværende tidspunkt ikke passende til at vurdere, om de identificerede
hudallergener er stærke eller svage/moderate og dermed til at fastsætte de vidt
forskellige fareklassificeringskategorier og deraf følgende risikohåndteringsbestemmelser.
Forslaget kan derved fortolkes på to måder:
1. Hudallergifremkaldende stoffer vil fremover udelukkende blive klassificeret i
kategori 1B (svage/moderate) fordi de alternative metoder pt ikke er i stand til at
vurdere potensen af den allergifremladende effekt.
2. Hvis ikke der er tilstrækkelige oplysninger til at afgøre, om et stof skal
klassificeres som allergifremkaldende i kategori 1A eller 1B er der
ikke
tilstrækkelige oplysninger, som er fyldestgørende med hensyn til klassificering.
Derfor må subkategoriseringen af disse stoffer foretages på baggrund af andre
informationer.
Fra dansk side fortolkes Kommissionen forslag i sin nuværende form, som anført under
nr. 2.
Regeringen lægger særlig vægt på, at forslaget ændres således, at den sidstnævnte
fortolkning klart fremgår af forslaget. Dette kan gøres ved, at der for de stoffer, der
klassificeres som hudallergener på baggrund af de alternative metoder, bliver krav om
enten at klassificere i kategori 1A, eller at foretage en test i dyr for at finde ud af om det
identificerede hudallergene stof er ”stærkt” eller blot ”svagt/moderat allergent”, således
at en passende fareklassificering kan foretages for at sikre den relevante
risikohåndtering.
Ud fra modelberegninger med den nye danske QSAR database kan det anslås, at omtrent
20 % af de REACH relevante stoffer er hudallergener. Derved kan man med den danske
modificering af forslaget sikre, at man stadigt sparer ca. 80 % af de påkrævede
dyreforsøg (sammenlignet med de nuværende REACH krav) uden at gå på kompromis
med beskyttelsesniveauet. I tillæg hertil må det forventes, at der på lidt længere sigt
udvikles, valideres og accepteres forsøgsfri test- og vurderingsmetoder til også at skelne
mellem stærke og svare/moderate hudallergener, idet der er adskillige initiativer i gang
bl.a. på OECD niveau.
Hud- og øjen irritation/ætsning
De foreslåede ændringer i bilag VII og VIII vedrørende hudætsning/irritation og
øjenskade/øjenirritation giver mulighed for at anvende
negative
resultater fra
reagensglas-tests (in vitro-forsøg) og derved reducere antallet af dyreforsøg.
Akut giftighed
De foreslåede ændringer er acceptable, da det ud fra videnskabelige undersøgelser synes
at være korrekt at konkludere som Kommissionen, at der generelt ikke er behov for at
opretholde krav om dermal testning for akut giftighed.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen forelægges Folketingets Europaudvalg til orientering.
5