Miljø- og Fødevareministeriet
Institution:
NaturErhvervstyrelsen og Miljøstyrelsen
Enhed/initialer:
Enheden for miljø- og genteknologi og Pesticider & Genteknologi/ KMKRPE,
JARCH, SOEMJ
Sagsnr.:
15-8092-000040
Dato:
17. november 2015
Notat vedrørende forbudsmuligheder i medfør af udsætningsdirektivets artikel 26 b,
stk. 3, jf. MOF spørgsmål 122 alm. del
Med henvisning til Miljø- og fødevareudvalget spørgsmål 122 (alm. del), der antages at angå
udsætningsdirektivets art. 26b, stk. 3 (nationale forbudsmuligheder), kan NaturErhvervstyrel-
sen og Miljøstyrelsen oplyse følgende:
1.
Af udsætningsdirektivets art. 26 b, stk. 3
1
, indsat ved det såkaldte Barroso-direktiv
2
, frem-
går det, at en medlemsstat kan vedtage foranstaltninger om at begrænse eller forbyde dyrk-
ning af en GMO, der er blevet tilladt til dyrkning i EU efter udsætningsdirektivet eller GMO-
forordningen
3
. Det er en forudsætning for at træffe sådanne foranstaltninger, jf. nævnte be-
stemmelse, at disse er i overensstemmelse med EU-retten, begrundede, forholdsmæssige,
ikke-diskriminerende, og i tillæg hertil basseret på tungtvejende grunde. Sådanne grunde kan
f.eks. vedrøre miljøpolitiske mål, fysisk planlægning, arealanvendelse, socioøkonomiske virk-
ninger, undgåelse af GMO-forekomst i andre produkter, landbrugspolitiske mål og offentlig
orden. Af bestemmelsen fremgår tillige, at de tungtvejende grunde kan gøres gældende hver
for sig eller i kombination, afhængigt af de særlige omstændigheder i den medlemsstat, den
region eller i det område, hvor forbuds- eller begrænsningsforanstaltningerne skal gælde. Hen-
synet til offentlig orden kan dog ikke gøres gældende alene. Samtidig fremgår det af bestem-
melsen, at de påberåbte grunde under ingen omstændigheder må stride mod den miljørisiko-
vurdering, der er foretaget i henhold til udsætningsdirektivet eller GMO-forordningen.
2.
Af betragtning 13 i præamblen til Barroso-direktivet fremgår det, at de tungtvejende grun-
de, der evt. vil kunne berettige et nationalt forbud mod dyrkning af GMO’er efter art. 26b, stk.
3, skal adskille sig fra og supplere de grunde, der er vurderet i henhold udsætningsdirektivet
og GMO-forordningen, der er et totalt harmoniseret regelsæt.
I henhold til dette regelsæt foretages der, i forbindelse med proceduren for godkendelse af en
GMO til dyrkning, en grundig miljø- og sundhedsmæssig risikovurdering af hver enkelt GMO,
hvorved der tages hensyn til de direkte, indirekte, umiddelbare og forsinkede virkninger samt
de kumulative langsigtede virkninger for mennesker sundhed og miljøet. Godkendelsesproce-
duren har til formål, jf. således også præamblens betragtning 2, at sikre et højt niveau for be-
1
Jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001 om udsætning i miljøet af genetisk modifi-
cerede organismer og om ophævelse af Rådets direktiv 90/220/EØF med senere ændringer
2
Jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/412 af 11. marts 2015 om ændring af direktiv 2001/18 EF for
så vidt angår medlemsstaternes mulighed for at begrænse eller forbyde dyrkning af genetisk modificerede organismer
(GMO’er) på deres område.
3
. Jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genetisk modificerede
fødevarer og foderstoffer.