Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del Bilag 138
Offentligt
1573362_0001.png
NOTAT
Biodiversitet og arter
J.nr. NST-4101-00519
Ref. henhv/HES
Den 13. november 2015
NOTAT til FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) af
XXX
om
vedtagelse af en liste over invasive ikkehjemmehørende arter, som er
problematiske på EU-plan, i henhold til Europa-Parlamentets og
forebyggelse og håndtering af introduktion og spredning af invasive
ikkehjemmehørende arter
(herefter kaldet EU-listen)
og
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) af
XXX
om
vedtagelse af formatet for det dokument, der tjener som
dokumentation for den tilladelse, hvorved en medlemsstats
kompetente myndigheder giver foretagender mulighed for at udføre
visse aktiviteter vedrørende invasive ikkehjemmehørende arter, der
betragtes som problematiske på EU-plan i henhold til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1143/2014
(herefter kaldet dokumentformatet)
Komitésag
1. Resume
Kommissionen udsendte 20. oktober 2015 gennemførelsesforordning om
vedtagelse af en liste over invasive ikkehjemmehørende arter, som er
problematiske på EU-plan (EU-listen), til komitéafstemning. Listen træder i kraft
på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions Tidende,
hvilket forventes at være primo januar 2016. Kommissionen tager EU-listen op
til samlet revision mindst hvert sjette år og ajourfører den i den mellemliggende
tid om nødvendigt.
Desuden skal der stemmes om vedtagelse af formatet for det dokument, der
tjener som dokumentation for den tilladelse, hvorved en medlemsstats
kompetente myndigheder giver foretagender mulighed for at udføre visse
aktiviteter vedrørende invasive ikkehjemmehørende arter, der betragtes som
problematiske på EU-plan i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 1143/2014. Retsakten træder i kraft på tyvendedagen efter
offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions Tidende,
hvilket forventes at være
primo januar 2016.
Foreløbigt vurderes det, at forslagene vil medføre statslige omkostninger på ca. 5
mio. kr. årligt. Det vurderes, at forslagene ikke giver anledning til væsentlige
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 138: Notat om komitésag om invasive arter
1573362_0002.png
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Der er ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for kommuner og regioner forbundet med
forslagene.
Der skal stemmes om forslagene i Komitéen for Invasive Arter den 4. december
2015.
Forslagene vil have en positiv påvirkning af miljø-, natur- og
sundhedsbeskyttelsesniveauet i både Danmark og EU.
Regeringen agter at stemme for begge gennemførelsesforordninger.
2. Baggrund
Under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
1143/2014 af 22. oktober 2014 om forebyggelse og håndtering af introduktion og
spredning af invasive ikkehjemmehørende arter (hovedforordningen) udsendte
Kommissionen den 20. oktober 2015 ovennævnte to gennemførelses-forordninger
til medlemsstaterne.
Gennemførelsesforordningen vedr.
EU-listen
har hjemmel i artikel 4, stk. 1 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1143/2014 om forebyggelse og
håndtering af introduktion og spredning af invasive ikkehjemmehørende arter.
Iflg. forordningen skal der, på baggrund af en videnskabeligt baseret risikoanalyse,
opstilles og ajourføres en liste over ikke-hjemmehørende invasive arter, som er
problematiske på EU-niveau, og som herefter reguleres igennem forordningen.
Udkastet til gennemførelsesretsakter forelægges for det udvalg, der er omhandlet i
artikel 27, stk. 1, senest den 2. januar 2016.
Gennemførelsesforordningen indeholder den første liste over invasive
ikkehjemmehørende arter til nærværende forordning.
Gennemførelsesforordningen skal til afstemning i komitéen den 4. december 2015.
Desuden skal der stemmes om vedtagelse af
dokumentformatet,
jf. art. 8.3, i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1143/2014 om forebyggelse og
håndtering af introduktion og spredning af invasive ikkehjemmehørende arter. Det
er et dokument, der skal følge tilladelser efter det nationale tilladelsessystem, der
skal sættes op efter art. 8 og 9. Det ønskes, at dette dokument, der skalfølge
tilladelserne, skal være ens i alle medlemsstater, derfor stemmes om et fælles
format.
