NOTAT
Til Folketingets Europaudvalg og Transportudvalg
Dato
J. nr.
26. november 2015
Den danske regerings svar på Kommissionens begrundede udtalelse
nr. 2014/2110 om manglende opfyldelse af forpligtelser i henhold til
artikel 2, nr. 6, artikel 8 og artikel 16 i Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) nr. 1072/2009 om fælles regler for adgang til
markedet for international godskørsel
Kommissionen har i brev af 24. september 2015 sendt en begrundet udtalelse
til Danmark.
Forinden har Kommissionen den 11. juli 2014 sendt en åbningsskrivelse til
Danmark, som Danmark har svaret på den 9. september 2014.
I den begrundede udtalelse anfører Kommissionen, at den fortsat finder, at den
danske lovgivning er i strid med forordning (EF) nr. 1072/2009 på følgende to
punkter:
a) Bødesatserne, som transportvirksomheder pålægges ved overtrædelse
af cabotagereglerne.
b) De begrænsede muligheder for at udføre cabotagekørsel bestående af
flere læsse- og lossesteder.
Ad a) Bødesatserne, som transportvirksomheder pålægges ved over-
trædelse af cabotagereglerne
Kommissionen anførte i åbningsskrivelsen, at det danske bødeniveau i sager
om overtrædelse af cabotagereglerne ikke står i et rimeligt forhold til overtræ-
delsernes grovhed, således som der stilles krav om i forordningens artikel 16.
I svaret på åbningsskrivelsen anførte den danske regering, at fastsættelsen af
straf generelt i Danmark beror på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen. Derfor vil det i bemærkningerne
til forslag til lov nr. 1639 af 26. december 2013 angivne strafniveau for ulovlig
cabotagekørsel kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i den
konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder.
Den danske regering anførte endvidere, at de vejledende bødesatser er forhøjet
generelt for overtrædelser af godstransportlovgivningen, og at man ved fastsæt-