Der er oversendt et revideret notat om Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 1143/2014 (hovedforordningen til gennemførelsesforordningerne) til
Miljøspecialudvalget og Europaudvalget den 20. januar 2014.
3. Formål og indhold
Kommissionen foreslår med gennemførelsesforordningen for
EU-listen
den første
liste over invasive ikkehjemmehørende arter, som indeholder 37 arter. Listen er
fastlagt på grundlag af de kriterier, der er fastsat i forordning (EU) nr. 1143/2014
artikel 4, stk. 3, og som opfylder de betingelser, der er fastsat i samme forordning
artikel 4, stk. 6, hvoraf det fremgår, at der skal tages hensyn til
gennemførelsesomkostningerne, omkostningerne ved ikke at handle,
omkostningseffektiviteten og de socioøkonomiske aspekter. Danmark har i
forhandlingerne af grundforordningen lagt afgørende vægt på, at der ikke kommer
arter på listen, som giver betydelige sociale og økonomiske ulemper, jf. præambel
2
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 138: Notat om komitésag om invasive arter
1573362_0003.png
12, hvilket betyder, at amerikansk mink er undtaget fra EU-listen. Desuden
indeholder grundforordningen fleksibilitet i implementering af reglerne under
artikel 19 på foranledning af dansk prioritet, hvilket betyder, at omkostningerne til
håndtering af invasive arter på EU-listen, som er vidt udbredte, ikke får
uproportionelle omkostninger for Danmark.
Kommissionen har på grundlag af de tilgængelige videnskabelige oplysninger og
den risikovurdering, der er foretaget i henhold til artikel 5, stk. 1, i forordning (EU)
nr. 1143/2014, konkluderet, at alle de kriterier, der er fastsat i artikel 4, stk. 3, i
nævnte forordning, er opfyldt for de 37 invasive ikkehjemmehørende arter.
Kommissionen har også konkluderet, at disse invasive ikkehjemmehørende arter
alle opfylder de betingelser, der er fastsat i artikel 4, stk. 6, i forordning (EU)
nr. 1143/2014. Kommissionen har haft listen i intern høring i Kommissionen, samt
til høring hos WTO.
10 af arterne på listen er allerede etableret i Danmark, og Kommissionen
anerkender, at der kan være tilfælde, hvor det ikke er muligt at udrydde disse arter
på en omkostningseffektiv måde. Det er imidlertid hensigtsmæssigt at opføre disse
arter på EU-listen, da der findes andre omkostningseffektive foranstaltninger, der
kan gennemføres, herunder forbud mod salg og hold, som alle arterne vil blive
omfattet af. Kommissionen tager EU-listen op til samlet revision mindst hvert
sjette år og ajourfører den i den mellemliggende tid om nødvendigt.
Forslaget om gennemførelsesforordningen om dokumentformatet er et resultat af
et ønske om at have et fælles dokument i alle medlemslande, som følger tilladelser
og arter eller enheder af arter sammen med tilladelsen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Der skal evt. foretages en tilpasning ift. Fødevarestyrelsens ”Bekendtgørelse om
forbud om privates hold af særlige dyr”. Regler, der er nødvendige for at anvende
basisforordningen samt begge gennemførelsesforordninger her i landet, skal
fastsættes ved bekendtgørelse (tilladelsesordning, kompetent myndighed, kontrol
og straf).
7. Konsekvenser
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser:
De statsfinansielle konsekvenser omfatter omkostninger til administration,
håndtering af spredningsveje, overvågning og kontrol samt bekæmpelse af arter på
EU’s invasivliste, som allerede findes i Danmark. Viden om arternes udbredelse,
spredningshastighed og økonomiske betydning er ofte begrænset. I forbindelses
med implementeringen kan ny viden fremkomme der kan ændre
omkostningsniveauet. Konsekvenserne omfatter ikke de mulige fremtidige sparede
omkostninger ved, at forordningen forhindrer spredning af invasive arter fra andre
3
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 138: Notat om komitésag om invasive arter
1573362_0004.png
EU-lande til Danmark.
Et foreløbigt estimat peger på omkostninger til en minimumsimplementering af
forordningen på ca. 5 mio. kr. årligt. Der er stor usikkerhed om omkostningerne
særligt i perioden efter 2017. Udgiften på ca. 5 mio. kr. årligt afholdes inden for
MFVM’s eksisterende bevillinger. De økonomiske konsekvenser ved
implementeringen af forordningen vil løbende blive monitoreret.
Den planlagte implementering af forordningen påfører ikke kommunerne eller
regionerne omkostninger.
Erhvervsøkonomiske og administrative konsekvenser:
Nogle af arterne bruges som kæledyr. For disse må et nyttetab forventes ved et
forbud mod hold, men arterne har dog begrænset udbredelse som kæledyr.
Enkelte arter handles, og handlen af disse arter vil blive påvirket af forbuddene
knyttet til EU-listen. Effekten vurderes dog ikke at være betydelig, og de
erhvervsøkonomiske effekter i Danmark er derfor ikke kvantificeret, men det kan
ikke udelukkes, at enkelte virksomheder vil blive negativt påvirket af et forbud. Det
vurderes ikke muligt at ændre listen, da formålet netop er at forhindre spredning
f.eks. gennem salg. Ved et forbud må det desuden forventes, at størstedel af
omsætningen rykkes til andre arter. Et forbud mod handel forventes derfor at
have lave omkostninger for erhvervslivet.
Der kan omvendt forventes positive erhvervsøkonomiske konsekvenser ved at
forhindre at nogle af disse arter vil kunne etablere sig i Danmark, idet flere arter
kan gøre skade på anlæg, afgrøder mm.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget vil begrænse de invasive ikke-hjemmehørende arters negative indflydelse
på biodiversiteten og miljøet, og dermed have en positiv påvirkning af miljø-,
natur- og sundhedsbeskyttelsen i både Danmark og EU.
8. Høring
Forslagene til gennemførelsesforordningerne har været forelagt
miljøspecialudvalget i skriftlig høring.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) understreger, at Kommissionen opgør
omkostningerne som følge af tilstedeværelsen af invasive arter til på EU-niveau at
være mindst 12 milliarder euro hvert år.
DN efterspørger desuden en forklaring på, hvorfor implementeringen ikke
forventes at påføre kommunerne udgifter. Naturstyrelsen oplyser, at der er lagt op
til en model, hvor invasive arter på EU-listen håndteres af Naturstyrelsen. Det
vurderes ikke på nuværende tidspunkt at være hensigtsmæssigt at inddrage
kommunerne i bekæmpelsen af de invasive arter, der er på EU-listen, da der
endnu ikke er overblik over, hvor arterne konkret befinder sig, samt hvilke tiltag
der skal sættes i gang.
4
EUU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 138: Notat om komitésag om invasive arter
1573362_0005.png
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslagene har været forhandlet på 3 komitemøder. Der vurderes at være generel
tilslutning til forslagene. Kommissionens gennemførelsesforordning om vedtagelse
af EU’s invasivliste og dokumentformat forventes at blive vedtaget med
kvalificeret flertal.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens forslag velkommen. Regeringen finder, at
begrænsning og bekæmpelse af invasive arter er et væsentligt hensyn i forhold til
at beskyttelse af den hjemmehørende biodiversitet. regeringen støttede Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1143/2014 om forebyggelse og
håndtering af introduktion og spredning af invasive ikkehjemmehørende arter.
De to gennemførelsesforordninger opfylder de kriterier, der er fastsat og vedtaget
i ovennævnte forordning. Forslagene vurderes at være proportionale ift. de
socioøkonomiske aspekter ved invasive arter. Regeringen agter derfor at stemme
for forslaget.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.
5